https://ekolist.cz/cz/publicistika/rozhovory/je-potreba-ukazat-proc-jsou-konvencni-potraviny-nezdrave-levne-rika-biopekar-zeman
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Je potřeba ukázat, proč jsou konvenční potraviny nezdravě levné, říká biopekař Zeman

7.9.2010 14:11 | PRAHA (Ekolist.cz)
Jan Zeman s manželkou Hankou patří mezi vyznavače zdravého životního stylu a již 10 let se věnují oblasti biopotravin. V současné době vlastní Jan Zeman Biopekárnu Zemanka, která každý den produkuje desítky kilogramů sušenek. S Janem Zemanem jsme hovořili o biopotravinách, dotacích pro ekozemědělce a o spotřebitelské mentalitě.
 

Jan Zeman
"Já říkám, že bio je opravdové jídlo." Jan Zeman ve své Biopekárně Zemanka
Foto: Martin Singr/Ekolist.cz

Ekolist.cz: Jak dlouho vlastníte biopekárnu a proč se nachází v malé vesničce Oříkov na Sedlčansku?

Jan Zeman: My jsme zde začínali s biopekárnou v srpnu 2006. Jsme z Prahy, ale tady se narodil manželčin otec, takže jsme sem dlouhá léta jezdili. A když jsme sháněli prostor na výrobu, uvědomili jsme si, že nám leží přímo před nosem. Místní družstvo zkrachovalo pár let před tím a tyto prostory byly volné.

Jak dlouho před zahájením provozu biopekárny jste se zabýval biovýrobky?

My se na trhu s biopotravinami pohybujeme od roku 2000. Já jsem původní profesí daňový poradce. I při podnikání v bio oblasti jsem částečně dělal daňového poradce, ale dnes už ne. Když jsme se rozhodli pro cestu biopotravin, začínali jsme s prodejnami Albio, restaurací, rovněž biopekárnou, přednáškovým sálem - to byl náš vstup do světa biopotravin. (pozn. red. více viz zpráva Biopotraviny na všechny způsoby z listopadu 2003) Situace před deseti lety a dnes je ale diametrálně jiná. Nelituji toho, je to dobrý směr a my to děláme z přesvědčení a z nadšení. Chceme dělat něco smysluplného a vyrábět produkty, za které se nemusíme stydět.

Jaký je vývoj zájmu o biopotraviny? V současnosti spolupracujete s obchodními řetězci, znamená to vzrůst zájmu spotřebitelů v biovýrobky?

Vývoj byl hektický. Mezi rokem 2008 a 2009 jsme rostli o 77 % a procenta růstu byla podobná každý rok. Ale je pravda, že jsme začínali z nuly, takže čísla v absolutních hodnotách nejsou tak vysoká. Loni jsme měli obrat 12 milionů a v prvním roce byl v řádu osmi set tisíc. Je to dáno expanzí, přidáváme další odběrná místa. Začínali jsme pouze s bioprodejnami a prodejnami zdravé výživy. V roce 2008 jsme začali spolupracovat s Billou, v závěru roku 2008 jsme začali dodávat pro Albert, pak přibyla dm drogerie, Interspar, Globus. Teď máme na skladě první krabice pro Tesco. Do těchto řetězců dodáváme z marketingových důvodů pod jejich privátní značkou. U bioprodejen ale prodej stagnuje nebo jde spíše dolů. Zákazník často volí radši nákup v řetězci, i když v bioprodejnách máme širší sortiment a zákazník si může více vybrat.

Spolu s manželkou provozujete biopekárnu, vaše manželka píše knížky o biopotravinách a zdravé výživě, v nejbližších dnech představí svůj BioAbecedář. Je bio vaším rodinným hobby, životním stylem?

Je to životní styl. Ta práce k tomu patří, byl to poslední krok. Bio nám prolíná celý život. A je to vidět ve i výrobě. V mnoha věcem jdeme do nadstandardů, které nejsou povinné, používáme např. ekologické čistící prostředky. Záměr je dělat 100% bio, pokud to jde. Náš zájem a motivace je vnitřní.

Proti biovýrobkům mluví cena, výrobky z konvenčního zemědělství jsou levnější. Jaké jsou hlavní přednosti bioproduktů?

Já říkám, že bio je opravdové jídlo. Je vždy dobré podívat se v obchodě na složení výrobků. Víte, co to znamená nasbírat půl litru borůvek a udělat z toho džem? Je rozdíl, jestli dáte do výrobku takovýto džem, nebo jestli se přidá aroma. Ta kvalita a chuť je jiná. A je pak i jiná cena. Výrobek s chemickým aroma není nebezpečný, ale je v jiné kvalitě - a to je přesně ten rozdíl. Konvenční potravinářství navíc nenese náklady za externality jako je znečišťování půd, eroze půdy, které produkuje. Tyto negativní vlivy se přenáší na nás všechny. Ekologické farmaření tyto problémy nemá, naopak ekozemědělci k obnově a ochraně krajiny přispívají. A i když na to mají částečně dotace, není to v ceně promítnuto.

Jaké by bylo řešení? Dá se tady něco změnit legislativou a nebo vše vyřeší „neviditelná ruka trhu“?

Nechci fušovat do zemědělství, ale myslím, že dotace jsou problém. Cesta zrušme 'dotace na hektar a nechme dotace na mimoprodukční funkce zemědělství' je velmi radikální, ale možná by tomu prospěla. Na druhou stranu je tady problém ceny a vzdělávání spotřebitele. Pokud neřešíte, co si do košíku dáváte, ale zajímáte se jen o to, aby toho bylo hodně a bylo to levné, pak jenom legislativní změna nepomůže. Je potřeba ukázat spotřebitelům, jak se potraviny vyrábí v konvenčním potravinářství a jak se vyrábí u biovýrobců a na farmách. Co to znamená, když se vyrobí biojogurt a co to znamená, když se vyrobí konvenční cestou. A když lidé uvidí rozdíly a budou o tom něco vědět, tak pochopí, proč jsou konvenční potraviny nezdravě levné.

Myslíte si, že se to podaří změnit? Většina českých spotřebitelů dosud kupuje hlavně levné výrobky a o kvalitu se příliš nezajímají...

Ano, převažuje mentalita 'hlavně nakupme hodně a aby to bylo levné'. Ale za deset let vidím, že situace se výrazně změnila a zájem spotřebitelů o informace narůstá rapidně. Je to také zájmem médií. O těchto věcech se diskutuje. Ve Francii si jdete ráno nakoupit čerstvé potraviny na trh, před třemi lety si v Česku nikdo nemyslel, že by to šlo i tady. A najednou to na farmářských trzích jde. Osobně si myslím, že je to i generační problém, že mladší generace se zajímá, pátrá po informacích a nespokojí se jen s tím, že někdo někde něco řekl.

V sobotu 4. září jste umožnili veřejnosti prohlédnout si vaší biopekárnu. Jaký byl zájem?

Návštěvnost nás překvapila, čekali jsme poměrně málo lidí. Ale od rána jsme se nezastavili, sto lidí tady určitě prošlo, ale spíše to bylo více. Přijeli lidé nejen z okolí, ale v podstatě z celé republiky. Ráno se přijeli podívat i zájemci ze Slovenska a skálopevně tvrdili, že přijeli jen kvůli biopekárně. Myslím, že podobnou akci znova uděláme. Letos to bylo poprvé. Určitě to zopakujeme.


reklama

 
foto - Singr Martin
Martin Singr
Autor je redaktorem serveru Ekolist.cz.
Vydání tohoto textu bylo podpořeno z Revolvingového fondu Ministerstva životního prostředí ČR. Za obsah je zodpovědná výhradně redakce serveru Ekolist.cz a nelze jej v žádném případě považovat za názor MŽP.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist