https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/vratislav-filler-cyklista-na-magistrale-kde-je-chyba
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vratislav Filler: Cyklista na magistrále, kde je chyba?

21.3.2022 | PRAHA
Chcete dojet na kole z Václaváku na Nuselský most? Legálně jedině po magistrále. Ilustrační foto.
Chcete dojet na kole z Václaváku na Nuselský most? Legálně jedině po magistrále. Ilustrační foto.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Uživatel Sergio A. byl v ulici 5. května na Praze 4 zastaven strážníky městské policie s tím, že se v ulici nesmí jezdit na kole. V místě je přitom jízda kol povolena. Policejní mluvčí se následně omluvila za neprofesionální komunikaci příslušníků policie s anglicky mluvícím cyklistou. Současně ale vytkla přestupek spočívající v porušení povinnosti jízdy při pravém okraji vozovky. Pochybila tedy městská policie i cyklista? Nebo je příčina ještě někde jinde? Třeba v samotné podobě magistrály?
 

Nelízat obrubu? V daném místě oprávněné

Netoužím se vrtat v postupu příslušníků městské policie, kritiky bylo spousta a zazněla i omluva. Diskuse se zdatným mluvčím by zde koneckonců nebyla snadná ani pro člověka s mnohem lepší dovedností angličtiny.

Podívejme se spíše na údajný přestupek. Z videa je patrné, že cyklista nejprve na křižovatce s Wenzigovou předjel před světly stojící policejní auto zprava, a následně jel kousek vpravo od středu pruhu na Nuselském mostě a na jeho konci. Bylo to nebezpečné nebo protizákonné?

Předjetí stojících vozidel na kole zprava je zákonem výslovně povoleno, pokud cyklista dbá zvýšené opatrnosti, existuje dostatek prostoru, a vozidlo neodbočuje vpravo. Což bylo splněno, cyklista vozidlo předjížděl rychlostí cca 10 km/h, a vozidlo nic nesignalizovalo. Předjetí také nevyžadovalo 1,5 metru bočního odstupu, má to ten důvod, že předjíždí-li cyklista, má boční odstup – svou bezpečnost – plně pod kontrolou. Předjetí vozidel v koloně před světly je manévr v silnějším provozu zcela běžný, mimo jiné zlepšuje dynamiku rozjezdu kolony, protože ji cyklista rozjezdem „zprostředka“ neštěpí.

Osobně bych si to předjetí auta policistů nejspíš odpustil, protože bych počítal, že by mne hned zase předjížděli, a to tam vlastně nejde. Na druhou stranu nebylo asi úplně snadné odhadnout, že zelená padne hned, v opačném případě by se cyklista mohl dostat do sendviče mezi auty, což také není v příjemné. Lepší je být před auty. Ostatně zákon ukládá povinnost „cyklobox“ před auty (značka V 19) použít. A ten v místě byl vyznačen.

Na Nuselském mostě dává smysl jet víc vlevo než těsně u kraje. Jsou tam poměrně úzké pruhy, cyklistu jedoucího při kraji prakticky nelze bezpečně (a od 1. ledna ani legálně) předjíždět bez vybočení do druhého pruhu. V tomto místě při podobné hustotě provozu by tedy na tom, zda zde cyklista zabral či nezabral pruh, nemělo vůbec záležet. Pokud se řidiči budou chovat podle zákona. Praxe je ovšem taková, že zde při jízdě těsně při kraji těsné předjíždění běžně zažijete.

Magistrála vedoucí po Nuselském mostě v Praze.
Magistrála vedoucí po Nuselském mostě v Praze.

Konečně, na konci Nuselského mostu (začátek druhého videa s konfliktem) má cyklista další důvod pro jízdu víc vlevo: Výjezd z Pankráckého náměstí nemá přiřazovací pruh a cyklistu jedoucího vpravo tam může ohrozit vyjíždějící auto. Což jsem, jakožto praktik po magistrále jezdící, v tomto místě už zažil. Dle videa se pak cyklista ihned za sjezdem přisunul do přiměřené pozice při pravém okraji jízdního pruhu mimo dveřní zónu.

Když jezdím po magistrále, tak ne úplně zabírám pruh, ale také nelížu obrubu. Myslím, že jedu tak tři čtvrtě metru od kraje. Většina řidičů „pochopí“ a míjí mne druhým pruhem. Na magistrále se třemi pruhy každým směrem je to paradoxně snazší než na užších komunikacích. Jízda vpravo od středu je praxe běžná v USA s větší tradicí vehikulární cyklistiky. Sebevědomá jízda tímto způsobem je bezpečnější zejména na kříženích – což platí právě pro místo, kde druhý videozáznam začíná. Kromě toho Sergio A. jel rychlostí překračující 30 km/h, což by na komunikaci s limitem 50 km/h mělo dát řidičům dostatek času na přípravu předjížděcího manévru.

Domnívám se tedy, že tvrzení městské policie o údajném ohrožení jiných účastníků provozu nebo sebe není pravdivé. Cyklista se zachoval v rozporu se striktním výkladem zákona, současně tak ale učinil právě pro svou bezpečnost a v úseku zachyceném na druhém videu jel nejbezpečnějším možným způsobem.

Proč ale jet po magistrále?

Proč ale vůbec ke konfliktní situaci došlo? Proč cyklisté jezdí přes centrum po magistrále? Proč jsou nuceni jezdit tak, že při zabírání pruhu pro svou bezpečnost vzbuzují nevoli řidičů a pozornost policie?

První důvod je ten, že magistrála je pro jízdu na kole velmi šikovná. Zařadíte-li jízdu po magistrále do repertoáru svých dovedností, přestane být pro vás centrum Prahy změtí chaotických uliček, přes které se kodrcáte dvacet minut. Proletíte kolem něj jak nůž máslem – dokonce i zácpa nezácpa, protože na kole kolony předjedete. Když na to tedy fyzicky a psychicky máte a znáte pár triků.

Ty základní triky, jak jezdit po magistrále najdete v mém starém článku z roku 2016. Od té doby už neplatí legální průjezd ze Spořilova, naopak okolí Vltavské bylo zcivilizováno cyklopruhy.

Druhý důvod je smutnější: magistrála, zejména na Praze 2, přetíná síť místních ulic tak brutálně, že v řadě relací nemáte prakticky jinou možnost. Chcete dojet na kole z Václaváku na Nuselský most? Legálně jedině po magistrále. Z Pankráce na Náměstí míru? Opět, Praha 2 cykloobousměrky nevede, takže jedině po magistrále. A nedej bože, že byste chtěli jet až do Holešovic. Chcete jet z Apolinářské do Rumunské? Opět jedině alespoň krátce po magistrále.

Sergio na videu argumentoval tím, že jede na kole „po městě“. Což je velmi případné. Není to tak, že by cyklista neměl být na téhle ulici. Je to daleko spíš tak, že takováto ulice by se ve městě neměla vůbec vyskytnout. A když už tady z nějakých důvodů je, tak podél ní má vést cyklostezka. Taková, na které nebudete odsouzeni k roli šneka, a na které ani zdatný jezdec švihající 32 km/h nebude svou jízdou ohrožovat chodce.

Hustý provoz je na magistrála u Národního muzea i kolem poledne, ráno a odpoledne je to ještě horší.
Hustý provoz je na magistrála u Národního muzea i kolem poledne, ráno a odpoledne je to ještě horší.
Foto | Martin Singr / Ekolist.cz

Magistrála straší politiky

Proč se tedy s magistrálou už roky skoro nic neděje? Ve spolku AutoMat jsme dávno požadovali, aby se magistrála přestavěla z automobilové stoky na snesitelný městský bulvár. Město si na to udělalo studii v roce 2009, a v roce 2012 připravilo úvodní koncept opatření ze zprovozněním Blanky. Z navrhovaných úprav, spočívajících v přidání řady přechodů a postupném zcivilizování ulice do „cyklosjízdné“ podoby, zbylo ale torzo.

Pražská rada si humanizaci magistrály dala do programového prohlášení v roce 2014, v návaznosti na zprovoznění Blanky. Jenže každý krok, který do magistrály jakkoliv zasáhl, vyvolal zuřivou reakci motoristických publicistů a části zastupitelů napříč koalicí a opozicí, kteří bránili kapacitu „dálnice přes centrum“ za každou cenu. I přes to, že obchvat centra zvaný Blanka již vznikl a žádný další už nikdy nevznikne. Neuspěl ani nejtěžší kalibr, Neuspěl ani nejtěžší kalibr, koncept úprav navržený proslulým studiem Gehl Architects. navržený proslulým studiem Gehl Architects. Přitom řada těchto úprav neměla výrazný dopad na kapacitu, vadilo i pouhé „oddálničnění“ komunikace.

Z magistrály se nakonec stalo tak horké téma, že si její humanizaci v roce 2018 nová Rada do programového prohlášení raději už ani nedala, a opakované výzvy skupiny nevládek k obnově postupu podle konceptu Gehl Architecht vyignorovala. Pouhá úvaha o zrušení podjezdu ulice Táborské na náměstí Hrdinů, zobrazená jako varianta v koncepční studii (podotýkám jedna z mnoha variant, jiné varianty podjezd zachovávaly), přispěla v roce 2019 k pádu zeleného starosty Prahy 4 Petra Štěpánka.

Magistrály se bojí i náměstek Adam Scheihnerr. Cyklopruhy máme nově na Evropské, Patočkově, dokonce i na Chlumecké. Na magistrále jich ale v tomto volebním období nevznikl ani metr. Nepředpokládám, že by to bylo proto, že na to Scheinherr neměl odvahu. Spíš jej drží zpátky křehká koaliční většina zahrnující TOP 09, jejíž předseda Jiří Pospíšil by si v otázkách dopravy daleko lépe sedl s milovníky aut na pomezí ODS a Svobodných.

Zbavme se dopravních vředů

Z velké proměny magistrály, která mohla být kolem roku 2016 realitou, zbylo pár nových přechodů a světla na Wenzigově, pomáhající bez cykloobousměrky daleko víc autům než čemukoliv jinému. Ovšem, jak vidno z videa nebo z toho, že náš aprílový článek oznamující zřízení cyklostezky na magistrále byl nejčtenějším textem minulého roku, pod podlahou bublá touha s tou zatracenou městskou dálnicí přece jen něco udělat.

Pro začátek by jistě stačilo „shodit“ její božský status a přistoupit k ní jako ke každé jiné ulici. Tedy doplnit aspoň kombinaci cyklopruhů a legalizací, jaké se na většině ostatních pražských hlavních ulic už roky dělají.

A oprášení konceptů z let 2009 až 2014 by mělo ihned následovat. Městský okruh má hotovou dokumentaci pro územní rozhodnutí. Věří ještě někdo, že se humanizace magistrály projekčně připraví tak, aby začala hned se zprovozněním okruhu, když na poslední pořádnou studii padá prach už skoro deset let? Kdepak, vše směřuje k tomu, že magistrála s námi zůstane i po zprovoznění Městského okruhu. A potom i po zprovoznění Pražského okruhu, i po postavení všech radiál, obchvatů a dálničních spojek. I těch, o kterých ani ještě nevíme, že je auta budou za třicet let chtít naplnit. Při stávajícím uvažování bude Praze na korekci magistrály vždycky nějaká dálnice chybět.

Ne, změna musí proběhnout jinak. Je na čase tenhle gordický tunel prostě rozetnout. Do humanizace magistrály se pustit ne proto, že bude jednou za deset let pár měsíců „okno,“ až se zprovozní nějaký kus okruhu a aut na pár měsíců ubude. Ale prostě proto, že magistrála je odporný dopravní vřed, který v krásném městě typu Prahy naprosto nemá co dělat.


reklama

 
foto - Filler Vratislav
Vratislav Filler
Autor se zaměřuje analyticky na cyklistickou infrastrukturu, především v Praze. Je členem pražské cyklokomise, poradního orgánu Rady hl. m. Prahy. Působí jako dopravní expert ve spolku AutoMat. Vědecký pracovník zaměřený na přesné aplikace globálních navigačních systémů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.3.2022 07:43
No, chyby je v celkové koncepci dopravy v Praze.
Nedokončenými pražskými okruhy a jejich propojením počínaje.
A do toho propagace cyklistiky.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.3.2022 07:43 Reaguje na smějící se bestie
chyba je
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

21.3.2022 09:53
Jsem celoživotní fanda cyklistiky, ale všeho s mírou a zdravým selským
rozumem. Proplétat se na kole mezi auty nemíním a nevyhledávám zranění,
či smrt na frekventovaných a nebezpečných komunikacích. Ta tam je doba
silnic s pár pomalými auty a hlavně s pár kamiony. Dnes mimo cyklostezky
téměř nejezdím a raději poruším zákaz a jedu i po chodníku bez chodců,
než po komunikaci plné aut. Ano je to o strachu z toho provozu a často
i o magorech jak za volantem, tak za řídítky kol a motocyklů. Každopádně
slušnost je slušnost i při jednání strážníků s někým, který jezdí po tak frekventované silnici a vystavuje sebe i jiné riziku nehody. Na jednom cyklovýletě se nešlo vyhnout frekventované silnici, ale po pár desítkách metrů jsme to vzdali, kola přenesli za svodidla a šli škarpou. Ušli jsme cca jeden km a viděli nehodu s těžce raněným cyklistou sraženým při jízdě
u krajnice. Viník nehody byl v šoku a přiznal, že na okamžik "vypnul" a sjel ke krajnici. Zbytek dne jsme probírali, jak by to asi dopadlo s naší skupinou 8 cyklistů při takovém "vypnutí". Zlatá škarpa za svodidly a dnes si raději nadjedu pár kilometrů po cyklostezce, než abych jezdil jako ten
cizinec po rušné silnici. Cyklista na rušné silnici je jako nahý v trní
a může mít přednost, jezdit podle předpisů, ale nechrání ho fyzicky nic.
Chránit by ho měl alespoň jeho rozum a riziku se raději vyhnout.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.3.2022 10:35 Reaguje na Břetislav Machaček
1*
Odpovědět
ZK

Zan K.

21.3.2022 13:23 Reaguje na Břetislav Machaček
Souhlas. Prostě opět schizofrenie odpovědných. Pokud je, jak se píše, obtížné či nemožné jezdit jinak, nechť se při oné magistrále vytvoří cyklopruhy. Jinak zákaz vjezdu cyklistů...
APP. Občas mám dojem, že naše předpisy nějak ovlivňuje či llobuje onen cykloprůmysl. Nic proti cyklistzice. Sám provozuji. Ale je třeba vytvořit oddělenou síť od motorových vozidel. Už kvůli bezpečnosti.
Odpovědět
PH

Pavel H

21.3.2022 10:14
Je pro úvod: jsem cyklista tělem i duší, na kole naježděny tisíce km ročně.

Vše chce ohleduplnost z obou stran.
Aktivity magistrátu za poslední 4 roky jsou hrůza a děs. Pod vedením Automatu malůvky na ulicích, snižování počtu pruhů, zužování pruhů - celková snaha o zneprůjezdnění Prahy pro auta. Vždy když vidím Scheinherra, jak vždycky se směje, jak to těm autům zase nandal, tak se mi otvírá kudla v kapse.
Praha svým výškovým profilem není Amsterdam, to je prostě fakt. Jízda na kole nikdy nemůže nabýt takové populatity jako tam. Další fakt je celková struktura města - když se pokusím příklad, tak do benátek prostě cyklostezky nenarvete.
Příklad Prahy 7, která je plná cyklopruhů, kterými projedou 4 cyklisté za den (4 je samozřejmě demagogické, možná jich je 8 nebo 16 ... a lovci dezinformací budou volat - vidíte "lže" :-) ) je prostě hrůza a děs. Poměr zhoršení stavu pro tisíce lidí a zlepšení pro desítky je do nebe volající.
Vytahování cyklistů na páteřní komunikace je blbost a zbytečné lití oleje do ohně (někdy si říkám, že záměrné, aby se po nějakých nehodách mohlo volat - vidíte, to ta zlá auta). Pateřní komunikace každé město potřebuje, Praha je v nějaké podobě má (včetně magistrály) a jsou potřeba.
Poslední pozitivní kroky udělala ODS - konkrétně tunely Blanka a spol. To, že to pojali trochu jako zlatý důl je jiný příběh...
No a co se týká tohoto incidentu - strážníci jsou prostě magoři, k tomu není třeba nic víc dodávat.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.3.2022 10:36 Reaguje na Pavel H
1*
Odpovědět
ig

22.3.2022 11:14 Reaguje na Pavel H
+1
Odpovědět
Pe

Pepa

21.3.2022 10:24
zde je jasně chyba na straně MPíček - burani neznají pravidla. V Praze je těžké propojit cyklostezky, ale usnadňuje se to používáním pruhů pro autobusy. Tento cyklista nemá jinou možnost než jet přes nuselák. Propagace cyklistiky ještě plně nezačala, za pár let nebude jiná možnost jak se dostat do centra než kolem nebo el. koloběžkou.
Odpovědět
ZK

Zan K.

21.3.2022 13:31 Reaguje na Pepa
Pokud je to centrum vymezeno jako historická zona, či vyhraněná náměstí s kopou chodců, tak tam nemají co nělat automobily. A to včetně oněch obslužných. Ty nechť si zásobují v mimoprovozních (nočních) hodinách. I za cenu zvýšených nákladů. Ostaně ceny v centrech už tomu odpovídají. (viz obl.chlebíček za 75 Kč.)...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.3.2022 13:35 Reaguje na Zan K.
A nebo za půlku ... jen se musí vědět kam pro ně zajít:-).
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

21.3.2022 12:32
Mně se líbí, jak Filler furt píše o nějaké odvaze a bání se a podobně.
Realita je přitom taková, že prostě dopravní cyklistika valné většině lidí nic neříká a konkrétně magistrálu berou za stávajícího stavu jako zlo. Ale jako nutné zlo a jsou toho názoru, že ty Automatí úpravy možná prospějí pár dopravním cyklistům, ale jim osobně by byly v lepším případě naprd, v horším ke škodě. Viz ten nápad se zrušením zmíněného podjezdu, krerý drtivá většina místních ... samozřejmě nejen ... považovalo za zhovadilost non plus ultra.

Jinak o dopravní cyklistice píšu záměrně, protože fakt, že každý druhý ... spíš i první ... v Praze kolo má a občas na něm jezdí je samozřejmě pravda. Ale u drtivé většiny z těchto lidí je jízda na kole brána jako sportovně rekreační činnost a nic víc. Že se v tomto případě snaží Automat uplést z exkrementu bič a používat to jako argument, že davy místních hrozně touží po tom jezdit všude po Praze na kole a oni tak tou svojí buzerací bojují na za ten svůj anarchistický kroužek na Václaváku, ale za všechny, to na věci nic nemění.

Odpovědět
ig

22.3.2022 11:13 Reaguje na Svatá Prostoto
+1
Odpovědět
ig

22.3.2022 10:57
V Automatu jste navrhovali pěknou blbost. "Přestavěním" magistrály na cokoliv počet aut neomezíte, protože magistrála je skutečně jen obyčejná vnitroměstská komunikace (kdo nevěří, může si jít počítat auta s RZ .A.+). Jediné čeho by se dosáhlo je vyšší zatížení okolních ulic (Italská, Vinohradská, Nusle, ...). Ledaže byste sehnali peníze na vybudování tunelu z Holešoviček na Pankrác :-)
Odpovědět
LB

Lukas B.

22.3.2022 14:31 Reaguje na
no to je totiž tak: politická cyklistika a omezování individuální automobilové dopravy ve městech jako politikum se k nám šíří z německa, beneluxu, dánska - a tam je poněkud jinak strukturované osídlení (budu dál psát německo, ale myslím tím celý region). tam není prakticky žádné velkoměsto a jasné centrum (snad s výjimkou Berlína, kterej je "divnej" a "neněmeckej"), ale je tam nahusto spousta měst velikosti něco mezi Pardubicemi a Prahou a není tam žádné velké přirozené centrum (něco jako Londýn, Paříž nebo Moskva), krajina je placatá, urbanizovaná, nezáludná a bez překážek typu dlouhý horský hřeben nebo řeka bez mostů. a je tam naprostým standardem cestovat za prací autem půlhodinku "ob město", a takový Anton z Duisburgu cestou do práce do Dortmundu opravdu nepotřebuje jezdit přes městskou třídu v Bochumi. a ti naši aktivisti čtou německé učebnice a stážují tam na školách, a chtějí aplikovat něco podobné v Praze, ve Vídni nebo v Budapešti - a světe div se, ono to nefunguje. Praha má teoreticky 1,4 milionu, ale funguje jako centrum pro oblast s třemi milionů lidí (nejbližší další město coby přirozené centrum je skoro 100 km daleko), a tady se zkušenosti a postupy z německých souměstí dají aplikovat jen velmi klopotně. když se postavíte na magistrálu nad masaryčkou, tak přes 90% dopravy má start nebo cíl (anebo oboje) v centru (uvnitř vnitřního městského okruhu).
Odpovědět
ig

22.3.2022 16:16 Reaguje na Lukas B.
Pěkná analýza, myslím, že máte naprostou pravdu.
Odpovědět

Jirka Černý

22.3.2022 12:05
Autor celý problém staví do roviny kdy existence nevhodného typu silnice v daném místě do značné míry ospravedlňuje nevhodné chování cyklistů. Když to doženu do extrému tak vlastně není důvod proč by traktorista nemohl zapřáhnout pluh a vyrazit na dálnici protože tak nějak nepřirozeně protíná pole. Takhle se nikam neposuneme. Začal bych tím že i cyklistika bude pokutován např za neosvětlené vozidlo za snížené viditelnosti,jízdu pod vlivem, jízdu po chodníku atd. tím by v každém okresním městě policie do měsíce naplnila státní kasu k prasknutí. A až budeme všichni dodržovat co máme můžem se bavit dál.
Odpovědět
JM

Joska Malý

24.3.2022 13:58
Prosím,
zastavme již tyto cyklofašisty!
Jsem náruživý cyklista, celý život žiji v centru a moc dobře vím, že to, co Filler a ostatní nevolení tvrdí, není pravda, jsou to účelové manipulace, nezdráhám se říci i lži (na požádání mohu uvést několik příkladů).

Nikdy jsem žádná cykloopatření, abych se na kole pohyboval Prahou nepotřeboval.
Od 15-ti jezdím po silnici jako každý jiný účastník silničního provozu v podstatě kdekoliv a nikdy jsem se nebál, ale jsou místa jako třeba magistrála, kam bych nevjel. Nikoliv protože bych se bál, ale protože je to blbost z mnoha důvodů.

Kolo jako dopravní prostředek v Praze má objektivní limitace dané topografii, podnebím a povahou města. Sám jsem ho k tomuto účelu používal spíše doplňkově právě z těchto důvodů.

V poslední době smutně sleduji, jak jsou různými "opatřeními", kdy není potřeba stavební povolení, likvidovány staré uliční čáry a estetika města
- do širšího historického centra k žule, čediči, křemenci, několika druhům mramorů a živici jsou instalovány odporné plastové barevné prvky, stejně tak jsou všude zbytečně malovány cyklopruhy a cyklošipky, ideálně barevně. Opět mohu uvést konkrétní příklady naprostých šíleností a hnusností.
Kde je Adam gebrian?

Povšimněte si také, že nikde nelze dohledat Fillerův profesní životopis.
Ptám se proč?

Scheinherr si plete trasy metra a chce nám říkat, jak máme jezdit po Praze! Viz. DVTV.

A v zavinění nehod vedou cyklisté:) viz.: http://nakole.templ.net/wgl/cyklonehody/#map=13/50.07/14.43
Odpovědět
ZK

Zan K.

24.3.2022 14:42 Reaguje na Joska Malý
Nojo. Ono jezdit se mnohdy dá i na chodnících mezi chodci. Ovšem jen tak pomalu aby to bylo bezpečné pro všechny. Ovšem kolik takových odpovědných cyklistú dnes máme?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist