Jan Zeman: Otevřený dopis europoslanci Pocovi o škodlivých daňových osvobozeních dopravy
Na základě starých, mezinárodních mnohostranných dohod, často charakteru zvykového práva (dohledatelná je zřejmě jen tzv. Chicagská úmluva o civilním letectví z roku 1944), jsou s cílem podpořit vývoz a mezinárodní cestovní ruch osvobozeny od placení daní:
1) mezinárodní námořní, námořně rybářská, říční a letecká doprava od placení spotřební daně za pohonné hmoty,
2) mezinárodní veřejná doprava všech druhů od placení daně z přidané hodnoty, a to včetně paliv a energie, kterou spotřebuje.
Nedělá to vůbec málo. Na základě dostupných dat ČSU a Ročenek dopravy (tržby z dopravy v jednotlivých druzích dopravy, podíl mezinárodní dopravy jednotlivých druhů dopravy na jejich přepravních výkonech, spotřeba elektřiny elektrickým druhy dopravy) a Centra dopravního výzkumu (spotřeba pohonných hmot jednotlivými druhy dopravy v ČR), lze vypočítat, že jen v ČR v roce 2007 a stejně tak v roce 2008 dělaly tyto daňové úlevy asi 40 mld. Kč, viz tabulková příloha, z toho paliva a energie se na této obrovské částce v roce 2008 podílely asi 13 mld. Kč. Použitá data jsou přesnější od roku 2000 (možná chyba výpočtu je snad do 10 %), méně před rokem 2000. Osvobození samotné mezinárodní dopravy od DPH v letech 1990 – 1993 není podle čeho spočítat.
Řešení je podle mého odborného názoru jedno – celosvětově zrušit a zakázat tyto daňové úlevy, které napomáhají hypertrofii dopravy, zejména letecké a silniční, zahraničního obchodu, mezinárodního cestovního ruchu, úpadku regionů a poškozování životního prostředí v rámci tzv. globalizace.
Případné zrušení těchto dohod má tři rozměry:
1) rozměr vnitrostátní. ČR nad rámec těchto smluv osvobozuje od spotřební daně za pohonné hmoty také vnitrostátní leteckou a vnitrostátní vodní dopravu. I když absolutní výše tohoto osvobození je velmi nízká, demoralizují vliv těchto úlev není zanedbatelný,
2) rozměr EU. EU již 40 let o sobě tvrdí, že je celní unií, leč v dopravě mezi členskými státy EU tomu tak není. Mám za to, že by EU měla být celní unií i v oblasti mezinárodní dopravy, že by měla pojímat dopravu mezi členskými státy EU jako vnitrostátní a její osvobozování od placení spotřební daně za pohonné hmoty a DPH včetně paliv a energie, kterou spotřebovává, by měla zakázat,
3) rozměr světa. Pokud EU vážně chce být lídrem světového úsilí o trvale udržitelný rozvoj, měla by prosazovat zrušení těchto smluv ve světě. Pokud jsem správně informován, tak zásadním problémem na Kodaňské konferenci o klimatických změnách v prosinci 2009 bylo, že žádný ministr životního prostředí členské ani nečlenské země EU neměl pověření své vlády navrhnout alespoň otevření diskuse na toto téma. Alespoň takovou odpověď mi poskytl na tiskové konferenci po konferenci tehdejší ministr životního prostředí ČR Jan Dusík.
Vážený pane europoslanče,
nemyslím si, že by zrušení výše uvedených mezinárodních mnohostranných dohod zachránilo svět. V každém případě by ale přibrzdilo stupňující se devastaci životního prostředí na Zemi hypertrofií dopravy. Proto se domnívám, že stojí za to o to bojovat. Co by jste řekl zkusit takový návrh v Europarlamentu přednést?
Tabulky:
reklama