https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/znovuzvoleni-vaclava-klause-obavy-z-pusobeni-proti-principu-predbezne-opatrnosti
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Martin Říha: Znovuzvolení Václava Klause: Obavy z působení proti principu předběžné opatrnosti

11.4.2008
President je v ČR součástí exekutivy. Oblasti péče o životní prostředí se bezprostředně nebo zprostředkovaně dotýkají nebo mohou dotýkat jeho kompetence:
 
  • vracet zákony, schválené Parlamentem, pokud se domnívá, že nejsou v souladu s Ústavou nebo veřejnými zájmy, což může postihnout zákony v oblasti péče o životní prostředí, připravené MŽP a předkládané ministrem Bursíkem, oběma komorami Parlamentu i kraji v oblasti životního prostředí,
  • jmenovat a odvolávat předsedu vlády, členy vlády a celou vládu a přijímat jejich demisi, což zajisté rovněž může ovlivnit úroveň péče o životní prostředí v ČR,
  • jmenovat soudce Ústavního soudu, jeho předsedu a místopředsedy, jmenovat ze soudců předsedu a místopředsedy Nejvyššího soudu, jmenovat soudce, jmenovat presidenta a vicepresidenta Nejvyššího kontrolního úřadu, což mohou být lidé více či méně citliví k záležitostem životního prostředí a k řešení sporů s ním souvisejících,
  • zastupovat stát navenek, sjednávat a ratifikovat mezinárodní smlouvy, kde president má vystupovat koordinovaně s vládou, ale jak jsme se mohli přesvědčit, občas prezentuje spíše své osobní, soukromé postoje.

Václav Klaus zastával a nepochybně bude zastávat i v druhém funkčním období velmi kritické postoje k tržně nekonformním nástrojům prosazování veřejných zájmů, pokud vůbec připouští, že něco takového jako „veřejné zájmy“ (tedy zájmy společné všem jedincům příslušné občanské komunity) existuje. Nelze tedy od něj čekat vstřícnost k prosazování ústavních ustanovení, že „státní moc slouží všem občanům a lze ji uplatňovat jen v případech, v mezích a způsoby, které stanoví zákon“, zatímco „každý občan může činit, co není zákonem zakázáno a nikdo nesmí být nucen činit, co zákon neukládá“, takže k ochraně lidských práv a svobod jedněch před svévolí druhých jsou určitá omezení práv a svobod druhých ve veřejném zájmu nutná. Z Listiny práv a svobod se to týká např. ustanovení, že „vlastnictví nesmí být zneužito na újmu práv druhých nebo v rozporu se zákonem chráněnými obecnými zájmy, jeho výkon nesmí poškozovat lidské zdraví, přírodu a životní prostředí nad míru stanovenou zákonem“. Přitom stát garantuje právo na zdravé životní podmínky.

Václav Klaus je přitom velmi vyhraněně nepřátelský k tomu, čemu on říká „omezování prostoru svobody pod záminkami prosazování veřejných zájmů a jakéhosi abstraktního blaha v přebalu různých nových ideologií a -ismů“. Znovuzvolení Václava Klause do druhého funkčního období bude pro politiku životního prostředí znamenat, že se v tomto ohledu v jeho působení na vnitrostátní i mezinárodní scéně nic nezmění a jak vláda (a zejména ministr životního prostředí), tak environmentálně a lidsko-právně zaměřená nevládní občanská hnutí to s ním nebudou mít lehké.

Na druhé straně nutno Václavu Klausovi přiznat, že právem (a zatím marně) kritizuje tyto sféry za určitou ekonomickou neracionalitu, intuitivnost a emotivnost, když při svých snaženích někdy, namísto střízlivých, objektivních a věcných analýz stavu, tendencí a dopadů určitých jevů či rozhodování v území prosazují nedomyšlené návrhy. Nevycházejí-li při svých návrzích změn (v území nebo v právním řádu) z řádného zjištění a posouzení faktů, z porovnání různých v úvahu připadajících variant ve všech věcných i časových souvislostech a z důkladné analýzy poměru pozitivních i negativních účinků a nákladů, může to i dobře míněné snahy právem odsoudit k politické či ekonomické nepřijatelnosti.

Také jeho odpor k prosazování se nevládních hnutí a struktur do rozhodování nikoliv prostřednictvím k tomu určených legislativních a správních nástrojů a procedur s mandátem zajišťovat seberegulaci společnosti, ale bez skutečné odpovědnosti za výsledky vedle nich nebo dokonce proti nim, chrání veřejný zájem a funkčnost státu, krajů i obcí a neměl by být vnímán jako apriori nepřátelský vůči občanské společnosti a nevládním hnutím, jak se mu často podsouvá.

Není dobré, že vzájemná chronická „naježenost“ nedovoluje někdy nám environmentalistům objevit v jeho postojích i pozitivní názory a impulzy, kterým by bylo záhodno více naslouchat. Václav Klaus nemá příliš mnoho možností zasahovat přímo do politiky životního prostředí. Jeho hlas však má i tak velkou neformální váhu ve veřejném mínění a tím i vliv na vnímání českého státu - dovnitř vůči jeho občanům i navenek. Proto největší obavy mám z jeho nepochopitelně zaujatého působení proti principu předběžné opatrnosti, který prosazují někteří osvícenější politici i ekonomové na základě zkoumání globálních tendencí ve vývoji klimatu. Jsem přesvědčen, že lidstvo, evropská občanská komunita i naše česká společnost by měly činit, řídíce se tímto principem vše technicky a ekonomicky dostupné a politicky prosaditelné, co může snížit negativní příspěvek lidské činnosti ke globálním změnám klimatu, současně však přijímat i potřebná adaptační opatření pro případ, že se takový vliv neprokáže, nebo se navrhovaná a ekonomicky i politicky dostupná opatření ukáží být neúčinná. Spoléhat v tomto jen na automatismy tržního působení sil je cestou do možných budoucích obrovských potíží, spojených s konflikty o území, o vodu, potraviny, suroviny a energie, s možným globálním exodem miliónů obyvatel, což může vést až k novým světovým válkám. Vzhledem k pokroku ve vyzbrojení světa by první světová s 10 miliony a druhá s 50 miliony obětí mohly být daleko překonány co do negativních důsledků nasazením zbraní hromadného ničení, se všemi strašnými důsledky na životní prostředí a lidské zdraví, které si snad zatím ani neumíme představit. Bagatelizovat taková nebezpečí dokonce proti politice vlastní vlády a EU, jejímiž jsme členem, není od presidenta podle mého názoru dost odpovědné, protože na to může i naše země doplatit.

Poznámka serveru Ekolist.cz:

Ve Fóru Ekolistu hodláme publikovat vyžádané komentáře zainteresovaných osobností k aktuálním tématům. Všichni oslovení budou mít stejné zadání tématu. V tomto díle seriálu vybrala redakce téma:

"Václav Klaus byl znovu zvolen prezidentem ČR. Co to bude znamenat pro politiku v oblasti životního prostředí?"

O komentář k tomuto tématu jsme požádali:
  • Martina Říhu, architekta a urbanistu, bývalého náměstka ministra životního prostředí - jeho názor najdete na této stránce.
  • Jiřího Svobodu, zastupitele ČSSD v zastupitelstvu Městské části Praha 17, zabývajícího se rovněž historií klimatu - jeho názor najdete zde.
  • Miroslava Patrika, předsedu občanského sdružení Děti Země - jeho názor najdete zde.
  • Terezu Šímovou z Liberálního institutu - její názor najdete zde.

reklama

 
Martin Říha
Autor je architekt a urbanista.
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist