https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/volby-2021-jak-vybrat-stranu-ktere-jde-o-ochranu-prirody
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Volby 2021: Jak vybrat stranu, které jde o ochranu přírody?

30.9.2021 09:08 | PRAHA (Ekolist.cz)
Nedaří se vám zorientovat se ve volebních programech? Použijte kalkulačku.
Nedaří se vám zorientovat se ve volebních programech? Použijte kalkulačku.
Volby do poslanecké sněmovny se blíží. Pokud stále nejste pevně rozhodnuti a zajímá vás, jak se strany a koalice staví k otázkám ochrany přírody a životnímu prostředí, můžete si zkusit vyplnit předvolební kalkulačku. K dispozici jsou kalkulačky, které se cele, nebo částečně věnují otázkám ochrany přírody.
 
Tou, která se na otázky ochrany přírody a životního prostředí zaměřuje zejména, je kalkulačka z dílny Hnutí DUHA. Stránka nabízí jak vyplnění kalkulačky, tak i přehled postojů vybraných stran k životnímu prostředí a pro náročné voliče nabízí i analýzu programů stran.

Samotná kalkulačka srovná vaše vidění otázek ochrany přírody s tím, za čím si stojí politické strany. Z nějakého důvodu kalkulačka počítá s existencí koalice SPOLU (ODS, KDU-ČSL a TOP 09), ale Piráti a Starostové a nezávislí jsou zde vedeni jednotlivě, byť kandidují v koalici.

Po osmi jednoduchých otázkách na váš postoj (například k odklonu české energetiky od uhlí do roku 2030) vyberete kraj, kde budete volit a stranu, kterou zvažujete volit (kalkulačka umožňuje vybrat jen jednu možnost). Výslednou shodu (či neshodu) s vybranou stranou uvidíte poté, co zadáte své jméno a e-mail. Je-li vám toto nepříjemné, můžete se přes tento krok snadno dostat zadáním smyšlené e-mailové adresy.

A co zvířata?

Ochraně přírody, specificky ochraně práv zvířat, se věnuje kalkulačka, kterou připravily čtyři spolky (Compassion in World Farming, NESEHNUTÍ, OBRAZ – Obránci zvířat a Svoboda zvířat).

Jejich kalkulačka vám nabízí dvě varianty, rychlou a detailní. V rychlé si můžete vybrat až tři strany (anebo pak případně všechny) a podívat se, jak se strany staví k vybraným otázkám. Například, zda jsou pro ukončení chovu zvířat v klecích, ukončení kruté přepravy zvířat mimo hranice EU atd.

Zvířecí kalkulačka nabízí také rychlou rekapitulaci toho, jak doposud která strana hlasovala pro ochranu zvířat. Z tohoto srovnání vychází velmi dobře koalice Pirátů a Starostů, zejména pak Piráti. Ti podle hodnocení spolků zákony na ochranu zvířat prosazovali či dokonce sami předkládali. Nejméně se o práva zvířat zajímali poslanci hnutí ANO 2011 a KSČM.

V detailní kalkulačce projdete baterii 12 otázek, kde jsou daná témata vlastně jen více rozepsaná, abyste se nakonec dostali na výsledek, kam se můžete dostat i přes kliknutí na rychlou kalkulačky.

Výsledky kalkulačky jsou u ČSSD, Přísahy a SPOLU ovlivněny tím, že organizátorům kalkulačky neposkytly své odpovědi.

Kalkulačky obecné

Téma životního prostředí a ochrany přírody alespoň částečně proniklo i do kalkulaček, které jsou zaměřeny obecně. Například kalkulačka, kterou sestavil spolek KohoVolit.eu. Mezi dalšími otázkami probleskne pár otázek k životnímu prostředí, jako například zda bychom měli ukončit spalování hnědého uhlí v elektrárnách dříve než v roce 2038, zda by ČR měla podpořit unijní balíček snižování emisí skleníkových plynů Fit for 55 nebo zda by ČR měla směřovat k dosažení uhlíkové neutrality do roku 2050.

Kalkulačka umí dále přidat váhu tématům, která vás více zajímají. Z baterie celkem 40 otázek je tak možné vybrat a označit ty pro vás důležité. Své představy můžete porovnat buď s devíti největšími stranami, nebo s kompletním seznamem kandidujících stran. A pak už dostanete procentuální shodu s tou kterou stranou.

Volební kompas

Studenti Institutu sociologických studií Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy spolu s Českým rozhlasem připravili obecný volební kompas, který po čtenáři nejprve chce obecná sociodemografická data, pak může a nemusí vyplnit svůj e-mail a je na baterii 30 otázek, z nichž se některé týkají životního prostředí. Rozhodně je dobré věnovat pozornost tomu, jak jsou otázky formulované, autoři je zřejmě záměrně formulovali tak, aby respondent stále neklikal na to samé potvrzovací políčko.

Na konci se objeví tabulka s přehledem stran, kde můžete naškálovat, jak je pravděpodobné, že byste volili danou stranu. Následně se vám promítne přehledné grafické zobrazení, kde se v politickém prostoru nacházíte vy a která strana je vám nejblíže.

Zde si pak ještě můžete odfiltrovat témata, která vás nezajímají. Výsledek si můžete zobrazit i jako žebříček či si k jednotlivým tématům přečíst stanoviska jednotlivých stran. Máte-li na nějaká témata opravdu vyhraněný názor, můžete se tu rychle zorientovat. Například pokud jste vyhraněně proti dalšímu rozvoji jaderné energetiky u nás, pak je vaší jedinou volbou Strana zelených. Pokud ji naopak považujete za důležitou součást energetiky budoucnosti, Strana zelených není vaše volba.

Analýza hlasování o klimatu

Zajímavou možností, jak porovnat své představy a představy politických stran, je podívat se, jak v minulosti hlasovali poslanci parlamentu. Jednu takovou analýzu vybraných hlasování, zaměřených na klimatickou politiku, připravilo hnutí Fridays for Future.

Na jejím základě hnutí vystavilo politickým stranám vysvědčení, v němž rozdalo známky jako ve škole. Výsledek je, že drtivá většina stran dostala za svá hlasování známku pět, jen Piráti a KDU-ČSL dostali trojku. V tabulce je bližší popis řešených hlasování a odkazy na jednotlivá hlasování.

Víte o nějaké další předvolební kalkulačce, která se týká životního prostředí? Dejte nám vědět do diskuze či na e-mail ekolist@ekolist.cz.


reklama

 
foto - Mach Ondřej Martin
Martin Mach Ondřej
Autor je šéfredaktorem serveru Ekolist.cz

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (44)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Viktor Šedivý

30.9.2021 09:32
Vybírat vládnoucí stranu podle zcela okrajových témat, byť jsou emotivně zajímavá ... no, je to spíše projev nevyzrálého jedince.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

30.9.2021 10:07
Říká se že slibem neurazíš. Proto radši budu vybírat stranu, která už něco dokázala a ne tu, která mě akorát krmí sliby.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.9.2021 16:05 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
tak jest
a hnutí DUHA mě do toho nebude kecat
Odpovědět
kk

karel krasensky

30.9.2021 16:16 Reaguje na Zbyněk Šeděnka
Už jsem to psál jednou,ale znova.Češi neumí správně proevropský volit.Proto,by se měly volby zrušit a z ČR udělat kralovství-monarchii.Králem by měl být ustanoven moudrý,vzdělaný,inteligentní kníže Karel Schwarzenberg a jeho kancleřem a právou rukou Bernd Posselt
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

30.9.2021 10:57
Volební kalkulačky jsou pro ty, které veřejný život nezajímá, týden před volbami se probudí, a protože tvoří významný podíl ve společnosti, hodí se jim tohle laso.
Tohle nepotřebuji, názor na to koho budu volit se čtyři roky tříbil podle skutků a nikoli podle proklamací.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 14:08 Reaguje na Miroslav Vinkler
Ty skutky jsou fakt důležité. Babiš říkal, že nelže a všechny sliby plní, já bych mu to dal....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Třeba hned při nástupu do vládl prohlásil "fšecki si vás kúpim". U poloviny se mu to povedlo, jen ten Kalúsok a jeho máfia se nějak kúpit nědali...ani Fiala nebo Piroši, zhouba babišistánu...
Odpovědět
kk

karel krasensky

30.9.2021 22:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Zhoršuje se ti to
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 12:08
Tyhle volby jsou asi zcela zásadní.
Už nemáme dělení na pravici a levici, už jsme se vrátili oblokem do roku 1990, kdy existovalo jen jedno téma:

Budeme totalitní bolševickou zemí, nebo chceme jít do Evropy, tj. k demokracii?

Tehdy bylo obecné mínění prakticky jasné, demokraté (tehdy především OF) dostali snad 70% hlasů. A podle toho se naše země vyvíjela demokraticky, vstoupila do EU a NATO.

Ovšem dnes jsme se morálně propadli do dříve netušených hloubek a není jasné nic, ani totální reverz, vystoupení z EU a tím pádem pád zpět pod ruský bič.

Proto je nutné volit některou (a je celkem fuk kterou) koalici demokratických stran. Není čas na hrdinství, volit Zelené a jiné malé strany je silný hazard, propadlé hlasy se přičítají všem, i totalitářům.
Odpovědět

Viktor Šedivý

30.9.2021 12:16 Reaguje na Pavel Hanzl
Bohužel, je to děsivé, ale dnes to je:

"více EU" NEBO "více demokracie"
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 13:16 Reaguje na Viktor Šedivý
Velmi hluboký omyl. Zkuste uvést, co je na EU nedemokratického.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 13:54 Reaguje na Pavel Hanzl
No, samotná Evropská komise je orgán, který jak svým postavením, tak způsobem jmenování svých členů je z pohledu demokracie hodně diskutabilní.

Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 14:02 Reaguje na Svatá Prostoto
"Na základě Smlouvy z Nice má každá země jednoho komisaře, v současnosti je jich dvacet osm. Předsedkyní komise je od prosince 2019 německá politička Ursula von der Leyenová. Předsedu komise volí většinou svých členů Evropský parlament. Na základě návrhů členských zemí si poté předseda vybírá jednotlivé komisaře a místopředsedy."

Nevím, co je na tom "z pohledu demokracie hodně diskutabilní".
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.9.2021 14:20 Reaguje na Pavel Hanzl
Ještě by se mohlo ušetřit hodně peněz zrušením EU parlamentu a čs. senátu. Obojí je pro systém nadbytečné:-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 15:15 Reaguje na Jarka O.
EU parlament je základní orgán EU a od něho se to celé odvozuje, právě do něho každá země volí své posalnce.
Senát v ČR působí nadbytečně, ale volí se do něho jiným systémem (většinovým) a ve skutečnosti dělá dobré vyvažování dost nešťastně složené PS.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 15:09 Reaguje na Pavel Hanzl
Jasné že vy nevíte, vy jste přesvědčený evropský federalista:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 15:21 Reaguje na Svatá Prostoto
Jsem evropský federalista a vím přesně, proč.
Právě ČR by na předání většiny pravomocí nejvíc získala, protože čecháčci si nejsou schopni zvolit kompetentní vedení státu.

Příklad: kdybychom byli federace, Babiše by přijela zatknout nějaká evrpská FBI a před soud vy šel ve Štrasburku, kam nedosáhnou jeho šarochové a ostatní zkorumpovaní čeští ouřadové.
Odpovědět
JO

Jarka O.

30.9.2021 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže jste pro něco jako koncil?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:01 Reaguje na Jarka O.
Proboha, víte co je to koncil?
Já píšu o tom, že ve federaci velikosti EU NIKDO nemůže zkorumpovat státní správu, jak se to podařilo bábovi u nás.

Příklad: když bude v Arizoně guvernér rozkrádat veřejné (federální) peníze, zatkne ho FBI (ne Arizonský šerif) a postaví ho před soud v New Yorku.
Například třeba......
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:23 Reaguje na Jarka O.
Třeba by někdo otrávil Bečvu a místní ČIŽP a policie by dělala mrtvého brouka jako dnes.
Okamžitě by to převzala federální (tj Evropská) policie, ihned by bylo jasno, kdo tu otravu způsobil a zkorumpovaní ouřadové by šli před soud.

Jenže ve skutečnosti by to bylo úplně jinak. NIKDO (ani bába, ani jeho ouřadové) by si nedovolili to, co si dovolují u nás dnes. A o tom se přece točí, tohle nám blokuje jakýkoliv pozitivní vývoj.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 15:55 Reaguje na Pavel Hanzl
Vy si třeba ty Státy malujete taky jak Hurvajz válku:-))).

Ale brát vám to nebudu a tu eu-federaci taky ne ... akorát za sebe říkám na..at:-).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:04 Reaguje na Svatá Prostoto
Řeším systém a ne marginality.
Víte, kdy se českému národu dařilo historicky nejlépe? Kdy to dotáhl do první desítky nejvyspělejších zemí světa??
Koncem 19. století až do 1. sv. války. Kdy měl Císaře ve Vídni.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.10.2021 14:11 Reaguje na Pavel Hanzl
V tom s vámi souhlasím, ale to Evropa vypadala o dost jinak.

A taky je fajn dodat, že to sice bylo relativně bájo, ale jak to skončilo už taková švanda nebyla.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.9.2021 16:09
ty seš
Odpovědět
kk

karel krasensky

30.9.2021 16:11 Reaguje na smějící se bestie
Je a hodně velký
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.9.2021 19:42 Reaguje na karel krasensky
a když už i tohle je nekorektní/sprosté
tak to je tedy demokracie
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.9.2021 14:40 Reaguje na Svatá Prostoto
Neustále někdo někde tvrdí, že komise je nikým nevolená a nedemokratická. Tím teď nemyslím zrovna vás. Ale většinou to přichází od lidí, kteří o fungování EU moc nevědí, nebo se snaží hrát na ,,vlasteneckou,, notu. Např. SPD, Trikolora, Volný, atd.. Na druhou stranu od nich nikdy neslyšíte, že český systém je tak trochu postavený na hlavu - ministři jsou současně i poslanci, čímž dochází k propojení moci zákonodárné a výkonné. :-) Kdybyste stejným způsobem, jakým přijde na svět komise, chtěl například u nás sestavit vládu, tak se vám to nikdy nepodaří. :-)
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 15:08 Reaguje na Petr Eliáš
Ale jo, souhlas.
Ale ono to souvisí s tím, že samotné právní postavení EU je takové všelijaké ... ani ryba, ani rak ... a ty jednotlivé orgány a způsoby jejich tvoření tomu odpovídají.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 15:24 Reaguje na Svatá Prostoto
Jaké všelijaké, jací raci? Je to přesně definovaný systém s jasnou skladbou kompetencí, tak co vám není jasné? Přečtěte si to třeba na Wiki.
Orangutan zvaný Flákanec to skutečně vysvětlovat nemusí....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 15:46 Reaguje na Pavel Hanzl
Drahý Hanzle, vím o tom rozhodně o dost víc než vy. Co teda není tak těžké:-).
Jiná věc je ta, zda se mi to v případě Evropy zdá jako optimální uspořádání. A to prostě nezdá. Holt se s tím smiřte:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:08 Reaguje na Svatá Prostoto
Co se vám zdá, nebo nezdá, nikoho skutečně nezajímá.
EU je celkem jasná, objektivní realita a pokud byste ji zkusil pochopit, třeba byste se i probudil. Jako více euroskeptiků, kteří se s tím seznámili blíže. Třeba pan Mach, lídr Svobodných.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.10.2021 14:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Zatímco co se zdá Hanzlovi, to zajímá všechny:-))).

A čtete si to po sobě někdy? Protože vy jste dikcí a svými názory přebarvený komsomolec jak vyšitý:-).
Odpovědět
ss

smějící se bestie

30.9.2021 16:06 Reaguje na Viktor Šedivý
! 1* !
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 13:57 Reaguje na Pavel Hanzl
Já doufám, že Bába půjde nakonec od válu a socánci ještě někam dál ... nebo hloub:-)?
V tom se s vámi plně shoduji.

Jen se těším, že pokud se tak stane ... doufejme že ano ... jak tu budete pozitivní a spokojený a nadšený budete vidět už jen samé jistoty a záč´řnou budoucnost. Zrovna vy:-).
Takže se vlastně spíš těším na to, na co a koho budete nadávat potom:-))).
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 14:06 Reaguje na Svatá Prostoto
Odstranit hrabiše (tj. totalitní kliku) z vedení země je předpoklad nutný, ne však dostačující.

Ale byla by to šance, stejně jak po sametovce. Tenkrát jsme ji byli schopni využít, dnes je situace daleko horší.
Ale nechci sejčkovat, třeba to vyjde a já taky vstoupím do politické strany, abych malým dílem pomohl.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 15:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Já si počkám:-).
I když tedy to skládání vlády bude u nás v každém případě porod. Ale ono i v té Říši to bude veselé, bo na čem se FDP se Zelenými domluví, to jsem zvědav.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 15:27 Reaguje na Svatá Prostoto
Skládání vlády v demokracii je většinou porod. Ale to nevadí. Pokud tam jsou demokratičtí politici, nějak to dopadne a něco dobrého se zase udělá.
Horší je, když tam nastoupí nepolitici a totalitní jedinci, kteří chtějí řídit stát jako firmu (Mussolini) pak může dojít skutečně na aý fatální problém. Adolf Hitler byl taky zvolen demokraticky....naši komunisté v roce 46 taky....
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

30.9.2021 15:53 Reaguje na Pavel Hanzl
Doplňte si vzdělání, v 46 se volilo pouze v rámci Národní fronty a tedy se o nějaké skutečné demokracii nedá hovořit. Nehledě na to, co tomu předcházelo ... Eda a jeho dekrety, Košický vládní program a podobně.

V 46 už jsme jeli fest z kopce a zastavit by to byl tenkrát už zázrak i bez takových kádrů jako byl Beneš, Fierlinger nebo mladej Masaryk.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:13 Reaguje na Svatá Prostoto
Volby byly omezené, ale komunisti vyhráli zcela přesvědčivě. V roce 46 jsme ještě z kopce nejeli, pouze u nás jela dost silná protievropská masírka (především od Beneše kvůli Mnichovu). Ta situace je dost podobná jako dnešní, obávám se, že taky podobně dopadne.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.10.2021 14:19 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesvědčivě ... jak se to vezme. A i to vyhráli platilo jen v půlce republiky.

Dohromady tady i na Slovensku dali cca 40% ... že to Únoru dopadlo jak dopadlo je z velké části vina právě těch tří exotů. Taky na to dojeli. Všichni tři. I když je to prd útěcha.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

30.9.2021 16:22 Reaguje na Svatá Prostoto
Ta pravděpodobnost, že Bureš půjde od válu je nízká. Ten kdo získá nejvíc hlasů nemusí automaticky sestavovat vládu. Tuzemák řekl, že sestavením vlády pověří tu stranu, která sama získá nejvíce hlasů. Což bude ANO. Otázkou zůstává kde Bureš vezme hlasy aby získal nadpoloviční většinu....
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

30.9.2021 16:25 Reaguje na Petr Eliáš
Osvědčuje se mu systém zvaný korupce.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

2.10.2021 09:14 Reaguje na Pavel Hanzl
Opět jste nezklamal s kámošem Babišem. Takže, máte nějaké indicie o korupci nebo je to žalovatelné plácnutí , jako před pár dny předvedl Pirát Bartoš ? Pravděpodobně vstoupíte do této strany a na stará kolena se zradikalizujete ?
Osobně se domnívám , že máme nulový výběr stran. Až to vezme Pepa nebo Franta, pojedou si svoje a na nějaké sliby chyby se vykašlou. Všechny strany v minulosti zklamaly a vyrobily řadu průšvihů, Piráti jen vzápětí popřeli , že se k tomu v minulosti taky chystali. Navíc kvůli podílu nebude mít žádná strana výraznou převahu a sežerou se ve vládě navzájem.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

1.10.2021 14:21 Reaguje na Petr Eliáš
To jsou dvě věci.

Zda a kdy ... že bude ve Strakovce min do Vánoček beru jako celkem jisté. Tak to prostě je. Ale furt doufám, že po N roce potáhne do pryč, byť to tedy bude ještě porod.
Ale i to je kua varchlaté.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist TOPlist