Karel Zvářal: Černá zvěř v červené zóně po třech letech od AMP
Policejní drony odhalily doslova kalamitní výskyt, když s večerním šerem vytahovaly z lesů těžko spočítatelné tlupy směrem do polí. Bylo rozhodnuto celou oblast obehnat pachovými a elektrickými ohradníky, aby nakažené kusy nemoc nešířily do okolí. Lovit tempem dvě selata za týden nestačilo, proto bylo nutné povolat skupinu elitních střelců, kteří mohli bdít celou noc vybaveni výkonnými zbraněmi a optikou. Ulovené kusy, spolu s nalezenými uhynulými či odchycenými do klecí, byly odváženy do kafilérie. Celková bilance činila více než 800 kusů, což byla pro mnohé odborníky překvapivě vysoká cifra. V zóně přežilo jen několik málo desítek ostražitých prasat, která byla v hustých houštinách prakticky nelovitelná. Nákaza se však nedostala mimo ohraničenou zónu, což byl zasloužený úspěch pro všechny zúčastněné.
Divočák je inteligentní, bachyně téměř posvátná
Jak k tomuto nevídanému přemnožení mohlo dojít? Pojem „přemnožení“ je přitom mnohými myslivci popírán či relativizován, neboť dokud má zvěř co žrát, je to velmi diskutabilní a snadno zpochybnitelný argument, říkají. V tomto narativu jsou zajedno s jimi kritizovanými ekologisty, kteří také tvrdí, že predátoři se přemnožit nemohou. Ale jak známo, i praví predátoři to dokážou, což bylo nesčetněkrát doloženo zejména v nedávné době u invazivních druhů v nové domovině kolonizované člověkem. Nejen kočky, lišky, krajty aj. páchají nedozírné škody na původní fauně, dokážou to i všežravci v čele s potkanem a prasetem. A to i u nás a ve velmi krátkém čase!Naši myslivci tak napomáhali vydatným přikrmováním, ať už vědomě či nevědomky, populační explozi predátora. Vozíky s pečivem, vlečky se siláží či kukuřičnými klasy byly rozváženy po honitbách s představou, že o to méně bude černá škodit zemědělcům. Prasatům samozřejmě tyhle výkrmny vyhovovaly, cpala se do sytosti a nezapomněla navštívit ani pole či louky. A jelikož si na škody způsobené rytím opakovaně stěžoval i správce golfového hřiště, bylo mezi verzemi přenosu infekce moru záměrné zanesení, což se však šetřením neprokázalo.
Jako omluva na obranu proti vysokým stavům bývá opakováno, že „s tím nejde nic dělat“, a známá klišé typu, že prase je chytré a nenechá se jen tak přelstít, jindy je problém v myslivecké etice, neboť na vodící bachyni se nestřílí, a když nevodí, tak už bývá zpravidla plná (březí), čemuž se rovněž vyhýbají... Bezproblémový lov se tak týká jen selat, lončáků, kňourů a nevodících bachyní. Při reprodukčním potenciálu černé zvěře tato „útlocitná filozofie“ vede k populačnímu boomu, protože běžně spárkatá zvěř mívá po jednom mláděti, u bachyní to však bývá čtyři až osm selat.
Všežravý predátor jako výkonný „biovysavač“
Roztomilá pruhovaná selátka působí zcela neškodným dojmem, tak jak to známe u všech mláďat. Velmi rychle rostou a ve stáří půl roku již dovedou čile přerývat zem a hledat v ní žížaly a hmyz. Starší kusy jsou mnohem výkonnější, není pro ně problém vyrýt na louce hraboše, v lese potom hibernující žábu, plcha, myšici či norníka. S výborným čichem jim samozřejmě neuniknou ani zemní hnízda ptáků, malí zajíčci či srnčata. Živí se rovněž kadavery, neboť jakákoliv živočišná složka potravy jim pomáhá vyvažovat poměrně chudou rostlinnou stravu, zejména v oblastech bez výskytu listnáčů. Žaludy a bukvice milují, na podzim a v zimě je to jejich nejvydatnější zdroj energie. Ještě více jim ale chutná kukuřice, která již od mléčné zralosti poskytuje i bezpečný kryt, takže lovit prasata v tu dobu je dosti obtížné, někdy prakticky nemožné. Proto se mnohde vytvářejí průseky s jinou plodinou, aby posloužily jako místa k možné regulaci.Po sklizni kukuřice se prasata vracejí do lesů, které jsou jejich přirozeným prostředím. Všechna tamní zvířata jsou více či méně na jejich přítomnost zvyklá, neboť se jim dokázala v průběhu časů přizpůsobit, resp. všechny druhy, jak je známe dnes, jsou těmi, co přežily historický predační tlak, a to i ze strany prasat. Spásu alespoň pro část hlodavců, žab a hmyzu ukrytých pod zemí poskytuje hustá spleť kořenů a padlých kmenů, pod kterými jsou ukryti. Pokud tam ale kořeny nejsou, nebo jen slabé, prase je silným ryjem přetrhne, stanou se drobní obratlovci součástí jeho jídelníčku. Ponravy a žížaly, které nebývají příliš hluboko pod povrchem, je schopno vysbírat téměř do mrtě.
Potravní koláč je jen jeden
V dávných dobách, tedy ještě před příchodem člověka, měla prasata v našich zemích jediného nepřítele, a tím byl vlk. Jinde je to tygr, lev či levhart, kteří jsou též jejich významnými predátory. Samotný vlk si na tlupu prasat vedenou zkušenou bachyní netroufne, stejně tak na silného kňoura. Ale početná smečka je schopna svou vytrvalostí a výpady oddělit slabší kus, který napadnou a strhnou. Bachyně selata statečně brání, všechny členy tlupy najednou ale nedokáže, vlci ji střídavým dorážením unaví a svou daň si vyberou.Jelikož člověk kvůli ochraně svých stád vyhubil u nás velké šelmy, musel se sám stát regulátorem prasat, která škodila na jeho polnostech. Ochrana lidských potravních zdrojů vyvrcholila v době Marie Terezie, kdy i prasata byla zcela vyhubena. Naše země tak žila téměř dvě století bez jejich přítomnosti. To byla zlatá éra veškeré drobné zvěře, včetně hmyzu a ryb! Vyjmenovávat, čeho všeho bylo více o jeden až dva řády, by vydalo na dlouhý seznam. Ve druhé polovině minulého století došlo k rychlé expanzi černé zvěře uniklé z obor, která se stala jakousi náhradou mizející drobné zvěře, přičemž sama této genocidě svou žravostí pomáhala! Navíc přibyly další negativní vlivy...
Prasata se aktivitou neomezují jen na les, ale v noci podnikají výpravy do polí, kde se živí jak rostlinnou, tak i živočišnou potravou, včetně hlodavců, mladých zajíců, srnčat či ptačích hnízd. Je třeba si uvědomit, že čím více drobných obratlovců sežerou prasata, tím méně potom zůstává na šelmy a dravce. A jelikož ze šelem jsou loveny dnes jen některé (liška, kuna, jezevec, psík, norek), naopak chráněné jsou medvěd, vlk, vydra, tchoř, lasice, podobně jako všichni dravci, sovy, čápi či volavky, probíhá vzájemný boj o zdroje a přežití i mezi nimi. Smrt slabšího dává život jinému.
Větší šelmy loví ty menší, tj. před vzteklinou vakcinací ochráněná přemnožená liška a kuna zapříčinily úbytek tchoře a lasic, kteréžto loví též výr, orel skalní a káně. Ale i dravci či sovy se navzájem loví, takže vzniká propletenec vazeb, který je dosti složité popsat, lépe je si ho představit na schématu, které např. uvádí ve své publikaci MIKKOLA H. 1983: Owls of Europe.
Myslivost je nutno omladit!
Jak fota z podzimu ukazují, povolaní zde přílišnou aktivitou nepřekypují. A pokud někdo z myslivců v minulosti lovil více kusů (30 prasat za rok), byl některými kolegy napomínán: Stačí, už toho nechej! Je smutné, že varovná zkušenost s uzávěrou a pozvání externích lovců k prozření nepomohla, a situace se opět může vymknout kontrole. AMP se mezitím přiblížil k hranicím naší republiky, takže riziko přenosu do oblastí s přemnoženou černou zvěří je nebezpečně vysoké.Naše myslivost se vyznačuje přestárlou členskou základnou, důchodci tvoří její významnou část. Svůj podíl na tom má i negativní kampaň různých ekologistických organizací, které myslivce označují za bezcitné vrahy zvířátek. Myslivec však není nic jiného, než vykonavatel tradičního řemesla, tj. péče o přírodu a její vyváženou zoologickou složku. Tak jako je potřeba deratizátorů, pracovníků jatek či dřevorubců – a je za zločince či vandaly se nikdo neodváží označit, stejně bychom měli pohlížet i na členy Hubertova cechu. Ponechat vše na tzv. samoregulaci, to bychom během pár let poznali na škodách na polích, loukách, ale i ve skladech či na biodiverzitě. Přitom myslivost je činnost náročná po všech stránkách, to by si měli všichni kritici jít někdy vyzkoušet.
Za obnovení výrovky
Nejen přemnožená prasata je třeba intenzivně regulovat, stejně to platí pro lišky nebo kuny. A není od věci uvažovat i o obnovení výrovky, protože za padesát let se krkavcovití natolik rozmohli, že osídlili města a vesnice, kde plení ptačí hnízda. Také přístup k ochraně dravců by se mohl změnit, přísně chránit jen opravdu vzácné druhy (s početností do tisíce párů), ale hojné druhy, tj. např. poštolku, nepodporovat budkami. Ta je schopna zahnízdit v truhlících na balkonech, a je natolik všestranná, že běžně loví ptáky, zejména v době latence hraboše. Např. vymizení chocholouše má na svědomí právě ona (Fr. Hejl in verb.), neboť někdejší hnízda na plochých střechách, tohoto jinak na zemi hnízdícího druhu, snadno plenila, podobně jako to umí synantropizované straky či sojky.Vatová hnízda moudivláčka, zavěšená jako baňky na koncových větvičkách stromů, kde jsou chráněná před kunou, neodolají útoku zobáku chytré sojky. Ta se měla lovit stále, tak jako vrány či straky, obávaní plenitelé hnízd, ani žábu, ještěrku či malého zajíčka nešetří! Krkavci udolají ve skupině dospělého zajíce, takže i zde je na zamyšlení, zda je přestat chránit, neboť už dávno nejsou vzácní. Kdo někdy viděl jejich početné hejno (i 200 kusů), pochopí, že toto už není normální, a že z toho černého mraku jde doslova strach. Nikdo by asi nechtěl být v kůži zajíce nebo jehněte, které silným zobákem snadno oslepí, a ostatní je jen otázkou chvíle, než oběť zcela utlučou.
Nemožnost regulovat chráněné přemnožené druhy demotivuje řadu myslivců intenzivně lovit lišky a kuny, neboť jejich místo v ekosystému zaujmou protežovaní dravci, krkavcovití a volavky. Proto by stanovení optimálních počtů jednotlivých druhů mělo být v rukou odborníků, spoléhat na selektivní (tj. protekční) ochranu kombinovanou se samoregulací, se jeví jako velmi pochybná cesta. Bude už na dalších generacích, jak se k těmto otázkám postaví. Současná situace ukazuje, že u dlouhodobě přehlíženého trendu drastického úbytku nedávno hojných druhů je nejvyšší čas ke změně. Proto je třeba o dalším směrování ochrany přírody (a myslivosti) vést seriózní diskuzi.
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (64)
Miroslav Vinkler
20.4.2022 08:20Zbyněk Šeděnka
20.4.2022 08:32 Reaguje na Miroslav VinklerKarel Zvářal
20.4.2022 08:56 Reaguje na Miroslav VinklerJinak kavek je místy dost, hnízdí v koloniích ve městech (Malenovice, Holešov, Kroměříž, Pardubice...), ale pryč jsou stromové kolonie, ty doplatily na vzestup skalačky, a ještě více nedávno probíraný sýček. U těch havranů to byl buďto lov pro zábavu (jako Středomoří),nebo možná "modernější" postupy v zemědělství (proti hraboši a tak...).
Jakub Graňák
20.4.2022 09:31 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
20.4.2022 09:43 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
20.4.2022 13:01 Reaguje na Karel ZvářalZbyněk Šeděnka
20.4.2022 13:47 Reaguje na Jakub GraňákJakub Graňák
20.4.2022 14:02 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaMajka Kletečková
21.4.2022 14:28 Reaguje na Karel Zvářal„Psychotropní látka psilocybin, kterou obsahují houby lysohlávky, pomáhá uvolnit mozek lidí s depresí a zmírňuje lpění na negativních vzorcích myšlení. Uvedl to deník The Guardian s odkazem na novou studii, podle které se účinky halucinogenu mohou projevit i několik týdnů od zahájení léčby.
Z výsledků studie vyplývá, že mozek je díky psilocybinu „pružnější“. Látka funguje jinak než běžná antidepresiva, a to i několik týdnů po užití. Podle britských vědců zjištění naznačují, že psilocybin by mohl být vhodnou alternativou léčby deprese.“ (Zdroj. napr. https://www.irozhlas.cz/veda-technologie/veda/lecba-deprese-lysohlavky-antidepresiva_2204181043_zuj)
Miroslav Vinkler
20.4.2022 18:55 Reaguje na Karel ZvářalTeď ani vidu ani slechu.
K těm kavkám - ty skutečně v okolí vymizely a už se nevrátily. A to ještě počátkem 70.let se mládě kavky dalo pohodlně sehnat. Neskutečně chytrý a inteligentní pták (stejně jako vrána).
Zato straky jsou naprosto v pohodě , ty by se snad adaptovaly i na Marsu.
Zbyněk Šeděnka
20.4.2022 19:20 Reaguje na Miroslav VinklerJaroslav Vozáb
20.4.2022 11:29Vezmeme-li v úvahu změny v zemědělské krajině a úbytek drobné zvěře je jasné, že myslivecké subjekty rádi využijí nabídku lovu černé zvěře. Přece jen lov na naháňce je něco jiného než odstřel odchovaného bažanta. Pokud máte les cca 1000 ha, dokážete udělat dvě naháňky pro poplatkové lovce cca 80 lovců s výřadem 100 ks. (poplatek za štont 2000 Kč, zástřelné 2000 Kč/ks, průměrná hmotnost 35 kg, cena zvěřiny 35Kč/kg). Máte příjem 460 tis. Kč za jeden den. Lze s ostatním lovem v takovéto honitbě dosáhnout příjmy cca 1 mil. Kč za rok. Máte tedy zájem mít v honitbě 3 ks bachyní?
Pokud lovíte tuto zvěř zůstávají v honitbě v výhozy a to celoročně odhad je cca 2-4 tuny... Tedy liška, krkavec má hody..
Pokud bezhlavě lovíte co vyleze..., tak zničíte rodinou hierarchii v tlupě a máte další nekontrolovaný přírůstek.
Tato nesmírně chytrá a učenlivá zvěř se neustále přizpůsobuje loveckému tlaku a je mistrem v vyhledávání klidných zón.
Odhadoval jsem počet černé v regionu kde žiji a mohu se přiznat, že jsem ho podhodnotil, narůst odlovů byl mnohde způsoben novou technikou a nárůstem času při korona krizi ( digitální noční vidění, termovize ..., lov bez omezení atd). Já sám předpokládám, že jsme již dosáhli maxima odlovu.
Lukas B.
20.4.2022 12:31naproti tomu znám spousty adeptů myslivosti (ve věku 18 až 55 let), kteří marně hledají sdružení, které by je vzalo za úplně normální členy (tj. chtějí chodit do lesa, brigádničit a starat se, nikoli sponzory spolku za dvě bouchnutí ročně), a jsou ochotni akceptovat dojezdovou vzdálenost mnoho desítek kilometrů. znám spousty zoufalých bezprizorních myslivců, co přišli o honitbu tím, že je o řád přeplatil nějaký šíbr, který tam nasadil svůj personál a chodí si "zastřílet" s obchodními partnery a hraje si na konopišťského následníka trůnu.
Lukas B.
20.4.2022 14:15 Reaguje na Lukas B.Michal Ukropec
20.4.2022 15:30 Reaguje na Lukas B.Zbyněk Šeděnka
20.4.2022 19:23 Reaguje na Michal UkropecJenda
21.4.2022 07:13 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaZbyněk Šeděnka
21.4.2022 14:47 Reaguje na JendaDAG
21.4.2022 08:31 Reaguje na Lukas B.Vezměte to z druhé strany. Honitbu každých deset let pronajímáte a k tomu musíte mít dostatek hlasů (hektarů) na členské schůzi. Většinou jsou do sdružení tedy přijímáni majitelé pozemků a jejich příbuzní.
U nás je polovina členů, která nemá ani hektar, ale jsou součástí komunity.
Pokud se prosadí zmenšení honiteb a větší navázání na pozemky, tak ubude mnoho myslivců. Navíc z toho budou na dosti velké sociální třenice mezi vlastníky a myslivci bez pozemků (někdo velkým zemědělským soukromníkům říká novodobá šlechta).
Situace pana Ukropce mě mrzí myslivost je úžasný koníček a každý kdo ho zbožňuje může být skvělý myslivec.
Je také důležité, kde člověk bydlí. U nás ve sdružení máme hodně mladých, ale v okolních honitbách je myslivců nedostatek a shání koho mohou.
Osobně bych vyhlásil ke každé honitbě přiřadil jeden spolek a do něho by se hlásili jen místně příslušní lidé. To by ovšem bylo stráááááááášššššnéééééé porušení vlastnického práva, a proč by chudáci velcí vlastníci měli zabývat s někým tak bezvýznamným, kdo nemá ani hektar :(
Michal Ukropec
21.4.2022 14:13 Reaguje na DAGZbyněk Šeděnka
21.4.2022 17:11 Reaguje na Michal UkropecKarel Zvářal
21.4.2022 18:33 Reaguje na Zbyněk Šeděnkahttps://www.blesk.cz/clanek/regiony-praha-praha-zpravy/672809/rodinka-divocaku-na-vychazce-na-homolce-plundruji-areal-nemocnice.html
Zbyněk Šeděnka
21.4.2022 18:59 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
21.4.2022 19:07 Reaguje na Zbyněk ŠeděnkaFrantišek Dvořák
24.4.2022 06:39 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
24.4.2022 07:05 Reaguje na František Dvořák1.) Predátor (si!!!) nemůže vyhubit svou kořist, protože co by žral potom, že? Takže vážený pane, zde je řeč o všežravém predátorovi, kterým je (kromě člověka též) prase, liška, kuna, potkan... A všichni, když vyhubili nějaký druh, VŽDY si našli něco k snědku. A když mají málo, sníží svou početnost. Jak prosté...
2) Když tedy (si!!!- má to pod kontrolou, i ti zavlečení) predátor nevyhubí svou kořist (tj. každý, i ten nejzranitelnější druh), PROČ a nač ho potom regulovat? Dává to nějakou logiku??? Regulovat jen tak ze sportu??? Tak to bych byl ostře proti!
Přece: když ho nevyhubí, tak bude VZÁCNÝ, stane se předmětem grantů, výzkumů, bádání, ochrany... Už chápete krátkozrakost svých útočných výpadů?
Buďto platí jedno, nebo druhé! Buďto budeme regulovat systémově VŠECHNY ("přemnožené") druhy, nebo jen ty "škaredé", jako potkan, myši, hraboši... A "ikony" budeme chránit navzdory škodám, které páchají člověku i přírodě!
Takže solidnosti zdar, a vypláchnutým mozkovnám zvlášť!
P.S. Kdybyste ten článek četl POŘÁDNĚ, tak toto všechno tam je. Ale to byste nebyl Vy, aby Zvářal nebyl červený hadr, že...
Karel Zvářal
24.4.2022 08:44 Reaguje na František DvořákFrantišek Dvořák
24.4.2022 12:14 Reaguje na Karel ZvářalDAG
21.4.2022 17:38 Reaguje na Michal UkropecPro mě je myslivost život v přírodě se známými lidmi. Vezmu psa udělám krok ze zahrady a jsem v honitbě.
Včera jsem u nás poprvé v životě viděl dudka. Krásný zážitek. O tom je pro mě myslivost.
František Dvořák
21.4.2022 12:11DAG
21.4.2022 12:50 Reaguje na František DvořákJinak jsem rád, že tu nemáme tolik prasat jako je v článku. Ono i to rozložení množství prasat je o idealnosti prostředí pro divočáky.
František Dvořák
21.4.2022 14:09 Reaguje na DAGKarel Zvářal
22.4.2022 15:00 Reaguje na František DvořákPokud se týká ptáků – ti se vyvinuli nejspíše z tvora, který dnes již nežije – Archeopteryxe. Mě zajímá, jak vyhynul. Mezi příčinami zvažuji i predaci, protože neuměl dobře létat, byl snadnou kořistí. Nebo se vyvíjel k stále lepšímu letu – a novým druhům?? A i dnešní dobře létající druhy mají problém s predací, hnízdí např. jen na 1-2 ostrovech našlapaní jak herinci, všude jinde byli zřejmě vyhubeni. Tak jako v posledních dekádách ubývá např. náš racek chechtavý, nebo tetřívek či tetřev – místy úplně vymizeli. Stejně tak mohly některé druhy v dávné minulosti též být predovány až do úplného vyhubení. Není jich třeba mnoho, ale dle mého přesvědčení tomu tak leckde bylo.
Mně stačí posledních padesát let, které si dobře pamatuji, abych věděl, že i takové plodné a odolné druhy, jako je koroptev či zajíc, mají problém s přežitím. A to jen a pouze kvůli enormnímu predačnímu tlaku predátorů zmíněných v článku. Prostě nízké jednotky procent nedávných stavů. A to nemohu považovat za “normální jev”.
František Dvořák
23.4.2022 05:50 Reaguje na Karel ZvářalKarel Zvářal
23.4.2022 07:11 Reaguje na František DvořákNečekám, že mi odpovíte na to, proč se zvýšenou rozlohou lesů ubylo tetřívků a tetřevů, když s čistšími vodami ubývá racků. Predátor přece nemůůže, že... Ale tato primitivní rádoby argumentace na mě dávno neplatí. A jestli myslíte, že svým blábolením o ničem na tom něco změníte, pokračujte...
Jarek Schindler
24.4.2022 10:45 Reaguje na Karel ZvářalU raka je to snad také jednoznačné. "Někdo" vysadil americké raky jako náhradu za naše a přinesl sem s nimi i mor který je pro naše raky fatální. No a populace decimovaná morem je potom ještě decimovaná vydrou a minkem vypuštěným z farem. Užasná ochranářská práce.
Majka Kletečková
21.4.2022 14:32Jeden z komentujících reagoval na jeden příspěvek pana Schindlera prosbou o vysvětlení mysliveckého paradoxu: „V posledních letech se nám tady usadil vrcholový predátor - ... vlk. Myslivecká veřejnost se vůči němu staví velmi negativně argumentujíce škodami působenými člověku a také historií, kdy ne bezdůvodně byl vlk v naší zemi vyhuben. A pak tady máme druhého téměř vrcholového predátora a navíc neúnavného všežravce - prase divoké, které působí člověku škody neporovnatelně vyšší a v minulosti byl našimi předky ve volné přírodě taktéž zjevně nikoli bezdůvodně vyhuben. Můžete mi laskavě vysvětlit, v čem spočívá tento evidentní paradox v přístupu k těmto dvěma "vrcholovým" predátorům, kdy jeden je považován za téměř ohrožení lidstva v počtu několika desítek jedinců a druhý, každoročně odstřelovaný v počtech atakujících hranici dvouset tisíc kusů (o jejich skutečných početních stavech můžeme pouze spekulovat), se podobné hysterii netěší?“
Jarek Schindler 4.4.2022 14:57 Reaguje na Jakub Graňák „...Už jsem to napsal výše. Diskuze je o sýčkovy a umělém vypouštění hrabošů jako jeho kořisti. Až bude diskuze o vlku a černé zvěři, rád Vám odpovím.“
Teď tu je konečně článek o prasatech. Také mne vysvětlení tohoto mysliveckého paradoxu zajímá.
Jarek Schindler
21.4.2022 21:44 Reaguje na Majka KletečkováJarek Schindler
21.4.2022 22:04 Reaguje na Majka KletečkováNo a nakonec nesouhlasím ani s tvrzením, že "jeden je považován za téměř ohrožení lidstva a druhý se podobné hysterii netěší". Histerie provází oba druhy, záleží z jaké strany se na to člověk dívá."
No a pokud chcete paradox, tak jeden ochranářský. Máme a chceme tu vlky, víc vlků, vlků není nikdy dost. Budou snižovat stavy zvěře, hlavně divočáků. No a zvěře je hodně dělá škody a tak musí myslivci snížit jejich stavy na minimum. Co asi budou ti vlci žrát pokud se sníží stavy zvěře na to minimum? Samozřejmě ovce a další domácí zvířata, těch je zatím pořád dost.
Jo a viděla jste vlky lovit v řepce nebo kukuřici? Tam je totiž pěkných pár měsíců v roce ta černá nastěhována.
Jaroslav Vozáb
22.4.2022 08:25 Reaguje na Jarek SchindlerJeště napíšu jednu poznámku. Do vystřílené oblasti se černá zvěř vrátila proto, že tam jsou potravní zdroje a klid. Nasaje ji z okolí jako houba vodu. Když tam zvěř není, nikdo ji neloví tedy ani neruší.., než se narůstající stavy projeví chvilku to trvá a zvěř se v klidu namnoží.
Ještě k spolkové myslivosti, lov černé je noční individuální.. se všemi důsledky (závist, ustřelování zvěře od sousedů atd..). Lov drobné probíhal ve dne v celé partě, každý dostal příležitost si zalovit. Pokud se lovila drobná tlumila se škodná, pamatuji období kontumací psů a koček, pokládání otrávených vajec atd. Odpoledne se rozdělil výřad a šlo se to probrat do hospody. Spolkovou činnost to podporovalo.
Karel Zvářal
22.4.2022 15:57 Reaguje na Jaroslav VozábS čím nekalkulujete, jsou ztráty na silnících (mnohde polovina tlupy), přirozená mortalita (nemoci), nedosledované kusy – zejména po naháňkách s třiceti i více ranami (běh, ryj, vnitřní …) a také kusy bez plomby… Takže počítat jen s odlovem dle oficiálních statistik a dělat podle toho dynamiku, resp. celkové stavy – já si vždycky řeknu + cca 30%. Prostě těch prasat je více, než se zdá, jak sám jste zmínil.
A co se týká popisované oblasti: věřte nebo ne, u sousedů toho bylo tak málo, že profíci po pár nocích balili kufry – nechodilo skoro nic. Takže ten vzestup je z převážné míry díky plodnosti přeživších a šetřením bachyní. To se traduje od doby cca před deseti lety, kdy pozvaný host, vážený JUDr. dával přítomným přednášky o tom, jaká je černá zvěř pro naši myslivost požehnáním… A když jiný host střelil na naháňce tři bachyně, byl sborově nenáviděn (a prý se “smál jak ****”) . Takže tak to u nás chodí. Tam, kde se loví “holá”, problémy nejsou. Kde je bachna-živitelka, jsou k vidění podobné tankodromy.
Jarek Schindler
24.4.2022 10:29 Reaguje na Karel ZvářalJejich predace je číslo spadající tak akorát do statistické chyby. Podstatně větší váhu má například koeficient přírůstu který se bonitu od bonity významně liší.
Jinak před začátkem "naháňky" MH jasně určuje co se loví a neloví. Záleží tedy na tom co bylo předmětem lovu a né to co za předmět lovu považuje Zvářal.
Dospělá zvěř má u černé zvěře nezastupitelnou roli v přírodní autoregulaci její početnosti. Lovem dospělých bachyň od selat a lončaček docílíte v první řadě pouze to, že ihned jdou do chrutí kusy o váze nad 30 kg. Z jedné potencionální matky jich máte jedním výstřelem hned několik. Ale to jde vysvětlit lidem co mají o hierarchii a vztazích u černé zvěře a dalších souvislostech alespoň nějaké minimální povědomí.
No a černá v lese? Těžko se dovíme kolik různých kalamit hmyzími škůdci se díky ní nekonalo. Atd.
No a k přemnoženosti černé je snad potřeba říci, že její normované stavy jsou u nás kolem 10 tisíc ale prasata jsou normované pouze na ploše 900 tisíc hektarů. Černá je normována pouze v honitbách s více než 500 ha lesa atd. V současnosti se v různém počtu vyskytuje vlastně skoro po celém území ČR. Tedy i v čistě zemědělských oblastech s minimem lesů a tedy na více než 6 milionech ha v počtech kolem 40 až 50 tisíc kusů.
František Dvořák
24.4.2022 06:33Karel Zvářal
24.4.2022 07:11 Reaguje na František DvořákKarel Zvářal
24.4.2022 12:54Víte, mně vůbec nevadí, že se mnou nesouhlasíte. Jste vlastně takový užitečný (slušný) troll, vykáte dokonce s velkým V, což tu není zdaleka zvykem, zde tykají o generaci i o dvě starším pánům, a klidně se to toleruje. Mně stačí, že mi to vezmou do patřičných periodik, a jak s tím naloží samotní adresáti této kritiky, to už je na nich. Já nešetřím ani jednu jednu strany barikády, každá má toho máselka požehnaně.
https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2017/Leden-2017/Zachranime-sycka
https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2018/Srpen-2018/Proc-ubyva-racku
https://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2012/Leden--2012/Fakta-a-myty-o-vlivu-predace
Až to všechno přelouskáte, dejte vědět:-))
Karel Zvářal
24.4.2022 13:22 Reaguje na Karel Zvářalhttps://myslivost.com/Casopis-Myslivost/Myslivost/2012/Brezen--/Trvale-udrzitelna-regulace
Jarek Schindler
24.4.2022 21:27No a výsledek. 16 policejních odstřelovačů ( další 4 řídili vozidlo s termovizí) ulovilo od 16.10. do 22.12.2017 141 divočáků. No a to je myslivci museli zavádět na posedy, a ulovené kusy společně s SVS a hasiči odstraňovát. Je pravda, že ta elita lovila pouze tři noci v týdnu. Takže 16 odstřelovačů x asi 10 týdnů x 3 dny je asi 480 nocí ( osádka vozidla 120 nocí) potřebných k ulovení 141 divokých prasat. Opravdu parádní výsledek. Kolik ulovení jednoho prasete profiky asi stálo?
No a ta fotka "se spleťí silných kořenů, pod které se prase nedostane" to nebude od prasete. Prase ryje tady je to hrabání od lišky nebo jezevce.
Karel Zvářal
25.4.2022 03:52 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
25.4.2022 08:48 Reaguje na Karel ZvářalNo a že někdo střílí na 300-400 m? To má být zásluha? Osobně jsem rád, že většina myslivců střílí na mysliveckou vzdálenost. A ano, myslivci odvedli skvělou práci.
Karel Zvářal
25.4.2022 09:26 Reaguje na Jarek SchindlerA proč by jinak asi zvali specialisty? Aby plckali knedlíkem na 30m? Většina kazatelen je v lese, tam účinnost jejich zbraní nevyužijí. Proto těch úlovků nebylo tolik, neb nebylo dostatek kazatelen na frajplace. Ale určiě pomohli, ne že ne. Od té doby si hrají ("někteří") na Šípkovou Růženku.
Jarek Schindler
25.4.2022 18:17 Reaguje na Karel ZvářalJina učinky zbraní jsou stejné. 308 jako 308. Jen ty puškohledy si normální myslivec asi nekoupí. No a ty ve smýšených honitbách u polí chybějící kazatelny? Černá s večerním šerem vytahuje v těžko spočítatelných tlupách z lesů směrem do polí a myslivci je u vás asi čekaji v těch již dávno tmou zahalených lesích. Měl by jim asi někdo ( Vy) poradít kde ty kazatelny stavět.
Karel Zvářal
26.4.2022 07:16 Reaguje na Jarek Schindlerhttps://www.myslivost.cz/Casopis-Myslivost/Myslivost/2015/Rijen-2015/Vzdalenost-vnadiste-od-posedu
https://www.idnes.cz/zlin/zpravy/premnozena-divoka-prasata-ve-zlinskem-kraji.A150403_2152704_zlin-zpravy_ras
Jarek Schindler
26.4.2022 09:57 Reaguje na Karel ZvářalJá bych řekl, že o kazatelnách by měl hovořit člověk co jich " pár" funkčních z kterých se loví, již postavil. Tím párem myslím samozřekmě alespoń pár desítek.
S lovem je to stejné. Pokud nemá člověk naloveno "pár" set kusů, nevím o čem chce mluvit. Samozřejmě, u nás je odborník každý a stačí mu mít uloven jeden kus na naháńce. No a někteří jsou odborníky na lov i bez toho praktického lovu a uloveného kusu. Není nad takového správně fundovaného teoretika.
Druhý váš odkaz je teprve síla. Tam se to moudry přímo hemží až se člověku chce říci "pane Bože kde se ztratil rozum". Pán pisatel musí být na tuto problematiku opravdu machr a velký odborník.
Jen tak dál.
Karel Zvářal
26.4.2022 10:12 Reaguje na Jarek SchindlerAutor těch slov o šestinásobném přemnožení je myslivec, mudrcu!-))
Jarek Schindler
26.4.2022 10:47 Reaguje na Karel ZvářalJinak opravdu nevidíte, hlavně v tom druhém článku, ty naprosté nesmysly? Je mi jedno kdo ty šílenosti nakonec plodí. Jestli myslivec tak je to ještě horší.
Karel Zvářal
26.4.2022 17:17 Reaguje na Jarek SchindlerJarek Schindler
26.4.2022 19:50 Reaguje na Karel ZvářalDal jste sem odkaz na článek kde se například píše, že : "Změnily se reprodukční zvyklosti. Dnes bachyně rodí i několikrát za rok".
Nepletete si černou s těmi vámi chovanými hraboši, s myší, potkánem nebo králíkem? Ano to jsou druhy u kterých rodí samice mláďata několikrát za rok.
Nebo další perla: "prasata v lese škodí mladým stromkům, které okusují". Paráda. Kdo myslíte, že poškodí víc stromků okusem. Divočák nebo norník?
Jste opravdu přesvědčen o tom, že je divočák noční zvěří nebo bude spíš pravdou, že tu noční zvěř z něho udělal člověk svým tlakem a tam kde má klid je k vidění běžně i ve dne? Samozřejmě nečekám, že některý z výše uvedených nesmyslů z článku vysvětlíte. Vy raději, pokud diskuze nejde podle vašich not, urážíte. Příště rozeberu ty vaše císařské rady a postřehy z vašeho článku v myslivosti.
Máte pravdu, splácávat články podobné vašim se mi opravdu nechce. Někdy dokonce přemýšlím jestli to mají v Myslivosti zapotřebí, otiskovat takové splácaniny.
Jaroslav Vozáb
26.4.2022 10:49 Reaguje na Karel ZvářalOsobně si myslím, že právě klid byl hlavním úspěchem 14 denní kampaně...., černá je velmi citlivá na rušení lovem.
V klidové zóně se nekonali naháňky atd.. Maso nechtěli tak jen stříleli...
Jarek Schindler
26.4.2022 11:17 Reaguje na Jaroslav VozábNo a další otázka potom je: Jakou 14-ti denní kampaň máte na mysli? A skončila opravdu úspěchem?
Jaroslav Vozáb
27.4.2022 08:16 Reaguje na Jarek SchindlerJe tedy jasné, že lovíme více než dříve, tedy strukturálně přírůstek a odlov odhaduji na 1,2. Pokud setrvale roste odlov musíme přírůstek neodlovit 0,9-0,8. Pokud změníme podmínku lovu může se nám toto projevit až za 2-3 roky.
Kampaní jsem myslel nasazení PČR na Zlínsku.
Karel Zvářal
27.4.2022 09:14 Reaguje na Jaroslav VozábJarek Schindler
28.4.2022 05:01 Reaguje na Jaroslav VozábU černé snad roste odlov setrvale? Kde jste na to prosím přišel? Navíc je právě na černé krásně vidět jak v průběhu let se ten odlov mění. Po lovu 220 tisíc v roce 2017 propad na 133 tisíc v následujícím roce, aby v dalším roce vzrostl na 231 tisíc. V předloňském roce potom jen 155 tisíc. Samozřejmě vlivů je více. Semenný rok, mírná nebo tuhá zima. To se na výši lovu projevuje. Jsem zvědavý jaká bude statistika za rok 2021?
Počítám, že v následujících letech klesne výše lovu ke 100 tisícům což by odpovídalo nějakým 20 tisícům metajících bachyní. To potom snad již budou ty nižší desetitisíce požadované panem Zvářalem.
Samozřejmě že vše bude záležet na dalším šíření AMP. No a že se i k nám zase rozšíří je asi jasné.
No a ta kampaň? Něco si o tom zjistěte, protože nebyla ani čtrnáctidenní a s výsledkem, který jsem uvedl výše, ji nepovažuji ani za úspěšnou.