Autem, vlakem nebo letadlem? Úplně tak prosté to není
Laurie Wright, přednášející ze Solent University v Southampotnu, nehodnotí přímo krok premiéra Johnsona. Ale upozorňuje hlavně na to, že uhlíková stopa může být velmi zcestným měřítkem. Stačí se podívat na podíl emisí letecké přepravy osob, které globálně činí jen 3,5 %. Tedy vlastně úplně nejméně. Jsou proto nejlepší? S prostým podílem emisí tu nevystačíme, je prý třeba vzít v potaz samotný efekt emisí skleníkových plynů letadel. A protože létají v nadoblačných výškách a jejich kondenzační čáry skutečně přímo napomáhají skleníkovému jevu, je i při 3,5 % podílu emisí jejich efekt bližší spíš 4,9 %.
Nejde jen o emise, ale o jejich skleníkový efekt
Jsou tedy vlaky lepší? Wright naštěstí nemá spadeno jen na letadla, a tak dodává, že v případě porovnávání vlakové a letecké dopravy se nikdy nebude dát hovořit o nějaké funkční kompenzaci: „Dokud vlaky nebudou jezdit tam, kam létají letadla“. Protože jen tak by vlaky mohly „stáhnout“ pasažéry z přepravy regionální, letecké. A z tohoto úhlu pohledu se pak nejeví podpora vysokorychlostní dráhy HS2 ekonomicky/ekologicky prozíravá. Z letadel totiž ubere jen 1 % pasažérů a 4 % řidičů automobilů. Bude to jen další stavba, která ale neznamená změnu.
„Při porovnávání různých modelů přepravy můžete prostě spočítat emise, na které nás přijde přesunutí cestujícího o jeden kilometr,“ pokračuje Wright. Je to sice tradiční přístup, ale má pořádný háček. „Takový přístup naprosto ignoruje, kolik emisí skleníkových plynů produkují budovy, provoz, údržba přepravní infrastruktury.“ Je snadné ukázat prstem na zlý letecký sektor a vidět železnici jako hodnou nízkouhlíkovou alternativu. Do nádrží letadel se přece tankuje palivo, shoří, vyprodukuje emise. Zatímco železnice má čistou nulu, ne?
Letadlo čistší vlaku
Jenže i elektrifikované tratě někde musí energii brát a v Británii to zatím z čistých zdrojů rozhodně není. Projekt HS2, si bude žádat opravdu rozsáhlou infrastrukturu. A pokud ji, v rámci zhodnocení celého životního cyklu započítáme též, zvýší se tím uhlíková stopa dosud čisté železnice 1,8-2,5 krát. Pokud to samé započítáme pro letectví, zvýší se nám bilance o 1,25 násobek. Letiště s ranvejemi je sice pořádná stavba, ale ojedinělá. Ocelových kolejnic ale potřebujeme tisíce kilometrů. A u automobilů? Když vezmeme v potaz infrastrukturu, bude to o 1,4-1,6 násobek více. „V silniční i letecké přepravě dominují emise produkované létáním a jízdou, pro železnici jsou závažnější emise spojené s budovami a infrastrukturou,“ dodává Wright.
V případě, že do bilance různých módů přepravy započítáme i předchozí kompletní produkci paliva, zjistíme, že uhlíková stopa silničních vozů rázem stoupne o 63 %. U letadel o 31 %. A u vlaků? Alespoň u těch britských o 155 %! „Za každý model přepravy musíme zaplatit životním prostředím,“ říká Wright. „Být přitom schopni dobře spočítat skutečnou spotřebu energií a produkci emisí je prvním krokem, jak adresně zasáhnout proti klimatickým změnám.“ A vysokorychlostní trať HS2 je v tomto případě horší, pro životní prostředí škodlivější řešení, než regionální letecká přeprava.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (12)
vaber
21.2.2020 10:19Pavel Hanzl
3.3.2020 16:54 Reaguje na vaberJaroslav Štemberk
27.2.2020 01:08 Reaguje navaber
27.2.2020 12:11 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkPavel Hanzl
3.3.2020 16:58 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkJiří Daneš
21.2.2020 20:11Poznámka: I koňské potahy produkují skleníkové plyny ( prdění koní při trávení píce (celulosa) a zrna (škroby /glycidy/) a to pomíjím produkci CO2 při dýchání (koně i jezdce).
vaber
22.2.2020 15:35 Reaguje na Jiří DanešKdyž člověk nebude vyrábět zdroje pro obnovitelnou energii ,bude vyrábět něco úplně jiného ,což bude podobně energeticky a materiálově náročné, takže váš výčet ,, pro ilustraci,, je nesmysl , člově bude vždy něco dělat a vyrábět,bohužel spoustu věcí se vyrábí ,jen aby se od spotřebitele vytahly peníze a ten koupenou věc brzy vyhodí , to je mrhání energií,materiálem a zbytečná výrobaCO2 .
Kůň a jezdec zase vytvářejí CO2 z potravy která v řetězci, má zase původ v rostlinách které rozložily CO2 v atmosféře nedávno, stále jste mimo mísu, s porovnáním neporovnatelého
Pavel Hanzl
22.2.2020 17:43 Reaguje na Jiří DanešProto se přece vymýšlí OZE, abychom to zastavili.
Dnes by bylo už možno tavit sklo na fve panely vodíkovým plamenem vyrobeným z fve elektrolýzou, bagry by mohly jet na ekelektřinu z OZE a většina dopravy taky. Samozřejmě by tam asi muselo figurovat jádro, ale tohle by mohlo klimatu silně ulevit.
Uhlíková stopa jednoho litru benzínu je skuečně děsivá, od těžby ropy přes dopravou tankery přes krakování atd. miliardy tun oceli a betonu, gigantické ropné havárie, giga množství metanu atd. atd. atd,. Tohle je ten centrální problém.
Vaclav Sobr
23.2.2020 02:30viz například současný summit EU ohledně rozpočtu - kdy se na místě sešla řada papalášů co se na ničem nedohodli, sežrali občerstvení a zase jeli domů...
Stejného (ne)výsledku šlo dosáhnout mnohem efektivněji kdyby všichni do jednoho seděli doma a udělali si konferenční hovor přes SKYPE.
podobně by kupříkladu Europoslanci mohli zasedat jenom elektronicky, každý z domova videokonferencí a nemuseli vůbec jezdit do Brusele - v něm by se vůbec nemuseli objevit celé funkční období...
natož aby se věčně stěhovali mezi Bruselí a Štraburgem. Potřebují mluvit s úředníkem? Ať mu zavolají... není důvod k tomu aby se kdy fyzicky potkali.
Vaclav Sobr
23.2.2020 02:33 Reaguje na Vaclav Sobrvčetně veškerých hlasování, diplomacie a administrativy s tím že politik pracující z domova v takovém případě nebude muset dostávat vůbec žádné náhrady a bude mu stačit plat přiměřený jeho volebnímu obvodu.