Názory a komentářePokud chcete v této rubrice zveřejnit svůj názor, pošlete nám ho na ekolist@ekolist.cz nebo využijte formulář Přidat názor. Vyhrazujeme si právo nezveřejnit názory vulgární, obsahující nepodložené urážky nebo nesrozumitelně formulované. Pokud výslovně neuvedete opak, předpokládáme, že souhlasíte se zveřejněním vašeho názoru v Ekolistu.cz. Všechny zde prezentované příspěvky vyjadřují názory jejich autorů, nikoli redakce Ekolistu.cz.
Ivo Hlaváč: Při likvidaci starých zátěží je potřeba se vyhnout dalšímu nezdaru typu ekotendr30.11.2011
Vladimír Wagner: Je energetika prosazovaná „ekologickými“ aktivisty ekologická?29.11.2011
V současné době došlo ke dvěma událostem, které velmi silně nutí k zamyšlení nad tím, jak vybudovat opravdu ekologickou energetiku. Jednou z nich je dlouhodobá inverze, která zasáhla velkou část Evropy a druhou pak je poslední zpráva Evropské agentury pro životní prostředí EEA (European Enviroment Agency).
![]() Jarmila Šťastná: Sanaci starých ekologických zátěží nechme volné soutěži a výběrovým řízením28.11.2011
Jiří Svoboda a Jindřiška Svobodová: Změna klimatu, energetika a ekonomika25.11.2011
Při posuzování změny klimatu a jejich důsledků se vychází z nesporného faktu, že spalováním fosilního uhlíku zvyšujeme množství CO2 v atmosféře a snižujeme tím schopnost Země vyzařovat teplo do vesmíru, což vede k navyšování průměrné teploty zemského povrchu. V textu se nebudeme věnovat možným dopadům navyšování koncentrace CO2 v atmosféře a změny klimatu. Budeme pouze vycházet z předpokladu, že je třeba maximálně využít možností, jak snižovat spotřebu fosilních paliv prakticky beznákladovými způsoby a zanechat tak co nejvíce fosilních paliv v Zemi a lepší životní prostředí včetně co nejméně změněného klimatu pro příští generace. A že je tento potenciál u nás obrovský, svědčí např. studie
http://www.mckinsey.com/locations/prague/work/probono/Report_czech_version.pdf, kde se dokumentuje, že naše emise CO2 lze zredukovat téměř na polovinu, aniž by nás to cokoliv stálo – viz obrázek z této studie.
![]() Jan Zeman: Reakce na příspěvek pana Kočího o dopravě a ekologii23.11.2011
Mám za to, že citovaný příspěvek (Vladimír Kočí: Který dopravní prostředek je ekologičtější pro osobní dopravu? Vlak rozhodně ne - pozn. red.) je v mnoha směrech nesolidní.
![]() Adin Vyhlídka: Úpravy břehů řeky Bečvy23.11.2011
V tomto období, zřejmě spojeno s obdržením dotací na činnost Povodí Moravy, probíhají úpravy levého břehu řeky Bečvy v oblasti místní části Přerova, pod Kozlovicemi. Prakticky každý den můžeme sledovat a zvažovat (s rostoucími rozpaky), jakému účelu má sloužit jakési „zkulturnění“ břehu Bečvy do podoby vodního kanálu. Samozřejmě jsou lidé, kterým kanálový styl břehu řeky připadá pohledný a oku lahodící i když bez života. Skutečnost je ovšem taková, že díky tomuto „zkulturnění“ zůstane břeh ochuzen na dlouhou dobu o přirozené útočiště pro mnohé i chráněné živočichy (ledňáček říční) ale i chráněné rostliny, například vstavače, které zde každý rok na jaře rozkvétaly. Byl zlikvidován břehový porost a vytrhán i s kořenovým systémem zpevňujícím břehy.
![]() Vladimír Kočí: Který dopravní prostředek je ekologičtější pro osobní dopravu? Vlak rozhodně ne21.11.2011
Karel Dolejší: O nekonečnosti industriální kreativity aneb Černá, jakou jste si vždycky přáli16.11.2011
"Každý zákazník si může vybrat jakoukoliv barvu auta, jestliže to bude černá. " Henry Ford
Takřka neuvěřitelné se stalo skutečností: Klimaskeptici na základě vlastního výzkumu uznali existenci globálních změn klimatu. Je ovšem pravda, že se jednalo o seriózní vědce mezi klimaskeptiky, nikoliv o exponenty křižáckého tažení proti klimatologům a průmyslem placené lobbisty. Současně se objevila i prognóza, že do pěti let ztratíme možnost tyto změny zafixovat v rámci přijatelných parametrů, tj. stanou se nezastavitelnými a nevratnými. K tomu může dojít celkem snadno, protože navzdory řečem o snižování emisí skleníkových plynů závislost průmyslové civilizace na nejšpinavějším z fosilních zdrojů, uhlí, stále narůstá. A to bude zřejmě pokračovat tím spíše, že Mezinárodní agentura pro energii při zachování současných trendů prognózuje cenu ropy do roku 2015 na úrovni 150 dolarů za barel a v roce 2035 už na úrovni 212 dolarů za barel (letošní průměrná cena činí 102 dolarů za barel; v lednu 2003 se pohybovala kolem 30 dolarů). Současně s tím globální spotřeba energie nehledě na krizi neustále roste. Naše civilizace zkrátka zabředá stále hlouběji do problémů, které neumí řešit a neřeší. ![]() Tomáš Hyjánek: Výzva 2 °C – co očekávají lídři „zeleněji“ orientovaného businessu od zelené ekonomiky?15.11.2011
V přípravě na nadcházející klimatickou konference v jihoafrickém Durhamu uveřejnila organizace Charlese prince z Walesu, další, v pořadí již pátou výzvu, ve které se špičky environmentálně gramotného businessu hlásí k cíli omezení velikosti antropogenní klimatické změny na 2 °C a k celé řadě preventivních i mitigačních opatření.
![]() Pavel Hubený a Pavla Čížková: Lesy na Ptačím potoce (jedny z mnoha na Šumavě)14.11.2011
Uprostřed území mezi kopci Malá Mokrůvka, Mrtvý vrch a sídly Filipova Huť a Modrava leží jedna z nejdiskutovanějších oblastí Národního parku Šumava v současné době – Ptačí potok. Dostanete se sem buď z Filipovy Huti po žluté turistické značce nebo z Modravy po modré. Velká část lokality se nachází ve II. zóně ochrany přírody národního parku a není zde ani vymezeno území s omezeným vstupem. A přesto sem byl na některá místa vstup zakázán. Proč? Část oblasti byla uzavřená z důvodu těžby a následné asanace kůrovcem (lýkožroutem smrkovým) napadených stromů. Pojďme se tedy společně podívat, o jaký les se jedná…
![]() |
komentáře nejnovější nejčtenější![]() Tomáš Pešek11.6.2025 Evropská pravidla pro baterie se mění. Nová klasifikace přináší větší bezpečnost
reklama |