Jan Zeman: Otazníky nad českou energetickou a klimatickou politikou
Celkem vzato, příprava státní energetické politiky nebyla, není a zřejmě ani v budoucnu nebude jednoduchá. Doba, kdy její páteří bylo, kolik jsme schopni vytěžit, zpracovat a spálit uhlí, se už podle všeho nevrátí.
Krátký historický exkurs
Také pohled do minulosti není povzbudivý. S rostoucím počtem lidí potřeby obživy včetně získávání paliv a energie vedly již v mladší době kamenné k rozsáhlému odlesňování, byť dlouho převažovali důvody získávání zemědělské půdy k obživě, potřeby stavět obydlí, těžit a zpracovávat nerostné suroviny (tavit rudy), vyrábět nářadí, stavět lodě a bůhví co ještě, ale také potřeby otopu, o velikých ztrátách při četných požárech a válkách nemluvě. Známe to i od nás, rakouská císařovna Marie Terezie při nástupu na trůn v roce 1740 řešila mimo jiné situaci, kdy v českých zemích zalesnění kleslo na pouhou jednu čtvrtinu území a zbylé lesy byly většinou zle zplundrované pastvou dobytka a jinými kontroverzními lidskými činnostmi.
Zavedení řádného hospodaření v lesích sloužilo především zvyšování výnosů dřeva v lesích, z větší části používaných na otop či jiné hospodářské účely. Ekonomiku mocně podpořil nový zdroj energie - těžba uhlí, která se v 2. polovině 18. století začala i u nás rozvíjet. Měla ale i stinné stránky. Bezpočet důlních neštěstí si vyžádal u nás i ve světě životy miliónů horníků, desítky miliónů horníků zemřelo na bídu, silikózu plic a jiné „hornické“ nemoci, růst spalování uhlí vedl k rozsáhlému znečišťování ovzduší a časem vytvářel „černé kraje“. Také počty obětí „černého“ (londýnského) typu smogu jsou vysoké, byť názory na jejich výši se i dnes mezi odborníky značně rozchází.
V 2. polovině 19. století začala průmyslová těžba ropy. Také tu provázel bezpočet tragédií při těžbě, při dopravě, při zpracování i na životním prostředí, zvláště pak na vodních zdrojích. Také spalování ropných paliv provázelo rozsáhlé znečišťování ovzduší. Motorismus se stal jak vymožeností, tak pohromou. Prudký rozvoj motorismu umožnila masová těžba ropy a její zpracování na motorová paliva. Nejhorší ale bylo, že kdejaká válka se nyní vedla mimo jiné o zdroje ropy, včetně obou válek světových. Mít na svém území bohatá ložiska ropy nebylo štěstím, jak se často uvádí. Konečně, při přepadení Iráku vojsky USA a Velké Británie v roce 2003 a Libye vojsky Francie, USA, dalších států NATO a islamistů v roce 2011 nešlo o lidská práva, svobodu či demokracii, ale jen a jen o ropu. Oba státy jsou v troskách dodnes.
Problémy znečištění ovzduší do jisté míry řeší plyn. Nejprve svítiplyn, vyráběný „špinavě“ zplynováním uhlí v plynárnách, částečně i v koksárnách, později zemní plyn, těžený často ve stejných regionech jako ropa. Svítiplyn je ale vzhledem ke své složce oxid uhelnatý CO prudce jedovatý. Otrávilo se jím nechtěně bezpočet lidí. Zemní plyn zase rád vybuchuje. Také výbuchy zemního plynu zabily bezpočet lidí. I z pevného paneláku po větším výbuchu zemního plynu zůstává kupa trosek a málokdo v něm výbuch přežije.
Krutý prolog má mírové využívání jaderné energie, neboť začalo válečným využitím nově vyvinuté atomové bomby v japonské Hirošimě a Nagasaky letectvem Spojených států amerických, což byly super masakry, z velké části civilistů. Vzhledem k obludným zločinům, kterých se japonští militaristé v letech 1937-45 dopouštěly na civilním obyvatelstvu Číny a dalších jimi okupovaných asijských zemí (jen Číňanů povraždili mnoho miliónů) a na válečných zajatcích by si Japonci neměli na Hirošimu příliš stěžovat. Klasické dobývání japonských ostrovů vojsky USA by naráželo na stejné problémy, jaké měla Rudá armáda v Berlíně. V Berlíně se shromáždilo na tři sta tisíc fanatických nacistů a svého Vůdce bránili do posledního muže. Boj o Berlín tak byl mimořádně tvrdý a z města nepřekvapivě zůstaly jen hory mrtvých a trosek. Chápu, že vedení USA šetřilo životy svých vojáků a zvolilo pro ně jednodušší cestu atomového bombardování vybraných japonských měst.
Už zkoušky jaderných zbraní v USA, v SSSR, ve Velké Británii, ve Francii a v dalších státech ve vzduchu, byly velkou pohromou pro své okolí, byť radioaktivní záření je neviditelné. Další zkoušky jaderných zbraní ve vzduchu vyvolaly v Evropě v 50. letech epidemii rakoviny kůže a dalších nemocí z ozáření. Lékaři obou znesvářených táborů si nakonec v roce 1962 vyřvali uzavření mezinárodní dohody o zákazu konání zkoušek jaderných zbraní v kosmu, v ovzduší a pod vodou, která je dodnes dodržována.
První jaderná elektrárna byla zprovozněna v roce 1954 v Obminsku poblíž Moskvy. Byla grafitového typu. Na tehdejší dobu byla průmyslová. Dnes by byla považována za průmyslový poloprovoz. Jaderné elektrárny grafitového typu jako vedlejší produkt vyráběly generalitou velice ceněné plutonium, používané k výrobě atomových bomb. Později byl vyvinut tzv. lehkovodní jaderný reaktor, jehož vyhořelé jaderné palivo vojensky využívat není možné. Jaderná energetika se začala rychle rozvíjet a v řadě vyspělých států se stala významnou součástí elektro energetiky i ochrany ovzduší.
Faktor úspor paliv a energie není nový. Uplatňoval se, při různém důrazu na něj, po celou historii lidstva. Zásadní problém je, že se zatím z něj nepodařilo udělat základní zdroj energie.
Také získávání energie z obnovitelných zdrojů – z biomasy, ze Slunce, resp. z proudící vody a větru provázelo lidstvo již od pravěku, resp. od starověku. Ve velké části světa se z něj dosud nepodařilo udělat základní zdroj energie.
Velká dilemata rozvoje energetiky dnes
Ano, píše se rok 2020. Epidemie koronaviru sice poněkud zastínila obrovské úspěchy rozvoje a posílila přehlížení sílící hrozby sebe zničení, mimo jiné ve světové ekologické krizi. Jejím asi nejsilnějším úderným čelem je sílící klimatická změna. Lidé při své činnosti zejména spalováním obrovského množství fosilních paliv, dále odlesňováním, ničením zemědělské půdy, nezvládnutým odpadovým hospodářstvím apod. produkují obrovská kvanta emisí tzv. skleníkových plynů (GHG) – oxidu uhličitého CO2, metanu CH4, oxidu dusného N2O, freonů a některých dalších, původců zhoubného oteplování klimatu. Rostoucí koncentrace GHG v ovzduší snižují úniky tepla z povrchu Země do kosmu. Klima na Zemi se tak otepluje. Průměrné teploty se zvyšují, ledovce tají, hladina moří stoupá, přibývá různých přírodně ekologických katastrof typu velkých povodní, such, vichřic, tajfunů. Jako hlavní příčina je shledáváno stále rozsáhlejší spalování fosilních paliv. Vzniká tak požadavek na rychlé snižování spalování fosilních paliv, nejlépe na nulu. Požadavek plně pochopitelný, ale velmi těžko realizovatelný. Totiž, člověk sám sebe sice nazval moudrý, ale často se chová hloupě a mimo jiné podřezává větev, na které sedí. Mohl by se chovat mnohem rozumněji a šetrněji, ale naráží na limity dané uspořádáním společnosti. Máme prý společnost svobodnou, takže nařizovat výrazná omezení není snadné, viz stupidní kampaň proti nošení roušek za epidemie. I zde padá obvinění z totalitářství. Máme prý společnost demokratickou. Většina občanů, obelhaná politiky a jimi ovládanými hromadnými sdělovacími prostředky, ale odmítá nezbytné změny. Máme společnost vysoce konkurenční, takže chtě nechtě musíme plundrovat zbylé přírodní zdroje a ještě více znečišťovat ovzduší a rozvracet klima, jinak nás rozdrtí nemilosrdná zahraniční konkurence, aniž by byla klimatická změna zmírněna, natož zastavena. Ani odborníci příliš nevědí, jak se obejít bez intenzivního spalování fosilních paliv. Přitom novým neoddiskutovatelným požadavkem, kladeným na státní energetickou koncepci nejen ČR, je nutnost rychlého odchodu od využívání fosilních paliv.
Spor o úspory paliv a energie
Německý odborník Weisacker před časem vzbudil nadšení ekologů svou knihou Faktor čtyři, a neb jak ze stejného množství paliv a energie vyrobit čtyřnásobek nebo lépe ze čtvrtinového množství paliv a energie zajistit stejnou produkci, jakou máme. Později napsal Faktor deset – tj. ze stejného množství paliv a energie vyrobit desetinásobek, resp. z desetiny tehdejšího množství paliv a energie vyrobit stávající produkci.
Od té doby uplynulo již mnoho let. V Česku místo reálného socialismu fungovala údajně svobodná tržní ekonomika. Ta si ale vede neutěšeně, resp. statistické údaje o energetice vypovídají zle o ČR (i jiných státech světa). Tabulka č. 1 ukazuje vývoj spotřeby paliv a energie na obyvatele České republiky v letech 1989 - 2018.
Konečná spotřeba energie v ČR na obyvatele se v letech 1989-92 sice snížila o 15,5 %, leč stalo se tak v důsledku likvidace části naší průmyslové výroby, jejím faktickém přesunu do států jako je Čína, Indii, Brazílie, takže z hlediska reálných úspor nula od nuly pošla. Konečná spotřeba energie v ČR v letech 1992-2010 se dokonce lehce zvýšila. Za celé období 1989-2018 máme pokles o necelou čtvrtinu, za léta 1992-2018 jen o 7,6 %. Protože jde o období plných 28 let, jsou to výsledky nepříznivé. Abychom jim lépe porozuměli, podíváme se na vývoj konečné spotřeby energie v ČR podle sektorů, viz tabulka č. 2:
Časová řada je zatížena metodickou změnou v roce 2010. Stavebnictví přechází pod průmysl, osamostatňuje se sektor komerčních a veřejných služeb, položka „ostatní“ se stává reziduální.
Tabulka č. 2 ukazuje na vysoké snižování konečné spotřeby energie v průmyslu, mírný růst konečné spotřeby energie v domácnostech a prudký růst konečné spotřeby energie v dopravě.
Sektor průmysl ovlivnilo jednak obrovské odprůmyslnění ČR (i přes nářky, že máme jeden z nejvyšších podílů průmyslu na hrubém domácím produktu), jednak výrazná, mimo jiné i energetická modernizace zbylého průmyslu ČR.
V sektoru domácnosti je vývoj nepříznivý. Ač v létě 2009 ministr životního prostředí Ladislav Miko zprůchodnil program Zelená úsporám, zaměřený zejména na snižování spotřeby paliv a energie při vytápění bytů, takže měl od roku 2011 přinášet pozitivní výsledky, uvedená data výraznější snížení konečné spotřeby energie v domácnostech neukazují. Přitom ke snižování spotřeby energie v domácnostech ČR přispěly i mírnější zimy. Rostoucí letní vedra ale zvyšují potřeby energie na klimatizaci.
Tristní je vývoj konečné spotřeby energie v sektoru doprava. Hrubě protiekologická dopravní politika ČR, EU i světa, přes všechny fráze o ekologizaci dopravy, prosazuje maximalizaci přepravních toků a energeticky velmi náročnou silniční a leteckou dopravu a tím i prudký růst emisí GHG. Snížení spotřeby paliv a energie v pěti nedopravních sektorech ČR v letech 1992-2010 pohltil nenasytný růst v sektoru doprava. V jeho rámci šlo jen o silniční a leteckou dopravu, protože spotřeba energie metrem v Praze i při jeho rozšiřování stagnovala a ostatní dopravní obory výrazně snížily konečnou spotřebu energie. Největší nárůst spotřeby paliv a energie v dopravě ČR se přitom spojuje s lety vstupu do EU a následujícími.
Cest ke zvrácení tohoto nepříznivého trendu je řada. Jednou z nich je zrušení mezinárodních mnohostranných smluv o osvobození mezinárodní veřejné dopravy od placení daně z přidané hodnoty včetně jí spotřebovaných paliv a energie a mezinárodní námořní, námořně rybářské, říční a letecké dopravy od placení spotřební daně za pohonné hmoty. Podrobně jsem toto opatření rozebíral ve stati Koronavirová krize a udržitelný rozvoj (15. 5.2020), data jsou v tabulce č. 2. Připomínám jen, že v roce 2017 šlo podle dat ČR o osvobození od placení DPH a spotřební daně ve výši asi 49 mld. Kč, z toho asi 16 mld. Kč připadalo na daňovou podporu spotřeby paliv a energie. Naděje na zrušení těchto perverzních daňových úlev je prý i nadále nulová, Světová obchodní organizace i vedení snad všech států světa včele s velmocemi zastává názor, že jde o nezbytnou podporu zahraničního obchodu a zahraničního cestovního ruchu. Nějaké klima prý ať vezme třeba čert, bez ohledu na tzv. Zelenou dohodu pro Evropu.
Škody ze znečišťování ovzduší jsou značné
Sotva překvapí, že škody ze znečišťování ovzduší jsou značné. Jejich možnou výši ukazuje tabulka č. 3:
Vážným problémem je otázka, jak spočítat ekonomickou část škod ze znečišťování ovzduší. Kdysi slavné kvantifikace početných kolektivů ing. Vladimíra Voráčka byly na jaře 1990 nesmyslně ukončeny a od té doby ke kvantifikacím škod ze znečištění ovzduší dochází jen občas a nejednou s neznámými či jinak spornými metodami. V tabulce č. 3 prezentované škody ze znečištění ovzduší PM, SO2 a NOx jsou spočítány metodou Světové banky (jejich výši ovlivňuje kurs Kč k USD a deflátor USD), škody z emisí GHG na základě metodického doporučení konference ministrů dopravy států EU z roku 1997 v Paříži (jejich výši zásadně ovlivňuje vývoj HDP), v případě deficitu na řešení problému jaderné koncovky vycházím z potřeby asi 10 % hodnoty vyráběné elektřiny po vzoru slovenské praxe. Výrobní cena elektřiny ale v důsledku rozvoje trhu s elektřinou není v posledních letech známa. Otázka odvodu na jadernou koncovku má přitom ten zásadní problém, že nevíme, zda se nepodaří vyhořelé jaderné palivo „spalovat“ v tzv. rychlých reaktorech. Těch nejistot je tam řada. I když by vyčíslené položky neměly být dotčeny inflací spotřebitelských cen, pro každý případ ji uvádím také.
Tabulka č. 3 ukazuje, že zdaleka největším problémem jsou škody na klimatu, způsobené antropogenními emisemi GHG. Je to plně v souladu s názorem klimatologů, že sílící změny klimatu nemusí lidstvo přežít, vzhledem ke svým četným nedokonalostem. Lidé často vyšilují kvůli kdejaké kravině a hrozbu zkázy lidstva v důsledku sílících změn klimatu přehlíží.
Tabulkou č. 3 chci polemizovat s názorem řady ekonomů, že tyto škody nelezou do peněz. Lezou, a rozhodně ne málo. A to i v situaci, kdy mnohé vznikající škody nejsme s to vyčíslit. Vyčíslit například hodnotu domovů, ničených sílící klimatickou změnou, neumím.
Cesty ke snižování emisí GHG
O to naléhavější jsou cesty ke snižování emisí GHG. V oblasti energetiky znám jenom tři:
-
a) Absolutní úspory paliv a energie,
-
b) Efektivní způsoby využívání tzv. obnovitelných zdrojů paliv a energie (OZE),
-
c) Mírové využívání jaderné energie.
Ad a). Jak jsem ukázal v tabulce č. 1, absolutní snižování spotřeby paliv a energie se v ČR (a s určitými odchylkami i v jiných státech světa včetně vyspělých států) nedaří. V tabulce č. 2 jsem ukázal, že hlavní překážkou je sektor dopravy, politika reálné preference maximalizace přepravy (decentně se říká vytváření optimálních podmínek pro zvyšování mobility), dále preference energeticky náročné silniční a letecké dopravy, provozovaná nejen vládou ČR, ale i vedením EU a světovými organizacemi, zvláště pak WTO.
Orientace většiny ekologů na elektromobilitu uhýbá před klíčovými problémy ekologizace dopravy, byť ani elektromobilitu nelze podceňovat. Pochvalu si naopak zaslouží bojovníci proti snahám maximálně rozvíjet silniční a leteckou dopravu – proti stavbě dalších dálnic, rozšiřování letišť apod.
Ad b). Mnozí, včetně hlavního šiku ekologů, vidí mohutný rozvoj OZE jako základní cestu k odstranění masivních antropogenních emisí GHG. Využijme z OZE, co se dá, prakticky za jakoukoliv cenu. To byla zásada, kterou u nás v letech 2007-09 uplatňoval zelený ministr životního prostředí Martin Bursík. Dosáhl velmi problematických výsledků: na jedné straně určitý růst využívání paliv a energie z OZE (v roce 2017 asi 10,4 % podílu na prvotních energetických zdrojích použitých v ČR), na druhé straně značné ekologické i jiné škody z tohoto rozvoje a také obří, převážně fotovoltaický tunel ve prospěch především solárních baronů (v úhrnné výši 400-1000 mld. Kč, snad 600 mld. Kč dle závěrů kontroly, provedené Nejvyšším kontrolním úřadem) a tím i těžkou kompromitaci využívání OZE v ČR.
Tabulka č. 4 ukazuje, že lví podíl na podpoře OZE (29-30 mld. Kč/rok) mají fotovoltaické elektrárny. Do jaké míry jde o daň za zavádění technicko ekonomicky zjevně nezralých technologií a do jaké míry o daň solárním baronům, není známo. Skandální protiprávní soud s předsedkyní Energetického regulačního úřadu Alenou Vitáskovou včetně nepravomocného rozsudku 8,5 let nepodmíněně v režii solárních baronů za to, že se pokusila omezit jejich tu nejhorší zvůli nad rámec platných zákonů, ale mluví srozumitelně.
Základní problémy efektivního využívání OZE shrnuji v následující tabulce č. 5:
Biopaliva a hladomory
Mimořádně kontroverzní je využívání biomasy coby OZE.
Pokud je biomasa vypěstována na zemědělské půdě, prohlubujeme tak svou potravinovou nesoběstačnost a nepřímo i hlad ve světě. Hlad patří k nejvýznamnějším ničitelům životního prostředí na Zemi včetně klimatu. Hladový udělá vše pro své nasycení. Možné katastrofální následky mu neříkají nic. Ve světě i nadále trpí hladem a podvýživou stamiliony lidí (obvykle se udává asi 800 miliónů) a vyspělé kapitalistické státy včetně ČR cynicky pěstují potraviny co by OZE. Mimořádně hloupé a cynické. Kromě velké zemědělské lobby, hledající další odbyt pro zemědělskou produkci, tento nesmysl v Bruselu před lety vylobbovali radikální ekologové, neschopni domýšlet důsledky.
Tragické je to i jinak. Pěstování palmy olejné znamená kácení či vypalování dalších a dalších tropických deštných pralesů, nejen v Indonésii. Změna klimatu se urychluje. Pěstování kukuřice na bioplyn (v ČR údajně třetina pěstované kukuřice) znamená růst beztak hrozivé eroze orné půdy. Kukuřice je naše nejerozivnější plodina. Pěstování řepky olejky na výrobu tzv. bionafty (v ČR údajně třetina pěstované řepky, může být ale i podstatně víc) vyžaduje 10-13 chemických postřiků za sezonu, což hatí jinak příznivý efekt pěstování řepky na půdu. Řepka se dnes v průměru pěstuje častěji než jednou za 7-8 let, jak žádá správné střídání plodin. Že by přežitek minulých dob? Nějak se prý zemědělec uživit musí a řepka s obilím a kukuřicí to, na rozdíl od řady jiných plodin, při stávajícím systému dotování umožňují. Navíc dochází k poškozování části motorů aut při vyšším podílu esteru řepkového oleje v motorové naftě.
Spalování dřeva v domácích kamnech zvyšuje znečišťování ovzduší více než spalování uhlí. Pokud se dřevo sváží na větší vzdálenost, roste energetická náročnost jeho svozu. Spalováním dřeva také trpí dřevozpracující průmysl, který pak mívá problém sehnat svou výchozí surovinu za ekonomicky přijatelnou cenu.
Plundrování vodních poměrů
Vodní elektrárny vyrábí prý čistou, tj. bezemisní elektřinu. Ta čistota má jednu podstatnou vadu. K získání potřebného spádu vody je potřeba postavit vodní dílo, zatopit určité území a zničit v něm tak vodní poměry. Tvrzení o čisté vodní elektřině neodpovídá skutečnosti. Narůstající sucho problém rychlého odvádění vody z krajiny dál prohlubuje.
Možnosti výstavby nových vodních elektráren jsou v ČR plus minus vyčerpané, naopak lze čekat snižování výroby elektřiny ve vodních elektrárnách vlivem nižších průtoků na našich řekách a vlivem potřeby některá vodní díla zrušit a s nimi i na ně vázané vodní elektrárny.
Vodní elektrárny mohou pracovat v trojím režimu. Režim průtočný zcela závisí na průtoku vody ve vodním toku a jejím spádu na turbínu. Dopad takové elektrárny na stabilitu elektrizační sítě je slabě negativní. Režim pološpičkový se uplatňuje, když jedno přehradní jezero navazuje na druhé. Vodní elektrárny pak vyrábí elektřinu jen ve špičkách pracovních dnů, s výjimkou té poslední, která vyrábí stabilně na jednu, dvě nebo tři turbíny. Pomáhají tak vykrýt špičku odběru elektřiny a tím i stabilizovat elektrizační soustavu. Vodní elektrárny přečerpávací vyžadují k základní vodní nádrži postavit druhou nádrž horní, kam se přečerpává v době nízké spotřeby elektřiny voda. V době vysoké spotřeby elektřiny se pak pouští zpátky přes turbínu do základní dolní nádrže. Při přečerpávání se ale do horní nádrže spotřebuje asi třetina elektřiny, kterou přečerpávací vodní elektrárna vyrobí. Energeticky není efektivní, ale pro stabilitu elektrizační sítě je vysoce potřebná. Také horní vodní nádrž zabírá půdu, dále hyzdí krajinu apod.
Energie větru
Energie větru se využívala od pradávna, nejen ve vodní dopravě. Dnes jsou v kursu zejména větrné elektrárny. Mají řadu problémů: nízkou výtěžnost paliv a energie za dobu životnosti, (vyžadují množství železa a betonu), určitou hlučnost, hyzdění krajiny a zejména rozvracení elektrizační soustavy. Totiž, vítr někdy fouká a někdy ne a jeho předpovědi jsou značně nejisté. I když ČR má minimum větrných elektráren, obrovské přetoky větrné elektřiny od německého pořeží Severního moře do přečerpávacích vodních elektráren v Rakousku přes území ČR, navíc podle absurdní směrnice EU zadarmo, způsobují ČR citelné škody a hlavně naši elektrizační síť již několikrát přivedli na pokraj zhroucení – black outu. Jiný problém je, že množství větrných turbín na pobřeží Severního moře a v Británii je už tak velké, že brzdí větry. Při určitých teplotách vzduchu na nich kondenzuje vodní pára. Je otázka, jak moc u nís přispívají k suchu.
Tvrzení o jeho rentabilitě při ceně asi 3 Kč / kWh je nesolidní, protože nebere v úvahu náklady na stabilitu elektrizační sítě, na kterou má velmi negativní dopad při větších výkonech větrných elektráren, a na záložní elektrárny.
Energie Slunce
Energie Slunce se využívalo od pradávna, zvláště pak vhodnou stavbou obytných budov, tj. okna na jih a pomocné místnosti na sever. Správně stavěný dům nevyžaduje ani v parném létě energeticky náročnou klimatizaci.
Aktuální by měly být zejména solární sluneční kolektory pro ohřev teplé užitkové vody a fotovoltaické elektrárny. Zásadní zlevňování slunečních panelů po roce 2008 je učinilo zajímavé zejména pro ohřev vody. V případě výroby elektřiny sice od té doby zlevnily asi 10x, což znamená cenu 1 kWh elektřiny místo někdejších 30 Kč jen 3 Kč, ale ani ta není konkurenceschopná, pokud vyrobenou elektřinu její výrobce také nespotřebuje. Stejně jako v případě větrných elektráren neobsahuje náklady na stabilitu elektrizační sítě, které vyvolává, včetně nákladů na záložní elektrárny. Na rozdíl od větrných elektráren elektrizační síť ale destabilizují více předvídatelným způsobem.
Nedořešenou otázkou zůstává likvidace slunečních článků po skončení jejich životnosti. Jde o problém řešitelný, ale nikoliv levně řešitelný.
Tepelná čerpadla a geotermální energie
Tepelná čerpadla pracují na principu obrácené ledničky. Odnímají teplo svému okolí (může jít o vzduch, může jít o vodu, může být čerpáno z povrchu nebo z malé hloubky) a předávají je do příslušné budovy. Mají vysoké investiční náklady a velmi nízké provozní náklady. Nespojují se s nimi zásadní problémy kromě jednoho: nemůže jich efektivně fungovat mnoho na jednom místě. Získat neexistující teplo nejsou s to.
Geotermální energie je energie zemského nitra. Místy je jí opravdu hodně. Energetika Islandu je na jejím využívání založená. ČR je na tom v tomto směru špatně. Může se pokusit získat teplo z hloubky 3-4 km pomocí dvou hlubokých vrtů a vody, která se tam bude zahřívat. Zatím nevíme, zda je to efektivní. Pokusný vrt u Litoměřic má stát asi půl miliardy korun. Přes četné sliby stát tyto peníze dodnes neuvolnil, takže nevíme.
Shrneme-li možnosti rozvoje využívání OZE v konkrétních podmínkách ČR, shledáváme, že hlavní růstový potenciál se nachází v oblasti využívání sluneční energie. Ostatní druhy nejsou perspektivní buď vůbec a nebo jen málo. Energetické využívání biomasy je trestuhodné.
Možnosti jaderné energetiky
Jaderná energie je zajímavá svou vydatností, spolehlivostí a nulovými přímými a nízkými nepřímými emisemi toxických i skleníkových plynů GHG. Nepřímé emise se pojí s těžbou a zpracováním jaderného paliva, výrobou a montáží jaderné elektrárny a s likvidací vyhořelého jaderného paliva, bude-li nutné, a jaderné elektrárny po dožití. Není mně známo, že by tyto nepřímé emise jaderné energetiky byly solidně vyčísleny.
Přínos jaderných elektráren pro ochranu klimatu a promrhané možnosti v ČR a v SR ukazuje tabulka č. 6:
Tabulka č. 6 ukazuje, že jaderné elektrárny Dukovany a Temelín od svého zprovoznění odvrátily asi 612 mil. t emisí CO2. To není málo.
Neutěšený je výpočet emisí CO2 navíc v důsledku zpožďování výstavby jaderných elektráren v ČR a v SR po roce 1989 – 869 mil. t včetně nesmyslného předčasného zavření elektrárny Jaslovské Bohunice 1 na nátlak Evropské unie. Zajímavé jsou i emise nepřímé z nevyužívání jejich tepla k vytápění. V případě JEDU a Brna jde o 172 mil. t CO2, v případě JETE a čtyř jihočeských měst jde o 21,5 mil. t. Emise CO2 vznikly i zpožděním výstavby horkovodu z Elektrárny Mělník do Prahy ve výši 4,2 mil. t za 4 roky při minimálním využití horkovodu, Spalovny Malešice ve výši 0,74 mil. t za 3 roky, tepla Elektrárny Chvaletice k vytápění Kolína ve výši 2,64 mil. t emisí CO2. Připočteme-li velmi špatné změny v oborové struktuře dopravy asi 145 mil. t CO2, nemáme se čím chlubit. ČR emitovala plných 1 070 mil. t emisí CO2 navíc! Ještě že to nevědí domorodci od korálových ostrovů.
Jak v rámci fosilních paliv?
Tzv. Zelená dohoda pro Evropu vyvolala neoprávněné nadšení mezi nevládními ekology. Je přitom podivná. Podle ní do roku 2050 státy EU ukončí využívání fosilních paliv. Jmenuje jen ukončení těžby a spalování uhlí. Nezmiňuje se o ropě, zemním plynu, jaderné energii. Fosilní paliva nahradí jen OZE. Jedinými uvedenými nástroji je od počátku nefunkční obchod s povolenkami na emise CO2 a tzv. fond konverze uhelných regionů. Vedení EU ji připravilo prý za pouhých 11 dní. Krátce na to ji vnutilo všem členským státům. Jen Polsko ji odmítlo podepsat. Krátce na to ji schválil i Evropský parlament. Upřímně řečeno, kdybych za svých studií na Vysoké škole ekonomické v Praze takto zpracoval koncepci energetiky, tak by mi jí kantoři omlátili o hlavu. Dodávám, že právem.
Zdá se, že autoři Zelené dohody pro Evropu, o politicích nemluvě, neznají základní vztahy GHG emisí ve fosilní energetice. Uvažují jen přímé emise vzniklé jejich spalováním. Nepřímé emise, vznikající zejména při jejich těžbě, dále zpracování a dopravě mají v kolonce fugitivní emise, takže dospívají k tristním závěrům, že plynofikace vytápění snižuje emise GHG. Když to udělají nevládní ekologové, je to smutné, ale budiž. Příslušná komise EU by se ale takových chyb neměla dopouštět. Tedy, pokud jí jde opravdu o klima, jak tvrdí.
I když se situace samozřejmě liší důl od dolu, ložisko od ložiska, v ČR nepřímé emise metanu při těžbě uhlí činí asi 0,5 % energetického obsahu těženého uhlí. V případě těžby ropy a zemního plynu klasickou těžbou činí nepřímé emise metanu (úniky) při nízkém odhadu asi 3 %, v případě středního odhadu asi 6 %. Zkapalňování zemního plynu na LNG a následná zpětná konverze na plyn spotřebuje asi třetinu energie, kterou příslušný zemní plyn obsahuje. Orientace na LNG citelně poškozuje stabilitu klimatu. Nejasné jsou nepřímé úniky zemního plynu při těžbě ropy a zemního plynu tzv. frakováním z břidlic. Má se za to, že jsou v průměru vyšší než při klasické těžbě. Problém je, že se v USA nesledují, takže spekulace kvetou. Možnou skutečnost ukazuje tabulka č. 7:
Polské předvolební sliby
Stalo se, že mě vrchol kampaně před druhým kolem prezidentských voleb v Polsku zastihl ve Varšavě. Jak stávající prezident Andrzej Duda (PiS), tak jeho protikandidát, primátor Varšavy Rafal Trzaskowski, slibovali hory doly. Že na to nemá prezident pravomoci? Že to je násobně nad možnosti polského státního rozpočtu, zdecimovaného pandemií Covid-19, stejně jako v jiných státech? Kdo by se nad takovými drobnostmi pozastavoval! Zajímavý byl jen přístup k Zelené dohodě pro Evropu. Duda proti, Trzaskowski pro. Měl jsem po ruce svůj počítač, tak jsem si provedl na excelu malý výpočet. Otázka zněla: pokud své sliby myslí vážně, kdo víc poškodí světové klima? Kupodivu mně vyšlo jednoznačně, že Trzaskowski. Proč?
Polsko své potřeby elektřiny a tepla kryje asi z 80 % z uhlí, především černého. Svou téměř hotovou jadernou elektrárnu v Zarnowieci 4 x 440 MWe po převzetí moci v roce 1989 vláda Solidarity 4. září 1990 na základě vylhaných argumentů a uměle vyvolaných vášní zrušila. Dva reaktory prodala do Finska, kde brzy po té začaly sloužit a dodnes tam výborně slouží. Druhé dva reaktory nechala sešrotovat. Prodělala tak asi dvě miliardy amerických dolarů, ale po uši zadlužené Polsko si to prý mohlo dovolit. Kromě dalšího podstatného zvýšení státního dluhu má ono opatření tu vadu, že se z něj polská elektroenergetika dodnes nevzpamatovala.
S vodní energií je na tom Polsko ještě hůř než Česko. I kdyby realizovalo svůj šílený plán na splavnění kdejaké větší řeky a vybudovalo při příslušných vodních dílech vodní elektrárny, mnoho elektřiny by z nich nezískala. Jisté ale je, že na něj nebude mít peníze a že při sílící změně klimatu by to bylo šílené. Jistý počet větrných elektráren v Polsku sice stojí, ale příliš se netočí. Na rozdíl od pobřeží Británie, Německa, Nizozemí či Dánska tam moc nefouká. Biomasu Polsko správně jako zdroj energie prakticky nevyužívá. Hlavní byla, je a bude polská potravinová soběstačnost, dále možnosti exportu potravin. České spoléhání se na solidaritu v rámci EU může skončit tak, jak solidaritu předvedlo Německo na začátku koronavirové krize. Žádné zdravotní potřeby k léčení Covid 19 neprodalo a ještě zabavilo veškeré dodávky těchto potřeb druhým, pokud putovaly přes německé území. Využívání energie Slunce se v Polsku dosud moc nerozvíjí, byť je to zřejmě jediný významnější, v Polsku efektivně využitelný OZE. Polsko nemá ani významnější zdroje geotermální energie.
Polsko provádí dlouhodobě hrubou rusofobní politiku, která ohrožuje nejen Polsko, ale i jeho spojence v EU a v NATO včetně ČR. Její součástí je i rozhodnutí přestat odebírat ruský plyn těžený z klasických ložisek a dopravovaný plynovody a během několika let ho nahradit zkapalněným zemním plynem, dováženým z USA tankery, za asi dvojnásobnou cenu proti ceně plynu z Ruska. Ekonomicky šílené, ale rusofobie a jevy s ní spojené včetně riskantního lákání vojsk USA k trvalému pobytu v Polsku je asi to jediné, na čem se Duda a Trzaskowski shodnou. Výsledek je mimo jiné, že nahrazování uhlí zkapalněným zemním plynem těženým z břidlic v USA povede k růstu celkových emisí GHG, nikoliv k jejich snížení, jak by se podle oficiálních metodik mohlo zdát. Tento závěr nemohou změnit ani možné citelnější chyby v tabulce č. 7. Takže vzhůru ke klimatické katastrofě. Poláci nás povedou. Proevropský Traskowski ještě víc než euroskeptický Duda. Doly ve Slezsku se musí zavřít, když to EU chce, nechal se slyšet Trzaskowski. Vzápětí to ale horníkům zlehčoval, že ne hned. Že se celkové zhoubné emise GHG zvýší, je prý jen malá vada na kráse.
Jak dál v Dukovanech 5
O výstavbě 5. bloku jaderné elektrárny Dukovany o výkonu asi 1350 MWe za asi 160 mld. Kč, jež má nahradit dožívající jaderné bloky stávající elektrárny, mnoho nevíme. Vzhledem k nezájmu města Brna o její teplo k vytápění, který trvá již 30 let, je pravděpodobné, že Brno vytápět nebude, byť by mohla. Při militantním tažení části ekologů proti jaderné energetice a špatné energetické politice EU to zas tak moc nepřekvapuje. Smrtící mix směrnic EU (o trhu s elektřinou, o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů, o podpoře výroby a spotřeby biopaliv, o obchodu s povolenkami na emise CO2 ve spojení se směrnicemi o nedovolené státní podpoře, které v úhrnu vylučují nákladné perspektivní projekty s dlouhou dobou návratnosti) znemožňuje efektivní rozvoj energetiky i její ekologizaci. Nemůže to dobře skončit, byť příznivci OZE si mnohé lakují na růžovo. Je zřejmé, že státy, které zůstanou ve výrobě elektřiny soběstačné, lépe přebytkové, budou mít výhodu. Proto ČR o výstavbu dalších jaderných bloků usilovat musí.
Kritika výstavby Dukovan 5 jde zejména ve směru, že zvýšené náklady na výrobu elektřiny má platit spotřebitel cestou státem garantovaných nepřímých křížových dotací. Upřímně řečeno, těch nesrovnalostí je tam mnohem víc, počínaje skutečností, že neumíme adekvátně ocenit omezené přírodní zdroje (zde uranu, thoria apod.) a konče neschopností adekvátně ocenit možné externality – ekonomické škody na životním prostředí. Lze uplatnit vícero přístupů. Neumíme ale také ocenit možný propad v důsledku nedostatku energie aj.
O veřejnou zakázku na výstavbu nového bloku jaderné elektrárny Dukovany se zřejmě budou ucházet konsorcia firem z Ruska, z Francie, z Japonska, z USA, z Číny, z Jižní Koreje. Italové po krachu své účasti na dostavbě jaderné elektrárny Mochovce na Slovensku nejeví zájem.
Určitou pomůckou je stará zkušenost, že v 70. letech státy se státní a centrálně řízenou velkou elektro energetikou, tj. Sovětský svaz, Československo a Francie stavěly atomové elektrárny asi třikrát levněji a rychleji než státy, které se spolehly na soukromý sektor a tržní regulaci – tj. USA. Ano, největším rizikem bude konsorcium z USA, známé pod jménem Westinghause. Skandály se za ní vlečou mnoho let. Zlí jazykové tvrdí, že USA v žoldu Westinghausu pomohly svrhnout Nečasovu vládu v roce 2013 a že na jejich hrubý nátlak Sobotkova vláda v červnu 2014 zrušila veřejnou zakázky na dostavbu Temelína. Totiž, česko-ruskému konsorciu Westinghouse nebyl s to konkurovat. Toto nebezpečí trvá.
První podmínkou výběru dodavatele Dukovan 5 by mělo být, že příslušné konsorcium sériově nové jaderné bloky staví. To splňuje zřejmě jen ruské, čínské a jihokorejské konsorcium. Je pravděpodobné, že ruské a čínské konsorcium bude vyřazeno pod záminkou bezpečnostních rizik (rozuměj v rámci hrubé, politicko ekonomicky motivované diskriminace), byť největším bezpečnostním rizikem je Westinghouse. Otázkou bude francouzská nabídka. Francie je včele úsilí o stavbu jaderných elektráren s množivými reaktory (takový se ale v Dukovanech stavět nemá), ale u prvních dvou projektů ve Francii a ve Finsku se doba jejich výstavby neúměrně protahuje a náklady neutěšeně rostou. Velký otazník je u japonského konsorcia, které už dlouho žádnou jadernou elektrárnu nestaví.
Závěr
Nadšení většiny ekologů ze Zelené dohody pro Evropu dostalo 22. července pořádnou ránu. Po pětidenním jednání Evropské rady o balíku opatření k léčení koronavirové krize se došlo k prapodivnému balíčku: poprvé se má zadlužit EU jako celek, a to částkou 750 mld. eur za roky 2021-27. Zda za dluh budou ručit členské státy nebo ne, se marně pokoušet z předsedy vlády Andreje Babiše při interpelacích ve Sněmovně vydolovat poslanec Jiří Valenta z KSČM. Balíček má být zčásti poskytnut jako granty (dotace), zčásti jako úvěry. Prakticky se nedohodlo, na co mají být peníze použity (?!). Obskurní je, že se za pokračující pandemie Covid 19 v rámci úspor pořádně osekaly peníze uvažované na zdravotnictví, vědu, klima… Chápu, že ekology přešel smích. Nějak zapomněli, že EU umí slibovat hory doly, umí šikanovat neposlušné, ale neumí rozumné věci naplňovat.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (166)
Břetislav Machaček
12.8.2020 08:39Opět jsme se z jednoho područí dostali pod druhé a o nás,bez nás rozhodují
jiní.Hra na rovnoprávnost a vlastní názor je tak pouze komedie pro lidi,
ale ve skutečnosti je to ubohá tragedie vykoupená pozlátkem pseudosvobody.
Prosadit tak vlastní energetickou koncepci je sebevraždou všech politiků,
kteří uvažují čistě ekonomicky.Lobismus a politika válcuje ekonomiku i rozum a cesta z kruhu ven je v nedohlednu.Čeká nás tak pouze další lavírování o tom,či onom,nekonečné studie,výběrová řízení a nakonec energetická závislost na těch,kteří si do toho nenechají mluvit. Stranám doporučuji zahrnout jasnou energetickou koncepci do volebních a koaličních programů,aby volič jasně viděl,kdo zastává to,či ono.Bez rázného rozhodnutí se energetika nepohne z místa a časem se naopak zhroutí úplně.Direktiva
z venčí není znakem svobody,byť se tak tváří a uplácí nás těmi drobky spadlými ze stolu.Závislost na dovozech z nás udělá zase pouze ještě
větší vazaly,než jsme doposud a to by si měla uvědomit hlavně mladá generace.Jich se to bude týkat do budoucna,pokud zde chtějí žít a nehledat ráj někde jinde.
Pavel Hanzl
12.8.2020 10:20 Reaguje na Břetislav MachačekSrovnatelné a vyspělejší země Evropy mají svoje koncepce dávno hotové a jedou podle nich, tak proč si z toho nevezmeme to podstatné (tím si zajistíme kompabilitu i finanční podporu)a nepřizpůsobíme to jen na naše přírodní podmínky?
Rakousko má vodu z Alp, Belgie, Dánsko atd. zase moře kde fučí, ale my zase můžeme dotáhnout životnost JE a můžeme být akumulátorem Evropy, browfieldů na třeba vodíkovou industrii máme něurékom.
Proč to nejde, proč neděláme VŮBEC NIC?
Proč vytváříme stále nové a nové a stále nesmyslnější "koncepce" založené na uhlí a jádru, když vývoj vede zcela jednoznačně jinudy?
Jan Šimůnek
13.8.2020 07:27 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
12.8.2020 16:47 Reaguje na Břetislav MachačekMiroslav Vinkler
12.8.2020 08:43Pavel Hanzl
12.8.2020 10:09 Reaguje na Miroslav VinklerKdyž to srovnám s námi, kde jsme si zablokovali solárním tunelem rozvoj FVE, nejsme schopni nahradit stařičké uhláky a utěšujeme se stavbou JE za 20 let, tak tady vidím nemohoucnost skutečnou.
Kolik se už navráželo do totálně neprůchozího tendru na tu dostavbu JE? Stamilióny nebo miliardy s výsledkem totální nula!
Kolik stojí a bude ještě stát udržování Dukovan, za chvíli i Temelína?
Za to bychom měli FVE za chvíli srovnatelného výkonu.
Pan Hlavenka správně psal, že my bychom nohli být lídry v uchovávání energie, protože OZE u nás nikdy supr výkon mít nebude. Proč to nejde, proč do téhle pozice se staví Norsko, které nemá do Evropy ani žádný tlustší drát? My máme přece ideální pozici, jenže ..................
Miroslav Vinkler
12.8.2020 10:23 Reaguje na Pavel HanzlZnamená to, že na každého obyvatele pětimilionové země včetně dětí připadá v přepočtu 4,6 milionu českých korun.
A ČR ? Veřejný dluh České republiky 1 787 503 939 049 Kč!!
Slovy jeden bilión sedm set osmdesát sedm miliard pět set tři milióny devět set třicet devět tisíc čtyřicet devět korun českých.
Každý z nás je mimo svých osobních dluhů zadlužen cca
180 tis.Kč.
Skutečně ideální pozice...
Pavel Hanzl
12.8.2020 10:35 Reaguje na Miroslav VinklerTady jasně vidíte sám, že Evropa koncepci a prosperitu má, my ale nikoliv.
Norsko chce být akumulátorem (ne výrobnou) energie pro Evropu, ne pro sebe.
Proč to nemůžeme být my? Právě na tohle jsou určeny EU dotace, právě na vodík nebo jiné systémy ukládání energie, to je ten "klimabyznys" , proč z něho nemůžeme těžit? To jsme fakt tak blbí?
Krejcar Stanislav
12.8.2020 13:44 Reaguje na Pavel HanzlKrejcar Stanislav
12.8.2020 13:57 Reaguje na Krejcar StanislavPavel Hanzl
12.8.2020 10:38 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
12.8.2020 11:13 Reaguje na Pavel HanzlJediným kladem BIS je to, že vše co se v ČR nebo jinde nepovede, ihned označí za práci ruských výzvědných služeb, iniciativu Kremlu a podobné slátaniny, takže už dopředu víme ,kdo za to může.
Milan G
12.8.2020 11:20 Reaguje na Miroslav VinklerJE postavit, to je zcela bez diskusí a na základě výběrového řízení, kterého se bude moci zúčastnit i Rosatom.
Pavel Hanzl
12.8.2020 12:02 Reaguje na Milan GA doufám vám není nutno vysvětlovat, jak děsivě je věrchuška téhle země zkorumpovatelná.
Milan G
12.8.2020 12:46 Reaguje na Pavel HanzlJen tak mimochodem BIS do světa nic nevypouští, pokud se nepletu tak její zprávy čte jen premiér, prezident a pak ještě velice malý okruh lidí.
A pro vás, nejsem žádný špinavec vy ubožáku.
Nevím co je vidět na panu Vinklerovi, ale jak jsem napsal má můj souhlas, nebo si snad ve své hlouposti myslíte, že např. Westinghouse Electric je firma obložená šeříkem a řídí jí sluníčkoví lidé s pampeliškovou korunou na hlavě? Laskavě se proberte.
Pavel Hanzl
12.8.2020 13:07 Reaguje na Milan GKdo lže, že na Ukrajině bojují "dovolenkári"???
Rosatom je státní podnik a ten stát je tak prolhaný a zkorumpovaný, že se nemá cenu se bavit s ním vůbec o ničem. Jak dopadají Maďaróni v Paksu, kde se snaží něco stavět právě s Rosatomem? Paní Drábová to trefně pojmenovala.
Ale to je celek fuk. Stavět dnes mastodonta JE v Evropě je asi nesmysl od začátku a hlavně vláda, která není schopna opravit D1, ani dostavět kousek připojení na Rakousko v Mikulově, není schopna ani začít stavět trať TGV, není schopna vyřešit ani primitivní podvod s čapím hnízdem, tak co chce stavět??
Milan G
12.8.2020 13:29 Reaguje na Pavel HanzlJeště jednou si tu rozborku poctivě přečtěte a zamyslete se.
Pavel Hanzl
12.8.2020 18:13 Reaguje na Milan GTřetí největší ekonomika světa i s těžkým průmyslem a půlka jede na slunce a vítr!!
Já to vidím jako vítězství rozumu nad blbým ropáctvím.
A stálými plky o tom, "že to nejde".
Milan G
12.8.2020 21:22 Reaguje na Pavel HanzlKvůli přednostnímu výkupu elektřiny z OZE musí ostatní elektrárny snížit výkon aby se zachovala jakási stabilita sítě. Tohle nucené snížení výkonu dostanou ty elektrárny zaplacené.
V případě potřeby můžou správci sítě omezit anebo úplně zakázat nadměrnou energii z OZE. Ovšem v tomto případě dostane provozovatel OZE zaplaceno přes 90% ušlého zisku podle státu garantovaných cen. Tohle jednoduše nemá chybu, v podstatě provozovatel OZE pořád vydělává.
Jako ochranu musela ČR v Krušných horách postavit dva obří transformátory v hodnotě několika miliard korun, aby chránili naši přenosovou síť před blackoutem zaviněným tím, že Němci opravdu drze a bez skrupulí k nám posílají svojí přebytečnou elektřinu ze severu.
A přesně jak napsal autor rozborky. Němci bez jakékoliv dohody přes naši síť suveréně posílají elektřinu na jih do Rakouska a z Rakouska jde elektřina do jižního Německa, Bavorsko atd. To vše naprosto zadarmo, podle nějakého nařízení eu. A tohle je také důvod proč Němci vůbec nepospíchají s velice drahou výstavbou vedení sever-jih. Už jenom tohle je důvod proč odejít z eu.
A vy než zase začnete blábolit o těch procentech v Německu, tak si zjistěte jak je to v pozadí. Němci mají 50% procent elektřiny z OZE a my to v podstatě platíme. No není to super???
Jan Šimůnek
13.8.2020 07:31 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
13.8.2020 16:39 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.8.2020 12:08 Reaguje na Miroslav VinklerDůkazem je, že VŠECHNO, co vypustí do světa, musí mít na 100% podložené a dokázané.
Pokud ne, okamžitě by byla u soudu a ten by z nich udělal totální pitomce.
Teď se špinavci omezují jen na kdákání o čučkařích a podobné blbosti, nic konkrétního mít nemůžou.
Na vás je jasně vidět, jak je čecháček doblblý tou ruskou propagandou, to je někdy přímo děs.
Lukáš Kašpárek
12.8.2020 12:20 Reaguje na Pavel HanzlOpravdu nechápu....
Pavel Hanzl
12.8.2020 13:14 Reaguje na Lukáš KašpárekAle v národě, který toleruje vládní lži, primiéra který krade a musí ho řešit EU, nevadí ani přímo mafiánská vláda, tak se nedivím vůbec ničemu.
Prý "demokrati" byli ještě horší. To je neskutečný, jakým blbostem lidi věří.
Lukáš Kašpárek
12.8.2020 12:08 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
12.8.2020 16:44 Reaguje na Lukáš KašpárekMike Pompeo, který je v současné době na návštěvě České republiky, varoval před ruským vlivem při dostavbě kapacit jaderné elektrárny Dukovany.
„Kdyby při dostavbě měli větší vliv Rusové, podkopalo by to nezávislost České republiky,“...
Jasně, zatímco Němci kupují levně ruský plyn a kšeftují s Rusy ostošest, tak Češi budou kupovat ten dražší,ale demokratický :-) a JE Dukovany se nechají dostavět odborníky z Havaje.
Pavel Hanzl
12.8.2020 18:08 Reaguje na Miroslav VinklerStavba JE je úplně jiný level, než nakupování plynu. Nechat si ji postavit od nepřítele je skutečně šílený nápad. Ale já jsem v klidu, nepostavíme ani ťok.
Miroslav Vinkler
12.8.2020 18:25 Reaguje na Pavel HanzlA bývalý kancléř Schröder dělá předsedu dozorčí rady v ruském (51%) podniku.
Naivko.
Pavel Hanzl
12.8.2020 19:25 Reaguje na Miroslav VinklerMaďaři kupují přímo od Rusů a asi 2x dráž, než na burze.
Pavel Hanzl
12.8.2020 21:55 Reaguje na Milan GMilan G
13.8.2020 13:21 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.8.2020 07:04 Reaguje na Milan GMiroslav Vinkler
12.8.2020 20:45 Reaguje na Pavel HanzlCo by tak vyspělého mohla nabídnout ČR ?
Houby s octem!
Souděl dle toho, jak nadšeně pumoval Pompeovi rukou, tak ožralý hradní čučkař, který nám zařídil oze tunel, už stačil opět změnit názor ... narozdíl od jeho místních podržtašek.
Pavel Hanzl
13.8.2020 07:07 Reaguje naNechat si od něho postavit JE je přímo šílený nápad.
Jan Šimůnek
13.8.2020 07:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 11:18 Reaguje na Jan ŠimůnekDovedete si představit, že by za 1. republiky náš stát zadal klíčovou elektrárnu od Hitlerovského Německa? Dost bizarní předstva, že?
Milan G
13.8.2020 15:40 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.8.2020 07:08 Reaguje na Milan Ghttp://aktualne.centrum.cz/zahranici/evropa/clanek.phtml?id=699611
Milan G
14.8.2020 16:12 Reaguje na Pavel HanzlPřece když by se to provalilo, tak Rusko nezíská vůbec nic, je kontraproduktivní, chápete to už?
Jan Šimůnek
13.8.2020 16:43 Reaguje na Pavel HanzlNebo bychom mohli okopírovat Jaslovsko Bohunickou A1 s tím, že moderní elektronika by mohla riziko havárie výrazně snížit. A ten reaktor je původní československá konstrukce.
Galipoli Petr
14.8.2020 12:52 Reaguje na Jan ŠimůnekViktor Šedivý
13.8.2020 08:52 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 11:12 Reaguje na Viktor ŠedivýSpíš si myslím, že právě pomocí ruského plynu budou stlačovat cenu ostatním dodavatelům, tj. Norům, Amíkům i Arabům.
Viktor Šedivý
13.8.2020 11:38 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.8.2020 08:18 Reaguje na Miroslav VinklerJakmile bude Nord Stream II dostavěn a naplněny další vize New Green Dealu (hlavně likvidace zbylých elektráren, nevyužívajících ruský plyn), budou němečtí politici jen Putinova pimprlata, a přes ně bude Putin (nebo jeho nástupce) řídit celou EU. A budeme přesně tam, kde jsme byli před rokem 1989, pokud včas z EU, dokud to bude možné, neodejdeme.
Petr Eliáš
12.8.2020 15:08 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
12.8.2020 18:10 Reaguje na Petr EliášTo je něco naprosto neskutečného!!!
Jan Šimůnek
13.8.2020 07:37 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 11:08 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
13.8.2020 11:15 Reaguje na Jan ŠimůnekNěkoho nabonzovat a pustit to do bulváru je přece klasický tah hybridní války, to fakt nevíte?
Jan Šimůnek
13.8.2020 16:45 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
14.8.2020 07:11 Reaguje na Jan ŠimůnekVy jste to vůbec nečetl, že? Tady máte odkazy:
https://www.respekt.cz/politika/bis-otevrene-varuje-pred-promorenosti-ceska-ruskymi-spiony?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=Feed%3A+respekt-clanky+%28T%C3%BDden%C3%ADk+Respekt+%E2%80%A2+V%C5%A1echny+%C4%8Dl%C3%A1nky%29
https://www.bis.cz/vyrocni-zpravy/vyrocni-zprava-bezpecnostni-informacni-sluzby-za-rok-2016-d30334e2.html
Jan Šimůnek
15.8.2020 08:19 Reaguje na Pavel HanzlPetr Eliáš
16.8.2020 14:45 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
16.8.2020 16:57 Reaguje na Petr EliášJiří Daneš
12.8.2020 15:02 Reaguje na Pavel HanzlNedělejte si naděje, Rusům ani Číňanům na ná už nezáleží, k ničemu nás nemohou potřebovat. Nebo myslíte, že by pro ně, Rusy nebo Číňany, bylo celonárodním potěšením, aby zaplatili náš astronomický státní dluh, který sami nikdy nesplatíme? Či snad myslíte, že náš nimravý ekonomický potenciál by Rusové nebo Číňané potřebovali k tomu, aby se stali vládci světa?
To jen pomalu se rozkládající USA ( pokles ekonomiky v desítkách procent, rasové bouře a nezamestnanost také v desítkách procent) potřebují, aspoň ten pověstný prstíček sem, do Evropy strčit. Ovšem ne za své peníze, to nevyšlo na Ukrajině.
Prostě, jsme jako země chudí a "vyrabovaní" staletími těžby kovů, s upadajícím zemědělstvím, i nepříliš mentálně schopným obyvatelstvem (když se vyskytne "český mozek" s velkým M, tak je rychle přesunutza oceán, v rámci už tradičního programu vykrádání mozků vládami USA (na př. z posledních let Bohdan Pomahač, nebo Tomáš Cihlář).
Jiří Daneš
12.8.2020 15:05 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
12.8.2020 15:13 Reaguje na Pavel HanzlNedělejte si naděje, Rusům ani Číňanům na nás už nezáleží, k ničemu nás nemohou potřebovat. Nebo myslíte, že by pro ně, Rusy nebo Číňany, bylo celonárodním potěšením, aby zaplatili náš astronomický státní dluh, který sami nikdy nesplatíme? Či snad myslíte, že náš nimravý ekonomický potenciál by Rusové nebo Číňané potřebovali k tomu, aby se stali vládci světa?
To jen pomalu se rozkládající USA ( pokles ekonomiky v desítkách procent, rasové bouře a nezaměstnanost také v desítkách procent) potřebují, aspoň ten pověstný prstíček sem, do Evropy strčit. Ovšem ne za své peníze, to nevyšlo na Ukrajině.
Prostě, jsme jako země chudí a "vyrabovaní" staletími těžby kovů, s upadajícím zemědělstvím, i nepříliš mentálně schopným obyvatelstvem (když se vyskytne "český mozek" s velkým M, tak je rychle přesunut za oceán, v rámci už tradičního programu vykrádání mozků vládami USA , na př. z posledních let Bohdan Pomahač, nebo Tomáš Cihlář). Nahlásit porušení pravidel diskuze
Břetislav Machaček
12.8.2020 14:03 Reaguje na Miroslav VinklerPŠM(polit.školení mužstva z dob zákl.voj.služby).
Politruk žvanil nesmysly a vojáci si stejně mysleli svoje.Pokud někdo není schopen logicky myslet,tak je to marné,neboť jemu stačí naučené žvásty a jediný správný směr,který vyznává.Takoví "politruci"by nejraději odpůrce zlikvidovali a ohánějí se BIS či někým jiným,o čem víme všichni prd.Tajná služba je od slova tajná a ta pravdu neroztrubuje.I ta zvečejněná zpráva může být záměrnou dezinformací
a naopak.Ano,náš stát propásl příležitost mít
energetiku dávno vyřešenou,ale díky ideologům
a vlezdoprdélkům snažících se zavděčit novým
vůdcům a mocnostem,tomu tak není a nebude.
Politikům schází odvaha nesklánět hlavu a chovat
se sebevědomě jako zástupci národa.Ti odvážní
jsou onálepkování jako agenti Ruska,Číny a možná
i Marťanů,když uvažují ekonomicky bez ideologických předsudků.Ti odvážnější s Ruskem a Čínou dál obchodují,vydělávají a my pouze vyklízíme prostor.
Britská královna vozí čínského prezidenta v kočáře
a Francouzi a Němci s ním uzavírají miliardové obchody.My ale nakoupíme vše raději dráž,ale od "přátel".Přítel ale přítele na hůl nebere a tak to přátelství je asi pouze jednostranné.Netřeba ani jidášský groš,ale mnoha "svazákům"stačí pouhá pochvala před nastoupeným senátem(viz. dnes za cestu do nikým neuznaného státu).Doufám,že mě zítra za to tajná služba neobviní taky jako agenta Ruska či Číny,ale tu mě to od některých určitě čeká hned teď.
Daniel Vondrouš
12.8.2020 16:13 Reaguje na Miroslav VinklerMiroslav Vinkler
12.8.2020 16:35 Reaguje na Daniel VondroušA pak bych chtěl připomenout, že Norové dvakrát zamítli v referendu vstup do EU /1972,1994/ , asi věděli proč.
Konkrétně v ČR se řada věci financovala z Norských fondů atd.,atd.
Jak vidíte, EU - Norsko má řadu společných věcí
s EU i ČR
Jiří Svoboda
12.8.2020 16:53 Reaguje na Miroslav VinklerSvatá Prostoto
12.8.2020 13:03 Reaguje na Pavel HanzlI když beru, že Krušky jsou od Brna daleko, takže na nějakou těžbu lithia na Moravě s..e pes.
Pavel Hanzl
12.8.2020 13:10 Reaguje na Svatá ProstotoAle EU jde cestou elektrolytického vodíku, to je technologie fabrického typu (prázdných fabrik máme dost) a jdou na to giga dotace. Tudy by vedla cesta i pro nás, kdyby......
Svatá Prostoto
12.8.2020 14:46 Reaguje na Pavel Hanzlhttps://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-hlavenka-ale-my-vime-svoje-nas-nejaci-nemci-neoblbnou
Pavel Hanzl
12.8.2020 19:28 Reaguje na Svatá ProstotoNa to, jestli se to vyplatí nebo ne, jsou odborníci a zajímavé je, že asi 9 let po tom pes neštěkl.
Píšu o vodíku.
Svatá Prostoto
13.8.2020 11:14 Reaguje na Pavel HanzlJá beru, že jste zdejší energetický věrozvěst a že si tedy vybíráte jen co se vám hodí ... ale nesmíte to dělat tak okatě.
Pavel Hanzl
13.8.2020 13:40 Reaguje na Svatá ProstotoKaždopádně máme šanci jít tímhle směrem k prosperitě, jenže nechceme. To vidím jako ten hlavní problém.
Svatá Prostoto
13.8.2020 14:22 Reaguje na Pavel HanzlNo právě. S nějakou reálnou formou přijít neumíte, to byste byl jinak v balíku:-) a váš guru Hlavenka se vzmohl jen na to lithium:-).
Někdy mi připomínáte ty missky, co si přejí světový mír:-).
Takže dream on ... a kdyby jste narazil na něco, co už OPRAVDU a REÁLNĚ funguje, tak se podělte. :-)))
Svatá Prostoto
13.8.2020 14:25 Reaguje na Pavel Hanzl:-DDD
Galipoli Petr
13.8.2020 17:24 Reaguje na Svatá ProstotoPavel Hanzl
13.8.2020 21:14 Reaguje na Svatá ProstotoJaroslav Studnička
13.8.2020 21:45 Reaguje na Pavel Hanzlhttp://www.ipp.cas.cz/miranda2/export/sitesavcr/ufp/vedecka_struktura_ufp/tokamak/popularizace/pdf/Historie_tokamaku.pdf
Jaroslav Studnička
13.8.2020 21:46 Reaguje na Jaroslav StudničkaPavel Hanzl
14.8.2020 07:20 Reaguje na Jaroslav StudničkaNějakým dílčím kouskem přispět můžeme, vyvíjet to jako elektrárnu to fakt nemůžem.
Jaroslav Studnička
14.8.2020 09:02 Reaguje na Pavel HanzlPřípadně nejste schopný rozlišit na co jsem reagoval.
Jan Šimůnek
15.8.2020 08:21 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
13.8.2020 16:56 Reaguje na Pavel HanzlProtože jestli tento problém někdo ekonomicky vyřeší,bude to spíš "garážová firma", jak začínali nynější giganti typu Microsoftu nebo Apple. A v podstatě "od píky" začínal i Musk. Jenže prostředí EU je postaveno tak, aby takovéto firmy neměly šanci. Jen vykrmuje brontosaury, kteří s ničím novým nepřijdou, protože je to současně rizikové a oni mají co ztratit. A navíc jsou ovšem ti brontosauři politicky konformní vůči stávajícím politikům, což se bruselské věrchušce taky hodí.
Pavel Hanzl
13.8.2020 21:12 Reaguje na Jan ŠimůnekEU silně podporuje malé a střední firmy, na to jsou určeny strukturální dotace (za ně si soudruh postavil čapák) a hodně zemí si tím dost pmohlo v segmentu živností i malých firem, různých startupů atd. atd. Problém je čistě v naší až gigantické korupci, kdy si to odčerpají ti největší.
Jan Šimůnek
15.8.2020 08:23 Reaguje na Pavel HanzlJiří Daneš
12.8.2020 15:08 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
12.8.2020 13:17 Reaguje nahttps://oenergetice.cz/nemecko/nemecka-spolecnost-apex-energy-zprovoznila-zarizeni-vyrobu-zeleneho-vodiku/
https://oenergetice.cz/evropska-unie/evropska-komise-oficialne-sazi-vodik-prijala-dlouho-ocekavane-strategie/
Akumulace musí být provozně vyřešená, spolehlivá, v rozsahu TWh, v ceně dolar za kWh a ne ty dnešní parodie. Jen opakuji, že jakmile někdo takovou akumulaci vymyslí, kromě toho, že se přes noc stane nejbohatším člověkem na světě, odstartuje zároveň technologickou revoluci, která sama, bez dotací, naopak se ziskem pro všechny zúčastněné během několika málo let překope celou energetickou infrastrukturu lidstva.
Jestli vám to přijde moc složitě formulované, tak jednodušeji: provázek nejde tlačit.
Pavel Hanzl
12.8.2020 17:54 Reaguje naNikdy v historii nic nefungovalo tak, že by se čekalo, až "někdo něco vymyslí. První auta byly taky páchnoucí a neohrabané krámy, které ujely pár kilometrů a šlus.
Zatímco čecháček bude čekat, až "někdo něco vymyslí" tak Němčouři bodou mít hotovou úplně novou energetiku a my budeme zase jen za blbce a za jejich votroky.
Viktor Šedivý
12.8.2020 22:28 Reaguje na Pavel Hanzl---
Myslíte, že za Rakouska nařídilo Jeho císařské a královské Apoštolské Veličenstvo, aby byla na potahy koňské a volské uvalena zvláštní daň, ze které by byly vypláceny příspěvky těm, kteří si koupí automobil?
Pavel Hanzl
13.8.2020 07:13 Reaguje na Viktor ŠedivýJan Šimůnek
13.8.2020 07:41 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 10:59 Reaguje na Jan ŠimůnekA jestli myslíte naši předraženou elektřinu z uhláků, to jste trochu předběhl dobu.
Svatá Prostoto
13.8.2020 11:20 Reaguje na Pavel HanzlAby bylo jasno, to není výzva k tomu, abychom na to ..... také, ale zase nemusíme kvůli tomu blbnout.
Pavel Hanzl
13.8.2020 13:32 Reaguje na Svatá ProstotoPoslední pitomci planety jsou Rusi (jak dycky) a nově ještě my (ale zato nafurt).
Svatá Prostoto
13.8.2020 14:16 Reaguje na Pavel HanzlJo, ale fakt dobré se trochu oprostit od té vaší energoposedlosti, ona ochrana životního prostředí je trochu širší pojem. Já třeba otázku odpadů považuji dokonce za závažnější, než je aktuální skladba energomixu.
A pokud mi něco neuniklo, tak zrovna podíl "uhelné" energetiky u nás neustále klesá ... u vás na Moravě ne:-)?
Galipoli Petr
13.8.2020 17:09 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 19:41 Reaguje na Galipoli PetrMilan G
14.8.2020 12:56 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
13.8.2020 16:59 Reaguje naPavel Hanzl
13.8.2020 19:43 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
14.8.2020 17:18 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.8.2020 08:25 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
12.8.2020 13:00Fakt, svazáci opět mezi námi ... akorát že teď zelení.
Jiří Svoboda
12.8.2020 14:48Mne v zásadě zaráží to Vaše pouhé konstatování, kterým se dále nijak nevzrušujete. Nebo Vám snad mafiánské praktiky nevadí?
Miroslav Vinkler
12.8.2020 15:19 Reaguje na Jiří SvobodaZajímavé údaje přináší srovnání váženého průměru výše podpory (napříč typy podpory i technologiemi). Mezi lety 2015 a 2017 došlo u 25 sledovaných zemí ke snížení průměrné ceny dotace o 12,6 % (z 110,22 €/MWh na 96,29 €/MWh). Nejlevnější je průměrná dotace v Norsku (12,8 €/MWh), nejdražší pak v Česku (198,29 €/MWh). Podpora obnovitelné energie pak průměrnou domácnost v Evropě stojí 13 % z celkového účtu za elektřinu.
V Česku přitom elektřina z dotovaných OZE reprezentuje pouze 9,3 % celkové produkce elektřiny.
===============================================================
Už je p.Hanzlovi a Kašpárkovi jasné, co odbornou veřejnost zdvíhá ze židlí,když se nám lajnuje další podporování OZE z Bruselu ?
Naopak Norsko, nejbohatší stát Evropy , je na posledním místě v podpoře OZE.
Tyhle tunely se musí zlikvidovat a pak se můžeme bavit jak s OZE dál.
To skutečně raději budu brát elektřinu od Rusů a jezdit si pro ni s batohem za Ural.
Pavel Hanzl
12.8.2020 18:00 Reaguje na Miroslav VinklerTAK NA CO SE TO DOTOVALO???
Na co teda jdou ty děsivé peníze dnes, když se pořád fedruje uhlí a mudruje nad JE??? Co tam dělá ta babišova klika už asi OSM!! let???
Pavel Hanzl
12.8.2020 19:33 Reaguje naPavel Hanzl
12.8.2020 21:58 Reaguje naPavel Hanzl
13.8.2020 10:48 Reaguje naProto se velmi dobře dařilo podnikání v 90. letech (samozřejmě i s negativy) a země šla rychle nahoru, HDP se do konce století asi zdvojnásobil.
Proto dnes podnikání spíš živoří a bez dotací si už ani nevytřeme pozadí.
Komunisti podnikání zakázali zákonem, dnešní vláda estábáka opřená o komunisty podnikání ničí postupně taky.
V korokrizi se to projevilo přece jasně, vláda zablokovala naše firmy a nakupovala ochranné pomůcky z Číny. Ten děsivý propad naší ekonomiky by nastal i bez koronáče, jen méně, ale o to trvaleji.
Břetislav Machaček
13.8.2020 09:26 Reaguje naAgrofert.Ideolog má holý za..ek,v duši závist
a zášť.Mi je milejší ten ekonom,než nějaký
politruk či vlezdoprdélka toužící po diplomu
od toho,komu prodává vlastní stát a národ.
Pavel Hanzl
13.8.2020 09:34 Reaguje na Břetislav MachačekKdo měl ve vládě zástupce korporátů, kteří řídili stát jako dnes Agrofert?
Byl to taky diktátor, ale nemohl si dovolit ani desetinu toho, co si dovoluje náš dnešní premiér.
Ekonom, který vede těžební firmu, která narazí na zlatou žílu, vytěží ji do dna. A tou žílou je náš SR.
O tom ale nebyla řeč. Řeč byla o oze parodiích na elektrárny, na které bureš a hradní čučkař momentálně kydají špínu. A při tom to byli a jsou právě oni kdo mají v dané oblasti na hlavě velmi mnoho másla. Bureš se opakovaně zesraI před von der leyenovou a bez náznaku odporu ji odkýval tzv. uhlíkovou neutralitu a tzv. green deal. Hradní čučkař zase v době svého premiérování neblahé paměti v rámci vyjednávání o vstupu do EU, opět bez náznaku odporu EU odkýval povinný podíl oze na energetickém mixu, což nakonec vyústilo v bilionový oze tunel.
Pavel Hanzl
13.8.2020 10:55 Reaguje naA hlavně se vůbec nikdo nezmiňuje o "žlutém tunelu", což jsou dotace na biopaliva a ještě další dotace na řepku. A tohle ničí naši krajinu daleko víc, než nějací solárníci.
Je zajímavé, že se u nás lže zcela normálně hlavně na vládní úrovni a čecháčci mají zcela opačné a zcela nesmyslné názory skoro na všechno.
Systém "proti všem" se nám už jednou krutě nevyplatil.
Jan Šimůnek
15.8.2020 08:30 Reaguje na Pavel HanzlŘepku po nás vyžaduje EU, respektive vyžaduje určitý objem "obnovitelné" energie, přičemž ta řepka vychází jako relativně nejmenší zlo z toho, co bychom na tomto poli mohli dělat. Nebude EU, nebude řepka. Nebudeme v EU a taky nebude řepka.
A řepkové pole se může "zlikvidovat" z roku na rok a bez jakýchkoli nákladů (prostě zasetím jiné plodiny), oproti jiným šílenostem, jako jsou např. solární elektrárny.
Petr Eliáš
16.8.2020 14:41 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
16.8.2020 17:05 Reaguje na Petr Eliáš2. Pokud bychom zrušili přidávání metylesteru z mastných kyselin řepkového oleje do nafty, museli bychom nadiktované "ekologické cíle" dosáhnout prasečinami daleko většími (víc FV elektrárn, větrníků a některých dalších svinstev). Ta řepka z toho vychází pořád jako relativně nejmenší zlo, byť je to pochopitelně pitomost, jako veškerá ekologie už jen proto, že se na výrobu litru "bionafty" spotřebuje víc než jeden litr nafty (a jejího energetického ekvivalentu), od ježdění po poli až po konečné zpracování. Navíc je řepka šíleně neefektivní, protože provozuje fotosyntézu jen pár měsíců a zpracuje se z ní jen velmi malá část.
Miroslav Vinkler
13.8.2020 13:45Idea OZE byla v ČR vysloveně zneužita a dodnes všichni doplácíme na chyby státu. ( dotace cca 200 € /MWh v ČR -- srovnej s Norskem 78 €/MWh).
Dokud tato zlodějna neklesne pod 120 €/MWh , pak bych ze strany státu nedal ani cent na OZE , ať si v Bruselu říkají co chtějí.
Pokud se tvrdí, že zelená elektřina je již levnější než jiná , tak ať si její zdroje staví kdo chce a prodává si ji komu chce. Hlavně ať mě neokrádá na mých platbách za elektřinu.
A je zcela na místě chyby, selhání a prolhanost těchto politiků neustále připomínat.
Začalo to současným hradním čučkařem, který v době svého neblahého premiérování a v době vyjednávání o podmínkách vstupu do EU bez mrknutí oka odkýval povinný podíl tzv. oze na českém energetickém mixu, což jak všichni vědí skončilo bilionovým tunelem, přičemž dnes se k tomuto svému totálnímu selhání jaksi nemá a místo toho, aby v rohu šoupal nohama, tak kydá špínu na jiné. A prozatím to končí agentem burešem, který v rámci přisátí k unijnímu penězovodu v Bruselu odkývá naprosto vše, včetně "uhlíkové neutrality", místo toho, aby to odmítl případně se snažil vyjednat nějaký kompromis. Doma zřejmě pro své jednoduché voliče se klasicky názorově otočí o 180 stupňů, a začne kydat verbální špínu na brusel a plácat cosi o výstavbě JE, přičemž za dobu svého politického angažmá pro výstavbu nových bloků nehnul ani prstem.
Milan G
13.8.2020 16:14 Reaguje naPokud jde o Babiše máte pravdu.
Pokud jde o Bursíka máte pravdu.
Milan G
13.8.2020 22:37 Reaguje naNějak jsem se domníval, že hlavní vyjednavač byl tehdy Telička a že by měl zodpovědnost, když už tedy nést on.
Milan G
14.8.2020 16:44 Reaguje naVidím, že jste byl asi přímým účastníkem, že víte jak Zeman rozhodnul, pak je každá diskuse samozřejmě marná. Asi jste stál vedle když říkal Teličkovi, že si nepřeje žádný zdržovačky a ať všechno odkejvá. No jo no, takovéhle štěstí jsme my normální lidé neměli.
Ale jinak jsou to jen nenávistné kecy z vaší strany a to je všechno.
I kdybych přistoupil na vaší zvrácenou rétoriku/jako že ne/, tak do konce roku 2009 bylo dostatek času všechno změnit. Od roku 2006 do březen 2009 vládnul Topolánek, takže ODS. Co udělali tehdy poslanci, všichni poslanci, proto aby to napravili. Nic.
Nebo snad chcete tvrdit, že zvýšení ceny na 12Kč/kwh pro OZE navrhnul Zeman?
CHápu, že hradního čučkaře milujete, takže dostáváte hysterické záchvaty, když někdo upozorní na jeho zlodějiny případě totální přešlapy, ke kterým se dnes nemá. Mimochodem ještě jste se mne zapomněl zeptat, zda jsem byl u vítězného února, když vím jaké byly jeho důsledky.
Ale jinak vám realita nejde pod čumák. Zkusím vám ji zas a znova popsta, tentokrát víc obšírně, když máte tak vážné problémy s chápáním psaného textu. Tedy realita spočívá v tom, že v rámci přístupových jednání si ČR mohla vyjednat výjimky trvalé či přechodné. Například v rámci volného pohybu kapitálu si vyjednala, že cizinci nebudou smět nakupovat nemovitosti, v rámci energetiky si vyjednala menší povinné zásoby ropy, atd. atp. O takových záležitostech úředník Telička opravdu ale opravdu nerozhodoval, ten jen v Bruselu na papír hodil to o čem rozhodla vláda v čele se současným hradním čučkařem. Je všeobecně známo, že předchozí Klausova vláda měla více výhrad a jednání se táhla. Hradní čučkař měl tehdy opačný názor - chtěl vlézt do bruselského zadku co nedjřív (Po kolikáté už ho změnil, že.), ergo za jeho vlády ČR měla zaujímat postoj bezproblémové země s minimálním počtem požadovaných výjimek. Nedošlo tedy ani na výjimku toho nesmyslu s tzv. oze. Jinak na Topolánka jste si našel pěknou nenávistnou hůl. Bláboly na co byl či nebyl čas jsou úplně zcestné. Tzv. oze byly svinstvo už od samotného počátku, tedy nikoli až v roce 2009. Největší škoda už byla v té době spáchána a Topolánek ji nijak zabránit nemohl. Platí totiž axiom, že v okamžiku, kdy se stát bez ohledu na přírodní a ekonomické podmínky a technické možnosti zaváže k nějakému administrativnímu nesmyslu, tak to jinak než velkou ekonomickou škodou skončit nemohlo a nemůže. A ano, komsocanští posranci, kteří tu zhovadilost prosadili do českého právního řádu, neudělali nic, ani před tím, ani tehdy, ani potom. V Německu, Bulharsku či Španělsku žádného Topolánka neměli a přesto tam došlo ke stejným či dokonce větším ekonomickým škodám než v ČR. V Bulharsku kvůli oze a velkým nárůstům cen elektřiny dokonce padla vláda opět bez Topolánka. Samozřejmě ping. Paroubek nemusel schvalovat tu zhovadilost jménem zákon č. 180/2005, jenže bychom tím riskovali problémy s EU kvůli neplnění závazku do kterého nás uvrtal hradní čučkař. Jinými slovy platí, že za oze tunel je u nás zodpovědný hradní čučkař, ping. paroubek a bursík jako autor předlohy zákona.
Jan Šimůnek
15.8.2020 08:36 Reaguje naObávám se, že EU je naprosto nereformovatelná, jako nebyl reformovatelný SSSR (a v podstatě i nacistické Německo), a že jediná rozumná možnost je z ní co nejdříve odejít a podporovat její likvidaci.
Pak by se dalo založit něco rozumného, co by pár desetiletí pozitivně fungovalo, jako kdysi EHS.
Jan Šimůnek
16.8.2020 09:46 Reaguje naEU je třeba zlikvidovat a po té likvidaci založit nějaké společenství suverénních států, kde bude mít právo veta i některý z trpaslíků typu San Marina, a které bude zajišťovat čistě a jenom volný pohyb osob, zboží a služeb a do ničeho jiného nebude smět kafrat. A bude, pochopitelně, nutné zajistit, aby nikdo ze stávajícího EUroúřednictva nemohl do vedení této organizace proniknout, ani jako manažer čistoty podlahových krytin či záchodových mís.
Petr Eliáš
16.8.2020 14:32 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
16.8.2020 17:06 Reaguje na Petr EliášPavel Hanzl
13.8.2020 19:19 Reaguje na Milan GO návrhu zákona o podpoře obnovitelných zdrojů energie jako celku se v poslanecké sněmovně ve třetím čtení hlasovalo dne 23.2.2005 ve 513. hlasování.
Hlasování se účastnilo 167 poslanců, 104 bylo PRO a 44 PROTI. Návrh byl tedy schválen hlasy poslanců tehdejší vládní koalice ČSSD, KDU-ČSL, US-DEU a hlasy opoziční KSČM. Návrh nezískal ani jeden hlas od tehdy opoziční ODS.
Milan G
13.8.2020 23:09 Reaguje na Pavel HanzlUpozornění, nikde v tom textu nefiguruje Miloš Zeman. A kolik měla ODS v roce 2009 poslanců to si zjistěte sám. Hodně.
Objev dne – Fotovoltaické elektrárny přijdou Čechy zbytečně na stovky miliard korun. Nemuseli by je platit, kdyby poslanci a ministři odvedli v prosinci 2009 svou práci.
Ve světle nových svědectví hrálo schválení zákona o podpoře obnovitelných zdrojů v roce 2005 a vydávání licencí před koncem roku 2010 jen podružnou roli.
Podnikatel ve sněmovně
Desátého prosince 2009 navštívil západočeský podnikatel Miroslav Novák ve sněmovně schůzi energetického podvýboru a stal se svědkem dramatické diskuse předsedy Energetického regulačního úřadu Josefa Fiřta a náměstka ministra průmyslu Tomáše Hünera s poslanci. Fiřt i Hüner politiky přesvědčovali, ať do konce roku změní zákon o podpoře obnovitelných zdrojů. A pokud tak učiní, že regulační úřad sníží výkupní cenu za kilowatthodinu elektřiny ze slunečních elektráren ze dvanácti na šest korun.
Fiřt upozornil, že se tím spotřebitelům zachrání stovky miliard korun. „Poslanci jen krčili rameny,“ popisuje jednání podvýboru Novák.
Zákonná novela byla schválena až v květnu 2010. Tehdy už nebylo možné výkupní cenu snížit, a proto měli 12 korun na kilowatthodinu zaručenou všichni investoři, kteří svou elektrárnu dostavěli do konce roku 2010.
Novák spekuluje, jakou roli tehdy politici hráli. „Chtěli zbohatnout a obětovali deset milionů občanů,“ říká dnes podnikatel.
Dost času, ale slabá vůle
Zápis z jednání podvýboru dokládá, že se o fotovoltaických elektrárnách skutečně jednalo.
Svou žádost o rychlé schválení novely potvrzuje i předseda Fiřt. „Nepamatuji si přesně, o čem jsme mluvili na podvýboru, ale takových jednání proběhla celá řada,“ dodává.
Tehdejší předseda podvýboru Jan Špika (ODS) zdrženlivost poslanců připouští. „V té době se ještě patrně necítila potřeba a navíc asi ani nebyla politická vůle nějak dramaticky zasahovat,“ vysvětluje. Dodává, že podvýbor je pouze poradním orgánem Hospodářského výboru sněmovny a nic zásadního změnit nemůže.
Debaty o okamžité změně zákona koncem roku 2009 dosvědčuje bývalý šéf Hospodářského výboru Oldřich Vojíř (ODS). Připouští také, že vláda a sněmovna měly koncem roku 2009 na změnu času dost. „Bylo by to sice trochu divoké, ale maximálně by nás to stálo pár soudních sporů,“ míní Vojíř.
Jak se nedohodli
Vláda schválila už 16. listopadu 2009 novelu, která umožňovala drasticky snížit výkupní cenu za fotovoltaickou elektřinu.
Tehdejší ministr průmyslu Vladimír Tošovský tehdy dokonce představil prognózu, podle níž vysoká výkupní cena povede v roce 2010 ke stavbě elektráren o výkonu 1600 megawattů. (Nakonec se postavilo o 300 megawattů víc.)
Bývalý ministr dnes tvrdí, že právě proto požádal sněmovnu, aby zákon schválila v prvním čtení. Tak by bylo možné zajistit, aby platil ještě před koncem roku. „Sněmovna novelu schválit v prvním čtení odmítla,“ vzpomíná exministr.
O žádosti na schválení v prvním čtení nic neví bývalý šéf Hospodářského výboru Vojíř. „S ministrem jsem tehdy prakticky nemluvil. Vláda ale mohla požádat o projednání ve stavu legislativní nouze. To by byla bezpečná cesta k urychlení zákona,“ připomíná exposlanec, že právě tímto způsobem vláda v říjnu 2009 prosadila za tři týdny úsporný Janotův balíček přes sněmovnu, Senát i prezidenta. Naopak schválit zákony v prvním čtení se tehdy bez výjimky nedařilo.
Investoři z roku 2009
Tehdejším politikům jde prokazatelně vytknout pouze nečinnost, i když o riziku zdražení elektřiny měli dost informací.
Pro hypotézu podnikatele Nováka, že poslanci i ministři jednali pod tlakem investorů, přesto svědčí podstatný fakt. Koncem roku 2009 už byly zahájeny všechny velké solární projekty, které byly dokončeny do konce roku 2010.
Na žádost správce přenosové soustavy, státní firmy ČEPS, už od 4. února 2010 odmítaly společnosti ČEZ Distribuce a E.ON Distribuce podepisovat smlouvy o zapojení. Žádosti o takové smlouvy se přitom vyřizovaly v měsíční lhůtě.
Ještě před odesláním žádosti o smlouvu přitom musel investor od distribučních společností získat tzv. „příslib na zapojení“. Příslib distributoři vydávali v další měsíční lhůtě pouze tomu, kdo oznámil, na jakém pozemku bude elektrárnu stavět.
Všichni velcí investoři tedy museli své projekty zahájit nejpozději v létě 2009. Navíc museli mít ještě před koncem roku smlouvy o připojení. Distributoři totiž stavěli pro velké elektrárny nové přípojky a dávali si dvanáctiměsíční lhůtu.
To potvrzuje za společnost ČEZ Distribuce mluvčí Martin Schreier: „Lhůty byly až v řádu jednoho roku,“ uvedl. Odmítl však sdělit lhůty připojení u jednotlivých velkých elektráren.
Sedm tajemných miliardářů
Neexistují doklady, jestli velcí investoři poslance či ministry opravdu přemlouvali. Důvodem je zpravidla skutečnost, že známi nejsou ani sami investoři. Z deseti firem, které žádaly o zapojení největších elektráren, mělo sedm anonymní akcie na doručitele.
Investoři nejsou známi, i když není pochyb, že v případě velkých elektráren muselo jít o miliardáře. Stavba elektrárny s výkonem jednoho megawattu stála 70–100 milionů korun. Přes polovinu této částky pohltil nákup solárních panelů. Čínský dodavatel přitom solární panely neposlal, dokud mu zájemce nedoručil doklad o bankovní záruce (tzv. akreditiv), že má peníze opravdu k dispozici.
Každá z deseti největších elektráren dosahuje přinejmenším výkonu deseti megawattů, a jejich investoři tedy museli mít k dispozici nejméně půlmiliardový bankovní úvěr na pořízení panelů.
Pouze ve třech případech firmy zveřejnily, kdo drahou stavbu zaplatil. Seriózní banky financovaly elektrárnu Vepřek na Mělnicku, ŽV-SUN na Chomutovsku a Sulkov u Plzně.
Za stavbu elektrárny v Chrudichromech na Blanensku se zaručila firma Lumen energetický development, jejíž mateřská firma měla opět akcie na doručitele.
Pavel Hanzl
14.8.2020 08:02 Reaguje na Milan GJá osobně silně pochybuji, že úřednická Tošovského vláda bez mandátu mohla: "Vláda schválila už 16. listopadu 2009 novelu, která umožňovala drasticky snížit výkupní cenu za fotovoltaickou elektřinu".
Pokud vím, v tom zákoně byla možnost snižovat cenu pouze 5% ročně.
Ale dobře, zase jsme prokaučovali něco, co ostatní zvládli bez problémů.
Proč teda ty giga miliardy nevyužijeme ke skutečnému rozvoji FVE, jako ostatní země? Proč si to zhyenizujeme a ve finále zablokujeme?
Normální země staví fve už úplně bez dotací a my, kdy největší část je už zaplacená, vše zase vyhodíme? Jakou jinou výkonovou energii máme k dispozici? Vítr asi těžko, a jádro je ve hvězdách.
Připomíná mi to názory po plyšákovi, že zarazíme stavbu Temelína.
Tehdy ovšem vládl u nás rozum, kdnežto dnes už jen blbství.
Jaroslav Studnička
14.8.2020 09:06 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.8.2020 08:38 Reaguje na Pavel HanzlJiří Svoboda
14.8.2020 11:10 Reaguje na Milan GProblém je, že když někdo svým pochybením (ať úmyslným či neúmyslným) způsobí šlody za stovky miliard, policie a státní zastupitelství to řádně nevyšetří, nýbrž kryjí.
Milan G
14.8.2020 13:12 Reaguje na Jiří SvobodaA jak říkáte, problém je to vyšetřit. Před soudem stála Vitásková, podle mně tam měl stát Fiřt, ale neuvěřitelnou drzostí Fiřt vystupoval jako svědek, to nevymyslíš.
Aspoň jedno by mohli ještě udělat, mezi těmi velkými elektrárnami je jedna, kde není znám majitel, myslím, že je druhá největší, tam by měl stát prostě dotace zastavit, už ani korunu. Stát drze rozdává naše peníze někomu koho vůbec nezná.
Milan G
14.8.2020 16:50 Reaguje naJiří Svoboda
14.8.2020 15:38 Reaguje na Milan GŽe toto lidem nevadí a nebouří se! Naopak se bouří kvůli mnohem méně podstatným věcem.
Pavel Hanzl
13.8.2020 16:19 Reaguje na Miroslav VinklerTak čemu se čemu?
Jan Šimůnek
13.8.2020 17:01 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 19:24 Reaguje na Jan ŠimůnekCo tak nepodporovat školství (zvláště vysoké) neplatit důchody (každý si měl naspořit za celý život) ani zdravotnictví (každý si to rád zaplatí).
Jan Šimůnek
15.8.2020 08:42 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
13.8.2020 19:26 Reaguje na Jan ŠimůnekMiroslav Vinkler
13.8.2020 19:44 Reaguje na Pavel HanzlBuď máme tržní hospodářství nebo socialismus.
Podpora OZE - dotace- už přinesla tolik tunelů a korupce v ČR ,že měla být dávno zrušena.
Pavel Hanzl
13.8.2020 21:02 Reaguje na Miroslav VinklerJá velmi uznávám klasický pravicový kapitalismus (August von Hayek), který je jediný systém, který dokáže zajistit prosperitu a materiální blahobyt celé společnosti. Jenže dál už nejde. Evropa zbohatla dost, jenže vždy je něco za něco a ta prosperita byla taky na dluh. A ten dnes musíme platit, naštěstí na to máme a splácet dluhy přírodě a celé Zemi můžeme bez větších obětí a mělo by to být hlavním vývojovým tématem. A tam už kapitalismus nepomůže, ten bude dělat fundament ale na tom musí být nadstavba. Zatím se dělala hlavně sociální, dnes je nutnost jít do ekologické.
Vyrábět další a další krámy, které se stávají za chvíli odpadem je přece nesmysl.
Milan G
14.8.2020 13:16 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.8.2020 08:44 Reaguje na Pavel HanzlNicméně celá OZE politika funguje na principu: "Tu stovku ušetřím, i kdyby na to měla padnout tisícovka!"
Pavel Hanzl
13.8.2020 19:38Kdo bude poslední, komu to taky dojde?
https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/instalovany-vykon-offshore-vetrnych-elektraren-by-mohl-konce-desetileti-vzrust-az-8krat-zejmena-diky-cine/
Břetislav Machaček
14.8.2020 09:21 Reaguje na Pavel HanzlIndie otevírá nové doly s nekvalitním uhlím.Nula od nuly pojde
i zde,neboť po odstavení uhelek se spálí zase více plynu z Ruska
a doveze indické oceli na výrobu větrníků.Oceli vyrobené pomocí
toho nekvalitního uhlí,ale to přece nevadí,hlavně,že se u nás
zavřou doly s uhlím kvalitním a ocel či koks doveze přes půl
zeměkoule.Vskutku ekologické myšlení typu:já nic neznečisťuji,já
to dovážím už hotové,já odpad vyvážím a doma neskládkuji a nepálím.To,že to dělají už jinde,je mi šumafuk.Otázkou bude,čím
budeme všechny ty dovozy platit,až nebudeme mít co nabídnout my
a ty natištěné inflační papírky nikdo nebude chtít.Ano bojujeme žabomyší války a rozvojový svět už přestává být tím rozvojovým,
kdy stačilo nabídnout skleněné korálky.Těmi korálky bude časem
jak dolar,tak i Euro,pokud nebude průmysl konkurenceschopný díky
naší vlastní sebedestruktivní politice.Je za pět minut dvanáct,
aby si to západní svět uvědomil a nežil v minulosti a v oblacích.
I ta Čína investuje do OZE a "špinavou"výrobu přesouvá jinam.I ta Indie to už dělá díky svým podnikatelům,kteří vlastní značný podíl
v evropském ocelářství.Když je budeme tlačit stále více do kouta,
tak tu hutě zavřou a ocel přivezou odjinud v podobě hotových
výrobků.Realita letí raketovým tempem a zprvu dobře myšlená zelená
energetika tak pouze tu ručičku posouvá stále více ke dvanáctce.
Cesta zpět už bude těžká a ne-li nemožná,když se zbavíme i těch
zbytků záloh a zdrojů.Ten mastodont o kterém píšete stěží nahradí
už stávající stárnoucí JE a o uhelkách už ani nemluvím.Ani statisíce
nových OZE je adekvátně nenahradí a ani ty akumulace,které jsou
zatím v plenkách.Čas kvapí a konkurence nespí a to platí pro Západ
jako celek.To,že někdo vyčnívá nad průměr neznamená,že je to možné
u všech.Každý má jiné možnosti jak přírodní,tak i ekonomické a mít
jeden metr na všechny je hloupost.Stačí jedna krize jako ta nyní
a hned se ukáže,koho zasáhne nejvíc.Zatím to vypadá pro nás bledě.
Pavel Hanzl
14.8.2020 09:37 Reaguje na Břetislav MachačekProblém máme (a hlavně do budoucna budeme mít) především my, kteří se OZE bráníme jak čert kříže a zakopáváme sa na ropáckých fundamentech.
https://oenergetice.cz/vetrne-elektrarny/nemecko-provozovatele-vetrnych-elektraren-mori-by-mohli-namisto-cerpani-podpory-statu-platit/
Břetislav Machaček
14.8.2020 13:04 Reaguje na Pavel HanzlTak to bývalo v RVHP a nyní v tom pokračuje EÚ.
Svět je větší,než ten evropský chlíveček a hrát si
na jeho vzor,je naivita sluníčkářů.Světový kapitál
je dravec,který nehledí na uhlíkovou politiku a na
jiné ideové programy.On jde cestou zisku a obranou
může být pouze útok a né ústup.Zatím ustupujeme
a budeme tak dlouho,dokud bude kam.Zatím ještě je,
ale pak už bude za zády pouze propast.Pád do ní,byť s čistým štítem,není dobrým cílem.Upínat se k něčemu,co je v plenkách je naivní,neboť cesta z plenek k plnému využití je dlouhá a svět nepočká.
Nakonec možná budete mít pravdu,že si vystačíme pouze s těmi OZE.To až zkrachuje průmysl a půlka
lidí nebude na energii mít,tak ty soláry a větrníky stačit asi budou.Pokud je toto cíl zastánců OZE,
tak budiž.Z přírody vytvoříme divočinu,vrátíme se
ke sběru kořínků,část nás vymře na nemoci na jejichž
léčení nebude a zbytek dokonají migranti.Skvělá
budoucnost zelené a sluníčkářské politiky.Snad to
ještě nějakou dobu vydrží,ale je třeba se nad tím zamyslet a hlavně konat!!!
Jan Šimůnek
14.8.2020 17:22 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
15.8.2020 08:49 Reaguje na Pavel HanzlDalší možností je, pochopitelně, svícení na ty panely elektrickými reflektory.
Miroslav Vinkler
15.8.2020 10:01 Reaguje na Jan ŠimůnekNa rozdíl od ČR , když se to prolátlo,následovaly tvrdé postihy vykutálených podvodníků.