https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/marcel-kolaja-ekologie-versus-marketing.pokud-chceme-skutecnou-udrzitelnost-nesmi-firmy-zakaznikum-lhat
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Marcel Kolaja: Ekologie versus marketing. Pokud chceme skutečnou udržitelnost, nesmí firmy zákazníkům lhát

19.1.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Zdroj | Pxhere
Ekologicky neutrální! Šetrné k planetě! Ohleduplné k životnímu prostředí! To jsou jen některé příklady „zelených“ tvrzení, které na běžného spotřebitele křičí z uliček supermarketů, drogerií či obchodů s oblečením. Až by se zdálo, že drtivá většina nabízeného zboží planetu nejen nezatěžuje, dokonce jí pomáhá. Bohužel, často jde jen o marketingovou iluzi.
 
Problematika tzv. Greenwashingu, tedy lakování vlastností zboží „nazeleno“, se v posledních letech dostává čím dál vice do popředí pozornosti. Například podle studie, kterou v roce 2020 provedla Evropská komise, je nejasné, zavádějící nebo nepodložené každé druhé tvrzení označující zboží za ekologické nebo klimaticky neutrální. U 40 % výrobků není pro jistotu taková nálepka odůvodněna vůbec. Zájem lidí o udržitelnější život přitom roste. A s tím stoupá i tlak na marketingová oddělení, aby své produkty těmito slovy označovala. Zodpovědný spotřebitel se tak snadno může stát obětí klamavé reklamy.

Evropský parlament proto během lednového plenárního zasedání schválil finální podobu směrnice o posílení postavení spotřebitelů v ekologické transformaci. Cílem je zajistit, že zákazník bude vědět, co si vlastně kupuje. Pokud tedy výrobce použije některé z konkrétních environmentálních tvrzení, bude muset dokázat, že si jej zboží skutečně zaslouží. Transparentní systém certifikace umožní zákazníkovi zjistit, která opatření společnost pro emisní neutralitu výrobku přijala. A dodržování těchto pravidel bude pravidelně kontrolováno.

Neuniknou ani ty firmy, které dnes vydávají své zboží za klimaticky neutrální za pomoci uhlíkových kompenzačních schémat. Ta totiž uhlíkovou stopu výrobku často nijak neredukují, mnohdy je tomu právě naopak. Nálepka zdánlivé uhlíkové neutrality vede k vyšší ceně výrobku, ale ve skutečnosti také k vyhýbání se skutečným snahám emise snižovat. Zákazník si myslí, že pomáhá přírodě. Ve skutečnosti si jen připlatí. Proto Evropský parlament rozhodl o zařazení této praxe na seznam nekalých obchodních praktik.

Ani tím ale sada novinek nekončí. Směrnice totiž zavádí také takzvané skóre opravitelnosti. To spotřebiteli pomůže při rozhodování o nákupu jednoduše posoudit, jak snadné bude zboží v případě poruchy opravit. V kombinaci s dalšími legislativami, jako je nařízení o ekodesignu udržitelných výrobků nebo právo spotřebitele na opravu, se tak bude moct každý vyhnout zbytečnému vyhazování výrobků.

Planetu máme jenom jednu. Mnoho lidí proto uzpůsobuje svůj přístup k nakupování a spotřebě. Bohužel, dokud bude ekologie jen marketingová nálepka, za kterou se může schovávat prakticky cokoli od skutečné udržitelnosti až po nekvalitní zboží na několik použití, bude i pro ty nejvíce zodpovědné z nás složité zajistit, abychom přírodě pomáhali. Zelená transformace se proto neobejde bez posílení práv spotřebitelů. Aby každý mohl dělat skutečně informovaná rozhodnutí.


reklama

 
foto - Kolaja Marcel
Marcel Kolaja
Autor je poslanec Evropského parlamentu za Piráty.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (11)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

SV

Slavomil Vinkler

19.1.2024 08:07
Co to je "lhát". Jak víme, že OZE + Elektroauta jsou dostatečně ekologická?
Odpovědět
ss

smějící se bestie

19.1.2024 08:44
No, hlavně nesmí lhát zelený a mejstrým/hlídací psi demokracie, že !
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.1.2024 12:41
Dobrý den pane Kolajo

Nedopadne to hlavně tak, že když zpřísníte pravividla, budou se jen sofistikovaněji obcházet? Tak to prostě ve světě běžně chodí. Jestli by nebylo lepší spíše provést radikální změnu ve způsobu řešení globálního klimatického rozvratu, který by automaticky propagandistickou sílu greenwashingu silně utlumil.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

19.1.2024 14:35
jak se říká, ryba smrdí od hlavy. To nám tu napíše člověk, co seděl pět let v EP
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

19.1.2024 16:37
Vítám tohle omezení prostoru pro klamavé reklamy a nekalé obchodní praktiky. Posílí to práva spotřebitelů a vydělá na tom i většina firem, které jsou k ŽP ohleduplné a usilují o skutečnou udržitelnost. Pokud vzroste šance vyhnout se zbytečnému vyhazování některých výrobků, tak tomuto trendu s radostí zatleskám.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

19.1.2024 22:20 Reaguje na Majka Kletečková
Ano, míří to jistě na velký nešvar. Jenže směrnice je jedna věc a její vlastní provádění druhá. Velmi podobné je to s klimatickými závazky. Měli bychom opouštět představu, že co je slíbeno či napsáno ve směrnici rovná se realita. Takto tento svět funguje stále méně.
Odpovědět
HH

Honza Honza

20.1.2024 06:56
a jak je to se samotnými výrobky OZE?
elektroauta by byla ekologická, kdyby měla vyměnitelnou baterii a nebyly to výrobky na 5 let životnosti: každý soudný člověk musí uznat, že by to byla nezměrná zátěž přírody
baterie by byly ekologické, kdyby jejich výroba a recyklace byla ekologická. Jaká je zátěž přírody vlivem dolů na lithium, další suroviny, plasty? Máme podporovat sadu velkých baterií do každé domácnosti? Je to ekologické?
i u samotných panelů FV nutno požadovat vyšší životnost ale hlavně ekologickou recyklaci
Proč se o to ekologové nezajímají? Je to naprosto povrchní a falešný přístup k ekologii.
Dotace nutno směřovat do výzkumu a vývoje smyslplného úložiště energie z FV- pro možnost lokálního užití, přesouvat tuto energii po síti je nemožné. Vyrábět 10MW v létě a nevědět co s tím není odpovědná ekologická strategie- je to jen podpora ohřevu bazénů a klimatizací a elektroaut pro podnikatele= podpora nadměrné spotřeby, konzumního způsobu života, což s ekologií nemá nic společného.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

20.1.2024 08:02 Reaguje na Honza Honza
jste odhalil, onu rybu v systém o které píšu výše.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

20.1.2024 20:44 Reaguje na Honza Honza
Ano, tak to chodí, když o tom rozhodují politici pod vlivem zelených lobistů.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

21.1.2024 10:26
Všechno něco stojí. Zbytečná certifikace a další nálepky pouze vše ještě více prodražují. Přitom spotřeba neklesá a cílem je pokud možno vše nakoupit na jednom místě. Takže místo aby se zjednodušila legislatíva ohledně podpory malých místních producentů, koupě "ze dvora" atd, budeme certifikovat a certifikovat a dávat nálepky. Žádná nálepka ještě neučinila výrobek ekologičtější a jen ten výrobek celý tento proces prodražuje. Co bych považoval za důležité je opravitelnost a univerzálnost. Tady se dá snížit spotřeba.
Odpovědět
ig

21.1.2024 15:22
Firmy musí lhát, protože to jejich zákazníci požadují. Aby měli podklady pro své vlastní lži, které od nich požadují ti další v řetězci. Takhle se to vymyslelo, takhle to bude dodržováno.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist