https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/robert-hrdina-vyvoj-v-letectvi-je-nejisty-dotovat-dalsi-provoz-a-rozvoj-letiste-je-nezodpovedne
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Robert Hrdina: Vývoj v letectví je nejistý, dotovat další provoz a rozvoj letiště je nezodpovědné

3.9.2020
Letiště Pardubice.
Letiště Pardubice.
Zelení požadují zastavení investic prostředků kraje do nové infrastruktury i do provozu letiště. Požadují, aby se kraj zbavil podílu v dlouhodobě ztrátovém letišti Pardubice. Samotná logická konstrukce, že se bude po krizi letecká doprava rozvíjet ještě více než před krizí a tudíž bude potřeba navyšovat kapacity letišť, je podle Zelených chybná.
 

Že by se letecká doprava v dohledné době zvedla na předkrizová čísla, není vůbec jisté a podklady, kterými jsou návrhy na další rozvoj a investice podložené, jsou v tuto chvíli neplatné. Letečtí dopravci a další případní zájemci o služby letiště budou mít v nejbližších letech velmi pravděpodobně jiné starosti, než řešit expanzi na regionální letiště. Další investování do krajského letiště je v tuto chvíli hazard s veřejnými prostředky, ty se navíc budou hodit v jiných oblastech. Letecká doprava je již nyní zvýhodněna osvobozením mezinárodních letenek od DPH a leteckého benzinu od spotřební daně. Veřejná podpora regionálních letišť je další v řadě, a navíc podstatně zatěžuje už tak napjatý krajský rozpočet.

Představy hnutí ANO a Pirátů, že by pardubické letiště mělo při naplnění kapacit ulevit tomu pražskému, jsou zcela mimo realitu dnešní doby. Nejen případný další rozvoj letecké dopravy, ale už předkrizový boom, především té vnitroevropské, je neudržitelný. Uhlíková stopa létání na krátké vzdálenosti je obrovská a nelze ji už dál zvyšovat. Kraj se musí naopak k problematice klimatických změn stavět odpovědně a jít příkladem.

Podle informací, které zastupitelé města dostali od vedení společnosti, ani není možné současné letiště rentabilně provozovat. Jen při ideální kombinaci pravidelné, charterové a nákladní přepravy ho lze provozovat alespoň bez provozní ztráty. Nemluvě ovšem o investicích do terminálu a dalšího zázemí, které se městu a kraji nikdy nevrátí.

Mezinárodní letiště dodává městu a kraji falešný pocit prestiže. Dlouhodobá ekonomická neudržitelnost provozu nejen pardubického, ale všech krajských letišť provozujících komerční osobní dopravu ukazuje spíš než na nutnost dalších investic na jejich nadbytečnost. Současnou koronavirovou krizi berme nikoli jako problém, nýbrž jako příležitost. Případné ukončení komerčního provozu pardubického letiště považujme za dobrou, nikoliv špatnou zprávu.


reklama

 
foto - Hrdina Robert
Robert Hrdina
Autor je odborník na bezpečnost železniční dopravy, člen výboru spolku Zastavme elektrárnu Chvaletic, v krajských volbách kandiduje za Zelené coby nestraník.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (119)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

3.9.2020 07:01
Co mi to ti Zelení dělají, vždyť já s nimi musím souhlasit :-D Stát by skutečně neměl lít peníze do ztrátových projektů, včetně letišť. Tohle má být věc soukromého kapitálu. Jak to vypadá, krize ničí "velké" aerolinky, ty se zbavují letadel, která nakupují nízkonákladové aerolinky, chystající se na vlnu relaxace po ukončení virových omezení. U letů na krátké vzdálenosti se totiž obecně čeká mnohem rychlejší návrat k normálu a následný růst než u dálkových. I zavedené nízkonákladovky se chystají na masivní růst, například Wizz Air rozšířil svůj kontrakt u Airbusu o 146 letadel na celkově plánovaných 430, vesměs pro lety po Evropě. A já to vítám, protože se konečně stane to, co se mělo stát už dávno - z letadel se stane taková "tramvaj Evropy" (ono to už tak vlastně je, tohle bude jen kvantitativní zlepšení), na volném trhu bez státní účasti se prokáže, že je minimálně o 50 % levnější než železniční doprava (včetně nákladní) a ta se konečně dostane do rámce který jí patří a nebude plýtvat prostředky, energií a emisemi na udržování snů státních šotoušů :-)
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.9.2020 08:39 Reaguje na
Kdyby jste bych schopen vidět i jiné hodnoty než jen peníze, tak by jste věděl, že letecká doprava nemá do budoucna opodstatnění...

Tramvaj Evropy má být vlak.... nádraží máte v každém městě, cestování vlakem je nejpohodlnější ze všech způsobů dopravy a pokud se bude investovat do zkvalitnění sítě železnic, tak to bude vlakem po Evropě i nejrychlejší...

Že bude železnice nejvhodnější i co se týče klimatu a celkově ekologie je samozřejmě bez diskuse...
Odpovědět
ig

3.9.2020 08:54 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nahraďme slovo "peníze" slovem "pracnost" a všechny úvahy zůstanou platné :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 09:50 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Přesně tak, po Evropě už částečně funguje síť superrychlé železnice, ke které jsme se za nějaké normální vlády přihlásili. Ale máme mít do roku 30 postavenou naši část z Prahy na hranice směrem na Berlín.
Jenže jsme se propadli do babišistánu a ministr dopravy Ťok jasně řekl: "nebude ani ťuk".
Takže se jezdí z Vídně do Berlína kolem naší republiky, taky nová síť dálnic má jít dokola, přes Polsko i Slovensko, prostě Evropa s námi už asi nepočítá. To vidím jako maximální ohrožení, naše blbost je přímo galaktická.
Odpovědět
ig

3.9.2020 10:41 Reaguje na Pavel Hanzl
A kde je tedy chyba, že z Berlína do Londýna je to vlakem 3x dražší než letadlem?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 12:25 Reaguje na
Netuším. Ale odhaduji že v dotacích do aerolinií.
I my chceme dotovat Smarwings, i když nám už dávno nepatří.
Odpovědět
ig

3.9.2020 12:47 Reaguje na Pavel Hanzl
Vlaky se taky dotují až to hezké není. Tam bych ten háček neviděl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 14:45 Reaguje na
Obávám se, že jen u nás a daleko méně, než letadlo.
Odpovědět
ig

3.9.2020 14:56 Reaguje na Pavel Hanzl
ČD dotace 14 miliard (2018), vlastně jen 13, protože vykázali miliardový "zisk". Plus všechny železniční společnosti dalších 5.6 miliardy na státních dotacích na slevy jízdného.
Odpovědět
ig

3.9.2020 14:59 Reaguje na
Jo, a SŽDC dotace 21.9 miliardy a stejně jsou ve ztrátě. Při tom by se velice snadno všichni dostali do zisku: lokomotivy a koleje prodat do šrotu, nemovitosti a pozemky do dražby :D
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 16:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Veřejná doprava a železniční zejména se min v Evropě dotuje všude a jsou to brutální částky. O tom jak je konkurenční ani nemluvě, zejména v tom vašem oblíbeném Německu.

Pokud chcete nedotovanou železniční dopravu, tak USA je pro vás to pravé. Ale moc ty ceny jízdenek a letenek nezkoumejte, nebo vás trefí, tam vlak fakt není pro chudý (pokud nejste zahraniční turista jako kdysi já:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 09:29 Reaguje na Svatá Prostoto
V USA je taky průměrný plat x násobně vyšší, než u nás.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože tam mají víc kapitalismu v ekonomice než my (včetně celé EU).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.9.2020 21:17 Reaguje na Pavel Hanzl
Proto je letenka levnější než jízdenka na vlak ... ale no tak.

Jinak si to moc nemalujte, nevím kolikrát a kde jste tam byl, ale já se tam se svým cca průměrným pražským platem jako nějaká socka necítil.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.9.2020 11:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, jsme země neomezené blbosti... a někteří Zemanobabišovoliči, případně jiní deprivanti jsou na to hrdí :)
Odpovědět
ig

3.9.2020 11:56 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Nehorázná blbost, ok, ale proč tedy není vlak levnější než letadlo, když jsou pohonné hmoty tak drahé?
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

3.9.2020 12:43 Reaguje na
Co se takhle zeptat pana Klause st., třeba je to ten zákon poptávky a nabídky, ta neviditelná ruka trhu.
Nákup letadel i běžný provoz aerolinií je úvěrován.
U vlaků tomu tak není, rozhodně ne v tak velké míře. Také to ukazuje na neblahý vliv cen různých energií, elektřiny zdražené díky uhlíkovým povolenkám a cen leteckého petroleje ničím takovým nezatížených. Ale hlavní je to, že teď není poptávka po létání sem a tam.
Navíc Vám s těmi cenami letenek moc nevěřím.
Odpovědět
ig

3.9.2020 12:48 Reaguje na Jiří Daneš
https://www.google.com/flights?lite=0#flt=/m/05ywg./m/04jpl.2020-10-08.PRGSTN0FR1014*/m/04jpl./m/05ywg.2020-10-12;c:CZK;e:1;a:FR*FR;sd:1;t:f;sp:0.CZK.638
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

3.9.2020 16:59 Reaguje na
To, že soukromá firma napíše do náborového oznámení, že všechno je zahrnuto do ceny, čili cena se nebude zvyšovat, ještě nedokazuje, že ta cena není dotována, třeba prostřednictvím daňové výjimky.
Odpovědět
ig

4.9.2020 08:09 Reaguje na Jiří Daneš
Letenka v příkladu je samozřejmě náhodně vybraná. Ale já létám pravidelně a to co zaplatím reálně odpovídá tomu co uvádím.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 12:54 Reaguje na Jiří Daneš
"Nákup letadel i běžný provoz aerolinií je úvěrován.
U vlaků tomu tak není, rozhodně ne v tak velké míře."

Vy o té železnici fakt nic nevíte, že? Koukněte někdy do výroční zprávy třeba těch ČD. Jo, a zkuste vzít do úvahy co všechno tady po těch kolejích jezdí ... přemýšlím co by mohlo být leteckým ekvivalentem třeba takové 810:-DDD.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 19:38 Reaguje na Jiří Daneš
Hlavním problémem naší ČD je, že neprošla privatizací a státní moloch prostě fungovat nikdy nemůže. Klausova vláda to už nestihla a Zemanova už vše zablokovala.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.9.2020 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Všude v Evropě to máte podobně. Nebo si snad myslíte, že DB patří nějakému Frantovi s Lojzou?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 07:09 Reaguje na Svatá Prostoto
V Evropě mají státy velké podíly v železničních společnostech, jenže ty státy fungují úplně jinak, než to naše neštěstí. To pan Klaus věděl a proto zprivat všechno, co mohl. Proto hospodářství u nás ještě funguje, i když stát je už v praktickém kolapsu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.9.2020 21:22 Reaguje na Pavel Hanzl
V Evropě do žel dopravy hlavně státy sypou mnohem více peněz než u nás. A v některých směrech jsou ty DB horší než naše slavné dráhy. O Francii a odborech lepší vůbec nemluvit.

Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Jako VTR do Drážďan do 2030???
S tím jděte na k-report, tam se "místní" pobaví a vy něco dozvíte.

Aby bylo jasno, nic proti železnici a VTR, naopak, ale ten 2030 nehrozí ani smykem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 13:06 Reaguje na Svatá Prostoto
amozřejmě, v babišistánu se nepostaví VŮBEC NIC. D1 se stačí rozpadat rychleji, než ji oprvují, ale hezké je, že se prý vráží ročně 100 milionů na "příparavné práce" na DOL. To jsou skutečně vyhozené peníze.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 15:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Babiše nevolím a ty jeho přisluhovače ... to je takové krásné slovo z dob mého mládí:-) ... také ne. Ale ono se toho před ním taky moc nepostavilo, co si budeme namlouvat. Ono to u nás v této oblasti ... a možná nejen ... stojí tak nějak konstantně za figu.

DOL je ptákovina, ale za 100 mega tak možní opravíte jedno nádraží ... malý.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 21:30 Reaguje na Svatá Prostoto
Každý rok zrekonstruovat jedno celé nádraží.....
Ale těch 100 mega se mělo už dávno dávat do přípravy rychlovlaku na Berlín, tam nám ujíždí vlak, ne v debilním DOL.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.9.2020 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Zcela upřímně, naše železnice je fest podfinancovaná, ale zrovna VTR není to, co by nás mělo nejvíc trápit. Zejména do Drážďan.Jsou důležitější projekty.

BTW ... když jsem u těch 100 mega ... zkuste si někde dohledat jaké jsou odhadované náklady na 1 km VTR.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 07:55 Reaguje na Svatá Prostoto
Máte asi na mysli VRT,vysokorychlostní trať. Těch je po Evropě už něurékom a my se přihlásili, že postavíme na část VRT Vídeň - Brno - Praha - Drážďany - Berlín.
Jenže nelze, z politických důvodů. Desítky miliard vyházené za nesmyly a korupci nikomu nevadí.
Tato vláda utrácí o půl biliónu ročně víc, než Kalouskova a pořád na nic není a státní dluh dosáhne letos absolutního rekordu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.9.2020 21:25 Reaguje na Pavel Hanzl
VRT ... omlouvám se, to je nějaká moje věčná úchylka, nevím proč to už léta píšu blbě:-).
A nejde o politické důvody, jde jednak o náklady na výstavbu, jednak o to, nakolik se u nás VRT skutečně vyplatí. A hlavně o to, zda nás netlačí bota mnohem víc někde jinde. Jako že tlačí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.9.2020 14:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Jde o celoevropskou síť VRT, takže to není jen náš problém. teď se musí jezdit z Vídně do Berlína kolem celé ČR, tohle propojení by velmi ušetřilo. A to má být priorita č.1 (samozřejmě po té nešťastné D1).
Problém je v tom, že by nás to zase krůček přiblížilo k Západu, což je nepřípustné.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.9.2020 12:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte na co já se těším? Až se nějaká větev VRT, jedno zda Ústí nebo Brno, fakt bude chtít stavět, tak co to bude za rachot při vlastním projednávání stavební dokumentace.

Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2020 09:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Liniové stavby u nás blokují zelení aktivisté. Pokud nevytvoříme takové právní prostředí, že to nebudou moci dělat, tak ty stavby nebudou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 07:57 Reaguje na Jan Šimůnek
Špatně, jak dycky.
Tu výstavbu blokují hlavně neschopní ouředníci a svádí to na zelené aktivisty.
Takhle to funguje u nás prakticky ve všem.
Rozhodnutí je čistě na straně úřadu a tam se neděje ani ťok.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 08:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže proti obchvatu Jihomoravské Horní Dolní podávají zdržující námitky neschopní státní úředníci z Chebu a Aše?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 09:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Zdržující námitky podávají zelení všude v celém civilizovaném světě a ouředníci se tím musí zabývat a musí to řešit. Trvá to vždy několik let, ale pak se dle zákona řekne DOST!! Stavební ouřad rozhodne a už přes to nejede vlak.
My jsme mistři ve švejkování a dnes se nám to už krutě mstí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Proto se dávají dohromady zákony, které by měly tento nešvar odbourat. A mručel jste proti nim společně se zelenými.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2020 09:35 Reaguje na Lukáš Kašpárek
Problémem jsou obrovské náklady na železnice, a to i v porovnání s tím letadlem. Pokud by se železniční jízdenky nedotovaly, různými cestami, stály by srovnatelně s letenkami.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 09:52 Reaguje na
Letecká dopava po Evropě je nesmysl, proto se buduje systém TGV, který je většinou rychlejší, jednodušší, levnější a především ekologičtější.
Odpovědět
ig

3.9.2020 10:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Vždyť sám musíte vidět, že to není tak jak říkáte :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 12:27 Reaguje na
Pokud by se letecká doprava nedotovala, nemůže být levnější.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 16:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne? Opravdu? A pročpak:-)?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 08:01 Reaguje na Svatá Prostoto
Do vzdálenosti asi 800 km je to spočítáno jako levnější železnice,(celá infrstruktura letiště rozpočítaná na km) dálkové lety ale železnice nahradit nemůže, to je jasný.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.9.2020 21:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ale u železnice opomíjíte jednu věc. Když těch 800 km najezdíte třeba mezi Prahou a Brnem, tak to není až taková pálka a je to rozhodně levnější než to letět.

Ale najděte si, kolik vás to bude stát vlakem třeba do Bernu nebo Amsterdamu. Třeba pochopíte ...
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

3.9.2020 08:31
Pod toto bych se podepsal.... dotovat něco co intenzivně škodí a vlastně to ani nikdo nechte je prostě nezodpovědnost.....
Odpovědět
MV

Martin Vlk

3.9.2020 10:29
Nikdo neví, jaký bude vývoj a zbavovat se v tuto dobu letiště, to znamená ho jen pod cenou prodat. To může jen imbecil.. Také to nikdo ve světě nedělá. A lidé jsou a budou stejní, takže se po čase vše vrátí do původních kolejí. Lidé jsou prostě konzumenti. Pokud jde o provozování letiště jakožto pomocného letiště Ruzyně, tak tomu chybí opravdu velmi málo. Stačí spojit letiště vlečkou s nádrážím a provozovat na něm pendl. Kdyby se spojení nerealizovalo vlečkou, ale nadzemním monorailem vedeným okolo závodiště, mohlo by být mezizastávkou odstavné parkoviště sloužící oběma uzlům. Rozhodně jde o daleko schůdnější variantu, než na Ruzyni budovat další dráhu. Pak už jen změnit název na Praha-Pardubice ...
Odpovědět
ig

3.9.2020 10:42 Reaguje na Martin Vlk
Pardubice jsou moc daleko, to už raději Vodochody pro low-cost.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.9.2020 11:09 Reaguje na Martin Vlk
My v Budějcích na jihu Čech máme také letiště. A už se v něm utopil oceán peněz.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

3.9.2020 11:08
"Letecká doprava je již nyní zvýhodněna osvobozením mezinárodních letenek od DPH a leteckého benzinu od spotřební daně."

Tahle zvýhodnění by se měla zrušit a raději by se mělo víc investovat do železniční dopravy. Pro cestování po Evropě (mimo GB, IRL, Řecko?) upřednostnit vlaky.
Odpovědět
ig

3.9.2020 12:03 Reaguje na Majka Kletečková
I kdyby na JET A-1 napařili daň jako na benzín, tak bude vlak pořád dražší než letadlo. Ten trojnásobek tímhle nesmažete. Dokud někdo nevysvětlí tuhle anomálii a úplně ji neobrátí, tak lidi budou lítat a na vlak se vykašlou. Jednou jsem chtěl "ekologicky" do Londýna vlakem, ale ukázalo se, že je to delší, zato ale dražší a méně pohodlné :-) Ryanair to pojistil :D Aby byl vlak konkurenceschopný, tak by musel vyjet večer, být v Londýně ráno, to vše za 500 Kč, s lůžkem a večeří v ceně.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 12:31 Reaguje na
I tohle by řešila celosvětová uhlíková daň. Pak se můžou zrušit všechny ekologické dotace do energií, daly by se tím řešit i likvidace plastů a kopa dalších věcí. Ale přes ropáky to nemůže nikdy projít.
Odpovědět
ig

3.9.2020 12:49 Reaguje na Pavel Hanzl
Pak by stoupla i cena elektřiny pro vlaky :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 13:11 Reaguje na
Dokud nebudou jezdit na OZE.
Jsou plány na zastřešení dálnic fve panely, to samé by se hodilo i železnicím.
Odpovědět
ig

3.9.2020 13:54 Reaguje na Pavel Hanzl
Což o to, ony jsou i plány na osídlení Marsu...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 14:36 Reaguje na
Víte vůbec, že Němčouři si naplánovali 40% elektřiny z OZE na rok 2020 zrazu plesk!!! Rok 20 je tu a oni mají 40% elektřiny z OZE.
Někde to skutečně funguje a někde NE.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 16:40 Reaguje na Pavel Hanzl
No jo, ale jen vobčas. Vobčas máj víc ... a vobčas zase míň. Ale mají kvalitní zálohy, takže to funguje. Jak ona se jmenuje, ČEZ, nebo tak nějak:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 19:44 Reaguje na Svatá Prostoto
Samozřejmě je to úplná blbost, kdyby celá ČR směrovala svůj vývoz do Německa (ve skutečnosti vyváží většinu do Rakous), tak by to dělalo Němcům asi 2% spotřeby. To je skutečně nevytrhne.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2020 09:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Je tu taky Polsko a jeho uhelky.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 08:03 Reaguje na Jan Šimůnek
Nic o tom nevíte.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 08:59 Reaguje na Pavel Hanzl
To bilancování tu bylo vícekrát vysvětleno.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 09:36 Reaguje na Jan Šimůnek
Dejte link na nějaký solidní web.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Ekolist a články pana Wagnera.
Odpovědět
MG

Milan G

3.9.2020 15:14 Reaguje na
Je vidět, že jste se na toto téma velice dobře připravil, píši vám za jedna :-)
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

3.9.2020 14:31 Reaguje na Pavel Hanzl
A co takhle rovnou opatřit vlaky pohonem OZE? Na střeše fotočlánky, nad nimi ráhna a plachty.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 16:38 Reaguje na Karel Tejkal
Nestačila by pára a biomasa?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 19:46 Reaguje na Karel Tejkal
Pokud by se dálnice D1 mezi Prahou a Brnem pokryla fve panely, má instalovaný výkon jako jeden blok Temelína.
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2020 09:41 Reaguje na Pavel Hanzl
Jen kolem poledne. A ještě byste musel vyřešit energii na zbytek dne a na dny se špatným počasím. A neexistující zálohy.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.9.2020 12:19 Reaguje na Jan Šimůnek
A taky by to bylo moc hezký:-))). A to pan Hanzl taktně pomíjí kolik by to nadzemní zatunelování D1 stálo:-))).
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2020 19:20 Reaguje na Svatá Prostoto
Jako řidič bych si asi pochvaloval fakt ochrany před sněhem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.9.2020 21:35 Reaguje na Svatá Prostoto
A co je dnes zadara? Takové uhelné Počerady se nám krutě nevyplatí.
Bude zajímavé sledovat, kolik desítek miliard Tykač na tom špinavém uhláku trhne. Za to by byla možná půlka D1 pod panely.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.9.2020 21:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže to se už nikdy nedozvíme, to je kouzlo babišistánu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.9.2020 21:36 Reaguje na Pavel Hanzl
Kdyby jen to.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 09:00 Reaguje na Pavel Hanzl
Trhne na tom tolik, že se mu to vyplatí. A to vám v civilizované společnosti musí stačit.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 09:40 Reaguje na Jan Šimůnek
Opět špatně, jak dycky.
Počítá s tím, že EU i Český stát bude platit giga kompenzace za útlum a odstavení. A proto, že má stát zkorumpovaný, dostane giga od nás i z EU.
Pokud by to utlumoval stát, dostane dotaci z EU a bude mít to prakticky zadara.
To je kouzlo babišismu
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:08 Reaguje na Pavel Hanzl
A proč by podnikatel neměl dostat odškodné za to, že ho stát nedokáže odstranit proti ideologickým extrémistům a bezcenným hlupákům, blekotajícím nesmysly?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.9.2020 21:37 Reaguje na Pavel Hanzl
Tu smlouvu ČEZ s Tykačem uzavřel za Nečase:-))).

Jo, a Tykač na tom vydělá, to jo, ale jak by se mohl podělit:-), co se D1 týče by to nestačilo ani na opravu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.9.2020 14:12 Reaguje na Svatá Prostoto
Tenkrát se ještě nevědělo, že ty útlumy tak prudce zrachlí. Ale pořád je možné to vypovědět, nebo už je tunel vykopán?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

6.9.2020 20:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Tam je hotovo, je to ta smlouva o které se bavíme v diskuzi o Počeradech.

A on to nebyl ani tak moc tunel, ČEZ o tu smlouvu tenkrát za Topola a Nečase stál o dost víc než Tykač. Že se dnes ukazuje, že je pro Tykače výhodnější, to tak v životě někdy chodí.
Odpovědět
ig

5.9.2020 07:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Zkuste se zamyslet. Jen zdravý rozum, nic jiného. Kdybyste měl peníze na investice a chtěl postavit a provozovat fve na 10 km2, co by bylo jednodušší a levnější - koupit vytěžený povrchový důl a postavit to tam nebo zastřešit D1?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 09:44 Reaguje na
Možností je něurékom, v Omicích u Brna je velká fve právě v lomu, těch prostor máme skutečně dost. Zastřešení D1 by bylo dražší (i když kotvit něco do lomové stěny je vopruz), ale taky by se ušetřilo na údržbě, mohla by se jímat čistá dešťovka, ušetřilo se na vedení atd. atd.
Normální země jdou všemi rozumnými cestami.
Odpovědět
ig

5.9.2020 16:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Právě že jdou rozumnými cestami :-) Zastřešování silnic je nerozumné, protože tam většina peněz (=většina vynaložené práce) padne na ty pomocné konstrukce, navíc to vše musí být bezpečné, nepadavé atd. V tom dole jen položíte rámy a zahrnete patky hlušinou a zakážete tam vstup (který je tam už beztak zakázaný).
Odpovědět

Jan Šimůnek

4.9.2020 09:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, a v noci bude veškerá doprava stát.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 12:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Celosvětová daň ... jednotné daně nemáme ani v EU, naštěstí, a dokonce je nemá ani EMU. Celosvětová daň fakt nehrozí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 13:13 Reaguje na Svatá Prostoto
To je škoda, velmi by to pomohlo a hodně věcí zjednodušilo.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

3.9.2020 15:41 Reaguje na Pavel Hanzl
A jednu celosvětovou vládu byste nechtěl? Kam vy na ty nápady chodíte ....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

3.9.2020 19:39 Reaguje na Svatá Prostoto
Jistě, ta už dnes sídlí v Kremlu a čecháčci si velmi slibují, že je zachrání před zlým světem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.9.2020 12:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy jste fakt pošuk.
Odpovědět
ČM

Čech M.

4.9.2020 00:54 Reaguje na
Proč anomálie? Letadlo bude mít na delší vzdálenost vždy menší spotřebu, při rychlosti 900km/h ve výšce 10km je hustota vzduchu cca 1/3 jak na zemi a odpor vzduchu je tedy zhruba stejný jako u rychlovlaku jedoucí 300km/h. Tím to ale u něj končí, vlak má navíc ještě valivý odpor u kol. Jeho elektromotor má sice vysokou účinnost, ale výroba el. energie ne. Asi zhruba jako ta letecká turbína. Piloti letadel berou víc než mašinfírové, ale jsou v místě 3krát rychleji.
Konkurovat by jim mohl jen Muskúv hyperlop.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.9.2020 07:09 Reaguje na Čech M.
Největší nářez na palivo je dostat takovémo mastodonta do výšky 10 km. Proto je doprava na vzdálenosti Evropské výhodnější po železnici, než vzduchem. Navíc doprava z letiště do centra atd. atd.
Valivý odpor kol je praktická nula a rychlosti kolem 300 km jsou vyjímečné, elektromotor má účinnost kolem 90% a síť živená OZE je úplně v poho. Prostě energeticky je to nebe a dudy.
Odpovědět
ig

4.9.2020 08:06 Reaguje na Pavel Hanzl
Stačí si srovnat ceny letenek a jízdenek aby bylo vidět, že nemáte pravdu :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.9.2020 21:29 Reaguje na
Cena letenky nemá nic společného se špinavostí paliva.
Odpovědět
ig

5.9.2020 06:58 Reaguje na Pavel Hanzl
A čím jiným než spotřebou zdrojů, a v dopravě jde hlavně o palivo, se řídí ceny? A že těch vlaků na sluneční svit jezdí fakt hodně :D :D :D
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 08:08 Reaguje na
V Západní Evropě na sluníčko (v různých formách) jede už asi polovina celé sítě, tj. i vlaky.
Palivo bude v ceně jízdenky skutečně minimální položka. Ty hlavní jsou odpis investice, celá infrastruktura a údržba, lidská práce a hlavně daně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, kolem poledne na to snad nějaké vlaky jedou. Ale v noci ...
Odpovědět
ig

5.9.2020 16:52 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejede. Když to zprůměrujete s dobou kdy nesvítí slunce a jede se na polské uhlí, ruský plyn nebo americké lesy je to mnohem méně. Zaplať panbůh za to přilepšení od slunce, já fakt uznávám, že to něco ušetří, každé nespálené kilo uhlí je přínos, ale o polovině, ba ani o srovnatelném podílu se nedá mluvit ani náhodou.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.9.2020 14:19 Reaguje na
Všechny průměry tam už jsou, počítá se spotřebovaný MWh. Hlavně to jede na vítr, ten fučí i v noci.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.9.2020 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Výhodnější? A co je kritériem té výhodnosti?
Zatím to v celé Evropě vychází tak, že přes masivní dotace je železnice dražší. A cena není nic než obraz vynaložených energií a surovin na danou službu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

4.9.2020 21:31 Reaguje na Viktor Šedivý
Cena je u takových systémů bohužel už většinou záležitost politická.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.9.2020 07:49
Zelení? Ti nejsou proti dotacím, jenom je chtějí přesměrovat do oblastí, které jsou v jejich světě dostatečně zelené - např. FV panely, biopaliva, elektroauta. A když zjistí, že se zmýlili, svádějí vinu na jiné a přijdou s podporou dalšího nesmyslu.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.9.2020 09:55
Ano, investice do letiště v Pardubicích je opravdu dost riziková, návratnost je přinejlepším pochybná.
Oč lepší by bylo uvažovat o tom, jak rozvíjet Ruzyni i Vodochody a zajistit jejich silniční a vlakovou dostupnost vzájemnou i z regionů.

Jenže o to nejde, že. Pod ušlechtilými prapory energetické skromnosti se tu bojuje za likvidaci jakékoli mobility a té individuální zvlášť.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

4.9.2020 12:29 Reaguje na Viktor Šedivý
Jak chcete rozvíjet Vodochody, když vás s tím všichni široko daleko vynesou v zubech? Myslíte, že se Penta snaží málo? A psát tu něco o propojování, kdy budeme všichni rádi, když se dožijeme propojení aspoň té Masaryčka s Ruzyní ... něčím jiným než je historická Buštehradka v jedné koleji a motorové trakci.

Trochu realismu do toho snění.
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.9.2020 23:56 Reaguje na Svatá Prostoto
Však já vím, že je to na hranici scifi. Ale stále o něco reálnější, než rozvoj pardubického letiště jako významného dopravního uzlu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

5.9.2020 21:38 Reaguje na Viktor Šedivý
Tak to ano, to zase souhlas:-).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.9.2020 08:47
Je smutné,že na omezení letecké dopravy se podepsal až koronavirus a ne třeba ekologičtí aktivisté. Tam by měli zaměřit svůj tlak. Vždyť takový oxid dusíku produkovaný leteckými motory je mnohokrát horší skkleníkový plyn než tolik přetřásaný CO2. Navíc je letadly produkován už v těch velkých dopravních výškách.To, že při cestách po Evropě může letadla nahradit třeba železnice je sice možné, ale problém bude v koordinaci jednotlivých společností, ať už kvůli rozdílným síťovým napětím, kolejovým rozchodům,či pouhým předpisům a zabezpečovacím zařízením. Taky vzájemná
rivalita společností a lobing na vlády jsou brzdou přechodu vozidel
na jednotlivých tratích a jejich certifikace v těch zemích. Na železnici jsem pracoval valnou většinu života a tak ji fandím, ale vidím problém v tom, že ji nelze jako rychlotrať provozovat po mnoha stávajících trasách
a budování nových tratí bude stejně blokováno aktivisty jako ty dálnice.
Bude se potýkat s výkupy pozemků a zastavěností jejich okolí. Navíc
rychlotrať nemůže být jako dosavadní tratě úrovňově křížena silnicemi
a jinými tratěmi. Toto vše vyřešit nevidím nijak optimisticky a zvláště
pak u snědeného krámu evropské ekonomiky. Někde je asi chyba a nechci
hovořit o politice, ale lídrem rychlovlaků se stává vysmívaná Čína, která má dnes více kilometrů rychlotratí, než zbytek světa dohromady. Zvládli
to takřka z nuly za pár let a to díky silné ekonomice a taky zřízení, kde
takřka neexistují překážky pro stavby. Taková trať do Tibetu je příklad
řešení takových problémů, se kterými by si Evropa nevěděla rady. Ať už
trať postavená na permafrostu a nebo překlenutí obrovských údolí mostní
estakádou a to prosím pouze proto, aby se nenarušila celistvost pastvin
pro chráněné kopytnatce. Úroveň jejich rychlovlaků jde neustále dopředu
a netrpí zdlouhavou projektovou přípravou, schvalováním a realizací jako
trpí Evropa a i jiné takzvaně vyspělé země. A pane Hanzl soukromníci
nás z toho nevytrhnou, pokud to nebude nadnárodní společnost působící
napříč Evropou a takový investor tu dlouho nebude. Bohužel bude myslet
od začátku na návratnost investice, pokud nebude dotován státem, jako
jsou státní dopravci. Císař pán byl taky stát a investoval nové tratě,
vykupoval je od soukromníků(to samé dělala 1. republika) a byl levný,
plný zaměstnanců a kupodivu fungoval bez pláče, že není na to, či ono.
Závěrem mé resumé je o tom, že opravdu by se letecká doprava nemusela
dotovat a zůstat pouze na komerčním základě včetně zdanění uhlíku v
palivech. No a u železniční dopravy to bohužel vidím díky legislativě
jako běh na dlouhou trať. Já se toho určitě nedočkám a obávám se, že ani
většina zdejších diskutujících. Vize je to hezká, ale velmi těžce ji
bude uskutečnit.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 09:04 Reaguje na Břetislav Machaček
Zdanění uhlíku v palivech by se muselo provádět celosvětově. To nejde bez celosvětové totalitní diktatury, jakou se snažili nastolit mnozí, od Mohameda až po Hitlera, ale naštěstí nikdo neuspěl.
V reálném světě by začaly aerolinky zdaňující státy ignorovat a nelétat do nich. Což by znamenalo daleko vyšší ekonomické ztráty než by byl ten daňový příjem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

5.9.2020 09:51 Reaguje na Jan Šimůnek
Bohužel, jdeme do diktátu, tentokrát přírodního. Zvyšující tepoly donutí vlády všech zemí k drastickému omezení produkce CO2, kdo to nezvládne, bude považován za nepřítele lidstva a kam sankce až dojdou, se těžko odhaduje.

Sci - fi představa, že vojsko NATO bude cílenými střelami ničit čadící uhláky v Prunéřově, Chvaliticích, Mělníku nebo v Počeradech je skutečně čurinovní, ale ne moc.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Žádný "přírodní diktát" neexistuje. Měl jste se, boga mi, poučit od nacistů a komunistů, kteří také tvrdili, že jejich systém je ten jediný správný, přírodou daný. A kdo se poučil, ten takovým žvástům prostě nevěří.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.9.2020 14:20 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak se podívejte na nějaký graf teplot. třeba v Klementinu, podívejte se, jak ubývají ledovce na celém světě.
Odpovědět
ig

6.9.2020 17:07 Reaguje na Pavel Hanzl
Ubývají ledovce, protože končí doba ledová. Nějaké další otázky?
Odpovědět

Jan Šimůnek

6.9.2020 18:09 Reaguje na
Naprosto přesně řečeno, jinak v historii byla období, kdy těch ledovců, alespoň podle porxydat, bylo ještě méně a žádná katastrofa, jak na potvoru, nedorazila.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.9.2020 18:59 Reaguje na Jan Šimůnek
Nedorazila, protože třeba v třetihorách se klima měnilo o stupeň za milión let a veškerý život se podle toho vyvíjel. Obrovští studenokrevní dinosauři, motýli jak plocha obrazovky atd. atd. by v jiné teplotě nepřežili.
U nás neroste jediný strom, který by přežil +50°C, už se ale naměřilo 42. Jak dlouho to bude, než se ty padesátky skutečně objeví?
Dřív byly za léto dva až čtyři tropické dny, v roce 19? jich bylo asi 22.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

6.9.2020 18:54 Reaguje na
Je to úplný nesmysl, protože doba ledová skončila někdy v mladším dryasu a středověké teplotní optimum, trvající možná tisíc let, bylo teplotně skoro tak výrazné, jak to dnešní.
Jediný rozdíl byl, že se otepovalo normální rychlostí asi +1°C za 10 tisíc let, dnes je to za století a pořád se to zrychluje.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

5.9.2020 11:29 Reaguje na Jan Šimůnek
Tak v tom případě palivo nezdaňovat ani jiným dopravcům
a je zde pak možnost porovnat skutečné náklady s těmi
virtuálními ovlivněnými daněmi a dotacemi. Pokřivení trhu
způsobuje pokřivení pohledu lidí na dopravu jako takovou
a pak jsou tu slyšet argumenty o výhodnosti třeba té
letecké, která je takto zvýhodněna. Nízkonákladové
společnosti jsou něco podobného jako ojeté auto taxi
s řidičem amatérem, který má sice všechny potřebné
doklady o bezpečnosti, ale pravda je někde jinde. Ona
ta nízkonákladovost je něčím vykoupena a není to pouze
tou turistickou třídou, kde sedíte s nohama u brady.
Takové úspory se mi hnusí, tak už 3O.let nelétám
a je mi to fuk. Pouze tvrdím jedno, že létat na
víkend do Londýna je rozežranost nejen pro ekologa.
Považovat to za vyspělost společnosti se nám vymstí.
Hrát si na ochránce přírody a při své cestě za přírodou spálit kyslík a uhlík,který by mi stačil na deset let
neekologického života je pokrytectví a to nelze obhájit.
Rozplývat se nad krásami jinde a neznat nejbližší okolí
není nic než maloměšťáctví zaobalené do velkých myšlenek.
Mi je milejší člověk za kterým je vidět konkrétní činy
tady a ne nějaký všeználek ohánějící se svými zkušenostmi
ze vzdálených destinací. Z cestování se stává jedna z model
dnešní společnosti a každé náboženství si důvody najde. Já
v tomto už zůstanu raději ateistou a realistou.
Odpovědět

Jan Šimůnek

5.9.2020 12:18 Reaguje na Břetislav Machaček
Zrušit, nebo alespoň drasticky omezit, daně - naprostý souhlas.
Jinak moji rodiče pamatovali, jak před WW2 jezdívali brňáci v sobotu odpoledne na divadelní představení ve Vídni a ještě v noci se vraceli zpět. Vlakem. Mělo to asi stejnou ekologickou a uhlíkovou stopu, jako ten let do Londýna.
A opravdu nevidím důvod, proč bych si někdy nemohl za svoje peníze zaletět čumět na Madonu ve skalách od da Vinciho v Britské národní galerii, nebo na tamní sbírku van Dykeů.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

5.9.2020 23:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Druhá polovina přízpěvku mi hovoří z duše
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

6.9.2020 10:59 Reaguje na Jakub Graňák
Jsem rád, že to vidíte stejně, ale není nás bohužel
mnoho, kteří to takto vidí. Mnozí o ekologii hodně
namluví, napíší, naprotestují, nacestují, ale
výsledek žáden. Druzí konají jako ti mravenci dle
svých sil a ti vykonají jako celek více, než ti
křiklouni. Každý by se měl chovat tak, aby se
nemusel stydět sám před sebou. Bohužel někteří se
stydět neumí a nebo nechtějí. Přeji vám moudrý
pohled na ekologii v rámci reálných možností.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

6.9.2020 18:01 Reaguje na Břetislav Machaček
Děkuji a přeji vám totéž. Bohužel, jak píšete, lidí s podobným pohledem na věc, znám i já ze svého okolí pramálo. Zato znám lidi, se kterými jsem se opakovaně dohádal kvůli živočišné výrobě (protože oni jsou vegetariáni) abych se pak dověděl, jak byli na vánoce na Madeiře, protože "české" vánoce už je nudí. Je zarážející, jak pokrytečtí dovedou lidé být.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist