https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/co-delat-kdyz-se-na-ture-potkate-s-pasteveckym-psem
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Co dělat, když se na túře potkáte s pasteveckým psem?

7.12.2020 05:18 | PRAHA (Ekolist.cz)
Třeba ve Švýcarsku si můžete úseky trasy hlídané pasteveckými psy předem vyhledat ve veřejně dostupných a pravidelně aktualizovaných mapách.
Třeba ve Švýcarsku si můžete úseky trasy hlídané pasteveckými psy předem vyhledat ve veřejně dostupných a pravidelně aktualizovaných mapách.
Snadná otázka, nelehká odpověď. Hodně totiž záleží, kde k takovému blízkému setkání dojde a jaké se zrovna nabízí možnosti řešení. Průvodní naučné video z YouTube popisuje řešení situace velmi líbivě a nenáročně. V hlavní roli v něm tu vystupují v jádru hodní pejsci, vyrůstající od štěňátek v ovčíně, kde se sžili se stádem oveček. A ty teď statečně chrání před vnějším ohrožením, například před medvědy a vlky. Tím, že jste vstoupili na jejich teritorium a přiblížili jste se stádu, jste v nich vzbudili ochranářské instinkty. A proto musíte postupovat rozvážně.
 

Znamená to, že se vyvarujete rychlých a rozmáchlých pohybů a zastavíte se, případně sesednete z kola. Klid je nejlepším řešením, protože pastevecký pes se dobrovolně zahnat nenechá. Jeho úlohou je ochránit stádo, ke kterému nejspíš směřujete. Pokud váš klid nevyvolá na psí straně podobné zklidnění, utlumení štěkotu a agrese, je lepší ustoupit a prostor, který hlídá, obejít. Jak poznat, kde se ona hranice, za kterou už nebudete čtyřnohému hlídači tolik vadit, nachází? V takovém odstupu, kdy už přestane štěkat a bude vás jen pozorovat. Zacházka se vám vyplatí, předcházíte tím totiž konfliktu.

Pokud je stádo ovcí volně rozptýleno na louce a nedá se obejít, můžete prý zkusit přes něj projít. V tom případě počítejte s tím, že vás pes bude svým štěkotem z blízkosti doprovázet. Není to úplně příjemné. Cyklistům se rozhodně doporučuje kolo stádem vést a nasednout na něj až dobrých 50 metrů za ním. Návod ještě dobromyslně doplňuje, že pastevečtí psi reagují o poznání agresivněji na jiné psy, takže byste rozhodně své mazlíčky neměli nechat běhat volně a možná zvážit úplnou změnu trasy. Přesněji: „Důrazně nedoporučujeme jít v oblastech s pasteveckými psy v doprovodu psa.“ Které to jsou?

Musí se nechat, že třeba ve Švýcarsku jsou v tomhle hodně napřed, takže si můžete úseky trasy hlídané pasteveckými psy předem vyhledat ve veřejně dostupných a pravidelně aktualizovaných mapách. Což vám ušetří spoustu starostí a velmi prakticky to vyvažuje fungující cestovní ruch, praxi šetrného zemědělského hospodaření a ochranu velkých šelem. Jenže řada destinací, kde můžete pastevecké psy narazit, má k idylce popisované naučným videem hodně daleko. Takže? Rozhodně si nezkracujte cestu přes ohradu, kterou pes hlídá. Ostatně, vstupovat na soukromý pozemek hlídaný psem jen tak, bez pozvání… abyste nakrmili hladové ovečky lupením, je opravdu hloupost.

Pokud je to možné, vyhněte se cíleně místům, odkud se výstražný psí štěkot ozývá. Jenže obejít konfliktní úsek cesty není všude dost dobře možné. Například při túrách rumunskými horami, v Gruzii anebo zaminovanými údolími Balkánu se můžete setkat s opravdu velkým a agresivním psem, který blokuje cestu a navíc ani trochu nevypadá, že by nějaké stádo chránil. Zachovat klid a rozvahu se rozhodně vyplatí i u něj. Pes umí být pořádně nebezpečný, když se vyleká, cítí nebezpečí a ohrožení. A vy pro něj v moment setkání pravděpodobně představujete všechny tři konfliktní prvky. Váš klid zmírní jeho vylekanost, sníží jeho pocit ohrožení.

Tím ale účelná lidsko-psí diplomacie většinou končí. Sledujte jeho reakce – naježená srst, vyceněné zuby, temné vrčení místo štěkotu – s takovým opravdu nebude rozumná řeč. Nezvyšujte hlas a nekřičte na něj – zní mu to jako agresivní štěkot. Vyvarujte se přímého pohledu do jeho očí, i to je provokace k zápasu. Neutíkejte. Ustupujte. A raději mu hned neukazujte záda. Zkuste jej pomalu obloukem obejít, možná to zabere, možná budete muset jít jinudy. Můžete se také kus cesty vrátit, vybavit se pořádně dlouhou holí a pak se vrátit a zkusit štěstí znovu.

Většina takových „divokých“ psů je bohužel uvyklá na velmi drsné zacházení a klacek ve vaší ruce jim ho alespoň vizuálně připomene. Bít se s nimi samozřejmě nemusíte, ale v případě eskalace konfliktu vám pomůže udržet si je od těla. Každá situace samozřejmě může být vždy o něco horší. Takže pokud sami procházíte liduprázdnou pustinou, a narazíte na celou smečku toulavých psů? Můžete jen v dobrém vzpomínat na naučné video o pasteveckých hafanech ve Švýcarsku. Tady bude každá rada drahá.

Pastevečtí psi se ale momentálně jeví jako nejefektivnější řešení ochrany stád ovcí, které umožňuje koexistenci zemědělců i velkých šelem. A je do značné míry na chovatelích/hospodářích, a také ukázněnosti turistů, jak to u nás bude fungovat. Jestli jako na divokém východě, anebo ve Švýcarsku.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (78)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

pp

pavel peregrin

7.12.2020 07:36
Mluvil jsem často se známým, který je v Rumunsku jako doma a se psy se v horách setkával. Nikdy se mu naštěstí nestalo, že by ho nějaký z nich napadl, ale je fakt, že tamní pastýři to s nimi umí a je to tam letitý proces předávání zkušeností, na rozdíl od nás. Také je asi dost podstatné, jaké plemeno je používáno k hlídání. Bude asi dost rozdíl narazit na KAO či SAO nebo čuvače, šarplanince, pyrenejského psa. Alespoň co říkal, tak ta první dvě tam neviděl, ale to je samozřejmě bez záruky. Hůl bych tedy na pastevce nikdy nezkoušel, jinak mi přijde článek od p. Dohnala napsaný rozumně. Jen pro odlehčení- když bude mít turista smůlu , pokud bude ve stádě přítomen, neskolí ho pastevecký pes, na kterého bude zaměřen, ale beran.
Odpovědět
LZ

Leon Zumr

7.12.2020 08:53
Snižování stavů turistů a cyklistů v praxi :-))) https://www.youtube.com/watch?v=YRX4PaQZ8Xs
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 11:15 Reaguje na Leon Zumr
To vypadá, že tam strážní psi zabránili řidiči, aby vjel na soukromý pozemek.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

8.12.2020 16:42 Reaguje na Leon Zumr
Za účelem snižování stavů turistů i cyklistů bych byl i pro účinnou ochranu vlků a medvědů hnědých. Jen je ještě naučit na turisty a cyklisty, místo na ovce.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

7.12.2020 10:04
Pořád to je o jednom a tom samém. Co vše budou muset chovatelé, turisté
a místní obyvatele obětovat a strpět díky ochraně kreatury na vlka, která
se přestala obávat člověka jako vrcholového predátora? I ten pastevecký
pes nemusí být řešením a pokud udělá turista či i dítě chybu, tak může
setkání dopadnout tragicky. To vše prý musíme obětovat, protože nelze
vlkům alespoň "vyprášit" kožich při každém útoku na stáda a při toulkách
v blízkosti lidských obydlí. A tak budeme vymýšlet příručky, jak chránit
ovce, jak cvičit psy, jak se chovat při setkání s těmi psy a nebo i vlky.
Vše vymyslí teoretici, kteří chovají čivavy a místo ovcí křečky. Lidem
z praxe je to k smíchu, protože neznám za svoji praxi se psy psa, kterému
alespoň jednou "neruplo v bedně" a zachoval se nestandartně. Často ani chovatel neví, proč k tomu došlo a co bylo příčinou. Může to být i bolest, momentální situace, kterou není schopen vyhodnotit jinak a nebo i chování samotného chovatele. Je to taky tvor chybující a ne pouze robot pracující
podle návodu k použití. Náprava takového stavu je často nad síly chovatele
a to ještě musí být v dosahu. Neidealizujme si pastevecké psy jako něco,
co situaci s kreaturami na vlka situaci vyřeší. Řešení je ve znovunabytí
respektu vlků a to bohužel jakýmkoliv způsobem.
Odpovědět
jp

j. pingu

7.12.2020 11:08 Reaguje na Břetislav Machaček
nevim proc by vlk,v mistech kde nema co hledat,nemohl dostat vychovnou gumovym projektilem,v rovnovaze s tim i pastevecky pes,co si plete turistu s predatorem....
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.12.2020 11:56 Reaguje na j. pingu
Jak by měl pastevecký pes rozlišit turistu od predátora?
Odpovědět
jp

j. pingu

14.12.2020 21:18 Reaguje na pavel peregrin
instinktem..
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

15.12.2020 14:54 Reaguje na pavel peregrin
Na to vám dá nejlepší odpověd francouzské video z prostředí Francouzskošpanělského pohraničního pohoří, kde tisícihlavá stáda pomáhají hlídat a chránit Pirenejští pastevečtí psi, jež dokáží zahnat i medvěda. Video je k shlédnutí na Youtube už několik let.
Odpovědět
wa

7.12.2020 12:03 Reaguje na j. pingu
Jednoduse proto ze i gumovym projektilem muzete vlka zranit. Ten pak nebude schopen ulovit si "prirozenou" korist, a bud se zameri nekde na nehlidany dobytek, nebo pojde hlady. (skuste se nechat strelit gumakem treba do stehna a pak si ubehnout kilometr)
Odpovědět
jp

j. pingu

14.12.2020 21:16 Reaguje na
pokud lovi ovce,tak je nadbytecny...
Odpovědět
ab

art b

7.12.2020 13:22 Reaguje na Břetislav Machaček
Tak vlk , rys , medvěd jsou původní české šelmy a to že se vrací Vlk do přírody tak je to dobře . To že se za komunistů vymýtily šelmy a lidé si na to zvykli je problém . Pokud by byli vlci přemnoženi tak též je to problém ale pokud v ČR by bylo 100 vlků tak je to správně jelikož příroda taky potřebuje predátory . A to že farmáři nejsou schopni zabezpečit si svá stáda je pouze jejich problém jelikož šelmy jdou po co nejsnadnější kořisti když mají možnost volby . A tou je nechráněný dobytek a skot . jenže český farmář bude brečet že mu zlý vlk zabil ovci jenže pokud si je nezabezpečí je jen jeho problém . Pastevecký pes je celkem vyzkoušené řešení ve světě jen my máme speciální vlky kteří jdou proti svým instinktům a ničeho se nebojí . I pokud by to tak bylo tak by zemřelo pár psů pár vlků a vlci by nechodily do konfliktů . A pochybuji že zrovna mi máme super vlky . Jelikož pokud by to tak bylo tak je lidé potkávají pořád je zajímavé že na ně člověk téměř nenarazí a pokud ano tak utečou . A to samé je u psa jen v málo případech se dostanou do střetu a pokud už se tak stane tak si to vlk zapamatuje .
Odpovědět
dm

david matoušek

7.12.2020 13:54 Reaguje na art b
To by mně zajímalo, kdo tohle doopravdy psal, čuju z toho pěknou provokaci :-)). Ne, že by nebyli mezi námi lidé s podobným pravopisem (a cizinci), ale u nich nepředpokládám zase zájem o stránky typu Ekolist.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.12.2020 16:52 Reaguje na art b
Možná byste měl tuto svoji tezi přednést chovatelům na Broumovsku.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

7.12.2020 23:20 Reaguje na art b
Souhlasím. Pastevečtí psi jsou nejefektivnější ochranou ovcí. Trvá to ale cca dva roky, než dospějí do té správné síly a zralosti, kdy jsou plnohodnotnými hlídači.

Pokud nejsou s ovcemi v ohradě, ale ve volné krajině, tak je třeba, aby nad ovcemi bděl i nějaký bača. Alespoň v našich podmínkách do doby, než si lidé na tyhle chlupaté pomocníky člověka zvyknou jako na samozřejmost.
Odpovědět
re

regis24

8.12.2020 12:16 Reaguje na Majka Kletečková
Majko, nemáte pravdu. Nejsou. Nejefektivnější ochrana ovcí je jejich trvalé uzavření do stáje.
Při pastevním způsobu je nejefektivnější kombinace různých opatření. Patří mezi oplocení s elektrikou, pastevečtí psi a strážce který každého vlka v ohradě zastřelí.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.12.2020 12:37 Reaguje na regis24
Proti té kombinované ochraně na pastvině nemám nejmenší námitky. Jeden extrém je hysterické plošné hubení vlků, druhý extrém je hysterické plošné chránění tohoto druhu. Realita by měla být někde mezi tím.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 14:34 Reaguje na Majka Kletečková
Škoda, že v boji s vlky nelze počítat také s berany. Nabrat beranidlem neukázněného turistu si naštvaný beran troufne a je tak větší hrozbou než typický pastevecký pes, ale na vlky bohužel naprdlý býložravec nestačí.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

8.12.2020 22:21 Reaguje na Majka Kletečková
Co říkáte na tohle? Mohlo by to fungovat.
https://youtu.be/T4g7e2G8vVE
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.12.2020 12:11 Reaguje na Jan Olejníček
Podobné statečné kohouty jsem zažila kdysi u své babičky, byli přednostně servírováni k nedělnímu obědu.

Pejsek má klidnou přátelskou povahu - ideální pro psy, kteří mají plnit roli společníků lidí. Odrostlejší štěně loveckého plemene by se při prvním setkání s takovým ptákem zachovalo s velkou pravděpodobností zcela jinak. A člověk by mu pak musel dát najevo, že takové chování se ve vztahu k domácí drůbeži netoleruje.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

8.12.2020 17:07 Reaguje na art b
I Vy jeden historiku (nebo spíše histeriku?)"... za komunistů se vymýtily šelmy a lidé si na to zvykli"? Kdo vám to nakukal? To by bylo to "za komunistů", dříve než kdekoliv vznikla první komunistická strana!
Protože: "Jako poslední český medvěd bývá uváděna zastřelená šumavská medvědice v okolí dnešního Jelení v roce 1856. Poslední medvěd na Moravě prý padl až v roce 1887 na Travném u Morávky v Moravskoslezských Beskydech, někdy se hovoří i o zástřelu z roku 1893 na panství Hukvaldy, ten však není doložen. Posledním útočištěm vlka v Čechách se stala Šumava. Za datum zastřelení posledního zdejšího vlka je považován 2. prosinec 1874. Osamělí jedinci se tu objevovali i po tomto datu, ale životaschopná populace se tu již nikdy nevytvořila. Populace na Moravě a ve Slezsku se udržela o nějaký ten rok déle – útočištěm se staly především Beskydy. Posledního vlka zde zastřelil 5. března 1914 František Jež u Bukovce (dnes zde, v nejvýchodnějším výběžku ČR, stojí tomuto vlku věnovaný pomník)."
Je ovšem pravda, že: Manifest Komunistické strany, jehož autory jsou Karl Marx a Friedrich Engels, byl sepsán na popud mezinárodní dělnické organizace, Svazu komunistů, který si tímto kladl za cíl představit širší veřejnosti jak svůj teoretický, tak i praktický program (viz Úvod).
Byl vydán ponejprve (roku 1848) v němčině, v kterémžto jazyce byl publikován v Německu, v Anglii a ve Spojených státech", v 4eských zemích ale žádní komunisti vlky ani medvědy a rysy nestříleli, to bylo vyhraženo bohatým majitelům Panství a lesů, nebo jejich zaměstnancům, kteří je stříleli jako škodnou, a ti rozhodně komunisty nebyli. Je ovšem pravda, že lidé si zvykli chodit do lesů beze strachu, že budou napadeni nějakou hladovou šelmou, která je snadno může zabít.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

8.12.2020 17:18 Reaguje na art b
Velké šelmy v Čechách nevymýtili komunisté, ale lidé za
císaře pána proto, aby mohli chovat v bezpečí svůj dobytek
potřebný k obživě obyvatel. Tehdy rostlo maso na loukách
a v lesích. Dnes to mnozí ani nevědí, protože ho kupují
zabalené v igelitu v krámě. Ten vlk není zlý, on je pouze
tím, co jsme mu dovolili a on to rychle pochopil, že je
chráněná šelma, které všechno projde. Je to jako netrestat
zloděje a vrahy a chtít po obětech, aby se zavřeli za
nepřekonatelné ploty a doufali, že se jim vyhnou. Tak se
budou muset oplotit nejen pastviny a možná časem i celé vesnice, protože i tam je něco k snědku. Pro vlky je
kořistí i pes a v nouzi to může být i člověk. Je lépe
požárům předcházet a ne už je hasit, až už nejde dům
zachránit. Na vině tak nebudou chovatelé a všichni co
před tím varují, ale ti, co to bagatelizují a nebo
dokonce ignorují. Ti by měli nést osobní odpovědnost
za tu bagatelizaci a ignoranci. Je to jako ignorovat
varování před požárem a ještě do něho přilévat olej.
Bez osobní zodpovědnosti nelze rozhodovat o něčem tak
důležitém jako je prevence a schovávat se za stát.
V místech výskytu vlky lidé potkávají, nadšení tím
nejsou, ale vy je asi v paneláku nepotkáte anonyme.
Odpovědět
MM

Milan Milan

8.12.2020 20:01 Reaguje na art b
Krásně řečeno "jelikož příroda taky potřebuje predátory". Vám se zdá, že ovčín je přírodní supermarket pro vlky - predátory? Navíc vlk u nás nemá, kromě člověka s flintou, přirozeného nepřítele......
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.12.2020 16:48 Reaguje na Milan Milan
Ovčín chráněný pasteveckými psy rozhodně žádným přírodním supermarketem pro vlky nebude!
Odpovědět
jp

j. pingu

14.12.2020 21:23 Reaguje na Majka Kletečková
a jak je to s Jeziskem...
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.12.2020 15:09 Reaguje na j. pingu
V ČR mají vlci nadílku od Ježíška v podobě nechráněných oveček skoro po celý rok.
Odpovědět
Zejména zájmena

Zejména zájmena

11.12.2020 14:07 Reaguje na Břetislav Machaček
Velmi hezky napsáno pane Machaček. Souhlasím s Vámi.
Odpovědět
MH

Miroslav Hoření

7.12.2020 12:08
Docela dobře napsáno. Sám se chovám ohleduplně a pokorně, nacházím -li se na cizím území, pravděpodobně bych se, se psem nějak domluvil, jsou to inteligentní cvičená zvířata. Ale určitě bych se nijak nedomluvil s beranem, to je asi tak podobné jako z bachyní, která chrání svá selátka. Těm se nedá vysvětlit, že jste si nepřišly pro sele a beranovy taky nevysvětlíte že skopové nejíte, tam je v těchto případech rozhodující, jak rychle umíte běžet a jak rychle si umíte najít bezpečný úkryt. Tak hodně štěstí.
Odpovědět
JM

Jiří MOC

7.12.2020 16:52 Reaguje na Miroslav Hoření
Asi jsem nucen pod tíhou toho co Jste napsal s Váni souhlasit.
S jednou velkou výhradou... tím že se nacházíte na CIZÍM území se rozhodně nechováte ohleduplně a už vůbec ne pokorně...
Na cizí území se bez svolení jeho majitele prostě nevstupuje. (TEČKA).
To že na to po vládě komunismu nejsme zvyklí a stále si neseme to že at louka, to pole, ten les co není oplocený je vlastně území nikoho
Odpovědět
JM

Jiří MOC

7.12.2020 16:56 Reaguje na Jiří MOC
se mi s odpuštěním nějak překlikl počíteč nebo co..
Tím podstatným sdělením je to, že každé území něčí je.
A to, které není vlastněné někaou osobou/firmou/spolkem/čímkoliv a je tzv. "státní" totiž také někomu patří... jeden z jeho majitelů jsem já = občan a daňový poplatník!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.12.2020 18:49 Reaguje na Jiří MOC
Podle váš tedy byla prvním komunistou z boží vůle císařovna Maruška:-)?

To jsou věci ...
Odpovědět
DH

David Hromádko

7.12.2020 16:40
Na každé túře se člověk může setkat se psem. Dnes je nemožné jít do lesa a nepotkat volně pobíhajícího psa, který se kdykoliv může rozhodnout vymezovat si postavení tím, že kousne... Pastevečtí psi mají tu výhodu, že se pohybují poblíž stáda a je možné se vyhnout konfliktu tak, že se vyhnu stádu ovcí, které může být takto hlídáno. Pastevečtí psi se již zdaleka hlasitě ozývají - i vůči velkým šelmám jsou šlechtěni nejdřív zastrašovat a útočit až v krajním případě. Navíc oni dělají rozdíl mezi člověkem a vlkem, protože k pastevci jako člověku se chovají jako k nadřízenému členovi. Srovnávat Rumunsko se situací, která je u nás, to je scénář, který se u nás zřejmě nemůže úplně stát. V Rumunsku je situace s různě velkými toulavými psy extrémně nezvládnutá - je jich tam spousta, očkování ani základní péče často vůbec neexistuje, drtivá většina nepatří nikomu a nehlídají vůbec nic, tudíž se mohou objevit kdykoliv a kdekoliv. U nás je a bude počet psů opravdu pečlivě omezen jen na ochranu stád a i současná legislativa vyžaduje předcházet psům toulavým a nepatřícím nikomu, což v Rumunsku nikdo neřeší. Takže pokud se pastevečtí psi začnou využívat, bude se to více podobat Švýcarsku, jen v menším měřítku. Navíc hodně stád se již dnes pase v přenosných či pevných oplocenkách, které i pastevecké psy ukotvuje ke stádu a omezuje jejich pohyb. Ve chvíli, kdy je ročně zaznamenáno mnoho stovek napadení psem, kterého potkáte na ulici nebo v lese na houbách si myslím, že obávat se útoku pasteveckého psa, který je (oproti kde jakému volně pobíhajícímu se psovi bez majitele v dohledu) cvičený na jasné a z dálky slyšitelné varování štěkotem a hledění si svého stáda, trochu zbytečné.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

7.12.2020 16:55 Reaguje na David Hromádko
No, že by někoho napadl pes v lese, houbaře, to jsem neslyšel. Možné to samozřejmě je, ale skutečně neznám takový případ.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 00:22 Reaguje na pavel peregrin
Když jsem byla dítě, měla jsem kamaráda, který měl špatnou zkušenost se psem a psi se na něj kvůli jeho strachu vyloženě zaměřovali. Byla jsem s tímhle kamarádem v lese a objevil se tam velký německý ohař z „naší“ vesnice, kterého jsem znala a který byl zrovna na nepovolené vycházce bez vědomí svého pána. Dobrosrdečný pes se k nám hnal a vrtěl ocasem a přesto se mému kamarádovi podařilo panickým chováním a útěkem dosáhnout toho, že ho pes kousnul a tekla krev. Zemědělec a zároveň myslivec svého psa pak seřezal a ten stejně za nějaký čas opět využil příležitosti a zdrhl, přestože ho při návratu zase čekal výprask.

Když se někdo bojí psů, tak ti jsou schopni to vycítit na dálku a ten strach jim připadá podezřelý. Takový člověk se ale ovcím hlídaným pasteveckými psy nejspíš velkým obloukem vyhne.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

8.12.2020 06:40 Reaguje na Majka Kletečková
To je tím , že jste se ještě nepotkali - vy , za zády kolo a rodinu a on , za zády stádo. Ale vy jste určitě statečná , on by si záchvěvu strachu ani nevšiml. A co až jich bude víc ? Víte ,jaký je obrovský rozdíl mezi jedincem a smečkou ?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 12:00 Reaguje na Petr Pekařík
Rozhodně bych si nepřála setkat se v Rumunsku se smečkou zdivočelých psů, co nic nehlídají, nemají žádného pána a potravu si musejí obstarávat sami.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.12.2020 07:14 Reaguje na Majka Kletečková
Psa máme celý život,v tom, že pes vycítí u člověka strach máte pravdu. Nicméně pokud budete stát tváří v tvář 80 kg pastevci,je to úplně jiný pocit než stát např. proti NO nebo jinému většímu psovi. Jak jsem již psal, tu "čest" jsem měl a zároveň velké štěstí a to se psů nebojím. Respekt ano, ale nebojím. V tomhle případě to ale bylo úplně jiné a nepřeju to nikomu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

7.12.2020 16:57
Já teda nevím, ale použít na cizího psa klacek bych se dost obával. Něco jiného je, když jej na psa použije jeho majitel, který je v jeho "smečce" tomu psu nadřazen, něco jiného je, když to zkusím já. Navíc, když vím, že třeba služební plemena jsem naopak cvičena, aby se člověka s holí nebála a zaútočila. Kromě toho pastevečtí psi obvykle pracují ve skupině, takže by se klidně mohlo stát, že jeden by se mi zakousl do ruky s holí a druhý by zaútočil na krk.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.12.2020 07:21 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Ano, zvláště KAO jsou známí tím, že v případě útoku na rozdíl od služebních plemen neútočí tupě na ruku, ale rovnou na krk, genitálie či břicho. Navíc pokud služební pes zakročí, tak kousne a drží, tudíž protivník má šanci, pokud to vydrží, se ho zbavit, ale KAO překusuje, a to dosti rychle.Pokud se ten pes vás rozhodne zabít, vyvrhne vám střeva dřív, než napočítáte do třech.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

8.12.2020 09:26 Reaguje na pavel peregrin
Ti byli cíleně vyšlechtěnna zabíjení vlků. V takovém zápase platí akorát pravidlo - vyhrává ten kdo rychleji zabije svého protivníka.
Odpovědět
re

regis24

7.12.2020 17:22
Honza Šefc chovatel ovcí z Lachova.

Otevřený dopis panu RNDr. Františku Pelcovi, řediteli AOPK Praha
Vážený pane doktore,
rád bych Vám osvětlil svůj problém s vlky. Jak jistě víte, chovám 1300 ovcí a 2000 jehňat. Ovce paseme na cca 300 ha. Oplocení máme z pletiva, jehož délka je 42 km.
Abych zachránil ovce před útoky vlků, musel jsem přijmout rychlé řešení. Rychlé řešení v mé situaci spočívá v nočním hlídání stád. Noční hlídač objede oplocení a u ležícího stáda zastaví. Vystoupí z vozu a několikrát zakřičí výzvu vlkům: „Táhněte pryč, vy hajzlové!!!“ Vlk, jelikož je plaché zvíře a člověka se bojí, by měl na tuto výzvu reagovat.
Do letošního podzimu bylo toto hlídání relativně účinné. Proto Vaše tvrzení, že hlídač jezdí autem a vlci se auta nebojí, pravdivé není. Taktéž Vaše informace veřejnosti, že hlídač z auta nevyleze, když prší, není pravdivá. Hlídač je poctivý chlap, který má zodpovědnost, a mohu Vám garantovat, že svoji práci dělá na 100 %. Jeho práci jsem si ověřil při průtrži mračen. On ten chudák nečekal v autě až přestane pršet, ale i v tom nečase konal svou povinnost, jakou jsme si domluvili. Nebude tedy problém v hlídači, ale ve vlcích, kteří nerozumí česky.
Neumím si vysvětlit, proč vlk neuteče, když je plaché zvíře, a člověka se bojí. Možná to bude tím, že hlídač volá česky a oni mu nerozumí, neboť jejich „rodná řeč“ je němčina. Jinak si to nelze vysvětlit…
Když vlk nereaguje na volání: „Táhni pryč, ty hajzle!!!“, musí nastoupit těžší kalibr. Tím je vystřelená světlice se zvukovým efektem. Dle zkušeností kynologů mají psovité šelmy velmi vyvinutý sluch oproti člověku. Lze tedy předpokládat, že vlk, jelikož je psovitá šelma, a ještě k tomu plachá, bude na světlice reagovat. Bohužel ani po tomto výstřelu vlci neopouští svoje pozice. Když už o půlnoci majitel stáda nemá žádný prostředek, jak vlka odehnat, volá na CHKO. Dostane se mu odpovědi, že v této situaci je každá rada drahá.
Je skvělé, že v pondělí ráno má CHKO a AOPK plno nápadů a hýří svými myšlenkami na všechny světové strany. Jedna myšlenka mě ale natolik zaujala, že jsem ji začal prověřovat.
„Chovatel si řádně nezabezpečil stádo!
Nabízíme 100% dotace na ochranu stád.“
Stále mi to nedocvaklo... Na co že se poskytuje ta dotace??? Na ploty 1,20 – 1,40m vysoké, doplněné elektrikou.
Asi jsem cvok, ale stále nevím, proč v zoologické zahradě v Troji mají 3metrový plot a v Srní na Šumavě dokonce 4metrový. Já jsem si vždy myslel, že to tam mají proto, aby jim vlk neutekl. A ono ne! Oni to tam mají jen tak na okrasu. To jsem bohužel doteď nevěděl…
Tak se budu řídit zkušenostmi z Německa. Postavím si plot 1,40m vysoký doplněný o dva elektrické dráty, jedním nahoře a druhým u země.
Budu doufat, že vlci, kteří přišli z Německa, jsou uvědomělí a plot 1,40m nepřekonají. Postavím si toho 40 km a pak konečně budu v klidu spát. Ušetřím za nočního hlídače a ovce budou v bezpečí.
Říkám si: „Probuď se, člověče! Co ti to nabízejí, vždyť to jsou odborníci, kteří vlka nikdy neviděli.
Oni mu nemuseli stát v tváří tvář.
Nemuseli se bát o svůj holý život.
Nemuseli ročně ze své kasy platit 500 000 Kč za hlídače.
Nemuseli odklízet mrtvoly ovcí.
Nemuseli shánět stáda, aby je ochránili.
Nemuseli v dešti řvát na vlky.
Co vlastně museli?! (AOPK)
Uklidnit veřejnost. – Vše je v pořádku.“
A potom si všichni říkají: „To jen ten líný velkochovatel, co si neumí zabezpečit stádo, otravuje a snaží se nám vnutit myšlenku, že tu není něco v pořádku.
To né, pane Šefc, u nás je vše v pořádku!“
Ano, asi... Stát poskytuje 100% dotace na ochranu stád. Bohužel je smutné, že skoro žádní zemědělci tyto peníze nevyužili. Možná je nechtějí, protože mají peněz dost. Anebo je problém někde jinde?
Nebude ten problém v naivitě úředníků, kteří mnoho let studovali přírodu a vlastně toho o té místní moc nevědí? A kdyby chtěli vědět, mohli přijmout nabídku návštěvy pastviny při útoku vlků. Ale očividně nechtějí. Příroda v knížkách a za monitorem je trošku jiná, než ta ve dvě hodiny ráno v dešti na pastvině s ochočenými vlky.
Je potřeba přestat ze zemědělců dělat hlupáky. Začít používat zdravý rozum a uznat svoji NAIVITU. Začít rychle řešit ochočené predátory.
Neboť jak z ní heslo nás, zemědělců z Broumovska:
„Pozor!!! Vlk trávu nežere, ale jednou sežere Vás.“
S pozdravem
Jan Šefc
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

7.12.2020 19:01
Článek fajn, i když svým způsobem trochu pro sebevrahy:-), bo zkoušet to na psa ... hlavně nějaké velké pastevecké tele ... klackem může pouze ten:-).

Zásady jsou jasné, do ohrady nelézt vůbec, pokud tam není žebříček či vstup. A kdyby, tak jen když v ní fakt nic není. Naprdlý beran je snad horší než ten pes:-) a skot či koně jsou už úplně jiná váhová kategorie:-). Nouzovou variantou je jít těsně podle ohradníku a prostě to po okraji obejít.

Pokud pes štěká, stojím, zcela v klidu a potichu, max tiše mluvím. Následně jej zkusím zeširoka obejít, a když to nejde, tak ustoupím a obejdu to.

Pokud se na louce cokoli pase, snažím se to obejít po okraji, resp. udržovat max možnou vzdálenost od zvířat.

Obecně platí, že bych větší obavy měl z nějakého naprdnutého býložravce:-), než z pasteveckého psa. Ti bývají vycvičení a většinou mají i rozum, což se o tom budoucím guláši říci zrovna nedá:).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

10.12.2020 06:47 Reaguje na Svatá Prostoto
No, ono záleží na situaci. Kdysi, když byly ohrady pro krávy u nás, ještě s ostnatým drátem, tak automaticky dle mých rodičů tam, kde se něco páslo, se nelezlo. (Na těch pastvinách za vlhka rostly krásné a velmi chutné žampiony, mnohem chutnější než ty dnešní pěstované.)I když se tím zkracovala cesta. Tehdy tam byly nejvíc krávy naší místní rasy Červenka a asi to byly krávy poměrně klidné. Ale nelezlo se tam.
Když jsem pak byl o něco později na pionýrském táboře v tehdejší NDR v Lužickém Srbsku, tam už byly elektrické ohradníky. A tam jsme, i s vědomím vedoucích normálně chodili skr ty ohrady, i když tam byl dobytek. Asi to byly krávy zvyklé na lidi.
Ale pokud by to byl nějaký "přirodnější" dobytek, třeba nějaký skot zvyklý na celoroční pobyt venku nebo dokonce onen zpětně vyšlechtěný pratur, zubr nebo bizon, tam to je jasné, že do ohrad se neleze.
Odpovědět
ig

7.12.2020 21:29
No co by. Nechám psa dělat svoji práci a pozůstalí pak vysoudí odškodné.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

8.12.2020 06:32
Jako v tom vtipu
Potkáte-li se s medvědem, nedělejte nic , medvěd udělá všechno za vás.
Kamarád má u dogy napsáno - lehněte si na zem a vyčkejte pomoci. Přeji hodně štěstí.
Odpovědět
Václav Hellebrand

Václav Hellebrand

8.12.2020 07:07
Pravda je ta, že není znám případ napadení člověka vlkem. Napadení člověka psem jsou desítky ročně a některé končí smrtí člověka. Osobně znám případ, kdy v chatové kolonii blízko Budapešti vlezli na zahradu dva bezdomovci a Kavkazský ovčák je OBA zabil. Při tom ten pes nedělal nic jiného než svoji práci.
Mimochodem majitel psa dostal 5 let natvrdo, kolik si odseděl nevím.
Takže ochrana stád velkým pasteveckým psem toto riziko má a toto riziko je hodně velké. Řešení je jediné, vlk musí vědět, že si opravdu nemůže beztrestně dělat co chce. Tento pocit v něm vypěstoval člověk, tedy alespoň "ochránci zvířat". Řešení jediné. Rozumný odstřel vlků.
Odpovědět
Hu

Hunter

8.12.2020 07:17 Reaguje na Václav Hellebrand
Případů napadení člověka vlkem je zdokumentováno spoustu.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 11:57 Reaguje na Václav Hellebrand
Zajímalo by mne, jestli by byl někdo potrestán, kdyby neznámého střelce s kuší, co nedávno zabil panu Pitkovi kobylu, zabil hlídací pes přitom, kdy ten člověk uřezával umírajícímu koni ucho a vydloubával oko.
Odpovědět
re

regis24

8.12.2020 12:18 Reaguje na Majka Kletečková
Majko, opakovaně jsem Vám zde na Ekolistu dával citaci ze zákonů. Kdyby jste si to přečetla, neptala by jste se tak hloupě.
Odpovědět
Hu

Hunter

8.12.2020 07:09
Schválně co nastane dřív. Napadení pasteveckým psem nebo napadení vlkem:-)?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

8.12.2020 12:28 Reaguje na Hunter
Psem ... psa je totiž mizerným výcvikem slušně dokurvit ... dámy prominou. U těch vlků je to přeci jen lepší.

A v této souvislosti mne napadá ... nějaké odhady počtu těch vlků jsou, orientační, ale aspoň tak. Jsou i nějaké údaje o pasteveckých psech ... ne celkem, ty podle jednotlivých plemen k sehnání asi budou, ale těch skutečně využívaných u stád?
Odpovědět
Hu

Hunter

8.12.2020 12:34 Reaguje na Svatá Prostoto
Taky sázím na pasteveckého psa :-). To ale těm turistům může být celkem jedno :-), jestli to bude vlk nebo pastevecký pes :-).
Odpovědět
Hu

Hunter

10.12.2020 03:55 Reaguje na Hunter
Není nad pasteveckého psa :-)

https://brnensky.denik.cz/nehody/sedesatikilovy-pes-ohrozoval-lidi-v-jundrove-ti-ve-strachu-vylezli-na-rozvadec-2.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_req_id=qgDHTNQxNA2-202012100211&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 12:42 Reaguje na Svatá Prostoto
To mne také zajímá!
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 12:43 Reaguje na Majka Kletečková
(počet pasteveckých psů skutečně využívaných k ochraně stád v ČR)
Odpovědět
JM

Joska Malý

8.12.2020 15:32
Zkušenost se psi z Rumunska:
Stáda jsou většinou roztahaná a někdy nelze projít jinak než blízko, či skrz. V okamžiku, kdy se pozdravíte s bačou, psi se automaticky uklidní, nebo si je zklidní on, to funguje stoprocentně. Pokud bača není v dohledu, či nespěchá, pak nastává krušná chvíle, psi se vás snaží obkličit, skupinku roztrhnout, štěkají, naznačují útok, snaží se přiblížit. Vyplatí se mít hůlky, kterými vyznačíte perimert a semknout se zády k sobě, aby se k vám nemohli dostat ze zadu. Též se prodávají přístroje emitující nepříjemný ultrazvuk, který psům není příjemný a drží je od vás poněkud dále, ovšem na trvalo je to neodežene. Na toulavé, ale i na pastevecké psi fungovalo "sehnutí pro kámen", to je tam běžná metoda zahánění psů a pokud máte kámen v ruce a naznačujete hod, psi většinou couvly, když ho po nich hodítě i utečou (ti toulaví). Zklidnění nikdy nefungovalo. Vzdálení někdy není možné. Jediné, co fungovalo vždy a všude byl bača.
Pokud tento článek má naznačit, co nás v blízké budoucnosti čeká v pohraničí kvůli vlkům, tak potěškoště. V tom Rumunsku jsem to chápal, jako součást koloritu, ovšem ty setkání nebyla nikdy příjemná, někdy i dosti dramatická.
V tom případě bude dobré do běžné výbavy turisty zahrnout pepřový sprej, ideálně s paprskem, nikoli rozptylem. Výhoda je, že eventuelně bude fungovat i na ty synantropní vlky, co se nebojí lidí nic.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

8.12.2020 18:36 Reaguje na Joska Malý
To odpovídá tomu, co jsem slyšel od známého. Pouze si nedovedu představit, že bych na kavkazského ovčáka použil kámen. To je v podstatě si podepsat rozsudek smrti.Ale jak jsem psal, oni zřejmě používají jiná plemena, KAO tam neviděl.
Odpovědět
JM

Joska Malý

10.12.2020 11:05 Reaguje na pavel peregrin
Upřesním, jednou nás přišlo zachránit malé dítě od bačy, chlapec odhadem 6-8 let, psi seřval a aby tomu dodal váhu, jelikož nebyl o moc větší, než ti psi, házel po nich kameny, poslechli ho rychle a jasně. Na toulavce to fungovalo. Nejsem si jist, zda jsme to na ty pastevecké někdy přímo zkoušely, ale obecně je to v Rumunsku oblíbená metoda komunikace se psy. Snad všichni toulavci to velmi respektují. Ti pastevečtí minimálně od svých pánů.
Odpovědět
MM

Milan Milan

8.12.2020 19:54
Hoďte nějakou radu co dělat, když se potkám na túře s vlkem a pastevecký pes nebude nablízku.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

8.12.2020 23:58 Reaguje na Milan Milan
Kdybych potkala v přírodě živého vlka, určitě bych se vyvarovala šermování voňavou šunkou nebo štanglí salámu. Připravila bych si pepřový sprej a kapesní paralyzér.

Pan Vinkler a pan Chlor před nějakou dobou na ekolistu zvažovali mít pro takovou situaci granát, nejlépe z WW2. Ten může ale zabírat v baťohu hodně místa a je otázkou, zda není na túry příliš těžký. Také nevím, jak by se starý granát zachoval, kdybych zakopla a udělala kotrmelec.

Duha Olomouc nabízela na svém e-shopu bavlněná trička s vlky. Podle vlčího trika prý pozná vlk, že jeho nositel je vlkofil a nechá takového člověka na pokoji. Jsem ráda, že jsem si pro sebe stihla před měsícem jedno takové triko koupit. Minulý týden jsem si chtěla objednat další tato preventivní trička, bohužel jsou nyní vyprodaná, a nabízená trika s rysem nebo kočkou divokou na vlky nepůsobí.

Napadlo mne, jestli by nebylo vhodné před začátkem túry do vlčích oblastí potřít sebe včetně oblečení českým česnekem (?). Česnek spolehlivě odpuzuje komáry a ve vlakovém kupé i cizí lidi. Podle literatury, kterou jsem četla v dětském věku, chrání i před upíry a vlkodlaky. Vlci mají vynikající čich a podle česneku by i slepý vlk poznal, že nejsem ani srnec, ani jelen, ani muflon, ne?

Co by za to daly vlčí hlídky, kdyby se jim poštěstilo potkat v přírodě živého divokého vlka.
Odpovědět
re

regis24

9.12.2020 07:06 Reaguje na Majka Kletečková
Nějak to ale nesedí s tím co tvrdí právě Duha a jejich příznivci. Třeba pošuk Malík tvrdí, že vlci jsou naprosto přesně sledovani, prakticky online. Mě je jasné, že v té záplavě lží se ztrácíte, ale musíte si to trochu hlídat. Takhle působíte dost hloupě.
Jinak co třeba případ vlka který se nebál chlapa s nastartovanou motorovou pilou?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.12.2020 23:23 Reaguje na regis24
To by byl dobrý námět pro film Český masakr motorovou pilou.
Odpovědět
ig

9.12.2020 11:19 Reaguje na Majka Kletečková
A to já bych mu ten salám klidně dal. Vždyť musí mít chudák hlad, vlastně přímo z definice - jako vlk.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

9.12.2020 01:02
Je to článek o ovečkách a psech. Jenže na pastvinách je i skot, koně a i další velká zvířata.
A přestože třeba u nás je hustá síť cest, tak cyklisti a chodci bez obav vlezou na pastvinu se skotem. A nezřídka s volně puštěným psem. A nebo s malými dětmi.

Odpovědět
AK

Air Kairos

9.12.2020 08:42
Turiste jsou velky problem. Vetsina se totiž chova jako predatori,ale vubec si to neuvedomuji. Mam tim na mysli i lidi, kteří maji prirodu radi,ale jejich vyzarovani, zpusob jakym se cestou bavi, kadence hlasu, tedy veci, které jsou jakoby v normě, i to samozrejme narokove vstupovani do prirody, na pozemky, i zdanlive nevinne foceni zvířat. Automaticke predpokladani, že zvíře je neco méně než Já, pan tvorstva, CLOVEK. Ja jen já. Chybi vnimavost a úcta.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

9.12.2020 14:24
„Jsou i nějaké údaje o pasteveckých psech ... ne celkem, ty podle jednotlivých plemen k sehnání asi budou, ale těch skutečně využívaných u stád?“ (Svatá Prostoto 12:28)

Podle AOPK stát poskytuje chovatelům hospodářských zvířat dotace na pořízení pasteveckých psů. Takže někde by měl být přehled, na pořízení kolika pasteveckých psů byla kolika chovatelům vyplacena jaká celková částka. Uvítala bych článek na ekolistu, který by se zabýval i takovými aspekty, jako je zájem chovatelů o tyto dotace, zvláště v oblastech s výskytem vlků. Zajímalo by mne také, jaké podmínky musejí zájemci z řad chovatelů hospodářských zvířat splňovat, aby jim byly tyto dotace poskytnuty. Sehnat štěňata některých plemen pasteveckých psů by neměl být zatím v ČR problém.
Odpovědět
MM

Milan Milan

9.12.2020 19:35 Reaguje na Majka Kletečková
Celá tahla diskuze myslím je zbytečná. Někdo sem nasadil vlky a to je obrovský hazadr. Takže jediné řešení je přestat vlkům poskytovat speciální ochranu, snižovat stavy a běžně je lovit a jak jsou vlčci chytří ztratí se zpět do Němec.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.12.2020 11:54
Momentálně je na Novinách článek o odchytu středoasiata v Brně. Uspali ho narkotizační puškou, jinak by byli i strážníci v prd... Takže doporučuji přečíst a asi takto nějak to u pastevců probíhá. Článek jak na zavolanou.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.12.2020 12:31 Reaguje na pavel peregrin
Jednalo se o psa, který chránil ovce a byl k tomu od mala vychováván?
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.12.2020 12:58 Reaguje na Majka Kletečková
Jednalo se o psa plemene středoasijský pastevecký pes, takový jen o málo lehčí odvar kavkazského ovčáka. Je úplně jedno, zda chrání či nechrání ovce, tato dvě plemena mají nedůvěru, nadměrnou ostrost a zlostnost vůči cizím v genech a popisu práce. Středoasiat se prostě choval tak, jak se chovat má.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.12.2020 14:03 Reaguje na pavel peregrin
Ve zprávě nebylo uvedeno, co předcházelo tomu, že ten pes volně a bez jakéhokoliv dozoru pobíhal ve veřejném prostoru. Možná nevěděl, jak se dostat do svého domova, a v cizím prostředí bez pána se cítil vystresovaný. Typický SAO nemá tendenci opouštět střežené objekty.

Viděla jsem nedávno několik středoasijských pasteveckých psů u jedné soukromé bezpečnostní firmy střežící různé areály a tam si je moc chválili, prý to jsou vyrovnaní nenároční psi, kteří toho vzhledem k jejich velikosti ani moc nesežerou (ve srovnání např. s NO). Sekuriťáci, se kterými jsem mluvila, je považují za nejlepší plemeno z jejich strážných psů. Já bych pro ochranu hospodářských zvířat u nás upřednostnila SAO před kavkazákama.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

10.12.2020 14:55 Reaguje na Majka Kletečková
Co tomu mohlo předcházet- prostě se dostal ven. Jednou jsem zde popisoval, jak jsem najížděl Trabantem právě na SAO, který se dostal ven a jasně útočil.Ono už je jedno, zda na ostrahu využijí SAO nebo KAO, ve své podstatě to jsou obě plemena, která necouvnou před ničím a ta zlostnost je jim vlastní. Vyrovnaní psi to jsou,jenže po svém, tu jejich vyrovnanost bych spíš charakterizoval jako vědomí své síly a dominance vůči ostatním včetně psů, ale pokud si situaci vyhodnotí po svém, po svém potom také jednají. Když si vezmete průměrného chovatele ovcí, bez nějakých zvláštních zkušeností se psy , asi jako ostatně většiny nás všech, tak SAO a KAO jsou asi tou nejlepší volbou z hlediska vlků, ale nikoliv z hlediska toho chovatele. Tato plemena jsou dle mého názoru vhodná pouze pro zkušeného chovatele psů nebo pro chovatele psů ze zemí, kde v tomto mají bohatou tradici a zkušenosti.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.12.2020 15:32 Reaguje na pavel peregrin
To od Vás ale nebylo moc pěkné úmyslně najíždět autem do psa. Doufám, že jste mu neublížil! (psovi, ne autu)
A vůbec, co jste tam pohledával? Nechtěl jste tam něco čmajznout a pes Vám to překazil?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

10.12.2020 18:33 Reaguje na Majka Kletečková
Pane peregrine, neberte mne moc vážně :-).
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

11.12.2020 06:44 Reaguje na Majka Kletečková
Myslím , že pro zajištění průchodu krajinou pro turisty to bude časově poněkud nevýhodné :-)
https://brnensky.denik.cz/nehody/sedesatikilovy-pes-ohrozoval-lidi-v-jundrove-ti-ve-strachu-vylezli-na-rozvadec-2.html?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu#dop_ab_variant=0&dop_req_id=tarqksPsnas-202012110531&dop_source_zone_name=hpfeed.sznhp.box
Lze dostat dotaci na uspávací pušku a plný palebný průměr šipek ?
Odpovědět
dm

david matoušek

11.12.2020 07:11 Reaguje na Petr Pekařík
Časem bude podmínkou dotace či náhrady škody, kromě plotu s elektrikou a pasteveckými psy i stavba min. dvou rozvaděčů na každé pastvině :-))
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

12.12.2020 22:29 Reaguje na david matoušek
Už jsem se lekl , že trafostanic :-))
Odpovědět
pp

pavel peregrin

11.12.2020 07:02 Reaguje na Majka Kletečková
To je v pohodě. Najížděl jsem do něj, protože byl volně na silnici, ráno a s jasným úmyslem útočil! dokonce i na auto. Pak si ho majitel nějak odvolal, už se nepamatuji, ale co vím přesně je to, že když jsem se po chvíli vracel, jela po té silnici paní poštmistrová s ranními novinami. Nemusím vám jistě říkat, co by se asi stalo, být tam dřív než já s autem.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist