https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/rady-a-navody/vanocni-kapr-bud-si-ho-nechte-zabit-nebo-ho-vubec-nekupujte
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Vánoční kapr: Buď si ho nechte zabít, nebo ho vůbec nekupujte

15.12.2020 11:18 | PRAHA (Ekolist.cz)
Do řeky ho znovu nevypouštějte, nedá to.
Do řeky ho znovu nevypouštějte, nedá to.
Foto | Martin Mach Ondřej / Ekolist.cz
Nekupujte si domů živé kapry, tak zní letošní vánoční výzva organizace Compassion in World Farming (CIWF). Živý kapr, koupený u stánku či v obchodě, zažívá zbytečně stres při přenosu bez vody i při přechovávání doma ve vaně. Případné vypuštění do řeky či rybníka kapr většinou nepřežije. S tím souhlasí i Rybářské sdružení ČR. Společně proto vyzývají veřejnost, aby si při nákupu lidé nechali kapry odborně usmrtit přímo prodejcem.
 

„V letošní vánoční kampani se snažíme vysvětlit, co kapr zažívá, když si ho zákazník koupí u stánku či v obchodě živého a odnese si jej domů,” uvádí Lucie Moravcová, koordinátorka kampaně RyboLove z CIWF Česko.

V igelitové tašce bez vody se kapr dusí. Koupí-li si zákazník živého kapra, bývá mu obvykle předán v igelitové tašce bez vody, v níž si jej pak odnáší domů. Zvíře se však dusí, neboť se mu plast lepí na skřele a znemožňuje dýchání.

Přechovávat kapra ve vaně je nevhodné. Vana či podobná nádrž je pro zvíře nepřirozené a silně stresující prostředí. Chlorovaná voda mu navíc může poškodit žábry a dýchací soustavu. Teplota vody ve vaně je většinou příliš vysoká, což rybě může přivodit teplotní šok. Kapr navíc pociťuje nedostatek kyslíku, škodit mu také mohou jeho vlastní odpadní látky hromadící se ve vodě. Jakákoli manipulace, včetně hlazení dětmi, u kapra vyvolává další stres.

Většina kaprů vypuštěných zpět do přírody nepřežije. V neposlední řadě je třeba upozornit na skutečnost, že někteří lidé (ač s dobrým úmyslem) stále vypouštějí živé kapry zpět do volných vod. Tyto ryby ale pravděpodobně nepřežijí. Kapr není na náhlou změnu teploty fyziologicky uzpůsoben a otráví se svými vlastními metabolity, které není schopen vylučovat. Ryby jsou navíc zesláblé po výlovu a jejich imunitní systém je narušený.

Od výlovu po stánek projde kapr dlouhým procesem. „Je nutné si uvědomit, že když se dostane kapr na stánek či do obchodu, má už za sebou dlouhou a náročnou cestu plnou transportů a manipulací. Když si člověk takovou rybu koupí živou, čeká ji jen další strádání. Pokud si lidé přejí mít na štědrovečerním stole tradičního kapra, je nejlepší koupit ho přímo na sádkách, které jsou nejlépe vybaveny pro přechovávání i odborné usmrcení ryb. Nákup na sádkách navíc ušetří kaprům další transporty a manipulaci, spojené s rozvozem na prodejní stánky,” dodává Moravcová.

K ohleduplnosti vyzývá také Státní veterinární správa. „Kontroly SVS se každoročně kromě hygienických pravidel zaměřují samozřejmě i na dodržování welfare zvířat. Naši inspektoři se zajímají o to, aby nebyly kádě s kapry přeplněné a ryby měly dostatek kyslíku. Další kontrolovanou oblastí je správné porážení kaprů, kdy spotřebitelům doporučujeme využít služeb proškolených odborníků přímo na stánku, než složitě přepravovat ryby domů. Každý rok upozorňujeme, aby lidé nevypouštěli ryby zpět do přírody, protože je to ohrožuje na životě. Daleko rozumnějším řešením je rybu vůbec nekupovat, než jí tak zvaně vrátit svobodu,“ uvádí ústřední ředitel SVS Zbyněk Semerád.


reklama

 

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (48)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Hu

Hunter

15.12.2020 07:47
A můžu si toho kapra jako rybář zabít sám?
Odpovědět
DA

DAG

15.12.2020 07:59 Reaguje na Hunter
Můžete, ale pod vodou ještě než ho vytáhnete :) Pohled na člověka by ho mohl stresovat ;)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.12.2020 12:35 Reaguje na DAG
Neusmrceného kapra stresuje po jeho koupi transport v igelitu nebo síťovce bez vody domů a pak pobyt v chlorované vodě ve vaně.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

15.12.2020 22:27 Reaguje na Majka Kletečková
A teď poraďte.
V rámci udržitelného života nemám ledničku, mrazničku, mrazy nejsou a maso z ryb je doporučováno lékaři a i tradicemi.
Jak to tedy vyřešit?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.12.2020 23:15 Reaguje na Pavel Jeřábek
Moc nechápu, jaký problém Vás přesně trápí a jak moc. Nejsem tetička Sally, proto Vás musím zklamat.

Možná by Vám poradil pan Šimůnek. Ten ví všechno. Zkuste se obrátit na něho.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

16.12.2020 20:31 Reaguje na Majka Kletečková
Tetička Sally už nežije.
Ale rád bych právě od Vás, když zde píšete o stresování igelitkou, síťovkou a chlorovanou vodou, jak to řešit, když nemá občan možnost zmrazení.
Pokud jste dosud nepochopila, tak koupě živé ryby, ve své podstatě byla jedna z mála možností, jak si mohli lidi rychle kazící se maso pro Štědrovečerní večeři zajistit.
Rybu na Štědrý večer si nevymysleli obyčejní lidí, ale bylo jim vysvětleno, že jíst rybu tento večer je z ideologického hlediska správné.
A zřejmě proto se zažila tradice koupě živé ryby, a její "uskladnění" v kádi do přípravy.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

17.12.2020 10:58 Reaguje na Pavel Jeřábek
Když občan nemá možnost mrazení, tak ať to dělá tak, jak je to pro něj optimální a neřídí se v článku popsanými doporučeními. V tom nevidím žádný problém. Vy ano?

My, co možnost mražení máme a nechceme zbytečně týrat vánoční kapry, bez problémů své chování přizpůsobíme tomu, aby se týrání kaprů snížilo / zkrátilo.

Jaký je v ČR podíl těch, co nemají možnost využívat ledničku? A těch, co ji mají? Při posledním sčítání lidu, domů a bytů se toto nezjišťovalo na rozdíl od předešlých sčítání, protože to přestalo být zajímavé. Po sametové revoluci někteří američtí výrobci ledniček plánovali vstoupit na náš československý trh, a když zjistili na základě marketingového průzkumu, kolik domácností u nás má ledničku, tak se na to vybodli.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.12.2020 08:40 Reaguje na Pavel Jeřábek
Jíst jenom kořínky, listí a sezónní ovoce a zeleninu. Budete vychrtlý jako absolvent Mathausenu, ale ekoteroristé a dietologové z Vás budou mít radost. -)))
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

16.12.2020 20:40 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Kdepak - kořínky a ovoce k vám ekologicky doletí z druhého konce planety letadlem.

Málo kdo si z nich umí představit, co by dnes jedli, kdyby nelétala letadla, nejezdily přes půl světa kamiony a neběžely na plno mrazící sklady.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.12.2020 07:25 Reaguje na Pavel Jeřábek
To je pravda. Mí předkové třeba věnovali mnoho času a energii výběru odrůd jabloní na zahradě, takže jsme měli vlastní jablka ze sklepa od konce července až potom následující rok do května června, brambory podobně, ale jinak těch netrvanlivých mimosezónních potravin z vlastních zdrojů moc nebylo. Zeleniny z vlastního pěstování, třeba nejranější rychlené brambory, byly až v červnu, spíš ke konci června. A stejně bylo to rychlení hodně pracné a moc těch z produktů z něho nebylo. A bylo to citlivé na škůdce a nemoci.
Hlavní po většinu roku tak byly trvanlivé potraviny, věci z obilí, z mouky nebo krup, hrách, čočka, rýže, těstoviny, uzené výrobky atd, Jinak potom pouze zavařené výrobky.
Většina čerstvé zeleniny a ovoce, které jsou dnes v obchodech prakticky po celý rok, byla dříve jen během pár letních měsíců. A některé třeba jen během 14 dnů v roce.
Odpovědět
IM

Ivan Malík

15.12.2020 13:15
Rád bych věděl, jak se pozná, že je kapr ve stresu. Samozřejmě trápit zvířata a tedy i ryby není dobré, ale kapr není pes. Když jsem byl malý, nosili jsme kapry v síťovce. Do půl hodiny jsme byli doma a dali do vany. Plaval tam třeba 3 dny. Asi to nebyla ta pravá voda, ale kapr zcela určitě nebyl zarmoucený. Odhaduji, že nevěděl, co ho čeká. Kdyby ano, tak mu stres přiznám.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.12.2020 14:01 Reaguje na Ivan Malík
Myslím, že vědci / odborníci to umějí zjistit pomocí měření např. množství stresových hormonů v krvi.

V kádi je ryba namačkaná tělo na tělo, pak zase náhle v úplně jiném takřka sterilně čistém chlorovaném prostředí, ve kterém se nikdy před tím nenacházela. I za předpokladu, že by měla v síťovce dostatek kyslíku pro dýchání (jako že nemá), pobyt ve vaně bude sám o sobě vzbuzovat velkou nepohodu.

Jak jste si jistý tím, že přežívající kapr ve vaně určitě nebyl zarmoucený resp. vystresovaný?
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

15.12.2020 14:27 Reaguje na Majka Kletečková
Odbornice na pastevecké psy je už dokonce i rybí psycholožka...
Odpovědět
Hu

Hunter

15.12.2020 18:08 Reaguje na Majka Kletečková
Určitě má deprese, že neuvidí Ježíška.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

15.12.2020 22:20 Reaguje na Majka Kletečková
" ... že by měla v síťovce dostatek kyslíku pro dýchání (jako že nemá)...".
Malá poznámka k nedostatku vzduch v síťovce:
Síťovka je taška z provázků a ve své podstatě je jako silnější rybářská síť. Obávám se, že si umím představit, že tam rybě víc hrozí průvan, než nedostatek vzduchu.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

16.12.2020 23:30 Reaguje na Majka Kletečková
Určitě ten kapr zarmoucený byl. Hlavně z té neprodyšné síťovky.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.12.2020 18:28 Reaguje na Ivan Malík
Tři dny se nemohl nikdo z rodiny ve vaně vykoupat nebo osprchovat. To muselo být pro některé dospělé členy rodiny strašné.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

15.12.2020 22:23 Reaguje na Majka Kletečková
Ani nevíte jaké je to super koupání s kaprem ve vaně.
I maminky si to pochvalují, natož tatínci.
Pokud nevíte - koupel s rybami se využívají i ve zdravotnictví.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

16.12.2020 23:38 Reaguje na Majka Kletečková
My jsme měli koupelnu každý u své ložnice a kapra jsme dávali za mého dětství do nádrže na máchání prádla v prádelně. Pravda, byty dnes prádelny nemají, za to se prodává se mražené filé z tresky.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wolf

15.12.2020 14:39
mě si kapr nikdy nestěžoval
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.12.2020 17:24
Takže když už vypouštět živého kapra do řeky, tak jedině kapra z rybářských sádek. Ne z vánočních prodejů v kádích. A takového kapra, co ho chci vypustit, nedávat do bytu do vany, ale naopak vanu s vodou dát venku, aby kapr byl pořád o venkovní teplotě.
A jinak, jestli má kapr v řece přežít (a skončit nakonec na pánvi nějakého rybáře), tak bude asi nejlepší koupit ho v sádkách ne v prosinci, ale tak na začátku března.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

15.12.2020 22:25 Reaguje na Radim Polášek
Asi se shodneme, že pokud někdo chce něco vypouštět, tak rovnou nějakou rybičku z dvouset koruny. Je to bez front u kádí a výsledek prakticky stejný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.12.2020 22:23
Co s mrtvým kaprem koupeným tři dny před Štědrým večerem? Zamrazit? To
už si mohou lidé koupit mražené filety z kaprů, kteří lekli už na
sádkách. Jako rybář jím nejraději ryby čerstvé a nebo pouze krátce
odležené(max jeden den) a zabíjím je ihned po ulovení pouze proto,
když vím, že nepřežijí transport domů do kádě se vzduchováním. Je to
už pouze budoucí potrava a soucit musí jít stranou, pokud mi záleží na
kvalitě masa. Dobytek taky nikdo nezabíjí ve stáji, ale transportuje
ho na jatka, kde čeká ve frontě na smrt. Přílišná útlocitnost u někoho
přeroste do vegánství a to netuší, jak trpí zelí při odříznutí od
kořene a nebo mrkev při vytažení z hlíny. Doporučuji umřít hlady po
narození, aby neublížili jakékoliv potravě. Debilitě zdar !
Odpovědět
DA

DAG

16.12.2020 07:54 Reaguje na Břetislav Machaček
Chtěl jsem napsat něco podobného. Zvířata na jatkách jsou ve stresu, ryby v sítích jsou ve stresu a my až budeme umírat tak budeme taky ve stresu. Smrt je prostě stresující situace. Ano souhlasím, že zbytečný stres a utrpení je špatné. Nicméně, když nechám kapra den ve vaně na zahradě ve studené vodě a v klidu, tak je to za mě naprosto v pohodě. Naopak si myslím, že se uklidní po tom všem stresu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.12.2020 07:57 Reaguje na Břetislav Machaček
No, co jsem viděl mraženého nebo chlazeného porcovaného kapra, tak vesměs to nebyli čeští výrobci. Byli to kapři buď z Polska nebo z Vietnamu.
Zatímco živý kapr z vánočního prodeje z kádí je stoprocentně kapr místní. Takže vánočním nákupem kapra podporujete místní producenty.
Aspoň do doby, dokud se naši rybáři nezmátoří a nezačnou produkovat takové výrobky z místních sladkovodních ryb, aby to lidi kupovali. Například jediná rybárna široko daleko na severní a střední Moravě, aspoň o které jsem věděl , v Novém Jičíně, pár let pro nezájem živořila a hned s nástupem koronaviru skončila.
On je asi hodně problém v tom, že lidi jsou navyklí na konzistenci a chuť mořských ryb, ale konzistence a chuť sladkovodních ryb je dost odlišná. Takže je třeba hledat takové zpracování sladkovodních ryb, kde se ta potravina přiblíží mořským a to ještě za slušnou konkurenceschopnou cenu.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.12.2020 09:10 Reaguje na Radim Polášek
Pečenáče dělám jedině z kapra a zavináče z velkých plotic nemají chybu. Mořskou potforu bych na to nepoužil.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.12.2020 11:04 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Z mládí vzpomínám na tehdy hojné hrouzky sušené
v troubě na sítu a potírané směsí soli, kmínu
a másla. S vínem či pivem to byla jedna báseň.
Takové oukleje na kyselo v láku po týdnu s cibulí
jsou taky mňamka , ale obojí začíná být vzácnost.
To ale nesmím před některými ani vyslovit, aby
mě neukamenovali, když provozují chyť a pusť
s honbou za fotkami přerostlých ryb určených ke
smrti stářím někde se rozkládajících v rákosí.
Na jedné vycházce k vodě bez udic, jsem je na
takového rozkládajícího se kapra upozornil
s tím, že když mají loďku, tak by ho mohli
přitáhnout ke břehu a zakopat(měli i polní
lopatku, protože asi zakopávali odpadky)
a víte co mi řekli? Že si nebudou loďku
a podběrák špinit od zdechliny. Kdysi
ten kapr smrti stářím a nebo poškozením
při opakovaném vylovení a focení neumíral.
Býval chycen v mladším věku, v době kdy jeho
maso bylo chutné a nehnil někde v rákosí
na dohled od těchto "sportovců", kteří by
rybu ze zásady nezabili, nesnědli a přitom
konzumovali vepřové ve vlastní šťávě z
konzervy. Tak trochu ujeté, co vy na to.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.12.2020 12:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Problém je v tom, že i ty tzv. plevelné ryby začínají být vzácnost, takže Vaše pochoutky z mládí asi už nikdo neochutná.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.12.2020 18:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To máte pravdu, ale to jsem neznal sumce
na živo. Prvých 7 kusů sem přivezli, když
jsem byl kluk a jeli jsme se na jejich
vysazení podívat jako na atrakci. Teď se
tu i vytírají a často jsou chyceny
i dvoumetrové kusy. Na žížalu tak spíš
chytím malého sumce než okouna či úhoře.
Stojí pomalu za zamyšlení, zda to bude
brzo pro ty vody únosné. Kdysi jsem to
zažil na jednom slepém rameni Dunaje, ale
tam slovenský Maďar cpal do pytle i sumce
o velikosti 30 cm s připomínkou, že na
rybí polévku a guláš jsou ti malí nejlepší.
Nás doslova seřval, že je pouštíme zpět,
až jsem si znovu četl v rybářské řádu, zda
tu nemají nějakou výjimku. Neměli, ale sami
si ji udělali, aby jim sumci nevyžrali vše.
Opět nechci nikoho navádět, ale pokud vidím
mizení potravy predátorů, tak je něco špatně
s těmi predátory. Všeho moc škodí nakonec i
jim, protože zakrní, jak bývalo časté třeba
u okounů na malých uzavřených vodách. Dnes
jsou pomalu ohroženým druhem, jako ti hrouzci
a jiná drobotina.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.12.2020 14:31 Reaguje na Břetislav Machaček
Ono to je asi tím, že sumci se dají dobře uměle vytírat. A na odchovny všemožných rybích plůdků fasovat dotace. Takže není problém zařídit do revíru vypuštění sumčího plůdku.
Ale jinak jsou sumci perspektivní ryby pro akvakultury. Snesou i poměrně špinavou a znečištěnou vodu, žerou skoro všechno a jejich maso je docela prodejné ale i drahé. Akorát potřebují hodně velké nádrže.
A úhoř je úplně velký problém, co se nechytí jako monté v řekách v blízkosti moře, kde se ještě vyskytuje, není, protože úhoř tím, že se vytírá v Sargasovém moři, nedá se množit uměle.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

16.12.2020 20:23 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zato teď máme i ministerstvo na přírodu, tedy na životní prostředí.
Kde jsou ty doby, kdy ty špinavé řeky a potoky za komoušů, byly plné hrouzků, střevlí, bělic, mřenek, piskořů, a i vranek, raků a dalšívodní zvířeny, co s čistými řekami a potoky byly také "vyčistěny". Dnes se ochránci přírody málem podělají, když objeví ropuchu.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.12.2020 14:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Já jsem nedávno zkoušel zpracovat ve stylu mořských ryb velkého, asi dvoukilového karase (byl v rybárně, vedle cejna, nejlevnější) a moc se to nepovedlo. Mořské ryby zůstanou krásně pohromadě a přitom měkké, karasovi se sice kosti rozpustily, ale maso téměř nedrželo pohromadě.
Letos na začátku covidu jsem si řekl, že bych to zkusil s kaprem, ale rybárna mezitím skončila.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2020 10:26 Reaguje na Radim Polášek
polskej kapr koupený v polsku nebo upravený v jakékoli polské smažálni je chuťově mnohem lepší než "český vánočný", neboť není intenzivně krmený obilím a konzistence masa je neblátivá.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.12.2020 14:39 Reaguje na Lukas B.
Chuťově to je věc názoru. Ale pokud se jedná o kapra z nějakého polského přírodního jezera. tak souhlasím. Kapr nemusí až dva měsíce hladovět v úplně čisté vodě bez potravy v sádkách, aby se zbavil bahnité příchuti z intenzívně odhospodařovaného rybníka.
Nezabíjí se vyhladovělý jako ten náš a maso tak má jinou chuť a je podstatně mastnější. A mně osobně tučná ryba chutná víc než netučná.
Odpovědět
KT

Karel Tejkal

20.12.2020 17:36 Reaguje na Radim Polášek
Dostal jsem letos čerstvě vyloveného kapra a přišel mi chuťově mnohem lepší než ten z vánočních kádí. Přičítal jsem to stresu, kterému je vánoční kapr vystaven.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.12.2020 07:39 Reaguje na Karel Tejkal
Kapři prodávaní na vánoce jsou vesměs z intenzívních rybníkářských chovů, kde jsou přikrmováni nějakým obilným a podobným krmením a voda je ještě přihnojována, aby se zvýšila produkce drobných vodních živočichů, kterými se kapři živí. Dosáhnou tím, oproti přírodní vodě, na metr čtvereční plochy rybníka a kubík vody, podstatného zvýšení produkce kapra, ale ta voda a ti kapři potom smrdí. Proto se nechávají před prodejem tak měsíc, dva měsíce v čisté vodě v sádkách hladovět, aby ten smrad vyprchal. Ale jak je vidět, ten rozdíl je poznat.
Ten Váš kapr byl asi z přírodní vody, nebyl přikrmovaný a voda nebyla hnojena, takže nežil ve smradu.
Mimochodem, to hladovění je hlavní důvod, proč kapři prodávaní na vánoce se nemají vypouštět do vody, jsou tím hladověním velmi oslabení a do oteplení na jaře, kdy by mohli najít potravu a v neznámé vodě to prostě nezvládnou.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2020 19:45 Reaguje na Břetislav Machaček
Co s mrtvým kaprem koupeným tři dny před Štědrým večerem?
no co by. opracovat šoupnout do lednice, maximálně lehce zakápnout citronem. za tři dny se s ním při teplotě okolo 3-4°C nestane vůbec nic zlého, při teplotě do 2°C vydrží bez problémů týden. to všechno jsou tradiční pověry z doby, kdy lednice nebyly, a tu a tam nějaký zuřivý blázen nechal mrtvou rybu čtyři dny válet někde ve špajzce při 15°C, a pak samozřejmě po zásluze účtoval se smrtí a blil jak alík.
jestli snad nemáte lednici, kupte si na benzínce tři kila párty ledu za pár desetikorun, položte vykuchanou a naporcovanou rybu na pytlík s ledem, hoďte přes to včerejší noviny a přikryjte utěrkou. tři dny to někde na lodžii nebo v odvětrané špajzce vydrží bez problémů i tak, natož pak v kůlně nebo nevytápěné garáži (pokud to nesežere kočička, žánop).
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.12.2020 10:45 Reaguje na Lukas B.
Já vám v tom nebráním a přeji dobrou chuť. Já zůstanu raději
u maximálně přes noc odležené zabité, řádně vykrvené a
vykuchané rybě. Jinak pro některé neumětely a útlocitné
muže je to zabití u stánku vysvobozením, protože by to
zabití kapra mohla být jejich předčasná smrt, či trapas.
Odpovědět
LB

Lukas B.

17.12.2020 11:53 Reaguje na Břetislav Machaček
ano, je to v nás jak v koze lůj. všelicí šizuňkové nás za socíku navykli, že jedině ta ryba je čerstvá, ze které jsme osobně viděli cákat krev. dokonce trhovci v chorvatsku se prý naučili (na popud české dovolenkové klientely)natírat žábry docela čerstvých ryb rybí krví načerveno (na vzduchu leklá ryba má žábry spíš jasně červené než růžovošedé)
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.12.2020 14:32 Reaguje na Břetislav Machaček
JJ, ono každé zabití i následné kuchání se musí nacvičit.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

16.12.2020 08:42
Ten chlór je mimo. Když napustím vanu hodinu před nákupem ryby, většina chlóru z vody vyprchá a zbude mizivé množství, které rybě neuškodí.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

16.12.2020 10:45
Nějak nechápu, co je za problém, nechat si zabít kapra na stánku. Podle zdejších diskutérů je to zřejmě nepřekonatelná komplikace, nebo snad dokonce ideologie. Mě prostě přijde normální netrápit zvířata zbytečně.
Ač jsme v mnohém výjimeční tvorové, nejsme jediní, kteří dokážou myslet, mít city, prožívat radost, bolest, stres... A je jedno, že svět vidí jinak rosomák, jinak úhoř, jinak rorýs. Jsme zkrátka jedni z mnoha, a to že máme výjímečnou schopnost refle Toto jednoduché a očividné poznání (místní myslivci jistě znají své psy) by mělo vést k tomu, že se vyvrujeme zbytečné krutosti.
Odpovědět
Šimon Špidla

Šimon Špidla

16.12.2020 10:46 Reaguje na Šimon Špidla
Omylem, jsem odeslal rozepsaný příspěvek. první odstavec platí. Druhý číst nemusíte.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2020 11:13 Reaguje na Šimon Špidla
trošku pochybuji, že to "odborné" zabití u stánku je ke kaprovi nějak zvlášť šetrné a kvalita masa při zabití ihned po vylovení sítí při zoufalém mrskání na řeznickém stole taky není nic moc.

nejlepší kvalita masa je paradoxně při pomalém leknutí ryby na chladném vzduchu, kdy ryba pomalu kolabuje, praskne ji některá z tepen a vykrvácí do břišní dutiny, a maso je dokonale vykrvené. sraženou krev stačí z vnitřností vypláchnout (samozřejmě nevykuchanou leklou rybu nenecháme někde dva dny válet). takže kapra do síťovky, donést domů a nepouštět do vany, ale bez zbytečného odkladu dozabít a opracovat.

nějak se nesmyslně traduje, že leklá ryba je něco jedovatého, a nejlepší a nejzdravější je ryba zabitá v lítém a krvavém boji, kdy krev cáká všude okolo a ocas zoufale pleská do dlaždiček v koupelně.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

17.12.2020 12:04
Nechávám si kapra zabít rovnou u stánku už spoustu let, nenapadlo by mě ho trápit ve vaně, případně vypuštěním do rybníka, i když děti samozřejmě chtěly "zachraňovat" kapry, protože to někde viděly. Kapra stejně kupujete těsně před Štědrým dnem a kdo nemá mrazák, naloží ho do jogurtu - maso tak vydrží čerstvé minimálně dva dny jen v lednici. Nikdo ale nemá právo prodejce kaprů šmahem označovat za tyrany zvířat, jak je dnes ve velké módě.
Odpovědět
JH

Jaqen Hghar

18.12.2020 17:43
a což letos vůbec nekupovat žádné kapry, možná do roka zmizí pisálci takových článků :-)))
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.12.2020 09:38 Reaguje na Jaqen Hghar
"Dobrý" nápad mudrlante. Ty vyhladovělé ryby ze sádek odvezou rybáři
rovnou do kafilérie a nebo je vypustí zblblíci umřít vysílené do
řeky! Neplácejte nesmysly a nelikvidujte jednu z posledních českých
vánočních tradic. A pisálci takových článků a útlocitní ochránci
zvířat si pouze najdou jiné kontroverzní téma.(od pondělka 21.12.
to bude zase Bečva).
Odpovědět
RP

Radim Polášek

19.12.2020 14:51
Kapra jsem svého času zabíjel doma taky proto, aby z toho bylxy i odpady. Já jsem z nerybářského kraje a rosiny, takže mimo masa a snad ještě mlíčí a jiker se všechno ostatní vyhazovalo. Krev se shrnula do kýble na ostatní odpady z kapra, to všechno pak za chvilku ztuhlo a venku pak i kočky, případně slepice měly vánoce.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist