https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/co-znamena-uskromnit-se-a-zit-udrzitelne-jedno-auto-a-pocitac-na-rodinu-spocitali-britsti-vedci
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Co znamená uskromnit se a žít udržitelně? Jedno auto a počítač na rodinu, spočítali britští vědci

23.10.2020 12:06 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jestli je něčím studie z Leedsu unikátní, tak tím, že nabízí konkrétní vyčíslení, co ona vědomá umírněnost vlastně znamená. Jedno osobní vozidlo na rodinu, které ročně nenajezdí víc než 15 000 kilometrů. Jeden telefon na osobu, který vydrží 10 let. Jeden počítač, vařič, lednička na celou domácnost.  K tomu 50 litrů vody na osobu/den, 4 kilogramy nového oblečení na osobu ročně, osvětlení o intenzitě 2500 lm 6 hodin denně. Výživa 2000-2150 kcal/den.
Jestli je něčím studie z Leedsu unikátní, tak tím, že nabízí konkrétní vyčíslení, co ona vědomá umírněnost vlastně znamená. Jedno osobní vozidlo na rodinu, které ročně nenajezdí víc než 15 000 kilometrů. Jeden telefon na osobu, který vydrží 10 let. Jeden počítač, vařič, lednička na celou domácnost. K tomu 50 litrů vody na osobu/den, 4 kilogramy nového oblečení na osobu ročně, osvětlení o intenzitě 2500 lm 6 hodin denně. Výživa 2000-2150 kcal/den.
Foto | Nikola Balic / unsplash.com
Studie uveřejněná v žurnálu Global Environmental Change nabízí neotřelý pohled na naši budoucnost. Mohla by mít udržitelnou podobu a to i při zachování decentního standardu kvality života pro všech 10 miliard obyvatel planety Země. I v roce 2050 by pak lidem stačilo o 60 % méně energie než dnes. Co by bylo třeba změnit a jak by to mělo vypadat? O tom píše Leeds.ac.uk.
 

„Nemusí to být návrat do středověku,“ říká Joel Millward-Hopkins z univerzity v Leedsu, když se dívá do budoucnosti. K důstojnému zachování základních lidských potřeb pro všechny, od jídla přes vodu, mobilitu, bydlení a hygienu, stačí vlastně jen málo. A přitom se nemusíme vzdát ani vysoce kvalitní medicíny, vzdělání a moderních komunikačních technologií. Když totiž přijde na vyčíslení spotřeby energií, žije si část lidské populace ve více než relativním nadbytku. „V současnosti pochází jen 17 % světové produkce energie z obnovitelných zdrojů, ale i ten objem je 50 % toho, co by nám k decentního standardu života pro 10 miliard lidí stačilo.“

Tým Millwarda-Hopkinse potvrzuje, že potřebná technologická řešení ke snižování spotřeby energií a její obnovitelné výrobě jsou už známá a dostupná a že udržitelnost není nedosažitelným pojmem. A proto existují podmínky, jak udržet výrobu i spotřebu energií na limitech z roku 1960, kdy na Zemi žily jen 3 miliardy lidí.

Jestli je něčím studie z Leedsu unikátní, tak tím, že nabízí konkrétní vyčíslení, co ona vědomá umírněnost vlastně znamená. Jedno osobní vozidlo na rodinu, které ročně nenajezdí víc než 15 000 kilometrů. Jeden telefon na osobu, který vydrží 10 let. Jeden počítač, vařič, lednička na celou domácnost. A když přijde na domácnosti (v průměru o 4 obyvatelích, nikoli tedy lidech samostatně žijících) – na osobu 15 metrů čtverečních. K tomu 50 litrů vody na osobu/den (+ 20 litrů ohřáté vody denně), 4 kilogramy nového oblečení na osobu ročně, osvětlení o intenzitě 2500 lm 6 hodin denně. Výživa 2000-2150 kcal/den.

Výčet to není kompletní, tým Millwarda-Hopkinse jde více do hloubky. Vyčíslenou spotřebu energií přitom vztahuje jak na jednotlivého spotřebitele, tak na celý systém. Zmiňuje také, že celoroční spotřeba energie pozdně paleolitického sběrače činila kolem 5 GJ, kolem roku 1850 to bylo 20 GJ a nyní jsme v průměru na 80 GJ na osobu/rok. „V absolutních číslech se spotřeba primární energie zvýšila od paleolitu z 1 PJ na dnešních 600 000 PJ. Výsledkem je znečištění atmosféry, acidifikace oceánů a klimatické změny.“

Uskromnění je cestou, jak zajistit důstojné podmínky všem, a díky technologiím sestup k nižší spotřebě nemusí znamenat zásadní ztrátu kvality života.

Snaha o takové vyrovnání bilance by nešla ani proti záměru na snížení globální chudoby, ani klimatickým cílům. Potřeba je "jen" radikální změna myšlení a přístupu k životu, ochota snížit své nároky. A také například odbourat představu o nezbytnosti setrvalého růstu ekonomiky a smíření se s decentnějším životním stylem.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.
Vydání článku finančně podpořilo Hlavní město Praha v rámci projektu Ekoporadnypraha.cz.


Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (114)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 03:00
Je vidět, že vědci jsou ryzí teoretici a jejich teorie je realizovatelná pouze v laboratorních podmínkách. V reálu, kdy každý dospělý člen rodiny potřebuje počítač pro práci a děti pro školu, se ukazuje, že tato teorie je hodně vzdálená od reality. A co se týče telefonů, tak osobně neznám nikoho, komu by mobil vydržel oněch zmíněných deset let. Dalším faktorem, který tuto teorii nabourává, jsou menšiny žijící ze sociálních dávek. Tam jsou zvykem početné rodiny o velkém počtu dětí, aby výtěžnost sociálních dávek byla co nejvyšší. Přitom zrovna tyto menšiny žijí hodně konzumním způsobem života.
Je zajímavé, že ani politici, ani vědci neuvažují o tom, že by se počet obyvatel planety nechal poklesnout přiŕozeným způsobem na udržitelný počet obyvatel, třeba politikou jednoho dítěte v rodině, aby přemnožená lidská populace tuto planetu neplundrovala.
Odpovědět
KP

Karel Potoček

23.10.2020 06:08 Reaguje na Zbyněk Šeděnka

Příspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.

Odpovědět
Vojta Kocourek

Vojta Kocourek

23.10.2020 06:17 Reaguje na Karel Potoček
Nejste trochu rasisti?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 08:05 Reaguje na Vojta Kocourek
Podle současných měřítek jsme rasisti. Zaráží mě, že když v Americe policista zabije feťáka, který se snažil platit falešnými penězi, vyvolá to u tmavé menšiny neskutečné bouře spojené s rabováním (což sluníčkáři nazývají protestem), zatímco když černý kriminálník vystřílí do policejního auta s dvěma policisty celý zásobník pistole a způsobí osádce těžká zranění, není to vůbec hodno pozornosti. Ale to už je mimo téma.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 09:09 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To je ale medialita (realita vytvářená médií). A naše média ráda manipulují naše veřejné mínění cíleným vyzobáváním správně zaměřených informací.
Do určité míry se to děje všude, ale my na to jsme skutečně kadeti.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 09:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Není to jenom česká specialita. To "upravování" pohledu na svět se děje všude. Když byl před nějakou dobou přednášet jeden můj známý ve Španělsku na jedné vysoké škole, přičemž je znám svými radikálními postoji k migraci, bylo mu po přednášce řečeno, že kdyby žil v této zemi, nevydělal by si ani na slanou vodu. Sluníčkáři by na jeho přednášky nechodili a ostatní by "přesvědčili", třeba i násilím, aby tam nešli taky. No a bez posluchačů by skončil. Nebo kupříkladu ve Švédsku se dlouhá leta tutlaly problémy s migranty. Až pak vyšel u nás jeden článek o tom, že to není tak růžové. V diskusi se objevil jeden odkaz a když jsem ho rozkliknul, byly to stránky švédského Interpolu se sto nejhledanějšími osobami Švédska. Jen jediný z nich byl blonďák a jmenoval se Sven. Ostatní byli Arabi, černoši a Srbové.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.10.2020 10:14 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
No a máte odkaz na toho kolegu? Nebo na tu vysokou školu? Nebo na jeho přednášku?

A co odkaz na ten interpol?

Já když se tam podívám, tak první čeho si všimnu je to, že tam moc černochů a arabů není. Zato je to tam samej Rusák.

https://www.interpol.int/How-we-work/Notices/View-Red-Notices
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 11:56 Reaguje na Petr Eliáš
Ten odkaz Interpolu byl aktivní asi půl dne. Pak ho někdo zrušil. Co se týče, toho pána, je to profesor jedné naší vysoké školy a jednalo se spíše o diskusi po jeho přednášce.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 10:35 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Je zcela logické, že někdo s "radikálním postojem k migraci" může mít v zemi, která je na prvních místech v imigraci, skutečné problémy.
Připomíná mi to průzkumy na Slovensku na názory na Maďary.
Největší odpor byl zjištěn od Zvolenu na sever, pod Tatrami a prostě tam, kde nikdo Maďara ani neviděl. V Komárně, Rimavské Sobotě atd. to bylo daleko přívětivější.
Proto je u nás asi největší xenofobie, protože tu žádní imigrani nejsou, i když tu žije asi milión cizinců.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 11:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Na to Vám odpovím jedním číslem ze statistiky:
Švédsko - 265
Česká republika - 0
Jedná se o počet teroristických útoků provedených v uvedených zemích v loňském roce.
A teď mi můžete nadávat, že jsem xenofob a rasista.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.10.2020 13:28 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Máte odkaz na tu statistiku?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 13:38 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Česká republikas nula?
Za pár posledních pár let byly u nás čtyři teroristické útoky. Chlap co vystřílel hospodu v Hradišti, šílená ženská co zapíchla kluka ve škole, blbý Balda co pokácel stromy na trať, naposled chlap střílel v ordinaci ve špitále v Ostravě. Nikdo nebyl připrchlík. K tomu samozřejmě asi série normálních vražd.
Dost záleží, co se pod pojmem terorismus myslí. Kriminalita je ale mezi cizinci větší, stejně jak ve Švédsku.
Ale Breivik jim řádsky zdvihl průměr!!
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 14:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Hovořím o loňském roce. Jinak teroristický útok asi není, že někomu hrábne v kebuli a vystřílí hospodu. Proto se sluníčkáři snažili u celí řady teroristických útoků v západní Evropě tvrdit, že dotyčný nebyl psychicky v pořádku. Jenže on je asi roszdíl když někomu parta sousedů leze na nervy až jej doženou k střelbě a nebo když někdo nesnáší celou evropskou kulturu a jde vraždit s řevem o velikém Alláhovi.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

23.10.2020 15:34 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Zajímalo by mě, kde jste přišel na to, že ve Švédsku bylo spácháno 265 ter. útoků?

V celé EU bylo loni zaznamenáno 199 ter. útoků.

https://www.europarl.europa.eu/news/cs/headlines/priorities/terorismus/20180703STO07125
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 20:21 Reaguje na Petr Eliáš
Asi to zaznamenávají i jiní, nemotivovaní zametat problém pod koberec.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

26.10.2020 12:58 Reaguje na Petr Eliáš
asi myslel bombové útoky. Jen nevím zda je zařadit do války gangů, nebo do teroristických útoků, když to většinově páchají cizinci. (zdroj: https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3031913-svedsko-se-potyka-s-vyraznym-narustem-bombovych-utoku)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

24.10.2020 22:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
To si můžete mudrovat jen pro sebe, terorismus je definován jako útok v míru na civilisty.
Proto Tři nejhorší útoky za nějakých 15 let byl podle obětí nejhorší ruský sestřel MH17 nad Ukrajinou, Bataclan v Paříži a švédský Breivik.
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Teror má z podstaty věci vzbudit v cílové populaci strach. Může dokonce proběhnout i beze ztrát na životech (viz např. útoky muslimů na "nevhodně" oblečené ženy.

Z toho důvodu zrovna ten sestřel letadla nad Ukrajinou do této definice nezapadá, navíc není jasné, kdo střílel a za jakým účelem - spíš bych vsadil na "akci pod cizí vlajkou" k diskreditaci nepřítele.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2020 16:06 Reaguje na Jan Šimůnek
Sestřel MH17 je jasný, vše bylo vyšetřeno a probíhá soud.
Sastřelila to ruská posádka odněkud z Kurska, velel tomu Strelkov a to éro sestřelili omylem. Což ovšem těm pasažírům život nevrátí. Prostě terorismus, i když neúmyslný.
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.10.2020 08:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Pokud to sestřelili omylem, tak to terorismus jednoduše není. Jako není neúmyslná smrt při dopravní nehodě vražda.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2020 08:18 Reaguje na Jan Šimůnek
Pokud ta dopravní nehoda znamená, že to auto trefíte pancrfaustem místo jiného auta, tak je to stále vražda. Zvláště na území cizího státu, kde vůbec jako nejste.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

26.10.2020 12:51 Reaguje na Pavel Hanzl
Taktně jste zamlčel Nice (2016) s 87 zavražděnými a cca 400 zraněnými, Brusel (2016) 35zavražděnými a cca 340 zraněnými. A jen o jeden rok se do vašeho limitu nevel Madrid (2004) se 191 zavražděnými. A vraždění v Katalánsku (2017) ... a dá se pokračovat
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.10.2020 07:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Breivik vystřílel tábor norské fašistické mládeže. Zlikvidoval přinejmenším několik potenciálních budoucích quislingů.

Mrkněte se na film "Soumrak bohů" od Viscontiho (je i na youtube), kde je dlouhá sekvence z Noci dlouhých nožů, jak SS přepadla tábor mladých SA. Breivikiáda musela vypadat dost podobně, až na to že ten norský tábor byl pro obě pohlaví a ta norská mládež byla natolik zblblá fašistickou propagandou, že se absolutně nebránila.
Kdyby se jich na toho Breivika sesypalo víc zároveň, tak ho museli přemoci i jen klacky a kamením. Ale fašisté vychovávají mládež tak, aby ji takové řešení vůbec nenapadlo. V tomto případě ke své vlastní škodě, protože přišli o "kádrové zálohy". MMCH Breivik byl (či je) dílem Barnevernetu, opět fašistického vynálezu.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.10.2020 23:08 Reaguje na Jan Šimůnek
Vy jste regulérná magor.
Odpovědět

Jan Šimůnek

1.11.2020 12:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Proč? Tohle je realita.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

31.10.2020 18:34 Reaguje na Jan Šimůnek
I tak se to dá brát.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

26.10.2020 11:52 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Klasický geografický problém, kdy teroristi si pletou Czechia a Chechnia a podívejte se, jak to vypadá v Čečensku.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 13:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Pochopitelně i na tom středu a severu Slovanska Maďaři byli a jsou. Ta vstřícnost na jihu je spíš daná tím, že je tam dost smíšených rodin.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.10.2020 14:16 Reaguje na Jan Šimůnek
No, spíš je dána tím, že tam v podstatě skoro žádní nejsou ... ale Slováci:-).

