Vyměnit na jeden den v týdnu auto za kolo pomůže výrazně snížit naši uhlíkovou stopu, tvrdí vědci
Vědci se zaměřili na uhlíkovou stopu lidí žijících v sedmi evropských městech - Antverpách, Barceloně, Londýně, Örebru, Římě, Vídni a Curychu. Od téměř 2000 lidí dlouhodobě sbírali podrobná data o jejich cestování v rámci celého dne. A výsledky jsou velmi pozitivní.
„Potenciál snížit naše emise CO2 je obrovský. A to i v případě, že se vám nepodaří nahradit všechny jízdy autem za jízdu na kole či za chůzi,“ říká spoluautorka studie Audrey de Nazelle z Centra pro environmentální politiku na Imperial College.
„Podařilo se nám zjistit, že ti, kdo vymění auto za kolo či chůzi pouze jeden den v týdnu, sníží svou uhlíkovou stopu asi o 0,5 tun za rok. To je opravdu hodně. Znamená to, že kdyby se 10 % populace rozhodlo vyměnit jeden den v týdnu auto za kolo, ušetřilo by to asi 4 % emisí vyprodukovaných automobilovým průmyslem,“ komentuje studii její vedoucí Christian Brand z univerzity v Oxfordu.
Dopravou, kromě letecké a námořní, se ročně vyprodukuje průměrně 1,8 (Anglie) – 2,7 (Rakousko) tun emisí CO2. Podle Světového atlasu uhlíku například v Anglii na osobu ročně připadá 8 tun emisí CO2. „Když se mluví o změně klimatu, většinou všechny jako první napadne, že pokud s ní máme úspěšně bojovat, je třeba víc sázet stromy, nebo přejít k elektromobilitě. To je určitě správně, ale není to dostatečně rychlé. Pokud chceme zachránit naši planetu a naši budoucnost, měli bychom dělat víc toho, co je dobré v kombinaci s tím, že budeme méně dělat to špatné. Přejít z auta na kolo nebo chůzi je jen jedna malá věc, která ale může vést k velké změně,“ pokračuje Brand.
Vědci také zdůrazňují, že kromě příznivého vlivu na klima má přechod na chůzi či kolo vliv také na naše fyzické i psychické zdraví. „Domníváme se, že by po skončení pandemie Covid-19 mohl mít tento přechod od aut vliv na zlepšení sociální nerovnosti, veřejného zdraví a celkovou kvalitu života ve městech. Je ale samozřejmě zapotřebí, aby města navýšila investice do infrastruktury pro chodce a cyklisty,“ uzavírá doktorka Nazelle.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (45)
Petr Vojvo
20.2.2021 08:44Kolo hezké, ale velmi nebezpečné, koukněte se na statistiky zranění a úmrtí. Na traumatologii a nejen tam je v létě nejvíce cyklistů.
Navíc spousta hlupáků si myslí, že si dá pár piv a pak jede na kole.
Klidně na sněhu. Zažil jsem takového opilce, co spadl na sněhu před autobus, ten to strhl do příkopu a narazil do stromu. Opilec se zvedl jako nic, protože se mu autobus vyhnul. Lidi v autobuse v šoku.
vaber
20.2.2021 09:10na jedné straně to výrazně sníží uhlíkovou stopu ,na druhé straně prý emise z aut a dopravy jsou prý minimální a řeší se jen uhlí
tak kdo lže
Karel Ploranský
22.2.2021 09:58 Reaguje na vaberUhlí se tam řeší, protože má emise CO2.
Jádro se tam řeší, protože emise CO2 nemá.
Kdo lže, je vcelku jasné. Není úplně jasné, PROČ lže.
Ale čím dál víc to vypadá, že v tom tyjátru jde mnohem víc o příležitosti k velkým ziskům, než o nějaké emise...
smějící se bestie
20.2.2021 10:13Hunter
21.2.2021 08:19 Reaguje naTomas Peltan
21.2.2021 11:05 Reaguje na HunterTomas Peltan
21.2.2021 11:07 Reaguje naKarel Ploranský
22.2.2021 10:06 Reaguje naNad srovnaným terénem to bude lépe foukat - a hned je na světě šikovné místo pro pár desítek, možná dokonce stovek fofrníků.
A energetický mix máme skoro vyřešený...
I pro turisty to bude atraktivní, Hradčany už jsou okoukané.
Napište to Gretě, ať za to demonstruje! Ona se ze školy uleje ráda (v pátek totiž vždycky píšou písemky z fyziky).
