Roman Andres: Spor o středočeskou dálnici D3 není soutěž petic, ale hodnot
Spor o středočeskou dálnici D3 není souboj zájmových skupin podepsaných na peticích, jak staví problém Martin Kuba, lídr ODS do krajský voleb. Jde o konkurenci různých veřejných zájmů a hodnot: ekonomický zisk firem, tranzitní doprava, zdraví občanů, kvalitní voda a půda, soukromé vlastnictví, svoboda, obyvatelnost krajiny, kvalita životního prostředí, ekologická a ekonomická stabilita regionu. Je s podivem, že pro ODS v případě vidiny dálnice tyto pojmy nic neznamenají.
ODS už měla několikrát v minulosti příležitost vybudovat kvalitní dopravní infrastrukturu vč. sítě dálnic. Výsledek je tristní: promarněné miliardy z evropských dotací i státního rozpočtu, rozestavěné nepropojené úseky po celé republice v důsledku salámové výstavby, nekoncepčnost, tunelování, korupce. V roce 2011 prohlásil Andrej Babiš v rozhovoru pro Společnost pro rozvoj silniční dopravy 2011: „Jsem přesvědčen, že resort dopravy patřil v minulosti z hlediska korupce k nejvíce rozkrádaným resortům v ČR. V českém podnikatelském prostředí se o tom mluví dlouho a všichni to kupodivu považují za naprosto přirozené a normální. Resort dopravy, který pláče, že nemá peníze, byl, a možná i stále je tunelován.“
Není jasné, odkud vzal pan Kuba podklady pro tvrzení, že „jenom 424 lidí je z dotčených obcí […] V obcích, kterých se stavba dotýká, žije 47 000 lidí.“ To je čirá demagogie. Spor o středočeskou dálnici D3 ovšem není soutěž petic, ale hodnot: tranzit vs. region, beton vs. voda, developer vs. občan. Jaká je však šance úspěšně postavit 60 km nové dálnice s mosty a tunely ve složitém terénu, když si stát dosud neporadil s mnohem méně náročnými projekty, které mohou přinést úlevu mnohem dříve?
A proč volá pan Kuba na pomoc Jihočechy? Zapomněl snad, že z Prahy do Jihočeského kraje už jedna dálnice (D4) vede? Jejich zájem na stavbě megalomanských dopravních staveb je zřejmý – někteří členové jsou členy nejen Spolku pro výstavbu dálnice D3 a R4, ale i dalších podobných spolků, které prosazují výstavbu různých dopravních staveb. Problematickou povahu spolku ukazuje přehled minulosti některých jeho představitelů:
Václav Baštýř je bývalý poslanec za ODS. S dálnicí má mnohé zkušenosti: v roce 2010 spekulativně skoupil pozemky pod dálnicí D3, které následně prodal státu mnohonásobně dráž. K informacím o pozemcích měl přístup jako člen dozorčí rady Státního fondu dopravní infrastruktury.
Pavel Braha byl náměstkem na Ministerstvu dopravy, odkud odešel, když se ukázalo, že neoprávněně používá titul inženýr . Dále byl asistentem poslance Pavla Čiháka, který byl nucen opustit Krajskou správu a údržbu silnic Středočeského kraje kvůli podezření, že plánoval neprůhledné losovačky na opravy silnic s hejtmanem Davidem Rathem.
Marek Svoboda, ředitel a de facto vlastník Pragoprojektu, tedy firmy, která profituje z veřejných zakázek spojených s přípravou dálnice D3. Své významné dopravní zakázky si firma umí pohlídat, jak ukázala v roce 2010, kdy pro ŘSD připravovala výběrové řízení, jehož se následně sama účastnila. Svoboda během výstavby Pražského okruhu úkoloval díky plné moci od ŘSD i pracovníky státní organizace . Současná hejtmanka středočeského kraje Jermanová si nyní bezostyšně povolala Svobodu jako poradce pro urychlení výstavby středočeské D3 „ve veřejném zájmu“ (zde a zde).
Alternativa středočeské D3 si váží podpory svých příznivců-petentů, z nichž většina žije v předmětném území, nicméně současně nepřeceňujeme význam podpory jednotlivců vyjádřené pouhým podpisem petice. Kritika západní varianty středočeské D3 se v případě obcí a veřejnosti sjednocené pod peticí AD3 opírá o odbornou revizi projektu středočeské dálnice D3. Řešení AD3 0+, které prosazují, vychází z důkladné znalosti dotčeného území, o které jde a částečně o již existující projekty ŘSD.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (9)
Katka Pazderů
27.9.2020 05:32Majka Kletečková
27.9.2020 17:16 Reaguje na Katka PazderůKatka Pazderů
27.9.2020 20:59 Reaguje na Majka KletečkováJan Šimůnek
27.9.2020 08:312. Pak jsou zelení ideologové, kteří si přejí technologický návrat společnosti někam do středověku buď aniž by si uvědomovali, jakou tragédii by to pro naprostou většinu obyvatel v praxi znamenalo (nebo si to uvědomují a je jim to přinejmenším lhostejné).
3. A pak jsou normální lidé, pro něž je ta stavba jednoznačným přínosem.
A je mi jasné, že se autor děsí peticí a jiných podobných (třeba i nátlakových) akcí skupiny 3. protože ta je nejpočetnější a pokud o sobě dá řádně vědět, budou se politici bát jí nevyhovět.
Svatá Prostoto
27.9.2020 15:44Vždy tedy půjde čistě o to, která skupina "vyhraje".
Mně v podobných případech vždy mrzí, že tyto stavy nejsou řešeny cestou přímé demokracie, tedy referendem. 2 trasy a nechť si lidé zvolí.
Jinak já od začátku tvrdím, že začít D3 byla blbost, bo se měla nejdřív dotáhnout D4 do Budějic. Ale jednak je jistě řada lidí, co si toto nemyslí a jednak už je to šumák, teď se ta D3 musí dostavět ... a D4 doufám taky.
Břetislav Machaček
27.9.2020 19:25 Reaguje na Svatá ProstotoI zde (Bohumín) se mnoho lidí nemohlo smířit s dálnicí D 47(nyní D1), která navíc co do kvality dopadla přes Ostravu ostudně. I tu byli vykuci, kteří měli skoupeny pozemky pod ní i kolem ní s vyhlídkou na možné průmyslové zóny. Takže chápu názory obou táborů. Nyní mě spíš naštvalo zaříznutí obchvatu Skřečoně, D.Lutyně a Dětmarovic, kde tranzitní doprava jde středem obcí. Pokud se chtějí v Čechách hádat a nestavět, tak prosím přesuňte finance sem a my vám
poděkujeme. Na Ostravsku se nekecá, ale pracuje, teda pokud nám do
toho nekecá někdo odjinud.