Patrick Zandl: Co se stane, když místo starých aut stát podpoří elektrokola?
25.1.2021
Litva provedla zajímavou akci. Lidem, kteří se rozhodli zbavit starého automobilu, nabídla dotaci 1000 euro na elektrokolo či elektrokoloběžku. S ohledem na to, že vozový park v Litvě nepatří k nejmodernějším, tvoří jej přestárlé koncernové ojetiny, mnoho automobilů ani tuhle hodnotu nemělo, takže pro obyvatele šlo o vcelku zajímavou nabídku. Už s ohledem na to, že za tisíc euro se slušné elektrokolo dá pořídit. Takže se původní osmimilionová částka rychle vyčerpala a vláda přihodila další tři miliony, čímž se počet elektroprostředků zvýšil o jedenáct tisíc a zároveň z autooběhu vypadly nejhorší vraky. Pro představu, představuje to jedno procento automobilů v Litvě. Zdroj: Electrek.
Pro úspěch elektrokol v Litvě hrají i další předpoklady: dojížděcí vzdálenosti do práce či do školy jsou relativně krátké například ve srovnání s USA, typická vzdálenost je pod deset kilometrů. Lze také často volit trasy mimo hlavní silnice, po komunikacích, kde je malý či pomalejší provoz. A kromě toho je Litva rovinatou zemí, kde ježdění i na obyčejném kole není namáhavé.
Zda Litva úspěch elektrokol nějak dále zužitkuje, teprve uvidíme. V době pandemie se mnoho evropských metropolí pustilo do budování cyklostezek a omezování automobilové dopravy – z dobrých dovodů (10 jich je tu). Na kola například výrazně přesedlávalo Německo či Francie a i u nás je poptávka po kolech obrovská. Praha se snaží na poptávku po cyklistice reagovat, tady je dobrý rozhovor z května letošního roku s Ondřejem Boháčem z IPR. A jak to dopadlo? Dobře to shrnuje článek na aktivistickém serveru Do práce na kole. V zahraničí se hodně posunuli, rychle budovali – a u nás se nepodařilo mnoho. „Praha na jaře zaznamenala rekordní nárůst cyklistů o celých 113 %. Politická reprezentace však nástroje na to, jak tento velký nárůst zachovat i po návratu všech “zalockdownovaných” lidí do oběhu, nenašla. Přes léto nárůst klesl zhruba na polovinu a magistrát pokračuje v plánované agendě doplňování úseků cyklopruhů do ulic, ve kterých se provádí standardní údržba vozovky.“ Tak snad příště. Naopak ve článku na BBC najdete slušně rozvedné, jak letošní rok pojala evropská velkoměsta ve vztahu k cyklistice. Ze článku odcituju pro mě základní myšlenku: „Mnoho měst se připravuje na nejistou budoucnost – na nejistotu, zda starý způsob života bude ještě někdy vůbec možný“.
Infografiku a data k nárůstu cyklodopravy v Praze najdete na serveru Čistou stopou.
Na FastCompany najdete článek o tom, jak se analyzují data pro taková rozhodnutí – například přes aplikaci Strava Metro. Už jsem se tam zkusil zaregistrovat a zjistím, zda z toho něco pro naše město vytěžím.
Sám musím dodat, že jsem nadšeně možnost dojíždět na kole do práce adoptoval, u mě především tím, že jsem si pořídil nové kolo. Cesta do práce na kole je něco přes dvacet kilometrů, což byla skvělá hodinová projížďka, jen o málo více, než co bych jel autobusem. Jenže s poklesem teplot začalo platit pravidlo o tom, že není špatné počasí, jen špatně oblečený cyklista – a protože se mi nedaří si na dálku v lockdownu správné oblečení nakoupit, musel jsem znovu přesedlat na autobus. Ježíšek byl v tomto ohledu milosrdný a tak uvidíme po novém roce, jak to půjde, už proto, že trasu Holešovice – Brandýs doplňuji v týdnu se čtyřkilometrovým výběhem z vlaku v Mnichovicích na kopec nad městečkem.
Na závěr malý politický úkrok stranou: jakmile se v Česku někdo zastane cyklistiky, je oheň na střeše a je označen za proklatého pumpičkáře a cyklofašistu, který by nejraději dálnice přestavěl na cyklostezky. Nikoliv. Kouzlo modernosti tkví v diverzitě. Ani nejzarytější „pirátský cyklokomoušský nácek“ nepředpokládá, že nákladní kola nahradí kamiony, ale rozhodně jsme oprávněni se domnívat, že cyklistika se může stát dobrou alternativou pro každodenní dojíždění do školy i práce v případě, že se k tomu udělají předpoklady. Slovo předpoklady je důležité: kdybych nenašel trasu „zadem“ z Brandýsa, nikdy bych si nedovolil dojíždět do práce po okresce číslo 610, protože zde kvůli prostorovým omezením i bezohlednosti části řidičů je nehoda jen otázkou času. Vytvářet prostorově oddělené dopravní komunikace pro pěší, cyklisty a autodopravu patří dnes k základní vybavenosti moderního města.
Tento komentář vyšel v týdenním newsletteru Patricka Zandla, který si můžete zdarma odebírat.
reklama
Patrick ZandlAutor je publicista a autor blogu www.marigold.cz, od roku 2022 je místostarostou v Brandýse nad Labem-Stará Boleslav.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (40)
Že by jste šel příkladem, v to přesedlávání na kolo ?
Odpovědět
Jak chcete nahradit auto kolem? A co zima?
Odpovědět
Jezdím na elektrokole pořád, v zimě se musím víc obléci. Pokud je sníh a ledovice, nejezdím, ale to bvývá jen pár dní v roce. Pokud jedu dál a pracovně s měřáky, samozřejmě jedu autem. Ale na pojížďky je to ideální,, zvláště, když je kolo staré, obité a tudíž neláká tolik zloděje.
Odpovědět
Neobíjím, ale jezdím rád terénem po single trailech a šutrových cestách a časem se to prostě obije jaksi "samo". Příští rok bude mít najeto asi 10 tisíc km, což je na teréňáka celkem dost.
Odpovědět
Tak kdybych dělal někde v kanclu možná by mi připadalo fajn jezdit z práce na kole, trošku by byl problém s dvěma dětmi které stahuju ze školky a nákup je už jen detail, to že občas potřebuju něco přivézt na přívěsu je v jiné dimenzi než autor pochopí. Najezdil jsem na kole možná víc než kdejaký dnešní nadšenec jen v době kdy to ještě nebyla móda tak mám pro kolařinu pochopení, ale to co dnes vidím na silnici je tragédie, myslím že bych z palubní kamery dal dohromady slušný celovečerní film na téma tragédi co se chaoticky motají po silnici.
Odpovědět
Aktivista by vam odpovedel. Ze do skolky mate chodit pesky. Skolku prece mate pod nosem.
Odpovědět
No a já bych aktivistovi odpověděl, že ne všichni mají to štěstí, aby měli školku pod nosem.
Mně to připadá, jako kdyby aktivisté přímo programově usilovali o to, aby je všichni chtě-nechtě museli začít považovat za debily.
Odpovědět
Pokud vám připdá ČR jako provozně chaotická, zajeďte si třeba do Indie a půjčte si na týden motorku. Do smrti budete naprosto v pohodě a budete si libovat, jak je u nás lehké jezdit čímkoliv po silnici.
Odpovědět
Ani to nemusí být dotované, stačily komerčně výhodné "zelené koloběžky" v Praze a už lidi držkovali, že jich je moc a že jezdí všude a že jezdí tak či onak...
Odpovědět
To je dobré slyšet. Možná by pomohla i cyklotrasa někde poblíž silnice 610.
Odpovědět
Tramvajenka za 3650 ročně a s kolem mi polibte:-))). Dejte takovou cenu na MHD v tom Amstu nebo Kodani a uvidíte, co to udělá;-).
Ale beru, že autor aspoň na férovku přiznává, že po významnou část roku je kolo z dopraního hlediska oser a že je rád za PID.
Další věcí je odlišit cyklistiku dopravní od cyklistiky sportovně rekreační. Tomu mimo jiné nahrává rozmístění cyklosčítačů, které jsou, čistě náhodou primárně v místech, které jsou doménou té druhé. A jiných lokalit "překvapivě" zmizely.
A na závěr takový vzkaz cyklistům ... doufám, že ne pro autora ... aspoň v tom centru táhněte z chodníků, provoz je teď minimální a stejně se na ty chodníky cpete. Hlavně takoví ti rozvážeči jídla, kterých je teď jak psů a jezdí jak prasata.
Jinak pro jistotu na závěr ... slušný cyklista je pro mne přítel, za volantem i při chůzi, a zasluhuje si respekt a ohleduplnost.
Odpovědět
Kolo je méněcenný dopravní prostředek. To se projevuje u nás, hlavně ve městech, kde jsou velké výškové rozdíly (týká se Prahy i Brna). Nákup pro čtyřčlennou rodinu na celý týden na něm rozhodně neuvezete. Čtyřčlennou rodinu na víkend na chalupu či chatu taky ne. Bál bych se na takovém vehiklu vézt i třeba kočku k veterináři.
Jsou země, které jsou placka s převýšením pro celý stát pár desítek metrů maximálně, Jsou země, kde není obvyklé vlastnění chaty, chalupy či zahrádky mimo bydliště. Případně kde se nejezdí za příbuznými. Jejich zvyklosti či zkušenosti nelze tupě a bezmyšlenkovitě přebírat, jak k tomu vyzývá pan autor.
Odpovědět
No, méněcenný ?
Jako doplněk v určitých regionech ( vhodných ), za příznivých povětrnostních podmínek a cyklistických stezek při některých silnicích, jistě vhodný, Pro zájemce tohoto typu dopravy.
Odpovědět
Právě kvůli tomu, co jste vyjmenoval a věcem, které jsem zmínil já, používám termín "méněcenný".
Odpovědět
Samozřejmě nečekám, že by ropák jezdil na kole. Právě kolo je ideální cestovní prostředek na poznávání krajiny i cizích zemí.
Odpovědět
ad "nákup pro čtyřčlennou rodinu na celý týden na něm rozhodně neuvezete."
Vážně? Zajímavé. Přesně to dělám, nákup na celý týden pro čtyřčlennou rodinu. A to ani nepoužívám vozík za kolo. (Ale pokud nakupujete např. vodu v PETkách, tak chápu i váš pohled.)
Odpovědět
Idea vůbec není špatná , pokud by bylo řešeno přímo přes místní samosprávy.
Vyloučit analýzy,projekty a studie na celostátní úrovni = legální krádeže
Odpovědět
Nevím jak elektrokola, ale ektrokoloběžky jsou docela prohra. S tím elektrokolem to bude asi totéž https://www.idnes.cz/auto/zpravodajstvi/emise-co2-kolobezka-sdileni-emise-pariz.A210118_122608_automoto_fdv?zdroj=vybava_recombee
Odpovědět
Já je v Praze nesnáším ... naopak třeba ve Wash. to mají pořešené dobře a vesele jsem drandil:-) ... ale ten článek se týká sdílených kolobrnd, navíc bez pevných stanic na vrácení/vyzvednutí (tam se taky rovnou dobíjejí). Ty jsou průser. Po všech stránkách.
Ale pokud má člověk svoji a jezdí na ní fest, a slušně kde a jak má!!!, tak to nemusí být špatný a ta čísla potom vyjdou úplně jinak.
Odpovědět
Považuji za správné, že když se počítá emisní zatížení čeho koliv tak vše až do poslední mrtě, jednoduše řečeno započítat vše co tam patří. A to ta konzultantská firma udělal a najednou je vše jinak. Totéž platí pro elauta.
Tak určitě, když provozujete tu kolobrndu soukromě je to jiná káva a Auto*Mat by vám měl udělit medaili :-))
Odpovědět
Náhodou, já o tom docela uvažoval, ale okolo baráku je to zrovna u nás na prd a v centru je na můj vkus pořád moc kostek, i když kombo MHD a e-kolobrnda mne docela lákalo.
Ale kdysi jsem bydlel pár let na Babě tak třeba do krámu nebo hospy:-) by to tam nebylo marný!
A-mat je zrovna u koloběžek takový trochu vnitřně rozervaný:-).
Odpovědět
Soused ji má a jezdí kam to jen jde, prostě si ji chválí. Bohužel já jsem jiná váhová kategorie..:-)
Bouchalovci jsou nad e-kolobrndama rozpolcený? No, to teda žasnu. Já myslel, že u nich co není auto je OK. Podivný spolek :-))
Odpovědět
No, voni za ty válející se Lime krámy dostávali docela céres, což nebyli úplně rádi:-).
Jinak kolo i kolobrnda je fajn, s e- i bez. Jen se to nesmí nikomu cpát do chřtánu, tvářit se, že na tom zachraňuji svět a jezdit na tom jako prase.
Odpovědět
Kolo na každodenní ježdění do práce atd musí být vzhledem k problémům při ježdění v nepohodě vždy zálohováno buď zrovna autem nebo hromadnou dopravou. Z tohoto důvodu nelze preferencí kola toho moc ušetřit.
Kromě toho pokud se cyklistika rozmůže víc, nastane potřeba cyklistické stezky výrazně posílit a nastane potřeba cyklisty regulovat předpisy a omezeními, protože jinak budou výrazně narůstat nehody. Například povinností používat ochranné pomůcky, mít povinné ručení podobně jako u aut, mít na kola něco jako STK atd.
Odpovědět
A hlavně mít znalosti pravidel silničního provozu, aby věděli, jak se zachová ten v jejich okolí, kdo jede podle pravidel a aby sami byli předvídatelní. Pokud cyklista po bliknutí zelené vyjede z pravého okraje víceproudové silnice zahnout vlevo (navíc na křižovatce, kde je zákaz odbočení vlevo), pak se nesmí on, ani nikdo z jeho rodiny divit, že ho řidiči, nepočítající s takovou magořinou, převálcují. A ty, kteří nebudou s to projít testy, bych opravdu na silnice nepouštěl.
A také by měli mít osvědčení o zdravotním stavu, přičemž se obávám, že nároky na to kolo jsou vyšší než nároky na auto (autem jezdí i různí invalidé, např. jednonozí nebo ochrnutí v dolní polovině těla s ručním řízením, na kole by se neuplatnili, ani na elektrickém).
Odpovědět
Hlavně vymyslet desítky nových buzerací.
V Holandsku jezdí na kole prakticky každý, provoz je někdy na našince až děsivý, přilbu nosí jen mladí a může se jezdit i na skůtrech a samozřejmě bez přilby. A předpisy mají normální dopravní a jsou zcela v pohodě. Na zemi mají nakreslené špičky proti tomu, kdo má dávat přednost a je to vše. Cítil jsem se tam zcela bezpečně.
Odpovědět
Proč bych si při šrotaci starého auta nevzal 1000 EUR? Klidně si je vezmu - nějakému zájemci o e-kolo se bude příspěvek hodit. Ale jak ukazuje pandemie u nás, tak to není potřeba. Lidé si sami kola pořizovali.
Obecně jde vývoj směrem že z kola přesedlám do auta, aktuálně to vidíme třeba v Číně. Kolo tak pro trávení volného času.
Odpovědět
Mám to sice do práce v Praze jen 8km, ale z toho 4km z kopce a 4km do kopce a to bych, když odhlédnu k počasí a bezohledným řidičům ujel tak možná když mi bylo 25, ale ne v 50letech s vysokým tlakem... Vzhledem k podnebí, geografii a v neposlední řadě i věkovému oknu mezi 20-40lety je a bude dojíždění do práce na kole naprosto okrajovou záležitostí. Celá strategie EU v tažení za snížení emisí je naprosto špatná a bude mít za následek pouze ztrátu mobility populace (více v chudších zemích jako ČR) a následný ekonomický úpadek. Lidi, kteří si nebudou moci dovolit elektromobil si začnou hledat zaměstnání blíže k domovu, což zvýší nezaměstnanost na straně jedné a zhorší možnosti firem získat kvalifikovanou pracovní sílu na straně druhé. To ještě prohloubí tlak na dovoz nenáročných zaměstnanců z Asie, čímž ovšem bude odtékat ze Evropy ještě víc peněz a požene to ceny nemovitostí a nájmů nahoru a porostou náklady na sociální systém. Elektromobily pak pohřbí segment služeb, neboť velká část lidí nebude mít na koupi peníze a i ti co si je pořídí budou limitováni omezeným dojezdem a šílenou dobou dobíjení a omezí tím pádem cestování. Restrikce kolem covidu jsou vlastně takovou generálkou na to co nastane za cca 20let, až začnou lidé chtě nechtě vyřazovat stará auta a na nová elektrická mít nebudou. Já mít hospodu na výletním místě, vlek nebo cokoli co je závislé na mobilitě zákazníků, tak to dám po covidu do pořádku a pak to honem prodám, protože ač si to zatím zelení papaláši neuvědomují, tyto služby zákaz výroby konvenčních aut nejpozději za 20let pohřbí a s tím přijde trvalý ekonomický propad naprosto ve všech státech EU. Asi 20% bohatých se sice bude prohánět vesele po čím dál prázdnějších ulicích, ale jinak to bude katastrofa - lidi jsou prostě pohodlní a nic je nedonutí se trmácet na výlet vlekem nebo autobusem nebo s malými dětmi na kole po silnicích (ne masově, jak to dělali doposud) - zůstanou v městech, na zahradách a služby budou krachovat tak jak se to děje kvůli pandemii nyní - ta ale jednou skončí... Ekonomický dopad bude katastrofální, protože celá ekonomika EU už stojí v podstatě jen na službách a výrobě aut - oboje zákaz výroby benzínových a naftových aut pohřbí. Většiny výroby se už z EU kvůli emisním povolenkám přesunula do Asie a odtud se pak vozí zpět a nyní ti chytráci z EU připravují pohřeb i segmentu služeb. To co provádí bezmozci z EU je doslova cesta do pekla a bídy - pravda, takové zelené bídy. Dovozem migrantů na straně jedné a likvidací ekonomiky na straně druhé má celá EU našlápnuto udělat z Evropy rozvojový svět se vším všudy - z bídou, obrovskou kriminalitou, terorismem a úpadkem. Pokud by státy daly 10% částky, kterou dotují elektromobily na výkup nejstarších aut, dosáhly by výrazně lepší úspory emisí, neboť dotace na elektromobily čerpá převážně pár % bohatých lidí, kteří by tak jako tak jezdily novými vozy s minimálními emisemi, zatímco obyčejní lidí si drží 20let stará, podstatně méně ekologická auta a nemají na nákup nového a už vůbec ne na nákup elektromobilu, který navíc nemají ani kde na sídlišti nabíjet, zatímco pro bohaté lidi s vilou a garáží to takový problém není (naštěstí k nim patřím a nebudu mít problém si elauto koupit, nicméně mám dost rozumu, abych chápal, jaké jsou možnosti většiny populace a k čemu výmysly vymaštěnců z EU povedou ). Dotace na elektromobily měly být soustředěny na firemní flotily dodávek a poslíčků, kterých je sice v poměru k osobním vozům málo, ale najezdí za měsíc to, co běžný uživatel za půl roku. Dotace na výkup nejstarších vozů pro osobní dopravu a zároveň dotace firemní elektromobility by bývala byla ta zlatá střední cesta a výsledný efekt snižování emisí by byl naprosto zásadní. Většina firem má totiž k dispozici i vlastní parkoviště, kde lze poměrně jednoduše zřídit nabíjecí stanice, které by přes noc nabíjely firemní auta a přes den, kdy firemní auta jezdí by časem mohli nabíjet osobní vozy nejprve zaměstnanci, posléze klidně i veřejnosti. Kdyby měli papaláši z EU mozek, tak by takto nenásilně podpořili vybudování infrastruktury a spolu s technologickým pokrokem by za 20let elektromobily začaly vytlačovat konvenční vozy přirozeně - skoro bych řekl až evolučně. Místo toho se ti fanatici z EU rozhodli pro násilnou revoluci, která bude mít katastrofální ekonomický dopad, který si zatím nikdo neuvědomuje.
Odpovědět
No jisteeee! Pirat z kanclu kaze. Ja jsem za posledni mesic nevidel ani jednoho cyklistu. LIME a elektrokola jsou zasypane snehem a primrzle k sobe, zato zbytecne cyklopruhy na silnicich zustaly.
Odpovědět
jak bylo výše zmíněno, kolo (elektrokolo) s každodenní dopravní funkcí je velmi podobné větrné nebo sluneční elektrárně - čili stojí spoustu peněz (metry čtvereční záboru komunikace na cyklopruh nejsou zadarmo) a je za ně potřeba držet (a platit) horkou zálohu, a veškeré přepravené osobokilometry jsou podobné kilowatthodinám víceméně náhodně pumpovaným do sítě.
Odpovědět
Tak po Praze jich furt vidím relativně dost, na to jakej je hnus.
Bohužel jedním z nich byl i debil, který ani ne před 2 hodinama jel bez jediné bludičky a v tmavejch hadrech k tomu.
Po Plzeňské!!!
Odpovědět
Vy si asi neumíte představit, že se něco nechá přirozenému vývoji, musíte dotovat, podporovat, vychovávat.
Odpovědět
Kolo je přínosem tam, kde jsou pro jeho použití, respektive pro budování cyklostezek podmínky.Když se však tento způsob dopravy za každou cenu protlačuje ve městě, jako je Praha. V centru a širším centru to je katastrofa. A nejen tam. Jsou úseky s hustou dopravou, které jsou dopravně extrémně vytížené a přetížené a tam kola jen zvyšují nebezpečnost provozu. Ale nejenom tam. Jsou místa méně kritická, kde doprava je na nižším stupni, ale zase šířka a sklon vozovek jsou takové, že pruh pro cyklisty bezpečnost jen zhoršuje. Člověk si klade otázku, co zdravého pro cyklistu je na šlapání v takovém hustém provozu, kdy pod tlakem inhaluje zplodiny z aut. Patrně se čeká, že lidé všichni vystoupí z aut a přesednou na kola. Pak nastane ráj. Sem tam dodávka s potravinami a jinak pohoda. Co si počnou rodiny s dětmi, starší lidé a různě hendikepovaní, to cyklonadšence nezajímá.
Odpovědět
Stačí se podívat k souseům, třeba do Rakous. Nikdo tam necpe kola do automobilového provozu, prostě ty cyklošky se vedou jinudy. Po náplavkách, po brownfieldech, po chodnících atd. atd.
Naprosto dokonalí jsou Holanďani, tam s dostanete na kole úplně všude a ZÁSADNĚ mimo silnici. Jednou jsme vyjeli kousek na silnici a hned první auta zastavovala a ukazovala nám cestu.
Odpovědět
Pro všechny, kteří se ohánějí "zelenou" elektrickou energií.
https://www.autojournal.cz/francouzum-temer-dosla-elektrika-spicka-ledovce-ukazuje-problem-elektromobility/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=473511&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box&dop_req_id=g9Eh0rXpU6z-202101270948
Odpovědět
Angláni loni vypínali 25% větráků, protože nebyl odbyt na elektřinu. Všechny nové technologie mají muchy a musí se odladit.
Odpovědět
Jen by mě zajímalo jaký vliv na cenu elektrokola mělo zavedení dotace.
Odpovědět
Cyklistika by se u nás měla víc podporovat. Alespoň vybudováním dalších cyklostezek a lepší ochrany cyklistů. Já jezdím taky hodně na kole. Do práce i ve volném čase. Když jezdím po tmě, tak nemám úplně dobrý pocit. Sice mám vepředu i vzadu světlo, ale stejně. Objednal jsem si proto ještě led světlo do výpletu kola https://www.plaza.cz/led-svetlo-do-vypletu-kola/ , ale ještě jsem ho na kolo nedal. Do jara to snad stihnu a pak to bude perfektní :-) .
Odpovědět
|
|