Jirka Černý
20.2.2021 11:27Viktor Šedivý
20.2.2021 12:32Poradíte, jak firmy a instituce nafouknout, aby se tam každé ráno mohly desítky lidí "zcivilizovat"?
Tomas Peltan
21.2.2021 11:08 Reaguje na Viktor ŠedivýViktor Šedivý
21.2.2021 14:20 Reaguje naStanislav Bojko
20.2.2021 21:57Druhá věc je, že železnice prostě a jednoduše nefunguje, nebo aspoň ne podle zdravého rozumu. Takže to dopadá tak, že česká firma (železniční opravna, takže vlečku z definice mají) vyrábí dvojkolí a vozí je do Francie kamiónem :-)
Tomas Peltan
21.2.2021 11:11 Reaguje naViktor Šedivý
21.2.2021 12:37 Reaguje na Tomas PeltanKarel Ploranský
22.2.2021 10:34 Reaguje naAle speciálně u dvojkolí si nemyslím, že by nějak moc vadilo, když dorazí do Francie o týden později a že se s nimi někde trochu drclo.
To je fakt absurdita, že se vozí kamiónem, takže u těch to bude jinak.
Dvojkolí, to je dobré cargo. Žádné piplání s tisícem krabiček nebo lahviček, žádný strach z poškození křehkého zboží, žádný strach z deště. A už vůbec žádné riziko, že někdo náklad šlohne nebo že se při zdržení ve vedru zkazí.
Šupšup jeřábem, utáhnout kurty - a jede se!
Takže když třebas švagr ředitele železničních opraven podniká v autodopravě...
Když je motivace, tak nějaké důvody, proč nejde posílat dvojkolí po dráze, se najdou.
Viktor Šedivý
22.2.2021 22:53 Reaguje na Karel PloranskýKarel Ploranský
21.2.2021 12:55 Reaguje na Stanislav BojkoUž vícekrát jsem položil otázku, na kterou mi dosud nikdo nedal odpověď:
Jaký to má smysl, aby se v Karlových Varech prodávalo mléko z Olmy a z Kunína? V Liberci z Madety? V Brně ze Stříbra a z Čejetiček?
A to je jen jeden z tisíce příkladů, jak se věci naprosto idiotsky vozí sem a tam.
Viktor Šedivý
23.2.2021 22:25 Reaguje na Karel PloranskýPreferoval byste úředně přiděleného výhradního dodavatele pro dané město?
Karel Ploranský
13.3.2021 19:16 Reaguje na Viktor ŠedivýKdo tu mluví o přidělování výhradních dodavatelů?
Nevím, kolik let Vám je - ale po většinu mého života se v krámech prodávalo mléko nadojené někde v blízkém okolí a zpracované v mlékárnách rozmístěných v okruhu do nějakých 30 km. Fungovalo to dobře.
Když už se někomu hodilo do krámu zlikvidovat malé mlékárny, tak chápu, že už prostě nejsou. Ale i tak jich zůstalo dost. Dost na to, aby se mléko nemuselo vozit na vzdálenosti několika set km!
Takže když se ptáte, co je na tom špatně, tak podle mne VŠECHNO. Kde to má proboha nějakou logiku?
Na jedné straně až hysterické volání po úsporách, boj proti plýtvání zdroji, pláč nad tím, že jsou silnice nejen přeplněné, ale navíc že je ničí těžké kamiony, stížnosti na dopravní emise - a na druhé straně denně sviští přes celou republiku sem a tam kamiony s nákladem zboží, které je k dispozici hned u huby.
Nebo snad chcete tvrdit, že kráva na Karlovarsku dojí jiné mléko než kráva v Beskydech? Nebo že mlékárna A ho neumí zpracovat stejně dobře jako mlékárny B, C, D. E atd.?
Vladimir Mertan
21.2.2021 08:05Tomas Peltan
21.2.2021 11:11 Reaguje na Vladimir MertanKarel Ploranský
21.2.2021 11:48Vynechání JAKÉKOLIV ČINNOSTI ji zmenší! Na to fakt nemusím být vědec, abych tohle věděl. Přibližně stejnou vědeckou hodnotu by mělo tvrzení, že když ohřeju vodu, bude teplejší.
Přesto - i v takhle banálním tvrzení mají vědci chybu...
Jezdit v jednom dni týdne na kole pomůže snížit uhlíkovou stopu, ale URČITĚ NE VÝRAZNĚ.
VÝRAZNĚ by ji totiž nesnížilo, ani kdybychom vyměnili auta za bicykly každý den. Na to je podíl aut na celkových emisích až příliš malý, aby to snížilo uhlíkovou stopu VÝRAZNĚ.
Ale jako slogan to vypadá dobře... Na naivky bez vlastního mozku to jistě zapůsobí.
Karel Ploranský
21.2.2021 12:14Má-li někdo nějaký záměr, který je tak nehorázný, že by ho lidi poslali do řiti kdyby ho na ně vybalil rovnou, cpe jim tu myšlenku do kebulí hezky nenápadně, po malých kouskách. Jako když se krájí salám pěkně plátek po plátku.
Začal jsem už věřit tomu, že jsme poslední generace, která smí jezdit auty.
Asi opravdu jsou kruhy mocných, kterým bude vyhovovat, když lidi zbaví možnosti svobodného pohybu.
Auta se zakážou. Už se prý připravují takové zákony v některých zemích - např. Norsku - a do Evropské komise už byl podán takový návrh!
Ale ona bude stačit norma Euro 7... Té totiž nevyhoví v podstatě žádné auto se spalovacím motorem.
Pokud to tak opravdu je, že si kdosi přeje aby lidé auta neměli, tak už chápu, proč EU prosazuje takový nesmysl jako je elektromobil.
Ten nikdy nebude tak levný, aby si ho mohlo koupit tolik lidí jako běžná auta. Elektrorozvodná síť nikdy nebude schopná zajistit nabíjení takového počtu elektromobilů, jako je dnešní počet normálních aut. Každý myslící tvor ví, jak šílená je představa, že se bude vyrábět a pak likvidovat takové množství baterií, jaké by byl potřebné.
Takže prdel si už budou vozit jen prominenti.
Dost příznačné je, že celé to tažení proti autům je namířeno jen a pouze proti OSOBNÍM autům. Přestože jejich podíl na spotřebě pohonných hmot a produkci CO2 představuje nula celá, nula prd. Ostatně VEŠKERÁ doprava - opravdu veškerá od námořních lodí přes letadla, železnice a kamiony až k mopedům - se na globálních emisích CO2 podílí JEN 10 procenty...
Viktor Šedivý
21.2.2021 12:41 Reaguje na Karel PloranskýZakázat cestování mimo okres, jako kdysi v SSSR nelze, zavést venkovské komuny po čínském stylu by také bylo unáhlené, zatím tedy jen možnosti pohybu podvážeme.
Jirka Černý
21.2.2021 18:04 Reaguje na Karel PloranskýVladimir Mertan
22.2.2021 07:36 Reaguje na Jirka ČernýKarel Ploranský
22.2.2021 10:17 Reaguje na Jirka ČernýJen málokdo platí benzin a naftu hotovými, a za pár let asi hotovost ani nebude existovat. Tak když bruselský Velký Bratr potřebuje vědět, kolik toho najezdím a kolik PHM spálím, tak přece stačí kouknout se mi na výpis z účtu?
Viktor Šedivý
22.2.2021 22:52 Reaguje na Karel PloranskýA možnost odposlouchávat hovor v autě je už jen taková třešinka.
Jasně, nikde se nic nepoužije, všechno se bude anonymizovat, GDPR a tak.
Pája Žížala
22.2.2021 01:13 Reaguje na Karel PloranskýPřipomínám, a myslím že jsem to dokonce četl tady v EL, že jedna zaoceánská kontejnerová loď vypouští emise a imise v aktuálním čase jako 18 milionů osobních automobilů s katalyzátorem. A to žádnému ekologovi nevadí. A ze cca 70% veze produkt, který umíme vyrobit u nás (např. argentinské hovězí).
Jirka Černý
22.2.2021 05:55 Reaguje na Pája ŽížalaKarel Ploranský
22.2.2021 09:44 Reaguje na Pája ŽížalaAle rádi žerou argentinské hovězí.
Jinak - lidi toho typu, který máme oba na mysli, bych nenazýval ekology. Pro SKUTEČNÉ ekology je to vlastně urážka, házet je do jednoho pytle s pomatenci.
Milan G
24.2.2021 11:04 Reaguje na Karel PloranskýJiří Vlach
25.2.2021 09:14 Reaguje na Pája ŽížalaMiloš Zahradník
24.2.2021 10:40Vyměnit na jeden den v týdnu autu kolo
Ona by to byla asi porovnatelne smysluplna vec, takhle to nadekretovat...