https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/v-brne-pokracuje-chybne-hospodareni-ci-diletantismus-nebo-snad-oboji
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Rudolf Kunzmann: V Brně pokračuje chybné hospodaření či diletantismus, nebo snad obojí?

15.10.2009
Brněnský deník ze dne 1. 8. 2009 píše, že „ Kvůli hospodářské krizi chybí v městské pokladně minimálně 750 mil. Kč a Radní Brna přemýšlejí kde škrtat….V příštím roce prý může klidně chybět i miliarda!!“ V Brně však finanční rezervy jsou a nemalé, jak bude níže ukázáno. Je ovšem potřeba, aby námi zvolení představitelé řádně hospodařili především v zájmu města a nikoli soukromých firem, bez ohledu na to jakou stranu zastupují! Jedním z přímo křiklavých případů je řešení dopravy a parkingu.
 

Předchozí vládnoucí koalice v Brně, s ODS v čele, tehdy rychle pochopila, že parking vozidel, zejména v centru města, je vhodným předmětem zisku. Ale bohužel jen v centru města, bez zájmu o jiné části města. A jak je u ODS obvyklé, jen do soukromých kapes, nikoli do pokladny města Brna. S vědomím této skutečnosti požehnala tehdy radnice svým kolegům z ODS k založení společnosti Brno Parking, a.s. (RM4/6999, bod. č. 18). Tato společnost si vytipovala vhodná místa jen v okolí centra Brna pro své záměry výstavby, bohužel běžných Vjezdových Parkovacích Domů (dále jen VPD), kde se krade, jsou neekologické, zabírají velký prostor a poskytují zisk za spotřebu betonu. Nechala si schválit od svých kolegů z tehdejšího vedení města, že do této zóny pro jejich podnikání jsou zahrnuty přesně vyjmenované ulice a lokality do vzdálenosti cca 300 m. Tím tam nikdo jiný nemá v parkingu stavebně přístup. Jedinou výjimkou byl návrh nadzemního Automatizovaného Parkovacího Domu (dále jen APD) na ul. Kopečná, kde je příliš malý prostor pro realizaci běžného parkovacího domu. Tam to totiž jinak nejde. Stejně však není v prioritě a neřeší se.

Nynější vládnoucí koalice v Brně v čele s ČSSD pokračuje v nekoncepční politice i s Brno Parking, a .s. a zavedla pouhé „poskytování licence zájemcům“ pro výstavbu parkovacích domů. Licencí zájemcům ovšem nezaručuje rentabilitu parkovacího domu, např. zajištěným vymístěním vozidel z ulic do parkovacích domů. Proto zájemci chybí! K překvapení veřejnosti, současně MMB ponechává naprosto volný nekoncepční a neřízený průběh opět výstavbě běžných VPD. To se samozřejmě nejen hodí dále pokračující společnosti Brno Parking, a.s. v postupném realizování jejich předchozích výše uvedených „betonových“ záměrů. Hodí se to ale především každé “stavební betonové loby“, která má zájem z důvodů zisků stavět pouze běžné VPD, bez ohledu na jejich negativní vlastnosti pro město a lidi.

Jaký je rozdíl v přístupu obou vládnoucích garnitur v Brně? Obojí byl a je špatný! Obojí vytvářejí pouze prostor pro naplňování „kapes“ individualitám a nikoli pokladny města Brna. To ovšem u zastupitelů a radních MB není v souladu s vloženou důvěrou voličů!

Proč se tak děje i dnes, když vedení města Brno deklaruje, že mu chybí 750 mil.Kč?

1. Prvním základním a rozhodným nedostatkem jak minulého, tak i současného vedení Brna, je nekoncepčnost a nepochopení, že k problematice řešení a řízení dopravy jakož i parkingu, je nezbytné přistoupit k městu jako k celku (včetně všech jeho městských částí) a nikoli se věnovat pouze centru města Brna. To ostatně výrazně požadovali i starostové městských částí Brna na svém společném jednání již v r. 2008! Až dosud bohužel nebyl zpracován MMB a veřejnosti předložen základní dokument pro město Brno jako celek s možným názvem „Projekt koncepce řízeného pohybu vozidel v Brně a parkingu“. Ten by měl obsahovat analýzu, závěry a návrhy řešení pro celé město Brno, nikoli jen pro centrum Brna, včetně neodmyslitelné koncepce návazného informačního systému a ekologického parkingu. Metoda „poskytování licence zájemcům“ bez toho, aby zájemcům byly stanoveny novodobé podmínky města Brna (samozřejmě na základě zpracovaného komplexního záměru pro Brno, včetně ekologických, ke kterým se primátor MB mj. v minulosti mj. veřejně přihlásil!), je evidentním projevem odborné neznalosti progresivních trendů řešení, neochoty v jejich prosazování, ale také projevem chaotického vnášení negativních ekologických dopadů pro město a život lidí v něm.

2. Druhým základním, ale i zásadním nedostatkem, je neschopnost, či spíše tvrdohlavá neochota, pochopit současným vedením města Brna, že oblast řešení a řízení dopravy, jakož i parkingu (všech druhů), si musí celé ponechat organizačně a ekonomicky výhradně v rukou město Brno. Jen tak výnosy z parkingu půjdou do pokladny města a nikoli distribuovat výnosy z parkingu podnikajícím soukromníkům! Město Brno je také „podnik“a musí účelně hospodařit! Také proto dává volič v důvěře zastupitelům a radním svůj hlas! K tomu může využít město Brno svůj městský podnik (např. Brněnské komunikace, a.s.), kde může být pro tento účel zřízena divize, např. BK Parking (plánování, řízení, výběr finančních prostředků, servis ). Nyní společně počítejme v poznámce:
Město Brno jako celek (nikoli jen centrum města) potřebuje po dobu cca 12 hod. minimálně cca 13 000 parkovacích míst (zřejmě i více). Vzhledem k tomu, že tato parkovací místa nebudou po úplnou dobu 12 hod. obsazována vezměme velkoryse pouze počet 5 000 parkovacích míst po dobu 12 hod. (ať se to dobře počítá!). Víme, že se parkovné kdekoli v zahraničí pohybuje v rozsahu 2-5 €/ hod. My pro naši kalkulaci vezměme velkoryse pouze 1 €/hod za předpokladu že 1 €je cca 30 Kč/ hod.
a) 5 000 park. míst x 30Kč/hod = 150 000 Kč/ hod.
b) 150 000 Kč/hod x 12 hod. = 1 800 000 Kč/ 12 hod. = za 1 den !!
c) 1 800 000 Kč/den x 364 dnů = 655 200 000Kč/ rok !!
Tedy v důsledku prosazování nevhodné koncepce v řešení dopravy a parkingu současným vedením města Brna jsou reálně dosahované orientační ztráty minimálně 655,2 mil. Kč za rok.

3. Město Brno má všechny prostředky k tomu, aby dokázalo ve svém zájmu vymístit auta z ulic do parkovacích domů (jakýchkoli!) a na povrchové parkingy.
a) Město Brno má městskou policii, která by mj. také měla fungovat v zájmu města při neúprosné kontrole platby poplatků za vnější parkovné.
b) Město Brno by mělo určovat poplatek za parkovné tak, aby na volné ploše byl poplatek vyšší nežli v jakýchkoli Parkovacích Domech města, což je podmínkou nutnou pro vymístění vozidel do Parkovacích domů a vyhrazených prostor parkingu.
c) Město Brno by mělo zpoplatnit také vjezdy a průjezdy městem, podobně jako Londýn a jiná velká města, což je samostatná otázka k řešení..

Další ztráty vedení města Brna vznikají prosazováním realizace nevhodných starých typů VPD. Každý běžný VPD, je opravdu technologie parkingu 40. let minulého století, se všemi jeho nevýhodami, včetně kriminality! Právě proto byly a jsou propagovány a doporučovány stavby Automatizovaných Parkovacích domů (APD). Ukazuje se, že je možné čas krize využít a ve městech peníze na projektech ušetřit. Lze např. upravit připravované projekty na podzemní VPD (cca během 1 měsíce). Tak snížit náklady na vybudování každého podzemního parkingu realizací vhodného typu APD, čímž by bylo také navíc dosaženo i unifikace techniky. V této etapě se to týká v Brně zejména běžného podzemního VPD před Janáčkovo divadlem (VPD pro 400 vozidel), jehož cenu odhadují představitelé Brna na více jak 400 mil. Kč. Na jeho realizaci uvažují o úvěru (MFDnes, 6. 2. 2009, Zpravodajství, str.6). Podobná situace se již dnes rýsuje v připravovaném projektu na Janáčkovo Kulturní Centrum na ul. Veselá, pod nímž má být totožný VPD pro 400 vozidel. I na něj bude cena obdobná (400 mil.Kč), ne-li vyšší. Tyto náklady lze systémem podzemního APD TREVI prokazatelně snížit o 34,4 % na každou podzemní akci, včetně snížení prostoru o 59,19 % povrchové plochy. Tak v případě v plánované výši nákladů cca 400 mil. Kč na podzemní VPD činí úspora cca 137,6 mil. Kč na každý z nich. A to při zisku naprosté likvidace kriminality a zlodějny v APD, získání ekologických přínosů, ale také při řešení u divadel v zachování všech původních požadavků vstupu „suchou nohou“ do foyer divadla, vjezdů a výjezdů z dané lokality. Kam a komu do kapes „odteče“ oněch více jak 2x137,6 mil. Kč, tj.275,2 mil. Kč?

Podobná situace se týká opět možné realizace nadzemních VPD v centru města Brna, zejména u hotelů a u mezinárodních hotelů, kde krádeže jsou ostudou nejen Brna, ale i ČR. V takovém případě lze dnes již realizovat např. více vjezdový APD české provenience, který stojí v Ostravě-Svinov. Na příklad v Brně přesto, že soukromý investor nabídl pro ul. Panenskou zpracovaný projekt na nadzemní APD čs. typu KOMA pouze za 120 mil. Kč, včetně financování jeho realizace a provozu(!), má být opět stavěn běžný VPD za cca 200 mil.Kč. Vedle hotelu International se tedy bude opět krást a zahlcovat střed Brna karcinogenními exhalacemi! A tuto skutečnost nevyváží ani málo smysluplné zhotovení kapličky na střeše VPD! V případě návrhu realizace nadzemního APD např. typu čs.KOMA je součástí v přízemí cca 400 m2 komerční plochy a navíc by byl získán prostor pro případnou stavbu budovy tamtéž v rozsahu 6 000 m2 pro potřeby města (mimo výše uváděnou cenu). Tedy i ta realizace kapličky by nakonec byla možná a nikoli na střeše, ale v přízemí a přístupná lidem. Vezmeme-li v úvahu, že je nezbytné v obou případech vybudovat vjezd z ul. Husová, jehož cenu lze odhadnout do výše max.15 mil.Kč, pak by zde vznikla úspora ve výši 65 mil.Kč. I zde je nutné se opět ptát: Kam a Komu odteče oněch 65 mil. Kč?

Není ovšem bez zajímavosti, že předseda dopravní komise Ing. Veselý v Brněnském deníku Rovnost 15. 10. 2007 tvrdil, že bude realizován nadzemní více vjezdový APD, který stojí v Ostravě – Svinov, který sám navštívil.

Jen ve výše citovaných plánovaných výstavbách VPD v Brně bude dosaženo cca za více jak 340,2 mil. Kč ztrát! Za to by se dal postavit další městský APD pro 400 vozidel a pokrýt i další aktivity města Brna.

Článek v Brněnském deníku a Moderním Brně ze 7. 10. 2009, čtenáře svým obsahem přímo šokoval! Píše se v něm: "Plánovaný parkovací dům u brněnské haly Rondo pro 135 vozidel, z toho čtyři pro zdravotně postižené, má stát 350 mil. Kč!!! Stavba parkovacího domu vázne na jediné věci - na penězích. Městu zatím schází. “Možná je to chyba redaktora, pak by ale MMB měl již dávno požadovat dementi a omluvu! Brněnští radní, včetně primátora MB i náměstka Ing. Pospíšila již minulý rok, ale i letos opět, obdrželi obsáhlé podklady i s cenami a vysvětlením o možných realizacích různých Automatizovaných Parkovacích Domů (APD). Vezmeme-li zcela hraniční cenu cca 0,5 mil. Kč za 1 parkovací místo např. v nadzemním více vjezdovém APD KOMA (ČR provenience - realizován v Ostravě-Svinov), pak celková cena takového APD činí 67,5 mil. Kč! S okolními úpravami možná do 75 mil. Kč!!! Při tom takový APD i pro zdravotně postižené (kterým vyhovují všechny jeho vjezdy) zdaleka předčí svými vlastnostmi opět prosazovaný radnicí MB běžný Vjezdový Parkovací Dům (VPD). Jestliže nebude článek dementován, pak si zadělalo město Brno před veřejností na nebetyčný skandál, když hodlá Brno vyhodit 275 mil. Kč, nebo je snad v předraženosti někomu velkoryse dát? A to v době když město Brno v novinách „pláče“, že v důsledku krize mu chybí 750 mil. Kč?

Sečteme-li však všechny deklarované ztráty, pak celkem činí 1 270,4 mil Kč, což je mnohem více nežli Brnem ohlášený výpadek 750 mil. Kč. Pokud bude novinová zpráva magistrátem MB v tisku dementována, pak ztráty budou činit „pouze“ 995,4 mil. Kč, což je stále více jak ohlášený výpadek 750 mil. Kč.

Komu a kam půjdou do kapes tyto peníze je z výše uvedeného obsahu článku zřejmé, přičemž městu Brnu tyto peníze chybí!!! Takže jde v Brně o chybné hospodaření či diletantismus, nebo snad o obojí?

Automatizovaný parkovací dům
Foto: Rudolf Kunzmann
Automatizovaný parkovací dům
Denní a noční snímek automatizovaného parkovacího domu (APD) pro 105 vozidel, který je českým vynálezem a výrobkem firmy KOMA, s.r.o. APD KOMA je již více jak 4 roky v trvalém bezproblémovém provozu non stop. APD KOMA má 3 samostatné vzájemně nezávislé vjezdy (zprava) a 3 samostatné vzájemně nezávislé výjezdy (zleva). Je využíván veřejností, ale také s velkou výhodou cestujícími Pendolinem z Ostravy do Prahy.
Foto: Rudolf Kunzmann

reklama

 
Rudolf Kunzmann
Autor je čtenářem Ekolistu.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist