Roman Andres: Jak ministerstvo dopravy překrucuje debatu o řešení dopravy na jih od Prahy
Není pravda, že by „trval na původní trase i premiér“. Sám premiér v loňském roce při své návštěvě Jílového u Prahy nad mapami zpochybnil západní variantu dálnice D3. „Zkapacitnění I/3 je na první pohled kratší, mohlo by být levnější a už tam ta silnice je,“ namítal Andrej Babiš při debatě se zástupci ŘSD, MD a Středočeského kraje. Premiér Babiš se na schůzce se zástupci AD3 2. 9. 2020 nijak nevyjadřoval k dálnici, chtěl důkladně vysvětlit jimi navrhovaná řešení neutěšené dopravní situace jižně od Prahy.
Již v roce 2016 mělo ŘSD v plánu zahájit stavbu v roce 2024 (10), avšak za předpokladu, že v roce 2016 bude mít rozhodnutí o umístění stavby. To se dosud nestalo, stavební úřad územní řízení opakovaně přerušuje z důvodu chybějících podkladů ze strany ŘSD. Rok 2024, který dnes avizuje ministr Havlíček i mluvčí ŘSD, je tedy vzhledem k dosavadním komplikacím přípravy této extrémně složité stavby naprosto nereálný (6). Příprava středočeské dálnice se stále více komplikuje, prodražuje a reálný termín uskutečnění neustále odsouvá. Aktuálně Ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí o výjimkách z ochrany živočichů (7). Na trase se vedou tři nové procesy EIA (8). Samotnému stanovisku EIA skončí platnost v roce 2022. Tyto skutečnosti pan ministr Havlíček dobře zná. Alarmující je, že klame veřejnost i starosty obcí a sází na falešné PR.
Organizace Alternativa středočeské D3 není lokální odpor v Posázaví, ani skupinka profesionálních sabotérů výstavby dálnic. Obce a veřejnost sjednocené pod peticí Alternativy středočeské D3 jsou z celého 60 km dlouhého území. Všichni členové AD3 žijí v dotčeném území, jakož i podstatná část jejich podporovatelů-petentů.
Řešení AD3 0+ předkládané Alternativou středočeské D3 není východní trasou středočeské dálnice D3.
Navrhované připojení zkapacitněné silnice I/3 k dálnici D1 vůbec nemusí být problematické, jak tradičně tvrdí stoupenci západní varianty SD3 a nově i ministr Havlíček. Po dokončení modernizace D1 a především dostavbě D35 se otevře severní cesta Praha-Ostrava a doprava na D1 může poklesnout o 20 – 30 procent. Po dokončení východní části Pražského okruhu (úsek D1 – Běchovice) též významně poklesne provoz na D1 do centra Prahy. AD3 0+ naopak (na rozdíl od plánované nové dálnice) z podstaty nezpůsobí nárůst dopravy.
Dálnice by neulevila přetíženým silnicím od dopravy v dotyčném regionu. Naopak by indukovala další dopravu. 60–90 % přidané kapacity se podle expertních studií zaplní do 5 let. Pokud např. řidiči kamionu nabídne navigace zkratku přes střední Čechy po nové dálnici, určitě po ní pojede. Pokud ne, zůstane u osvědčených tras, například přes Německo.
Není pravda, že by výstavbu západní varianty středočeské D3 vyžadovaly mezinárodní závazky ČR. Je to čistě na rozhodnutí ČR. Transevropská silnice E55 může docela klidně na vybraných úsecích zůstat bez přízviska „dálnice“. Stačí do příslušných dokumentů nahlédnout.
Řešení AD3 0+ nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy. Bezpečnost a průjezdnost na silnici I/3 dosud nebyla uspokojivě vyřešena, jak tvrdí např. hejtmanka Středočeského kraje Jermanová (10).
Dne 3. 8. 2020 na ČT24 řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl (5): „(na středočeské D3) tady je velmi, ale skutečně velmi sofistikovaný odpor (…), ale pozor: ten odpor je skutečně jenom jedinců, organizované skupinky, nikoliv lidí, kterých se to týká (…), ti lidé se to naučili na jiných stavbách (…)“.
Ve skutečnosti více než 11 obcí sjednocených pod peticí AD3 upozorňuje na chybnou strategii Ministerstva dopravy realizovat projekt středočeské D3 (pochází z 80. let 20. století, následně resuscitován vládami ODS a ČSSD) v současné době a za každou cenu. Tato snaha je m.j. v příkrém rozporu s aktuálními vrcholnými strategickými dokumenty resortu dopravy:
• Dopravní politikou ČR, pro období 2014 – 2020 s výhledem do roku 2050 (3),
• Nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě (4).
Na vady projektu západní varianty středočeské D3, jakož i související hrozby plynoucí pro obce upozorňuje odborná revize projektu, kterou nechala zpracovat Alternativa středočeské D3, z.s.. Ministerstvo dopravy i ŘSD bohužel dlouhodobě kritizují v médiích nesouhlas obcí a odpůrce prezentují jako „potížisty“. Zhruba 60 km nové dálnice za neúnosných 62 mld. Kč by podle kritiků dopravu v území příliš nezlepšilo a způsobilo by naopak nové problémy, zejména zahlcení regionu další dopravou, otevření hodnotné krajiny Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům nebo ohrožení vodních zdrojů. Odpor sjednocených obcí proti dostavbě projektu dálnice z 80. let minulého století sílí.
Představitelé MD i ŘSD dlouhá léta praktikovali strategii „salámové metody“ výstavby, a trasování dálnic cestou nejmenšího očekávaného odporu. Bez ohledu na potřeby a limity daného území, bez ohledu na názor místních. Dopravní a ekonomické odůvodnění bylo mnohdy prokazováno až následovně (9). To se teď obrací proti nim.
Nemalou motivací k výstavbě západní varianty středočeské je bohužel i setrvačnost resortu dopravy a strach z ostudy, kdyby se dálnice nepostavila. Moudřejší by však bylo ukázat vůli ke kompromisu. Potřebujeme moderní řešení dopravy. Tím rozhodně není 30 let starý rizikový projekt dálnice v území mimo koridory, zdroje a cíle dálkové dopravy.
- https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/babis-se-sesel-s-odpurci-stredoceske-d3-vedene-pres-sazavi-k/r~85bd877cede311ea9c800cc47ab5f122/ převzato z ČTK
- https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3175296-uz-jedenact-obci-odmita-stredoceskou-cast-dalnice-d3-nekteri-jsou-pro-rozsireni
- https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Dopravni-politika-CR-pro-obdobi-2014-2020-s-vyhled
- https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1315
- https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/220411000370803/obsah/782059-doprava-prazsky-okruh-o-krok-blize-k-vystavbe v čase 16.40-17.40
- https://benesovsky.denik.cz/zpravy_region/dalnici-d3-u-prahy-hrozi-zpozdeni-jeji-osud-bude-mit-v-rukou-plzen-20190415.html
- https://www.alternativad3.cz/dalsi-problem-pro-stredoceskou-dalnici-d3-ministerstvo-zp-zrusilo-rozhodnuti-o-vyjimkach-z-ochrany-zivocichu/news/detail/1/2/56/0
- Na úseku MUK Jílové – MUK Hostěradice (ve fázi odvolání proti závěrům zjišťovacího řízení EIA), Odpočívka Dunávice se závěrem, že se bude plnohodnotně posuzovat, Kolektory na Pražském okruhu mezi MÚK Exit 1 D3 a MÚK Exit 82 (ve fázi zjišťovacího řízení).
- https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30
- https://echo24.cz/a/SgPpy/jermanova-zaklekla-na-obce-pokud-nebudou-spolupracovat-na-priprave-d3-nebude-vodovodni-privadec
- https://zpravy.aktualne.cz/domaci/emise-z-dopravy-v-cesku-rostou-temer-nejrychleji-z-cele-eu/r~83f15c24975011e9b7740cc47ab5f122/
- https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/dostavba-d3-zacne-v-roce-2024-tvrdi-vlada-zcela-nerealne-reaguji-odpurci-40290922
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Katka Pazderů
7.10.2020 06:26Patrik Lamberg
8.10.2020 03:55 Reaguje na Katka PazderůLukáš Kašpárek
7.10.2020 10:52Majka Kletečková
7.10.2020 11:55Svatá Prostoto
7.10.2020 14:52 Reaguje na Majka KletečkováTaky byste empaticky brala ohled na potřeby místních a limity území?
To je dobře. jen mi ještě prozraďte, kde byste tu komunikaci tedy vlastně postavila.
Majka Kletečková
7.10.2020 16:44 Reaguje na Svatá ProstotoAlternativa středočeské D3 předložila řešení (AD3 0+) a k němu mají výhrady stoupenci západní varianty SD3. Předpokládám, že těmi stoupenci jsou hlavně MD a ŘSD. Pokud bych se dozvěděla, že ona alternativa je pro mnoho místních Středočechů stejně bezohledná, tak by se můj pocit a postoj změnil.
Svatá Prostoto
7.10.2020 22:38 Reaguje na Majka KletečkováJe tedy potřeba si opravdu ujasnit, zda jakoukoli jinou trasu považujete za lepší a proč. A teprve podle toho fandit. I s tím, že půjdete proti lidem ... docela hodně lidem.
Autor například zmiňuje D35 a jak uleví D1, což se mu velmi hodí. Ale nedělejme si iluze, že z té D35 mají všichni radost. A mám pocit, že kdyby autor bydlel někde na trase té D35, tak tu budeme mít článek o ní.
Patrik Lamberg
8.10.2020 03:48 Reaguje na Majka KletečkováStabilizovaná "zapadni" trasa D3 povede mimo zastavěná území, kde nijak nebude negativně omezovat denní život trvale žijících obyvatel v území, přičemž velmi pozitivně ovlivní nejen prostupnost územím, ale přispěje i k ekonomickému rozkvětu obcí a měst poblíž trasy nové D3, uleví dopravě na katastroficky přetížené 1/3 a prospěje životnímu prostředí okolo řeky Sázavy, kde dnes řidiči při cestě mezi Posazavim a Prahou denne kličkují po silnicích III. třid... Tzv. Alternativa je dle mého názoru spolek pár potížistů, kteří bez toho, aby znali reálie okolo 1/3, chtějí zachránit své chaty a chalupy (kam si přivezou na vikend nákup z pražského supermarketu) přesunutím údajného "problému" se stabilizovanou trasou D3 kamkoliv jinam. Je ostudou, že D3 okolo Jílového, Kamenného Přívozu a Maršovic ještě nestojí...
Radek
8.10.2020 08:42 Reaguje na Patrik LambergKarel Ploranský
8.10.2020 18:38 Reaguje na Patrik LambergZvláštní zdůraznění si zasluhuje Vámi položená otázka? Kudy by se jezdilo od Tábora na Prahu během prací na "zkapacitnění"?
Stavební práce jsou nemyslitelné bez omezení na stávající komunikaci.
Ale sebemenší ztížení situace, která je na trase mezi Mirošovicemi a koncem již existujícího úseku D3 u Mezna už tak katastrofální, povede k úplnému kolapsu.
Radek
8.10.2020 08:41 Reaguje na Majka KletečkováViktor Šedivý
7.10.2020 18:20Pokud se tedy nerozhodneme zakázat pohyb obyvatel (bez souhlasu uličního výboru místní organizace Zelených Khmerů) a budeme se stále domáhat toho, že chceme zboží podle vlastního výběru, nikoli podle přídělového lístku, můžeme si leda tak hodit korunou, který NIMBY spolek utře a kterému vyhovíme.
Viktor Šedivý
7.10.2020 18:23Boby CZ
7.10.2020 18:31A Babiš, ten ví úplný prd. Poslouchá pár řvounů a o strastech lidí co tudy jezdí ani netuší. Ten tudy nejezdí a když tak s majáky.
Vaše psaní jak zastupujete celé obce, no tak to jistě, jistě vám všichni občané poděkují. Ono po D3 by mohla cesta do Prahy trvat 15 - 20 minut místo nynějších 50 až dle zácpy.
35 vyřeší D1 a ne D3.
Zvýšení dopravy tu bude tak jako tak a na tom D3 nic nezmění. Naopak spíše uleví pokud se nebude stále opravovat kvůli nekvalitní práci. Viz úseky na již hotové D3.
Michal Ukropec
7.10.2020 18:33Michal Konečný
12.10.2020 18:11Argumentuje se stále neporušenou přírodou v místech, kde "nemůžete otevřít dveře od chaty, když je současně chce otevřít soused.
Už tady bylo tisíckrát vyvráceno, že by šlo "rozšířit silnici 3". Proč je to nesmysl, bylo několikrát zmíněno tady v diskusi.
Stále dokola se tu píše, co všechny by ta západní trasa, zničila, poškodila a zahlušila - snad s přesvědčením že východní trasa vede po poušti a nikomu vadit nebude - to je kafemlejnek všech diskusí a všech článků Romana Andrese.
Všude na všech trasách jsou nějaké problémy, dohady a nesrovnalosti, ale všude se lidé nějak dohodnou a ty úseky už se staví nebo jsou v přípravě. Jen středočeská D3 se nestaví 35 let a určitě se stejnou dobu stavět nebude. A je to vlastně jen obyčejné sobectví: ať trpí někdo jiný!