Jsem se za totáče ke Komárnu a D Stredě něco najezdil a cítil jsem se tam "doma" asi jako v Rumunsku:-))). Za mládí, mého=ČSSR.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.10.2020 14:45 Reaguje na Svatá Prostoto
V lázních Dudince, místní nerozeznávali příliš češtinu od slovenštiny, byly to pro ně prostě "cudzí" jazyky.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

31.10.2020 18:32 Reaguje na Pavel Hanzl
V Komárně, Rimavské Sobotě atd nejsou Slováci, ale právě Maďaři. Jak to je teď, nevím ale ke konci socíku jsem jednou něco, co se vyrábělo zrovna jen tuším v Rimavské Sobotě, telefonicky sháněl a měl jsem s tím problémy, protože ti lidi tam odmítali mluvit slovensky nebo česky. Kdybych na ně mluvil maďarsky, asi by byli ochotní, ale to jsem jaksi neuměl. A že jsem na ně mluvil česky, tak i proto z roho obchodu sešlo.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 17:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Samozřejmě, že v Komárně žádný odpor k Madarům nebude, když tam krom Madarů nikdo další není, truhlíku.
Odpovědět
TP

Tomas Peltan

26.10.2020 11:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Oboje jsou anekdotické příklady, které samy o sobě nemají žádnou vypovídací hodnotu. Statistiky naznačují, že to první je relativně běžné a to, jaký máte odstín kůže hraje docela významnou roli v tom, jak se k vám policie (a třeba potom soud) bude chovat. A taky třeba hraje roli to, jestli máte chromozom Y nebo ne.
Odpovědět
ig

25.10.2020 14:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
On ten jeden mobil na deset let třeba jednou bude - ale nebude to díky tlaku aktivistů, ale díky rozvoji techniky. Stačí si vzít paralelu s PC. Dřív jsem měl každý rok nový PC, protože Moorův zákon :-) a výkon a kapacita PC pro mě byly klíčové. To jsou i teď, ale můj hlavní pracovní počítač už mám docela dlouho pořád stejný a možná i tu desítku jednou oslaví, protože už jsme dávno za inflexním bodem S-křivky vývoje hardware (i software) a výměna počítače by mi nepřinesla zdaleka tolik užitku jako dříve. Za mě z toho plyne jediné - jakékoliv arbitrární "usměrňování" vývoje techniky může být v důsledku jenom na škodu pro ŽP.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:43 Reaguje na
Já mám computer koupený na konci února 2009. Tedydomácí. Ale i živoptnost těch pracovních se prodlužuje, a 7 let není výjimka.
Odpovědět
ig

25.10.2020 14:50 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
On ten jeden mobil na deset let třeba jednou bude - ale nebude to díky tlaku aktivistů, ale díky rozvoji techniky. Stačí si vzít paralelu s PC. Dřív jsem měl každý rok nový PC, protože Moorův zákon :-) a výkon a kapacita PC pro mě byly klíčové. To jsou i teď, ale můj hlavní pracovní počítač už mám docela dlouho pořád stejný a možná i tu desítku jednou oslaví, protože už jsme dávno za inflexním bodem S-křivky vývoje hardware (i software) a výměna počítače by mi nepřinesla zdaleka tolik užitku jako dříve. Za mě z toho plyne jediné - jakékoliv arbitrární "usměrňování" vývoje techniky může být v důsledku jenom na škodu pro ŽP.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:39 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Já na těch deset let zaděláno mám, mám mobil od 19.1.2012. Počítač mám od konce února 2009, a auto nemám vůbec.
Odpovědět
Vojta Kocourek

Vojta Kocourek

23.10.2020 06:11
Já takhle běžně žiji, ale pak jsou tady firmy, které to tak přehánějí, že i kdyby takto žil každý, tak v průměru je to pro zemi stejně ekologická katastrofa.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.10.2020 06:23
Mám jiný návrh - srazme populaci pod 4 mld. A potom může mít každý 2,5 násobek toho co vědci uvádějí. Navíc obrovsky poklesne antropogenní zátěž na ŽP a řada dalších pozitiv,která ani nebudu vypisovat,protože by se to na stránku nevešlo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 08:50 Reaguje na Miroslav Vinkler
Pojem "srazit populaci" mně připadá ještě horší, než "konečné řešení židovské otázky" za Hitlera, nebo "etnické čištění" v Kosovu.
Vy byste na to pužíval kyanid, sarin, yperit nebo radši údery jaderných bomb typu satan?
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

23.10.2020 10:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Není třeba tak drastických metod. V Číně použili politiku jednoho dítěte na rodinu a porodnost se omezila. Myslím si, že i v Evropě by to fungovalo, ale jak chcete tuto metodu uplatnit u migrantů a obyvatel Afriky.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:44 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Porodnost že se omezila? V roce 1975 mělaČína 870 mil obyvatel, v současnosti 1,35 miliardy. A chybí tam 40 mil děvčat.
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

23.10.2020 10:02 Reaguje na Pavel Hanzl
Pane Hanzle, EU,USA,Kanada i Rusko mají porodnost na úrovni ,která je dlouhodobě stabilní ,spíše menší pokles.
Zbývá Asie,Afrika a Jižní Amerika, kde by se dala zavést regulační opatření.
Na to nepotřebuji genocidu což zjevně nechápete.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 10:24 Reaguje na Miroslav Vinkler
Já vím, že nejste žádný Hitlerův obdivovatel, mě zaujal ten pojem "srazit populaci". Ale stejně, zavést "regulační opatření" je taky poměrně dost problémový pojem. Ale populační křivka se stejně sklání na celém světě, s klimatickou změnou asi půjde dolů celkem slušně.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.10.2020 07:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Ono by se to, bohužel, v rukavičkách udělat nemohlo. Tyhle země jsou podřízeny ideologii, podle níž je žena cosi mezi domácím zvířetem, otrokem a kusem nábytku. A bez zlomení této ideologie (a to bez násilí, včetně válek, nepůjde) není šance pozvednout ženy, aby samy mohly rozhodovat o tom, kolik dětí budou mít. Jak se to stalo v průběhu předminulého století v evropských zemích po oslabení vlivu křesťanství.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:46 Reaguje na Miroslav Vinkler
Aaaaa, a ta regulační opatření jsou duschen und schlauchen? Takj to bych prosímpěkně mohl být užitečný, mám výkresovou dokumentaci, dělali jí machři z IG Farben.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.10.2020 15:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Zapomněl jste na dnes oblíbený novičok.
Odpovědět
GP

Galipoli Petr

26.10.2020 12:52 Reaguje na Jiří Daneš
podle účinnosti/neúčinnosti spíše prošlyčok...
Odpovědět
ig

23.10.2020 07:21
Přijde mi to lehce nedomyšlené. Třeba ta auta. Když jsme měli v rodině jedno auto, mělo proběh 35 tisíc ročně. Když teď máme dvě, mají v součtu 35 tisíc ročně. Kde je ta úspora?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 08:57 Reaguje na
To není žádný diktát, to je odhad poměrů. Je celkem fuk, kolik těch aut je (stejně průměrný auto stojí 90% životnosti na parkovišti), jde o jeho výrobu a likvidaci. Ale auto na každého člověka s nájezdem 15 tis. ročně je dost nářez, to je dost americké!
Já mám malého benzíňáka na 3 lidi a najezdíme dohromady necelých 10 tisíc. Zbytek celkem sedí, jen mám na dva lidi větší byt.
Odpovědět
JO

Jan Olejníček

23.10.2020 09:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Musíte víc jezdit a najedete to taky. Nic na tom není.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 10:26 Reaguje na Jan Olejníček
A proč bych to dělal? Stejně jsem profesně strávil kus života za volantem a jezdím dnes jen když potřebuji a ženské taky.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:21 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, oni také lidé jezdí autem do práce, klidně 50 km tam, a 50 km zpět každý den, a jinak se tam nedostanou. Co byste jim poradil vy chytrolíne? On na vás lemply žijící z veřejných financí, kteří rozkradli bytový fond v privatizaci někdo také musí dělat.
Odpovědět

Jan Šimůnek

23.10.2020 08:25
Snůška nesmyslů zcela mimo realitu. Pokud se mají dělat nějaké úspory, tak takové, které se nedotknou kvality života.

Mimochodem, už dlouhá léta je držen u ledu projekt smartphonu, který by se po zadokování do příslušného zařízení stal plnohodnotným PC (s myší, klávesnicí a monitorem). Cesta ke snižování náročnosti domácností na elektroniku by spíš měla jít tudy.

A v reálu už fungují mobily jako kamery a fotoaparáty, takže vytěsňují z trhu tato zařízení. Před několika lety bylo konstatováno, že počet snímků, pořízených z mobilu, překročil počet snímků, pořízených digitálním fotoaparátem.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

23.10.2020 09:07 Reaguje na Jan Šimůnek
To je ono: "úspory, tak takové, které se nedotknou kvality života".
Takže žrát a chlastat co hrdlo ráčí a mít nárok na to, aby mě doktoři vyléčili z chorob, které si tím způsobím. Nakupovat každou cypovinu, kterou uvidím a počítat s tím, že ji někdo uklidí, až ji vyhodím. Fedrovat uhlí, abych měl elektřinu na všechny své koníčky a neomezené plýtvání, protože to považuji za "kvalitu života". Vy jste prostě ropák jak z učebnice.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.10.2020 14:45 Reaguje na Pavel Hanzl
Tedy, musím říci, že máte můj obdiv, takový coming out bych od vás nečekal! To zase všechna čest.

Ale hlavně když z toho máte radost, já vám to přeju!:-)
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.10.2020 14:57 Reaguje na Svatá Prostoto
Pan hanzl má vtomto případě pravdu, ten konzumní způsob života je neodpustitelné zlo. Jeho zdrojové podporovatele - ekonomy, by patřilo zahrnout do toho "srážení populace" přednostně. Kdyby se jim dali lopaty a krumpáče a držel na nimi bič při kopání kanálů, ušetřilo by se na produkci bagrů a zemních strojů, i motorových paliv, neuvěřitelně mnoho finančních prostředků. A stouply by i tržby v prodeji potravin ...
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.10.2020 14:58 Reaguje na Jiří Daneš
Pan Hanzl má v tomto ...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.10.2020 15:50 Reaguje na Jiří Daneš
Ale to jo ... já taky nereagoval na obsah, ale na formu. Ta mi přišla taková přehnaně mravokárná.

Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:23 Reaguje na Jiří Daneš
Jasně, svedte na ekonomy,že váš spratek chce každej rok novej mobil :)
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:14 Reaguje na Pavel Hanzl
A vy nežerete a nechlastáte, co hrdlo ráčí?? Miluju svináky, co kážou vodu z kaluže, a chlastají jemné kořalky.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 17:10 Reaguje na Pavel Hanzl
Ano, ropák z učebnice jste tu vy, vy, a jen Vy. Vy tady po Panu Šimůnkovi chcete, abych chodil denně pěšky do práce 30 km tam, a 30 zpět, sám jste si ukradl z majetku nás všech byt, který je v lukrativní lokaliutě, odkud dojíždět do práce nemusíte, a ještě se přiznáte, že Z PLEZÍRU provozujete auto!!!!
Odpovědět

Jirka Černý

23.10.2020 10:35
Obecně nemám problém uskromnit se, už na tom tak nějak pracuju a ekologie není hlavní motiv, spíš minimalismus, mně zaujalo nemít zbytečnosti.
Kde problém vidím je dnešní technika a elektronika. Mně stačí jedno auto na půl života (vinou ekologů to nejde). Mobil mám co rok nový a opravdu o to nestojím, už pro obstrukce vše přetahat a přenastavit plus další skvělé nové funkce které mne obvykle jen ser.. . Ledničky, pračky, myčky atd jsou na tom obdobně, tzv připlatit si kvalitu je jen iluze, dnes jsou klumpy v podstatě všechny stejně. Navrch ekologové nám furt cpou jak máme mít stále úspornější spotřebiče což jde proti smyslu celého tohoto přístupu.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

23.10.2020 13:32
Reakce na článek mi potvrdily, že hlavní ohrožení trvale udržitelného života na zemi představuje globální ideologie neoliberálního kapitalismu postavená na víře v autokorekturu trhu udržovaná masovým konzumerismem s marketingově vytvářenou iluzí individuálních potřeb...Jednou budeme vzpomínat na centrálně plánovanou ekonomiku, 1-2 modely osobních automobilů opravitelných doma v garáži a vyráběných za kopcem (která skončila, protože byla málo pro-konzumní).
Bohužel pro život na Zemi, pokud kapitalisté reálně kontrolují nejmocnější armády světa a policejní sbory, sametová změna jako v roce 1989 již není pravděpodobně možná. Aktivisté a pokojní demonstranti po celém světě by mohly vyprávět...
Odpovědět

Jan Šimůnek

24.10.2020 08:52 Reaguje na Pavel Karel
"Trvale udržitelný život" je neomarxistický blábol, který je určen pro boj proti demokracii a lidským právům. Jinak je to jen žvást bez jakéhokoli konkrétního významu.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

24.10.2020 21:28 Reaguje na Jan Šimůnek
1) blábol je především Jan Šimůnek
2) "demokracie" je bezobsažné propagandistické heslo používané od konce 2.sv.v. pro obhajobu zvěrstev páchaných americkým imperialismem aka vojensko-průmyslovým komplexem. Politologicky je to jen termín pro jeden z mnoha volebních systémů, kdy na reálných výsledcích výsledcích velmi záleží na podmínkách přidělení/odebrání volebního práva a reálné volební nabídce. USA jsou pěknÿm příkladem toho, jak se pod demokracii schová rasově podmíněná neokoloniální plutokracie
3) trvale udržitelný život je zkratka pro udržování životních podmínek postačujících pro zachování života na Zemi. Všechny lidské společnosti, které se v minulosti nedokázaly vypořádat s jedinci, které je svým sobeckým chováním ohrožovali (např. porušením principu společné pastviny), byly odsouzeny k zániku. Z principu je tedy nutné vypořádat se i s trollem vystupujícím pod jménem Jan Šimůnek...
Odpovědět

Jan Šimůnek

25.10.2020 09:20 Reaguje na Pavel Karel
ad2 Demokracie je politické zřízení, kde stát plní vůli většiny občanů. V podstatě to ani není nutně vázáno na určitý typ voleb.
ad3 "Trvale udržitelný život" na Zemi nikdy nebyl, protože Země i její biosféra jsou velmi dynamické systémy, jejichž parametry se průběžně rychle mění. Nehledě k tomu, že za nějaký čas se Slunce promění v rudého obra, jehož povrch bude za oběžnou dráhou Země. Takže jedinou nadějí lidstva na přežití je expanze na jiná vesmírná tělesa, i mimo sluneční soustavu. A na to potřebujeme HiTech a ne se propadnout do "ekologické idyly" na úrovni středověku nebo pravěku.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

25.10.2020 12:55 Reaguje na Jan Šimůnek
Pohádka o HiTec nějak neladí s realitou. Pojďme se bavit o té, které jsme vystaveni v ČR -
Př1: Tykač spaluje národu ukradené(tzv. zprivatizované) zásoby hnědého uhlí stále nižší kvality v odstavených tepelných elektrárnách z 20.století, které získal za hubičku od státních úředníků, a které provozuje na základě stejnými úředníky udělenými výjimkami z evropských norem o znečišťování z 21.století. Výsledek? Miliardy do kapsy všech zúčastněných (kromě veřejnosti) a nadúmrtnost v řádu tisíců (z řad veřejnosti).
Př2: Babiš vyrábí hnojiva, které umožňují pěstovat na polích plodiny, kterých se člověk sice nenají, ale za to proměňují krajinu v polopoušť. Výsledek? 1 litr získané bionafty znečistí životní prostředí x-násobně víc než nafta z ropy,
a bioplynné elektrárny svým odpadním teplem oteplují bezúčelně atmosféru (navzdory evropské praxi se nevyužívají k vytápění přilehlých obcí) a pro ochlazování vypařují zásoby podzemní vody...
není nutno pokračovat.
U těch Vámi citovaných lidských práv jste překvapivě nezmínil další propagandistické heslo amerického imperialismu, tj. "svoboda". Již v ZŠ se žáci učí, že svoboda jedince (znečišťovat, devastovat...) končí tam, kde začíná svoboda jedince druhého (neumírat předčasné v důsledku znečištění, nedostatek pitné vody, teplotní extrémy...).
V kontextu Vámi prezentované víry v devastaci Země pod heslem záchrany lidstva exodem na jinou obyvatelnou planetu (která do této chvíle objevena nebyla) navrhuji uspořádat sbírku na okamžitou deportaci všech Vám podobných pod heslem kolonizace nových a ještě lepších planet. Já s ostatními přeživšími selsky uvažujícími soudruhy se pokusím na zdevastované Zemi užívat ekologické idyly na úrovni pravěku a ve chvílích volna vzpomínat na šťastný okamžik, kdy se Země zbavila jejích HiTec škůdců :-)
Odpovědět

Jan Šimůnek

26.10.2020 08:28 Reaguje na Pavel Karel
ad1: "Privatizace = krádež" - vcelku jasně komunistický nebo jinak ultralevičácký postoj. Jen ukazující, že mezi ekology a komunisty (či fašisty) není prakticky žádný rozdíl.
A tu "nadúmrtnost" by musel prokázat nějaký seriózní výzkum. Ne nějaké magoření od Greenpeace.

ad2: Pole pokrytá řepkou a dalšími energetickými plodinami (a negativní efekt z toho plynoucí) jsou dílem ekologů, kteří tuto zhovadilost prosadili cestou direktiv EU. Pokud by nebyla EU a/nebo nebyli ani žádní ekologové, ty plodiny bychom pěstovat nemuseli.

To, že Země bude nakonec zničena přirozeným rozepnutím Slunce, je prostě učebnicový fakt, se kterým nic nenaděláte. A jedinou možností záchrany bude odlet jinam, s čímž jako faktem taky nic nenaděláte.
Přičemž lidé, žijící v "ekologické idyle" něčeho takového schopni nebudou. Pokud ovšem v té době už nebudou v důsledku mnohogeneračního vymývání mozků zdegenerovaní na úroveň opic nebo ještě nižších živočichů, kteří si ani nebudou uvědomovat, co se to děje.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

29.10.2020 13:15 Reaguje na Jan Šimůnek
Ad1) Privatizace znamená velmi často krádež pouze v kontextu divokého kapitalismu zemí bývalého RVHP. To že Tykačem placený troll ignoruje fakta o jeho kriminální činnosti, která jsou volně dostupná na internetu, mě nepřekvapuje. Kulturní svět na západ od nás to vidí naštěstí jinak https://www.e15.cz/zahranicni/oxford-odmitl-44-milionu-od-tykace-prestizni-univerzite-vadi-vysetrovani-jeho-firem-1331339

Tvrdit, že provozování odstavené tepelné elektrárny nezvyšuje úmrtnost - to je jasný důkaz o tom, kdo Vás jako trolla platí, demagogu!

Ad2) Nenene, to je reálný výsledek používání těch Vašich HiTec přístupů

Ad konec Sluneční soustavy - někteří lidé holt nedokáží rozlišit řádově jiné pravděpodobnosti - konec života, jak ho známe za pár dekád vs. konec Slunce za 6 miliard let...je mi Vás líto
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:57 Reaguje na Pavel Karel
Pavle Karle, privatizace krádež samozřejmě je za podmínky, že se privatizovalo hlůuboko pod tržní cenou. V této zemi jsou miliony privatizačních zlodějů, kteří si v rámci privatizace pro sebe rozkradli komplet celý bytový fond hluboko pod tržní cenou. Jakým způsobe jste přišel k bydlení vy? Nejstwe náhodou také privatizační zloděj?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:25 Reaguje na Pavel Karel
Tykač i Babiš jsou PRODUKTY té vaší centrálně řízené ekonomiky, vy mysliteli. Je zajímavé, že tam, kde jste vy rudá špína nebudovali třídní apartheid, žádní Tykačové či Babišové nejsou.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:40 Reaguje na Pavel Karel
PAVEL KAREL M 04.02.1946 PRAHA CESKOSLOVENSKO 26.02.1985
Jméno Pohlaví Datum narození Místo narození Státní příslušnost 1 Státní příslušnost 2 Datum zavedení
PAVEL KAREL M 05.11.1956 TEPLICE CESKOSLOVENSKO 16.09.1983
Jméno Pohlaví Datum narození Místo narození Státní příslušnost 1 Státní příslušnost 2 Datum zavedení
PAVEL KAREL M 08.07.1936 LIBOCHOVICE NEZJISTENA 10.10.1985
Jméno Pohlaví Datum narození Místo narození Státní příslušnost 1 Státní příslušnost 2 Datum zavedení
PAVEL KAREL M 23.08.1929 PNOVANY CESKOSLOVENSKO 23.03.1988

No, vida, takže jsme si ujasnili, kdo je kdo. Hned mne napadlo, když jsem četl o americkém imperialismu a vojenskoprůmyslovém komplexu, která bije. Takže tu máme mezi seou estébáckou svini.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:41 Reaguje na Pavel Karel
"Rasově podmíněná neokoloniální plutokracie" To jako myslíte třeba presidenta Obamu?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:54 Reaguje na Pavel Karel
Hm, soudruhu, akorát, že ta Vaše centrálně řízená ekonomika spotřebovávala podstatně více zdrojů, než ta současná. Namátkou spotřeba uhlí v roce 1980 - 100 mil tun, dnes cca. polovina. Spotřeba roky 232 tisíc barelů denně, loni 190 tisíc. A zkuste ty globální kapitalisty nějak personifikovat, protože byste mohl velmi lehce zjistit, že kapitalista je dedeček - německý důchodce který má nainvestováno v penzijních fondech, a proletář, který vaytváří nadhhodnotu, a je ¨vykořistovaný, je investiční specialsitav bance, který jeho peníze zhodnocuje. Možná, že by bylo dobře si na vás posvítit, a podívat se jestli také náhodou na vás není něco kapitalistického, třeba majetek v hodnotě milionů korun, na což 9 z deseti obyvatel téhle planety nedosáhne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.10.2020 14:24
4 lidi na 60 m2 ... no, taky jsem to už viděl, a teda nic moc. Telefon na 10 let by skoro šlo, ale to by zase musela být Nokia co bejvala. Ono, když se nad tím zamyslím, on ani ten život jen s "pevnou" nebyla taková hrůza. 50 l vody ... to tedy díky a 2000-2150 kcal/den ... to není ani můj bazální metabolismus.

Než tohle, to radši zase maskáče a kosu "se čtyřma".
Von ten Malthus nebyl blbej chlap:-).
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

23.10.2020 15:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Víte, že dnes jsou stavěny a vyžadovány především byty 1+kk, které mají menší plochu než 1-pokojvé byty z doby vlády komunistů? Já se svým 70 m2 velkým bytem, zkolaudovaným v roce 1967 (po necelých dvou letech svépomocné výstavby s 33% státní dotace a půjčkou s 1% úrokem a přednostně splácenou jistinou, na další třetinu nákladů) jsem dnes buržoa. A to nemluvím o vybavení bytu pomocnými prostorami, jako je balkon, sklep a oddělený prostor pro uskladnění právě nepoužívaných věcí a kus zahrady pro pěstování zeleniny a podobně.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

23.10.2020 15:39 Reaguje na Jiří Daneš
Jenže to je dáno primárně změnou struktury společnosti. Lidi hodně bydlí sami, ne v rodinách. A pak cenou bytů zejména v Praze, ale i Brně a dalších větších městech.

U rodin ten trend neplatí, je naopak opačný, a to i za cenu útěku z měst a většího dojíždění.
Odpovědět

Jirka Černý

23.10.2020 15:47 Reaguje na Svatá Prostoto
A jsme zase u těch aut, na odlehlejší vsi co dospělý pracují to jedno auto a není to rozhodně bráno jako přepych.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:43 Reaguje na Jirka Černý
Přesně tak, hajzl Hanzl ukradl byt v privatizaci v ceně tisíců tun uhlí, a moralizuje.
Odpovědět
ig

23.10.2020 21:55 Reaguje na Jiří Daneš
To myslím nelze tak generalizovat. Malé byty, si pořizují lidé kteří by jinak neměli na to se usadit v Praze nebo obecně jiném dražším městě. Takhle to funguje i v zahraničí. Druhou věc už zmiňoval S. Prostoto, různí freelanceři a podobně si najímají malé byty, protože nevědí dne ani hodiny kdy dostanou báječný kšeft na druhém konci světa :-) Že by ale velké byty a rodinné domy přestaly existovat, to ani náhodou, těch také přibývá. Bohatí lidé mají RD v Praze, středně bohatí za Prahou. Občas někdo nemá rád bydlení ve vlastním domě (ono to je popravdě občas docela náročné) tak má pěkný velký byt.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

24.10.2020 23:02 Reaguje na
"Že by ale velké byty a rodinné domy přestaly existovat, to ani náhodou, těch také přibývá."
To jsem netvrdil, protože v mé rodině a příbuzenstvu všichni vlastní velké byty a dokonce i velké rodinné domy a rekreační chalupy. Na 1 člověka u nás vychází cca 35 m2 obytné plochy.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

24.10.2020 23:04 Reaguje na Jiří Daneš
Dodávám, že to je výsledek, až na jednu výjimku (jeden z vnuků, který byt koupil), svépomocné výstavby a restitucí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

25.10.2020 16:22 Reaguje na Jiří Daneš
Za komára si lidé byli orwellovsky rovní a někteří si byli rovnější.
Já patřil mezi ty rovné tak, že jsem bydlel u rodičů a když jsem se oženil, uplatil jsem cigány a bydlel v díře na ul. Marxové (v oblasti zvané Bronx), kterou jsem celou zrekonstruoval samozřejmě na své náklady. A co pro mě udělal podnik, kde jsem pracoval i stát? Když byty neexistovaly (v pořadníku jsem byl samozřejmě řádově desetiletí) a stavět pro mě nepřipadalo v úvahu?
V podniku jsem neměl "kádrové předpoklady" a stát mě každý rok vyhrožoval, že tam bydlím načerno (což jsem samozřejmě bydlel na černo, dekret mě nedali), že se mám okamžitě vystěhovat. Tak jsem jim odepsal, že okamžitě, když mi dají byt. Jak to dopadlo? Jak dycky, dostal jsem kulový a časem komár zbankotoval. A pak to najdenou šlo.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

30.10.2020 17:16 Reaguje na Pavel Hanzl
A dobře Vám tak. Nešlo, při svépomocné bytové výstavbě o "kádrové předpoklady", ale o ochotu, pracovat denně prakticky jednu směnu navíc, to je místo 8 hodin, 16 hodin denně a kromě pracovních dní i v neděli a tehdy také v sobotu.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

30.10.2020 17:18 Reaguje na Pavel Hanzl
A dobře Vám tak. Nešlo, při svépomocné bytové výstavbě o "kádrové předpoklady", ale o ochotu, pracovat denně prakticky jednu směnu navíc, to je místo 8 hodin, 16 hodin denně, tehdy včetně sobot a kromě 6 pracovních dní i v neděli.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

25.10.2020 21:44 Reaguje na Jiří Daneš
A teď si představte, že jedna rodina, i když větší, obývala třeba Šošůvskou jeskyni. Ale pokud jde o dnešní byty - otázkou je kolik v těch malých žije lidí, protože je mnoho jednočlenných rodin a za další, za bolševika v těch jednopokojových bytech žilo i několik generací. Ale to pamatujete.
Dnes byty jsou tak drahé, že lidi aby je utáhli, nacpou se ještě do menších bytů než za bolševika s vírou, že si snad jednou polepší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2020 08:21 Reaguje na Pavel Jeřábek
Před asi sedmi lety skorovyhrál volby určitý jedinec s heslem "ANO, bude líp!"
A je?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 15:59 Reaguje na Jiří Daneš
Jenomže ty požadované 1+kk a 2+kk není myšleno jako bydlení pro rodinu, jde o investiční byty, zhusta pro AirBnB platformu.
Odpovědět
AM

Anežka M

26.10.2020 10:30 Reaguje na Svatá Prostoto
4 lidi na 60 m2 a 1 počítač na domácnost, když oba dospělí pracují z domu a děti mají školu na dálku... ha ha ha!

Jinak letos jsem kupovala novou tlačítkovou "Nokiu", její předchůdkyně mi vydržela sedm let, a to už šlo o ten microsoftí šunt za pár stovek. Jakože u tlačítkového jednoduchého telefonu je těch deset let celkem reálných, u čehokoliv chytrého ani náhodou.

Asi jste přehlídl, že jde o 2000 kalorií, ne kilojoulů. 2000 kJ by byl vskutku gulag.

50 l vody... no i na tohle číslo se dá dostat už jenom tím, že zrušíte splachovací záchod a přejdete na piliňák a separaci močky. Obojí se dá likvidovat na zahradě, ovšem pokud ji máte. A je otázka, jestli autoři počítali s větším využitím dešťové a užitkové vody (na praní, sprchování apod.). Samo o sobě je "50 l" docela nicneříkající číslo, záleží na celkovém nakládání vodou v domácnosti.

Ale celkově je ten článek pitomý, takový tupě regulativní. Nebere v potaz spoustu věcí, způsob práce ("dřív" se lidi domů chodili jenom najíst a vyspat, pracovali venku; dnes, když spousta lidí pracuje z domu, děti se doma učí, atd. vzrůstá potřeba soukromí, ale i potřeba vytápět na vyšší teplotu - když doma hodiny sedím u počítače, je mi při 18 st zima, když vařím, uklízím, dělám "kolem baráku" je i 16 st pohoda, atd.), fakt, že životnost výrobků často nelimituje hardware, ale firmware/software, vliv norem a regulací ve stavebnictví, autodopravě apod.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:01 Reaguje na Anežka M
Já mám chytrou tlačítkovou Nokii C5, umí i Navigaci, a v lednu jí bude 9 let.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:28 Reaguje na Anežka M
No, nedovedu si představit na 60 metrech s jednímpočítačem fungovat dva rodiče na Home office, jednoho pubertáka na online výuce, a jednoho vysokoškoláka opačného pohlaví. Ono je to totiž tak, že jsou 4 lidé, a 4 lidé.
Odpovědět
AM

Anežka M

26.10.2020 10:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Malthus nebyl blbej chlap a s tím bude spousta lidí souhlasit, ale... všiml jste si za posledních 20+ let někde ve veřejném prostoru byť jen hlásku, který by hájil ménědětnost/bezdětnost? Já nevím, co čtu a slyším od politiků (těch vládních i opozičních) je to pořád jen o zvyšování porodnosti, podpoře rodin, daňových úlev na děti apod. Jakože nevím o zemi (kromě Číny, kterou ale kopírovat nechci) která by se nějak humanisticky snažila své občany vést k tomu, aby měli méně dětí. Mně to připadá jako takový nimbysmus a la dálnice. Viník je vždycky někdo jiný, naopak vlastní občany je nutno podporovat v rozmnožování.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

25.10.2020 17:38
Ono to je hlavně o ochotě lidí žít alespoň trochu skromněji a zbytečně
neplýtvat. Nějaké kvóty energie, potravin, vody atd. jsou nesmysly, ale
musí to mít člověk v sobě. Když může, tak místo auta jít pěšky, na kole
nebo hromadnou dopravou. Měnit některé výrobky neustále za nové modely
taky není nutné a dopřávat si cestování letadlem za zábavou taky ne.
Někdy si lidé myslí, že se bez něčeho nemohou žít, ale dá se to a nebo
často i musí. Stačí pouze přijít o zdraví, či zdroj příjmů a člověk musí.
Může ale taky pouze chtít a pokud nechce, tak by alespoň neměl mudrovat
o nějaké bezuhlíkové společnosti. Ona nemusí být bezuhlíková, ale pouze
úsporná a jde to snáze, než všechna ta pseudoopatření z dílny EU.
Pokud však ale ta sebereflexe selhává, tak by ty represe neměly být
alespoň plošné, ale selektivní na ty nejhorší způsoby plýtvání.
Bohužel ale největší "plýtvači" jsou u moci a oni to raději hodí i
na ty ostatní. Tak se stane, že i ten, který nikdy nikam neletěl a
nepřispěl ke spálení tak velké množství kerosinu jako notoričtí cestovatelé, tak si musí povinně vyměnit kotel za "ekologický".
Jeho uhlíková stopa je proti tomu cestovateli minimální a přesto
je trestán i pár let před smrtí. No a vytýkají mu to sousedé,
kteří jezdí autem i pro rohlíky pár stovek metrů do krámu. Pak
jedou autem za přírodou, ale on je ropák, který topí uhlím. Je
to pouze nový způsob boje proti chudým a starým pomocí ekologie.
Je mi z toho k blití, když vidím kam jsou až dohnáni termíny
výměn kotlů, nutností napojení na kanalizaci a jinými ekonápady.
Zákon by měl pamatovat na podobné výjimky, protože jsou mnohdy
nepřiměřeně tvrdé. Naopak Jiné plýtvání je naopak podporováno
ve formě umělého zasněžování sjezdovek pro pouhou zábavu, či
používání venkovních topidel pro hosty v zahrádkách. To už je
úplná zhovadilost jak plýtvat energií. Mohu toho vyjmenovat
o hodně více, ale o to mi nejde, jde mi o to, že pokrytecká
ekopolitika nemyslí na člověka jako osobu, ale ohání se pouze
planetou a vybranými zájmy.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

26.10.2020 08:27 Reaguje na Břetislav Machaček
Bohužel, ekopolitika se musí skutečně zabývat planetou a zásadními problémy.
Vy můžete šetřit jak chcete, ale uhláky vyčadí megetuny jedů do ovzduší s vámi nebo bez vás, vsjo róvno. A o tom přece to je.
Pokud se celsvětově zařežou uhláky a doma budete mít elektřinu z OZE, můžete si klidně i vajíčka smažit.
Jenomže by měla být ta energie drahá, ale trend je přímo opačný.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

26.10.2020 16:39 Reaguje na Pavel Hanzl
Víte, mě spíše štve, že se stále snažíme být bezuhlíkoví
a je nám fuk, že Afričané kácejí poslední křoviska bránící
v erozi půdy a její přeměně v poušť, že místo krmiv pro
dobytek tady pěstujeme biopaliva a pole zastavujeme soláry,
abychom pak dováželi sóju z vykácených brazilských pralesů. Zlikvidujeme chov hovězího a kuřat a dovážíme je odtamtud
taky a to pouze díky ekonomickým deformacím trhu. Nakonec
pak v honbě za bezuhlíkovou Evropou dovezeme pomalu vše
ze zemí, kde na to nehledí a výsledný efekt je pro planetu
nakonec horší, než to pokročilými technologiemi vyrábět
tady. Odpadla by část dopravy, v globále i ta uhlíková
zátěž a zbrzdilo se kácení tropických a jiných lesů. Ten
alarmistický evropský přístup je tak kontraproduktivní
a pro Evropu hospodářsky katastrofální. Nelze likvidaci
zdrojů produkujících CO2 uspěchat na úkor poklesu konkurenceschopnosti průmyslu a životní úrovně obyvatel.
Ona ta bezuhlíková politika se dotkne hlavně chudších zemí
EU a chudších obyvatel. Ta tkzv. čistá energie bude určitě
vykoupena i větší nezaměstnaností a sociálním smírem. To nebude asi nejlepší dopad v době krizové a i po krizové.
Svět se těší na úbytek jednoho z konkurentů, kterým bude
EU a hbitě zaplní mezery na trhu. Dostat se tam zpět bude
velmi bolestivé a možná už nemožné. Pohled ekologů to
ale nebere v potaz a vidí pouze ten svůj cíl, který
je ale v celosvětovém měřítku i tak nedosažitelný.
Odpovědět

Jan Šimůnek

27.10.2020 07:02 Reaguje na Břetislav Machaček
Už pan Werich v podobných situacích kladl otázku: "Je to z blbosti, nebo za cizí peníze?"
Ovšem tady by ji měly klást příslušné tajné služby, a IMHO hodně naléhavě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

27.10.2020 07:41 Reaguje na Břetislav Machaček
Vy si pletete ekologii (spíš její důsledky) s obyčejným kšeftem. Pralesy se kácí a pěstují palmy kvůli kšeftu, palmový olej je prostě nejlevnější. Evropa má potravinové přebytky a dováží se cokoliv zase jen kvůli kšeftu.
Proto se v EU zemědělství bohatě dotuje, protože bez dotací by totálně zbankrotovalo a prakticky celá Evropa by byla závislá na dovozech. Bylo by to lepší?
Nikdo u nás nelikviduje masné výroby atd., ale náš tunelářský systém zacházení s dotacemi je likviduje sám. Pokud jeden všemocný jedinec si odčerpá většinu dotací pro svůj soukromý kšeft, tak ostatní končí. A zkorumpovaná média nám nakecává, že ze to může EU.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

27.10.2020 16:04 Reaguje na Pavel Hanzl
A vy nechcete pochopit, že pokud se budeme stále
chovat jako neokolonialisté, tak se bude dál
pokračovat v tom kácení a dovozech potravin za
dumpingové ceny. Jejich levná pracovní síla tak
nikdy nebude bohatší, pokud budeme tlačit na
co nejnižší cenu potravin, které produkují. Oni
se z marasmu chudoby nikdy nedostanou a budou
se nadále chovat neekologicky. My je novodobě
zotročujeme pomocí zdeformovaného trhu daného
naší vyšší kupní sílou. Tak se může časem stát,
že veškerá produkce potravin bude přesunuta do
zemí s levnější pracovní silou a nově získanou
zemědělskou půdou. U nás půdu budeme osévat
energetickými plodinami vykupovanými za dotované
ceny zelené energetiky a v globále tak dojde
ke katastrofě nevratných rozměrů. Pokud jim
ale odbyt odpadne, tak nebude nutnost kácet ty
pralesy a naopak je i obnovit. Časem však může
dojít k tomu, že i oni ceny navýší a my budeme
muset řešit domácí produkci. EU si hraje doma
na ekology a vesele dováží produkci ze zemí, kde
jim ekologie nic neříká. Je to ubohá přetvářka
a nemá vůbec žádný efekt mimo toho finančního
pro skupinu lobbistů na poli OZE a dovozců
levné produkce z těchto zemí. Zbytek lidí musí vytvářet zisky na dotace OZE a na odstranění
škod v zemědělství vzniklých přerodem
z produkce potravin na produkci biopaliv. Ta
EU mi bude bránit, když chci vysadit 1000 ha
vinohradu, protože je v EU vína nadbytek, ale
dá mi dotaci na zatravnění. Takže mi nepište to,
že je to vina Babiše. To je vina starých zemí EU,
které si chrání svoje zemědělce před tržními
přebytky a za dotační bakšiš dělají z našich
zemědělců dotační závislíky. Znám jednoho
takového "farmáře", který jednou ročně pokosí
trvale zatravněné pozemky a tím jeho zemědělská
činnost takřka končí. Má pár koní pro radost
a pak ustájeny koně zbohatlíků. Pokud to má být směr zemědělské politiky EU, tak budu raději tleskat těm agrobaronům produkujících tuzemské
potraviny. Oni pouze dělají to, co zelení chtěli
a nadále prosazují. Vadí jim pouze to, že to
dělá i Babiš, ale že to dělají i ostatní jim
jaksi nevadí. U nás seje na poli kukuřici do bioplynovky polský zemědělec a vozí to do své
polské bioplynovky, takže je to asi polský
Babiš ? V Polsku jdou na dračku eko kotly na spalování zrní a vytápějí s nimi i školy. Tomu
říkám ekologická a křesťanská výuka, že pálí
"chléb vezdejší" . Co na to asi Bůh, když jinde
lidé hladoví a tu se topí zrním? No nevím, nějak
je to všechno podělané a nejen u nás.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:08 Reaguje na Břetislav Machaček
Zkuste si odpovědět, proč má Evropavyšší kupní sílu. Asi nám tuto někdo nadělil seshora, ne?
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:34 Reaguje na Břetislav Machaček
Ty naše vyšší kupní síly ovšem není dána deformací trhu,m ale právě trhem. Když někdo umí něco, co druhý ne, je loépe kapitálově vybaven, protože neprožral vše, co vytvořil, pakmá holt vyší kupní sílu. A co se týče těch energetických púlodin, tak to, co se děje tady,je slabej odvar toho, co se děje třeba v Brazílii.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 17:16 Reaguje na Břetislav Machaček
Bůh na to milej pane to, že holt ti, co hladoví, musí odložit kalachy, a chopit se pluhů. Taková Eritrea má podstatně silnější letectvo,. než ČR. Má Migy-29, které AČR vyřadila, prootže byly moc nákladné. Jinými sloovy, ty "chudé" země jsou bohsaté dost. A kdo nepracuje, at nejí.
Odpovědět

Jan Šimůnek

28.10.2020 08:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Jenže kšeft s použitím palmového oleje jako bionafty je dílem ekologů. Potravinové přebytky jsou důsledkem hospodářských regulací a dotací, viníkem je jednoznačně EU.
Bez dotací by zdechlo jen to, co nemá ekonomický smysl.
Masné výroby apod. u nás zlikvidovala EU vnucením silně dotovaných (a často i silně nekvalitních) potravin ze starých zemí EU (v podstatě proto bývalé státy východního bloku do EU vzaly, aby si z jejich populace vyrobili "potravinářské smetiště").
Bez EU by zde byla relativně zdravá ekonomika, jaká se rýsovala v 90. letech, než jsme se začali "harmonizovat" s přebyrokratizovanou a překorumpovanou EU.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:06 Reaguje na Pavel Hanzl
A proč s námy vy jelito komunikujete prostřednicrtvím výrobku vyrobeného za pomoci čínského uhlí, a napájeného uhlím? Napište, kde bydlíte, jí přivezu kleštičky, odstřihnu vás od dodávek elektřiny, odříznu vám vodu, protože i ta čerpadla ¨běží na tfujtfujtfuj elektřinu z uhelných zdrojů, a odříznu i topení a plyn, a pak budete v ráji.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:11 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy sám tvrdíte, že je OZE nesmysl. Za člověka hovoří činy,nikoli slinty, které produkuje. Napište adresu Vašeho bydliště, které bude na zkoušku odstřihnuto od těch fosilních zdrojů, abychom se přesvědčili, že to funguje.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:31 Reaguje na Pavel Hanzl
....avy tu elektřinu z těch uhláků spotřebujete, tak nerapákujte. I na výrobu těch vašich slavných FV panelů je potřeba energie těch uhláků, stejně jako na vytápění vaší domácnosti. Miluju šmejdy, kteří ukazují prstem na někoho jiného, a přitom sami trpí obžerstvím, spotřebovávají násobky toho, co ostatní, a navíc jsou nejspíše privatizační zloději.
Odpovědět
VN

Vilém N

27.10.2020 07:02
Dopolední výuka dvou dětí online a jeden homeoffice. Připouštím, že na HO mám služební notebook. Nicméně. V domácnosti je potřeba minimálně počítač (nebo notebook) na každou osobu. Čím starší děti, tím spíše. 60m2 na rodinu? OK. To by bylo strašně super, být doma v karanténě v prostoru velkém, jako vězeňské cely.
Odpovědět
BP

Bohdan Podlena

31.10.2020 10:13
Je to pěkné dbát o čistotu v přírodě ale stále se řeší jen druhotné příznaky a příčina se neřeší. Příčina se ale úmyslně neřeší, je to přelidnění planety. Strkáme před tím hlavu do písku. Ani udržitelné žití tomu nepomůže jednou nás to dohoní pokud nezačneme řešit počet obyvatel na planetě!
Odpovědět
Plha z Kojčic

Plha z Kojčic

2.11.2020 15:54
Brečíte sice hezky, ale na špatným hrobě.
Odpovědět
DV

Daniel Višňovský

2.11.2020 16:17
Hm, já vidím realitu ovšem takovou, že panelákovej 3+1 o 68 čtverečních metrech obývá single důchodkyně, byt má v OV, a občas si dojde pro příspěvek na bydlení. A dokonce, dva nejbližší 4+1 o 82,5 metrech čtverečních v okolí asi 100 mětrů obývají single důchodkyně. Co s tím?
Odpovědět
PN

Pavlína Novinska

12.11.2020 19:51
Já tomuto způsobu života naprosto rozumím, naše rodina se asi jako většina ostatních rodin v České republice musela uskromnit kvůli té hloupé koronavirové pandemii. Prodali jsme druhé auto a díky tomu máme nějaký finanční polštář. Zrovna jsme nutně museli pořídit novou zimní sadu pneumatik z obchodu https://www.pneuok.cz/ , takže se nám peníze navíc skutečně hodily...
Odpovědět
PN

Pavlína Novinska

7.12.2020 12:28
Velice zajímavé názory - jak ve vašem článku, tak i v diskusi a moc ráda si je všechny pročtu. My jsme třeba s přítelem byli během první vlny opatření proti covid-19 prodat auto, to se naštěstí podařilo přes inzerci na https://www.biginzerce.cz/ velice rychle. Jeden automobil nám v pohodě stačí a druhý byla moc velká přítěž.
Odpovědět
IN

Ivan Navrátil

17.12.2020 15:48
Jedno auto a ideálně celoroční gumy. Ty jsme pořídili v www.pneuok.cz. Samozřejmě pokud to jde, s rodinou jezdíme na výlety vlakem nebo autobusem. Aspoň si člověk může dát někde pivko. Ale na druhou stranu chápu, že pro někoho je jedno auto nemožný, pokud třeba v rodině dva jezdí do práce na úplně jinou stranu a nemají jinou možnost.
Odpovědět
KM

Karla Majerová

30.3.2023 15:42
Vědci by měli z naší rodiny opravdu velikou radost, jelikož máme jen jedno auto, na které jsem nedávno koupila na internetových stránkách https://www.2din.cz/ chytrá zrcátka. Ale s počítačem by to nešlo. Manžel i já máme každý pracovní notebook a náš syn má jeden na hraní her a samozřejmě i na učení. Celá rodina se snažíme žít udržitelně, ale musíme některé věci vlastnit kvůli práci.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist