https://ekolist.cz/cz/publicistika/civilizace/male-modularni-reaktory-podpori-ekonomicky-rust-ceska-shodli-se-ucastnici-ivd
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Malé modulární reaktory podpoří ekonomický růst Česka, shodli se účastníci IVD

14.12.2024 14:37 | PRAHA (Ekolist.cz)
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Institut pro veřejnou diskusi
Téma malých modulárních reaktorů (SMR) získává stále větší pozornost. Jejich výstavba vyžaduje aktivní zapojení státu a spolupráci všech relevantních institucí. Strategické partnerství ČEZ a Rolls-Royce SMR otevírá nové příležitosti pro českou energetiku i zapojení domácích firem. Tento projekt díky multiplikačnímu efektu může přispět k růstu HDP ČR o 1 000 až 3 000 miliard Kč do roku 2050 a vytvořit přibližně 8 000 pracovních míst. SMR nabízejí široké možnosti využití – od výroby elektřiny přes produkci tepla až po výrobu vodíku. O těchto souvislostech debatovali účastníci setkání Institutu pro veřejnou diskusi (IVD).
 
Člen představenstva Skupiny ČEZ Tomáš Pleskač zdůraznil, že česká energetika bude potřebovat nové zdroje nejen k nahrazení současného výrobního portfolia, ale také k pokrytí rostoucí spotřeby elektrické energie. Malé modulární reaktory (SMR) mohou hrát klíčovou roli, přičemž nedostatek zdrojů může nastat už na začátku 30. let. SMR se uplatní nejen při výrobě elektřiny, ale také při produkci tepla a vodíku. Dne 29. října 2024 bylo podepsáno strategické partnerství mezi ČEZ a Rolls-Royce SMR.

„ČEZ získá postavení největšího minoritního akcionáře a strategického partnera. Strategické partnerství přinese možnost významného zapojení lokálních firem do výroby a výstavby SMR v Česku. Bude to znamenat také exportní příležitosti a zapojení lokálních firem do globálního řetězce. Rolls-Royce SMR již v ČR identifikoval přes 300 potenciálních dodavatelů a zahájil komunikaci o možné spolupráci,“ řekl Tomáš Pleskač.

Cílem programu SMR v ČR je do roku 2034 vybudovat první modulární reaktor v lokalitě Temelín, druhý v Tušimicích do roku 2038 a celkově do roku 2050 dosáhnout 3 000 MWe instalovaného výkonu. Program by měl vytvořit přibližně 8 000 pracovních míst, zvýšit zájem o technické obory, upevnit pozici Česka jako světového lídra v SMR a podpořit ekonomický růst.

„V české energetice je prostor pro výstavbu jak velkých jaderných bloků, tak malých modulárních reaktorů. SMR mají navíc výhodu potenciální sériovosti oproti velkým jaderným blokům,“ doplnil Tomáš Pleskač.

Ředitel Sekce jaderné energetiky a nových technologií Ministerstva průmyslu a obchodu ČR Tomáš Ehler představil klíčové oblasti, které je nutné řešit pro rozvoj a využívání jaderné energetiky. Zaměřil se na 19 konkrétních témat, včetně bezpečnosti nebo legislativy. MPO považuje za zásadní podporu zapojení českých firem do dodavatelských řetězců SMR.

„Z pohledu státu je důležité zajistit podmínky pro vznik SMR, podporu mezinárodní spolupráce, identifikaci preferované lokality a posouzení lokalit. Zároveň už probíhají potřebné novelizace zákonů, jako je energetický zákon, stavební zákon, liniový zákon i atomový zákon,“ dodal Tomáš Ehler.

Ministerstvo se tématu malých modulárních reaktorů věnuje také v oblasti podpory vědy a výzkumu. Tomáš Ehler zdůraznil i evropský kontext: „Technologie SMR má v Evropě o něco příznivější přijetí než velké jaderné reaktory, což ji může usnadnit rozvoj. To může zahrnovat například lepší šance na získání finanční podpory,“ uvedl.

Ředitel Sekce jaderné bezpečnosti Státního úřadu pro jadernou bezpečnost Štěpán Kochánek se zaměřil na regulatorní postupy spojené s výstavbou malých modulárních reaktorů. Proces zahrnuje povolení EIA, umístění, záměru, výstavbu, kolaudaci a uvedení do provozu. V širším kontextu je nutné dokončit design, zajistit dodavatelský řetězec a připravit lokality pro výstavbu. Výzvy se týkají například výběru modelů, zavádění nových bezpečnostních prvků a nejistot spojených s hodnocením a budoucími změnami v území.

„Jsme tu proto, abychom střežili veřejný zájem, a to je zájem bezpečnostní nebo zájem na zajištění energetické soběstačnosti. Je třeba mít na mysli i otázku řešení možných havárií nebo problematiku kontroly stavebních postupů. Mohou se vyskytnout problémy s nedostatkem stavebních materiálů, a to včetně běžných, jako je beton,“ poznamenal Štěpán Kochánek.

Předseda představenstva a generální ředitel ÚJV Řež Martin Ruščák se zaměřil na roli ÚJV Řež a Skupiny ÚJV při realizaci projektu SMR. „ÚJV Řež má bohaté zkušenosti v oblasti aplikovaného výzkumu, zkušených odborníků a špičkového technologického pracoviště i v evropském kontextu. Věnuje se analýzám jaderné bezpečnosti a spolehlivosti, podpoře provozu jaderných i klasických energetických zdrojů, vodíkovým technologiím a radiofarmakům,“ řekl Martin Ruščák. Kompetence ÚJV Řež pokrývají celý životní cyklus jaderných elektráren. ÚJV Řež bude strategickým partnerem investora a spolutvůrcem technologie při rozvoji a výstavbě SMR. Probíhají předběžné studie proveditelnosti, předběžně bylo vybráno 5 nejaderných lokalit pro přípravu a výstavbu SMR.

„Česko má obrovskou výhodu. Má rozvinuté základní pilíře, jako je silný provozovatel, silný dozor, silný průmysl, rozvinuté vysoké školství, vývoj a výzkum. K tomu patří obrovská veřejná podpora jaderné energetiky v ČR. To je zásadní výhoda oproti jiným zemím, kde se teprve s jadernou energetikou začíná,“ uzavřel Martin Ruščák. Konkrétně ÚJV Řež má významné zkušenosti s designem a inženýringem z Dukovan a Temelína, také v oblasti výzkumu paliva integruje různé obory dohromady.


reklama

 
Institut pro veřejnou diskusi

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (33)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 04:06
to je super, ale už teď potřebujeme aspoň tři 300MW v Ústeckém kraji, Moravskoslezském a u Prahy.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.12.2024 06:17 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 08:26 Reaguje na Jaroslav Řezáč
No žádný malý reaktor nemá certifikát nikde na světě. 10 let schvalování, 10 let stavba 1. kusu, 10 let rozjezd seriové výroby. Tak optimisticky, do 30 let jako na koni. ....
Odpovědět
HH

Honza Honza

15.12.2024 08:39 Reaguje na Slavomil Vinkler
Proto je nutno podpořit sukcesi, podpořit spalování dřeva pro výrobu tepla a elektřiny pro lokální účely, jakožto doplněk FV v létě.
Zároveň je to i ochrana proti blackoutům a předraženým cenám elektřiny alespoň pro obyvatele při běžné spotřebě, na kterou výtopny bohatě stačí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 08:57 Reaguje na Honza Honza
ono se to nakonec nějak ustálí, ale takové Německo s masochistickým přístupem bude ještě krvácet.

a v ČR je vše o deset let pozdě, což odpovídá době, kdy nás oblažovat sociopat a exhibicionista Babiš svým politickým uměním nepolitika, kdy se vykašlal na všechny strategické projekty v energetice a jen sypal svým "vděčným" voličům do kapes.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 09:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Máte hosipa a tendenční vidění. Za vše může ten darebák Babiš (i když JE blokl Václav Klaus.)
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 09:15 Reaguje na Slavomil Vinkler
Je to Babiš, který zasekl STORKII a nepokračovat v plánech dalších bloků v Dukovanech.
Odpovědět
sv

s v

15.12.2024 10:22 Reaguje na Slavomil Vinkler
Fakta ti nejdou pod čumák, soudruhu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 13:14 Reaguje na s v
Faktem je, soudruhu, že dostavbu Temelína blokl Klaus.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 08:59 Reaguje na Honza Honza
FVE ale bez dotací a různých " přilepšeních". Každý za své. Není možné se nechat vydírat solárními barony a podobnými.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 09:09 Reaguje na Honza Honza
No věříte na duchy. Pominu-li, že spalování dřeva je darebáctvo, tak pro zimní provoz energetiky v ČR je třeba lesa o cca 3-6x plocha státu. Už to samo ukazuje, jaká je to nesmysl. Marie Terezie si to odzkoušela, ale to bylo lidí málo a topili v jedné peci.
Odpovědět
HH

Honza Honza

16.12.2024 10:05 Reaguje na Slavomil Vinkler
Nechci záchranu energetiky dřevem, to je stejný nesmysl jako FV, ale jen jako doplněk, decentralizace, ochrana proti výpadkům a extrémním spotovým cenám- a to jen pro běžné obyvatele, nikoli pro průmysl.
Odpovědět

Viktor Šedivý

17.12.2024 00:39 Reaguje na Honza Honza
Takže do každé domácnosti malý generátor s parním strojem jako pomocný a záložní zdroj energie? Ale to chvíli trvá, než se natopí!
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 09:13 Reaguje na Slavomil Vinkler
ono je to i o prioritách... decentralizace energetiky je nutná, ale jedině se zdroji, které fungují ve dne v noci konstantně ne nahodile. Doufám, že Tykač, když zruší uhelný elektrárny, začne pracovat na jiném energetickém konceptu.
V kontextu dnešních dní jsou uhelné elektrárny a teplárny mrtvé.
Mě by ale zajímalo, když konečně napadlo vládu, že chtějí instalovat paroplynové elektrárny, jestli na to mají také dostatečně velké zásobníky, neb když se o stejné množství plynu budeme dělit ještě s elektrárnama, tak asi nebudeme mít zásoby na zimu na 90 dní, ale asi o něco menší. Je tedy dobře, že nejsme závislý na Rusku.
Ale zase plyn se bere jako přechodové řešení, nehledě na to, že zemní plyn sice produkuje spalováním méně CO2 ale zato oxidy dusíku.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 09:40 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Ani paroplyn neumíme rychle postavitm, neb nejsou plynové turbíny a hlavně není plyn.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 09:47 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Uhelné tepárny a elektrárny mrtvé nejsou, není a aspoň 15 let nebude náhrada a když se zabijí už dnes, zapláčeme zimou.
Odpovědět
sv

s v

15.12.2024 10:24 Reaguje na Slavomil Vinkler
A proč teda agent bureš při podepisování green dealu nevyjednal pro uhlí výjimku jak to udělali poláci, soudruhu?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 12:07 Reaguje na Slavomil Vinkler
jestli si pamatuju, tak se to jmenuje zákon o ochraně ovzduší, platný od roku 2026. To se asi trochu podivíme všichni.
Ony ty " úžasné" zákony jsou v parlamentu.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 09:48 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Noxy se umí snížit, docela dost, pracoval jsem v oboru.
Odpovědět
va

vaber

15.12.2024 10:19 Reaguje na Slavomil Vinkler
NOxy jsou problém. Proč vůbec vznikají. Kdysi se oborníci báli ,že při výbuchu atomové bomby začne hořet dusík a shoří všechen kyslík v atmosféře.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

15.12.2024 13:10 Reaguje na vaber
Slučování vodíku s kyslíkem uvolní energii, sloučení kyslíku s dusíkem ji spotřebovává. Čím vyšší teplota, tím více Noxů vzniká. Například blesk jich dělá mnoho. Omezení Noxů potřebuje nízkou teplotu plamene nebo katalytické odbourání platinou nebo močovinou. Je to běžné všude i u aut.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 13:37 Reaguje na Slavomil Vinkler
ano, to je docela možné. Jen bych řekl, že důležitá otázka za deset bludišťáků bude, zda i nám Němci zvýší tranzitní poplatky za zemí plyn, který jsme si tak zajednali v terminálech na LNG.
Už mi nějakou dobu připadá smysluplné více spolupracovat s Polskem než krachujícím Německem.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.12.2024 12:13 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Mám obavy, že Tykač začne pracovat - ale někde, kde ještě nepřišli o zdravý rozum.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.12.2024 09:45
A je Rolls Royce spolehlivý partner? Na tom výhodnost přece nejvíc závisí.
Odpovědět
va

vaber

15.12.2024 10:12
Pějí se ody na nevyzkoušené SMR a my nejsme schopni postavit ani velký odzkoušený blok .
Naivní představa co se vnucuje ,že seberu několik modulů dám je dohromady a mám elektrárnu hotovou. Když je to tak snadné ,proč už je někdo neseká jak Baťa cvičky.
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.12.2024 12:15
SMR jsou především buzzword. Když chce někdo blokovat jadernou energetiku ale chápe, že pouhé odmítání už není úplně populární, začne navrhovat SMR. Dobře ví, že je to běh na sakra dlouhou trať a na konci je stejně poměrně drahá elektřina.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.12.2024 12:19
Zajímá mne, jaký je rozdíl mezi civilním modulárním reaktorem a třeba
jaderným pohonem vojenských plavidel a ledoborců. No a nebo plovoucí JE,
kterou provozuje Rusko na Čukotce. Je to o principu samotného reaktoru
a nebo o tom, že je to pouze vějička odpůrců velkých JE odvolávající se
na doslova JE do každého většího města? Logicky to je vynikající nápad,
ale pak tu jsou ta ale! Bezpečnost velké JE je možno vyjádřit nároky 1
a bezpečnost 10 malých o stejném výkonu 10 x 1. To jejich provoz nutně
prodražuje a proto se malé reaktory provozují pouze tam, kde je lze
uhlídat bez větších problémů. Na vojenském plavidle je to zcela jasné,
na ledoborci taky, protože mají prověřenou posádku a totéž u plovoucí
elektrárny na Čukotce. Co ale na okraji města? Bude hlídána tak, jako
třeba Dukovany a Temelín s bezletovou zónou stráženou armádou, ochrankou
a navíc policií? Je to reálné v době, kdy může být teroristou každý,
kdo umí řídit kamión a nebo dron s výbušninou? Jak to chtějí uhlídat?
Takže není lépe hlídat 4 velké JE, než 50 malých o stejném výkonu? Ono
to je asi jeden z důvodů, proč se malé reaktory doposud nikde mimo
ty mnou vyjmenované neprovozují. Pokud někdo staví už 30. ponorku s
jaderným pohonem, nebo 10. ledoborec, tak už asi ví jak takový reaktor
použít na souši a nemůže to být předmětem dalšího zdlouhavého vývoji
zcela něčeho nového. Zásadní problém je asi v bezpečnosti stejné,
jakou vyžadují velké JE a nákladech na její zajištění.
Odpovědět
va

vaber

16.12.2024 08:58 Reaguje na Břetislav Machaček
Není rozdíl v bezpečnosti mezi malým a velkým reaktorem, protože energie v palivu i v malém reaktoru je tak veliká ,že může udělat velkou škodu ,když se něco pokazí.
Pravidla pro bezpečnost ve vojenských a civilních zařízení budou asi rozdílná. Samotný reaktor je malý i ten v Temelíně má jen několik metrů.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.12.2024 11:07 Reaguje na vaber
Malé reaktory mají mít asi 300MW, Dukovany mají 440 MW. Zanedbatelný rozdíl ve výkonu a bude asi i zanedbatelný rozdíl v předpisech.
Odpovědět
MM

Milan Milan

15.12.2024 20:37
To je asi legrace??? To např. v Číně za tzv. průmyslové revoluce měli tavící pece na železnou rudu téměř v každé vesnici. Kromě devastace ŽP se to moc nepovedlo. Takže my zkusíme něco podobného? Jo a pak taky tenkrát v Číně ještě vrabci žrali mnoho pšenice, tak je vychytávali a likvidovali. No a dnes čtu, že se bude kravám dávat cosi do žrádle (resp. ve VB to již prý jede), aby tolik nepr...děli a dokonce někdo spočítal, nebo nějak vyplodil??, že se tím sníží produkce řitního metanu o 1/3. Jen se nesmí toho dát moc, pak to může být škodlivé i pro konzumenty....Lidi zlatí u nichž ještě zůstal zbytek zdravého rozumu, proberte se z té fantasmagorie hloupých nápadů, počítačových her, aplikací a modelů, nebo tu planetu opravdu zničíte...
Odpovědět

Viktor Šedivý

16.12.2024 08:35 Reaguje na Milan Milan
Klid, tohle blbnutí se týká jen Evropy (EU+UK), trochu severní Ameriky. Jinak je celý svět naprosto v pořádku. Takže až nám dojdou prachy - což při tomhle způsobu hospodaření nebude trvat dlouho - staneme se jen trapným odstrašujícím příkladem v učebnicích historie ze kterých se bude učit mládež v Asii.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

17.12.2024 07:52 Reaguje na Milan Milan
No pokud pamatuji tak Maův Velký skok a následná Kulturní revoluce (čemuž jsme se smáli) stály Čínu neznámý (milion, 10 milionů, víc?) počet obětí.
Odpovědět
MM

Milan Milan

17.12.2024 21:53 Reaguje na Slavomil Vinkler
Jasně, ale vždy se najde nějaký nový Mao, na jméně nezáleží, nesmysl může vymyslet, spíše vyplodit a politicky prosadit klidně nějaká Angela, Ursula, Petr nebo Pavel. Kšefty se musí hýbat. Trafiky za devastaci ŽP. Tak si představte že cca od roku 2007 bylo u nás na podporu OZE resp. FTV a solárů vyplaceno i z našich kapes cca 525 mld. Kč. To je přece geniální obchod, to by hloupý nevymyslel. Občas sluníčko svítí, občas i větříček fouká. Promarněné roky....a kdyby šlo politikům skutečně o energii, ekologii, nebo zajištění prosperity společnosti, tak Za ty prachy mohli stát minimálně 2 nové bloky JE s životností mnoha desítek let, obrovským výkonem a dokonce i v noci...
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist