https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/stepann-chalupa-cr-planuje-dat-jen-3-az-5-post-kovidovych-fondu-na-obnovitelne-zdroje
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Štěpán Chalupa: ČR plánuje dát jen 3 až 5 % post-kovidových fondů na obnovitelné zdroje

12.10.2020
Největším klimatickým problémem Česka je energetické využívání uhlí.
Největším klimatickým problémem Česka je energetické využívání uhlí.
Foto | Martin Mach / Ekolist.cz
Vláda dnes bude schvalovat rozdělení nejméně 182 miliard, které Česko může získat na post-covidovou obnovu ekonomiku z mimořádných fondů EU. Páteří těchto fondů mají být klimatická opatření, shodla se v létě Unie: nejméně 37 % výdajů musí podporovat klimatickou tranzici. Největším klimatickým problémem Česka je energetické využívání uhlí. Stát by proto měl prostředky směřovat do všech dostupných obnovitelných zdrojů, intenzivně do nových výroben elektřiny z obnovitelných zdrojů, které nahradí elektřinu z uhlí. Jenže na nové OZE vláda navrhuje alokovat pouze tři až pět procent z prostředků Národního plánu obnovy. Vyplývá to z analýzy pracovní verze vládního dokumentu, kterou jsme provedli v Komoře obnovitelných zdrojů energie.
 

Jestli chceme něco pro klima udělat, to první je zbavit se v energetice uhlí. Transformace energetiky vyvolá v této dekádě nejméně 320 miliard korun investic do obnovitelných zdrojů, k čemuž bude potřeba až 118 miliard korun veřejné podpory. Evropa nám teď nabízí z mimořádných fondů nejméně 182 miliardy, Ministerstvo průmyslu a obchodu ale navrhuje do obnovitelné energetiky poslat jen pět až deset miliard, tedy tři až pět procent.

Společně s Evropskou federací obnovitelných zdrojů (EREF) požádáme Evropskou komisi, aby prověřila, zda český Národní plán obnovy respektuje princip 37 % prostředků na klimatická opatření. Budeme rovněž sledovat, jaká část peněz bude určena pro lokální spotřebu, malé a střední podnikatele, pro obce, domácnosti, a kolik peněz přistane u velkých elektrárenských a teplárenských společností.

V přepočtu emisí na počet obyvatel a stejně tak na vyrobenou jednotku HDP, patří Česko ke státům s nejvyšší uhlíkovou intenzitou v EU. Energetika (především výroba elektřiny a tepla z uhlí) se podílí na 39,5 % emisí skleníkových plynů v Česku. O termínu ukončení provozu uhelných zdrojů jedná vládní tzv. Uhelná komise. Hlavním tématem Komise je, jak zajistit dostatek elektřiny v náhradě za odstavené uhelné elektrárny. Výstavba nových obnovitelných zdrojů je přitom nejrychlejším, nejlevnějším, nejčistším, nejefektivnějším a nejbezpečnějším řešením.

Přes 320 miliard korun nových investic podle ČVUT a Komory OZE přinese rozvoj obnovitelných zdrojů tak, aby odpovídal vládnímu scénáři do roku 2030. Podle výpočtu výzkumného týmu z Fakulty elektrotechnické Českého vysokého učení technického v Praze je pro dosažení cíle, který si MPO vytyčilo, potřeba, aby průměrné roční investice byly v porovnání s rokem 2017 zhruba šestinásobné.

K vyvolání těchto investic bude potřeba veřejná podpora. Celkové její náklady pro nové obnovitelné zdroje, které se budou stavět mezi lety 2021 a 2030, Komora OZE vypočítala na až 118 miliard korun, tedy necelých 12 miliard průměrně ročně. Ve výpočtu Komory OZE jsou navíc započítány i náklady na podporu akumulace elektřiny a tepla (celkem 26 miliard) a 10 miliard na posílení stability sítě a čisté dopravy prostřednictvím podpory výroby biometanu.

Odhadovaná celková alokace pro Národní plán obnovy ČR (NPO) činí nejméně 182,1 mld. korun. Jde o peníze na granty, celkem 37 % výdajů však musí podporovat klimatickou tranzici, dalších 20 % pak tu digitální. U klimatu se bude příspěvek opatření v rámci NPO k plnění cíle vypočítávat dle metodiky plynoucí z nařízení o společných ustanoveních v kohezní politice. Veškeré prostředky musí být zazávazkovány (přiděleny) do konce roku 2023 a podpořené projekty dokončeny do konce roku 2026.

Na transformaci energetiky se zaměřuje především komponenta (kapitola) 2.3 (Transformace průmyslu a přechod na čistší zdroje energie), která je v gesci MPO a obsahuje celkem 7,66 miliard korun pro teplárenství a obnovitelné zdroje. Součástí komponenty by však měla být i podpora nových zdrojů na zemní plyn. Dalších 235 miliónů obsahuje komponenta 2.7 (Cirkulární ekonomika a recyklace a průmyslová voda). Obnovitelné zdroje mohou být součástí i komponent 2.2 a 2.5, o kterých však v pracovním materiálu, který měla Komora OZE k dispozici, dosud chyběly informace. Celkovou alokaci pro obnovitelné zdroje tak Komora OZE odhaduje na 5 až 10 miliard korun.

České plány na rozvoj OZE

Tempo rozvoje obnovitelných zdrojů určuje národní energeticko klimatický plán. [5] Jeho největší slabinou je přecenění výroby čistého tepla z biomasy ve velkých elektrárnách a teplárnách a naopak podcenění rozvoje zdrojů k výrobě elektřiny, opakovaně upozorňuje Komora OZE. Vládní materiál předpokládá, že do konce této dekády se výroba zelené elektřiny zvedne o tři procentní body, ze 13,7 % v roce 2018 na 16,9 % v roce 2030. Většímu navýšení se MPO brání a opakovaně poukazuje na vysoké náklady na veřejnou podporu. Schválně si ta č9sla pozorně porovnejte s tím, jak dnes uvažuje EU, která očekává, že v roce 2030 bude Unie spotřebovávat nejméně dvě třetiny obnovitelné elektřiny, tedy zhruba dvojnásobek, než je průměr sedmadvacítky nyní.

Zdvojnásobení české spotřeby čisté elektřiny do konce této dekády odpovídá realitě, kterou ve svých výpočtech opakovaně předkládá Komora OZE: díky rostoucímu zájmu domácností, podnikatelů i obcí vyrábět si vlastní čistou a levnější energie, ale také kvůli pokračujícímu poklesu cen čistých technologií a poklesu zájmu o fosilní paliva, který na jaře ještě urychlila koronakrize. Obnovitelné zdroje budou podle tohoto středního, opatrného scénáře v roce 2030 zajišťovat skoro tolik elektřiny, kolik jí v současnosti spotřebováváme z uhlí.

České plány na rozvoj OZE

Tempo rozvoje obnovitelných zdrojů určuje národní energeticko klimatický plán. [5] Jeho největší slabinou je přecenění výroby čistého tepla z biomasy ve velkých elektrárnách a teplárnách a naopak podcenění rozvoje zdrojů k výrobě elektřiny, opakovaně upozorňuje Komora OZE. [6] Vládní materiál předpokládá, že do konce této dekády se výroba zelené elektřiny zvedne o tři procentní body, ze 13,7 % v roce 2018 [7] na 16,9 % v roce 2030. Většímu navýšení se MPO brání a opakovaně poukazuje na vysoké náklady na veřejnou podporu. Schválně si ta č9sla pozorně porovnejte s tím, jak dnes uvažuje EU, která očekává, že v roce 2030 bude Unie spotřebovávat nejméně dvě třetiny obnovitelné elektřiny, tedy zhruba dvojnásobek, než je průměr sedmadvacítky nyní.

