Roman Andres: Lživá cena dálnice jako argument pro její výstavbu?
1.9.2020
Rozestavěná dálnice D3, ilustrační snímek. Licence | Volné dílo (public domain)
Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová (ANO) ve své snaze protěžovat problematickou středočeskou dálnici D3 opakovaně uvádí výrazně nižší cenu této stavby, než jaká odpovídá realitě. Proti 38 miliardám, o kterých mluví hejtmanka, totiž stojí reálný odhad realizačních nákladů ve výši 62 miliard. Tuto částku uvádí Národní investiční plán, a usvědčuje tak hejtmanku z účelové lži.
Středočeská Hejtmanka Jaroslava Pokorná Jermanová výstavbu středočeské dálnice D3 dlouhodobě protěžuje. S její aktivitou na dálnici navázanou se pojí řada problémů. Například podle Národního investičního plánu vlády z prosince 2019 se na stavbu středočeské části dálnice D3 od Pražského okruhu na hranice mezi Středočeským a Jihočeským krajem počítá s částkou 62 miliard korun (odkaz zde a zde).
Hejtmanka přitom deklaruje cenu nižší – např. v červenci minulého roku kraj mluvil o 37,9 miliardách bez DPH. Ředitelství silnic a dálnic pak ve svých informačních letácích z července 2020 udává pět úseků dálnice za necelých 30 miliard Kč bez DPH. Tiskoviny s cenami jednotlivých úseků naleznete zde.
Kde vznikl křiklavý nesoulad mezi cenou, kterou deklaruje hejtmanka, a cenou uváděnou v Národním investičním plánu? Reálný odhad nákladů roste úměrně navyšování nákladů na sanaci vad a nedostatků projektu a neustále se zvyšuje, což pochopitelně vítají dodavatelé projektu. Nižší částka ale samozřejmě poslouží jako argument pro výstavbu dálnice ve smyslu logicky „co je levnější, je realizovatelnější“, a snad také zakryje fakt, že dosud chybí studie ekonomické a dopravní výhodnosti celé dálniční stavby.
Na nesrovnalosti ohledně ceny dlouhodobě upozorňujeme. Nechali jsme si projektovou dokumentaci zhodnotit soudními znalci. Ti povětšinou hodnotí projekt jako nevýhodný pro dané území a nezpůsobilý k realizaci kvůli závažným nedostatkům a rizikům. Pořizovací cena dálnice přitom představuje pouze pětinu nákladů na její provoz v uvažovaném horizontu 100 let. Vloni k tomuto problému zasílala Alternativa středočeské D3 výzvu premiérovi Babišovi (znění zde).
Cena, kterou uvádí Národní investiční plán, je přitom známa delší dobu. Situační zpráva ŘSD z roku 2016 na základě posledních a dosud platných odborných podkladů (technickoekonomická studie TES 2015) uváděla cenu 60 miliard na 60 km SD3. Cenu potvrdil ještě v roce 2017 mluvčí MD v reportáži Nedej se.
Nejasné jsou i termíny: zatímco podle investičního plánu má stavba dálnice začít v roce 2025, pracovní skupina ustavená Středočeským krajem k urychlení stavby D3 uvedla plánovaný začátek na rok 2026 (více zde), a premiér Babiš mluvil o roku 2024. Proti dálnici dlouhodobě bojují občané, spolky i obce, poukazují na problémy při její výstavbě i případném zprovoznění. Bojí se dopadů megalomanské dálniční stavby na obyvatelnost obcí, na krajinu a její vodní režim i zdravotních důsledků.
Další odkazy:
1. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/219562248410026-mame-jasnou-trasu/
2. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno/ DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30
3. https://www.tyden.cz/rubriky/domaci/vystavba-dalnice-d3-je-v-planu-penize-na-ni-budou-slibil-babis_527566.html
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Desetkrát se pod vše podepíši, Jermanová to je skutečně zlato, jen ho vykopat.
Ale ... Promeškali jste zásadní věc , napadnout D3 když byla včleněna do ZÚR Kraje středočeského v zákonné lhůtě. To bylo ještě za hejtmana Ratha.
Jak judikoval Nejvyšší správní soud -- pokud je územní plán pravomocný , nestojí otázka zda se bude stavět, ale pouze to jak se bude stavět.
Taky to považuji za zvěrstvo --často o tom na Ekolistu píše pan Hruška --, ale skutečně nevidím nástroj, kterým byste to mohli zvrátit.
Odpovědět
protěžujte si třeba uhelnou sloj. nebo se těch termitů vyvarujte, podstupujete tím rizoto.
Odpovědět
Jojo... Ten češtin...
Ale buďme spravedliví: tenhle článek obsahuje gramatických vad o řád méně než průměrný článek v novinách nebo průměrný mluvený text v TV.
Odpovědět
D3 alternativu nemá. Dá se mluvit o úsporách, budu rád, když někdo [jiný než já, abych se nenadřel] bude bojovat proti neefektivnímu způsobu stavění a financování, vyloženě mě potěší když někdo vykopne Jermanovou, ale D3 musí být dokončena co nejdříve, bez ní je většina území odříznutá od Budějovic a Lince, nehledě na kolaterální omezení dostupnosti Benešova kvůli téměř trvalým zácpám na I/3.
Odpovědět
D3 se dá dramaticky zlevnit, když se postaví "po německu" - tedy se vzdálenostmi mezi sjezdy 10-15 km. jedním z důvodů, proč jsou tuzemské dálnice drahé, je vzdálenost mezi sjezdy (na novostavbě dálnice mimo pusté lesy) zhruba třetinová.
ovšem vybudování sjezdu hned u vesnice je takové oblíbené řešení držhubného pro nimby.
Odpovědět
Jsme menší země s daleko hustším osídlením. Dálnice v některých případech mohou suplovat okruhy a obchvaty, jejichž výstavbě ekologičtí aktivisté brání. Sám jsem objevil, že nejrychleji se dostanu do práce s využitím kousku D1.
Odpovědět
u nás je hustota lidí na km2 asi 130 a v Německu 280
Odpovědět
To rozložení je přeci jenom trochu jiné, myslím, že oba přístupy se dají zdůvodnit mistní hustotou osídlení. Tady je to celkem dobře vidět: http://luminocity3d.org/WorldPopDen/#7/51.971/13.271
Odpovědět
hezké.
Německo je (s výjimkou Berlína) plné měst se zhruba půlmilionem obyvatel (je jich několik desítek), a má tedy spoustu lokálních center a dálniční síť je tedy skutečně síť a ne pavučina rozbíhající se z jediného centra. procento cest po dálnici z města do města, a ne z blbákova do města (a zpět) je v Německu skutečně mnohem větší, než u nás, a skutečně to má na koncepci dálnic vliv, a otrocké porovnávání nákladů na kilometr je tedy ošidné.
Odpovědět
Proklínám každý den, o který je díky podobným všeznalcům jako je pan Roman Andres výstavba D3 ve stabilizované variantě (Jílové, Maršovice...) zpožděná. Už aby se začalo stavět - třeba most přes Sázavu - ať už je všem zpovykaným Pražákům jasné, že změna silnice I/3 na "dálnici" je nesmysl, ohrožující mimo jiné Poříčí nad Sazavou a především Konopiště a zámecky park směrem k Benešovu... U silnice I/3 bydlí 10x víc trvalých obyvatel, než v trase budoucí D3, kde překáží pouze pár chat...
Na zahájení stavby D3 bylo už včera pozdě.
Odpovědět
Dálnice jsou nástrojem globalizace, jsou jen součástí problému. Nemají žádný přínos pro společnost, jen pro zednáře kteří si na nich napakují svoje rozpočty. Prosazování globalizace vytváří problém nadměrné přepravy, kteří se pak globalisté snaží "řešit" pomocí dálnich, obchvatů a dalších pičo vin, a ještě se tváří jako spasitelé světa.
Odpovědět
Nesouhlasím, to nedělají zednáři ale ilumináti :D
Odpovědět
Kolik bude cena, to je zatím pořád jen věštění z křišťálové koule. Reálný odhad bude teprve, až bude proveden geologický průzkum a vypracována DSP, definitivně bude cena známá až proběhne výběr zhotovitele.
Odpovědět
ano, samozřejmě, zatím je to nějaká směrná cena ze čtverečných metrů dálnice, kubíků výrubu tunelů a kubíků zeminy podle hmotnice, a ta směrná cena je zhruba tříletá (zprůměrovává stávající ceny z tendrů).
Odpovědět
Dobrý den, jakákoli rychlostní komunikace má na své okolí neblahý vliv. Hluk, otřesy půdy apod. O stavbě takovéhoto kolosu a o jejím vlivu na okolí psát snad raději ani nebudu. Ale představte si, co se děje při uzávěře jakékoli dálnice, co to udělá s komunikacemi objízdných tras? Kolony, dlouhodobá neprůjezdnost, v případě dopravní nehody totální dopravní kolaps v dané lokalitě, neboť kamiony hledají objížďky snad i po polních cestách a ucpávají i malé místní komunikace. Bez dálnice by toto bylo denním chlebem dotčených oblastí. Doprava bude v budoucnu neustále houstnout a volání po dálnicích odkudkoli kamkoli bude řádně narůstat. Abych se dostal k tomu, o čem chci psát. Kdo za to může? Obrovská lobby výrobců nákladních vozidel dálkové dopravy. Generují obrovský zisk, jenž má vliv na množství peněz určený na dotační politiku, tedy je těmto zajišťován odbyt výroby, tj. veškerá přeprava zboží prostřednictvím nákladní dopravy velkými vozidly. Řešením je pouze železnice, která je nesrovnatelně ekologičtější jak při své funkci, tak i při realizaci. Firmy by musely opustit systém pohybu zboží JUST IN TIME a vrátit se k předzásobovacím meziskladům, tj. postavit halu navíc, opatřit ji regály, zaskladňovací technikou a zaměstnat o 10 pracovníků více. To se nikomu nechce. Za ušetřené peníze si raději vyplatí pěkné dividendy, či peníze vyvezou do svých domovských destinací. To je ten základní problém, který generuje ty další. Zároveň je třeba vymýšlet práci pro stavební firmy, aby zaměstnávaly lidi, splácely leasingy a zajišťovaly odbyt výrobcům techniky, neboť strojírenství je základní motor ekonomiky. Zkrátka provázaný průser, ze kterého nikdo nezná cestu ven.
Odpovědět
|
|