https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/jak-prezit-silvestr-odvezte-chlupate-milacky-nekam-kde-to-nebouchaw
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jak přežít Silvestr: odvezte chlupaté miláčky někam, kde to nebouchá Reedice

27.12.2018 02:00 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jako další dobrý trik je umožnit zvířeti, aby si mohlo někam zalézt a schoulit se. Pod postel, pod křeslo, do vany.
Jako další dobrý trik je umožnit zvířeti, aby si mohlo někam zalézt a schoulit se. Pod postel, pod křeslo, do vany.
Kdo někdy viděl psa k smrti vyděšeného rachejtlemi a dělobuchy, ví, že Silvestr není jen radostné vítání Nového roku, ale také děs a hrůza pro němé tváře. Jednoduchá rada veterinářů, jak přežít Silvestra, je odjet s domácím zvířectvem někam, kde to nebouchá.
 

Pohodlnější je psi nebo kočky nadopovat utišujícími léky. „Když je to jen trochu možné, tak doporučujeme zvířata takto neutišovat,“ říká opavská veterinářka Mariana Mazumderová. „Mnohem lepší je zvířata odvézt někam, kde bude klid.“

Když není jiné řešení a musíte se svými chlupatými miláčky strávit Silvestra ve městě, je dobré se na to předem připravit a předejít tomu, aby je první petardy vyděsily. „Je možné pustit hodně nahlas rádio, televizi, hudbu, cokoliv, co překryje venkovní oslavy,“ říká Mariana Mazumderová. Zvukovou kulisu ovšem musíte pustit ještě před tím, než začnou rachejtle lítat. S tím je trochu háček, protože oslavy Silvestra mají kvůli dětem často malou předehru už večer.

„Aby zvíře přečkalo oslavy Silvestra v co největším klidu, je potřeba být připraven včas. Zvíře nesmí zahlédnout ani zaslechnout, že venku nějaký Silvestr je,“ doporučuje Mazumderová. „Je skoro nemožné zvíře utišit, když už se kvůli ránám a zábleskům vyleká a začne hysterčit.“

Jako další dobrý trik je umožnit zvířeti, aby si mohlo někam zalézt a schoulit se. Pod postel, pod křeslo, do vany. „Pochopitelně to musí být takové místo, kde si v případě, že začne vyvádět, nemůže nijak ublížit,“ doplňuje Mazumderová. „Také to musí být místo, odkud nemůže utéct ven, protože vyděšené zvíře by se mohlo zaběhnout.“

Podle Mazumderová snášejí kočky silvestrovské oslavy lépe než psi. Pokud majitel psa ví, že žádné popisované opatření nezabere a že hrozí, že si zvíře ublíží nebo zdemoluje byt, pak se dá podat gel Sedalin, který obsahuje poměrně šetrné sedativum. Lék je k dostání jen u veterinářů, je proto potřeba ho začít shánět předem. „Gel ale účinkuje hodně individuálně a někteří psi po něm spí dva dny. Jiní jsou třeba jen hodinku jako ‚zakletí‛. Každopádně i sedativum je nutné podat ještě před tím, než začnou lítat petardy,“ vysvětluje veterinářka. „Jakmile se nervový systém hlukem nabudí, tak na tyto uklidňující látky reaguje velmi málo.“

V každém případě není vůbec dobrý nápad vzít vyděšeného psa s sebou ven a doufat, že si na rány zvykne. Nezvykne, tvrdí Mazumderová. Spíš bude mít daleko větší strach, až zaslechne rány příště.

Je to krása. Tedy pokud nejste vyděšená srna
Je to krása. Tedy pokud nejste vyděšená srna

Silvestrovská zábava není problematická jen pro psy a kočky. Jak varují ochránci zvířat, i divoká zvířata jsou z náhlého a nečekaného hluku a světla vyděšená a ve stresu. Ochránci zvířat popisují, že například labutě vyplašené ohňostrojem v úleku a šoku vzlétají do vzduchu. Ptáci jsou dezorientovaní a jejich zmatený noční let například noční Prahou může snadno skončit nárazem do tramvajových trolejí. To je srážka, která zpravidla končí vážným zraněním zvířete.

Nejde ale jen o labutě. „Světlo nad rámec přirozeného světla a hluk má negativní vliv i na lesní zvěř. Ta v noci potřebuje klid,“ říká Radek Drahný, mluvčí Správy Krkonošského národního parku. „Zvěř v zimě nemá tak snadný pohyb, aby před hlukem utekla.“ A často ani není kam, protože rány a světlo přicházejí ze všech stran.

Doporučení na závěr: Až budete v obchodě vybírat, které petardy a rachejtle si koupíte, zkuste je vrátit do regálu a nic takového nekupovat. Můžete Nový rok přivítat bez nich. Třeba výletem na nějaké odlehlé místo, kam třeštění oslav dolehne jen slabě. Podívejte se na nebe. Když bude obloha bez mraku, uvidíte hvězdný ohňostroj. Zaposlouchejte se a třeba uslyšíte tlukot svého srdce.


reklama

 
Další informace |
Tento článek je reedice.
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je zástupce šéfredaktorky serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

HJ

Honza Jánský

5.12.2016 06:28
My bydlíme na malém městě. Labutě, ani nic takového tady nikde nežije, jen psi v sousedství. Ti ale každý rok zůstanou hezky zavření někde, kde je rachejtle nebudou rušit, protože u nás se každý rok bouchá něco takového http://www.ohnostrojekralik.cz/zahradni-ohnostroje sám mám 2 psy a ty vždycky zavřeme do nejhlubších útrob sklepa i s pelíšky a tam jsou spokojení. Jednou za rok to ty zvířata kdyžtak přežijou. :)
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2019 01:01 Reaguje na Honza Jánský
Pes slyší údajně 17x (!) lépe než člověk. Takže místo "kde ho rachejtle nebudou rušit" byste hledal opravdu těžko... A že by psi byli v nejhlubších útrobách sklepa šťastní jako blechy, to si snad děláte srandu?
Ale je fakt, že není pes jako pes. Měli jsme dva psy, kterým to opravdu vůbec nevadilo. Bohužel, náš současný pejsek při bouchání rachejtlí těžce trpí. Když ho zavřeme někam, kam hluk tolik neproniká, je stresovaný už jen samotným zavřením do nezvyklého prostředí. A utéci není kam - do hlubokých lesů snad? Vždyť dnes to i v malých vesničkách bouchá stejně jako ve městech.
Odpovědět
JH

Jana Hrdličková

1.1.2017 11:10
Než vozit někam zvířátka a co ty v přírodě??O tom hodně vědí v záchranných stanicích divoké zvěře.Co takhle nebýt sobecký a upravit zákon ve prospěch zvířat jako v Itálii,tam už někdo dostal rozum http://www.reflex.cz/clanek/zajimavosti/75764/revolucni-vyhlaska-v-italii-z-respektu-ke-zviratum-naridila-radnice-pouzivat-pouze-tiche-ohnostroje.html tady sobecký čecháčci by to jen tak nenapadlo.Proč se tu práská i na Štědrý den,to teda nechápu.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

27.12.2019 09:28 Reaguje na Jana Hrdličková
Naprosto souhlasím,"tiché" ohňostroje by úplně stačily. Jenže lidé jsou čím dál odtrženější od přírody a to, že se bouchá i na Štědrý den, je výsledkem výchovy, či spíše nevýchovy.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2019 00:52 Reaguje na pavel peregrin
Ještě výstižnější slovo než "nevýchova" je ignorance. Kdo není dost sečtělý a poučený, aby mu byl jasný smysl Vánoc (že to není jen stromeček, kapr a dárky), ten těžko pochopí, proč by na štědrý den a obecně při oslavě Vánoc měly dělobuchy vadit ...
Kdyby někdo na Štědrý večer odpálil rachejtli v době mého mládí, přijeli by si pro něho s ambulancí a svěrací kazajkou svalnatí zřízenci ústavu pro choromyslné.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

28.12.2019 11:37 Reaguje na Karel Ploranský
Souhlasím. Nejpikantnější na tom ovšem je, aniž bych se minulého režimu zastával, že to bylo za vlády komunistů. Něco je shnilého a tak přestože by nová generace měla být ušlechtilejší, opak je pravdou.Ve výchově dětí se přestal používat prostý rozum.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2019 00:52 Reaguje na pavel peregrin
Ještě výstižnější slovo než "nevýchova" je ignorance. Kdo není dost sečtělý a poučený, aby mu byl jasný smysl Vánoc (že to není jen stromeček, kapr a dárky), ten těžko pochopí, proč by na štědrý den a obecně při oslavě Vánoc měly dělobuchy vadit ...
Kdyby někdo na Štědrý večer odpálil rachejtli v době mého mládí, přijeli by si pro něho s ambulancí a svěrací kazajkou svalnatí zřízenci ústavu pro choromyslné.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2019 00:52 Reaguje na pavel peregrin
Ještě výstižnější slovo než "nevýchova" je ignorance. Kdo není dost sečtělý a poučený, aby mu byl jasný smysl Vánoc (že to není jen stromeček, kapr a dárky), ten těžko pochopí, proč by na štědrý den a obecně při oslavě Vánoc měly dělobuchy vadit ...
Kdyby někdo na Štědrý večer odpálil rachejtli v době mého mládí, přijeli by si pro něho s ambulancí a svěrací kazajkou svalnatí zřízenci ústavu pro choromyslné.
Odpovědět
KP

Karel Ploranský

28.12.2019 00:53 Reaguje na Karel Ploranský
Omlouvám se za zbytečné zabrání místa trojím odesláním stejného textu. Nevím, jak se to stalo.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

30.12.2019 14:58 Reaguje na Jana Hrdličková
Přesně jak píšete, na ta divoká zvířata nepomyslí snad nikdo
Odpovědět
JO

Jaroslav Olšanský

27.12.2019 10:17
Vy znáte takové místo???
Odpovědět
JO

Jaroslav Olšanský

27.12.2019 10:18
Vy znáte takové místo???
Odpovědět
Jiří Makoň

Jiří Makoň

28.12.2019 07:04
Ještě by nám měla říci ta moudrá paní,kde se taková místa klidu najdou. Snad v KRNAPu,kde je již absolutní zákaz i na Silvestra, ale jinak to dnes bouchá všude.Třeba v Práglu se pokusili takový ohňostroj zakázat a hned vzniklo nějaké sdružení pro pořádání toho kraválu. Prý jednou za čas to nevadí. A podobný názor mají téměř všude. I na vesnicích, kde mají u každého domku nějaké zvířátko , někteří i chovnou stanici a koncem roku bezohledně pálí jednu ránu za druhou. Jakoby nestačily jen světelné rechejtle bez kraválu jako kdysi. A tak se připravujeme na nejhorší den v roce,kdy se jedni baví a druzí trpí.
Odpovědět
Jakub Graňák

Jakub Graňák

30.12.2019 15:03 Reaguje na Jiří Makoň
Kdepak, v hustější síti sídel, např praiská, to bouchá v podstatě celoročně, každý víkend. Vždycky se najde nějaký idiot.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

28.12.2019 10:41
Osobně bych byl pro, aby na toto téma proběhlo referendum, protože není možné, aby stupidní menšina terorizovala svou "zálibou", často už od Mikuláše, poklidný spánek většiny. V deset či jedenáct v noci projde městem, pohodí pár dělbuchů a zmizí. Nic než škodolibost...
Odpovědět
ig

29.12.2019 19:10
Případně se to dá chápat jako pomsta psům za to, že celý rok otravují sousedy štěkáním :D
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

31.12.2019 07:31
Večer se tu nějaký magor ukájel na detonacích a bylo zajímavé, jak na to reaguje zkušená (mluvící elé věty) sedmiletá andula. Nazlobeně při explozi "cvaká", a když ji zavolám, napodobím hubou výbuch a řeknu BLBEC!, tak se přitlačí na pusu a souhlasně přitaká... Bylo by zajímavé udělat referendum mezi opeřenci, tam by asi rezultát byl zcela jednoznačný:-)
Odpovědět
DL

Dita Laura Společnost pro zvířata

1.1.2020 10:50
Je 1. 1. 2020 dopoledne. V noci proběhla na celém území ČR, včetně vesnic, měst, lesů a hor, válka proti životu. Jinak se celoplošné bombardování pyrotechnikou nedá nazvat. Ještě několik dní mohou vystresovaná volně žijící zvířata, hlavně srnčí, zděšeně pobíhat,létat, působit si zranění. Kolik jich kvůli hulvátům uhyne, nikdo nezjistí. Umírají na následky i za několik dní. Zvířata žijící venku mezi domy tj. kočky, ježci, zajíci, ptáci, veverky,...a zvířata žijící uvnitř (naši psi a kočky, zejména)se budou ještě pár dní klepat a bát, když padne tma. Není pravda, že kočky snášejí odstřely lépe, jen to na nich lidé nevidí. V hrůze okamžité hledají únik, kam se schovat, pokud najdou, vydrží v něm několik hodin.Pokud zvířata skrýš nenajdou, doslova mohou přijít o rozum a zůstat v dlouhodobém nebo trvalém šoku. Škoditelé bezohledně odpalují pyrotechniku i poblíž chovů se zvířaty tzv. hospodářskými, u pastvin. Výbuchy, otřesy jsou cítit až ze vzdálenosti 1 km. Není možné odvézt své chlupaté miláčky na klidné místo, neexistuje. Hulváti odstřelují všude, kde lze žít, kde jsou ubytovací zařízení, tj. včetně horských, podhorských oblastí, včetně oblastí CHKO nebo přírodní parky a rezervace. "Zábavní" pyrotechnika kromě přímého a nepřímého týrání zvířat, kontaminuje velmi toxickými chemikáliemi životní prostředí, působí zdravotní potíže lidem, většinou se vyrábí v problematických zemích, kde lze těžko říct, v jakých podmínkách pro pracovníky, nevolníky. Jejím použitím dochází k porušování mnoha zákonů, ale v naší dekadentní společnosti se tím výkonodárné orgány nezabývají.
Včera v noci bezohlední nemyslící hulváti odpalovali římské svíce hned od našeho plotu. Žijeme ve velmi temné době. Svoboda jakéhokoliv projevu jedince je upřednostněna před morálkou, slušností a dodržováním zákonů. Navíc, stále klesá vzdělanost.

Info o škodlivosti "zábavní pyrotechniky" je např. zde
http://spolecnostprozvirata.cz/kampane/stopzabavnipyrotechnice/
Můžete podpořit a šířit petici za zákaz prodeje a použití:
https://stop-petardam.webnode.cz/petice/
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

1.1.2020 11:35 Reaguje na Dita Laura Společnost pro zvířata
Je komické a tragické zároveň, jak omladina před cca patnácti lety bojovala proti globalizaci, ale v případě pyrotechniky dovážené z Asie a prodávané globálními stánkaři, koná přesný opak. S radostnou tupostí se zapojila do oslav příchodu nového roku, jako by to nešlo v klidu hospůdky v kolektivu přátel. To musíme vystresovat všechno živé v okolí, kdy značná část toto běsnění nepřežije. Byl jsem překvapen, že se do toho zapojila skupina školou povinných děvčat, které do půlnoci se vesele bavila doma. A to množství, co odpalovaly pod okny, nebralo konce. To byla přehradná kanonáda, a kdo nebyl zalezlý v noře či dutině, ten se uběhal a uplácal k smrti. Sýkorky a polňáci na krmítko lítaj, poěvadž nocují v krytu. Ale zvonci, vrabci domácí, červenky aj. se ještě neukázali. Hrdličky a kosi jsou na to už zvyklí, ale ti ostatní z toho měli obrovské trauma. Holt, jedna lidská vlastnost je věčná, a změnit to, to není otázka jedné petice, i když je to aspoň jakýsi odrazový můstek k potřebné zákonné úpravě.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist