https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslavn-havranek-geopoliticky-spatne-ukocirovany-rozmer-zelene-dohody-muze-mit-neocekavane-nasledky
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Havránek: Geopoliticky špatně ukočírovaný rozměr Zelené dohody může mít neočekávané následky

5.1.2022
Energetická transformace Evropy má jeden aspekt, který není mnoho diskutován, nicméně já ho považuji za poměrně zásadní, ne-li dokonce klíčový. A bohužel vůbec nesouvisí s životním prostředím.
 
Cílem Zelené dohody pro Evropu je udělat Evropu uhlíkově neutrální, ale jako vedlejší efekt bude, že Evropa bude také energeticky soběstačná. Nechci zabřednout do debaty, zda je to realistické nebo není. Osobně si myslím, že technicky to možné je, jen je otázka, kolik jsme ochotni za to zaplatit.

Co je zajímavý důsledek této energetické transformace - energeticky soběstačná Evropa již nebude dovážet fosilní paliva. A nebude závislá na svých dovozcích a naopak.

Je celá řada globálních hráčů, kteří jsou na tom, že Evropa kupuje jejich suroviny, ekonomicky závislí. A tito mezinárodní aktéři mají v zásadě tři možnosti, jak reagovat. V pořadí od nejobtížnějšího k nejlehčímu - transformovat svou ekonomiku, rychle se přeorientovat na nové trhy, nebo usilovat o to, aby se Evropě transformace nepodařila (nebo jí to alespoň pořádně ztížit).

Pokud budou státy, které jsou závislé na tom, že kupujeme jejich energetické zdroje, odříznuty od tohoto příjmu, může dojít od rozvratu jejich vnitřních financí až k jejich kolapsu. Z výčtu pěti hlavních importérů ropy do EU podle Eurostatu to byly v roce 2019 Rusko (26 % spotřeby), Irák (9 %), Nigérie (8 %), Saúdská Arábie (7,7 %) a Kazachstán (7,3 %). Z výčtu je zřejmé, že se nejedná o země, které by byly příkladem stability. Obecně v závislosti Evropy na Rusku je to plyn (41 %), ropa (zmiňovaných 26 %) a uhlí (46 %).

Není pro to s podivem, jak proruská media líčí energetickou transformaci EU. Ale to je jen začátek tlaku, kterému budeme vystaveni. Myslím si, že geopoliticky špatně ukočírovaný rozměr zelené dohody může mít nedozírné následky.


reklama

 
foto - Havránek Miroslav
Miroslav Havránek
Autor je ředitel České informační agentury životního prostředí a předseda Národního sekretariátu GEO/Copernicus.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (180)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 11:04
Konečně někdo popsal ten největší problém, které drtí hlavně bývsoc. státy, včetně nás.
Rusko jde systémem B), kdy se snaží Evropu zhyenizovat a rozeštvat.

Jenom nevím, proč je název článku podle poslední věty, která s tématem prakticky nesouvisí.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

5.1.2022 11:47 Reaguje na Pavel Hanzl
možná proto že může vyvolat klidně i třetí světovou válku a třeba vrhnout na Ebay nějaké ruské jaderné hlavice které začnou rozprodávat tomu kdo dá víc.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 05:25 Reaguje na Vaclav Sobr
to je zbytečné...unie může skončit dříve než si myslíme ale čas teprve ukáže...
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.1.2022 11:51 Reaguje na Pavel Hanzl
k tom rozeštván se moc snažit nemusí...ono se to děje samo sebou
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 13:19 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Nic se neděje samo sebou. Všechny informace máte z médií a ty vytvéří ztv. "medialitu", tj realitu vytvořenou médii. Dle Karla Hvížďaly.
Odpovědět

Karel Ševčík

6.1.2022 07:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty jsi inteligent, za zelený úděl, kterým zničí EU hlavně naší a možná i svou ekonomiku, může Rusko..cha cha. Zadlužení Španělé si postaví soláro. Zadlužení Holanďané mají tulipány a sýry. Ale strojírenské Česko přijde o vše a ještě má živit zadlužený jih.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 11:23
Řekl bych, že Němci dobře vědí, kde mají čerti hnízdo. Na rozdíl od nás.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.1.2022 11:54 Reaguje na pavel peregrin
kupodivu Německo může zničit celou tu " Bruselskou" Evropu a za to můžeme být vděčný...nepotřebujeme bruselský nýmandy aby nám říkali, co máme dělat ve své zemi ( alternativa je EHS, bez unie a bez těch trapných byrokratů )
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 13:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
EHS by bylo v pohodě. Němci moc dobře vědí, co činí, otázkou zůstává, jak se jejich kroky dotknou nás. A co se Ruska týká- nemyslím si, že by celý vývoj neměli až moc dobře zanalyzovaný. Rusové nejsou žádní pitomci, jak se lze občas dočíst.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 13:15 Reaguje na pavel peregrin
Nejsou, ale co nemají, to si ukradnou. Spoléhají jen na sílu...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 13:21 Reaguje na pavel peregrin
Naopak, jejich demagogie jsou velmi vypracované, cílené a extrémně účinné. Stačí si projít tuhle diskusi.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 13:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Největší demagog, tady jste vy. Evropa si se svými problémy vystačila posledních 1000 let, bez Ruska a nebylo to vždy OK. Takže neustálé svádění našich problémů na Rusko je jen odvádění pozornosti od skutečných viníků a oddalování řešení.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 13:40 Reaguje na Milan Dostál
Nikdo netvrdí, že Rusko je viníkem našich problémů. Ale až klesne jejich export ropy a plynu, budou kolem sebe zase akorát kopat. Jako vždycky.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 14:17 Reaguje na Ladislav Metelka
Jako kdy?
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 14:34 Reaguje na Milan Dostál
Jako vždycky, když jim teklo do bot.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:18 Reaguje na Milan Dostál
Když vyvražďovali Čečence a Dagestánce, kdy napadli a okradli Gruzii, když napadli Sýrii a Ukrajinu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 15:48 Reaguje na Pavel Hanzl
To doufám nemyslíte vážně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:58 Reaguje na pavel peregrin
O tom fakt nevíte? Má nakrku řádově TŘI ČTVRTINY MILIÓNU obětí, skoro všechno civilisty.
Odpovědět
ms

6.1.2022 17:00 Reaguje na Ladislav Metelka
Pane Metelko, až bude dostavěn plynovod z Ruska přes Pákistán do Indie, s existujícími větvemi plynovodů do Čína (Síla Sibiře) bude Rusko s to vyvážet skoro všechne plyn do rostoucí Asie. Také ropu. Čína a Indie jdou neochvějně karbonovou cestou rozvoje svých národních ekonomik a na Green Deal a podobné idoelogické vize zhluboka kašlou, občas na mezinárodích fórech prohlásí, že něco budou dělat po roce 2060/70. Čína do roku 2025 postavív uhlí nové elektrárny s výkonem 247 GW! Tj. větší výkon než energetika Německa. Ty elektrárny mají životnost 50 let. Současně do roku 2035 Čína postaví 150 jaderných reaktorů. Ano FVE a VTE staví také, ale to je minimalistický doplněk stabilní energetiky. Takže Rusko najde odbytiště svých komodit bez problému jinde. Jenom my tady budeme mrznout a žrát trávu po kolapsu průmyslu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:17 Reaguje na Milan Dostál
Já hledám vždy příčinu problémů. A těch je vždy několik, ale prakticky vždycky na mě v určité úrovni vyskočí Rusko a jeho hybridní válka.
Faktem je, že je to současně nejhorší Zlobr planety, nejvíc agresích má na krku, nejvíc pomordovaných lidí, nejhorší nátlaky a přímo hnusné postupy (imigranti v Bělorusku).
Nemám vůbec ideální předstvy o Africe, Jižní Americe atd. ale Rusi mají globální dosah.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 15:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Momentálně největší zlobr planety jsou USA, naštěstí již začínají dokopávat.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:08 Reaguje na pavel peregrin
A v čem asi?
Odpovědět
MD

Milan Dostál

6.1.2022 07:34 Reaguje na Pavel Hanzl
Nechci posuzovat válečné konflikty ani na Kavkaze, ani třeba v Jihovýchodní Asii, nato jsou odborníci. Pokud se tím, ale budou fanatici, na světě se chování mezi lidmi nezlepší nikdy. Anglie-Francie, Francie-Německo, Nemecko-Rusko. USA má výhodu, že vyvraždila národy v okolí už dávno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 17:29 Reaguje na Milan Dostál
Anglie-Francie-Německo-USA jsou od války kamarádi a chodí spolu na pivo. Amíci nikoho nevymordovali (to spíš Španěláci), severoaerických indiánů žuije možná stejně jak před příchodem Evropanů. samozřejmě byly konflikty, ale hodně jich pomřelo na neštovice, nějaké vyvražďování, jak známe z Ruska nebo Německa tam nenastávalo ani omylem.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

5.1.2022 17:46 Reaguje na Milan Dostál
Rusko je problém Evropy. Viz soustavné a cílevědomé dělení Polska.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 17:52 Reaguje na Michal Ukropec
To je historie, ale dnes vede hybridní válku proti celé Evropě, ovšem se střídavými úspěchy.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

6.1.2022 10:33 Reaguje na Milan Dostál
Pozor - Rusko bylo jednou z pěti evropských mocností, po Vídeňském kongresu V. Británie, Prusko, Rakousko-Uhersko, Francie a právě Rusko. Podstatou evropské stability byla v 19. století skutečnost, že kterékoliv dvě z mocností byly silnější, než kterákoliv jedna. To přestalo platit v r. 1871 sjednocením Německa a stejně trvalo 40 let, než se "to" sesra... sesypalo naprosto obludným způsobem, ze kterého až po dalších čtyřiceti letech vykrystalizovala studená válka se vzájemně zaručeným zničením.
Dovolím si věštbu: svět směřuje do bipolarity NATO+Rusko kontra Čína včetně Afriky. Rusko - ukrajinský konflikt, to je podle mě takové poměřování "kdo ho má většího", i když v hloubi duše všichni víme, že ženská se chytá líp na velké fáro než na velké přirození (malej, ale šikovnej). I když samozřejmě ti, kteří to na Donbase a okolí schytávají, to s takovým nadhledem budou vidět těžko.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 10:56 Reaguje na pavel peregrin
no to nevím, ale je to jediná možnost, jak si představit život bez těch byrokratů a buzerace z Bruselu a to netvrdím, že to může nabrat jiné rychlosti
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 11:48
Saudská Arábie už kdysi na podobných jednáních prohlásila, že pokud bude nucena snížit export ropy, bude žádat kompenzace. Nějak si neumím přestavit, jak jim platíme kompenzace za neodebranou ropu. Přitom tyhle státy nic jiného nemají, nic jiného neumějí. A za těch pár let se to nenaučí. Bude to dost průšvih...
Odpovědět
DA

DAG

5.1.2022 12:31 Reaguje na Ladislav Metelka
Je to tak. Pro Rusko už je pozdě. Nezačne s restrukturalizací ekonomiky včas. Pokud se tedy neprodlouží doba používání paliv z ropy a plynu. To je samozřejmě také možné.
Dost se divím, že Evropa věří Rusku, že chce omezovat skleníkové plyny. Paříž, Glasgow, tam všude se Rusko zavazuje k boji proti skleníkovým plynům.
Dost bych se divil, kdyby Rusko jen chvíli o něčem takovém uvažovalo.
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 12:37 Reaguje na DAG
Rusku se věřit nedá...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 13:28 Reaguje na DAG
Rusku nevěří vůbec nikdo (kromě našich ropáčků) a nikdo vůbec nepočítá s tím, že by zrovna oni šli do OZE.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.1.2022 14:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusku se věřit samozřejmě dá. Jde o to co. Pokud není člověk blbej, tak prostě počítá s tím, že Rusku záleží jen na něm samém, a nemůže bejt zklamanej. Ostatně, s tímhle očekáváním nelze udělat chybu ani u mnohých dalších:-))).

Proč by oni šli do OZE? Na ně je to zbytečně složité, drahé a fosilu pro sebe budou mít ještě hooodně let dost.
A víc je nezajímá.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Fakt je že Putin nelže úplně pořád. Jednou se nechal slyšet, že napadení Ukrajiny měl naplánované dávno před Majdanem, že my jsme pro něho nepřítel a že nám vyrazí zuby.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
V Kyjevě je moci proamerická banderovská pakáž a to je jádro problému, ne Rusko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 17:55 Reaguje na pavel peregrin
Leda kulový. V Kyjevě je legálně zvolená demokratická vláda a Rusku je po tom houby.
Samozřejmě chce do EU a nejlépe do NATO, protože Rusko ji trvale terorizuje, dnes i zamrzlým konfliktem a vyhrožování napadením.
Kolik miliard to musí Ukroše stát?? Pak se divíme, že je tam bída.
Odpovědět

Karel Ševčík

6.1.2022 07:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Opak je pravdou, ty chytrý...
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

5.1.2022 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Přečetl jsem dnes aktuální článek na Oslu a málem jsem Rusku zatleskal.
https://www.osel.cz/12101-jaderna-energetika-v-roce-2021-jadro-v-taxonomii-eu.html
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:22 Reaguje na Karel Tejkal
Na to abych si vzal dovolenou. Ale pan Wagner píše pořád to samé, odhaduji.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

5.1.2022 19:42 Reaguje na Pavel Hanzl
Dovolenou si brát nemusíte.
Přestaňte tady trollovat a budete mít času, že si ten článek můžete přečíst 3x, abyste mu porozuměl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:26 Reaguje na Jaroslav Studnička
Já vím, co tam je. Dlouhosáhlé zdůvodňování, proč jsou celé OZE na pytel a jak nás vytrhne jenom jádro....
Odpovědět
MD

Milan Dostál

6.1.2022 10:00 Reaguje na Jaroslav Studnička
PH si nepotřebuje nic číst, on všechno ví tak nějak samo od sebe, proto ty jeho příspěvky nejdou doložit nějakými důkazy a fakty.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 17:31 Reaguje na Milan Dostál
Ne. Já četl podrobně několik jeho článků a byly všechny prakticky stejný.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 10:33 Reaguje na Pavel Hanzl
A čo má byť ? Vy tiež idete len svoje. A vlastne každý, kto je o niečom presvedčený.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Rusko samozřejmě rozvíji OZE mnohem důrazněji, a déle, než zaostalé Německo. Viz třeba Bratská nebo Krasnojarská elektrárna.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 13:27 Reaguje na Ladislav Metelka
Právě Saudi už dávno investovali do všemožných firem po celém světě, mají i celé přístavy atd., teď staví giga solární elektrárny, těch bych se bál njeméně.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.1.2022 11:50
Částečný kolaps Ruska je na snadě a ani mě to nemrzí
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 11:52 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Jenže kobyla, která chcípe, kope. To může být ten problém a nejen v Rusku...
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 15:51 Reaguje na Ladislav Metelka
Já bych momentálně řekl, že chcípou a kopou USA, ale je to věc názoru.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:07 Reaguje na pavel peregrin
A japto? Co vás k tomu vede?
Já poslouchal celý bolševismus, jak Amíci zachvíli zbankrotují a furt nic.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:38 Reaguje na pavel peregrin
Jj, dynamika kurzu rubl/USD tomu napovídá :)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 04:19 Reaguje na Ladislav Metelka
přece ty Ruské hliněné nohy musí vypadat silně :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Už ani nevypadají......ale kopanec dát můžou.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 12:22
Ropa bude potřeba asi ještě hodně dlouho, není to jen benzín a nafta. Evropa bude energeticky soběstačná, fajn, bude to dražší, fajn, ale náš život přece není jen o energii. Co zemědelství, výroba. To jako všechno dovezeme? Kde na to budeme brát prostředky. Evropa přece zbohatla na dovozu surovin a vývozu výrobků.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

5.1.2022 12:31 Reaguje na Milan Dostál
Rusko je největší zemí světa ale HDP má jako Itálie, tam mi řekněte k čemu to je dobré? když si ještě k tomu vybásní Ukrajinu, tak to jsou ekonomičtí komedianti
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 12:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Existují studie které dokazují, státy které vyváží suroviny nic nestimuluje k vlastní další produkci a tím vlastně k útlumu a naopak. Co se Ruska týče je to vidět na sankcích, co si nemohou koupit tak si začali vyrábět, vlastně jim to z dlouhodobého hlediska prospívá. Nouze naučila i toho Dalimila housti.;)
Odpovědět
LM

Ladislav Metelka

5.1.2022 12:43 Reaguje na Milan Dostál
Něco začnou vyrábět, na něco si dělají zuby jiným způsobem (na Ukrajině je řada zbrojních fabrik, které vyrábějí věci, které Rusko dnes nevyrábí, proto na ně mají takový záklusk)...
Odpovědět
DA

DAG

5.1.2022 12:58 Reaguje na Ladislav Metelka
Je to tak. Součástky na tanky T90 jsou z Ukrajiny, takže nyní mají tanků tak půlku a druhou kanibalizují. To stejné s vrtulníky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:42 Reaguje na Ladislav Metelka
Ale proč se tlačí Rusi zrovna do Evropy, proč se snaží rozeštvat EU a obsadit svoje bývalé satelity? To mu dělá mohutné problémy úplně ve všem. Rusa musí prostě někdo živit, má totiž přímo hrůzu z toho, že mu Čína obsadí celou Sibiř, už dnes tam žije daleko více Číňanů než Rusů. Rabují přírodní zdroje, těží lesy, prostě si tam bačují po svém.
Stačilo by, aby přestali platit výpalné do Moskvy, nebo udělat "krymské referendum".
Odpovědět
DA

DAG

6.1.2022 08:15 Reaguje na Pavel Hanzl
Taky se tomu celkem divím, ale myslím si, že je to proto, že chce být putin u moci. Pro Rusko by bylo lepší se k Evropě přiblížit a i vstoupit do NATO. Na začátku vlády Putina se k tomu schylovalo. Ale to by se Putin nemohl u moci udržet navždy.
Za pár let si je Číňani namažou na chleba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:32 Reaguje na DAG
Přesně tak, Jelcin měl úžasnou vizi, že Rusko zmodernizuje a bude spolupracovat se Západem.
Jenže feudální zaprděnost se v Rusku vlivem komunismu ještě utvrdila a Rusi to prostě nepřijali a zvolili si cestu zpátky do konfrontační bídy.
A nejhorší je, že nějaké silné trendy ke změně tam vidět nejsou.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2022 15:01 Reaguje na DAG
U některých států/národů tohle prostě nejde. Rozhodně ne dnes. Koukněte na Turecko, jak mělo v dobrém fakt hezky našlápnuto. A kde je dnes.

Rusko bude vždy Rusko, třeba jako Čína bude vždy Čína. Ok, třeba ne vždy, ale za našeho života rozhodně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 17:35 Reaguje na Svatá Prostoto
V mohamedánském turecku je ten přerod zvláště těžký, v Rusku by to mohlo jít líp, je to přece jen křesťatnská země a před bolševikem s Evropou spolupracovala.
Takoví Němci se otočili o 180°, ale jen tím, že dostali brutálně pohubě, což v Rusku nenastalo.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

6.1.2022 10:39 Reaguje na Milan Dostál
Dalibora, vole :-)))
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:40 Reaguje na Milan Dostál
Opravdu??? Tak zkusme pár příkladů....Kanada, USA, Norsko, Austrálie donedávna Velká Británie, mám pokračovat?
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

5.1.2022 12:39 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Mno třeba zaostalost ruské armády se měří podle výdajů na zbrojení...

jenomže:

NATO vezme letoun s 50000USD/hod cenou za operaci, stál přes miliardu dollarů, a pomocí chytré rakety za dalších pár milionů odpálí teroristu v toyotě za 2000USD.

rusové vezmnou letoun co stojí 30 milionů. letová hodina 2000USD na hodinu a teroristu posypou 10 hloupými bombami které stojí cca 500USD.

je jim jedno kolik civilistů kolem 9 z těch bomb trefí...

ale ve výslekdu stejného výsledku dosáhli řádově levněji.


S HDP je to celkem podobné. Doslova řečeno - bydlet kdekoliv mimo Moskvy a Petrohrad v Rusku můžete prakticky za nic. Místa je tam tolik že spousta prostoru ani nikomu nepatří.

tudíž HDP část daná "cenami nemovitostí" je prakticky irelelvantní k měřítku všeho ostatního.

celkově tahle metrika není ideální. Krom toho rusů je na kilometr území hodně málo. (nevyplatí se jim na spoustu míst vůbec vést jakoukoliv ifrastrukturu protože žádná ekonomická činnost těch lidí ji nikdy nezaplatí)
Odpovědět
DA

DAG

5.1.2022 12:55 Reaguje na Vaclav Sobr
Tak HDP je důležité v těch poměrech. Pokud bude Itálie své tři procenta HDP dávat do armády a Rusko z podobného HDP bude dávat devět, tak je jasné, že bude mít armádu větší. V Itálii si zase budou most důchodci koupit auto a Rusku budou moct důchodci okopávat zeleninu, aby měli co jíst :)
Což jim stejně vadit nebude, protože, kam by asi tak ruští důchodci jezdili :)))
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 14:11 Reaguje na Vaclav Sobr
V podstatě s vámi souhlasím, jen s tou lidumilností USA bomb to nevidím tak růžově. Doposud měla Amerika obrovskou výhodu, že v případě globálního konfliktu měla zázemí daleko, to už dnes neplatí. Území USA mnohem dostupnější a při dlouhodobém konfliktu je otázka: Je lepší mít extrémně drahé zbraně s omezeným množstvím, nebo levnější a dostupnější.
Odpovědět
DA

DAG

5.1.2022 12:37 Reaguje na Milan Dostál
Někde jsem četl, že polovina vytěžené ropy jde na plasty. Jenže to asi schlamstnou arabové. Ti zaplatí za dostání ropy ze země absolutně nejmíň.
Odpovědět
VS

Vaclav Sobr

5.1.2022 12:41 Reaguje na DAG
spousta těžkých frakcí jde na asfalty z kterých se dělají silnice a podobně...

obecně benzín a nafta byly defacto před 100 lety jenom odpadem který se vylejval...
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 12:45 Reaguje na DAG
A budeme tak energeticky soběstační, že se z globálního světa vrátíme pěkně na lokální úroveň a obchodování brambory za motyku. Nakonec ješte obnovíme stříbrný Tolar.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:47 Reaguje na Milan Dostál
Možná čecháčkistán, Evropa nikoliv. Němčouři vyváží špičkové větrné turbíny zn. Siemens po celém světě a takových firem je v EU něurékom. Gigakapacity staví Čína i dost zemí na světě. A německá kvalita se právě u těchto zařízení proklatě vyplácí.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 17:19 Reaguje na Pavel Hanzl
S tou lokální úrovní to myslím jako celá Evropa, Němci zvlášť jsou odborníci na pád z vrcholu hodně tvrdě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 17:58 Reaguje na Milan Dostál
Němčouři to celé pochopili a jsou dnes nejsilnější a ekonomicky nejúspěšnější zemí Evropy. Rusi nepochopili nic a jsou stále na krach, my se potácíme někde uprostřed.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 20:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby v roce 1910 byl internet byl by plný mudrlantů jako vy, Německo bylo na vrcholu moci, a kde bylo za pouhých 10 let. To samé v roce 1935. Zase stačilo 10 let. Co vy víte kde bude za 10 let.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:34 Reaguje na Milan Dostál
Jenže to bylo vinou dvou nejhorších válek v historii lidstva.
A Němčouři to celé pochopili, kdežto Rusi ne, ti jsou schopni vyprovokovat válku další.
Kterou ovšem nemůžou vyhrát ani teoreticky.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2022 15:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Němci měli trochu jiné ambice, než Rusko ... zejména než Rusko dnes.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:10 Reaguje na Svatá Prostoto
Obávám se, že to bylo dost podobný, jednání a řeči byly prakticky stejné. Putin přece otevřeně říká, že chce na Ukrajině zařídit protektorát.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Němci především vyvážejí gumokoly, to je živí. Ty turbíny jsou úplná marginálie.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.1.2022 13:59
Ceská informační agentura životního prostředí je příspěvkovou organizací Ministerstva životního prostředí. Posláním CENIA je shromažďování, hodnocení a interpretace informací o životním prostředí a jejich poskytování odborné i laické veřejnosti.

Uznávám právo autora vyjadřovat se k záležitostem ve článku uváděných, ale zrovna tady je to jaksi chucpe.
Dnes klekla další obchodní firma na dodávky energií, ani už nepočítám kolik jich bylo, ceny energií drtí unijní domácnosti pod bičem gryndýlu, ale my se zrovna budeme zabývat fiktivními problémy globálních dodavatelů zemního plynu a ropy.
Panu řediteli jaksi uniklo, že Rusové natáhli trubku s plynem /Síla Sibiře/ směr Asie a další je ve výstavbě.
Taky mu jaksi uniklo, že celý Zelený úděl je financován na dluh a z emisních povolenek se stal kšeft pro pochybné investory všeho ražení.
Místo toho, aby se zabýval problémy EU se ŽP , a není jich málo, více ho zajímá dění za Uralem.
Tak se taky přidám zprávou NKÚ o hospodaření s prostředky v programu Nová zelená úsporám (NZÚ)
"jako správce programu NZÚ nenastavilo k ověření nakládání s veřejnými prostředky u příjemců žádnou kontrolu výběru dodavatelů, ačkoli zavázalo příjemce v dokumentaci programu NZÚ k dodržování základních principů při zadávání zakázek dle zákona."
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:43 Reaguje na Miroslav Vinkler
"Hlavní ale je, že se potvrdily podzimní informace, že podstatným důvodem extrémního růstu cen za ruský plyn byla snaha Kremlu dostat Evropu na kolena snížením dodávek a zvyšováním cen. Navíc v podmínkách, kdy si Rosatom zakoupil velké kapacity v zásobnících v Evropě a nechal je záměrně prázdné, a tudíž Evropu bez rezerv. Americká dodávka tuto brutální vyděračskou hru utnula".
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

6.1.2022 10:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba to není tak rafinované. Rusko prodej plynu z významné části živí, takže netřeba hledat nějaké geopolitické vymyšlenosti ve skutečnosti, že se snaží prodávat dráž a každému, kdo koupí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:13 Reaguje na Ladislav Pícha
To je dost divné, vyšroubovat cenu a pak dodávat ve velkým má svoji logiku. jenže oni nedodávají ani teď, kdy tu smetanu slíznou Američani.
Mě to připadá, že se Putin regulérně zbláznil (to se stává dost často z dlouhého pobytu v politice na špičce), jeho vydírání pomocí Ukrajiny je přece čítankově blbé.
Odpovědět
ms

6.1.2022 18:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Pam Hanzl opět dokládá vědomosti na úrovni Brouka Pytlíka. Evropské energetické firmy ve vztahu s ruským Gazpromem do loňského roku uplatňovaly většinově spotové ceny, protože v byznysu dlouhodobých smluv platí, že zaplatíte za objednané množství plynu, i když všechno neodeberete. Tato strategie se loni v létě zhroutila, když se kvůli dlouhé země vyprázdnily zásobníky a EU firmy marně čekaly na pokles cen plynu, kterou neustále zvyšuje jeho spalování v PPE kompezujících nefuknčí OZE. K tomu přisla konjuktura po covidu v Číně a Asii obecně, která skupuje energii, kdekoliv to jde. Vše umocnila německá ideologie "liberalizace" blokující dopravu plynu v každém plynovodu max. na polovinu + rozdělení na výrobce, dodavatele a prodeje (vixz nepovolení provozu NS2). Klienti Bohemia Energy by mohli vyprávět. Takže v létě zemní plyn nezlevnil, zásobníky se nenaplnily a do německých větrníků vanulo meziročně o 9 % větru méně. Rusové vždy naprosto perfektně splnili nasmlouvané dodávky.Proč by měli plnit něco navíc, co si nikdo neobjednal včas a za co dostanou zaplaceno od Číny více než od EU? A že Putin přivítal kapitalistické zvýšení cen plynu (nabídka/poptávka), když Gazprom je klíčovým plnitelem ruské státní kasy a využívá geopoliticky zelené stupidy EU, takovou otázku snad nikdo nemíní vážně. Pane Hanzle, Rusy znám osobně a slabiny Putinova diktátroského režimu jsou známy. Ale tady je rusofobie úplně mimo mísu. Ostatně když si zelení extremisté v Německu zakážou už plyn, tak brzy v tom jejich kolapsu energetiky a ekonomiky (ne)uvidíte jejich temně až černě zelenou budoucnost OZE. Čtěte Handelsblatt: německé podniku už zavírají, protože majitelé nemohou dávat za energie více, než činí obrat jejich firmy. Tohle čeká i české podniky, jestli se neobnoví vláda rozumu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:26 Reaguje na
Máte tam samozřejmě sérii chyb. Cena plynu v Číně nemá žádný vliv na Evropu, protože tam jdou úplně jiné trubky z jiných nalezišť (z Jamalu skutečně plyn do Číny nepošlete). Ještě letos jde přes Bratrství asi třetina, než normálně. A to je cena dost vysoko.
Plynové zásobíky byly prázdné především ty, které vlastní Gazprom.
Rusi plnili pouze ty smlouvy, které byly z loňským snížením, covidovým objemem.
Faktem je, že méně foukalo (jestli o 9% nevím), každopádně v Evropě nastala velmi silná pocovidová konjunktura a toho Rusi využili a přivřeli kohouty.
"Ruský plynárenský gigant Gazprom loni nesplnil svůj vlastní, konzervativní cíl pro vývoz plynu do Evropy a Turecka. Vyplývá to z výpočtu agentury Bloomberg, které vycházejí z údajů od firmy. Snížený tok plynu přispěl k nejhorší krizi v dodávkách energie na evropském kontinentě za poslední desetiletí."
https://oenergetice.cz/plynarenstvi/bloomberg-gazprom-vyvezl-do-eu-a-turecka-mene-plynu-nez-se-zavazal
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:31 Reaguje na
Tady máte jasně napsáno, že na té krizi vydělá Američan, protože Gazprom prostě dodávat nebude.
PROČ, když by na tom bohousky vydělal?
To je ta geopolitika, která je vždy důležitější než kšeft. Rusko chce vydírat Evropu kvůli napadení Ukrajiny, chce od
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:31 Reaguje na Pavel Hanzl
https://www.idnes.cz/ekonomika/domaci/drahy-zemni-plyn-ceny-evropa-zelena-nema-plyn-ani-elektrinu.A211228_101850_ekonomika_map1
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.1.2022 14:05
Na ostatní země se můžeme zvysoka, jejich vliv je min na nás zcela minimální. A co se Ruska týče ... ono ještě bude dlouho komu ten zemní plyn a ropu prodávat, nehledě na to, že dalších surovin mají také až to hezké není.

Plus si myslím, že ta energetická soběstačnost Evropy v roce 2050 je tak akorát vlhký sen, takže i za těch 30 let od nich něco ... a ne možná málo .. . ještě rádi koupíme.

Navíc Voloďu myslím nějaký rok 2050 až tak nepálí:-).
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 14:36 Reaguje na Svatá Prostoto
Skoro ve všech diskuzích se to nakonec stočí na problémy jiných států, mě ale zajímá Česko, střední Evropa, maximálně státy EU. To, že si sami sobě zakládáme na problémy do budoucna je neodikutovatelný fakt.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.1.2022 15:23 Reaguje na Milan Dostál
Jak jsem psal, z hlediska ČR nás může ... musí a mělo by ... zajímat jedině Rusko a ta to fakt ještě dlouho nevidím na to, že by neměli komu tu ropu&plyn střelit a z hladu se vydali na nějaké tažení na Západ.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Zatím si brousí kelčáky na Ukrajinu, ale doufám, že Puťkovi dají emeričani zase pošňupáku a stáhne ocásek a bude klid jak na Baltu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.1.2022 16:30 Reaguje na Pavel Hanzl
A jak na Krymu, co:-)))?

S Voloďou jsem už dlouho nemluvil:-))), ale osobně nevěřím, že v Pobaltí něco zkoušel ... jen dělal vlny. A Uk je to samé a kdyby už jo, tak to bude zkoušet přes místní soudruhy, ofiko do toho nepůjde.

Navíc Joe má jiné starosti, než Ukrajinu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:50 Reaguje na Svatá Prostoto
Ukrajina není v NATO, tak Voloďu nějak nemohl zmastit. Za baltiky se postavil Obama, protože Voloďa vedl ty stejný kdáky co dnes, ale došlo mu, že namá šanci. Ale prudit, to umí.
Kdyby ty desetitisíce vojclů, co se zbytečně flákají na hranicích, poslat dělat něco rozumného, nebylo by Rusko pořád v takovém srabu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2022 15:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Pobaltí ani nezkoušel, jen dělal vlny. Von fakt není blbej.

Problém je, že oni nic moc rozumného dělat neumí. Rozhodně ne dlouhodobě a v dostatečném měřítku. Prostě Rusko.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

7.1.2022 08:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Ále zkoušel, vedl úplně stejné kecy jako před napadnutí Ukrajiny a hlavně měl u hranic zase možná 100 tisíc vojáků.
Dnes sice nelže, že by byli na Ukrajině utlačovaní místní Rusi, ale zase chce vydírat přes bezpečnostní záruky.
Prostě se chová jak Hitler, Mnichov už proběhl na Donbasu a dnes chce udělt z Ukrajiny protektorát.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.1.2022 14:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysl, vy si to Rusko prostě hrozně démonizujete. On dělá vlny aby měl doma klid a vypadal jako geroj, navíc Rusko prostě vždy musí mít nějakého nepřítele a lepší vnější než vnitřní, bo čistky doma se lehce zvrtnou:-).

Putin je pragmatik a oportunista, jehož primárním cílem je udržet se u vesla. Áda byl magor, který těm svým šíleným nápadům věřil ... a ještě že tak, bo jak ta válka byla peklo, tak kdyby kdyby toho včas nechal, tak to taky mohl ustát a my bychom byli v kelu úplně. I když vám by to možná vyhovovalo, vy k těm Germánům furt vzhlížíte.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:45 Reaguje na Svatá Prostoto
Máte pravdu v tom, že Putin dělá vlny, aby měl doma klid.
Jenže jeho požadavky jsou natolik nesmyslné, že je nikdo nemůže splnit a on se sám vmanévroval do naprosto neřešitelní pozice. Buď stáhne ocásek a bude i doma za blba, nebo tu Ukrajinu napadne a ekonomicky ho to zničí.

Když vidíte americkou raketovou techniku (jenom mise na Mars, solar i Webb) a počítá, že to samé mají ve zbraních, tak stotisícovou armádu s tanky jak u Kurska, by rozmázli jak žabu po dálnici.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 10:58 Reaguje na Pavel Hanzl
O ruskej armáde toho veľa neviete. Majú toho podstatne viac ako tanky a BVP. A vo vojenskej raketovej technike sú ďalej ako USA (raketomety, PVO). Taktiež v technologiach rušenia. Výsadkové vojsko má ďaleko silnejšiu techniku ako americké. Zaostávajú u letectva a námorníctva (okrem ponoriek). Rusov netreba podceňovať , to sa nevypláca.
Odpovědět
DB

Darth Bane

9.1.2022 20:25 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Ponorky???? Zertujete.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

5.1.2022 17:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Rusko vždy dodávalo a dodává spolehlivě podle objednávky. Problémy způsobují někteří evropští fanatici svojí histerií.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 17:59 Reaguje na Milan Dostál
Hluboký omyl. Příspěvek nahoře.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:25
U nás je to zcela kouzelné, ale velmi nebezpečné.
čecháčci pořád prskali a krizizovali, že EU blokuje jádro, které milují.
Když mu dala maximální podporu, prskají a kritizují pořád. Nechci se dožít okamžiku, až se tam všichni nase.ou a nakopou nám dořitě. A ještě s rozběhem.
Odpovědět
Kamil Krabice

Kamil Krabice

5.1.2022 15:44
Proč se nemluví o tom že Česko kupuje 1/3 spotřebu ropy z Adzerbajdžánu. Což je agresivní totalitní režim, který za pomocí českých zbraní napadá a zabírá cizí území?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 15:51 Reaguje na Kamil Krabice
Protože to nikoho nezajímá, navíc je to asi pitomost. Je to moc daleko, ale proč ne, když jsou spolehliví. To Rusi nejsou.
Odpovědět
JO

Jarka O.

5.1.2022 15:50
Článek se mi nelíbí. Myslím, že technicky to možné není. Je otázka, jestli jsme schopni to zaplatit. Evropa byla surovinově soběstačná v době, kdy se topilo dřevem a žilo 45 let. Až nastane ta soběstačnost, tak tu Evropu ještě oplotte. Tím to těm exportérum všech surovin, kteří nic jiného neumí než jen hloupě exportovat, pořádně natřem. Ani vindru jim nedáme, kde bychom ji ale taky vzali.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:03 Reaguje na Jarka O.
K energetické soběsatačnosti má Evropa hódně daleko, toho bych se nebál. Ale Rusko kolabuje z různých důvodů a eura potřebuje jak sůl.
Jenže nejlepší šachista všech dob Putin zase prohraje, sází vždycky na vydírání a nátlak. Jenže mu to neprojde jak nikdy. Pokud mu fakt hrkne v kuli a napdne Ukrajinu, nastane skutečný průšvih, protože Amíci i OSN nasadí krutý sankce a celý mu to řachne. A pak ať se děje Vůle Boží.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 17:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud by Amíci nasadili sankce, tak je to poslední tažení Ameriky, nikoliv Ruska. Putin to Bidenovi řekl dostatečně jasně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 18:00 Reaguje na pavel peregrin
Putin může kdákat co chce, USA není na Rusku závislé VŮBEC, ale Putin bez možnosti prodávat suroviny na mezinárodní burze nutně zbankrotuje.
Odpovědět
LP

Ladislav Pícha

6.1.2022 10:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Nebo je prodá napřímo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 09:47 Reaguje na Ladislav Pícha
Prodá kulový, protože mu zbankrotuje těžební průmysl. Minimálně 30% tam těží Američani a zbytek je na nich závislý.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:49 Reaguje na pavel peregrin
Soudruhu peregrine, na jakém zařízení jste sem napsal tenhle zvratek?
Odpovědět
ms

6.1.2022 18:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Všimněte si, že Francie bezpečnou, soběstačnou a levnou energii má. Díky 70% podílu jádra v energetickém mixu. Tohle můžeme do roku 2050 také zvládnout. Pak má tento národ a jeho ekonomika šanci na prosperitu. Následovat příkladu Německa rovná se sebevraždě.
Odpovědět
RM

Roman Mysík

5.1.2022 16:14
Co se týká rozdělení Evropy, nikdo pro něj nedělá víc než sám Brusel. Jenom se mrkněte na současný postoj k Jádru. Ekologičtí fanatici a racionální ekonomové zakopaní ve svých pozicích bez jakéhokoliv náznaku kompromisu(který reálně neexistuje). Kam se hrabe Putin s celou KGB.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:52 Reaguje na Roman Mysík
Nikdo není nikde zakopaný, zklidněte hormon. Leda tak Puťka na Ukrajinské hranici. O jádro bude tahanice, to věděli všichni a je to prostě v demokracii normální.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 11:00 Reaguje na Roman Mysík
Brusel už rozhodol, že podporí jadro v zelenej taxonomii. Kto sa kvôli tomu prská sú nemci, španieli a hlavne rakúšania.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.1.2022 16:22
Já ten článek moc nechápu. Provedení Green Dealu bude znamenat obrovské navýšení importu surovin i výrobků. Není právě toto největší geopolitický průšvih? Na to jakoby autor rád zapoměl!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:54 Reaguje na Jiří Svoboda
Není to tak zlé. My importujeme všechno a je fuk, jestli z toho vyrobíme OZE nebo spotřební srágory.
Časem by to mělo jít postupně dolů, pokud se rozjedou recyklace, ale to bude ještě trvat.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.1.2022 20:22 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže budeme importovat OZE i srágory a to všechno "recylovat". Opravdu špičkový scénář pro high-tech život v 21. století podle vašich představ. Bude na to dost Ukrajinců?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.1.2022 08:47 Reaguje na Jiří Svoboda
Importujeme méně, než exportujeme, to je už jen kšeft.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

5.1.2022 16:28
Někdy si říkám, že by z hlediska budoucnosti možná nebylo špatné, kdyby Rusko utáhlo EU kohouty (např. kvůli sankcím za Ukrajinu). Možná by Němci nezlikvidovali poslední tři reaktory a začali se chovat mírně racionálně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 16:55 Reaguje na Karel Tejkal
Jenže to by Rusko zdechlo a ta kobyla nejvíc kope.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.1.2022 17:11
Vskutku úvaha hodna ředitele "zeměkoule". Energetická soběstačnost EU je
nesplnitelný sen při její energetické náročnosti a omezených zdrojích.
Snad jedině tím, že se sestěhují rodiny ze tří bytů do jednoho, budou
chodit do zaměstnání za rohem pěšky a mít potraviny na příděl. Nároky na
energie klesat nebudou, ale naopak narůstat. Evropa navíc není ostrov
a nebo opevněný hrad, který je možno izolovat od vnějších vlivů. Za
věci z dovozu se musí platit vývozem a všímejte, co se dováží. Dováží
se pomalu vše a struktura zboží nejsou pouze suroviny ke zpracování.
Co může nabídnout Evropa světu? Dnes už nic moc a my zvláště. Nejsou to
už ani boty, ani strojní celky cukrovarů a elektráren, obráběcí stroje, dopravní prostředky atd. Co naopak dovážíme: boty, textil, fotovoltaiku, větrníky a možná dovezeme i JE. Auta bez čipů stojí zaprášená na starých letištích a levněji je už v lepší kvalitě vyrábí celá Asie. Copak asi
můžeme nabídnout? Nemohu si vzpomenout na nic, co je nezbytné a co jinde
neumí. A když už budeme něco vyrábět, tak z čeho? Rudy kovů nemáme, plasty
se dělají z ropy a tu nemáme, hnojiva z ropy a plynu, i ten asfalt na ty
silnice je z ropy a čímpak dovozy zaplatíme? Nestabilní OZE z dovezených
komponentů koupíme za co? Za korálky z Jablonce se kupovalo před 200 roky.
Z holým pozadím mohu o soběstačnosti pouze snít. Energie z OZE je a bude nestabilní a nehodí se pro průmysl, který nemůže pracovat pouze když bude dost energie, ale podle poptávky. To oznámíme odběratelům, že ať počkají
na vítr a že pak spustíme výrobu? Akumulace na hodiny při výpadcích v řádu dní je legrační záloha a skutečná záloha je dovozový plyn. A zelený vodík?
Stávající plynové rozvody stěží vydrží 30% podíl vodíku a spotřebiče taky.
Všechno přebudovat, vyměnit a kolikpak bude třeba energie na výrobu toho
zeleného vodíku? Vše je v plenkách a ty silácké řeči o energetické a jiné
soběstačnosti jsou bláboly ideologů, kterým schází patřičné znalosti. Oni
nás tak leda dovedou mezi rozvojové země, kde se takto prozatím žije.
Tam ale takové mudrlanty nemají, velmi rychle nás dotahují a je jim putna,
že to dělají pomocí energie z fosilu. Navíc bohatnutím si už se spotřebou
poradí sami a udělají si i ty korálky.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.1.2022 17:18 Reaguje na Břetislav Machaček
To těm rudozeleným neomarxistům v Bruselu skutečně nedochází a nedojde, házení perel sviním.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 18:06 Reaguje na Miroslav Vinkler
Všichni jsou pitomci a jen vy jste letadlo.
Kde se ve vás bere ta arogance, všechny lidi ve vedení firem, ouřadů i politických orgánů považovat za blbce??
Vy nevypadáte na hlupáka od ponku, vy máte nějaké životní trauma, odněkud vás vyhodili, nebo proč taková zášť?
To pak vypadáte jako největší hlupák sám.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Lidé ve vedení firem jsou většinou názoru, že EU establishment se pomátl na rozumu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.3.2022 20:38 Reaguje na Darth Bane
Na rozumu se pomátli jen všemožní nýmandi a trollové, podpalovaní Putinem a kdákající své kdáky o ničem.
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 11:08 Reaguje na Pavel Hanzl
V energetike ľudia ako Timmersman, Von der Leyen a im podobní + celé vedenie Greenpeace sú u mňa diletanti a o tom nemienim diskutovať. Používajú presne také odrby a klamstvá ako vy (nemecko má 50% energie z OZE, ukazovanie najlepších výkonov OZE, argumentácia inštalovaným výkonom, banalizovanie nedostatku energie v zime). Keby ste skladal na univerzite skúšku z energetiky spôsobom čo predvádzate, vyletel by ste za minutu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.3.2022 20:40 Reaguje na Jaroslav Pobeha
Asi nevite čo aké oné je diletant, ale množství energie z OZE netvrdí žádný Timmermans, ale statistici, energetici a nám to předávají média.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 17:30 Reaguje na Břetislav Machaček
Nerozčilujte se pane Machačku, těm zabedněncům to stejně nedojde a probudí je-a bohužel nás i s nimi- krutá realita.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.1.2022 18:16 Reaguje na pavel peregrin
Máte pravdu. Víte já lidem nic zlého nepřeji, ale národ se
vždy probudí, až to pozná většina na vlastní kůži. Soused
se je sousedovi schopen smát, že byl u Bohemia Energy a má
nyní platit třikrát víc. Za týden zkrachuje jeho dodavatel
a teprve pak mu dojde, jak je sousedovi. Prostě a jasně musí dojít i na energetickou chudobu a na blackouty, aby si lidé uvědomili, o co tu jde. Stejné to je se sliby před volbami
a realitou po. Hlupák chytrému naletí, lituje, zapomene a
zase naletí, ale ti moudřejší se poučí a chybu neopakují.
Mi to je celkem putna, mám možnost se uskrovnit, mám i ty
zálohy a OZE to nejsou. Vydržím každopádně déle, než ti
mudrlanti typu Hanzla, kterým odstřihnout plyn a elektřinu,
tak se potentují. Komu to myslí, má zálohy a hlupák věří,
že ho přece nikdo nenechá zmrznout a umřít hlady. Jednoho
ano, ale miliony, kteří možnost záloh nemají, nezachrání
nikdo. Realitu promrzlých měst bez elektřiny jsme viděli
z války v Jugoslávii, kde koukaly z oken bytů roury od
kamen a lidé k otopu káceli stromy v parcích. To zažít ti bruselští mudrlanti, tak prve budují zálohy a až pak ruší stabilní zdroje. Sedlák taky neprodá poslední pšenici, aby neměl na jaře co zasít. To udělá pouze hlupák a nebo ten,
který zvedne kotvy a zmizí tam, kde je všeho dost.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Macháčku, asi dost dobře nechápete důsledky blackoutu. Máte zálohy? Pak jste při blacjoutu synem smrti, protože blackout bude především báječná příležitost někomu zakroutit krkem. A nikdo, opakuji nikdo, nebude sedět doma, a mrznout. Každý se poohlídne po někom, komu zakroutí krkem.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 09:27 Reaguje na Darth Bane
Pokud si myslíte, že to dojde až tak daleko, tak
vám pane Višňovský doporučuji se nechat zavřít,
protože tam budete v teple a v bezpečí před těmi
zoufalými slušnými lidmi. Ty klidně přijmu pod
svou střechu, aby nemrzli a společně si i nějak
poradíme s "nájezdníky".
Odpovědět
DB

Darth Bane

8.1.2022 14:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Pane Machacku, slušní lidé budou pracovat, i když bude blackout.....včetně mne.....Víte, offshore platform 200 mil od pobřeží je energetický zcela Sobestacna, a spolehněte se, že vlatsnici mají sakra dobre kontakty na ty, kteří velí třeba operačním svazum letadlovych lodi.....luza nemá šanci...kapis?????
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 04:27 Reaguje na pavel peregrin
právě proto EHS
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 05:38 Reaguje na Jaroslav Řezáč
jako volné sdružení samostatných států
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 18:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Přečtěte si proboha někde, co všechno Evropa vyváží. A vemte si na to dovolenou, budete to číst týden...
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.1.2022 18:27 Reaguje na Pavel Hanzl
Jsem hloupý a tak mi napište deset věcí, které nikde nikdo
neumí vyrobit. To, že je zatím kupovali bylo lácí energií
a ta končí. Práce je zde drahá, suroviny z dovozu, energii
si záměrně zdražujeme a i ostatní náklady na výrobu. Poučte mne prosím, jak a čím můžeme ještě konkurovat? Kecy? Asi!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.1.2022 19:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Kovid, energetická krize a doslova zelené třeštění bruselských tajtrlíků s OZE nás spolehlivě vedou do průseru.
Zrovna dnes na CNN Prima News byla debata /Václav Cílek+ Ladislav Jakl / s tímto závěrem :
"Jakl: Green Deal je šílený, klima se nemá chránit. Cílek radí v opatřeních zvolnit"

dostupné zde:
https://cnn.iprima.cz/jakl-green-deal-je-sileny-klima-se-nema-chranit-cilek-radi-v-opatrenich-zvolnit-54560?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.1.2022 20:52 Reaguje na Břetislav Machaček
"V roce 2017 byla výše německých vývozů již 1448 miliard dolarů, kdežto dovozy činily 1167 miliard. Z toho rezultoval přebytek obchodní bilance 281 miliard.[107] Francie podle této statistiky v roce 2017 vyvezla zboží za 535 miliard dolarů, Spojené království za 445 miliard a Česko za 180 miliard (28. místo na světě).[107]" Wikipedia
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.1.2022 11:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Jaké zboží a kam? To je pane rozdíl, jestli dovážím
boty a oděvy a vyvážím drahé zbraně do zemí, kde
se mi podaří rozdmýchat konflikt. Ty objemy obchodu
nevypovídají nic o zbytnosti a nezbytnosti produkce. Bez raket se v míru obejdu, ale bez bot
a oblečení nikdy. Srovnejte si v hlavě co je dnes
páteří vývozu třeba od nás(auta) a jako mají asi
tak při "gryndýlu" perspektivu, když suroviny a i
ty hotové baterky musíme dovážet a co až Číňané
poví dost polotovarům a kupte si kompletní auta?
Nač bude výroba elektromobilů bez baterek? Nač
bude i výroba baterek bez lithia a jiných kovů?
Já vám povím: NA PRD! Musím vyrábět buď od píky
a nebo mít skutečně ovládnuté zdroje surovin.
Sibiř Putin nechce rozdávat, v Africe to skoupila Čína a v EU si přece nebudeme ničit těžbou přírodu. Tak a co povíte teď, když vám popisuji rozdíl
mezi zbožím zbytným a nezbytným? V tom je základ
soběstatečnosti. Tisíců tanků bez zákazníka se
nenajíme a nikdo nebude jezdit třemi auty současně.
No a v neposlední řadě přebytek obchodní bilance
je dán i cenou za luxus a je rozdíl prodat třeba
Mercedes a koupit Toyotu. To obchodní bilancí
zamává, ale v krizi se lépe prodá Toyta, než
Mercedes a to zamává i s tou bilancí. Zkuste se
zamyslet, co pluje z Číny v kontejnerech k nám
a pokud je nenaplníme kůrovcovým dřevem, tak
zpět v nich pluje vzduch.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 16:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Kličkujete jak zajíc na honu, ovšem výsledek je totální nula. Kšeftaři ví nejépe s kým co mají vykšeftovat a za kolik a takoví radílci, jako vy, jim můžou políbit..
Prostě Evropa a Německo zvláště prosperují velmi dobře. Zkuse se s tím smířit, můžete ten krach posunout, ale strašit tím můžete pořád. Já tohle slyšel za komára pořád....
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Německo vyváží především gumokoly, a tenhle kšeft se dost začíná hroutit.
Odpovědět
DB

Darth Bane

8.1.2022 14:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Zejména je TP patrně na zadlužení zemi EU, že????
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 11:26 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemecko prosperuje tak dobre, že nemeckí priemyselníci kvôli drahej energii panikária a vypínajú prevádzky. Dám vám ďalší príklad - čipy sa v Europe vyrábajú hlavne pri Drážďanoch (a to staršej technologie, taiwancom aj američanom pozeráme na chrbát, abby sa netalo že to s europou ako vo vtipoch o socialistickej ekonomike - nestratiť stopu - nestratiť smer ... ). Našťastie EU ekonomika nie je rigidná ako ZSSR. Zatiaľ. Pred pár rokmi sa EU chytila za hlavu a začala podporovať superpočítačové centrá, výrobu čipov, umelú inteligenciu, vesmírne tehcnologie .... Ale keď vzrastie cena energií na niekoľkonásobok, aká bude konkurencieschnopnosť Nemecka o niekoľko rokov ? Našťastie je tu aspoň francúzko, severania, ako opozícia proti nemeckému a rakúskemu OZE-hujerizmu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.1.2022 11:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Nemá cenu tomuto ,,odborníkovi,, na mezinárodní obchod něco vysvětlovat. On si žije ve své bublině mýtu a domněnek. :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.1.2022 15:13 Reaguje na Petr Eliáš
Jako nic ve zlém, ale pokud Hanzl k tě svým hausnumerům taky nepřihodí jejich strukturu, min v relaci "v rámci EU" a "mimo EU", tak jsou z pohledu diskutovaného tématu tak trochu na pikaču.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

6.1.2022 16:49 Reaguje na Svatá Prostoto
Import/export se dá dohledat. Chtít po člověku, který nerozumí mezinárodnímu obchodu a mezinárodní dělbě práce, aby si to napřed dohledat je nemožné.

Export:
https://tradingeconomics.com/european-union/exports-by-country

Import:
https://tradingeconomics.com/european-union/imports-by-country
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.1.2022 15:07 Reaguje na Petr Eliáš
To je sice hezké, ale trochu mimo. Hanzl psal o Evropě, resp exportu z Evropy, a pak sem hází celková čísla za jednotlivé země bez toho, aby tato očistil o obchodní relace mezi státy EU, resp. sem můžeme klidně přidat i ESVO.

To tu jeho argumentaci činí úplně bezpředmětnou.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 09:50 Reaguje na Petr Eliáš
Až budete více jak deset let celně odbavovat
zboží, tak získáte přehled, co se vyváží a
dováží a v jakých finančních a množstevních
hodnotách. Pochopíte, že stojíme na velmi
křehkých nohou autoprůmyslu a vývozu zboží
s nízkou přidanou hodnotou. Je smutné, když
vyvážíme třeba dříví a zpět vozíme nábytek
z dřevotřísky slepené jedovatým sajrajtem.
A o vývozu pšenice a dovážení zpracovaného
masa vykrmeného tou pšenicí nehovořím vůbec.
Těch pár doposud úspěšných položek našeho
vývozu drží nízká koruna a nebýt toho, tak
to leží ve skladech. Ono je třeba sundat
růžové brýle, protože budoucí krize nám
nasadí černé a nebo rovnou klapky na oči.
Kdo prozřel nyní, tak neblábolí hlouposti
jako vy. Naše poslední nosná výroba je
velmi energeticky náročná a "gryndýl" ji
zasadí poslední ránu. To si uvědomují i ti
pravicoví politici a pokud se nepodaří toto
odvrátit, tak nemá smysl vládnout snězenému
krámu a o to jde i jim. Zelení mají holé
pozadí a tak jim o nic nejde a někteří mají
dokonce škodolibou radost, kam to směřuje.
Jim přeji, aby je to postihlo taky, aby se
konečně zjistilo, že mohou mudrovat proto,
poněvadž ještě nikomu nedošlo, že to může
fungovat i bez nich. Zbyteční lidé na zcela
zbytečných postech poučují ty, kteří nesou
celé břímě a ještě je kritizují za to, že
chtějí být za to hodnoceni lépe, než ti
nevýkonní mudrlanti. Ano krize je potřeba,
aby vyčistila augiášovy chlévy plné blbů
žijících na úkor ostatních a píšících sem
z nudy v "pracovní době".
š
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.1.2022 10:58 Reaguje na Břetislav Machaček
A já myslel, že jste už nechal řemesla. :-)

https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/1235209-prorok-apokalypsy-potreti-pohorel-a-konci
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 17:47 Reaguje na Petr Eliáš
Hloupá odpověď, taky odpověď, která
pouze ukazuje moudrost tázaného.
S tou nudou v práci jsem se asi trefil!
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.1.2022 10:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak samozřejmě. Ale bacha, aby vás jako jednoho z nejvíc zbytečných lidí také nevyčistila. :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:40 Reaguje na Břetislav Machaček
Dnes je na Ekolistu pěkný článek, jak BMW a Toyota stíhají Muska s Teslou.
To na ty vaše bídné scénáře fakt nevypadá.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 09:58 Reaguje na Pavel Hanzl
BMW je lidové vozítko, které si v elektrické verzi
u nás koupí dělník? A Toyota je evropská firma?
Odkdy ? To, že tu má filiálky je pouze proto, aby
se nemusely finální výrobky pro evropský trh
dovážet přes půl světa a kompletují se zde. Celá
produkce korejské firmy Hyundai z Nošovic končí
na evropském trhu a je to nakonec pouze kompletace
dovozených a částečně tady vyrobených dílů. To
není vývoz, ale dovoz a zásobení vnitřního trhu.
Vývoz vypadá zcela jinak a za jiné ceny, než dřevo
a vzduch v kontejnerech směřujících do Číny.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.1.2022 17:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Jo. A ty bambilióny Evropského HDP přiletí vždycky z Paroubkova Marsu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

5.1.2022 18:35 Reaguje na Břetislav Machaček
Haleďte a nechtěl byste si o tom napřed něco zjistit, než tu začnete blábolit o tom jak EU nic neumí a nemá co nabídnout? Jste tak trochu za vola. :-)
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 21:00 Reaguje na Petr Eliáš
Tak co umí EU? Co umíte specielně VY?
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

7.1.2022 06:52 Reaguje na Darth Bane
Pane Višňák zkuste použít google....
Odpovědět
DB

Darth Bane

8.1.2022 14:49 Reaguje na Petr Eliáš
Google píše, že Petr Eliáš umí vyprodukovat pouze to, co mu vyleze z análního otvoru.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

9.1.2022 10:36 Reaguje na Darth Bane
Tak strašně mě názor multinicka zajímá. :-)
Odpovědět
JP

Jaroslav Pobeha

9.1.2022 11:45 Reaguje na Petr Eliáš
Google aj euractiv píše, že Europa zaostáva v IT (čipy napríklad), píše aj o tom, že je surovinovo silne závislá na zahraničí, hlavne na číne. Čína zasekne vývoz nejakého kovu a výroba stojí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 04:26 Reaguje na Břetislav Machaček
dočkáme se a bude to velké
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 10:07 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Čím dříve, tím lépe, protože brzké procitnutí dává naději,
že bude dost času na odvrácení nevratného problému.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 20:52 Reaguje na Břetislav Machaček
Polovina obráběcích strojů se dělá v Evropě, blbý Macháčku. A víte, která země má největší tržby z exportu obráběcích strojů na hlavu??? Švýcarsko.
Odpovědět
MS

Milan Smrž

7.1.2022 09:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Evropa může být energeticky soběstačná. https://www.iass-potsdam.de/en/news/europes-future-renewable
Můžete klidně replikovat, že tomu nerozumí nebo, že jsou hlupáci. Padne to na Vaši hlavu.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.1.2022 10:05 Reaguje na Milan Smrž
Ano může být energeticky soběstačná, když ukončí průmyslovou
výrobu a lidé se uskrovní jako před sto léty. Možné je vše,
ale je to cíl a nebo to bude pouze důsledek "gryndýlu".
To padne zase na vaši hlavu. V Německu už končí některé
podniky kvůli cenám energie a to je teprve začátek, kdy
má každý nějaké rezervy, ale po jejich vyčerpání nastoupí
krutá realita. Buď se stane zázrak a nebo skončí. Obojí
je totéž. Zázrak se konat nebude a konec bude neodvratný.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

5.1.2022 17:32
Tak jsem si přečetl ten článek, spíš dílo p. Wagnera na oslu a spadla mi čelist. To je realita a nad naším pišišvořením se můžeme leda útrpně usmát.
Odpovědět
FK

Filip Kondapaneni

5.1.2022 19:11
Domnívám se, že se sice Evropa částečně zbaví přímé závislosti na dovozech fosilních paliv ale za cenu neustále stoupající závislosti na zboží a surovinach využívající fosilní paliva. Cenu zboží určuje cena energii, úřední restrikce, enviromentalni požadavky, cena surovin (a ta je taktéž spjata s cenou energii) a lidská práce, transport (opět z velké části fosilní energie). Evropa si pokrytecky přisuzuje jen 7-10% podíl na celosvětových emisích, ale pokud by se zapocitala veškerá enviromentalni stopa v dovezeném zboží, tak ten vliv by byl samozřejmě mnohem významnější.
Někteří aktivisté operují s tím, že suroviny dovezené ve formě nějakého zboží s vyšší přidanou hodnotou se daji recyklovat. To ano, ale opět to představuje energii, a enviromentalne problematické chemické postupy. Zrecyklovat FV panel není jen o tom hliníkovém rámečku a krycím sklu ale i o vlastní recyklaci toho kremikoveho článku kde budete potřebovat pro získání čistého křemíku hodně EE, chemikálií a proto se to ve výsledku v Evropě neoplati dělat protože regulace.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

5.1.2022 19:18
Když nemůžete něco zakázat rovnou, stanovte tomu podmínky, které nelze technicky nebo ekonomicky splnit. Této zásady se zřejmě držela Evropská komise v návrhu takzvané taxonomie udržitelných financí.

Podle názoru Teplárenského sdružení ČR tyto podmínky v praxi vylučují přechod od uhlí k zemnímu plynu. „Klíčová je podmínka, že zemní plyn musí být již do roku 2026 nejméně ze 30 procent nahrazen obnovitelnými nebo nízkoemisními plyny, do roku 2030 pak nejméně z 55 procent a do konce roku 2035 musí být nahrazen zcela."

Na stejný problém již v pondělí upozornil Svaz průmyslu a dopravy ČR. „Podle tohoto znění by plánovaný přechod teplárenství z uhlí na zemní plyn nebylo možné realizovat a centrální zásobování teplem v České republice z velké části skončí", varoval Daniel Beneš, generální ředitel ČEZ a viceprezident Svazu průmyslu a dopravy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 08:42 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ta taxonomie nic nikomu nezakazuje a ani nic nepřikazuje. Ta jen říká, kdo může dostat určitou podporu kvůli zelenosti. Postvit si můžete třeba Paroubkův Hrad z Marsu.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

6.1.2022 08:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste úplně mimo mísu , nastavuje jasné podmínky pro případné dotační tituly z EU. Asi stejně jako bych vám nebránil jít pěšky do Brna , pouze s podmínkou že můžete jít pouze o jedné noze a pravou ruku mít přivázanou za zády.
Odpovědět
MD

Milan Dostál

6.1.2022 09:30 Reaguje na Miroslav Vinkler
Nejde jen o dotační tituly,ale i bankovní úvěry. Tedy o financování jakýchkoli projektů.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.1.2022 09:37 Reaguje na Milan Dostál
Banky mají vlastní kritéria a hlavně tady pořád tvrdíte, že se má stavět to, co se uživí. Pokud se uživí uhlák nebo dýzl, tak ho klidně postavte a provozujte.
Já mám pouze pocit, že se za pár let už skutečně neuživí.
Zákaz výroby dýzlů za 15 let je skutečně komický, tou dobou už nikdo nic takového chtít nebude.
Odpovědět
DB

Darth Bane

6.1.2022 21:03 Reaguje na Pavel Hanzl
A proč tedy stoupají ceny ojetých dieselů v celé Evropě, když je nikdo nechce?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

28.3.2022 20:29 Reaguje na Darth Bane
Píšu, že to zakážou za 15 let. Navíc stoupá úplně všchno......
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

6.1.2022 11:01 Reaguje na Miroslav Vinkler
to je taky smysl existence tý unie...tvářit se jako by do pěti neuměli a nakonec zohýbat co se dá, aby nebylo kam se pohnout...
Odpovědět
MS

Milan Smrž

7.1.2022 09:13
Celá situace s klimatem a energetickou transformací bude mít nedozírné geopolitické následky. Buď energetickou transformaci nezvládneme a budeme pálit fosilní zdroje do roku 2050 (spolu s dalšími východoevropskými zeměmi) a pak nám klima dá co proto, a nebo se budeme snažit ji zvládnout a stavět obnovitelné zdroje o stošest a pak budeme mít problémy s nutnou instalací nejenom fotovoltaické (snad akceptovatelné), ale i nezbytné větrné energie. Jádro v termínu nutný instalovaný výkon nezvládne.
Cesta, jak eliminovat nejhorší odpor je známá. Pracovat na lokální úrovni a kooptovat do větrných a FVE projektů přilehlé obce, to znamená komunikovat s lidmi a brát je vážně.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

7.1.2022 11:19 Reaguje na Milan Smrž
EVROPA: Zelená lež roku 2021

I tak by se dalo nazvat hysterické zelené OZE vřeštění o konci světa pokud teď hned neodejdeme od využívání fosilních paliv , dokonce i jádra.
Varováním pro tyto pomatence není ani současná energetická krize napříč EU , která spolehlivě žene naše domácnosti do energetické chudoby.
Aby bylo jasno , jsem také pro dekarbonizaci, ale nikdy ne tímto jakobínským teroristickým přístupem, kdy se stíná hlava , nehlava .

Jsem jednoznačně přesvědčen, že po pár blackoutech ,rapidním navýšení cen energií a poklesem životní úrovně společnosti , dojde
k zásadní obměně politických elit při demokratických volbách na národní, regionální i evropské úrovni.

Dokonce také němečtí Zelení se obracejí už proti větrným elektrárnám.
Němci plánují vybudovat kolem 1500 nových elektráren za rok, protože síla větru se stává čím dál důležitějším zdrojem pro výrobu elektřiny.
Plošná výstavba elektráren by totiž měla zabrat až 2 procenta rozlohy celé země. Například v lesním parku Reinhardswald v Hesensku se má vykácet téměř 5000 stromů, vyplenit rozlehlý lesní prostor, aby vzniklo místo pro výstavbu větrných turbín.

Ředitel Svazu na ochranu přírody a biodiverzity Jörg-Andreas Krüger říká, že urychlené plánování a budování, včetně zdrojů obnovitelných energií „nemůže jít na úkor ochrany přírody a ohrožených druhů“.

Na základě pozorování pouze některých lokalit bylo zjištěno, že kvůli větrníkům každoročně zahynulo až 100 tisíc ptáků/rok .
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

8.1.2022 09:38 Reaguje na Miroslav Vinkler
Hystericky vřeštíte jen vy, že vám někdo chce zakázat dýmající uhláky a dýzly. Typický ochránce přírody.
Odpovědět
KR

Kamil Remeš

8.1.2022 01:33
Pan toho mnoho nerekl, jeho cllanek vypadal jak uvod seminarni prace na politologii
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist