Vojtěch Pecka: Elektromobilová revoluce v Číně
Podle článku se kolem roku 2000 nacházela Čína v nelehké situaci. Byla velmocí ve výrobě aut se spalovacím motorem, ale vyráběla pro zahraniční značky. A know-how v oblasti spalovacích motorů bylo u konkurence tak daleko, že čínské značky neměly šanci je doběhnout.
To přimělo čínskou vládu, aby investovala do zcela nové oblasti: do elektromobilů a baterií. Risk byl vysoký, ale potenciální výnos obrovský: Čína by se mohla stát lídrem trhu budoucnosti a předstihnout svojí konkurenci.
Kromě toho, elektromobily řešily strašlivé smogové problémy, ale také snížení závislosti na dovozu ropy, později také investice do elektromobilů pomohly při obnově ekonomiky po finanční krizi v roce 2008. Pro Peking to vypadalo win-win-win.
Čínská vláda proto již v roce 2001 zařadila elektromobilitu mezi prioritní vědecké výzkumné projekty v čínském pětiletém plánu, nejstrategičtějším hospodářském plánu země. Od roku 2008(!) byl rozvoj elektromobilů v čínském národohospodářském plánování důsledně upřednostňován.
Přečtěte si také |
Vojtěch Pecka: Proč vlastně řešíme pár stupňů oteplení?Od roku 2009 začala Čína poskytovat dotace na výrobu elektrobusů, taxíků nebo automobilů pro jednotlivce. V Číně se tehdy prodalo ještě méně než 500 elektromobilů. Mezi lety 2009—2022 investovala čínská vláda do dotací a daňových úlev více 29 miliard dolarů.
V roce 2022 se již prodalo více než 6 milionů elektromobilů, což znamenalo více než polovinu celosvětového prodeje elektromobilů. Vláda také pomohla domácím společnostem udržet se v prvních letech jejich existence tím, že jim zadávala veřejné zakázky.
Kolem roku 2010 byly první elektromobily v Číně součástí rozsáhlého systému veřejné dopravy. Čína má hromadu autobusů, taxíků atd. Ty zajistily spolehlivé zakázky pro spoustu vozidel, ale také prostor, kde nové produkty otestovat.
Dotace a daňové úlevy však stále nejsou příčinou celého úspěchu. Ve velkých městech jako je Peking je již více než 10 let přídělový systém na registrační značky. Lidé, kteří se rozhodli pořídit si elektromobil, však byli v tomto procesu značně zvýhodněni oproti spalovacím autům.
Do hry vstoupily také místní samosprávy, které někdy úzce spolupracují se společnostmi vyrábějící elektromobily, aby přizpůsobily infrastrukturu a pomohly s elektrorevolucí a například elektrifikovaly celé systémy veřejné dopravy.
Přitom čínská vláda dotace neomezovala pouze na domácí společnosti. Tím nalákala i zahraniční společnosti a jejich know-how. Proto také Čína lákala do své země Teslu a gigafactory v Šanghaji byla roku 2019 postavena extrémně rychle. Čína tomu po všech stránkách umetla cestu.
Nejdůležitější součástí elektromobilu jsou baterie, které tvoří přibližně 40 % nákladů na vozidlo. Baterie, která je výkonná a spolehlivá, ale zároveň cenově dostupná, je v současnosti svatým grálem elektromobility. Čína proto masivně investovala právě do této oblasti.
A i ti, kteří dlouhodobě brojí proti veřejné podpoře elektromobility, se teď drbou na hlavě, protože čínská více než 20 let trvající sázka na budoucnost teď přináší ovoce. Podle mezinárodních závazků na ochranu klimatu budoucnost pro spalovací motory víceméně není.
Přečtěte si také |
Vojtěch Pecka: Konečně! Skupina českých inženýrů vyřešila klimatickou krizi. BezbolestněTo by se musela stát nějaká revoluce v uhlíkově neutrálních palivech. Ale i tak by zůstávaly další problémy - jako je znečištění smogem. Otázka je, jak zareaguje EU. Zkusíme ještě Čínu dohnat? Nebo si zkusíme vyjednat pro spalovací motory ochranu kulturního dědictví UNESCO?
Článek je shrnutí článku z MIT Technology Review od Zeyi Yang, údaje o preferovaných koupích EV v Číně pochází z tohoto článku.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (16)
Vladimir Mertan
4.9.2024 06:57Jasné že sa nebudú dať spaľovacie motory používať, ak sa od roku 2030 zakážu. Jasné že syntetické palivá nemôžu konkurovať elektromobilom. Nebolo by lepšie predsa len aby sa elektroautá presadili v priamej konkurencii bez dotácií a umelých obmedzení?
Len tak na okraj, nevadí že tie lektromobily sú vyrábané a do veľkej miery aj dobíjané elektrinou z uhoľných elektrární?
Slovan
4.9.2024 07:16Richard Vacek
4.9.2024 08:18Smad bychom se mohli na Číně přiučit tomu, že oblasti, kde vynikáme, bychom si neměli nechat politiky ničit.
Honza Honza
4.9.2024 08:25Vývoj spalovacích motorů není pro Čínu výhodný, tam EU nedostihne, musí proto podporovat jinou oblast. Kéž bychom se z Čínského pragmatizmu poučili. Zeman to říkal jasně!
pepa knotek
4.9.2024 09:50Lukas B.
4.9.2024 10:01Michal Uhrovič
4.9.2024 11:59 Reaguje na Lukas B.Lukas B.
4.9.2024 12:01 Reaguje na Michal UhrovičMichal Uhrovič
4.9.2024 12:06 Reaguje na Lukas B.Jiří Svoboda
4.9.2024 12:12 Reaguje na Lukas B.Michal Uhrovič
4.9.2024 12:17 Reaguje na Jiří SvobodaJiří Svoboda
5.9.2024 10:37 Reaguje na Michal UhrovičJiří Svoboda
4.9.2024 10:03Miloš Zahradník
4.9.2024 10:06to je jina zeme, nez Cesko resp. Evropa. V zemi, kde velkomesta o 10 milionech obyvatel jsou propojena rychlostni zeleznici davaji elektroauta uvnitr prislusnych aglomeraci nejspis velmi dobry smysl. Naopak v takovem Rusku, Americe a dalsich zatim pomerne ridce - na cinske pomery - osidlenych (i kdyz Rusove par tech megalopolisu propojenych rychlostnimi zeleznicemi take budou mit) zemich budou mit auta se spalovacimi motory nejspis jeste dobrou budoucnost. Proc ale urychlovat ten pad Evropy a jeji transfer do bezvyznamnosti napr. prave i tim zakazem aut se spalovacimi motory a dotacemi na (hlavne cinska, jak se ukazuje) elektroauta? To maji Putin se Si tak sikovne agenty v EU kteri smeruji EU k upadku v te soutezi, kdo bude na svete vladnout v 21. stoleti?
Radek Čuda
4.9.2024 12:12Že je v takovém případě začne válcovat Čína, kde stát hraje roli společenského hegemona, je fakt překvapení.
Prostě jsme začali hrát s Čínou její hru a ona je v ní lepší. Kdo by to čekal ...