Zdvojnásobení české spotřeby čisté elektřiny do konce této dekády odpovídá realitě, kterou ve svých výpočtech opakovaně předkládá Komora OZE: díky rostoucímu zájmu domácností, podnikatelů i obcí vyrábět si vlastní čistou a levnější energie, ale také kvůli pokračujícímu poklesu cen čistých technologií a poklesu zájmu o fosilní paliva, který na jaře ještě urychlila koronakrize. Obnovitelné zdroje budou podle tohoto středního, opatrného scénáře v roce 2030 zajišťovat skoro tolik elektřiny, kolik jí v současnosti spotřebováváme z uhlí.


reklama

 
foto - Chalupa Štěpán
Štěpán Chalupa
Autor je předseda Komory OZE.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (30)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jirka Černý

12.10.2020 19:47
Když to trochu přeženu je to logika tipu Máte hlad? My vám dáme na jídlo, ale za 37% peněz musíte nakoupit řepkový olej. Dobrou chuť.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2020 11:43 Reaguje na Jirka Černý
To má Babiš v EU takové slovo? Fakt?
Odpovědět
MG

Milan G

12.10.2020 21:18
Pane Chalupo, podnikejte v OZE ale za své peníze nebo si vezměte úvěr, ano? Proč byste měli dostávat dotace? Už teď jste inkasovali přes 330 miliard , které platíme všichni v systémových službách a z rozpočtu, to jsou ovšem také naše peníze/týká se jen solární technologie/. Pokud mně paměť neklame, máte to zajištěno do roku 2030, to vám nestačí? Pořád chcete víc a víc.
Kdybyste u toho koryta aspoň tak nemlaskali.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.10.2020 08:10 Reaguje na Milan G
Ano, supi se slétají...:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2020 11:48 Reaguje na Milan G
A kde zmizelo teda těch 330 miliard? Co jsme za to postavili? To by vydalo na blok JE!!! Kolik si odčerpá soudruh na nesmyslná biopaliva?
Jak je možbé, že Němci mají z OZE už skoro 50% energie a my s bídou 11%?? Za výrazně nižší dotace náklady!!
Jak to, že už staví fve úplně bez veřejné podpory, jak je možné, že naši solárníci (Zemek) staví v Rumunsku a Polsku a ne u nás?
Proč jsme zase u toho za blbce??
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.10.2020 12:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Tak tedy již potřetí během posledních dvou týdnů...
Tyto finance jsou provozní dotace provozovatelům FVE, které dostávají dle příslušného zákona, který vznikl v době solárního tunelu.
Tyto finanční prostředky nemají zcela nic společného s podporou na novou výstavbu. Na to jsou zcela jiné prostředky a také jsem vám je zde již uváděl.
Pokud tedy chápete psaný text a nejste obyčejný provokatér, tak by vám to mělo být jasné !!!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2020 12:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Pan Hanzl je fajn ... jen má některá slabší místa. Buďte na něj hodnej. Každej máme něco;-).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.10.2020 12:52 Reaguje na Svatá Prostoto
Ano, celá energetika je to slabší místo :-), ale budu se snažit být hodný :-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2020 18:50 Reaguje na Jaroslav Studnička
Solární tunel vytvořili soudruzi z ČSSD a KSČM, kteří zase sedí ve vládě.
Takže je třeba právně na ně cílit dotaz, jak je možné, že třeba Němci za snad třetinovou podporu fve vybudovali daleko větší kapacity, než my.
Solární tunel bylo možno zasypat celý, Kalousek nasadil solární daň, současná vládní garnitura je u moci déle, jak 7 let. A co udělali? Žvaní a tunelují dotace v nesmyslných biopalivech.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

13.10.2020 19:29 Reaguje na Pavel Hanzl
Přečtěte si o tom něco a neplácejte nesmysly!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2020 11:22 Reaguje na Jaroslav Studnička
Plácnutím do vody nebo urážkou argument skutečně nevzniká.

Napište, KDO způsobil ten "solární tunel".

Napište, PROČ to není dávno vyřešené, proč se za gigantické peníze žádné nové OZE nebudují a kdo za to nese odpovědnost.

Napište, PROČ se na tom "tunelu" byly zhyenizovány všechny OZE a proč jsme v Evropě s budováním nové energetiky asi poslední, KDO na tom má zájem.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.10.2020 12:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, mnozí diskutující včetně mě vám tu několikrát situaci ohledně FVE popisovali a stejně tu neustále opakujete ty stejné nesmysly.
Navíc situace ohledně FVE je veřejně známá a lze si vývoj FVE poměrně jednoduše najít.

Např. zde máte jeden článek: https://oenergetice.cz/obnovitelne-zdroje/priciny-solarniho-boomu

Zde máte hlasování o dotčeném zákoně. Jen tak mimochodem pro byl i p. Kalousek, tehdy za KDU-ČSL. https://www.psp.cz/sqw/hlasy.sqw?G=38530

Svůj podíl průšvihu na tom mají i následující dvě vlády p. Topolánka díky výrazné pasivitě. Ve druhé vládě byl ministr financí p. Kalousek.
Až v květnu 2010 vzešla v platnost novela zákona o podpoře výroby elektřiny z OZE.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2020 15:31 Reaguje na Jaroslav Studnička
Dobře, tyhle vlády to skutečně neudělaly dobře. Ale rozhodná většina kapacit OZE byly vybudovány právě za nich.
Takže jsme v roce 10, od roku 13 tu vládne baišisko-socanská klika.
Co udělali oni?
Kolik se vybudovalo za ně OZE energetiky a kolik desítek (nebo set?) miliard jsme za to skoro nic zaplatili?
Pořád vám nedochází ten děsivý nepoměr?
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.10.2020 15:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže si laskavě uvědomte, že příslušný zákon je nastaven tak, že čím více OZE, tím víc budou občané platit na jejich podporu. A dokud se tohle nezmění (= Brusel neodvolá povinnost to podporovat), je pro voliče "socanů" menší zlo méně OZE, protože z toho plyne méně poplatků na jejich podporu. A "socani" vědí, že kdyby nastavěli OZE a lidem se zvedly účty za elektřinu, tak i ta malá podpora, kterou ještě mají, bude v háji zeleném (či v méně voňavých a spisovných místech).
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.10.2020 16:18 Reaguje na Pavel Hanzl
Ty desítky mld. Kč ročně jsou ovšem ta provozní podpora, která vznikla přijetím toho zákona a podpora byla pro ty zdroje nastavena na 20 let. To opravdu nemá nic společného s aktuálním stavem. S tím, že se od té doby zasekl rozvoj FVE jasně ukazuje, jak je stále tento segment v našich podmínkách závislý na dotacích a nebo taky možná na vychcanosti případných investorů.
Nicméně jak jsem vám také již uváděl, tak nikdo nebránil od té doby v rozvoji nových FVE zdrojů. Na FVE existují investiční dotace pro domovní aplikace a pro středně veliké aplikace.
Odpovědět
JS

Jaroslav Studnička

14.10.2020 16:28 Reaguje na Pavel Hanzl
No a rozdíl mezi Německem a ČR je v tom, že v Německu zachytili v tom období ten trend snižování investičních nákladů FVE a nastavili nižší provozní podporu, ale ta provozní podpora v Německu od té doby stále pokračuje, proto v Německu od té doby stále pokračuje rozvoj nových FVE.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2020 21:31 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy ale fakt píšete čím dál větší blbosti.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2020 12:23 Reaguje na Pavel Hanzl
Zemek jo:-)? Vy dnes máte ale den ... https://www.novinky.cz/krimi/clanek/soud-trestal-dalsi-solarni-byznys-miliardare-zemka-40282178

:-DDDDD
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

13.10.2020 13:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Kde zmizelo těch 330 miliard korun českých? V kapsách těch podnikatelů, jejichž podnikání (a inkasování peněz od občanů, zčásti přímo zčásti přes odvody daní (které jsou prakticky jediným příjmem státního rozpočtu) tak zamanutě podporujete. Těch majitelů solárních polí, větrníků a případně malých vodních elektráren, těch se ptejte!
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

13.10.2020 18:51 Reaguje na Jiří Daneš
A kdo jim to tam nastrkal? Já se obávámm, že to mají spíš v kapsách soudruzi, kteří ten tunel vymysleli.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.10.2020 12:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Bez těch peněz by celý OZE tunel už dávno nebyl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2020 15:33 Reaguje na Jan Šimůnek
A proř teda celý svět (po vzoru Evropy) staví OZE na plný plyn a my zase ani ťok?
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.10.2020 12:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic se za to nepostavilo. Jen narostla konta parazitů, kteří OZE, na úkor všech, co platí účty za elektřinu, provozují.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2020 15:35 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy nejste bot, vy jste dub. Na tohle se ptám pořád dokola, kdo teda způsobil nejen siolární tunel, ale hlavně tu děsivou situaci, že se propadáme a nic se z OZE nestaví.
To není parazity (ti pouze prazitují), to je vládní záměr.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.10.2020 16:01 Reaguje na Pavel Hanzl
Solární tunel způsobila EU. Ve všech členských státech. U nás pouze vidíme, kolik těm parazitům platíme, zatímco v jiných státech je to maskováno kreativním účetnictvím a výkaznictvím.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.10.2020 12:44
Podpořím toho, kdo bude chtít OZE zcela zatrhnout. Opravdu nestojím o to, abych ze svých účtů za elektřinu živil naprosto bezcenné parazity.

Pokud tihle lidé chtějí peníze, ať vezmou krumpáče, lopaty a kolečka a jdou dělat něco užitečného, třeba kopat DOL (nadsázka, ale ne velká). Nebo ať OZE provozují na ryze komerční bázi, bez jakékoli přímé nebo nepřímé podpory (což, pochopitelně, není možné).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

14.10.2020 15:40 Reaguje na Jan Šimůnek
Je to možné a v normálnícjh zemích to už dávno probíhá, Německo chce větrníky místo dotací zdaňovat.
U nás jdou gigantické dotace do energetiky, kde se dotují uhláky (OKD), nesmyslné biopaliva, částečně smyslné fve, ale jen na zpevněných plochách a jak jádro, to netuším.
Ale mastodont JE v Dukovanech má být dotační tunel zcela ojedinělý, horší může být jedině DOL.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

14.10.2020 15:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Ale no tak ... vaše uhláky a OKD mají spolu ale hodně málo společného.

Vy opravdu plácáte čím dál větší pitomosti.
Odpovědět

Jan Šimůnek

14.10.2020 16:03 Reaguje na Pavel Hanzl
Uvědomte si, že zdroj elektřiny, který se nedá regulovat, je prakticky bezcenný. A to se, pochopitelně, vztahuje na současné OZE (mimo vodní elektrárny).
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

14.10.2020 20:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Mimo téma : Pane Pavle Hanzle, jak je to stím oteplováním a 500letým suchem, když je dnes 14.10.2020 v nadmořské výšce okolo 200 m/n.m. teplota vzduchu 5°C a už celých 40 hodin nepřetržitě prší?
Já vím, že mně neodpovíte, ale třeba Vám dojde, co si o Vás právem myslím.
Napovím : je to něco, jako že byste měl navštívit co nejdříve jedno specializované lékařské pracoviště za účelem důkladného vyšetření mozkových funkcí a případné hospitalizace na příslušném odělení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist