https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/marceln-kolaja-prevoz-hospodarskych-zvirat-v-mrazu-nebo-horku-pravidla-jsou-zastarala-a-chybi-kontroly?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=sekce-z-internetu
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Marcel Kolaja: Převoz hospodářských zvířat v mrazu nebo horku? Pravidla jsou zastaralá a chybí kontroly

20.1.2022
Kamion se skotem vyjel z České republiky 18. července 2018. Od soboty 21. července 2018 stál na hranici mezi EU a Tureckem.
Kamion se skotem vyjel z České republiky 18. července 2018. Od soboty 21. července 2018 stál na hranici mezi EU a Tureckem.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Animal Welfare Foundation
Piráti v Evropském parlamentu podpoří zprávu, která volá po aktualizaci pravidel pro převoz zvířat. Stávající pravidla jsou totiž stará sedmnáct let a podle pirátských europoslanců nedostačující. Požadujeme, aby zvířata byla převážena pouze v teplotách od +5 ºC do +30 ºC, a to maximálně osm hodin v kuse.
 
Je prokázáno, že k porušování stávajících pravidel dochází. V Evropě totiž chybí fungující systém kontrol. Nesmíme přece dopustit, aby se v dnešní době zvířata převážela v mrazu, nebo naopak v neúprosném horku. A to třeba ještě deset hodin v kuse a bez vody.

Nově by u nakládání i vykládání zvířat měl být přítomen také veterinář. Europoslanci chtějí do nového nařízení zahrnout rovněž pravidla pro domácí mazlíčky nebo převoz ryb.

Chceme také zakázat vývoz zvířat do třetích zemí, které nesplňují evropské standardy. Je naprosto neakceptovatelné, aby například desítky českých krav trpěly v rozpáleném kamionu jen protože cestují do Turecka. Chci připomenout reálný případ z roku 2018, kdy podle neziskové organizace Společnost pro zvířata strávilo 57 krav celkem 10 dní v kamionu.

O zprávě budou europoslanci hlasovat dnes odpoledne. Navrhovanými doporučeními se pak bude zabývat Evropská komise.


reklama

foto - Kolaja Marcel
Marcel Kolaja
Autor je poslanec Evropského parlamentu za Piráty.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

reklama

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (12)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

LK

Lukáš Kašpárek

20.1.2022 12:37
Správně.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

20.1.2022 16:44
Nově by měl u nakládání a vykládání zvířat být přítomen veterinář a zvířata by se neměla přepravovat v zimě a v horku. A domysleli evropští Piráti, jak to udělat? Veterinářů máme omezený počet (a platí to v celé EU), nakládky a vykládky probíhají po celé EU na tisících místech každý den. Že by se té bohulibé dozorové činnosti ujali sami poslanci EU? Mohli by makat na směny - ráno u nakládek, odpoledne v parlamentu. A přeprava mezi + 5°C a + 30°C - kromě jara a léta to vypadá, že Evropané si dají půst od masa. Skot snáší nízké teploty výborně, ale protože je Pirátským poslancům kolem 0°C zima, zatrhneme přepravu zvířat, protože si myslí, že zvířata jsou na tom stejně? Prosím, promýšlel ten návrh někdo, nebo je to takhle nesmyslně schválně?
Odpovědět

Viktor Šedivý

20.1.2022 18:13 Reaguje na Marcela Jezberová
> nebudou veterináři, nebude přeprava
> nebude přeprava, nebude se obchodovat
> nebude se obchodovat, nebude maso

No a budeme tam, kam nás (nejen zelení) progresivisté chtějí dostat.
Není nutné maso "úředně zdražit" nějakou daní. Stačí navymýšlet si tolik nesmyslných povinností, že jeho cena raketově stoupne. A budou drze říkat, že to tržní mechanismy jsou na vině.

Jo a vymyslí se nějaká přídělová dávka pro chudé, aby měli aspoň občas na trochu živočišných bílkovin.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

20.1.2022 22:29 Reaguje na Viktor Šedivý
Když nebude přeprava, tak budeme vyvážet méně živých zvířat. Místo vývozu živých zvířat budeme, doufám, vyvážet něco s vyšší přidanou hodnotou. Zatím vyvážíme živá zvířata a mléko a dovážíme zpracované maso a mléčné výrobky.
Odpovědět
MJ

Marcela Jezberová

21.1.2022 14:09 Reaguje na Majka Kletečková
No jo, ale takhle nebudeme vyvážet ani to maso, protože zvířata nedostanete půl roku na jatky kvůli počasí a ve zbylém půl roce kvůli nedostatku veterinářů.
Odpovědět
PB

Peter Bank

30.1.2022 23:51 Reaguje na Marcela Jezberová
Tebe dostat na jatka babo, ať poznáš jaký to je, když toto dokāžeš psāt ! Však se karmicky dočkāš !
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.1.2022 14:14 Reaguje na Majka Kletečková
Kdyby takové "něco s vyšší přidanou hodnotou bylo", už se to dávno vyváží. Jenže nic takového není - a nedělejme si iluze, nebude. Utahují se šrouby regulací, ceny energií letí nahoru, stabilita jde do háje, protože nevíte dne ani hodiny, kdy se kvůli nějaké pošahané ideologii něco zakáže.

Doba, kdy nové myšlenky přicházely z Evropy, je bohužel pryč.
Ale ještě nějakou dobu můžeme relativně v klidu přežívat, pokud si nebudeme aspoň ty jednoduché činnosti příliš komplikovat.
Odpovědět

Viktor Šedivý

22.1.2022 21:00 Reaguje na Viktor Šedivý
Nebo řečeno jinak - až budeme vyvážet čipy, můžeme si omezit obchod se zvířaty. Ale až poté, ne předtím. Aspoň něco totiž vyvážet musíme, bez ohledu na to, jak se ta komodita nebo manipulace s ní komukoli líbí.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.1.2022 07:11 Reaguje na Marcela Jezberová
když globalizace, tak se vším všudy..i s převozem zvířat po celé Evropě...ono tvrdit, že maso je ekologicky zpracované, když projede třema státama než sae dostane na pult do obchodu asi moc říct nejde...
Odpovědět
JV

Jan Vašák

21.1.2022 14:05
Přepravou zvířat se občas přímo nebo i nepřímo zabývám a můžu konstatovat, že podmínky se postupně utahují tak, že se stávají skoro nesplnitelnými. Myšleno tak, aby to ještě mělo nějaký aspoň trochu ekonomický rozum.

Přitom je to bohužel vždycky stejné. Máme nastavená pravidla, které někdo poruší, nebo třeba i systematicky porušuje. To je samozřejmě problém, ale ten se nikdy neřeší tak, že by ten daný subjekt přišel o licenci, nebo dostal flastr. Řeší se to peticí a zákazem, případně takovým zpřísnění, že se to už nedá dělat.

Jen dodávám, že jsem za to, aby se nevyplatilo vozit zvířata přes půl Evropy na jatka, zvíře, má-li se porazit, nemělo by zbytečně cestovat. Ale nesmí se znemožnit přeprava zvířat, která jsou důležitá pro chovatelskou práci.

Už teď mám při kontrolách mnohdy pocit, že ukazuju životopis, ve kterém je podstatnou částí profesního života funkce "dozorce v Osvětimi". Už teď si moc neumím představit, že se to celé ještě zpřísní, ačkoli to předpokládám...
Odpovědět
IP

Iva Prokopová

21.1.2022 17:12
Jaksi postrádám smysl transportů živých zvířat pře půl světa.Stejně je čeká porážka v cíli.Proč se tedy nevozí maso v půlkách,pokud ta dotyčná země má potřebu masa,nebo rituálních porážek,tak ať si ve své zemi tato zvířata vykrmí.Samozřejmě pokud jde o chovatelský přesun,je to asi něco jiného a třeba dostihoví koně, mají zcela jiné podmínky než např. skot.Za mě zrušit transporty živých zvířat 100%
Odpovědět

21.1.2022 23:25
Mě by zajímal kořen problému a to, proč se někomu vyplatí tahat ty živá zvířata na takové dálky. Nejsem žádný vegetarián. Maso mám rád, ale zároveň si myslím, že ta zvířátka by měla mít důstojné živobití pokud je to možné, což víme, že v mnoha provozech jde. Přepravu na velké vzdálenosti nechápu. Nechť se porazí v místě a maso ať se vozí chlazené, stařené do destinace určení.
Odpovědět
 
reklama
reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Econnectu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist