Jan Pergl a kol.: Se zděšením jsme zaznamenali, že v aktuální verzi návrhu zákona vypadl národní seznam invazních druhů
rádi bychom vyjádřili své znepokojení z aktuální verze návrhu zákona (Návrh zákona, kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím nařízení Evropského parlamentu a Rady (EU) č. 1143/2014 o prevenci a regulaci zavlékání či vysazování a šíření invazních nepůvodních druhů a nařízení Rady (ES) č. 708/2007 o používání cizích a místně se nevyskytujících druhů v akvakultuře, dále jen návrh zákona). V předchozích verzích se objevovala možnost vytvořit národní seznam invazních druhů a pro jednotlivé druhy poté navrhnout odpovídající management. Se zděšením jsme zaznamenali, že v aktuální verzi návrhu zákona tato možnost již není uvedena.
Žádáme tedy, aby se do návrhu zákona národní seznam invazních druhů opět vrátil. Níže uvádíme důvody, které nás vedou k tomuto požadavku.
1) V rámci Nařízení EP a Rady č. 1143/2016 je uvedena možnost vytvořit národní seznamy invazních druhů, které jsou pro dané území důležité. Jsme si vědomi, že EU seznam nemůže z důvodu politických zájmů jednotlivých členských zemí a variability prostředí a klimatu obsahovat všechny významné invazní druhy. Národní seznam tak umožňuje zahrnout do legislativy i druhy v jiných oblastech Evropy původní (které nemohou být zahrnuty pod nařízení EU), druhy ekonomicky využívané v některých státech (např. norek) nebo druhy nezařazené na unijní seznam z jiných důvodů (např. křídlatky).
2) Pro druhy uvedené v tzv. EU seznamu platí velmi přísná omezení pro nakládání, transport, pěstování a chov. V národním seznamu mají členské státy možnost nastavit jemnější (regionálně a stanovištně specifická) pravidla omezení. Národní seznam tak umožní nastavit podmínky pro tzv. stratifikovaný přístup, který byl představen v návrhu seznamu invazních druhů pro management v ČR (Pergl a kol. 2016).
3) Na management (regulaci a likvidaci) vybraných invazních druhů je každoročně z rozpočtu obcí, měst, státní správy či nevládních organizací věnovány značné prostředky. Národní seznam invazních druhů umožňuje podchytit druhy, jejichž management je prioritou a zohlednit regionální kontext. Národní seznam tak umožňuje dle našeho názoru specifikovat jasně podmínky podpory managementu (druhy a regiony/stanoviště). Bez legislativní podpory je specifikace obtížná a stejně tak je komplikovaná veřejná podpora.
4) Národní seznam je důležitým nástrojem pro management druhů v příhraničních oblastech. Nařízení EP a Rady č. 1143/2014 v návaznosti na národní seznamy přímo předpokládá rozvoj a uplatňování regionální spolupráce. ČR má mj. značný podíl chráněných území a národních parků v blízkosti hranic. Správy současně vynakládají značné prostředky na management invazních druhů. Bez existence národního seznamu nemají oporu při vyjednávání s okolními státy při koordinaci zásahů. Obdobně i naopak bude pro ČR obtížné řešit požadavky na regionální spolupráci, vznesené v souladu s Nařízením EP a Rady č. 1143/2014 okolními zeměmi.5) Pokud nebudou mít jednotlivé státy vybudovaný robustní systém národních seznamů, je zde riziko, že seznam doplňovaný EK EU nebude zohledňovat specifika jednotlivých členských zemí. ČR se tak de facto vzdává možnosti subsidiárně upravit přístup k invazním druhům na vlastním území a bude plně závislá pouze na řešeních přijatých na úrovni EU (přičemž úprava založená nařízením by s ohledem na značnou přísnost ve vztahu k druhům zařazeným na unijní seznam měla být dle našeho názoru spíše limitovaná).
Z výše uvedených důvodů tedy níže jmenovaní žádají, aby byla použita verze návrhu zákona, v níž je zahrnut národní seznam invazních druhů a k tomu související opatření. Doufáme, že k vypuštění národního seznamu došlo špatným porozuměním záměru, aby národní seznam sloužil k nastavení jemné škály odpovídajících opatření a podpory (a ve výsledku umožnit např. stanovení konkrétních podmínek umožňujících souběžné ekonomické využití nepůvodního druhu a jeho regulaci/management).
S pozdravemV Průhonicích 23. 4. 2019
Ing. Jan Pergl, PhDToto stanovisko podporují
prof. RNDr. Vladimír Bejček, CSc.; Fakulta životního prostředí ČZU (děkan)
prof. Mgr. Ing. Jan Frouz, CSc
prof. RNDr. Milan Chytrý, Ph.D.; Ústav botaniky a zoologie, Masarykova univerzita (ředitel),
prof. RNDr. Adam Petrusek, Ph.D.; Přírodovědecká fakulta, Univerzita Karlova (proděkan pro vědu, výzkum a akademické kvalifikace)
prof. RNDr. Karel Prach, CSc.; Česká botanická společnost (předseda)
prof. RNDr. Petr Pyšek, CSc.; Odd. ekologie invazí (vedoucí), Botanický ústav AV ČR, v.v.i.
prof. RNDr. David Storch, PhD., Česká společnost pro ekologii (předseda)
RNDr. Jitka Svobodová; Odd. ochrany vodních ekosystémů, Výzkumný ústav vodohospodářský TGM v.v.i.
doc. Ing. Jan Wild, Ph.D.; Botanický ústav AV ČR, v.v.i. (ředitel)
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (15)
Josef Mozek
3.5.2019 09:02Jan Šimůnek
4.5.2019 10:28 Reaguje na Josef MozekProstě EU je příliš velká, rozmanitá a složitá, než aby se dala smysluplně řídit unifikovanými befély.
Josef Mozek
7.5.2019 10:06 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
13.5.2019 08:58 Reaguje na Josef MozekJosef Mozek
13.5.2019 09:26 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
14.5.2019 09:41 Reaguje na Josef MozekMartina Vránová
5.5.2019 22:40Nenastoluje žádný diktát EU, bez českých specifick, unifikovaný befél.. Naopak, článek je o tom, že ze zákona vypadl Seznam národních druhů. Tzn. seznam který umožní posuzovat specifika každé země zvlášť!
Josef Mozek
7.5.2019 10:08 Reaguje na Martina VránováMichal Kratochvíl
6.5.2019 07:40Josef Mozek
7.5.2019 10:31 Reaguje na Michal KratochvílJan Šimůnek
13.5.2019 09:02 Reaguje na Michal KratochvílProstě pro takové heterogenní (a to i z hlediska přírodních podmínek) monstrum, jako je EU, jsou nějaké celoplošné zákony v podstatě nesmysl.
Josef Mozek
13.5.2019 09:55 Reaguje na Jan ŠimůnekPřesvědčovat veřejnost o problému "invazních druhů" je jen snaha najít si korýtko, které dlouho vydrží.