Zprávy / Praha
 Na pražském velodromu ve Strašnicích se ve dnech 19. a 20. září zrodil světový rekord. Skútr českého výrobce Akumoto s podporou ČEZu zde dokázal navzdory nepřízni počasí ujet za 24 hodin téměř 1 150 kilometrů. 
 Pražské Václavské náměstí bez aut, zato plné lidí a pouličních kaváren, tak si představují budoucnost zdejší podnikatelé. Alespoň na jeden den si náměstí bez benzínové dopravy mohli vyzkoušet všichni návštěvníci v rámci pražského Dne bez aut. Místní by ale rádi srdce Prahy viděli bez aut častěji. 
 Magistrálu vedoucí Prahou by bylo možné ihned zklidnit. Uvádí to studie, kterou má k dispozici pražský magistrát. Iniciativa Auto*Mat uvádí, že přestože závěry studie jsou jednoznačné, Praha jedná jinak. Pokud začne fungovat tunel Blanka a nedojde k omezení provozu na magistrále, automobily podle aktivistů zahltí centrum Prahy. 
 Měsíc září je již několik let vyhlašován jako měsíc biopotravin. Je proto na místě se podívat, jak si výrobky z ekologického zemědělství stojí v konkurenci klasického zemědělství. Podle Agrární komory je jejich podíl na trhu velmi nízký – nedosahuje ani jednoho procenta. Pro lepší představu to znamená, že každý obyvatel za biopotraviny utratí asi 200 Kč ročně. 
 Do pražských ulic denně vyjede na kole deset tisíc lidí. Tomu, aby jich bylo ještě více, prý nebrání počasí nebo kopcovitý terén, ale strach cyklistů pohybovat se mezi automobily. Praha přitom prý cyklisty ve městě chce, zaznělo ve Speciálu Martina Veselovského na Radiožurnálu. 
 Každé září si Evropa připomíná problémy s městskou dopravou. Oslavy v ulicích bez aut, zato s kavárenskými stolečky a hřišti pro děti, si letos užijí obyvatelé Prahy hned nadvakrát. Na tento víkend připravil svou akci magistrát a hned o týden později oslaví město bez aut aktivisté. 
 Už jste viděli v centru Prahy dvě dívky, které se koupu v prázdném bazénu? Nebojte se, nejde o duševní poruchu, ale happening, který měl ukázat na nedostatek pitné vody. Tento problém by podle organizace Česko proti chudobě měla vyřešit právě voda instantní. Humornou nadsázkou chtěla akce upozornit na to, že zatímco bohaté země vodou plýtvají, v chudých státech umírají na její nedostatek miliony lidí. 
 Vykopáním posledního kubíku zeminy dnes skončila ražba tunelu Blanka pod Prahou. Teď se v tunelu začnou budovat silnice a technické zázemí, aby zde v roce 2014 mohla začít jezdit první auta. Podle odpůrců stavby je komplex předražený o jedenáct miliard korun a pražské dopravě nijak nepomůže. 
 V českých řekách se mohou vyskytovat endokrinní disruptory, látky, které narušují funkci hormonálního systému. V EU je sice zakázané je vyrábět a používat, ale do prostředí se dostanou ze zboží dovezeného ze zemí mimo EU. Česká pobočka Greenpeace dnes zahájila kampaň, která má zjistit, kolik těchto látek se v českých řekách nachází. Dalším krokem by měla být diskuze o endokrinních disruptorech na úrovni EU. 
 O prázdninách proběhla rekonstrukce tramvajových kolejí na Smetanově nábřeží v Praze. Zástupci iniciativy Auto*Mat si myslí, že právě tramvaje spolu s cyklisty a chodci by tu měli nahradit automobily. 
 Mezi lidmi oblíbená a populární gorila Moja dospěla. Proto opustí svou pražskou skupinu a bude odvezena do přírodního parku Cabárceno na severu Španělska. Na tiskové konferenci to dnes řekl ředitel Zoo Praha Miroslav Bobek. 
 Stav dopravních komunikací v ČR není příliš dobrý. Kromě oprav vozovek je nutné dokončit páteřní síť dálnic a stavět vysokorychlostní železnice. Kde na to vše vzít peníze? Někteří odborníci na dopravu si myslí, že by část problémů mohly vyřešit tzv. PPP projekty, kdy s financováním pomůže státu soukromý sektor. Jiní ale upozorňují, že ani tyto projekty nemusejí být žádná výhra. 
 Protipovodňová ochrana Prahy je podle magistrátu téměř dokončena. Devět let po ničivých povodní v roce 2002 je prý metropole daleko lépe chráněna proti velké vodě: kromě pevných a mobilních zábran pomůže v boji proti velké vodě také rozlivový model, který řekne, kam poteče rozvodněná Vltava. 
 Odvolejte ředitele národního parku Šumava Jana Stráského, žádali dnes demonstranti ministra životního prostředí Tomáše Chalupu. Před vršovickým sídlem úřadu se jich sešlo padesát až osmdesát. Ministr přišel s demonstranty debatovat a pozval je na snídani. 
 Dopravní vize z Číny a budoucnost dopravy v Praze byly hlavní témata odborné debaty. Hovořilo se o veřejné dopravě, automobilismu a dopravě jako takové. 
 O situaci v Národním parku Šumava se včera diskutovalo na půdě Senátu Parlamentu České republiky. Na programu byla Petice zachraňme Šumavu, hovořilo se pak nejen o novém zákoně o Národním parku Šumava, ale také o „ekoteroristech“, vině bývalého ministra životního prostředí Martina Bursíka a o škodách, které na Šumavě vznikají. Diskuze byla dlouhá a bohatá, senátoři se v usnesení ve většině přiklonili na stranu vedení parku. 
 Téměř čtyři stovky lidí dnes demonstrovaly před budovou ministerstva životního prostředí za ukončení kácení v šumavských lesích. Za nimi přijelo zhruba padesát obyvatel šumavských obcí, kteří naopak zásah správy národního parku podporují. 
 „Zelená“ cesta byla ústředním tématem konference Going Green. Odborníci na ní hovořili o konkrétních enviromentálních projektech v hlavní městě Praze, v obchodech, v oblasti výpočetní techniky nebo v hromadné dopravě. 
 Spor o rozsah kácení na Šumavě dlouhodobě rozděluje české občany. V současné době jsou podle zjištění Ekolistu "aktivní" dvě petice podporující na Šumavě intenzivnější kácení kůrovcových stromů i v dříve bezzásahových zónách a tři výzvy, které se naopak stavějí proti těžbě v bezzásahových zónách, případně požadují jejich rozšíření. O petici šumavských obcí podporující intenzivnější kácení bude ve čtvrtek jednat Senát. 
 V první srpnový den byli představeni vítězové sedmi kategorií v soutěži E.ON Energy Globe Award ČR 2011. Je mezi nimi například bytový dům na Roli, domácí stanice na CNG či dům z přírodních materiálů. Vyhlášením vítězů kategorií ale vše nekončí. Vybírá se celkový vítěz, který pak bude ČR reprezentovat na mezinárodním klání. Do rozhodování se může zapojit i veřejnost. 
 Znovuotevření restaurace McDonald's v Praze na Václavském náměstí nastolilo mimo jiné otázku, jak se firma staví ke snižování své ekologické stopy a zda se v tomto ohledu liší od dalších prodejců rychlého občerstvení. Nabízí řetězce biopotraviny? Třídí odpad? A jaké ekologické technologie používají? A mohou být fastfoody vůbec šetrné, když nabízí jednorázové nádobí? 
 Pražané v půli června kvůli stávce dopravních odborů vytáhli kola a vyrazili na nich do práce. Počty cyklistů v Praze překvapili i pražského primátora Bohuslava Svobodu (ODS). Podle vyjádření pro Aktuálně.cz chce Svoboda sledovat, zda zájem o kolo Pražanům zůstane. Občanské sdružení Auto*Mat obratem doporučilo primátorovi tři jednoduchá a levná opatření, která by byla k cyklistům vstřícná a usnadnila jim v Praze život. Svoboda prý aktivistům fandí, splnit jejich požadavky ale není snadné. 
PR článek
7.7.2011 08:44
Před pár lety nabral můj život nový spád. Na má bedra byla naložena pořádná zodpovědnost, stala jsem se hlavní vedoucí dětského přírodovědného oddílu MOP (Mladí ochránci přírody). Přišla jsem o klid i většinu volného času, ale na oplátku mi bylo dáno mnoho radosti a možnost smysluplného uplatnění. 
 Jak být „zelenější“ restaurací či kavárnou? Můžete třeba vařit z bioproduktů, podávat fair-trade kávu, používat úsporné osvětlení či šetřit s vodou. Anebo si můžete koupit ekologický certifikát – právě s takovým “byznys plánem“ přišla společnost Convi Green Servises, která nedávno rozjela web GreenFusion. 
 Minulý čtvrtek zaplavili Prahu cyklisté. Vyzráli tak na stávku dopravních odborů. Hned druhý den se ale počty cyklistů vrátily na běžná čísla. Propagátoři cyklistiky to přičítají tomu, že v Praze na cyklisty číhá řada překážek a nepříjemných míst, které je od používání kola odrazují. Jedním z nejvíce nebezpečných míst je křižovatka v Praze 7, kde v roce 2006 zahynul novinář a cykloaktivista Jan Bouchal. Podle aktuálních informací by se v dohledné době mohla tato křižovatka proměnit v místo k cyklistům více přátelské. Podařilo se dosud nevídané: zkoordinovat pražský Dopravní podnik, který zde plánuje opravu kolejí, s TSK, která zafinancuje úpravy zvyšující bezpečnost cyklistů. 
 V rámci festivalu United Islands můžete 25. června 2011 potkat na Střeleckém ostrově v Praze i tanečníky zapojené do celosvětového projektu Global Water Dances. Jejich představení, stejně jako tanec na dalších 54 místech po celé zeměkouli, bude tento den věnováno vodě a její ochraně. 
 Středisko ekologické výchovy Toulcův dvůr v Praze-Hostivaři zve ve čtvrtek 23. června na Svatojánské slavnosti bylin. Jejich součástí budou tvořivé dílny, přírodní lékárna, ale i biotrh, na němž sedláci z okolí nabídnou výhradně certifikované produkty ekologického zemědělství. Na setkání bude přítomno i několik lidí, kteří se v bylinách vyznají, umí je pěstovat, vyrobit masti, tinkturu či čaje a o své zkušenosti se budou dělit s návštěvníky. 
 Pražský magistrát coby vlastník magistrály nesmí lidi bydlící v jejím sousedství obtěžovat hlukem, rozhodl Nejvyšší soud. Magistrála je ale zároveň důležitá dopravní tepna, po které denně projedou desítky tisíc aut. Ekolist.cz se proto zajímal, jaká jsou schůdná řešení této situace. 
 V městském prostředí nemusí obtěžovat jen prach, kouř nebo množství umělého světla, ale i přemíra reklamy. Po klasickém a světelném smogu nyní začínají lidé zabývající se veřejným prostorem mluvit i o smogu tzv. „vizuálním“. Situace v hlavním městě dokonce přivedla sdružení Za lepší život v Praze k nápadu udělit anticenu té městské části, na jejímž území se najde největší estetický prohřešek.

 Stávka pracovníků ve veřejné dopravě nečekaně přispěla k cyklistickému boomu ve městech po celé České republice. V Praze zaznamenaly počítadla mnohonásobný nárůst provozu na cyklostezkách, lidé vytáhli kola i v Brně a v řadě dalších měst. 
|
|