https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vojtech-pecka-elektromobilova-revoluce-v-cine
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vojtěch Pecka: Elektromobilová revoluce v Číně

4.9.2024
Elektromobilová revoluce v Číně: 97 % kupců aut plánuje další vůz elektro. V Evropě pouze 43 %. Přitom poslední desetiletí nás čeští komentátoři a politici masírují vyjádřeními, jak můžeme klidně spát, protože Čína nic nedělá. Jak se to tedy proboha stalo?
 
MIT Technology Review přitom popisuje, že Čína udělala z přechodu na elektromobilitu strategickou prioritu již před více než 20 lety. Tedy dlouho předtím, než si toho u nás někdo všiml.

Podle článku se kolem roku 2000 nacházela Čína v nelehké situaci. Byla velmocí ve výrobě aut se spalovacím motorem, ale vyráběla pro zahraniční značky. A know-how v oblasti spalovacích motorů bylo u konkurence tak daleko, že čínské značky neměly šanci je doběhnout.

To přimělo čínskou vládu, aby investovala do zcela nové oblasti: do elektromobilů a baterií. Risk byl vysoký, ale potenciální výnos obrovský: Čína by se mohla stát lídrem trhu budoucnosti a předstihnout svojí konkurenci.

Kromě toho, elektromobily řešily strašlivé smogové problémy, ale také snížení závislosti na dovozu ropy, později také investice do elektromobilů pomohly při obnově ekonomiky po finanční krizi v roce 2008. Pro Peking to vypadalo win-win-win.

Čínská vláda proto již v roce 2001 zařadila elektromobilitu mezi prioritní vědecké výzkumné projekty v čínském pětiletém plánu, nejstrategičtějším hospodářském plánu země. Od roku 2008(!) byl rozvoj elektromobilů v čínském národohospodářském plánování důsledně upřednostňován.

Od roku 2009 začala Čína poskytovat dotace na výrobu elektrobusů, taxíků nebo automobilů pro jednotlivce. V Číně se tehdy prodalo ještě méně než 500 elektromobilů. Mezi lety 2009—2022 investovala čínská vláda do dotací a daňových úlev více 29 miliard dolarů.

V roce 2022 se již prodalo více než 6 milionů elektromobilů, což znamenalo více než polovinu celosvětového prodeje elektromobilů. Vláda také pomohla domácím společnostem udržet se v prvních letech jejich existence tím, že jim zadávala veřejné zakázky.

Kolem roku 2010 byly první elektromobily v Číně součástí rozsáhlého systému veřejné dopravy. Čína má hromadu autobusů, taxíků atd. Ty zajistily spolehlivé zakázky pro spoustu vozidel, ale také prostor, kde nové produkty otestovat.

Dotace a daňové úlevy však stále nejsou příčinou celého úspěchu. Ve velkých městech jako je Peking je již více než 10 let přídělový systém na registrační značky. Lidé, kteří se rozhodli pořídit si elektromobil, však byli v tomto procesu značně zvýhodněni oproti spalovacím autům.

Do hry vstoupily také místní samosprávy, které někdy úzce spolupracují se společnostmi vyrábějící elektromobily, aby přizpůsobily infrastrukturu a pomohly s elektrorevolucí a například elektrifikovaly celé systémy veřejné dopravy.

Přitom čínská vláda dotace neomezovala pouze na domácí společnosti. Tím nalákala i zahraniční společnosti a jejich know-how. Proto také Čína lákala do své země Teslu a gigafactory v Šanghaji byla roku 2019 postavena extrémně rychle. Čína tomu po všech stránkách umetla cestu.

Nejdůležitější součástí elektromobilu jsou baterie, které tvoří přibližně 40 % nákladů na vozidlo. Baterie, která je výkonná a spolehlivá, ale zároveň cenově dostupná, je v současnosti svatým grálem elektromobility. Čína proto masivně investovala právě do této oblasti.

A i ti, kteří dlouhodobě brojí proti veřejné podpoře elektromobility, se teď drbou na hlavě, protože čínská více než 20 let trvající sázka na budoucnost teď přináší ovoce. Podle mezinárodních závazků na ochranu klimatu budoucnost pro spalovací motory víceméně není.

To by se musela stát nějaká revoluce v uhlíkově neutrálních palivech. Ale i tak by zůstávaly další problémy - jako je znečištění smogem. Otázka je, jak zareaguje EU. Zkusíme ještě Čínu dohnat? Nebo si zkusíme vyjednat pro spalovací motory ochranu kulturního dědictví UNESCO?

Článek je shrnutí článku z MIT Technology Review od Zeyi Yang, údaje o preferovaných koupích EV v Číně pochází z tohoto článku.


reklama

 
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

VM

Vladimir Mertan

4.9.2024 06:57
Ja si myslím, že by sa autor mohol do tej Číny vysťahovať. Tam by si žil vo svojej vysnívanej krajine s fungujúcou demokraciou a 100% používaním elektromobilov.
Jasné že sa nebudú dať spaľovacie motory používať, ak sa od roku 2030 zakážu. Jasné že syntetické palivá nemôžu konkurovať elektromobilom. Nebolo by lepšie predsa len aby sa elektroautá presadili v priamej konkurencii bez dotácií a umelých obmedzení?
Len tak na okraj, nevadí že tie lektromobily sú vyrábané a do veľkej miery aj dobíjané elektrinou z uhoľných elektrární?
Odpovědět
Sl

Slovan

4.9.2024 07:16
Výborně. A teď by nám autor mohl ještě říct o kolik se bude muset zvýšit produkce elektřiny oproti dnešku a z jakých zdrojů se vezme? Já si totiž myslím, že by bylo fajn spotřebu elektřiny snižovat a ne ji mnohonásobně zvýšit. Ale možná tomu jen nerozumím…
Odpovědět
RV

Richard Vacek

4.9.2024 08:18
Prostě páni z Bruselu nastavují podmínky tak, aby pomohli Číně, která má celý řetězec elektrovehiklů pod kontrolou. Proto trestají oblast klasických motorů, kde hrají evropské automobilky první housle.
Smad bychom se mohli na Číně přiučit tomu, že oblasti, kde vynikáme, bychom si neměli nechat politiky ničit.
Odpovědět
HH

Honza Honza

4.9.2024 08:25
Ano, ať se drbou na hlavě: že zavedly nesmyslné povolenky, které zdražují elektřinu a náš průmysl stagnuje ani lidé nemají na elektroauta peníze, že nesmyslně odpojují uhelné elektrárny, když není ještě jiný zdroj elektřiny, že nesmyslně bojují proti JE elektrárnám, že nesmyslně podporují FV na střechy, když je nutné věnovat peníze na výzkum a vývoj, regulaci a distribuci elektřiny. Že prostě nelze hospodářství vést dle snů a přání ale tak, aby fungovalo, aby bylo efektivní, přinášelo zisk a z něho se progrese mohla podporovat.
Vývoj spalovacích motorů není pro Čínu výhodný, tam EU nedostihne, musí proto podporovat jinou oblast. Kéž bychom se z Čínského pragmatizmu poučili. Zeman to říkal jasně!
Odpovědět
pk

pepa knotek

4.9.2024 09:50
43 % evropanů si chce koupit elektroauto, tak ať jdou a koupí si ho, okolí německých přístavů jsou plná elekroaut dovezených z Číny, i u nás si můžou lidi koupit elektrický Kokodáq. V čem je tedy problém ?
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.9.2024 10:01
čína se chová docela geopoliticky racionálně - uhlí má svoje, ropu dováží a chce se stát světovým hegemonem. chová se evropa racionálně?
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.9.2024 11:59 Reaguje na Lukas B.
až si evropané vytáhnou hlavu ze svých zadků a přestanou si myslet, že jsou páni světa a stvořitelé všeho dobrého na zemi a co řeknou, tím se bude řídit celý svět, tak se teprve evropa začně chovat racionálně ....
Odpovědět
LB

Lukas B.

4.9.2024 12:01 Reaguje na Michal Uhrovič
to jsem chtěl jaksi naznačit. nejsme ve při.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.9.2024 12:06 Reaguje na Lukas B.
podle mě nic jiného než totální válka v evropě toto myšlení nezmění ...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.9.2024 12:12 Reaguje na Lukas B.
Takže v Číně je elektromobilita produktem racionální snahy jezdit na vlastní uhlí.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

4.9.2024 12:17 Reaguje na Jiří Svoboda
čína má dlouhodobý plán, od uhlí taky jednou ustoupí, ale až to nebude mít zásadní vliv na průmysl.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

5.9.2024 10:37 Reaguje na Michal Uhrovič
Pokud nebude nastartován účinný globální mechanismus vedoucí ke snižování emisí CO2 a ty zůstanou "zadarmo", pak Čína s uhlím skončí, až jí dojde. Nedělejme si iluze. A podobně asi i celý svět. Každé národní hraní na ochranu klimatu, myslím, dříve nebo později zkrachuje.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

4.9.2024 10:03
Mně není moc jasné, co chtěl autor článkem vyjádřit. Elektromobilitu považuje za spasení lidstva? Zná vůbec skutečnosti, které jsou uváděné diskutujícími výše?
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

4.9.2024 10:06
Cinu znam jen dle pohledu na mapu - ale i tento zbezny pohled rika, ze
to je jina zeme, nez Cesko resp. Evropa. V zemi, kde velkomesta o 10 milionech obyvatel jsou propojena rychlostni zeleznici davaji elektroauta uvnitr prislusnych aglomeraci nejspis velmi dobry smysl. Naopak v takovem Rusku, Americe a dalsich zatim pomerne ridce - na cinske pomery - osidlenych (i kdyz Rusove par tech megalopolisu propojenych rychlostnimi zeleznicemi take budou mit) zemich budou mit auta se spalovacimi motory nejspis jeste dobrou budoucnost. Proc ale urychlovat ten pad Evropy a jeji transfer do bezvyznamnosti napr. prave i tim zakazem aut se spalovacimi motory a dotacemi na (hlavne cinska, jak se ukazuje) elektroauta? To maji Putin se Si tak sikovne agenty v EU kteri smeruji EU k upadku v te soutezi, kdo bude na svete vladnout v 21. stoleti?
Odpovědět

Radek Čuda

4.9.2024 12:12
Elektromobilita a její celkem masivní rozvoj v posledních letech jsou primárně důsledkem státních zásahů do ekonomiky ... její podpora na straně jedné a stupňující se restrikce spalováků na straně druhé. A řada států + EU se k uvedenému vcelku jednoznačně hlásí, resp. to otevřeně vyhlašují za svůj cíl.

Že je v takovém případě začne válcovat Čína, kde stát hraje roli společenského hegemona, je fakt překvapení.

Prostě jsme začali hrát s Čínou její hru a ona je v ní lepší. Kdo by to čekal ...
Odpovědět

Viktor Šedivý

4.9.2024 15:01
V Číně pochopili, že ve spalovacích motorech Evropu nedoženou - tak podpořili aktivisty v boji proti CO2. A najednou se nehraje hra se spalovacími motory ale s elektromotory ... a tu Čína umí.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist