https://ekolist.cz/cz/zelena-domacnost/zpravy-zd/k-rozsireni-srsne-asijske-muze-prispet-kamionova-doprava-chysta-se-osveta
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

K rozšíření sršně asijské může přispět kamionová doprava, chystá se osvěta

26.10.2024 02:30 | OLOMOUC (ČTK)
K zavlečení invazní sršně asijské do České republiky může významně přispět kamionová doprava ze zemí, ve kterých je tento hmyzí predátor hojně rozšířen. Několik jedinců sršně asijské lidé loni a letos odchytili v Rudné u Prahy a na Rokycansku, experti jejich tamní výskyt přičítají právě nákladním automobilům, která přijíždějí například z Francie.
 
Na riziko možného zavlečení sršně asijské, která je obávaným lovcem včel, proto chtějí odborníci upozornit dopravce. V Česku zatím objevili dvě hnízda tohoto invazního hmyzu, a to v Plzni a na Opavsku. Na výstavě Hanácká včela v Olomouci to řekl Tomáš Görner z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

V Česku se sršeň asijská poprvé objevila v říjnu loňského roku v Plzni, poté nedaleko Rokycan. Letos zlikvidovali hnízdo sršně asijské na Opavsku. "Také v Plzni bylo nalezeno hnízdo a ve zhruba stejnou dobu jsme evidovali tři jedince v Rudné u Prahy. Hnízdo jsme v okolí Rudné tehdy nenašli. Máme podezření, že sršně tam mohly být dovezeny z Plzně, protože je to na trase dálnice D5," uvedl Görner.

Letos v únoru pak několik sršní asijských odchytili v Hrádku u Rokycan. "Hnízdo jsme tam nenašli. Odchycení jedinci byli dovezeni kamionem z Francie. Dohledali jsme i místo, odkud vyjel," podotkl Görner. Vliv kamionové dopravy na šíření sršně asijské ze západní do střední Evropy se podle Görnera obtížně odhaduje. "Stačí jeden kamion a sršeň se v něm přesune o stovky kilometrů," uvedl Görner. Odborníci proto chtějí zlepšit osvětu v řadách autodopravců. "Třeba na Rokycansku se to povedlo. Zaměstnanci firmy, kteří sršně našli, nález okamžitě nahlásili," uvedl.

Sršeň asijská se podle Görnera postupně šíří samovolně Evropu směrem na východ. Například ve Francii se ročně její teritorium posune o 80 až 100 kilometrů. "Přirozené šíření se ale zpomaluje, protože oceánské klima ve Francii těmto sršním vyhovuje mnohem víc. Když se dostanou do střední Evropy, tak už přece jenom mají větší problém přezimovat, protože tady jsou krutější zimy," řekl.

Tuzemští včelaři podle Görnera zatím škody způsobené sršní asijskou nehlásí. Například v okolí hnízda v Plzni, které bylo objeveno loni na podzim, má včelí úly místní chovatel. "Přiznal se, že sršně asijské fotil v červenci, avšak nenahlásil to. Nepozoroval ale, že by sršně poškodily jeho včelstva," dodal Görner.

Ochranáři z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR letos na jaře ve spolupráci s včelaři instalovali několik desítek speciálních pastí na sršně asijské. Zaměřili se hlavně na Plzeňský kraj. Pasti umístili také u dálnice D5 ve Středočeském kraji ve směru na Prahu a u logistických center, tedy překladišť zboží z kamionů. Do pastí se zatím žádná sršen asijská nechytla. "Ještě do konce října pasti ponecháme na místě a pak vyhodnotíme, zda mají smysl, protože podle prvním poznatků se v nich zachytává velké množství našich sršní, které se z pasti nedostanou," řekl Görner.


reklama

 
BEZK využívá agenturní zpravodajství ČTK, která si vyhrazuje veškerá práva. Publikování nebo další šíření obsahu ze zdrojů ČTK je výslovně zakázáno bez předchozího písemného souhlasu ze strany ČTK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (1)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

26.10.2024 07:19
na to už je pozdě, je to jen brždění vozejku naloženém hromadou kamení. Kamiony nejezdí do Asie.
Odpovědět
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist