https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/jirin-paul-investice-15-miliard-kc-do-kanalu-dol-jen-s-nulovou-variantou
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Jiří Paul: Investice 15 miliard Kč do kanálu DOL? Jen s „nulovou“ variantou

9.10.2020 | PRAHA
Průplav DOL v Kędzierzyn-Koźle v Polsku
Průplav DOL v Kędzierzyn-Koźle v Polsku
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Plavba a vodní cesty
Vláda dala zelenou první etapě zamýšleného kanálu Dunaj - Odra - Labe s náklady 15 mld. korun. Na oficiálních stránkách projektu se tvrdí, že dílo bude mít kromě ekonomických přínosů také zlepšení vodohospodářské bilance, protipovodňovou ochranu a pozitivní vliv na životní prostředí zvýšením biodiverzity a obnovou vlhkých biotopů. Tyto přínosy ovšem nejsou nikde podrobně vysvětleny, naopak se řada renomovaných odborníků proti těmto proklamacím ostře vymezila.
 

Dobrou zprávou je, že Vláda ČR je připravena investovat do vodohospodářského projektu s předpokládaným ekologickým užitkem částku cca 15 miliard Kč. Vyzýváme proto k tomu, aby při posuzování projektu byla zvážena i varianta "nulová" z hlediska výstavby koridoru DOL. Pokud by nakonec dílo nebylo provedeno, vyčleněné prostředky by byly investovány např. do ochrany půdy, návratu přírodní krajiny, vodoochranných projektů nebo nádrží pro lidskou a zemědělskou potřebu.

Řádný hospodář by měl učinit tak velkou investici do vodního hospodářství až ve chvíli, kdy bude zřejmé, že investice je nasměrována tak, aby byl její efekt maximální.

Jedná se o projekt, na kterém by měl být široký konsensus a který by měl být prozkoumán ze všech hledisek případných dopadů na životy občanů a životní prostředí. Chybí zde systematická otevřená diskuze na toto téma, stálá pracovní skupina se zastoupením širokého spektra odborníků a podobně.

Asociace pro vodu ČR proto nabízí spolupráci. Naši odborníci jsou připraveni se na takové práci podílet, neboť hlavní činností našeho spolku je ochrana vody a vodního prostředí, její dostupnost a kvalita.


reklama

 
Další informace |
Asociace pro vodu ČR (CzWA) sdružuje na 350 odborníků ze všech oborů vodního hospodářství, výzkumu a vysokého školství. Asociace je členem International Water Association (IWA) a European Water Association (EWA).
foto - Paul Jiří
Jiří Paul
Autor je místopředseda výboru Asociace pro vodu ČR (CzWA).

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (19)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 15:52
Rozhodnutí začít stavět DOL je typický projev vlivu východních despocií, kde diktátorovi ani nenapadne, že by se měl s někým (natož odborníky) vůbec o něčem bavil. Proč?
Vyhráli jsme volby, takže držte všichni huby a krok.
Připadá mi ale dost děsivé, že tahle šílenost vůbec nevadí většině naší společnosti, lidé mu to zase nahází jak dycky.
Odpovědět
va

vaber

9.10.2020 17:41 Reaguje na Pavel Hanzl
vždyť do toho mluví všichni a argument odpůrců jsou jen všeobecné bláboly o škodlivosti ,které říkají o všem co se jim nelíbí,
kromě kopání děr v lesích ,vykopání meliorací a FVE, jsou zelené mozky proti všemu
kdo vládne tak rozhoduje ,až vyhrají ve volbách vaše názory budete rozhodovat
jsem si si jist, že kdyby vládla opozice bude se dělat vše skoro stejně a vy ty stejné kroky budete chválit
politika bude stejná, jen si budou mastit kapsy jiní lidé ,kdy to pochopíte
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 20:53 Reaguje na vaber
To je otrocký názor, který nám ropáci tlačí do hlav už od plyšáka.
Odpovědět
JK

Jan Kropáč

9.10.2020 22:05 Reaguje na vaber
A co tam budete vozit? Dřevo sežral kůrovec a do konce výstavby bude odvezeno v kamiónech, uhlí se těžit nebude. Jeden výrobek z hutí měsíčně, který stejně v hutích musí naložit na náklaďák, aby se dostali do přístavu - to už jej snad odvezou přímo.
Už se těším až na Alze bude způsob dopravy DOL s poznámkou: termín dodání - až naprší a neuschne.
Odpovědět
MV

Martina Vránová

9.10.2020 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Taky mě děsí, že tahle šílenost nevadí většinové společnosti. Ale možná o ní ani nevědí, protože vláda s tím vyrukovala pěkně náhle v čase, kdy je celá společnost bombardována zcela jinou problematikou a není skoro schopna postřehnout jiné věci. Zkrátka si vybrali na zveřejnění záměru tu nevhodnější chvíli.
Že je nutný konsenzus odborníků, je v případě tak ohromné investice jasné (že se nikdo nebude brát na ničí odborný náhled zřetel, je také jasné).
Já jako laik se docela jednoduše ptám: CO tudy vlastně poteče? O ostatních řekách toho tolik nevím, ale o Labi aspoň to, že celé měsíce se dá přejít téměř suchou nohou a lodě do Hamburku stojí a stojí.
Apropos - CO se bude zase ještě, uvšechvšudy, na těch lodích přepravovat? Není krámama zamořený celý svět?
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.10.2020 18:50 Reaguje na Martina Vránová
Uvšechvšudy - pěkné!-) To je K-****, aneb ekol... a ekon... Stoka.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 21:00 Reaguje na Martina Vránová
Samozřejmě, že zemi řídí totální diletanti (nepolitici) je jasné, ale tohle mi připadá už jako záměr, blbostí to být nemůže.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

9.10.2020 17:24
Mně to opět přijde jako promarněná příležitost pro aplikaci přímé demokracie ... rozhodnout by tedy měli primárně lidé, kteří tam žijí. Zda vůbec ten kanál chtějí.
A podobně je s těmi 15 giga ... vedení kraje by mělo říci, zda je pro, aby se vrazily právě do tohoto projektu, či zda by preferovali investice do jiných akcí.
Protože co si budeme namlouvat, ten kanál, pokud bude, má význam především pro ten region.
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

9.10.2020 19:35
Nevím, jaká je v Ostravě poptávka po vodní dopravě. Pokud by tam dostatečná poptávky byla, pak splavnění Odry význam má. Ale propojovat Odru s Moravou přes Moravskou bránu, to je každopádně nesmysl i ekonomicky, bez ohledu na dopady na životní prostředí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 20:03
My nemáme dostavěné dálnice na hranice v Mikulově, Českých Budějovicích, Karlsbadu, Liberci, nemáme propojený Hradec Králové s Olomoucí atd. atd. atd., nemáme ani kopnuto na evropské rychlotrati TGV z Prahy do Berlína atd. atd. atd.
Nejsme schopni spravit hrbatou dálnici v Ostravě, ani ten kousek D1.
A vymýšíme úplnou blbost s DOL!!
To přece nemůže být hloupostí, v tom musí být záměr!
Není to řešení náhodou tady?
https://www.respekt.cz/politika/bis-otevrene-varuje-pred-promorenosti-ceska-ruskymi-spiony?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=Feed%3A+respekt-clanky+%28T%C3%BDden%C3%ADk+Respekt+%E2%80%A2+V%C5%A1echny+%C4%8Dl%C3%A1nky%29
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.10.2020 20:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Já bych v tom spiony nehledal... Je známo, že nejlepší obchod je s lidskou hloupostí. Stačí napsat, že na vodní hladině nejsou výtluky, netvoří se tam zácpy, nejsou tam kolize s chodci (plavci) - zkrátka samá pozitiva, ale o skutečném dopadu a celkové (ekn-ekl) bilanci takticky pomlčet - a ono se najde nemálo prosťáčků, co na to naskočí.

Ale že z toho DOL už jedna řeka vypadla, o tom se příliš nemluví, že není prakticky co vozit ve větších objemech, že investice potřebujeme do stávající sítě rychlejších komunikací - ale hlavně že PROINVESTUJEME...

Prostě s těmi obnaženými hladovými balvany a téměř pětisetletým suchem mě nikdo něpřesvědčí, že sázka na vodní kanály je dobrá investice - při nedobrém stavu silniční a železniční infrastuktury. A až sousedi začnou budovat kanál Dunaj-Mohan-Saale:-)), možná svůj názor přehodnotím...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

9.10.2020 20:51 Reaguje na Karel Zvářal
Já nepíšu přece o tom, jestli je možno někoho přesvědčit o něčem. Já píšu o prioritách naší vlády.
Ty jsou logicky v tom, že se musí dokončit dopravní propojení s Evropou.
A tohle se blokuje.
Proč? Protože někdo nechce, abychom šli do Evropy a má u nás rozhodující vliv.
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

9.10.2020 21:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Myslím, že příliš podléháte konspiračním teoriím. Bývalý kamarád se úspěšně přičinil o zablokování 49-ky, a to tak, že do míst výstavby dovezl zajetého křečka. Na místě (plánovaně) regulovaného potoka nafotil ve dne při téměř nulové hladině:-)) (doneseného-chráněného) raka... Tyto projekty blokují naši lidé, hloupí a zmanipulovaní. Je jich hrstečka, ale využívají výhod demokracie a dokáží tak leta obstruovat potřebné stavby (obchvaty a pod.).

S tím propojením Dunaje a Odry je to podobné, jen ti lidé chodí ve šlajfkách a umně lobují na těch správných místech. Prostě nemůžete dnes očekávat jednotný názor...
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

10.10.2020 08:25 Reaguje na Karel Zvářal
Neočekávám žádný jednotný názor, ale očekávám, že státní správa pracuje, když je tak královsky placená.
Je velmi podivné, že výstavba dálnic se zastavila kousek před hranicemi (že by křečci žili jenom tam?) a mám silný pocit, že výmluvy na ekology jsou zástěrkou něčeho jiného.
Stavební ouřad má právo vyhodit chlapa s křečkem, má přímo povinnost zjistit, jestli v potoce žijí raci a jestli jim ta stavba vůbec ublíží atd. atd.
Jenže to nedělá. Proč?
Proč odmítáme větší integraci v rámci EU, což by zrovna nám přímo fatálně pomohlo?
Proč odmítáme euro?
Proč odmítáme budovat čistou energetiku, proč odmítáme green deal, který jsme podepsali, proč odmítáme spolupracovat na novém zákoně o imigraci?
Proč se chováme, jako bychom do Evropy vůbec nepatřili a vyloženě nás obtěžuje býti národem Evropským?
To není přece naše přirozená pozice, v Evropě jsme historicky žili vždy už od sv. Václava. Kromě 40. let "budování komunismu". A tam vidím ten problém.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

11.10.2020 17:44 Reaguje na Karel Zvářal
Nejen poslední zpráva BIS není žádná konspirační teorie a tvrdá realita.

https://www.respekt.cz/politika/bis-otevrene-varuje-pred-promorenosti-ceska-ruskymi-spiony?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku&utm_campaign=Feed%3A+respekt-clanky+%28T%C3%BDden%C3%ADk+Respekt+%E2%80%A2+V%C5%A1echny+%C4%8Dl%C3%A1nky%29
Odpovědět
Karel Zvářal

Karel Zvářal

11.10.2020 19:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Souhlasím s hradním pánem, že dokud někoho nechytnou, má je za č....e. Tak jak se má hlavní hrdina Jáchyme, hoďho..., bych se chtěl někdy mít:-) To také můžu přijít s reorií, že za všechno můžou Nabatejci... jenže to už tady bylo a dopadlo to tragicky. Do mého života žádný takový nepronikl, a dokud nechytí nikoho v kompromitujícím okamžiku, jsou to mě jen poplašné zprávy.
Odpovědět

Petr Čech

10.10.2020 08:12
Je vidět, že většina zde diskutujících viděla řeku Odru jen v Atlase jako modrou čáru na mapě. Realita je děsivá. 95% trasy z Ostravy - Svinova až k soutoku s Olší je zregulováno. Je to jen nevratně poškozené koryto v krajině které již nejde více poškodit! Pouze velmi malá část tvořící hranici s Polskem meandruje a je cenná. O kousek dál v Polsku již soudruzi stačili opět řeku zregulovat. Za Ostravou je řeka jen vodní dálnice akorát nesjízdná. Splavněním se nic nezkazí.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

10.10.2020 20:42 Reaguje na Petr Čech
Konečně realistický pohled na danou situaci. Mimo Meandrů, které
mají být podle plánů míjeny obchvatem, tu už ta řeka dávno nemá
svůj přírodní charakter. Regulací prošla už za 1.republiky a za
války, kdy se splavněním počítalo Německo. Navrhoval jsem kritikům
průvodcovství celou trasou od soutoku s Olší až třeba k Ostravě,
ale jim hlavně stačí to, že to prosazuje prezident a vláda, tak
to je i bez místní znalosti na nic. Jsem zvědav na reakci Polska
a EU, když by naše vláda odmítla i to zainvestování z fondů EU.
Polsku by splavnění po naši hranici bylo k ničemu a tak by padla
i jejich část splavnění Odry. Možná nás časem k tomu EU dokonce
dotlačí a pak jsem zvědav na reakce odpůrců.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

11.10.2020 11:05 Reaguje na Břetislav Machaček
Mimochodem pokud bude preferována pravobřežní západní verze
obchvatů Hraničních meandrů, tak půjde zcela po území Polska
a to si asi s tím hlavu lámat nebude a bude stavět i přes odpor našich ekologů a akademiků. Na ČR tak zůstane
pouze už ten zregulovaný úsek Odry od Starého Bohumína do
Ostravy, kde už se toho nedá moc pokazit a už ani vrátit řeku do stavu před regulací.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist