Jan Bureš: Budíček v Bruselu aneb dočkáme se mírnějších penalizací pro automotiv v roce 2025?
![](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/wallpaperflare.com_wallpaper.jpg&w=666)
A nad to vše evropské automobilky mohou být terčem výrazných pokut, pokud se jim nepodaří prodat evropským spotřebitelům větší podíl bez-emisních automobilů.
![](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/image001_23.png&w=666)
V roce 2024 se podíl elektromobilů (včetně plugin hybridů) na prodejích pohyboval okolo 20 %. Aby byl splněn přísnější limit 93,6 g/km pro nově prodané automobily (oproti 115 g/km), musely by automobilky v průměru v roce 2025 prodat (podle analýz Deutche Bank) zhruba 34 % elektrických automobilů.
Cíle pro jednotlivé automobilky se sice liší (například v závislosti na hmotnosti), a stejně tak jejich výchozí pozice – a proto pro některé může být splnění cílů o poznání složitější (VW) než pro jiné (Volvo). Celkově je to však pro evropský automotiv jako celek další velká hrozba, která může skončit pokutami v řádech okolo 10 miliard eur (které pak budou chybět na potřebných investicích).
![](/aaa/img.php?src=/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/image002_12.png&w=666)
Pokud se na stávajících pravidlech nic nezmění, mohou být šéfové řady evropských automobilek tlačeni před Sofiinu volbu – buď nadbytečné automobily se spalovacím motorem jednoduše klientům neprodat, nebo do jejich cen promítnout vysoké pokuty anebo si koupit „odpustky“ od automobilek prodávajících vyšší podíl elektromobilů – zaplatí za „pooling“ prodejů buď americké Tesle nebo čínským výrobcům. V každém z těchto scénářů pod sebou evropský automotiv bude jenom dál podřezávat větev.
Zdá se, že v Evropské komisi postupně začínají chápat vážnost situace. Viceprezidentka Evropské komise Teresa Ribera (zodpovědná za zelenou politiku) v Davosu připustila, že nemá problém bavit se s automotivem o úpravě cílů pro jednotlivé roky za předpokladu, že se celkový cíl pro rok 2035 (nulové emise) nebude měnit a nebudou tak znevýhodněni ti, co jsou aktuálně v čele pelotonu. Připustila rovněž možnost zavedení celoevropského podpůrného schématu na nákup elektromobilů (bohatší země do této chvíle měly často štědřejší schémata) a přísnější podmínky pro zahraniční automobilky investující v EU (nucené partnerství s lokálními výrobci).
Přečtěte si také |
![Horkovodní elektrokotel o výkonu 14 MW umístěný v areálu Teplárny Kladno. Horkovodní elektrokotel o výkonu 14 MW umístěný v areálu Teplárny Kladno.](https://aa.ecn.cz/img_upload/e6ffb6c50bc1424ab10ecf09e063cd63/p1120948_600a.jpg)
Řada návrhů zní sice slibně, problém je, že přichází relativně pozdě a stávající úroveň regulatorní nepřehlednosti jen přispívá k všeobecné nejistotě. A ta brzdí tolik potřebné strategické investice, bez kterých zůstane evropský automotive přešlapovat na místě.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (54)
![Dorian Černý Dorian Černý](/aaa/img.php?src=/img_upload/35b647edf4357b35c946e0655d9d7125/wednesday-ikona.jpg&w=48&h=48&iar=1)
Dorian Černý
29.1.2025 06:44Dalibor Motl
29.1.2025 08:04 Reaguje na Dorian ČernýČínou nebo USA. Obě tyto velmoci, které se momentálně rozhodně nechystají "brzdit" své ekonomické růsty omezováním produkce CO2 mají své ekonomické zájmy a nebudou se ostýchat je na skomírající Evropě uplatnit (viz třeba propírané Grónsko, zkapalněný plyn, klíčové suroviny pro výrobu magnetů/elektromotorů, ovládnutí přístavů atp. )
Pavel Hanzl
29.1.2025 08:19 Reaguje na Dorian ČernýDivné je, že tohle musí rozjíždět Fialova vláda, stejně jako nesmyslné Euro7, když pořád všude slyšíme, jak je eurohujerská.
Jaroslav Řezáč
29.1.2025 09:56 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.1.2025 11:24 Reaguje na Jaroslav ŘezáčRadek Čuda
29.1.2025 14:58 Reaguje na Pavel HanzlOstatně, stačí si přečíst tenhle rozhovor ... https://www.mzp.cz/cz/articles__20220905_Ministryne-Hubackova-Green-Deal-neni-mrtev
Pavel Hanzl
29.1.2025 20:08 Reaguje na Radek ČudaJaroslav Studnička
30.1.2025 07:16 Reaguje na Pavel HanzlSuper, že takto přistupujete ke všem vládám :-).
Pavel Hanzl
30.1.2025 09:16 Reaguje na Jaroslav StudničkaA když se podívám na 8 let vlády loupeživého estébáka, tak to ovoce je shnilé fest.
Jaroslav Studnička
30.1.2025 09:21 Reaguje na Pavel HanzlObjektivita a nadhled vám nic neříká. Za to ideologie, to jedete jak v rudém právu.
Pavel Hanzl
30.1.2025 09:29 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
30.1.2025 09:36 Reaguje na Pavel HanzlBuď se vraťte k tématu, nebo přestaňte blábolit.
Pavel Hanzl
30.1.2025 16:10 Reaguje na Jaroslav StudničkaJaroslav Studnička
30.1.2025 16:40 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
30.1.2025 14:04 Reaguje na Pavel HanzlA ty další dva roky do covidu byly takový český průměr posledních cca 20 let. Spíš na pikaču, ale zase oproti předchozím vládám tak nějak normál, tedy stejná bída.
Covid samozřejmě s Hamáčkem totálně neuřídil a bylo rozhodně ok, že z vlády musel vypadnout.
Pavel Hanzl
30.1.2025 16:17 Reaguje na Radek ČudaZa 2 roky nasekat BILIÓN dluhů, fakt není cha cha "český průměr", to ani omylem.
"Z 1,6 bilionu korun státního dluhu na konci roku 2019 na 2,5 bilionu korun na konci roku 2021. Česká republika se v letech 2020 a 2021 zadlužovala rekordním tempem, které nemá v jejích samostatných dějinách po roce 1993 obdoby. Horší zacházení s veřejnými penězi tato země ve své historii nikdy nezažila a pevně věřím, že už nezažije."
Jaroslav Řezáč
29.1.2025 09:55 Reaguje na Dorian ČernýJaroslav Pokorný
29.1.2025 15:37 Reaguje na Jaroslav ŘezáčV zemědělství pracovalo až 80% práceschopného obyvatelstva a přesto produkovalo jen základní suroviny.
Nyní považujeme za samozřejmé, že se pracuje max. 40 hod. týdně, že jsou volné víkendy a že je normálních 5 týdnů dovolené. A že je všeho zboží dostatek až nadbytek, včetně toho kaviáru a šampaňského.
Jak je to možné? No, uplatněním vědy a techniky v pracovním procesu. O čemž snily generace socialistů, později komunistů: "Až se věda stane výrobní silou, bude možné, aby lidé pracovali 3 dny v týdnu a 4 hod. denně.
Fantasmagorie? Ale vůbec ne. Mnohé továrny jsou takřka plně robotizované, automatizace je běžná, už i v zemědělství, kde nyní pracuje max, 1,5% práceschopného obyvatelstva. Jenže kolik % ze zisku těch robotizovaných továren jde do sociálních fondů a kolik do soukromých kapes majitelů? A jak s těmi prostředky pak hospodaří státní správa? To jsou otázky, kterými se, nyní, zabývá málokdo.
Alena Lyskova
29.1.2025 10:31 Reaguje na Dorian ČernýVladimir Mertan
29.1.2025 13:14 Reaguje na Dorian Černý![Dorian Černý Dorian Černý](/aaa/img.php?src=/img_upload/35b647edf4357b35c946e0655d9d7125/wednesday-ikona.jpg&w=48&h=48&iar=1)
Dorian Černý
29.1.2025 20:42 Reaguje na Vladimir MertanMichal Ukropec
30.1.2025 05:49 Reaguje na Dorian Černý![Dorian Černý Dorian Černý](/aaa/img.php?src=/img_upload/35b647edf4357b35c946e0655d9d7125/wednesday-ikona.jpg&w=48&h=48&iar=1)
Richard Vacek
30.1.2025 07:52 Reaguje na Dorian ČernýMilan Milan
30.1.2025 15:04 Reaguje na Dorian ČernýPavel Hanzl
29.1.2025 08:24Nebo protestují a v našich médiích se to neobjeví, nebo čekají na novou vládu? Čort znajet.
Alena Lyskova
29.1.2025 10:33 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
29.1.2025 15:05 Reaguje na Pavel HanzlMám pocit, že to chápou jako nějakou možnost odčinit ty 2 sv. války.
Co tak v Říši u příbuzenstva a známých pozoruji, tak valná část střední generace rezignovala a starší doufají, že stihnou umřít než se to celé podělá.
Jak dlouho to vydrží, na to jsem fakt zvědav.
Jaroslav Pokorný
29.1.2025 15:39 Reaguje na Radek ČudaPavel Hanzl
29.1.2025 15:51 Reaguje na Radek ČudaRadek Čuda
30.1.2025 14:09 Reaguje na Pavel HanzlU Rusů je problém, že oni sice války často nevyhrávají, někdy je dokonce projedou, ale vždy jen ty malé. Ty fakt velké zatím vždy vyhráli ... což min v případě té poslední, ještě že tak.
Pavel Hanzl
31.1.2025 09:21 Reaguje na Radek Čudahttps://www.reflex.cz/clanek/historie/107867/80-let-od-utoku-nemcu-na-sssr-zahajenim-planu-barbarossa-se-sovetsky-svaz-ocitl-krok-nad-propasti.html
smějící se bestie
29.1.2025 10:40a návrat k EHS !
Pavel Hanzl
29.1.2025 11:26 Reaguje na smějící se bestiePavel Hanzl
29.1.2025 11:28Myslím, že na to dojde poměrně brzy, ale my v tom už nebudeme. Nemáme na to.
Radek Čuda
29.1.2025 15:13 Reaguje na Pavel HanzlO tom, jak na tom byly státy společenství z pohledu obranyschopnosti ani nemluvě ... dneska mohou třeba v Říši na takový Budeswehr z osmdesátek mohou Němci vzpomínat se slzou v oku (a Ukrajinci s nima).
A žádná nablblá evropská federace k tomu nebyla potřeba.
Pavel Hanzl
29.1.2025 15:48 Reaguje na Radek ČudaRichard Vacek
29.1.2025 17:36 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
29.1.2025 20:58 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
30.1.2025 07:53 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.1.2025 09:13 Reaguje na Richard VacekRadek Čuda
30.1.2025 14:16 Reaguje na Pavel HanzlNebo těch dezolátů, co co v Říši típli fungující JE a u těch posledních 3 (?) se nenechali zviklat ani válkou na Ukrajině?
Nebo těch, co po první ruské invazi na Ukrajinu dělali že se vlastně tolik nestalo a pohoda jazz a 1% HDP na obranu přece bohatě stačí ... aby taky ne, když třeba v Německu byla ministryní obrany jistá Uršula a Budeswehr byl za ná na tom jak nikdy ...
Kua, kde se všichni tihle ruští dezoláti berou???
Pavel Hanzl
31.1.2025 09:25 Reaguje na Radek ČudaPavel Hanzl
31.1.2025 12:55 Reaguje na Radek Čuda"Rusko nedodávalo pouze uprchlíky, ale také jejich vyobrazení jako teroristů a pachatelů znásilnění".
Timothy Snyder: "Cesta k nesvobodě" str. 193.
Radek Čuda
29.1.2025 14:51![Miroslav Vinkler Miroslav Vinkler](/aaa/img.php?src=/img_upload/35b647edf4357b35c946e0655d9d7125/cervenec2012-001.jpg&w=48&h=48&iar=1)
Miroslav Vinkler
29.1.2025 16:01 Reaguje na Radek ČudaJiří Sovák, Marečku,podejte mi pero .
Pavel Hanzl
31.1.2025 09:26 Reaguje na Miroslav Vinklerpepa knotek
29.1.2025 16:44Richard Vacek
29.1.2025 16:53Jejich majstrštyk, že evropské automobilky budou platit čínským nebo americkým výrobcům elektromobilů za to, že evropští zákazníci elektromobily nechtějí, by mohl obdržet první cenu za blbost.
Pavel Hanzl
29.1.2025 21:11 Reaguje na Richard VacekRichard Vacek
30.1.2025 07:55 Reaguje na Pavel HanzlRadek Čuda
30.1.2025 14:21Když čtu tohle ... „A chci znovu zdůraznit, že Evropa udržuje absolutně nezbytný kurz k cílům Evropské zelené dohody (Green Deal), tedy klimatické neutralitě do roku 2050 a minus 55 % (emisí CO2) do roku 2030 ... Jak bylo řečeno, držíme se kurzu, cíle zůstávají, ..."
... tak to fakt není žádný budíček.