Asociace českého tradičního obchodu: Stanovisko k zálohování lahví od nápojů
Dobrovolné zálohování nápojů ve skle považujeme za vhodný doplněk celého systému, který může mít i omezený pozitivní přínos. Sami výrobci nápojů si však dobře uvědomují a přiznávají, že prodej nápojů ve skle nepředstavuje celkové řešení.
Povinné zálohování PET lahví by však byl jednoznačně krok zcela špatným směrem. Tady totiž nejde z hlediska výrobců nápojů o ekologii, ale o snahu ušetřit desítky a stovky milionů korun za nákup suroviny potřebné k výrobě nových lahví. Česká republika má přitom velmi dobře fungující systém sběru prázdných PET lahví v rámci známých žlutých kontejnerů. Tento systém umí aktuálně vybrat více než 82 % lahví. V současnosti Česká republika překračuje požadavky EU, která stanovila členským zemím do roku 2025 povinnost umět vybrat minimálně 75 % obalů od PET lahví.
Skutečně ekologickým řešením tak není zavádění nového systému za miliardy zaplacené v konečném důsledku z kapes spotřebitelů, ale další rozvoj stávajícího systému, který by vydělení části odpadů a finančních prostředků výrazně narušilo. Výrobci nápojů v rámci svého lobování totiž například zapomínají informovat o nutnosti nakoupit nové technologie nebo také o tom, že by v rámci nového systému začala Českou republiku křižovat nová flotila aut převážející převážně vzduch. V rámci povinného zálohování by se totiž musely PET lahve vybírat v neporušeném stavu a většina prodejen nebude mít technologie na úpravu lahví na místě. Úplně se pak opomíjí fakt, že takto vybrané lahve skončí ve stejné továrně, kde končí i nyní. Zálohování nicméně může být dobrý nápad pro země, které se třídit nenaučily.
V rámci fungování obchodu představují plastové obaly od vod, limonád či piva jen velmi malý díl celkově vyprodukovaných odpadů. Přesto se na ně soustřeďuje největší pozornost. Obaly od drogistického zboží, mléčných nápojů, či třeba jogurtů zatím zůstávají zcela mimo debatu.
Celý systém sběru a recyklace odpadů je třeba vytvářet s ohledem na skutečné problémy. Navíc by měl být dimenzován tak, aby byl pro všechny spotřebitele, co nejjednodušší. Jenom tak lze zajistit jeho efektivní fungování.
Místo zeleného populismu a marketingu zaměřeného na jednu oblast by bylo na místě, aby nastoupila komplexní debata a to na skutečně odborné úrovni, tedy za účasti státních autorit, univerzit a odborníků.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (5)
Pavel Hanzl
2.9.2021 13:58Každý by musel mít dané přesné chemické složení (petka je kategorie A, obalový igelit B, tetrapack C, tričko z polyesteru C atd. atd.) a po výkupu by se tyhle kategorie recyklovaly velmi jednoduše na původní surovinu.
Pokud by výrobce nedodržel chemické složení, na výrobek by byla daň třeba 100% a šel by do spalovny, normální recyklační daň už většinou výrobky mají.
Jiří Svoboda
2.9.2021 15:52 Reaguje na Pavel HanzlCopak tetrapak lze rozumně recyklovat?
Kterej vůl vymyslel několik druhů flašek na pivo??????????????
Pavel Hanzl
12.9.2021 23:40 Reaguje na Jiří SvobodaTričko z polyesteru by se vykoupilo jako všechny ostatní výrobky z polyesteru, problém jsou ale směsi. To by se muselo dořešit v dalším kroku.
Na pivo může být flašek něurékom, ovšem všechny z jednoho materiálu, který by se vykupoval.
Michal Konečný
6.9.2021 08:55Mimo jiné by domácnosti ostatní plasty, kterých je bez nápojových lahví menší množství, už přestaly třídit.