https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/zdenek-vermouzek-odpoved-anonymnim-ochrancum-zvirat-hoblovany-vnitrek-budek-ptakum-nevadi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zdeněk Vermouzek: Odpověď anonymním ochráncům zvířat – hoblovaný vnitřek budek ptákům nevadí

14.3.2024
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Ludmila Korešová / Česká společnost ornitologická
Česká společnost ornitologická dostala dopis, ve kterém pisatelé píší o nevhodnosti a nebezpečnosti budek pro ptáky, které se prodávají v e-shopu ČSO Zelená domácnost. Zde je odpověď ředitele České společnosti ornitologické Zdeňka Vermouzka.
 
Vážení ochránci zvířat,
nebojte se mě! Kdybyste se podepsali, nekousl bych vás, ale mohl bych vám v klidu odpovědět soukromě. I bez výhrůžek medializací, se kterou vám rád pomohu.

Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Těší mne vaše starost o to, aby prodejna Zelené domácnosti v pražském Braníku prodávala kvalitní výrobky. Je pravdou, že se obecně doporučuje, aby vnitřky ptačích budek zůstaly nehoblované, drsné. Ptáci opravdu hoblované budky nepotřebují.

Neznám ale jedinou vědeckou práci, která by dokládala, že by budky s hoblovanými stěnami byly jakkoli nebezpečné. Ptáci mají křídla a nebojí se je použít. I uvnitř budky, jak můžeme vidět na mnoha kamerových záběrech.

Ptáci také docela často hnízdí i v plechových poštovních schránkách a jiných umělých dutinách s mnohem hladším povrchem, než je hoblované dřevo. A i z těchto hlubokých úzkých hladkých štěrbin dokáží úspěšně vyvádět mláďata.

S potřebou neustálé kontroly kvality prodávaných výrobků na ochranu ptactva plně souhlasím, problémy ale nacházím jinde. Nedlouho po převzetí Zelené domácnosti jsem například nechal ze sortimentu vyřadit levné (a u některých zákazníků oblíbené) ptačí budky z překližky, které nevyhovovaly hned v několika směrech – malými rozměry, nekvalitním provedením, přístupností pro predátory. Ty už na Zelené domácnosti nenajdete.

Zkontrolovat těch několik tisíc výrobků, které Zelená domácnost nabízí, ovšem nějaký čas zabere. Upozornění na problematické zboží proto přivítám od kohokoli, od „ochránců zvířat“ i od všech ostatních čtenářů této zprávy. Věřím, že snaha ptákům opravdu pomáhat a neubližovat, je nám společná.

Za tým Zelené domácnosti i České společnosti ornitologické Zdeněk Vermouzek


reklama

 
foto - Vermouzek Zdeněk
Zdeněk Vermouzek
Autor je ředitel České společnosti ornitologické.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (25)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Radek Čuda

14.3.2024 15:19
Chápu tu starost, byť jako úplný laik vůbec netuším, nakolik je oprávněná a věřím, že moc ne. Ale ok.
Co ale fakt chápat nechci je, když si nějaký píííp pod hrozbou údajné medializace zkouší něco vynutit a ještě se neumí podepsat.
To to opravdu nelze projevit nějaké obavy či výhrady nějak normálně?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

14.3.2024 17:03
Hoblované stěny jsou nebezpečné pro netopýry, kteří se neodráží ode dna, ale potřebují se k otvoru vyšplhat/"doplazit". Párkrát jsem našel uhynulý kus v budkách pro sovu z vojenských beden, které byla zevnitř i zvenku hoblované. V případě plastových budek to byly i masové úhyny (2x 12-15 ks M. myotis), neb netopýr "volá o pomoc" a láká tak další do smrtelné pasti. Od té doby dávám dovniř nehoblované prkno, a i sově se ven líp vyskakuje.

O vertikálních pastech (komíny, duté sloupy, okapové svody, šachty, nádrže) pro sovy i menší pěvce (vrabčák, sýkora) se ví, avšak chybí zde striktní stavební norma, která by tento šlendrián vyřešila.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.3.2024 08:08 Reaguje na Karel Zvářal
Ono těch pastí je mnoho. Další past je kanalizace na žáby, kdy je okraj vozovky dovede ke vpusti a tam spadnou a zůstanou. Aspoň pro dospělé jedince by to vyřešil vhodný tvar roštu. Ale norma EU (na rozdíl od okurek a banánů) chybí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

15.3.2024 10:27 Reaguje na Slavomil Vinkler
To je tak, když se někdo řídí videi, a ne praktickými zkušenostmi. Ano, sýkora zahnízdí i v plotní trubce, ale už málokdo ví, jak energeticky náročné jsou opakované výlety úzkým prostorem. Ti ptáci jsou často úplně vyšťavení, šedočerní, k nepoznání.

Pro měšťáka je pohodlnější si budku koupit, jenže profistolaři nejsou budkaři, okopčí rozměry z návodu, ale na připomínku o nehoblovaném vnitřku kašlou, protože většinou u ní není vysvětlen důvod, proč nechat hrubou strukturu dřeva. Mláďata tak jsou v hnízdě déle, což prodlužuje vyčerpávající rodičovskou péči, na druhou stranu vyletují vyspělejší, což snižuje ztráty predací – jediné a poslední plus.

Ano, kanály se širokými mezerami v rastru slouží jako lapače žab, myší, kachňat aj. ptačích mláďat běžících/poskakujících kolem vysokého pangejtu. To je jen další střípek z negativního dopadu atropické/městské krajiny na úbytek běžných druhů.

Jsem si jist, že mrtvé netopýry našlo v plastových, ze zednické překližky a hoblovaných budkách hodně lidí, ale nikdo se s tím “chlubit” nebude. Pokud to nenapíše “rebel” Zvářal, tak se to promlčí. Setkávání s pokrytci a kolektivní nenávistí mi naštěstí vůbec nechybí. Stačí se ponořit do lesa a člověk je hned v jiném světě…
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

14.3.2024 19:22
Nechce se mi věřit, že Vermouzek nenapsal štvavý článek. Přesto se raději řídím názory pana Karla Zvářala.
Odpovědět
ak

antonín krahula

15.3.2024 08:55
Je to tak. Sýkorka vyvedla mladé i v klasické dlouhé pumpě stojící na studni, nebo v plotovém sloupku většího průměru. Škodlivost hoblovaného prkna je naprostý nesmysl.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.3.2024 09:53 Reaguje na antonín krahula
Pravdu má Zvářal. Pro netopýry je to past. Ale to by mohli udělat i na hotových i ti kdo to už koupili.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.3.2024 16:38
Výhružný dopis, který dostal pan Vermouzek, mi je nesympatický kvůli tomu, že jeho autor se nepodepsal a zneužil nálepku „ochránci zvířat“. Upozornění na ony výrobky, ať už jsou nebo nejsou vyhovující, není pro jejich pisatele nijak ohrožující, proto to považuji za zbabělost. Zřejmě se jeho tvůrce stydí za formulaci textu. Pan Vermouzek není Miloš Zeman, který je mstitelem až do hrobu, a šikovně to s odpovědí na anonymní dopis vyřešil zveřejněním na ekolistu.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

16.3.2024 15:31 Reaguje na Majka Kletečková
Ha, ha, ha. Jste stále naivní jak před lety.
Odpovědět

Jirka Černý

17.3.2024 08:12
Co to psalo za lopatu? To je ještě horší čeština a sloh než mám já. Jinak k budkám jen jedno. Už by se měl někdo taky zabývat tím jak je správně přidělat, opravdu to jde lépe jak dvoustovkou hřebíkem. Na jednu stranu velká ochrana přírody a na druhou její poškozování. To už vůbec nemluvím o tom že si to každý natluče kam ho napadne bez ohledu na majetkoprávní vztahy, nedivil bych se kdyby to někdo začal razantně řešit jako úmyslné poškozování cizí věci.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.3.2024 08:23
Už ani nevím kdy jsem s panem Vermouzkem souhlasil ale v tomto s ním souhlasit musím. Drápky pěvců jsou dostatečně tvrdé a ostré aby se zachytili i na měkkém hoblovaném dřevě. Budky se snad dělají ze smrkových prkýnek. Proč by to někdo dělal z tvrdých dřevin, že. Problém muže být překližka. Jinak ta ze vnitř "ohoblovaná budka" se podstatně lépe čistí, tedy pokud se čistí. Pisatelé dopisu asi nečistí.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.3.2024 10:33 Reaguje na Jarek Schindler
Nesmysl. Nafoťte, jak ptáci při zájmu o novou hoblovanou budku se drží drápky (jen) holé stěny. Vždy se drží otvoru, druhou se maximálně podepírá vespod. A nebo drápky svírá roh budky, ale nikdy neuvidíte, že by po budce šplhali, jak brhlík po kůře. Tedy rozhodně ne u zánovní budky. To je možné u letitých, s rozpraskanými stěnami, neb dřevo časem degraguje od malých prasklinek až po širší. Totéž platí o vnitřku. I tam sýkora nešplhá po stěnách jak moucha, ale vždy vyskočí do otvoru. Pokud není budka příliš hluboká, ptákům nečiní problém k otvoru na jedno mávnutí (i bez něj) vyskočit. Horší je to u úzkých a hlubokých (+40 cm), které často ani neobsazují.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.3.2024 10:42 Reaguje na Karel Zvářal
A co se týče čištění, stačí v jednom rohu podebrat klacíkem, ve druhém ,a po nadzvednutí hnízdo vyhodit. Stačí lehce vyškrábnout ze dna starý trus po zimním nocování, větší hygienu ptáci nepotřebují. Stará výstelka se odstraňuje kvůli tomu, aby kuna nedosáhla na spící ptáky, a aby se starou výstelkou se vyhodili i paraziti (blechy, roztoči).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.3.2024 17:43 Reaguje na Karel Zvářal
Proč by mě pták šplhat po budce když spolehlivě přistane právě v tom vletovém otvoru? Ano sýkora a další pěvci nemusí , jak sám píšete nikde šplhat a to ani zevnitř. Proto jim je hoblovane, nehoblované celkem fuk. No a proč by měla být budka pro pěvce, třeba vámi zmíněné sýkorky uzká a přitom hluboká +40 cm? Vy už nevíte asi co napsat. Budky mají snad nějaké rozměry a těch 40+ je tak pro sovy, poštolku , doupňáka a jiné větší ptáky. Já dávám navíc pod vletový otvor ( z vnitřní strany abyste nad tím nemusel bádat) ještě hranolek.
No a čištění? Ti paraziti se nedrží jen ve vystýlce a to jednoduché "vyškrábnutí"? Samozřejmě se to lépe vyškrabuje z hladšího povrchu.
Prostě a jasně, řešit hoblovanost prkýnek z vnitřní strany budky je nesmysl.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

17.3.2024 18:03 Reaguje na Jarek Schindler
No jistě, blá blá blá, a máme poklizeno. Od trolla/ oponenta z principu nepřekvapí. 40-45 cm vysoké budky ("sýkorníky") jsem dostal od jednoho čsop jako "dar". Pobité silným plechem, roznáška po lese byla za trest. Některé "šachty" nebyly nikdy obsazeny!, stačí? Až po dosypání sm hrabankou.

Název článku by tedy mohl znít: Vermouzkovi a Schindlerovi hoblovaný vnitřek budek nevadí, netopýrům ano.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

18.3.2024 20:24 Reaguje na Karel Zvářal
Jste směšný. Pokud mluvite o oponentu " trollu" tak jestli jste si nevšiml, Vy reagujete na můj komentář. To, že jste někdy něco dostal ( budky pro sýkorky v rozměrech budek pro podstatně větší práky) snad ještě neznamená, že je to v pořádku a normální. Budky pro jednotlivé druhy snad, znovu to zopakuji, mají nějaké rozměry a to včetně průměru vletového otvoru, vhodné pro dané druhy. No pokud jste ale roznášel skoro půlmetrové sýkorníky? To asi mluví za vše.
No a řeší se ptáci, o netopýrech jste se zmínil zase až Vy. No a já zatím v budce žádného chcíplého netopýra, z důvodu že by nevylezl, nenašel.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.3.2024 11:07 Reaguje na Karel Zvářal
Nic nemusím fotit. Stačí když se podíváte na přiložená videa a v druhém díle o medřinkách je jasně vidět jak se jsou ptáčata schopny se udržet i na převislé (úhel odhaduji na 45 stupňů) hoblované desce. Čas 18,04 a 20,17.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.3.2024 02:47
Jinak pro všechny gramotné, kteří rozumí psanému slovu: ten článeček o hromadném úhynu netopýrů v plastikáčích (asi letní kolonie matek-/ je v PTAČÍM SVĚTĚ někdy začátkem devadesátek. Ještě dlouho potom to byla denní můra, ty výjevy se daly popsat jako "Pár cenťáčků od svobody". Na ty otevřené tlamičky zamrzlé v čase se nedá zapomenout...
Odpovědět

Pavel Železný

18.3.2024 12:33
Nevhodnost hoblovaného materiálu pro ptačí budky mohu bohužel potvrdit z vlastní zkušenosti. Budka byla vlastní výroby, následoval úhyn všech vylíhnutých sýkorek modřinek, které se nedokázaly dostat ven.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

18.3.2024 12:50 Reaguje na Pavel Železný
Nemohlo to být spíše úhynem, resp. odlovení rodičovského páru krahujcem či kočkou? Mortalita vyspělých mláďat na hnízdě bývá málokdy stoprocentní, většinou je to ztráta rodičů, postřik stromů v nejbližším okolí, nebo vysbírání hmyzu a jeho nedostatek pro krmící ptáky, potažmo i mláďata. V lesním prostředí bývá na vině krahujec, v zástavbě - nevýznamné zastoupení zeleně/zdroje potravy, chem. postřik nebo kočka.

Z hoblované budky vyletují mláďata později, než z přirozené dutiny, nejhorší je to u plotních sloupků, kdy samička krmí posledního hendikepa ještě dny i týdny po opuštění zbytku mláďat, jež jsou uzavřena dole do věku více než 4 týdny, tj. ca o 10 dní déle, než v přirozené dutině či nízké/ nehoblované budce.
Odpovědět

Pavel Železný

18.3.2024 14:05 Reaguje na Karel Zvářal
Ano, varianta úhynu rodičovského páru je určitě možnou příčinou, proč došlo k úhynu mláďat v budce. Jednalo se o budku v zahradní kolonii s výskytem toulavých koček.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

20.3.2024 12:14 Reaguje na Pavel Železný
No, hlavně že můžete potvrdit nevhodnost hoblovaných budek.
Odpovědět

Pavel Železný

26.3.2024 06:37 Reaguje na Jarek Schindler
Tento příspěvek pana Jarka Schindlera byl nahlášen redakci Ekolist.cz pro porušení pravidel diskuze a to: - osobní a jiné urážky ostatních diskutujících nebo dalších osob, nepodložené obviňování ostatních diskutujících nebo dalších osob.
V příspěvku se je jedná o urážlivý argumentační faul.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

20.3.2024 07:33
https://www.lidovky.cz/domov/desivy-pohled-ochranci-nasli-u-panelaku-400-mrvych-netopyru.A090826_155923_ln_domov_glu

Je pozoruhodné a příznačné, že nikdo z čtenářů nepoukáže na podobné případy z lidských staveb, např. bytů na sídlišti. Zdálo by se logické, že jak vlezou dovnitř, stejnou cestou by měli i ven... Ano, ale to je jen teorie!, je nemálo případů o hromadných úhynech netopýrů díky lidské hlouposti a lhostejnosti.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

21.3.2024 13:52
Málo se to ví, ale rorýsi hnízdí někde i ve stromových dutinách (po strakapoudovi či žlůně). A vyrobit pro ně napodobeninu těchto dutin s hoblovaným vnitřkem - to by byla ukázka antiekologie. Oni též hynou v budovách, např. po vletu za dřevěné žaluzie do zvonice, odkud se už nedostanou. Po hladké omítce to nedají, stejně jako zhoblovaném dřevu. Takže pokud budky na budovy ("špačník") a la Harz či Bělověž, tak jedině NEhoblované.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist