Robert Hrdina: Vývoj v letectví je nejistý, dotovat další provoz a rozvoj letiště je nezodpovědné
Že by se letecká doprava v dohledné době zvedla na předkrizová čísla, není vůbec jisté a podklady, kterými jsou návrhy na další rozvoj a investice podložené, jsou v tuto chvíli neplatné. Letečtí dopravci a další případní zájemci o služby letiště budou mít v nejbližších letech velmi pravděpodobně jiné starosti, než řešit expanzi na regionální letiště. Další investování do krajského letiště je v tuto chvíli hazard s veřejnými prostředky, ty se navíc budou hodit v jiných oblastech. Letecká doprava je již nyní zvýhodněna osvobozením mezinárodních letenek od DPH a leteckého benzinu od spotřební daně. Veřejná podpora regionálních letišť je další v řadě, a navíc podstatně zatěžuje už tak napjatý krajský rozpočet.
Představy hnutí ANO a Pirátů, že by pardubické letiště mělo při naplnění kapacit ulevit tomu pražskému, jsou zcela mimo realitu dnešní doby. Nejen případný další rozvoj letecké dopravy, ale už předkrizový boom, především té vnitroevropské, je neudržitelný. Uhlíková stopa létání na krátké vzdálenosti je obrovská a nelze ji už dál zvyšovat. Kraj se musí naopak k problematice klimatických změn stavět odpovědně a jít příkladem.
Podle informací, které zastupitelé města dostali od vedení společnosti, ani není možné současné letiště rentabilně provozovat. Jen při ideální kombinaci pravidelné, charterové a nákladní přepravy ho lze provozovat alespoň bez provozní ztráty. Nemluvě ovšem o investicích do terminálu a dalšího zázemí, které se městu a kraji nikdy nevrátí.
Mezinárodní letiště dodává městu a kraji falešný pocit prestiže. Dlouhodobá ekonomická neudržitelnost provozu nejen pardubického, ale všech krajských letišť provozujících komerční osobní dopravu ukazuje spíš než na nutnost dalších investic na jejich nadbytečnost. Současnou koronavirovou krizi berme nikoli jako problém, nýbrž jako příležitost. Případné ukončení komerčního provozu pardubického letiště považujme za dobrou, nikoliv špatnou zprávu.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (119)
Lukáš Kašpárek
3.9.2020 08:39 Reaguje naTramvaj Evropy má být vlak.... nádraží máte v každém městě, cestování vlakem je nejpohodlnější ze všech způsobů dopravy a pokud se bude investovat do zkvalitnění sítě železnic, tak to bude vlakem po Evropě i nejrychlejší...
Že bude železnice nejvhodnější i co se týče klimatu a celkově ekologie je samozřejmě bez diskuse...
Pavel Hanzl
3.9.2020 09:50 Reaguje na Lukáš KašpárekJenže jsme se propadli do babišistánu a ministr dopravy Ťok jasně řekl: "nebude ani ťuk".
Takže se jezdí z Vídně do Berlína kolem naší republiky, taky nová síť dálnic má jít dokola, přes Polsko i Slovensko, prostě Evropa s námi už asi nepočítá. To vidím jako maximální ohrožení, naše blbost je přímo galaktická.
Pavel Hanzl
3.9.2020 12:25 Reaguje naI my chceme dotovat Smarwings, i když nám už dávno nepatří.
Svatá Prostoto
3.9.2020 16:04 Reaguje na Pavel HanzlPokud chcete nedotovanou železniční dopravu, tak USA je pro vás to pravé. Ale moc ty ceny jízdenek a letenek nezkoumejte, nebo vás trefí, tam vlak fakt není pro chudý (pokud nejste zahraniční turista jako kdysi já:-).
Pavel Hanzl
5.9.2020 09:29 Reaguje na Svatá ProstotoJan Šimůnek
5.9.2020 12:04 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
5.9.2020 21:17 Reaguje na Pavel HanzlJinak si to moc nemalujte, nevím kolikrát a kde jste tam byl, ale já se tam se svým cca průměrným pražským platem jako nějaká socka necítil.
Lukáš Kašpárek
3.9.2020 11:31 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
3.9.2020 12:43 Reaguje naNákup letadel i běžný provoz aerolinií je úvěrován.
U vlaků tomu tak není, rozhodně ne v tak velké míře. Také to ukazuje na neblahý vliv cen různých energií, elektřiny zdražené díky uhlíkovým povolenkám a cen leteckého petroleje ničím takovým nezatížených. Ale hlavní je to, že teď není poptávka po létání sem a tam.
Navíc Vám s těmi cenami letenek moc nevěřím.
Jiří Daneš
3.9.2020 16:59 Reaguje naSvatá Prostoto
3.9.2020 12:54 Reaguje na Jiří DanešU vlaků tomu tak není, rozhodně ne v tak velké míře."
Vy o té železnici fakt nic nevíte, že? Koukněte někdy do výroční zprávy třeba těch ČD. Jo, a zkuste vzít do úvahy co všechno tady po těch kolejích jezdí ... přemýšlím co by mohlo být leteckým ekvivalentem třeba takové 810:-DDD.
Pavel Hanzl
3.9.2020 19:38 Reaguje na Jiří DanešSvatá Prostoto
4.9.2020 12:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.9.2020 07:09 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
5.9.2020 21:22 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
3.9.2020 12:44 Reaguje na Pavel HanzlS tím jděte na k-report, tam se "místní" pobaví a vy něco dozvíte.
Aby bylo jasno, nic proti železnici a VTR, naopak, ale ten 2030 nehrozí ani smykem.
Pavel Hanzl
3.9.2020 13:06 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
3.9.2020 15:40 Reaguje na Pavel HanzlDOL je ptákovina, ale za 100 mega tak možní opravíte jedno nádraží ... malý.
Pavel Hanzl
3.9.2020 21:30 Reaguje na Svatá ProstotoAle těch 100 mega se mělo už dávno dávat do přípravy rychlovlaku na Berlín, tam nám ujíždí vlak, ne v debilním DOL.
Svatá Prostoto
4.9.2020 12:16 Reaguje na Pavel HanzlBTW ... když jsem u těch 100 mega ... zkuste si někde dohledat jaké jsou odhadované náklady na 1 km VTR.
Pavel Hanzl
5.9.2020 07:55 Reaguje na Svatá ProstotoJenže nelze, z politických důvodů. Desítky miliard vyházené za nesmyly a korupci nikomu nevadí.
Tato vláda utrácí o půl biliónu ročně víc, než Kalouskova a pořád na nic není a státní dluh dosáhne letos absolutního rekordu.
Svatá Prostoto
5.9.2020 21:25 Reaguje na Pavel HanzlA nejde o politické důvody, jde jednak o náklady na výstavbu, jednak o to, nakolik se u nás VRT skutečně vyplatí. A hlavně o to, zda nás netlačí bota mnohem víc někde jinde. Jako že tlačí.
Pavel Hanzl
6.9.2020 14:06 Reaguje na Svatá ProstotoProblém je v tom, že by nás to zase krůček přiblížilo k Západu, což je nepřípustné.
Svatá Prostoto
7.9.2020 12:36 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
4.9.2020 09:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.9.2020 07:57 Reaguje na Jan ŠimůnekTu výstavbu blokují hlavně neschopní ouředníci a svádí to na zelené aktivisty.
Takhle to funguje u nás prakticky ve všem.
Rozhodnutí je čistě na straně úřadu a tam se neděje ani ťok.
Jan Šimůnek
5.9.2020 08:58 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.9.2020 09:35 Reaguje na Jan ŠimůnekMy jsme mistři ve švejkování a dnes se nám to už krutě mstí.
Jan Šimůnek
5.9.2020 12:05 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
4.9.2020 09:35 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
3.9.2020 09:52 Reaguje naPavel Hanzl
3.9.2020 12:27 Reaguje naPavel Hanzl
5.9.2020 08:01 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
5.9.2020 21:32 Reaguje na Pavel HanzlAle najděte si, kolik vás to bude stát vlakem třeba do Bernu nebo Amsterdamu. Třeba pochopíte ...
Lukáš Kašpárek
3.9.2020 08:31Martin Vlk
3.9.2020 10:29Majka Kletečková
3.9.2020 11:09 Reaguje na Martin VlkMajka Kletečková
3.9.2020 11:08Tahle zvýhodnění by se měla zrušit a raději by se mělo víc investovat do železniční dopravy. Pro cestování po Evropě (mimo GB, IRL, Řecko?) upřednostnit vlaky.
Pavel Hanzl
3.9.2020 12:31 Reaguje naPavel Hanzl
3.9.2020 13:11 Reaguje naJsou plány na zastřešení dálnic fve panely, to samé by se hodilo i železnicím.
Pavel Hanzl
3.9.2020 14:36 Reaguje naNěkde to skutečně funguje a někde NE.
Svatá Prostoto
3.9.2020 16:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.9.2020 19:44 Reaguje na Svatá ProstotoJan Šimůnek
5.9.2020 08:59 Reaguje na Pavel HanzlMilan G
3.9.2020 15:14 Reaguje naKarel Tejkal
3.9.2020 14:31 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.9.2020 19:46 Reaguje na Karel TejkalJan Šimůnek
4.9.2020 09:41 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
4.9.2020 12:19 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
4.9.2020 19:20 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
4.9.2020 21:35 Reaguje na Svatá ProstotoBude zajímavé sledovat, kolik desítek miliard Tykač na tom špinavém uhláku trhne. Za to by byla možná půlka D1 pod panely.
Pavel Hanzl
4.9.2020 21:36 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
5.9.2020 09:00 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
5.9.2020 09:40 Reaguje na Jan ŠimůnekPočítá s tím, že EU i Český stát bude platit giga kompenzace za útlum a odstavení. A proto, že má stát zkorumpovaný, dostane giga od nás i z EU.
Pokud by to utlumoval stát, dostane dotaci z EU a bude mít to prakticky zadara.
To je kouzlo babišismu
Jan Šimůnek
5.9.2020 12:08 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
5.9.2020 21:37 Reaguje na Pavel HanzlJo, a Tykač na tom vydělá, to jo, ale jak by se mohl podělit:-), co se D1 týče by to nestačilo ani na opravu.
Pavel Hanzl
6.9.2020 14:12 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
6.9.2020 20:35 Reaguje na Pavel HanzlA on to nebyl ani tak moc tunel, ČEZ o tu smlouvu tenkrát za Topola a Nečase stál o dost víc než Tykač. Že se dnes ukazuje, že je pro Tykače výhodnější, to tak v životě někdy chodí.
Pavel Hanzl
5.9.2020 09:44 Reaguje naNormální země jdou všemi rozumnými cestami.
Svatá Prostoto
3.9.2020 12:50 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.9.2020 13:13 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
3.9.2020 15:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
3.9.2020 19:39 Reaguje na Svatá ProstotoČech M.
4.9.2020 00:54 Reaguje naKonkurovat by jim mohl jen Muskúv hyperlop.
Pavel Hanzl
4.9.2020 07:09 Reaguje na Čech M.Valivý odpor kol je praktická nula a rychlosti kolem 300 km jsou vyjímečné, elektromotor má účinnost kolem 90% a síť živená OZE je úplně v poho. Prostě energeticky je to nebe a dudy.
Pavel Hanzl
4.9.2020 21:29 Reaguje naPavel Hanzl
5.9.2020 08:08 Reaguje naPalivo bude v ceně jízdenky skutečně minimální položka. Ty hlavní jsou odpis investice, celá infrastruktura a údržba, lidská práce a hlavně daně.
Jan Šimůnek
5.9.2020 12:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.9.2020 14:19 Reaguje naViktor Šedivý
4.9.2020 09:57 Reaguje na Pavel HanzlZatím to v celé Evropě vychází tak, že přes masivní dotace je železnice dražší. A cena není nic než obraz vynaložených energií a surovin na danou službu.
Pavel Hanzl
4.9.2020 21:31 Reaguje na Viktor ŠedivýRichard Vacek
4.9.2020 07:49Viktor Šedivý
4.9.2020 09:55Oč lepší by bylo uvažovat o tom, jak rozvíjet Ruzyni i Vodochody a zajistit jejich silniční a vlakovou dostupnost vzájemnou i z regionů.
Jenže o to nejde, že. Pod ušlechtilými prapory energetické skromnosti se tu bojuje za likvidaci jakékoli mobility a té individuální zvlášť.
Svatá Prostoto
4.9.2020 12:29 Reaguje na Viktor ŠedivýTrochu realismu do toho snění.
Viktor Šedivý
4.9.2020 23:56 Reaguje na Svatá ProstotoBřetislav Machaček
5.9.2020 08:47rivalita společností a lobing na vlády jsou brzdou přechodu vozidel
na jednotlivých tratích a jejich certifikace v těch zemích. Na železnici jsem pracoval valnou většinu života a tak ji fandím, ale vidím problém v tom, že ji nelze jako rychlotrať provozovat po mnoha stávajících trasách
a budování nových tratí bude stejně blokováno aktivisty jako ty dálnice.
Bude se potýkat s výkupy pozemků a zastavěností jejich okolí. Navíc
rychlotrať nemůže být jako dosavadní tratě úrovňově křížena silnicemi
a jinými tratěmi. Toto vše vyřešit nevidím nijak optimisticky a zvláště
pak u snědeného krámu evropské ekonomiky. Někde je asi chyba a nechci
hovořit o politice, ale lídrem rychlovlaků se stává vysmívaná Čína, která má dnes více kilometrů rychlotratí, než zbytek světa dohromady. Zvládli
to takřka z nuly za pár let a to díky silné ekonomice a taky zřízení, kde
takřka neexistují překážky pro stavby. Taková trať do Tibetu je příklad
řešení takových problémů, se kterými by si Evropa nevěděla rady. Ať už
trať postavená na permafrostu a nebo překlenutí obrovských údolí mostní
estakádou a to prosím pouze proto, aby se nenarušila celistvost pastvin
pro chráněné kopytnatce. Úroveň jejich rychlovlaků jde neustále dopředu
a netrpí zdlouhavou projektovou přípravou, schvalováním a realizací jako
trpí Evropa a i jiné takzvaně vyspělé země. A pane Hanzl soukromníci
nás z toho nevytrhnou, pokud to nebude nadnárodní společnost působící
napříč Evropou a takový investor tu dlouho nebude. Bohužel bude myslet
od začátku na návratnost investice, pokud nebude dotován státem, jako
jsou státní dopravci. Císař pán byl taky stát a investoval nové tratě,
vykupoval je od soukromníků(to samé dělala 1. republika) a byl levný,
plný zaměstnanců a kupodivu fungoval bez pláče, že není na to, či ono.
Závěrem mé resumé je o tom, že opravdu by se letecká doprava nemusela
dotovat a zůstat pouze na komerčním základě včetně zdanění uhlíku v
palivech. No a u železniční dopravy to bohužel vidím díky legislativě
jako běh na dlouhou trať. Já se toho určitě nedočkám a obávám se, že ani
většina zdejších diskutujících. Vize je to hezká, ale velmi těžce ji
bude uskutečnit.
Jan Šimůnek
5.9.2020 09:04 Reaguje na Břetislav MachačekV reálném světě by začaly aerolinky zdaňující státy ignorovat a nelétat do nich. Což by znamenalo daleko vyšší ekonomické ztráty než by byl ten daňový příjem.
Pavel Hanzl
5.9.2020 09:51 Reaguje na Jan ŠimůnekSci - fi představa, že vojsko NATO bude cílenými střelami ničit čadící uhláky v Prunéřově, Chvaliticích, Mělníku nebo v Počeradech je skutečně čurinovní, ale ne moc.
Jan Šimůnek
5.9.2020 12:11 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
6.9.2020 14:20 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
6.9.2020 18:09 Reaguje naPavel Hanzl
6.9.2020 18:59 Reaguje na Jan ŠimůnekU nás neroste jediný strom, který by přežil +50°C, už se ale naměřilo 42. Jak dlouho to bude, než se ty padesátky skutečně objeví?
Dřív byly za léto dva až čtyři tropické dny, v roce 19? jich bylo asi 22.
Pavel Hanzl
6.9.2020 18:54 Reaguje naJediný rozdíl byl, že se otepovalo normální rychlostí asi +1°C za 10 tisíc let, dnes je to za století a pořád se to zrychluje.
Břetislav Machaček
5.9.2020 11:29 Reaguje na Jan Šimůneka je zde pak možnost porovnat skutečné náklady s těmi
virtuálními ovlivněnými daněmi a dotacemi. Pokřivení trhu
způsobuje pokřivení pohledu lidí na dopravu jako takovou
a pak jsou tu slyšet argumenty o výhodnosti třeba té
letecké, která je takto zvýhodněna. Nízkonákladové
společnosti jsou něco podobného jako ojeté auto taxi
s řidičem amatérem, který má sice všechny potřebné
doklady o bezpečnosti, ale pravda je někde jinde. Ona
ta nízkonákladovost je něčím vykoupena a není to pouze
tou turistickou třídou, kde sedíte s nohama u brady.
Takové úspory se mi hnusí, tak už 3O.let nelétám
a je mi to fuk. Pouze tvrdím jedno, že létat na
víkend do Londýna je rozežranost nejen pro ekologa.
Považovat to za vyspělost společnosti se nám vymstí.
Hrát si na ochránce přírody a při své cestě za přírodou spálit kyslík a uhlík,který by mi stačil na deset let
neekologického života je pokrytectví a to nelze obhájit.
Rozplývat se nad krásami jinde a neznat nejbližší okolí
není nic než maloměšťáctví zaobalené do velkých myšlenek.
Mi je milejší člověk za kterým je vidět konkrétní činy
tady a ne nějaký všeználek ohánějící se svými zkušenostmi
ze vzdálených destinací. Z cestování se stává jedna z model
dnešní společnosti a každé náboženství si důvody najde. Já
v tomto už zůstanu raději ateistou a realistou.
Jan Šimůnek
5.9.2020 12:18 Reaguje na Břetislav MachačekJinak moji rodiče pamatovali, jak před WW2 jezdívali brňáci v sobotu odpoledne na divadelní představení ve Vídni a ještě v noci se vraceli zpět. Vlakem. Mělo to asi stejnou ekologickou a uhlíkovou stopu, jako ten let do Londýna.
A opravdu nevidím důvod, proč bych si někdy nemohl za svoje peníze zaletět čumět na Madonu ve skalách od da Vinciho v Britské národní galerii, nebo na tamní sbírku van Dykeů.
Jakub Graňák
5.9.2020 23:03 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
6.9.2020 10:59 Reaguje na Jakub Graňákmnoho, kteří to takto vidí. Mnozí o ekologii hodně
namluví, napíší, naprotestují, nacestují, ale
výsledek žáden. Druzí konají jako ti mravenci dle
svých sil a ti vykonají jako celek více, než ti
křiklouni. Každý by se měl chovat tak, aby se
nemusel stydět sám před sebou. Bohužel někteří se
stydět neumí a nebo nechtějí. Přeji vám moudrý
pohled na ekologii v rámci reálných možností.