https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jana-plaminkova-nechme-uz-dinosaury-spat
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jana Plamínková: Nechme už dinosaury spát

1.11.2020
Na tomto místě u obce Nowa Wieś v blízkosti města Kędzierzyn se uskutečnil dne 8. prosince 1939 slavnostní výkop průplavu Odra-Dunaj. Dál už kopat netřeba.
Na tomto místě u obce Nowa Wieś v blízkosti města Kędzierzyn se uskutečnil dne 8. prosince 1939 slavnostní výkop průplavu Odra-Dunaj. Dál už kopat netřeba.
Foto | Jaroslav Kubec / Wikimeda Commons
Již staří Řekové měli sen o prokopání korintské šíje mezi pevninským Řeckem a Peloponésem. V 7. století př. n. l. o vybudování průplavu usiloval údajně tyran Periander, po něm římští císaři Caesar, Caligula a Nero. Dílo se ale podařilo uskutečnit až koncem 19. století. Nebylo to levné a bylo tam dost obětí. Jenže: uskutečnit tisíciletý sen se podařilo zrovna v době, kdy už lodní doprava ztrácela na významu. Lodě se navíc výrazně zvětšily a kanál jim byl brzy malý. Měl proto od počátku jen dosti omezené využití. Dnes slouží téměř výhradně už jen jako turistická atrakce. Kanál prostě minul svou dobu – v době, kdy by ho Řekové potřebovali, ho nebyli schopni postavit, a když to o mnoho set let později uměli, tak už byl zbytečný.
 

Svou dobu už dávno minul i kanál Dunaj – Odra – Labe. Kanál D-O-L chtěl budovat již Karel IV., ale rovněž neuspěl. Otázka přišla znovu mnohokrát na přetřes v 18. a 19. století, kdy bylo učiněno několik pokusů o stavbu a několik dílčích projektů bylo i realizováno. Kdyby se kanál tenkrát vybudoval, tak jsme asi nic nemuseli řešit. V době průmyslové revoluce se vozilo hodně materiálu pro rostoucí těžký průmysl a silnic bylo málo a ve špatném stavu. Tenkrát ale stavbu zlikvidovala železniční společnost, pro kterou to byla nevítaná konkurence při rozvoji vlakových tratí.

K čemu by měl ovšem sloužit kanál Dunaj – Odra – Labe dnes, v době informační společnosti, to je skutečná záhada. Zboží, které by sneslo pomalou dopravu lodí, je stále méně a méně, všichni upřednostňují dodávky „just in time“. Ano, mohla by to být turistická atrakce, ale při vší úctě, korintskému průplavu by se cesta přes Českou Třebovou asi přece jen nevyrovnala, a nedovedu si představit, že někdo pojede z Pardubic do Olomouce lodí jako běžným dopravním prostředkem. To, co potřebujeme, je rychlé a kvalitní silniční a železniční spojení Čech a Moravy, nikoli vodní kanál. Každá stavba má nějakou optimální dobu svého vzniku, a kanál D-O-L ji už dávno prošvihl. Už by proto byl načase s úvahami o něm přestat, odblokovat pozemky desítek obcí a měst pro běžné využití a umožnit obcím podél kanálu normální rozvoj.

Jedním z argumentů zastánců je, že bychom mohli využít „ohromující množství“ evropských dotací. Nemohli, nestihne se to. Vždyť jsme za ty dotace zatím nepostavili ani pár rychlých vlakových tratí, o jejichž užitečnosti nikdo nepochybuje. Za příklad D-O-L se často dával průplav Dunaj – Rýn – Mohan. V poslední době už s ním ale zastánci projektu tak často neoperují, neboť objem celkové přepravy na tomto průplavu, který byl otevřen v 90. letech, poklesl za 20 let na jednu sedminu a zdaleka tak neplní očekávání do něj vkládaná.

Průplavy jsou zkrátka v dnešní době out, jsou to takoví dinosauři ze starých dob. Nechme už dinosaury spát a věnujme se moderním typům dopravy.


reklama

 
Další informace |
Text vyšel v roce 2018 v Lidových novinách a na blogu Jany Plamínkové na serveru iDnes.cz.
foto - Plamínková Jana
Jana Plamínková
Autorka je novinářka a politička, od roku 2014 zastupitelka hlavního města Prahy, od listopadu 2006 starostka městské části Praha-Slivenec, předsedkyně pražské organizace STAN.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (24)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

RP

Radim Polášek

1.11.2020 09:54
Je typické, že člověk, který je činný v Praze, která sama o sobě polyká desítky miliard peněz ze státního rozpočtu ( a nemá nikdy dost) a kde se díky tomu, že tam je vedení spousty firem,(jejichž provozovny a tak i práce a tím produkce hodnot jsou mimo Prahu, třeba zrovna v MS kraji) realizuje spousty odvodů a daní za ty práce v regionech ČR mimo Prahu, snaží zablokovat případné investice směřované do regionu kdesi v nějakém zapadákově daleko od Prahy.
Odpovědět

Jirka Černý

1.11.2020 12:11 Reaguje na Radim Polášek
Nejsem z Prahy a vlastně ani ekolog, přesto mi ten kanál nedává smysl. Vlastně s tím článkem z mého pohledu naprosto souhlasím, taky dnes neupravujeme stezky pro karavany s kořením.
Tím nic proti investicím do regionu. Samozřejmě je možné že mi unikla potřeba v daném regionu přepravovat stovky tun uhlí, železné rudy atd. v dosahu vodního toku. Podle mně paní z Prahy projevila velkou dávku pragmatického a logického myšlení, které má závěr nestavět.
Odpovědět
JD

Jiří Daneš

1.11.2020 20:36 Reaguje na Jirka Černý
Zato budujeme stezky pro cyklisty, jedna v Praze, v Caput Regni, stála už před desetiletím, za Béma, 50 milionů za kilometr a byla přitom "celé" 3 metry široká, to znamená,že 1 m2 této unikátní stezky pro pražské cyklisty stál v průměru 16.666,66 Kč. 1 metr čtvereční jen šestnáct tisíc šest set šedesátšest korun českých a šedesátšest haléřů !
Odpovědět
JD

Jiří Domes

1.11.2020 17:10 Reaguje na Radim Polášek
Jakožto Ostravák si myslím, že lepší bude pro Ostraváky ty miliardy ztratit, než proinvestovat do kanálu. Souhlasím s článkem, kanál bude úplně k ničemu, není na něm co přepravovat.
A znáte trochu okolí Odry? Po Svinov se ještě jakž takž dá najít trasa, za předpokladu že Poláci svolí soutok s Olzou obejít přes jejich území, ale za Svinovem začíná CHKO Poodří a to obejít nejde a kanál by ho zničil.
Odpovědět
ig

1.11.2020 18:01 Reaguje na Radim Polášek
Investice, které nemají návratnost, nejsou investice ale bohapusté utrácení - a to budu vždycky proti, ať je to v Praze nebo v jakémsi "regionu".
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

1.11.2020 15:53
Podle mě dost pokulhává to přirovnání , nebo vlastně zmínka o Karlu IV . To , že paní je starostkou městské části je spíš než klad , tak zápor , protože všichni ví co Prahu vede za exoty a členství ve zločinecké straně to opravdu nevylepší . Určitě tím spícím dinosaurem myslí bývalého předsedu TOP09 .
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

1.11.2020 16:25
Jak už jsem psal jinde. Každý den musí napsat článek nějaký odpůrce, aby
byla masáž veřejnosti úspěšná. Čekám, kdo to bude zítra a pozítří. Možná
už i uklízečka WC z Hlavního nádraží v Praze a členka nějaké opostrany.
Nevím jak může kanál odborně posuzovat novinářka a politička.
Odpovědět
ig

1.11.2020 18:06 Reaguje na Břetislav Machaček
I laik jako já vidí, že vnitrozemská lodní doprava klesá a klesá. Když jsem byl malý, chodili jsme s rodiči na vycházky k Vltavě nebo k Labi a pozorovali nákladní lodě. Dnes stále chodím (spíš jezdím na kole) k Vltavě i Labi ale "tlačák s vanou" spatřím jen výjimečně. To je nade všechno čtení ekonomických ročenek, vidět to na vlastní oči :-) A za těchto okolností též nemůžu Kanál podporovat, protože i jako zákazník vidím, že když potřebuju něco někam dopravit, tak to potřebuju _hned_, a ne až ČD ráčí někde sehnat a přistavit vagón nebo dokonce čekat až naprší a neuschne.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.11.2020 08:01 Reaguje na
Jenže klesá spíš na základě umělých tlaků, než z ekonomických důvodů. Například "ekologická" blokace vodní cesty mezi Ústím a Drážďany v podstatě zastavila lodní dopravu po Labi.
Pochopitelně, o ekologii se nejedná, jde o to, aby bylo Česko odříznuto od moře. Proto také ten zuřivý boj proti spojení Ostravy se splavnou Odrou, protože bychom se tím odblokovali. A DOL jako celek by znamenal naši naprostou nezávislost na transport přes Německo. Něco, co náckové a jejich agenti nechtějí připustit za žádnou cenu.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

2.11.2020 09:40 Reaguje na Jan Šimůnek
Ježiš, vy jeden starej nácku. Vy jste takový hloupý žvanil, že to není ani možné.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

2.11.2020 19:36 Reaguje na
Lodní doprava jde do kytek u vás kvůli tomu, že chybí
plavební stupně udržující stabilní hladinu toku. To, že
je blokován jez v Děčíně má za následek, že doprava končí
v Drážďanech a navíc copak lze ještě z Prahy vyvážet?
Když jsou lodě na Vltavě a Labi k ničemu, tak proč
neprotestujete proti zvyšování mostů. Pro výletní lodě
to snad nemá význam. Časem bez údržby toku tam neprojedou ani ony a tak protestujte proti výstavbě výtahu na Orlíku
a splavňování Vltavy až do Č. Budějovic pouze pro výletní lodě a hausbóty. V úseku z Polska do Ostravy by bylo mimo nákladů možno i provozovat takové výletní plavby
a bylo by možné z Ostravy plout systémem kanálů po
celé Evropě a Evropa zase k nám. Jde pouze o 15 km
a kolik kilometrů se udržuje splavných v Čechách?.
Pak se nám divíte, že jsme naštvaní, když vidíme,
že u vás to jde a v Ostravě je to podle vás zbytečné.
Tak je to se vším na co se podíváme a pak se divíte
při volbách té nostalgii po starých časech, kdy se
na havíře a hutníky nikdo nedíval jako na lůzu, ale
jako na lidi, bez kterých se kdysi stát neobešel.
Dnes mají větší hodnotu herci a zpěváci žadonící o
podporu. Tu lidé dostali při krachu dolů a hutí
směšnou podporu a hledejte si se zničeným zdravím
práci. Tak se dál kochejte řekou bez lodí jako
o úspěchu likvidace průmyslu a dopravou "ekologickými"
kamióny po "ekologických" dálnicích.
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

1.11.2020 18:20
Všichni odpůrci toho kanálu jsou stoprocentně odborníci na slovo vzatí , že ? a vzatí jsou to jsem si všiml . Ekonomové , detektivové , soudci a kati . Vy určitě máte momentálně práci a myslíte , že ji budete mít pořád , že ? To si mysleli všichni ti hoteliéři , herci , tanečníci , zpěváci , holiči taky . A ejhle - práce není a pro mnohé nebude . A může se to týkat i vás "inteligenti" . A při případné stavbě tak obřího díla bude práce . Ovšem pro ty kdo bude chtít pracovat . Vy to zřejmě nebudete , vy jste líní , ale hromadu lidí bude ta práce živit , né jako vás parazity , kteří umí pouze urážet , nadávat a natahovat ruce . Už zmíněný Karel IV stavěl Hladovou zeď aby nakrmil lidi . A možná ten kanál bude taková hladová zeď 21století .
Odpovědět
Jan  Knap

Jan Knap

1.11.2020 18:29 Reaguje na Bohuslav Rosendorf
Pobavil jste. To si doopravdy myslíte, že na tom kanálu budou pracovat naši občané???To jste doopravdy tak naivní?? Tam si pár velkých společností nahrabe a makat budou ukrajinci a spol. tak že pracovní přínos pro náš stát bude 0. O ekologických škodách ani nemluvě. Navíc pro ten kanál nebude voda. Nejprve je potřeba ty peníze investovat do zadržení vody v krajině. Přinese to větší efekt za méně peněz a ta práce na tom bude taky. Petrův Zdar
Odpovědět
BR

Bohuslav Rosendorf

1.11.2020 18:53 Reaguje na Jan Knap
Myslím , že naivní nejsem . Nejsem ale ani tak tupý , abych odsoudil , bez znalostí věci jako drtivá většina zde , hovadiny plácajících mudrlantů v podstatě všechno . I vy už máte předem jasno , že ? Vy už předem víte , že byste tam nepracoval , že ? O ekologii , taky nemá cenu mluvit . Dokud budou stavět všelijaké montovny , obchoďáky , rod. domy na polích a loukách , tak nějaká předpokládaná stavba v řádu mnoha desítek let nebude dlouho na řadě . I když si já osobně myslím , že opozice brzo začne vládě nadávat , že zaspala a že v té věci nekoná . Takže Zdař bůh .
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.11.2020 08:02 Reaguje na Jan Knap
I kdyby tomu tak bylo, budou u nás tu "Ukrajinci" platit zboží a služby.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

1.11.2020 23:30
Paní Plamínková má pravdu, potřebujeme rychlé a kvalitní silniční a železniční spojení Čech a Moravy, nikoli vodní kanál. Z dopravního hlediska by se kanál stavěl zbytečně a jeho výstavba by obnášela rozsáhlou mnohaletou devastaci v okolí jeho trasy.

Nevěřím, že by se daly získat dotace z fondů EU ve výši asi 85 % předpokládaných investičních nákladů. EU nebude spolufinancovat investice, které těžce poškozují životní prostředí.

Nechápu, že ministři životního prostředí, financí a dopravy nebijí na poplach. To je velmi podivné a podezřelé.
Odpovědět

Jirka Černý

2.11.2020 05:46 Reaguje na Majka Kletečková
Spoléháme na zdravý rozum a logické myšlení, v tom bych byl opatrný.
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.11.2020 08:04 Reaguje na Majka Kletečková
Jenže stávající tratě jsou přetížené a stavba nových by znamenala daleko větší potíže a srovnatelné finance. Zájmové území kanálu DOL je již sto let blokováno, takže by ekologické akce proti němu byly podstatně složitější než akce proti nové železnici či dálnici.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

3.11.2020 12:33 Reaguje na Majka Kletečková
Paní Kletečková, vidím, že opět komentujete něco stejně jako u těch
vlků a pasteveckých psů. Nebudu vám pokládat zase konkrétní otázky,
protože mi zase adekvátně neodpovíte. Ale co, napsala jste to,
co vám velí "strana" (ochranářské spolky) a máte splněno,
tak jako všichni " straníci ". Kdysi taky hlasovali o něčem
lidé, kteří o tom nic nevěděli, ale "věřili" v jedinou správnou
cestu. Ti ministři o tom vědí asi daleko více než vy a proto
se neunáhlují ani s kategorickým odsudkem, či souhlasem.
Toho jsou schopni pouze "straníci" plnící ideová prohlášení.
Jsem zvědav na vaši reakci při vytýčení rychlotratě přes
nějaké chráněné území a jak pak budete horovat pro železnici.
Odpovědět
IV

Ivo Vlk

2.11.2020 18:28
Dobrý den, většina komentářů co odsuzuje stavbu kanálu ODL, se dají pouze ohodnotit, že duté hlavy hovoří. Všichni mají plná ústa ekologie a ochranu životního prostředí. Nikdo nehledá, co se za celou touto propagandou skrývá. Položím zde pro příklad pár otázek. Chráníme na řece Labe ke státní hranici, kde jakého brouka a tak plavební komory nebudou! I když by se ti brouci přestěhovali o nějaký km proti proudu zničíme říční dopravu, co by jeden z nejlevnějších dopravních prostředků! Hodili jsme do šrotu nové a zánovní tlačné remorkéry. ČKD motory se prodali lacino pro lodě na Rýn!
A jak je možné, že nikomu nevadí, že automobily vyhladily většinu žab v republice? Proč nikdo nehledá důvody přemnožení komárů?
U automobilů budeme snižovat ad absurdum produkci CO₂! Proč nikoho nezajímá opotřebení pneumatik? Kam se ztrácí milióny tun obroušené gumy, která obsahuje mimo jiné síru? A podobných problémů se dá najít desítky.
Kdy si konečně začnout tito sluníčkáři a zelení, že se Slované začali stěhovat do střední Evropy, která byla močálem, který Keltové opustili. Takže minimálně 1500 let byla našimi předky přeměňována v kulturní krajinu! To co se začalo za Karla IV. stavět v jižních Čechách, nám z toho EU udělala krajinné chráněné oblasti! Záplavové mapy začaly vznikat už v této době. V rámci nových pořádků, se tyto mapy vyvezly do stoupy! Naši noví vládci nám budou budovat nádrže a mokřady! Kde je budou zakládat? Když nechali postavit "podnikatelské baroko" ("paneláky na ležato") právě na záplavovém území a do konce někde na dně bývalých rybníků (obec Předboj, Mochov, ..)!
Kanál DOL v první řadě, když nic jiné zadrží vodu. Budeme budovat závlahy a při tom jsme nechali za schválení odborů životního prostředí zničit závlahy, které byly vybudovány od roku 1945 do 1965, otevřením pískoven! Písek se těží do hloubek desítek metrů a odveze se do Německa. Zpátky se přiveze odpad, který se schová pod skrývku. Na milióny tun písku si vybudovali asfaltovou silnici přes pole! Jak to že takové ničení životního prostředí nikomu nevadí?
Před léty jsme byli při každém větru bez elektrické energie. Jako elektrikáře mne informovali pracovníci ČEZU, že byl zkrat na vedení, a že jej nemohou najít. Důvod jsem našel, měl jsem ho přímo před domem. Na kraji vinice vyrostl z náletu velký jasan a jeho větve při větru zkratovali venkovní vedení. Životní prostředí nedovolilo vykácet! Větev jsem uřízl, udal mne bývalý farář a dostal jsem předvolání a vedoucí odboru (dnes nám dělá starostu) udělil mé maličkosti pokutu 10 000,- Kč. Řešil to až soud.
Proč to tady píši? Kolik takových stromů máme v republice? V první řadě by jsme si měli zamést, před vlastním prahem a nenechat se ovlivňovat propagandou psychopatů
Odpovědět

Jan Šimůnek

3.11.2020 08:20 Reaguje na Ivo Vlk
Zelení jsou jen pologramotní hlasatelé ideologických žvástů, dodávaných neomarxisty, především z Německa. Racionalitu v jejich žvanění nenajdete, protože jediným účelem jejich aktivit je co největší poškození ekonomiky našeho státu, bez ohledu na životní prostředí.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

3.11.2020 23:20 Reaguje na Ivo Vlk
Komentář v podstatě o ničem. Akorát jste si potřeboval vylít žluč.
Odpovědět

Jirka Černý

3.11.2020 14:09
Nic ve zlém, ale spousta z vás tu píše totální nesmysly, ti co napadají ekology že vše nesmyslně chrání sami hájí něco zřejmě jen pro samotný fakt být v opozici. Jak jsem psal nejsem ekolog, naopak jako dítě industriální civilizace neřeším jestli ten kanál vykopou bagrem nebo jaderným výbuchem, vše má jednu podmínku a to aby ten kanál měl smysl. Tak pokud je někdo zapřísáhlý zastánce prosím o podložená fakta jaký to bude mít přínos, návratnost atd. To že nám na to někdo přidá není argument a to že bude mít na pár let práci půlka Ukrajiny taky ne.
Odpovědět

Jan Škrdla

3.11.2020 18:08 Reaguje na Jirka Černý
Viděl bych to podobně, ikdyž se považuji za přírodomila. Navíc je potřeba vzít úvahu, že žijeme v ČR.
Třeba ta první etapa, která má stát 15 mld by ve finále vyšla aspoň na 25 mld. Nehledě na to, že by se do země koplo tak nedříve za 15 let. Za tu dobu se tady vystřídají aspoň 4 vlády a na Hradě sned bude někdo normálně uvažující.
Co je podstatné, tak v cestě stojí EVL Natury 2000, proto pochybuju že na ten nesmysl přispěje EU.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist