https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vratislavn-filler-co-s-ochrannymi-cyklopruhy
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vratislav Filler: Co s ochrannými cyklopruhy?

27.10.2021
Foto | Květoslav Syrový / Městem na kole
Špatná realizace na Modřanské (kterou Česká televize prezentovala jako pruh, do kterého se auto nevejde, i když musí) a nedávná kontroverze v Příbrami to ukázaly naplno: Část nově malovaných cyklopruhů – takzvané cyklopruhy ochranné – veřejnost v Praze i jinde prostě nechápe. Dává za takových podmínek vůbec smysl malovat na silnice dva druhy podobných cyklopruhů, které se od sebe liší jenom tím, že do jednoho řidič za určitých podmínek vjet může, a do druhého ne?
 

Poučení z reality

Původní vize ochranných cyklopruhů byla jednoduchá: Kde se vedle sebe nevejde vyhrazený cyklopruh (min. 1,5 m) a běžný jízdní pruh (min. 3,0 m), namaluje se cyklopruh ochranný (šířka tzv. “jádrového” pruhu cca 2,5 m). V osobním autě se mimo cyklopruh v pohodě vejdete a řidiči “velkých” vozidel jsou profíci, pravidelně je školí, takže ti budou vědět, jak že mohou do cyklopruhu zasáhnout. Řešení mělo být pocitově bezpečnější i pro cyklisty. Představa byla, že i přes obecně menší odstup při předjíždění, odpadnou nebezpečná “těsná” předjetí a ochranné pruhy tak budou bezpečnější i pocitově. Ostatně jedná se o řešení zcela běžné v např. německojazyčných zemích.

Realita ale není vždy tak růžová. Spousta řidičů si nadále myslí, že se do svého pruhu prostě vejít mají . Že už pět let existuje něco jako ochranný cyklopruh, do kterého mohou zasahovat, vůbec nezaznamenali, a při míjení cyklisty řeší jen to, aby nepřišli o své levé zrcátko. Jak blízko k cyklistovi bude pravý bok jejich auta, už neřeší, myslí si, že to čára vyřešila za ně – a ono ne! Zvlášť markantní je takové chování na silnicích s 1+1 jízdním pruhem, kde se pochopitelně nechtějí srazit s autem v protisměru.

Ke zmatku přispívá i to, že se ochranné cyklopruhy kreslí i v místech, kde by se do “zbytkopruhu” vedle cyklisty řidič vešel i s náklaďákem – i když čára podprahově říká, že by vlastně neměl. Přidejme si k tomu místy zvrzaný průběh realizace, kdy realizační firma nechá několik týdnů jezdit řidiče přes čáry v nesprávné poloze, cyklopruhy zřízené v rozporu s projektem, čáry ochranných cyklopruhů namísto čar normálních nebo naprostou absenci osvěty mezi řidiči. Výsledkem je v některých místech chaos, který cyklisty nechrání a řidiče popuzuje.

Pilotní realizace ochranných cyklopruhů v Ostravě.
Pilotní realizace ochranných cyklopruhů v Ostravě.
Foto | Tereza Lehečka / Městem na kole

Méně by znamenalo více

Místy nevhodné řešení a absentující osvěta. Má tedy vůbec smysl zřizovat v Česku co do realizovatelnosti a srozumitelnosti tak náročné dopravní opatření jako jsou ochranné cyklopruhy?

Věřím, že ano, ale s větší rozvahou. Ochranné cyklopruhy jsou cenné tím, že říkají jasně, kolik místa minimálně člověk pro jízdu na kole potřebuje. V řazení před křižovatkami usnadňují předjíždění stojících kolon. Ve stoupání fungují dobře i podél parkujících aut.

Pražské zkušenosti ale ukazují, že tam, kde řidiči inklinují k zasahování do ochranného cyklopruhu i v přítomnosti cyklisty, nebo kde ochranný cyklopruh vede cyklistu do nebezpečí, je lepší ochranný cyklopruh nezřizovat. Domnívám se, že pro ochranné cyklopruhy by bylo dobré ctít následující zásady:

  • Ochranné cyklopruhy zřizovat pokud možno širší než je základ v TP 179, tedy 1,75 metru od obruby a 2 metry od parkujících aut, zejména na komunikacích s 1+1 jízdním pruhem.
  • To platí hlavně pro prudší klesání. Kde se v klesání nedá ochranný cyklopruh udělat dostatečně široký, kreslit bezpodmínečně piktokoridor.
  • V minimální šířce 1,25 metru zřizovat ochranné cyklopruhy jen tam, kde to pomůže předjet kolonu před křižovatkou.
  • Kde se vejde, zřizovat cyklistické pruhy vyhrazené.

Mimochodem, neberme to jako přiznání, že ochranné cyklopruhy jsou špatně. TP 179 vznikaly v době, kdy ochranných cyklopruhů bylo pár experimentálních. Je vhodné, pokud se do jejich navrhování propíše reálná zkušenost s tím, jak se na nich veřejnost chová.

Vyhnout se “Východnímu Německu”?

Poslední otázkou je, co s integrací tam, kde existuje souběžný průjezd mimo vozovku: smíšená stezka nebo legalizovaný chodník. Nová vlna pražských uživatelů jízdních kol i motoristická veřejnost evidentně požaduje víc chráněná řešení – byť každý z jiných důvodů. Přesto nemůžeme s “vaničkou” chodníkových stezek vylít i “dítě” ochranných cyklopruhů a všechny lidi na kolech nahnat na plošně legalizované chodníky – však by nám také ti, kteří jdou po svých, určitě poděkovali!

Je tu ale i další důvod: křižovatky. Stávající úprava přednosti na přejezdu pro cyklisty znamená, že cyklista na stezce podél hlavní silnice nejede „po hlavní“, ale dává přednost na každém rohu. Začlenění přejezdů pro cyklisty do světelných signalizací pak často znamená křižovatku zcela přestavět. A i když se křižovatka o signalizované přejezdy doplní, nezřídka to pro cyklisty znamená více křížení a čekání, než při jízdě ve vozovce. Toto dilema chodníkových stezek ukázal hezky na plzeňském příkladu Jiří Motýl před pár dny.

Alibistický přístup, spočívající ve vyhnání cyklistů na chodníkové stezky bídné kvality, se někdy posměšně nazývá “východoněmeckým.” V křižovatkách, kde cyklista stráví mačkáním tlačítek a čekáním na zelenou desítky vteřin oproti průjezdu po silnici, musí být i nadále možné jet na kole společně s auty. A cyklopruhy a piktokoridory jsou zde způsobem, jak všem účastníkům provozu jasně sdělit, že chodníková stezka není ghetto, ze kterého cyklista nemá co vycházet ven.

Jděme tedy i nadále cestou duální infrastruktury, kdy ochranný cyklopruh v křižovatce znamená, že zdatný cyklista po té silnici jet může, i když děti a méně zdatní mají vedle cyklochodníček. Važme ale lépe, kde použít ochranné cyklopruhy a kde je lepší piktokoridor.

A poslední věc: se zřizováním ochranných cyklopruhů musí jít ruku v ruce vysvětlující kampaň pro motoristy. Sám jsem v posledních týdnech musel do nesčíslného počtu diskusí opakovat, že ochranný cyklopruh může být užší než auto, protože za nepřítomnosti cyklisty do něj řidič může zasahovat, a že při předjíždění cyklisty dává smysl vybočit do druhého pruhu. Když město ochranné cyklopruhy plošně zřizuje a reakce řidičů je jiná, než očekávalo, musí se na to reagovat. A nenechat to vyhnít, jinak se nepochopení cyklopruhů obrátí proti cyklodopravě jako takové. Což už se v zásadě děje.


reklama

 
foto - Filler Vratislav
Vratislav Filler
Autor se zaměřuje analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PE

Petr Eko

27.10.2021 10:51
Děkuji autorovi za vysvětlení !! Takže zde nejde o cyklostezku, kde řidič nesmí vjet, ale jen o nějaké grafické znázornění prostoru pro cyklisty, kde řidič nákladního auta může jet, pokud tam není cyklista..
Ovšem dotaz - něco podobného je v Opavě na Krnovské a tam jsou křížení komunikací s tímto pruhem zhotovena tím červeným asfaltem. Jde tady o cyklostezku nabo ne ??
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2021 11:24 Reaguje na Petr Eko
V Brně něco takového nakreslili na ulici Tvrdého na Vaňkovo náměstí, což je jedna z nejstrmějsí ulic v Brně. Nejde vyšlapat bez elektriky vůbec, asi proto to tam nakreslili. Nikdy jsem tam cyklistu neviděl.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

27.10.2021 12:41
Co ?
Nasadit kamery na kontrolu vytíženosti a potom zrušit.
Odpovědět

Jirka Černý

28.10.2021 12:38 Reaguje na smějící se bestie
Přesně tak, nakonec se zjistí že na 1000 aut připadají 3-4 kola a to jestli vůbec.
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.10.2021 20:39 Reaguje na Jirka Černý
Jsou místa, kde těch cyklistů je (hlavně za dobrého počasí) vic - třeba v Praze jsou to typicky trasy podél vody, tedy Vltavy, Botiče, Rokytky. Jen je otázkou, zda má smysl zaneřádit celé město čmáranicemi jen pro těch pár dalších cyklistů.
Odpovědět
ig

27.10.2021 13:42
Děkuji panu Fillerovi za rady, které poskytl panu Hřibovi a umožnil mu tak se totálně znemožnit a významnou měrou přispět k vymazání Pirátů z politické mapy. Ty Fillerovy blbosti samozřejmě nikdo nebere vážně, ale tenhle výkon je nutné ocenit.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

27.10.2021 15:11 Reaguje na
No, Hřibovi ... ten je v tom výjimečně dost nevinně, tohle nejsou Piráti, ale Praha sobě.
Byť je fakt, že je to pod rozlišovací schopnost 90% lidí a Piráti by se nad tím měli fofrem zamyslet, jinak si to v příštích volbách slušně vyžerou.
Odpovědět
ig

27.10.2021 18:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Už vyžrali. Milión lidí je na ně nasranej a devět miliónů se jich bojí. Ale pravda, je to jen zkratka kterou nezvládli vykomunikovat, zrovna třeba magor Scheinherr od nich není :-)
Odpovědět

Viktor Šedivý

27.10.2021 20:16 Reaguje na Svatá Prostoto
Ideologicky to je jeden za osmnáct ...
Odpovědět

Jirka Černý

28.10.2021 12:31
Další pruhy, další předpisy, další interpretace těchto předpisů, bude to platit rok pak se to novelizuje. Ještě že do Prahy jezdím pracovně jen minimálně a jinak se ta žumpa blbých nápadů dá docela slušně objet.
Odpovědět
ig

29.10.2021 22:48 Reaguje na Jirka Černý
Já tu bydlím... A až si říkám, že by někdo potřeboval spíš popruhy místo pruhů :-)
Odpovědět

Jirka Černý

31.10.2021 07:05 Reaguje na
Když tam bydlíte tak je velká pravděpodobnost že jezdit autem vůbec nepotřebujete, manželka bydlela do 30ti na malém městě a bez auta se obešla úplně v pohodě. Když jedu do Prahy soukromě nechám auto na kraji a v Metru mně provoz vůbec nezajímá. Bohužel firma občas vezme kšeft v centru Prahy (nechápu proč když jiných zakázek jsou mraky a za stejné peníze) a já se tam pak musím motat se speciální nástavbou na desetitunovém podvozku. Naštěstí jezdím v časy kdy je kolařů málo a (tady budu asi výjimka) na pražské řidiče si nemůžu stěžovat.
Odpovědět
ig

31.10.2021 14:23 Reaguje na Jirka Černý
Kolařů v běžném provozu je málo pořád, protože vzdálenosti jsou tu velké (přes pět km, což je tak maximální pohodlná vzdálenost na kole) a velká převýšení (100 m), takže potkáme mnohem více sportovců než uživatelů kola jako dopravního prostředku, čemuž odpovídá i volba tras.

Ale s tím ne-ježděním nemohu tak úplně souhlasit. Bydlím mimo centrum a jízda do jiného místa mimo centrum je autem na půl hodiny, MHD pravidelně přes hodinu (3 přestupy, z toho jeden v síti metra - tak je pražská síť MHD navržena). Když chci takových míst za den objet několik, rozdíl se násobí.

Jinak stejný poznatek, řidiči v Praze většinou nezdržují a jezdí kooperativně, což bývá mimo Prahu občas vnímáno jako nemístná agresivita, ale mně to vyhovuje.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.11.2021 12:26 Reaguje na Jirka Černý
Do/z centra autem jen za trest.

Ale na okrajích je volba auto vs MHD jasná, a je to auto. Pokud tedy člověk nemá vyloženě štěstí na lokalitu, kam od něj jede přímý spoj.

A je to ok, ta intenzita prostě nějaká častější spojení nepotřebuje, fakt nemá cenu vypravovat ... a platit ... busy pro pár, často doslova, kaštanů. Od toho jsou ta auta.

Odpovědět
JM

Joska Malý

31.10.2021 13:30
Celý život žiji v Praze, chodím pěšky, jezdím na kole, MHD i autem. Podle životní fáze a okolností se poměr jednotlivých způsobů lokomoce měnil a mění. Mohu však říci jedno. Nikdy jsem k ježdění na kole cykloztesky nepotřeboval a nepotrebuji. Naopak se jim casto vyhýbám. Od 15 let prostě jezdím po silnicích jako účastník sil. provozu, dle platného zákona. Cyklostezky jsou k ničemu, resp. současné úpravy znatelně zpomalují dopravu a nic nepřináší. Časté robustní úpravy v místech, kde na kole nikdo nejezdí. Zbytečná barva. Co se děje v posledních letech je progresivistická zlovůle a doufám, že nová garnitura opatření zruší. Zejména změny uliční čáry a redukci pruhů.
Pan Filler nebyl nikým volen, nechť si svá nikým nežádaná opatření strčí za klobouk. Není možné, aby extremistická menšina diktovala většině.
Je zajímavé, že nelze nalézt jeho profesní životopis, kde by bylo napsáno, jaké má vzdělání a zda někdy opravdu pracoval.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist