Česká technologická platforma pro ekologické zemědělství: Přehled pozměňovacích návrhů Společné zemědělské politiky EU
12.11.2020
Licence | Některá práva vyhrazena
Ačkoliv bývají výsledky hlasování prezentovány jako úspěšné směřování k udržitelnému zemědělství, environmentální ambice byly naopak ve většině případů potlačeny a mnohdy jsou připomínky Parlamentu výrazně méně ambiciózní než původní návrh Komise.
Pozitivní pozměňovací návrhy:
-
• Povinnost členských států provést analýzu svého sektoru ekologického zemědělství, posoudit situaci a úroveň podpory potřebné pro jeho další růst.
- • Rozpočtové alokace – 30% vyhranění pro ekoschémata
-
>30 % plateb z 1. pilíře SZP (přímé platby zemědělcům) určeno na ekoschémata (ekoschémata jsou pro zemědělce dobrovolná, ale povinná pro členské státy)
-
>35 % plateb z 2. pilíře SZP (program rozvoje venkova – PRV) určeno na udržitelné hospodaření (jakákoliv opatření plnící environmentální cíle, nikoliv pouze ekologické zemědělství)
-
• Členské státy by měly poskytovat nezávislé služby v oblasti poradenství pro zemědělce, přičemž 30 % bude věnováno environmentálním cílům.
-
• Nový článek o sociální podmíněnosti.
-
• Do definic přidána explicitní podpora agrolesnictví, tedy systému který účelně kombinuje produkci, ekonomickou udržitelnost a posiluje mimoprodukční funkce krajiny.
-
• Při schvalování strategických plánů, které budou Komisi předkládat členské státy ke schválení, bude zkontrolována kompatibilita s legislativou Green Deal a novou klimatickou legislativou EU.
Negativní pozměňovací návrhy:
-
• Odmítnutí zahrnout do cílů jakékoli odkazy na strategie Farm to Fork, Biodiverzita a Evropský právní rámec pro klima.
-
• Odmítnutí povinnosti členských států stanovit národní cíle pro ukazatele dopadu související s cíli strategií Farm to Fork a Biodiversity.
-
• Odmítnutí povinnosti zvýšit platby na konverzi k ekologickému zemědělství údržbě (ve srovnání s těmi, které byly provedeny před rokem 2021, počítáno jako roční průměr).
-
• Oslabení článku o ekoschématech, přidání „ekonomických kritérií“. Otevírá se tak možnost, že ekoschémata mohou být ospravedlňována ekonomikou a ne ekologií.
-
• Zmínka o Pařížské dohodě, ale odmítnutí ambice SZP snížit emise skleníkových plynů v zemědělství a potravinářství v EU do roku 2027 o 30%.
-
• 60 % z 1. pilíře určeno na přímé platby, které nejsou vázány na žádná environmentální pravidla.
-
• Ve 2. pilíři vyhraněno 40 % pro Oblasti s přírodním omezením (jde např. o oblasti ve vyšších nadmořských výškách či na svazích. Tyto dotace jsou navenek vydávány za součást „zelených plateb“, ve skutečnosti ale můžou být použity na jakoukoliv produkci.
Zastropování a redistribuce dotací
-
• Degresivita přímých plateb od 60 000 EUR / rok a jejich úplné zastropování od 100 000 EUR – strop ovšem není pro členský stát povinný v případě, pokud je z 1. pilíře vyčleněno 12 % na redistributivní platby prvních hektarů.
-
• Zároveň byl přijat návrh, který umožní zastropování a shromažďování informací o všech dotacích získaných z 1. a 2. pilíře SZP a jejich skutečném příjemci. Cílem je posílení protikorupčního řízení.
Přehled přijatých textů pozměňovacích návrhů – oficiální web Evropského parlamentu
Dokumentace Společné zemědělské politiky – oficiální web Evropského parlamentu
Shrnutí změn také na webu Asociace soukromých zemědělců
reklama
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou
diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem
Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného
textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.
Dále čtěte |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (3)
PB
Petr Blažek
12.11.2020 17:51Dotace ,dotace a zase dotace. Jestliže je ekozemědělství taková supr věc tak se snad může uživit stejně jako ostatní zemědělci. Žijeme na jednom z nejbohatších míst planety tak si snad mohou svým sortimentem najít své odběratele bez toho aby jim zbytek společnosti za to musel zvlášť platit.
Odpovědět
MJ
Marcela Jezberová
4.12.2020 10:12Přímé platby nejsou vázané na žádná environmentální pravidla? A já jsem si myslela, že autor článku je členem ČTPEZ a tudíž si před jeho napsáním návrh plateb přečetl. Právě povinnosti, které žadatelé o přímé platby musejí vůči životnímu prostředí plnit, jsou naopak základním kritériem pro výplatu přímých plateb. Nebo snad protierozní opatření, opatření na zvyšování obsahu organických látek v půdě, opatření proti poškozování nebo ničení krajinných prvků nebo třeba povinnost uvedení části půdy do klidu s pěstováním stanovených směsí druhů rostlin nejsou environmentální požadavky? A těchto požadavků je podstatně víc. Říká se jim Zásady dobrého zemědělského a environmetláního stavu půdy - DZES.
Odpovědět
ZK
Zan K.
4.1.2021 18:58No ony dotace - ten kdo dává vesměs vždycky něco chce. Ono nic není zadarmo. Jen tak vědět, čím budeme muset platit.
Odpovědět