https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/romann-andres-jak-ministerstvo-dopravy-prekrucuje-debatu-o-reseni-dopravy-na-jih-od-prahy
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Roman Andres: Jak ministerstvo dopravy překrucuje debatu o řešení dopravy na jih od Prahy

7.10.2020
Stavba dálnice D3
Stavba dálnice D3
Foto | Kralpilot / Wikimedia Commons
Nepravdivě je popisován například průběh schůzky Alternativy středočeské D3 s premiérem Babišem konané dne 2. 9. na Úřadu vlády, kterého jsem se osobně zúčastnil. Uvádím na pravou míru některé skutečnosti.
 

Není pravda, že by „trval na původní trase i premiér“. Sám premiér v loňském roce při své návštěvě Jílového u Prahy nad mapami zpochybnil západní variantu dálnice D3. „Zkapacitnění I/3 je na první pohled kratší, mohlo by být levnější a už tam ta silnice je,“ namítal Andrej Babiš při debatě se zástupci ŘSD, MD a Středočeského kraje. Premiér Babiš se na schůzce se zástupci AD3 2. 9. 2020 nijak nevyjadřoval k dálnici, chtěl důkladně vysvětlit jimi navrhovaná řešení neutěšené dopravní situace jižně od Prahy.

Již v roce 2016 mělo ŘSD v plánu zahájit stavbu v roce 2024 (10), avšak za předpokladu, že v roce 2016 bude mít rozhodnutí o umístění stavby. To se dosud nestalo, stavební úřad územní řízení opakovaně přerušuje z důvodu chybějících podkladů ze strany ŘSD. Rok 2024, který dnes avizuje ministr Havlíček i mluvčí ŘSD, je tedy vzhledem k dosavadním komplikacím přípravy této extrémně složité stavby naprosto nereálný (6). Příprava středočeské dálnice se stále více komplikuje, prodražuje a reálný termín uskutečnění neustále odsouvá. Aktuálně Ministerstvo životního prostředí zrušilo rozhodnutí o výjimkách z ochrany živočichů (7). Na trase se vedou tři nové procesy EIA (8). Samotnému stanovisku EIA skončí platnost v roce 2022. Tyto skutečnosti pan ministr Havlíček dobře zná. Alarmující je, že klame veřejnost i starosty obcí a sází na falešné PR.

Organizace Alternativa středočeské D3 není lokální odpor v Posázaví, ani skupinka profesionálních sabotérů výstavby dálnic. Obce a veřejnost sjednocené pod peticí Alternativy středočeské D3 jsou z celého 60 km dlouhého území. Všichni členové AD3 žijí v dotčeném území, jakož i podstatná část jejich podporovatelů-petentů.

Řešení AD3 0+ předkládané Alternativou středočeské D3 není východní trasou středočeské dálnice D3.

Navrhované připojení zkapacitněné silnice I/3 k dálnici D1 vůbec nemusí být problematické, jak tradičně tvrdí stoupenci západní varianty SD3 a nově i ministr Havlíček. Po dokončení modernizace D1 a především dostavbě D35 se otevře severní cesta Praha-Ostrava a doprava na D1 může poklesnout o 20 – 30 procent. Po dokončení východní části Pražského okruhu (úsek D1 – Běchovice) též významně poklesne provoz na D1 do centra Prahy. AD3 0+ naopak (na rozdíl od plánované nové dálnice) z podstaty nezpůsobí nárůst dopravy.

Dálnice by neulevila přetíženým silnicím od dopravy v dotyčném regionu. Naopak by indukovala další dopravu. 60–90 % přidané kapacity se podle expertních studií zaplní do 5 let. Pokud např. řidiči kamionu nabídne navigace zkratku přes střední Čechy po nové dálnici, určitě po ní pojede. Pokud ne, zůstane u osvědčených tras, například přes Německo.

Není pravda, že by výstavbu západní varianty středočeské D3 vyžadovaly mezinárodní závazky ČR. Je to čistě na rozhodnutí ČR. Transevropská silnice E55 může docela klidně na vybraných úsecích zůstat bez přízviska „dálnice“. Stačí do příslušných dokumentů nahlédnout.

Řešení AD3 0+ nemá nahradit dálnici, ale vyřešit stávající dopravní problémy. Bezpečnost a průjezdnost na silnici I/3 dosud nebyla uspokojivě vyřešena, jak tvrdí např. hejtmanka Středočeského kraje Jermanová (10).

Dne 3. 8. 2020 na ČT24 řekl mluvčí ŘSD Jan Rýdl (5): „(na středočeské D3) tady je velmi, ale skutečně velmi sofistikovaný odpor (…), ale pozor: ten odpor je skutečně jenom jedinců, organizované skupinky, nikoliv lidí, kterých se to týká (…), ti lidé se to naučili na jiných stavbách (…)“.

Ve skutečnosti více než 11 obcí sjednocených pod peticí AD3 upozorňuje na chybnou strategii Ministerstva dopravy realizovat projekt středočeské D3 (pochází z 80. let 20. století, následně resuscitován vládami ODS a ČSSD) v současné době a za každou cenu. Tato snaha je m.j. v příkrém rozporu s aktuálními vrcholnými strategickými dokumenty resortu dopravy:

• Dopravní politikou ČR, pro období 2014 – 2020 s výhledem do roku 2050 (3),
• Nařízením Evropského parlamentu a Rady EU č. 1315/2013 o hlavních směrech Unie pro rozvoj transevropské dopravní sítě (4).

Na vady projektu západní varianty středočeské D3, jakož i související hrozby plynoucí pro obce upozorňuje odborná revize projektu, kterou nechala zpracovat Alternativa středočeské D3, z.s.. Ministerstvo dopravy i ŘSD bohužel dlouhodobě kritizují v médiích nesouhlas obcí a odpůrce prezentují jako „potížisty“. Zhruba 60 km nové dálnice za neúnosných 62 mld. Kč by podle kritiků dopravu v území příliš nezlepšilo a způsobilo by naopak nové problémy, zejména zahlcení regionu další dopravou, otevření hodnotné krajiny Posázaví, Neveklovska a České Sibiře developerům nebo ohrožení vodních zdrojů. Odpor sjednocených obcí proti dostavbě projektu dálnice z 80. let minulého století sílí.

Představitelé MD i ŘSD dlouhá léta praktikovali strategii „salámové metody“ výstavby, a trasování dálnic cestou nejmenšího očekávaného odporu. Bez ohledu na potřeby a limity daného území, bez ohledu na názor místních. Dopravní a ekonomické odůvodnění bylo mnohdy prokazováno až následovně (9). To se teď obrací proti nim.

Nemalou motivací k výstavbě západní varianty středočeské je bohužel i setrvačnost resortu dopravy a strach z ostudy, kdyby se dálnice nepostavila. Moudřejší by však bylo ukázat vůli ke kompromisu. Potřebujeme moderní řešení dopravy. Tím rozhodně není 30 let starý rizikový projekt dálnice v území mimo koridory, zdroje a cíle dálkové dopravy.

  1. https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/babis-se-sesel-s-odpurci-stredoceske-d3-vedene-pres-sazavi-k/r~85bd877cede311ea9c800cc47ab5f122/ převzato z ČTK
  2. https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3175296-uz-jedenact-obci-odmita-stredoceskou-cast-dalnice-d3-nekteri-jsou-pro-rozsireni 
  3. https://www.mdcr.cz/Dokumenty/Strategie/Dopravni-politika-CR-pro-obdobi-2014-2020-s-vyhled
  4. https://eur-lex.europa.eu/legal-content/CS/TXT/?uri=CELEX%3A32013R1315
  5. https://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/1096898594-udalosti-komentare/220411000370803/obsah/782059-doprava-prazsky-okruh-o-krok-blize-k-vystavbe v čase 16.40-17.40
  6. https://benesovsky.denik.cz/zpravy_region/dalnici-d3-u-prahy-hrozi-zpozdeni-jeji-osud-bude-mit-v-rukou-plzen-20190415.html
  7. https://www.alternativad3.cz/dalsi-problem-pro-stredoceskou-dalnici-d3-ministerstvo-zp-zrusilo-rozhodnuti-o-vyjimkach-z-ochrany-zivocichu/news/detail/1/2/56/0
  8. Na úseku MUK Jílové – MUK Hostěradice (ve fázi odvolání proti závěrům zjišťovacího řízení EIA), Odpočívka Dunávice se závěrem, že se bude plnohodnotně posuzovat, Kolektory na Pražském okruhu mezi MÚK Exit 1 D3 a MÚK Exit 82 (ve fázi zjišťovacího řízení).
  9. https://www.ceskatelevize.cz/porady/1095913550-nedej-se/220562248410019-zabijeni-povoleno DŮLEŽITÉ V ČASE 13.10-16.30 
  10. https://echo24.cz/a/SgPpy/jermanova-zaklekla-na-obce-pokud-nebudou-spolupracovat-na-priprave-d3-nebude-vodovodni-privadec
  11. https://zpravy.aktualne.cz/domaci/emise-z-dopravy-v-cesku-rostou-temer-nejrychleji-z-cele-eu/r~83f15c24975011e9b7740cc47ab5f122/
  12. https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/dostavba-d3-zacne-v-roce-2024-tvrdi-vlada-zcela-nerealne-reaguji-odpurci-40290922 

reklama

 
foto - Andres Roman
Roman Andres
Autor je předseda spolku Alternativa středočeské D3.

 twitter
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Katka Pazderů

Katka Pazderů

7.10.2020 06:26
Hlavním problémem asi je, že se mezi město Benešov a park Konopiště nic jiného než I/3 nevejde. Kus parku by musel ustoupit. Ale také se to dá realizovat jako tunel. nebo možná spíše zakrytý zářez, protože nadloží toho tunelu by nebylo moc vysoké. A město Benešov by rázem získalo významné rekreační území. Jinde by šlo I/3 celkem dobře rozšířit, včetně obchvatů Votic a Olbramovic.
Odpovědět
PL

Patrik Lamberg

8.10.2020 03:55 Reaguje na Katka Pazderů
Ano, u Votic by 1/3 rozšířit šla. Ovšem 1/3 nejde rozšířit v Poříčí nad Sazavou, kde vede uvnitř obce, a ani nejde rozšířit v obci Mrač, kde silnice 1/3 vede uprostřed rodinných domů, v obci. A jak správně uvádíte, u Benešova trasa 1/3 vede těsně okolo rodinných domů v délce téměř 1 km, a dale vede okrajem zámeckého parku, kde neni prostorově místo pro rozšíření na profil 2+2. Tedy - stabilizováná "zapadni" trasa D3, vedoucí mimo trvale osidlenou zástavbu, je nejlepším možným řešením.
Odpovědět
LK

Lukáš Kašpárek

7.10.2020 10:52
V ČR už asi nezbývá než se u všech vládních a státních pokusů o destrukci a zaprodání této země obracet na soud.... arogance moci nabývá poslední roky opravdu obludných rozměrů a politici už se nebojí naprosto ničeho.... napadá mě jen jedno řešení současného stavu této země a to není ani trochu legální... jsem zvědavý, kdy komu dojde trpělivost....
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.10.2020 11:55
Dobře napsaný článek. Věcný, srozumitelný, s odkazy. Mám pocit, že chyba je na straně MD a ŘSD, které se málo snaží brát ohled na potřeby místních občanů a limity daného území. Dobře, že si to místní nenechávají líbit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.10.2020 14:52 Reaguje na Majka Kletečková
Mně by zajímalo, když by MD/ŘSD kývlo na jinou variantu trasy, co byste říkala ... ne mně, ale těm, co okolo té variantní trasy bydlí a kterým by se ta změna rozhodně nelíbila.

Taky byste empaticky brala ohled na potřeby místních a limity území?

To je dobře. jen mi ještě prozraďte, kde byste tu komunikaci tedy vlastně postavila.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.10.2020 16:44 Reaguje na Svatá Prostoto
Já tam nebydlím a žádný alternativní návrh nemám. Víc mne zajímá, jak se plánuje a staví v Čes. Budějovicích, neb tam mám budoucí dálnici skoro "za humny".

Alternativa středočeské D3 předložila řešení (AD3 0+) a k němu mají výhrady stoupenci západní varianty SD3. Předpokládám, že těmi stoupenci jsou hlavně MD a ŘSD. Pokud bych se dozvěděla, že ona alternativa je pro mnoho místních Středočechů stejně bezohledná, tak by se můj pocit a postoj změnil.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.10.2020 22:38 Reaguje na Majka Kletečková
Vy to asi myslíte dobře, ale z dálnice nebude u baráku nadšený lautr nikdo. Takže ať přijde s čímkoli, vždy někdo bude protestovat a psát podobné články.

Je tedy potřeba si opravdu ujasnit, zda jakoukoli jinou trasu považujete za lepší a proč. A teprve podle toho fandit. I s tím, že půjdete proti lidem ... docela hodně lidem.

Autor například zmiňuje D35 a jak uleví D1, což se mu velmi hodí. Ale nedělejme si iluze, že z té D35 mají všichni radost. A mám pocit, že kdyby autor bydlel někde na trase té D35, tak tu budeme mít článek o ní.

Odpovědět
PL

Patrik Lamberg

8.10.2020 03:48 Reaguje na Majka Kletečková
Alternativou "navržené rozšíření" silnice 1/3 je zcela nesmyslné, neboť na toto rozšíření neni v úseku od Bystrice po Čtyřkoly prostorově místo - 1/3 vede uvnitř obce Poříčí nad Sazavou, těsně vedle románského kostela sv. Havla, dále vede téměř středem obce Mrač a v cele délce vedle obytné výstavby Benesova, navic vedle zámeckého parku. Alternativa navrhuje ve výše uvedeném úseku rozšíření na 2+2 pruhy, bez dálničních parametrů, což ovšem nezlepší prostupnost, ale výrazně zhorší bezpečnost dopravy, neboť 4 pruhy bez rozdělení středovým pásem nezabrání čelním střetům vozidel = zvýšení úmrtí lidí i zvířat. Navíc - pokud by se 1/3 přestavovala, dojde ke kolapsu po dobu stavby, neboť chybí objizdná trasa. Kudy by se jezdilo od Tábora na Prahu?
Stabilizovaná "zapadni" trasa D3 povede mimo zastavěná území, kde nijak nebude negativně omezovat denní život trvale žijících obyvatel v území, přičemž velmi pozitivně ovlivní nejen prostupnost územím, ale přispěje i k ekonomickému rozkvětu obcí a měst poblíž trasy nové D3, uleví dopravě na katastroficky přetížené 1/3 a prospěje životnímu prostředí okolo řeky Sázavy, kde dnes řidiči při cestě mezi Posazavim a Prahou denne kličkují po silnicích III. třid... Tzv. Alternativa je dle mého názoru spolek pár potížistů, kteří bez toho, aby znali reálie okolo 1/3, chtějí zachránit své chaty a chalupy (kam si přivezou na vikend nákup z pražského supermarketu) přesunutím údajného "problému" se stabilizovanou trasou D3 kamkoliv jinam. Je ostudou, že D3 okolo Jílového, Kamenného Přívozu a Maršovic ještě nestojí...
Odpovědět

Radek Čuda

8.10.2020 08:42 Reaguje na Patrik Lamberg
To je naprostá pravda, kterou pan Andres účelově zamlčuje.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

8.10.2020 18:38 Reaguje na Patrik Lamberg
Souhlasím.
Zvláštní zdůraznění si zasluhuje Vámi položená otázka? Kudy by se jezdilo od Tábora na Prahu během prací na "zkapacitnění"?
Stavební práce jsou nemyslitelné bez omezení na stávající komunikaci.
Ale sebemenší ztížení situace, která je na trase mezi Mirošovicemi a koncem již existujícího úseku D3 u Mezna už tak katastrofální, povede k úplnému kolapsu.
Odpovědět

Radek Čuda

8.10.2020 08:41 Reaguje na Majka Kletečková
Chtěl jsem se paní Kletečková zeptat, kde bydlíte. Asi to nebude v Olbramovicích, či v Přerově a nebo v Praze na Spořilově a nebo jinde jako v Mikulově, kde ekoteroristé terorizují místní obyvatele.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.10.2020 18:20
Kapacitní komunikace, ať už vede kudykoli, způsobí lidem bydlícím v okolí nějako újmu. Pokud se ji někdo pokusí vést tam, kde bydlí málo lidí, způsobí újmu "nedotčené přírodě".

Pokud se tedy nerozhodneme zakázat pohyb obyvatel (bez souhlasu uličního výboru místní organizace Zelených Khmerů) a budeme se stále domáhat toho, že chceme zboží podle vlastního výběru, nikoli podle přídělového lístku, můžeme si leda tak hodit korunou, který NIMBY spolek utře a kterému vyhovíme.
Odpovědět

Viktor Šedivý

7.10.2020 18:23
Argumentovat tím, co kde řekl "sám premiér" je projevem naprostého nepochopení způsobu Babišovy komunikace. On vždycky říká to, co jeho aktuální posluchači chtějí slyšet, a nečiní mu nejmenší problém tvrdit takřka hned po sobě věci zcela si odporující.
Odpovědět
BC

Boby CZ

7.10.2020 18:31
Mám pocit, že nám tu někdo věší buliky na nos. Asi takhle, řvou jen ti co se jich týká stavba D3 ať už kvůli pozemku či výhledu (možná hluku). My jsme se konečně dočkali D3 u Soběslavi a jsme za ní rádi. Jen by to chtělo zpoplatnit i 603 kvůli kamionum co chtějí ušetřit na mítném. Rozšíření stávající I/3 je úplně mimo mísu. Kdo tudy jezdí, tak jistě ví proč, jiní ať si tudy zkusí jet. Moc nepomohlo 1+2 z Benešova k nájezdu na D1 a v době špiček je to víc k vzteku než prospěšné. Kord se stylem českého zipu že? Nebo konec D3u Mezna. To jsou lahůdky, ale tam vaše alternativa už nedojde, protože sjíždíte na chaty u Sázavy ;-)
A Babiš, ten ví úplný prd. Poslouchá pár řvounů a o strastech lidí co tudy jezdí ani netuší. Ten tudy nejezdí a když tak s majáky.
Vaše psaní jak zastupujete celé obce, no tak to jistě, jistě vám všichni občané poděkují. Ono po D3 by mohla cesta do Prahy trvat 15 - 20 minut místo nynějších 50 až dle zácpy.
35 vyřeší D1 a ne D3.
Zvýšení dopravy tu bude tak jako tak a na tom D3 nic nezmění. Naopak spíše uleví pokud se nebude stále opravovat kvůli nekvalitní práci. Viz úseky na již hotové D3.



Odpovědět
MU

Michal Ukropec

7.10.2020 18:33
Alespoň vím, kdo si přeje pokračování masakru na 3. Je jedno jestli zvířat nebo lidí. Hlavně aby měl on klid, a problémy přehodil na jiného.
Odpovědět
MK

Michal Konečný

12.10.2020 18:11
Tahle hra s názvem D3 se hraje - jen co pamatuji - už asi 35 let. A stále se stejným scénářem. Stále stejná parta protestujících, ať už se to jmenovalo sdružení KLID nebo teď Alternativa středočeské D3, protestuje znova a znova donekonečna. Bohužel máme tak děravé zákony, že se může kdokoliv nepřetržitě odvolávat v téže věci a úřady na to odpovídají a odpovídají.
Argumentuje se stále neporušenou přírodou v místech, kde "nemůžete otevřít dveře od chaty, když je současně chce otevřít soused.
Už tady bylo tisíckrát vyvráceno, že by šlo "rozšířit silnici 3". Proč je to nesmysl, bylo několikrát zmíněno tady v diskusi.
Stále dokola se tu píše, co všechny by ta západní trasa, zničila, poškodila a zahlušila - snad s přesvědčením že východní trasa vede po poušti a nikomu vadit nebude - to je kafemlejnek všech diskusí a všech článků Romana Andrese.
Všude na všech trasách jsou nějaké problémy, dohady a nesrovnalosti, ale všude se lidé nějak dohodnou a ty úseky už se staví nebo jsou v přípravě. Jen středočeská D3 se nestaví 35 let a určitě se stejnou dobu stavět nebude. A je to vlastně jen obyčejné sobectví: ať trpí někdo jiný!
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist