Jana Plamínková: Nechme už dinosaury spát
Svou dobu už dávno minul i kanál Dunaj – Odra – Labe. Kanál D-O-L chtěl budovat již Karel IV., ale rovněž neuspěl. Otázka přišla znovu mnohokrát na přetřes v 18. a 19. století, kdy bylo učiněno několik pokusů o stavbu a několik dílčích projektů bylo i realizováno. Kdyby se kanál tenkrát vybudoval, tak jsme asi nic nemuseli řešit. V době průmyslové revoluce se vozilo hodně materiálu pro rostoucí těžký průmysl a silnic bylo málo a ve špatném stavu. Tenkrát ale stavbu zlikvidovala železniční společnost, pro kterou to byla nevítaná konkurence při rozvoji vlakových tratí.
K čemu by měl ovšem sloužit kanál Dunaj – Odra – Labe dnes, v době informační společnosti, to je skutečná záhada. Zboží, které by sneslo pomalou dopravu lodí, je stále méně a méně, všichni upřednostňují dodávky „just in time“. Ano, mohla by to být turistická atrakce, ale při vší úctě, korintskému průplavu by se cesta přes Českou Třebovou asi přece jen nevyrovnala, a nedovedu si představit, že někdo pojede z Pardubic do Olomouce lodí jako běžným dopravním prostředkem. To, co potřebujeme, je rychlé a kvalitní silniční a železniční spojení Čech a Moravy, nikoli vodní kanál. Každá stavba má nějakou optimální dobu svého vzniku, a kanál D-O-L ji už dávno prošvihl. Už by proto byl načase s úvahami o něm přestat, odblokovat pozemky desítek obcí a měst pro běžné využití a umožnit obcím podél kanálu normální rozvoj.
Jedním z argumentů zastánců je, že bychom mohli využít „ohromující množství“ evropských dotací. Nemohli, nestihne se to. Vždyť jsme za ty dotace zatím nepostavili ani pár rychlých vlakových tratí, o jejichž užitečnosti nikdo nepochybuje. Za příklad D-O-L se často dával průplav Dunaj – Rýn – Mohan. V poslední době už s ním ale zastánci projektu tak často neoperují, neboť objem celkové přepravy na tomto průplavu, který byl otevřen v 90. letech, poklesl za 20 let na jednu sedminu a zdaleka tak neplní očekávání do něj vkládaná.
Průplavy jsou zkrátka v dnešní době out, jsou to takoví dinosauři ze starých dob. Nechme už dinosaury spát a věnujme se moderním typům dopravy.
reklama
Další informace |
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (24)
Radim Polášek
1.11.2020 09:54Jirka Černý
1.11.2020 12:11 Reaguje na Radim PolášekTím nic proti investicím do regionu. Samozřejmě je možné že mi unikla potřeba v daném regionu přepravovat stovky tun uhlí, železné rudy atd. v dosahu vodního toku. Podle mně paní z Prahy projevila velkou dávku pragmatického a logického myšlení, které má závěr nestavět.
Jiří Daneš
1.11.2020 20:36 Reaguje na Jirka ČernýJiří Domes
1.11.2020 17:10 Reaguje na Radim PolášekA znáte trochu okolí Odry? Po Svinov se ještě jakž takž dá najít trasa, za předpokladu že Poláci svolí soutok s Olzou obejít přes jejich území, ale za Svinovem začíná CHKO Poodří a to obejít nejde a kanál by ho zničil.
Bohuslav Rosendorf
1.11.2020 15:53Břetislav Machaček
1.11.2020 16:25byla masáž veřejnosti úspěšná. Čekám, kdo to bude zítra a pozítří. Možná
už i uklízečka WC z Hlavního nádraží v Praze a členka nějaké opostrany.
Nevím jak může kanál odborně posuzovat novinářka a politička.
Jan Šimůnek
2.11.2020 08:01 Reaguje naPochopitelně, o ekologii se nejedná, jde o to, aby bylo Česko odříznuto od moře. Proto také ten zuřivý boj proti spojení Ostravy se splavnou Odrou, protože bychom se tím odblokovali. A DOL jako celek by znamenal naši naprostou nezávislost na transport přes Německo. Něco, co náckové a jejich agenti nechtějí připustit za žádnou cenu.
Petr Eliáš
2.11.2020 09:40 Reaguje na Jan ŠimůnekBřetislav Machaček
2.11.2020 19:36 Reaguje naplavební stupně udržující stabilní hladinu toku. To, že
je blokován jez v Děčíně má za následek, že doprava končí
v Drážďanech a navíc copak lze ještě z Prahy vyvážet?
Když jsou lodě na Vltavě a Labi k ničemu, tak proč
neprotestujete proti zvyšování mostů. Pro výletní lodě
to snad nemá význam. Časem bez údržby toku tam neprojedou ani ony a tak protestujte proti výstavbě výtahu na Orlíku
a splavňování Vltavy až do Č. Budějovic pouze pro výletní lodě a hausbóty. V úseku z Polska do Ostravy by bylo mimo nákladů možno i provozovat takové výletní plavby
a bylo by možné z Ostravy plout systémem kanálů po
celé Evropě a Evropa zase k nám. Jde pouze o 15 km
a kolik kilometrů se udržuje splavných v Čechách?.
Pak se nám divíte, že jsme naštvaní, když vidíme,
že u vás to jde a v Ostravě je to podle vás zbytečné.
Tak je to se vším na co se podíváme a pak se divíte
při volbách té nostalgii po starých časech, kdy se
na havíře a hutníky nikdo nedíval jako na lůzu, ale
jako na lidi, bez kterých se kdysi stát neobešel.
Dnes mají větší hodnotu herci a zpěváci žadonící o
podporu. Tu lidé dostali při krachu dolů a hutí
směšnou podporu a hledejte si se zničeným zdravím
práci. Tak se dál kochejte řekou bez lodí jako
o úspěchu likvidace průmyslu a dopravou "ekologickými"
kamióny po "ekologických" dálnicích.
Bohuslav Rosendorf
1.11.2020 18:20Jan Knap
1.11.2020 18:29 Reaguje na Bohuslav RosendorfBohuslav Rosendorf
1.11.2020 18:53 Reaguje na Jan KnapJan Šimůnek
2.11.2020 08:02 Reaguje na Jan KnapMajka Kletečková
1.11.2020 23:30Nevěřím, že by se daly získat dotace z fondů EU ve výši asi 85 % předpokládaných investičních nákladů. EU nebude spolufinancovat investice, které těžce poškozují životní prostředí.
Nechápu, že ministři životního prostředí, financí a dopravy nebijí na poplach. To je velmi podivné a podezřelé.
Jirka Černý
2.11.2020 05:46 Reaguje na Majka KletečkováJan Šimůnek
2.11.2020 08:04 Reaguje na Majka KletečkováBřetislav Machaček
3.11.2020 12:33 Reaguje na Majka Kletečkovávlků a pasteveckých psů. Nebudu vám pokládat zase konkrétní otázky,
protože mi zase adekvátně neodpovíte. Ale co, napsala jste to,
co vám velí "strana" (ochranářské spolky) a máte splněno,
tak jako všichni " straníci ". Kdysi taky hlasovali o něčem
lidé, kteří o tom nic nevěděli, ale "věřili" v jedinou správnou
cestu. Ti ministři o tom vědí asi daleko více než vy a proto
se neunáhlují ani s kategorickým odsudkem, či souhlasem.
Toho jsou schopni pouze "straníci" plnící ideová prohlášení.
Jsem zvědav na vaši reakci při vytýčení rychlotratě přes
nějaké chráněné území a jak pak budete horovat pro železnici.
Ivo Vlk
2.11.2020 18:28A jak je možné, že nikomu nevadí, že automobily vyhladily většinu žab v republice? Proč nikdo nehledá důvody přemnožení komárů?
U automobilů budeme snižovat ad absurdum produkci CO₂! Proč nikoho nezajímá opotřebení pneumatik? Kam se ztrácí milióny tun obroušené gumy, která obsahuje mimo jiné síru? A podobných problémů se dá najít desítky.
Kdy si konečně začnout tito sluníčkáři a zelení, že se Slované začali stěhovat do střední Evropy, která byla močálem, který Keltové opustili. Takže minimálně 1500 let byla našimi předky přeměňována v kulturní krajinu! To co se začalo za Karla IV. stavět v jižních Čechách, nám z toho EU udělala krajinné chráněné oblasti! Záplavové mapy začaly vznikat už v této době. V rámci nových pořádků, se tyto mapy vyvezly do stoupy! Naši noví vládci nám budou budovat nádrže a mokřady! Kde je budou zakládat? Když nechali postavit "podnikatelské baroko" ("paneláky na ležato") právě na záplavovém území a do konce někde na dně bývalých rybníků (obec Předboj, Mochov, ..)!
Kanál DOL v první řadě, když nic jiné zadrží vodu. Budeme budovat závlahy a při tom jsme nechali za schválení odborů životního prostředí zničit závlahy, které byly vybudovány od roku 1945 do 1965, otevřením pískoven! Písek se těží do hloubek desítek metrů a odveze se do Německa. Zpátky se přiveze odpad, který se schová pod skrývku. Na milióny tun písku si vybudovali asfaltovou silnici přes pole! Jak to že takové ničení životního prostředí nikomu nevadí?
Před léty jsme byli při každém větru bez elektrické energie. Jako elektrikáře mne informovali pracovníci ČEZU, že byl zkrat na vedení, a že jej nemohou najít. Důvod jsem našel, měl jsem ho přímo před domem. Na kraji vinice vyrostl z náletu velký jasan a jeho větve při větru zkratovali venkovní vedení. Životní prostředí nedovolilo vykácet! Větev jsem uřízl, udal mne bývalý farář a dostal jsem předvolání a vedoucí odboru (dnes nám dělá starostu) udělil mé maličkosti pokutu 10 000,- Kč. Řešil to až soud.
Proč to tady píši? Kolik takových stromů máme v republice? V první řadě by jsme si měli zamést, před vlastním prahem a nenechat se ovlivňovat propagandou psychopatů
Jan Šimůnek
3.11.2020 08:20 Reaguje na Ivo VlkPetr Eliáš
3.11.2020 23:20 Reaguje na Ivo VlkJirka Černý
3.11.2020 14:09Jan Škrdla
3.11.2020 18:08 Reaguje na Jirka ČernýTřeba ta první etapa, která má stát 15 mld by ve finále vyšla aspoň na 25 mld. Nehledě na to, že by se do země koplo tak nedříve za 15 let. Za tu dobu se tady vystřídají aspoň 4 vlády a na Hradě sned bude někdo normálně uvažující.
Co je podstatné, tak v cestě stojí EVL Natury 2000, proto pochybuju že na ten nesmysl přispěje EU.