Ing. Rudolf Kunzmann, CSc: Uvědomují si následky a zodpovědnost?
Podívejme se na schválený plán VPD Radou města pro centrum v Brně:
VPD v Brně na ul. Kounicově byl nedávno postaven přímo v centru města Brna s kapacitou vozidel 400, a počítalo se zde při projekci s obratem 1.500 vozidel za den. Nic na věci nemění,že tuto kapacitu dosud nedosáhl. Ve VPD Kounicova ul. se tedy spotřebuje denně bodově v jenom místě až 450 l pohonných hmot . To znamená, že VPD Kounicova ul. vyprodukuje denně 1.125kg NO2 a tedy ročně 410.625kg NO2. Ale pokračujme dál. Na Moravském nám. je plánován VPD s kapacitou 500 vozidel. Zde lze předpokládat možný dvojnásobný obrat kapacity.To představuje bodově 750kg NO2 denně a 273.750kg NO2 ročně. Před Janáčkovým divadlem je plánován a v tichosti projekčně připraven VPD pro 600 vozidel, s možným dvojnásobným obratem kapacity. To tedy bodově i zde představuje denně 900kg NO2 a 328.500kg NO2 ročně. Poblíž na ul.Rooseveltově je plánován VPD o kapacitě 500 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity.To zde představuje bodově denně 750kg NO2 a ročně 273.750kg NO2. Na Benešově ul. se staví CD PALAC, kde je situován VPD s kapacitou 700 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. Zde to tedy představuje denně 1.050kg NO2 a ročně 383.250kg NO2. Na druhé (levé) části ul.Benešové je plánován VPD s kapacitou 750 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. V tomto případě to představuje bodově denně 1.125kg NO2 a ročně tedy 410.625kg NO2. Na Malé Americe je plánován VPD pro 500 vozidel. Zde je možný dvojnásobný obrat vozidel. To představuje 375kg NO2 a ročně 136.875 NO2. A znovu v další části centra města na ul.Panenské je opět v tichosti vyprojektován VPD o kapacitě 300 vozidel s možným dvojnásobným obratem kapacity. To představuje bodově denně 450kg NO2 a ročně 164.250kg NO2. V budoucím kulturním centru města na ul. Veselé je plánován VPD s kapacitou 550 vozidel. Zde lze počítat s obratem trojnásobné kapacity vozidel. To zde představuje bodově denně 1.237,5kk NO2, což ročně činí 44.550kg NO2. Na ul. Kopečné je plánován VPD s kapacitou 300 vozidel. Vzhledem k malé výhodnosti dislokace VPD ponechejme tuto kapacitu.To představuje denně 225kg NO2 a ročně 82.125kg NO2. Vzhledem k prostorovým problémům pro realizaci VPD je jen z toho důvodu zaznamenán zde možný zájem o realizaci APD.
Tento výčet plánovaných VPD v centru Brna společností Brno Parking,a.s. pro obyvatele centra Brna představuje denně spotřebovaných cca 3.225litrů pohonných hmot jen na parkování a vytvoření denně 8.062,5kg NO2 a ročně 2,942.812,5kg NO2. NO2 je i nadále hlavní příčinou globálního oteplování. Schopnost rostlin vstřebávat NO2 je horší než původně vědci předpokládali. Světové lesy dokáží pojmout jen třetinu NO2 a dalších škodlivin. Pro úplnost bychom asi měli připočítat vliv vnějších hromadných parkovišť ve městě a parkování v ulicích. Výsledek vlivu VPD je však z hlediska zdraví obyvatel zejména centra Brna , jak je zřejmé, ovšem zásadní!
Taková je hrůzná realita v Brně, která je vůči občanům nastolována! Je samozřejmé, že kromě tvrdých úderů do ekologie města vnáší VPD navíc podmínky pro krádeže, násilí, ale i nebezpečí nemalých obětí na lidských životech v případě výbuchu VPD.To všechno APD znemožňují! Domnívá-li se někdo v Brně, možná že tomu je tak i v jiných městech v ČR , že vedení města vychází z bezstarostného podvědomí“ u nás se to přeci nemůže stát“či pouze z neznalosti? Nikoli!V Brně nikoli! Všichni odpovědní představitelé v Brně byli a jsou plně informováni jak o kladných vlastnostech automatizovaných parkovacích domů(APD), tak o důvodech a potřebě jejich realizace právě a především v centrech měst, ale i o možnosti dotací z prostředků EU na jejich realizaci, tak i o zásadních nedostatcích VPD, včetně ekologických.
Magistrátní koncepce výstavby parkovišť v Brně nebere ohled na zkušenosti ze zahraničí, které vedení některých jiných měst v ČR již dokáží brát ve svých plánech v úvahu. Automatický parkovací dům KOMA, který byl nedávno postaven v Ostravě- Svinov, mimo jiné prokazuje, že se na jeho výstavbě podíleli i brněnští stavebníci! Brněnští radní se místo prosazení moderní a ekologické parkovací koncepce pro střed města neodůvodněně z části vzdali odpovědnosti za to, jak bude střed města Brna vypadat, a koncepci APD zcela naopak cestou Brno Parking,a.s.doporučují uplatnit pouze v okrajových sídlištích. Tam se sice hodí také, ale funkce APD zde bude spíše jen noční a neodstraní potřebu ekologických parkovacích míst ve středu města, kam lidé ze sídlišť přes den dojíždějí za prací, a ani zde neulehčí škodlivým exhalacím. Magistrát města Brna založil společnost Brno Parking,a.s., které dal kompetence v rozhodování pro celé centrum Brna + 300m přilehlých definovaných ulic o dislokaci a typu parkovacích domů. Vedení města Brna neuložilo této společnosti postupovat v souladu s podepsanými mezinárodními závazky ČR, ani se nepostaralo o vytýčení moderní koncepce brněnského parkování.
Brněnská radnice prosazuje chybnou koncepci. Je to způsobeno mimo jiné i tím, že nejsou vyhodnocovány ekologické dopady projektů a investičních záměrů ještě před jejich schválením a to za účasti veřejnosti, jak požaduje EK. Právě na vedení města padá plná a přímá odpovědnost za situaci, kterou kritizuje EK. Veřejný zájem obyvatel města Brna těmito plány naplňován nepochybně není. Lze očekávat od kritizovaných pokus o zpochybňování obsahu tohoto článku. Avšak fakta o odpovědnosti města a současných představitelů vedení města Brna za tento stav jsou nepopiratelná!
Kompetence vložené městem Brno společnosti Brno Parking,a.s.-právo k realizaci a provozování parkovacích kapacit či v objektech města v území MPR + 300 m. | |
Foto: Brno Parking, a. s. |
reklama