Lucie Kubesa: Letecky, nebo železnice?
Napsal totiž: „Na budování VRT v ČR mám jasný názor: je to neuvěřitelná hovadina. Taková trať má efektivně zajistit dopravu z bodu A do bodu B. V případě ČR by tomuto zadání mohla vyhovovat pouze Praha (jako "mimořádná zastávka"). Myšlenka vybudování ekonomicky efektivní "vysokorychlostní tratě" Praha-Brno, Praha-Ostrava a dalších úseků je naprosto iluzorní. Náklady v jednotkách bilionů korun se nikdy nezaplatí. Tři hodiny z Uherského Hradiště do Prahy za 500,- zvládnu v pohodě. Netuším, proč bych měl někde přesedat na rychlovlak, který ještě třikrát zastaví. A zaplatit cenu jízdenky, která bude dražší než AEROTAXI.“
Kolem VRT je víc otázek než odpovědí. Nepochybně je ekologičtější formou dopravy, než je automobilová nebo letecká. Ale předpokládaná rychlost se pojí rovněž s nárůstem spotřeby elektřiny a ta se bezemisně u nás nevyrábí, a ještě dlouho vyrábět nebude.
Někteří se už se nyní hrozí toho, kolik cesta vlakem bude stát. Ministerstvo ani odborníci tyto obavy však vyvrátit nemohou. Ceny se budou pohybovat v řádech tisíců a přiblíží se letecké dopravě. "Bude to alternativa k leteckému spojení mezi evropskými městy. Protihodnotou bude vyšší komfort, odpadne cesta na letiště a podobně. Je to konkurence letecké dopravě, takže i cena musí být volená v této podobě," tvrdil proděkan Fakulty dopravní ČVUT Petr Moos.
Pokud v úvodu vycházky zaznělo, že VRT stavíme proto, aby lidé mohli pracovat v Praze, ale nerostla potřeba v hlavním městě bydlet, skoro jsem se lekla. Při tak obrovských investicích do trati bude zbývat o to méně peněz na rozvoj regionů, odkud by měli lidé dojíždět za lepšími výplatami, než je tomu u nich. Ale nebude ten rozdíl ve výši výplaty v Praze a v regionu setřen předpokládanou cenou jízdného? Jeden z přítomných pánů mi blahosklonně sdělil, že jemu zaměstnavatel jízdné vlakem z Prahy do Jihlavy a zpět platí. Kdo bude tím zaměstnavatelem, který bude platit „letenky“? Kolik bude muset platit, pokud je nebude proplácet a bude si je zaměstnanec platit sám?
Osobně vidím rozumnější budovat dobrá spojení do přirozených center v regionech. Určitě to bude jeden z příspěvků, jak udržet mladé vzdělané lidi, aby se po absolvování VŠ vraceli domů. Díky dostupnosti vzroste atraktivní nabídka práce a regiony budou bohatnout. Tvrdíme, že nechceme být montovnou, závislou na rozhodnutí zahraničního vlastníka, který když náklady vyrostou, celou fabriku přesune jinam, kde náklady na pracovní sílu nejsou tak vysoké.
Napříč republikou se objevují debaty o tom, zda v místech, kde se trať bude potkávat s lidmi natěsno, bude vést v tunelu, nebo na estakádě. To se týká nejen Prahy 15, stejné připomínky mají třeba lidé v obcích od Brna jih. V Praze 15 se trať potká nablízko s nedávno představeným projektem Nová Hostivař, a vlastně nikdo neví, jak tato koexistence bude fungovat. Potichu se hovoří o vyhlášení zvláště chráněného území v oblasti Slatina. Poté, co v bezprostředním okolí místa, které vyhledává 120 druhů ptáků na svých tazích dvakrát ročně díky možnosti pro načerpání sil, a je pro ně velmi důležité?
Ministerstvo životního prostředí před vydáním EIA podmiňuje „zelené razítko“ na realizaci stavby vyhodnocením vedení trasy v zářezu, překrytém tubusem, nebo přímo v tunelu. Tím ovšem porostou náklady na výstavbu trati. Tak kde jsou ty výhody VRT? Obce v jejím okolí žádají, aby došlo v jejich okolí k zásadnímu snižování rychlosti z 320 až na 200 km/hod. To už je další trhlina do konceptu, není pro takovou trať Česká republika vlastně malá? Představa, že z Prahy do Brna se dostanu za hodinu, tak bere za své.
Docela by mně zajímalo, kolik je těch lidí, kteří jásají nad výstavbou vysokorychlostní trati…
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (62)
Slavomil Vinkler
3.7.2024 06:07Příklad z minula. Město Boskovice odmítlo trať Brno Svitavy no dodnes je to skoro jen skansen.
Bohužel, myslím, že nám ten vlak už ujel. Německo si postavilo obchvaty.
Slavomil Vinkler
3.7.2024 06:13 Reaguje na Slavomil VinklerJaroslav Řezáč
3.7.2024 07:15 Reaguje na Slavomil VinklerNaše železniční tratě v pruměru jsou nevyužívané. Jejich ekonomika provozu nedává v ČR smysl. Kde by byly lepší autobusy jezdí vlaky.
Máme až zbytečně hustou železniční dopravní síť.
Ekonomický smysl dávají tratě mezi krajskými městy a aglomeracemi, jinak je jich moc a nejsou levné.
Slavomil Vinkler
3.7.2024 07:31 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
3.7.2024 08:13 Reaguje na Slavomil VinklerCargo se tahá z fabriky do fabriky. Žádná překladiště nejsou.
Měli bychom si uvědomit, že ČR je pořtem obyvatel a velikostí v podstatě vesnice.
Myslet si, že musíme mít vše, co mají Španělé, Francouzi nebo Němci, kteří jsou 8x větší a mají milionové aglomerace na velikým uzemí ale nědělejme z ČR něco, co nejsme.
Jinak tu probíráme veřejnou dopravu ne osobní. Nicméně se podívejte, že vedle každého baráku jsou zaparkovaná auta, takže tahat tam vlak nemá smysl. Ostatně i v Rakousku nebo Itálii zrušili tratě a udělali na nich cyklostezky.
Železniční doprava vychází dráž než autobus, který je veriabilnějším řešením.
Železniční síť je poplatna době vzniku a to bylo ještě za císaře, takže si nedělejme iluze, že to jsou vyhovující stavy.
Lukas B.
3.7.2024 11:11 Reaguje na Jaroslav Řezáč2. kapacitní příměstská doprava (hvězdice obsluhující kruh o poloměru zhruba 50 km)
3. kapacitní pravidelná doprava nákladů na větší vzdálenosti (když už to zaplatí first a last mile nějakým jiným dopravním prostředkem)
hustá síť lokálek řídce osídlenou krajinou je jen skanzen.
Miloš Zahradník
3.7.2024 22:07 Reaguje na Lukas B.pro zamestnance te drahy bylo aokrat jit na pracak, tezko rict co je ekonomicky vyhodnejsi - zda udrzovat za drahe penize tu trat nebo ji - napriklad - promenit v cyklostezku ;) Ale souhlas s tim, ze VRT nas zapojuji do Evropy a nemaji temer zadny vyznam - za ty velke penize, co stoji jejich vystavba - pro mistni obyvatelstva. Pak je ovsdem otazka, zda to vetsi propojeni s Evropou je tak zadouci nebo ne. Jasne, pro zjednoduseny pohyb prodavace kebabu z Berlina do Aussigu nebo i Prahy ma takova VRT vyznam
a pro uredniky pendlujici mezi Prahou Brudelem nepochybne taky
Zan K.
10.7.2024 21:32 Reaguje na Miloš ZahradníkJaroslav Řezáč
3.7.2024 07:06 Reaguje na Slavomil VinklerV Evropě jsme postižení rychlostí ale sami nic nestíháme. Mnohem produktivnější je zpomalit rychlost životního tempa a více prožívat.
Honíme se za chymérou podivnýcgh představ, že bez dovolený v zahraničí nejsme dost dobrý. Pro spousty lidí je dovolená v zahraničí každoročním statusem ale taky dost přebytečným.
Cestování není podstate štěstí ale toho, že od někud utíkáte...před sebou. Pokud někdo dře 340 dní v roce tak to fakt týden ( ani deset dní)dovolený u moře nespraví.
Jsem přesvědčený, že lidi nemusí cestovat letadlem každý rok.
Slavomil Vinkler
3.7.2024 07:36 Reaguje na Jaroslav ŘezáčKarel Zvářal
3.7.2024 09:09 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMichal Uhrovič
3.7.2024 09:23 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
3.7.2024 11:01 Reaguje na Michal Uhrovičzajímavý kemp může být i tady https://www.kemp-horka.cz/
smějící se bestie
3.7.2024 10:42 Reaguje na Slavomil Vinklerpřed vstupem ČR do EU - stejně tak všechny dálnice, okruhy + D-O-L a 2jezy pod Ústím,
když jsme chtěli na Západ !
Nyní jsme napůl skanzenem.
Michal Uhrovič
3.7.2024 10:55 Reaguje na smějící se bestiesmějící se bestie
3.7.2024 11:40 Reaguje na Michal Uhrovičsmějící se bestie
3.7.2024 11:43 Reaguje na Petr EliasViktor Šedivý
14.7.2024 20:04 Reaguje na smějící se bestieJarka O.
3.7.2024 13:03 Reaguje na Slavomil Vinkler@Proč se nesměl být postaven víceúčelový ekologický vhodný DOL, zato tato zbytečnost ano?
@ Škoda, že autorka není u Svobodných.
Lukas B.
3.7.2024 13:16 Reaguje na Jarka O.(apropo, DOL je kravina, VRT ne.)
Jaroslav Řezáč
4.7.2024 09:29 Reaguje na Lukas B.Dálnicemi bychom měli šetřit a VRT je zbytečný.
Lukas B.
4.7.2024 10:18 Reaguje na Jaroslav ŘezáčJaroslav Řezáč
4.7.2024 09:27 Reaguje na Jarka O.Obce pod 1000 obyvatel moc smysl nedává. Obcí je moc a jsou malé. Ekonomicky nedává jejich rozvoj smysl.
Jarka O.
6.7.2024 08:16 Reaguje na Jaroslav ŘezáčLukas B.
3.7.2024 08:50co však má za ohromnou konkurenční výhodu letecká doprava je to, že není potřeba stavět dopravní cestu a s veškerým tím NIMBY se musí porvat jenom to letiště. a za poslední desítky let se obrovsky zlepšila efektivita letišť a řízení letového provozu, a kapacita letišť se při prakticky stejných parametrech drah obrovsky zvětšila.
Jaroslav Řezáč
4.7.2024 09:33 Reaguje na Lukas B.naše přeurbanizovaný města jsou i v Rakousku nebo Francii stejné, jediné po čem toužíte je vypadnout do lesa a na to žádný VRT nepotřebujete.
Lukas B.
4.7.2024 10:17 Reaguje na Jaroslav ŘezáčMichal Uhrovič
3.7.2024 09:22Jarka O.
3.7.2024 13:05 Reaguje na Michal UhrovičSlavomil Vinkler
4.7.2024 13:37 Reaguje na Jarka O.Slavomil Vinkler
4.7.2024 13:37 Reaguje na Jarka O.Břetislav Machaček
3.7.2024 09:47obyčejné občany k ničemu. Navíc ve "snědeném krámu" spolkne i peníze
dosud určené na údržbu tratí současných, které se pouze lepí a lepí,
aby vůbec fungovaly. Leckde pražce a koleje pamatují předválečnou dobu
a to nehovořím o stavu, či už dnes i absenci budov nádraží a zastávek.
Zastávky jsou dnes leckde betonovým prefabrikovaným monolitem, kde je
čekání na vlak utrpením. Navíc tu neexistuje součinnost autobusové
dopravy a železnice a vzájemně si konkurují místo navážet k vlakům
autobusem z okolí cestující. To raději zruší vlak(Opava-Sv. Heřmanice)
a to co vlak zvládl za 45 minut trvá hodinu a půl autobusem. Proč? No
aby byla zajištěna obslužnost, tak objede vesnice kolem tratě nikoliv
v jeho trase, ale zajíždí i tam, odkud autobusy kdysi k trati lidi
navážely. Najezdí tak dvojnásobek kilometrů co vlak a cestující platí
i za ty kilometry zájížděk, které nuceně absolvují. Výsledkem pak je,
že použije raději auto, kterým jedou přímou trasu, za méně času a asi
i peněz. Nakonec pak následuje pláč na nevytíženost takové dopravy
a její další omezení. Takto se u nás hospodaří a zajišťuje dopravní
obslužnost nyní. A co teprve, až půjdou peníze na VRT a nebudou ani
na údržbu stávajících tratí? No přece postavíme místo lokálek silnice,
protože lokálky bývaly nejkratší trasou a navíc s ideálními sklonovými
poměry. Žádné z kopce do kopce a vesměs mimo zástavbu. Na to už si brousí zuby automobilní a silničářská lobby, protože k páteřní VRT a koridorům dojede každý autem po vlastní ose a tak bude větší odbyt aut, paliva,
placených parkovišť a nových silnic. Ekologismu zdar !!!
Petr Elias
3.7.2024 10:22Michal Uhrovič
3.7.2024 10:34 Reaguje na Petr EliasBřetislav Machaček
5.7.2024 19:18 Reaguje na Petr Eliasmiliony kubíků vody s jejím zasakování do podloží. Pročpak třeba
budovali předci zavlažovací kanály mezi poli a regulovali tak
hladinu vody? No a dopravní kanál by plnil tutéž funkci pro své
okolí a pro stávající řeky by byl bypassem při povodních.
Ono je totiž rozdíl, když má vodu pojmout koryto jedno a nebo
dvě. To ale politruci nikdy nepochopí, "protože Zeman". On to
navrhnout Fiala, tak budete kanál propagovat do roztrhání těla.
Nic špatného této zemi nepřeji, ale odpůrcům přeji, aby jednou EU
nařídila kanál vybudovat a státu draze vykupovat kdysi blokované
pozemky. Ony se nyní jako téměř bezcenné skupují, aby se jednou
zase státu draze prodaly, až mu bude ta stavba EU nařízena. Bylo
krátkozraké zrušit blokaci, protože se může výkup prodražit.
On možná vítr vál i odtamtud a časem zjistíme, kdo měl o ty
pozemky zájem a kdo byl proti kanálu. Vůbec bych se nedivil, že
to jsou jedny a tytéž osoby+ nějakých pár nedouků a politruků!
Ono užitečných hlupáků se najde dost vždy a všude!
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 13:39 Reaguje na Břetislav MachačekKde ten kanál měl ty miliony kubíků sehnat? Předci regulovali vodu, která na ta pole spadla s nebes. Kanál, ó ta sláva, měl být naplněn vodou z Dunaje!
Jiří Svoboda
3.7.2024 13:50Lukas B.
3.7.2024 14:30 Reaguje na Jiří Svobodahlavní trati (= ty dvoukolejné na hranici kapacity) je třeba především udržovat a urychleně odstranit všechna úrovňová křížení. a samozřejmě dle možností zředit stanice (tj. nemít stanice s výhybkami ale jen zastávky, aby bylo vůbec možné na ty maximální rychlosti zrychlit dřív, než se začne brzdit).
Jiří Svoboda
3.7.2024 15:24 Reaguje na Lukas B.Brno-Břeclav dává 160 km/h. Ale tam je to asi vše už z dřívějška docela rovné a jednoduché. Stávající trať Brno-Praha je tedy asi dosti na limitu a jediné řešení by byl nový koridor? A jaky rozdíl by asi byl v ceně nového koridoru pro 200 km/h a 350 km/h?
Lukas B.
3.7.2024 17:19 Reaguje na Jiří Svobodasamozřejmě je rozdíl nejen v ceně, ale vůbec v územní proveditelnosti. pokud tam budou jen osobní vysokorychlé vlaky, tak není omezením stoupání (vrtka může mít hodně hnaných náprav), ale ty oblouky. což v členité pahorkatině poměrně hustě osídlené (typická tuzemská krajina) může být hlavní omezení
Pavel Karel
3.7.2024 20:39Lukas B.
4.7.2024 08:00 Reaguje na Pavel KarelPavel Karel
5.7.2024 14:08 Reaguje na Lukas B.Břetislav Machaček
5.7.2024 19:32 Reaguje na Lukas B.soukromého vlastnictví a kdo neprodal dobrovolně, tak byl
za úplatu bez okolků vyvlastněn. Tím urychlili nejenom
přípravu staveb, ale i realizaci. U nás je soud schopen
zastavit i otevření už hotové stavby, ač je jasné, že už
je jisté, že ji už nikdo nezbourá a neuvede do původního
stavu pozemek pod ní. Je to ale i o legislativě a o soudech
a soudcích, kteří se liší v názorech na jednu a tutéž věc.
Schází jednoznačné zákony a jednoznačná rozhodnutí soudů.
To jinde vyřešili, staví jako o závod a my koukáme jako
tele na nová vrata, že to jde. Naopak když jde někomu na
hoře o nějaký kšeft, tak se zruší moratorium na zastavění
přírody soukromým investorem a vytváří se nátlak na místní,
aby stavbu neblokovali. Kéž by tak uměli "zakleknout" na
různé spekulanty a potížisty, ale když z toho nic nekápne,
tak proč vyvíjet nějaké úsilí.
Petr Elias
4.7.2024 11:39 Reaguje na Pavel KarelLukas B.
4.7.2024 12:21 Reaguje na Petr EliasBřetislav Machaček
6.7.2024 21:31 Reaguje na Petr Eliasúseky dálnic a rychlostních komunikací. Nástupem dotování
podivně narostly náklady na stavbu a narostla korupce.
Totéž s modernizací tratí, které byly od dob císaře pána
bez dotací z EU modernizovány několikrát levně a rychle
například železničním vojskem. To umělo vytrhat kilometr
kolejí denně, lože vyčistit a uložit nová kolejová pole.
Mělo na to techniku, která se po plyšáku rozprodala za
babku a začala nová éra drahých a dotovaných modernizací.
Ono to chce odložit růžové brýle a zamyslet se, jak je
možné, že při stavbách dálnic a modernizaci železnic
zázračně zbohatli i úředníci, kteří o tom rozhodovali
a to nehovořím o šéfech stavebních firem, ze kterých se
stali miliardáři doslova raketovým tempem. Hezky tuto
Bonanzu vystihuje píseň Kabátů o zlaté žíle v Čechách.
Miroslav Kroulík
7.7.2024 01:25 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
10.7.2024 16:16 Reaguje na Miroslav Kroulíkpolitiku, tak tehdy stát stavěl vlastními firmami
levněji, než staví nyní firmy soukromé a víte proč?
Protože zadarmo ani kuře nehrabe a bez zisku se
nepodniká. Teď co je zisk přiměřený a zisk který
je nemorálně nepřiměřený. O tom všem rozhodují ti
ouřadové za nějaké to všimné úměrné zisku firmy.
Copak jste slepý a hluchý, když nevidíte ty kauzy
uplácení při všelijakých výběrových řízeních a
podivně navýšených nákladech staveb v průběhu
stavby? NKÚ a policie těch zlodějen odhalila
kvanta a stále jich přibývá. To se vám líbí, že
ty vícenáklady mizí v soukromých kapsách a nic
se neděje? Mi vadí pane to, že se stát zbavil
vlastních stavebních firem, které pracovaly bez
nákladů končících nyní jako zisk pro vlastníka
stavební firmy a úředníka, který zavřel oči při
schvalování rozpočtu na stavbu. Kdyby dnes někdo
stavěl třeba Lipno, tak by "odklonil" několik
miliónů na rekreační chaty ouřadů a sám si za
předraženou stavbu postavil na jeho břehu hotel.
V minulosti se kradlo, ale pár pytlů cementu a
nebo pár cihel, ale dnes miliony a ten cement
a cihly si za ně zloděj legálně koupí. O to mi
jde a ne o nějakou vaši ideologii, hlásající
mantru všeho soukromého. Nakonec i pravicoví
politici pochopili chybu s prodejem plynových
zásobníků a plynovodů a vykoupili je zpět do
majetku státu. Totéž museli udělat s doly OKD
a asi to čeká i huť Liberty, protože zpackaná
privatizace se jinak napravit nedá. Stát už
platil dluhy soukromých bank, aby napadl stát
jako celek a neměl by se pouštět do VRT, kterou
může na své náklady a riziko postavit soukromý
investor. Ten pak stanoví jízdné a bude jasné,
zda je trať efektivní a konkurenceschopná. Vám
se zcela zalíbilo ztráty připisovat státu
a zisky soukromému sektoru, protože tak tento
stát doposud hospodaří. To ale není o politice,
ale o zlodějně, která tady bují a proto ten
zájem stavět pro stát VTR soukromými firmami.
Jsem buď pro stavbu pro stát státní firmou a
nebo pro stavbu soukromou placenou soukromým
vlastníkem. Soukromý vlastník si náklady na
stavbu ohlídá lépe, než státní úředník ty
náklady státu zaplacené soukromé firmě. Je
to systém : z cizího krev neteče a tak stát
pumpnou více, než kolik by za to dal soukromý
majitel VTR. Leckde se tak staví dálnice a to
za o mnoho méně, než když to investuje stát
a víte proč? Protože SÁM SEBE NIKDO NEOKRADE!
Jaroslav Pokorný
14.7.2024 13:53 Reaguje na Břetislav MachačekJaroslav Pokorný
14.7.2024 13:50 Reaguje na Miroslav KroulíkMiroslav Kroulík
7.7.2024 01:42Zan K.
10.7.2024 21:26PRAHA -
SKANDINÁVIE
pOLSKO BELORUSKO RUSKO
SLOVENSKO UKRAJINA
BULHARSKO TURECKO
BALKAN ŘECKO,
RAKOUSKO ITALIE
ŠVÝCARSKO FRANCIE ŠPANĚLSKO
NĚMECKO NIZOZEMÍ
Jistě by nešlo o všechny, ale bylo by třeba někde začít a určit priority.