https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/uvedomuji-si-nasledky-a-zodpovednost
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Uvědomují si následky a zodpovědnost?

8.8.2006
V tisku bylo zveřejněno, že vláda ČR obdržela 3.7.2006 pokárání EK za ekologické nedostatky. V materiálu, který byl zveřejněn, se požaduje, „aby členské státy EU vyhodnocovaly ekologické dopady u významných veřejných a soukromých investičních záměrů ještě před jejich schválením a to za účasti veřejnosti“.
 
V současné době je z tohoto hlediska nezbytné vysokou pozornost veřejnosti věnovat řešení parkování a parkovišť vozidel, zejména v centrech měst. Parkoviště, zejména pak vjezdové parkovací domy (VPD) v centrech měst jsou přímým a trvalým stacionárním zdrojem emisí z výfukových plynů. A to se všemi velmi vážnými neekologickými důsledky v ovzduší pro zdraví občanů v přilehlém okolí v daném místě. V blízkosti takového soustředění vozidel se totiž zvyšuje nebezpečí karcinomu pro občany v okolí 6x. Podle údajů ze SRN se při zaparkování a vyparkování lks vozidla spotřebuje 0,3l pohonných hmot.Je známo, že z 1litru benzinu se vytvoří cca 2,5kg NO2. Tento údaj až hrozivě souvisí s kontaminací ovzduší emisemi, jejichž součástí jsou stovky chemických látek s různými účinky na člověka. Ze zdravotního hlediska mezi nejvíce sledované patří skupiny: oxidy dusíku(NOx) radikály, ozon(O3), těkavé organické sloučeniny a těžké kovy. Řada z nich je považována za karcinogenní látky.

Podívejme se na schválený plán VPD Radou města pro centrum v Brně:
VPD v Brně na ul. Kounicově byl nedávno postaven přímo v centru města Brna s kapacitou vozidel 400, a počítalo se zde při projekci s obratem 1.500 vozidel za den. Nic na věci nemění,že tuto kapacitu dosud nedosáhl. Ve VPD Kounicova ul. se tedy spotřebuje denně bodově v jenom místě až 450 l pohonných hmot . To znamená, že VPD Kounicova ul. vyprodukuje denně 1.125kg NO2 a tedy ročně 410.625kg NO2. Ale pokračujme dál. Na Moravském nám. je plánován VPD s kapacitou 500 vozidel. Zde lze předpokládat možný dvojnásobný obrat kapacity.To představuje bodově 750kg NO2 denně a 273.750kg NO2 ročně. Před Janáčkovým divadlem je plánován a v tichosti projekčně připraven VPD pro 600 vozidel, s možným dvojnásobným obratem kapacity. To tedy bodově i zde představuje denně 900kg NO2 a 328.500kg NO2 ročně. Poblíž na ul.Rooseveltově je plánován VPD o kapacitě 500 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity.To zde představuje bodově denně 750kg NO2 a ročně 273.750kg NO2. Na Benešově ul. se staví CD PALAC, kde je situován VPD s kapacitou 700 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. Zde to tedy představuje denně 1.050kg NO2 a ročně 383.250kg NO2. Na druhé (levé) části ul.Benešové je plánován VPD s kapacitou 750 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. V tomto případě to představuje bodově denně 1.125kg NO2 a ročně tedy 410.625kg NO2. Na Malé Americe je plánován VPD pro 500 vozidel. Zde je možný dvojnásobný obrat vozidel. To představuje 375kg NO2 a ročně 136.875 NO2. A znovu v další části centra města na ul.Panenské je opět v tichosti vyprojektován VPD o kapacitě 300 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. To představuje bodově denně 450kg NO2 a ročně 164.250kg NO2. V budoucím kulturním centru města na ul. Veselé je plánován VPD s kapacitou 550 vozidel. Zde lze počítat s obratem trojnásobné kapacity vozidel. To zde představuje bodově denně 1.237,5kk NO2, což ročně činí 44.550kg NO2. Na ul. Kopečné je plánován VPD s kapacitou 300 vozidel. Vzhledem k malé výhodnosti dislokace VPD ponechejme tuto kapacitu.To představuje denně 225kg NO2 a ročně 82.125kg NO2. Vzhledem k prostorovým problémům pro realizaci VPD je jen z toho důvodu zaznamenán zde možný zájem o realizaci APD.

Tento výčet plánovaných VPD v centru Brna společností Brno Parking,a.s. pro obyvatele centra Brna představuje denně spotřebovaných cca 3.225litrů pohonných hmot jen na parkování a vytvoření denně 8.062,5kg NO2 a ročně 2,942.812,5kg NO2. NO2 je i nadále hlavní příčinou globálního oteplování. Schopnost rostlin vstřebávat NO2 je horší než původně vědci předpokládali. Světové lesy dokáží pojmout jen třetinu NO2 a dalších škodlivin. Pro úplnost bychom asi měli připočítat vliv vnějších hromadných parkovišť ve městě a parkování v ulicích. Výsledek vlivu VPD je však z hlediska zdraví obyvatel zejména centra Brna , jak je zřejmé, ovšem zásadní!

Taková je hrůzná realita v Brně, která je vůči občanům nastolována! Je samozřejmé, že kromě tvrdých úderů do ekologie města vnáší VPD navíc podmínky pro krádeže, násilí, ale i nebezpečí nemalých obětí na lidských životech v případě výbuchu VPD.To všechno APD znemožňují! Domnívá-li se někdo v Brně, možná že tomu je tak i v jiných městech v ČR , že vedení města vychází z bezstarostného podvědomí“ u nás se to přeci nemůže stát“či pouze z neznalosti? Nikoli!V Brně nikoli! Všichni odpovědní představitelé v Brně byli a jsou plně informováni jak o kladných vlastnostech automatizovaných parkovacích domů(APD), tak o důvodech a potřebě jejich realizace právě a především v centrech měst, ale i o možnosti dotací z prostředků EU na jejich realizaci, tak i o zásadních nedostatcích VPD, včetně ekologických.

Magistrátní koncepce výstavby parkovišť v Brně nebere ohled na zkušenosti ze zahraničí, které vedení některých jiných měst v ČR již dokáží brát ve svých plánech v úvahu. Automatický parkovací dům KOMA, který byl nedávno postaven v Ostravě- Svinov, mimo jiné prokazuje, že se na jeho výstavbě podíleli i brněnští stavebníci! Brněnští radní se místo prosazení moderní a ekologické parkovací koncepce pro střed města neodůvodněně z části vzdali odpovědnosti za to, jak bude střed města Brna vypadat, a koncepci APD zcela naopak cestou Brno Parking,a.s.doporučují uplatnit pouze v okrajových sídlištích. Tam se sice hodí také, ale funkce APD zde bude spíše jen noční a neodstraní potřebu ekologických parkovacích míst ve středu města, kam lidé ze sídlišť přes den dojíždějí za prací, a ani zde neulehčí škodlivým exhalacím. Magistrát města Brna založil společnost Brno Parking,a.s., které dal kompetence v rozhodování pro celé centrum Brna + 300m přilehlých definovaných ulic o dislokaci a typu parkovacích domů. Vedení města Brna neuložilo této společnosti postupovat v souladu s podepsanými mezinárodními závazky ČR, ani se nepostaralo o vytýčení moderní koncepce brněnského parkování.

Brněnská radnice prosazuje chybnou koncepci. Je to způsobeno mimo jiné i tím, že nejsou vyhodnocovány ekologické dopady projektů a investičních záměrů ještě před jejich schválením a to za účasti veřejnosti, jak požaduje EK. Právě na vedení města padá plná a přímá odpovědnost za situaci, kterou kritizuje EK. Veřejný zájem obyvatel města Brna těmito plány naplňován nepochybně není. Lze očekávat od kritizovaných pokus o zpochybňování obsahu tohoto článku. Avšak fakta o odpovědnosti města a současných představitelů vedení města Brna za tento stav jsou nepopiratelná!

Kompetence vložené městem Brno společnosti Brno Parking,a.s.-právo k realizaci a provozování parkovacích kapacit či v objektech města v území MPR + 300 m.
Foto: Brno Parking, a. s.

reklama

 
Ing. Rudolf Kunzmann, CSc
Autor je čtenář EkoListu po drátě
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist