https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/marekn-vorsilka-kozesinovym-farmarum-ma-stat-prihrat-180-milionu-korun-nikdo-nevi-proc
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Marek Voršilka: Kožešinovým farmářům má stát přihrát 180 milionů korun, nikdo neví proč

15.5.2020 | PRAHA
Kožešinová farma.
Kožešinová farma.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Sněmovním zemědělským výborem v únoru prošel návrh na výrazný nárůst finančních kompenzací pro majitele zakázaných kožešinových farem. Do kapes původních chovatelů by tak mělo ze státní kasy přitéct necelých 180 milionů korun.
 
Ministerstvo zemědělství, které doporučilo výboru návrh schválit, ale není schopné vysvětlit, jakým způsobem k navrhovaným kompenzačním částkám, mnohonásobně převyšujícím původní investice farmářů, přišlo. O návrhu budou v příštích týdnech hlasovat poslanci v rámci projednávání novely zákona na ochranu zvířat.

Zakázané kožešinové farmy mají díky pozměňovacímu návrhu poslankyně Margity Balaštíkové (ANO) získat nárok na fixní kompenzace ve výši 6900 Kč za norka a 5400 Kč za lišku, což má státní rozpočet přijít celkem na 176 milionů korun. Podle odůvodnění návrhu má jít o kompenzace investicí, které chovatelé několik let před nuceným ukončením provedli za účelem přizpůsobení klecí evropským standardům. Návrh však nijak neodůvodňuje, na základě jakých podkladů byly tyto částky stanoveny.

Navrhované kompenzace jsou přitom mnohonásobně vyšší než by odpovídalo údajům, které v minulosti veřejně uváděli samotní chovatelé.

Například majitel největší norkové farmy ve Velkém Ratmírově má nyní dostat z peněz daňových poplatníků 100 milionů korun, přestože dle svých slov do chovu investoval pouze 30 milionů korun. Majitelka farmy ve Vítějevsi odhadla hodnotu své farmy na 4 miliony korun, daňoví poplatníci jí však nyní mají zaplatit 24 milionů korun.

Na českých kožešinových farmách bylo chováno zhruba 25 tisíc lišek a norků, zvířata byla usmrcována v plynových komorách nebo elektrickým proudem pro využití v módním průmyslu. Po dlouhých debatách byl nakonec v roce 2017 schválen jejich zákaz, poslední kožešinové farmy tak skončily na začátku minulého roku. Za uzavření farem požadují majitelé od státu kompenzace.

Obránci zvířat nikdy nebránili přiměřeným kompenzacím pro majitele zrušených kožešinových farem, jejich výše ale musí odpovídat reálné ekonomice těchto farem a musí být podložena seriózními analýzami. Zásadně odmítáme, aby se z těchto kompenzací stal zlatý důl, ze kterého několik bývalých chovatelů na úkor daňových poplatníků pohádkově zbohatne.

Chceme upozornit na podivnou roli ministerstva zemědělství, které návrh poslankyně Balaštíkové poslancům doporučilo ke schválení, aniž by si k navrhované výši kompenzací nechalo zpracovat jakoukoli ekonomickou analýzu. Neexistenci takové analýzy ministerstvo potvrdilo v odpovědi na žádost dle zákona o svobodném přístupu k informacím. Lze přitom předpokládat, že právě toto doporučení ministerstva přesvědčilo poslance zemědělského výboru, aby pro návrh hlasovali.

To, že se nějaký poslanec nechá zlobbovat, aby do zákona propašoval znění přímo ušité na míru něčím soukromým finančním zájmům, není nic zas tak překvapivého. Mnohem víc mě zarazilo, že s tímto návrhem bez jakékoli kritické reflexe vyslovilo souhlas i ministerstvo zemědělství. Ministerstvo s veškerým svým odborným aparátem prostě jen tak kývlo na to, aby se téměř 200 milionů korun ze státního rozpočtu rozdělilo devíti soukromým subjektům, aniž by to mělo podložené jakoukoli analýzou, zda je tato částka přiměřená a odůvodněná. To je naprosto skandální.

Lze jen spekulovat, jestli za tím stojí hloupost, šlendrián, korupce nebo něco jiného. Nemohu vyloučit, že jde o cynický kalkul, kterým se agrární sektor snaží kožešinové kompenzace schválně předražit, aby se pak mohl bránit dalšímu zpřísňování ochrany zvířat a strašit, jak to bude zase drahé. Náznaky v tomto duchu vidíme již nyní, když se ministerstvo snaží všemi silami zabránit tomu, aby byl u nás schválen zákaz klecových chovů slepic, přestože tento zákaz podporuje drtivá většina české veřejnosti.

Pokud by tento návrh poslanci nakonec schválili, mohlo by to pro Česko znamenat sankce za porušení práva EU. Evropské právo totiž zásadně zakazuje podporu soukromých subjektů ze státních prostředků, aby nedocházelo k jejich zvýhodnění na jednotném trhu.

Stát by neměl lehkovážně rozhodnout, že nějakému podnikateli věnuje 100 milionů korun. Pokud kompenzace přestane plnit původní funkci smysluplné náhrady zmařených investic, může se jednat o nepřípustnou státní podporu, která je způsobilá narušit hospodářskou soutěž vnitřního trhu.

Poskytování přímé státní podpory v jakékoliv formě je obecně zakázané, až na výjimky, u kterých je nutné splnit velmi přísná pravidla podléhající kontrole Komise EU. Nic takového se zde evidentně nestalo - návrh se nenápadně objevil v novele zákona bez odpovídající kvalifikované úvahy a prověření souladu s právem EU.

Porušení evropských předpisů přitom může Českou republiku stát další nemalé peníze daňových poplatníků.


reklama

 
foto - Voršilka Marek
Marek Voršilka
Autor je předseda spolku OBRAZ – Obránci zvířat.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (39)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ig

15.5.2020 11:23
Každá sranda něco stojí. Ochránci zvířat (a zřejmě i většina voličů s nimi, jinak si nedovedu vysvětlit, že by to mohlo projít) si přáli pro své vlastní potěšení zlikvidovat farmáře, pěstující kožešinová zvířata. Jenže zapomněli, že diktatura proletariátu už skončila a že každé rozhodnutí sebou nese odpovědnost. V tomto případě povinnost nahradit farmářům škody. Ony totiž nejsou jen v nákupních cenách zvířat, ale mnoha z nich to zlikvidovalo celoživotní dílo a teď pár roků před důchodem nemají nic, umí sice chovat norky, ale vykládejte to při pohovoru na pozici skladníka u Amazonu... Za mě by měla být ta kompenzace ještě větší a ještě víc voličům otřená o čumák, aby si lidi uvědomili, že takhle soudruzi ne.
Odpovědět
Šimon S.

Šimon S.

15.5.2020 12:14 Reaguje na
Tak jestli nazýváte celoživotním dílem provoz koncentračních táborů pro stovky a tisíce šelem, tak je s vámi opravdu něco špatně a s provozovatelem ( dnes naštěstí bývalým ) dvojnásob.

Dobře, že ta ukrutnost skončila.
Odpovědět
ig

15.5.2020 14:27 Reaguje na Šimon S.
Ale ano, když si to voliči přáli, tak skončila. Ale nutně musí pokračovat odškodněním. Nelze měnit pravidla hry tak, aby to někoho poškozovalo.
Odpovědět
pp

pavel peregrin

15.5.2020 15:46 Reaguje na
Naprosto přesně řečeno.
Odpovědět
KS

Krejcar Stanislav

15.5.2020 21:00 Reaguje na
Ano máte pravdu. Nakonec dnes je moderní si díky koronaviru natahovat ruku - dělají to hospodští, divadelníci, tak proč ne i chovatelé. Chov kožešinových zvířat na všech kontinentech zeměkoule byl výnosným podnikáním. Nakonec ani klecové chovy nebyl výdobitek socialismu ale podnikavých kapitalistů od nichž to jezedáci spolu s tehdejším ministrem zemědělství převzali.České kožešnictví a zpracování kožešin mělo ve světě zvuk už dávno před mnichovskou zradou a nástupem komunistů. Bude srandovní, až podobně jako prostitutky budou požadovat ušlý zisk všechny ty majitelky množáren koček a psů, jež podnikají i legálně s vědomím zastupitelů obcí a měst v regionech. Ještě,že máme tak bohatý stát a ČNB, jež na to peníze a náhrady najde.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.5.2020 21:49 Reaguje na
Vy jste ani nečetl ten článek, že? Tam píšou, že ženská sama ocenila farmu na 3 milióny a stát jí má vyplatit 24 mega.
Za ty původní 3 člověk v důchodu vyžije, ne?
Odpovědět
ig

15.5.2020 22:38 Reaguje na Pavel Hanzl
Ovšem, že jsem četl. Ale vím, jak zkreslené bývají představy o tom, že 3 mega jsou obrovský balík :-)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.5.2020 06:56 Reaguje na
O tom se přece nebavíme. Proč má stát vyplatit 24 mil za farmu s cenou 3 mil?
Odpovědět
ig

16.5.2020 08:33 Reaguje na Pavel Hanzl
Protože za 3 mil se taková farma rozhodně nedá pořídit, to je zjevně hrubě podhodnocené. Něco jiného by bylo, kdyby za paní před přijetím zákona přišel například pán z ÚZSVM a vyjednal koupi farmy za 3 mil. To by byla kupní cena a bylo by to ok. Teď už je to dodatečné odškodné za způsobenou škodu, která podle mé verze citu pro spravedlnost musí zahrnovat i tzv. jinou škodu a částka je tudíž významně vyšší.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

16.5.2020 09:27 Reaguje na
Jsem zvědavý, jak se stát odškodní všem, kteří zbankrotují, nebo budou těžce poškození drastickými nařízením kvůli koronáči. Turistický byznys kompletně, hospody taky, další navazující služby jakbysmet. To by musel natisknout bilióny.
Proč teda jen kožišníci, kteří dávno věděli, že ten jejcich byznys je na odpis.
Odpovědět
ig

16.5.2020 09:59 Reaguje na Pavel Hanzl
Nijak. Koronavirus je vyšší moc (ledaže by se ukázalo, že jej někdo syntetizoval :-)) a tam se neposkytuje odškodnění, ale pomoc. A kožešnický byznys není na odpis, trh na kožešiny pořád je, sám mám u své "arktické" bundy na kapuce kožešinový lem.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.5.2020 10:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Stát neochránil tyto podnikatele před politickými extrémisty s vazbami na neonacismus (první zákony na "ochranu zvířat" byly z dílny NSDAP).

Spolky na ochranu zvířat byly jednou z nejsilněji kolaborujících složek české společnosti po celou dobu protektorátu, proto byly po osvobození zlikvidovány. Jejich vinou například uhynula (nebo byla vybita) téměř všechna zvířata z prvorepublikové brněnské ZOO, takže se musela po válce zakládat prakticky zcela znova.
Bohužel, ochránci zvířat, kteří se tu vynořili po roce 1989, na tyto neblahé tradice navázali a toto stigma nesou dál.
Odpovědět

Jan Šimůnek

15.5.2020 13:13 Reaguje na
Tyhle lidi nikdo nevolil; před normálním voličem jsou profláklí. Je třeba se podívat na to, kdo pro toto svinstvo ve Sněmovně a Senátu zdvihl ruku (tedy šel na ruku aktivistům s nulovou podporou voličů) a zatnout příslušným stranám tipec při následujících volbách.
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.5.2020 18:45
Dobře, že ty strašné koncentrační tábory pro kožešinová zvířata u nás přestaly existovat. Nechápu, jak jich může být v dnešní době někomu líto. Bývalých velkoponikatelů v této oblasti je mi líto asi tak stejně jako bývalých otrokářů. Už dávno jsou kabáty a čepice z norků a lišek nahraditelné jinými materiály, takže se bez nich lze bez problémů obejít.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.5.2020 10:25 Reaguje na Majka Kletečková
Tak samozřejmě ze syntetický kozisek vyrobeny z ropných produktů je mimořádne ekologicky produkt a nahradí pravou kozesinu ☺. Btw. mela jste někdy čepici z lišky?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

15.5.2020 18:55
Je správné, že bývalí velkochovatelé dostanou kompenzaci za vynucené ukončení jejich podnikání. Ale MZe by mělo rozumně vysvětlit, na základě čeho to má být ona navrhovaná částka. Přece musí existovat nějaká analýza, ze které návrh vychází. Když MZe zdůvodní a vysvětlí navrhovanou výši kompenzací, tak třeba pak i obránci zvířat proti návrhu nebudou nic namítat, pokud bude částka opodstatněná. Takhle to vypadá, jako by si navrhovanou výši náhrady za ztrátu podnikání někdo jen tak vytáhl z břicha.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

15.5.2020 21:50
Ta farmy patřily Agrofertu? Asi jo, jinak by to jelo úplně jinak.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.5.2020 08:53
Vidim ze můj předchozí příspěvek byl vymazán. Ze by snad cenzura na Ekolistu :-)? Ze by se snad pravda ekologistum nehodila :-)? Jak je to možné :-)?
Odpovědět
ig

16.5.2020 12:39 Reaguje na Hunter
Taky se mi už stalo u vcelku bezkonflikntího příspěvku, tipuju to spíš na redakční systém, který bych chtěl trochu poladit (ale zase prachy...)
Odpovědět
Hu

Hunter

16.5.2020 14:08 Reaguje na
No me se to stalo už několikrát a ze by systém náhodne mazal z cele diskuze jenom me? To by byl zajímavý system😀. Asi náhoda 😀. Spis někoho sere ten můj nick a nazory😀. Dřív jsem to neřešil ale teď jsem se už obrátil na redakci.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.5.2020 14:11 Reaguje na
To ig: když se něco stane jednou, je to náhoda. Když se něco stane dvakrát tak už to náhoda není. A když se něco stane 3x, tak je to zlý úmysl😀.
Odpovědět
ig

16.5.2020 16:59 Reaguje na Hunter
Tak to už je hodně. Ale pravda je, že kdybych počítal, kolikrát se mi příspěvek naopak uložil duplicitně, tak bych byl naopak v plusu :-)
Odpovědět
pp

pavel peregrin

16.5.2020 16:00 Reaguje na Hunter
A s ním zmizela i moje reakce na váš příspěvek. Beru to s nadhledem.
Odpovědět
PD

Petr Difko

16.5.2020 09:43
Tohle mě připadá jako ten případ s paní co bránila výstavbě dálnice u Hradce Korálového.Můžeme polemizovat jestli by taková farma v provozu stála 3 mil. nebo 6 mil.Zde by měl stát říci jasně že např.norek má cenu x a klec cenu také x. Ale tohle je opravdu uděláno na něčí podnět aby stát(pokladník) vydal mnohem více než je cena takové farmy.Protože je jasné že tyto farmy musely snižovat počty chovaných zvířat a to z důvodu že klesal zájem o kožešinu v celém světě. Možná bychom se dočkaly za několik let že by zanikly sami a pak by nedostaly vůbec nic.Já jsem osobně za to ,aby tyto koncentráky dostaly co nejméně protože si v minulosti nahrabaly dost.Podle mě je to stejné jako ulovit nějaké zvíře jen z toho důvodu aby mi pak jeho kůže nebo hlava vysela na zdi doma.Tam by také měl stát vyplatit odškodné za to že také zakazuje (z důvodu ochrany div.zvířat).
Podle mě každé zvíře které je zabito jen jako trofej (kožichy považuji jako trofej) by mělo být trestáno takovými tresty aby už lidstvo pochopilo že vše co je na naší planetě má svoje místo a hlavně je velice důležité pro přírodu ale hlavně pro nás lidi.Když vyhyne něco tak vyhyne následně mnoho dalších tvorů a rostlin.Dnes už není žádáním tajemstvím že kdyby vyhynuly včely tak vyhyne člověk.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.5.2020 10:03 Reaguje na Petr Difko
Zkuste se nejdřív naučit pravopis, zejména i a y, pak možná pochopíte rozdíl mezi visela a vysela☺☺☺.
Odpovědět
AD

Andrea D

19.5.2020 00:09 Reaguje na Hunter
Pane “Hunter”, nekomentujte cizí pravopis. Mrkněte na svůj příspěvek z 16.5. ve 14:08 a zopakujte si pády. Máte hrubku hned ve druhém slově.
Odpovědět

Jan Šimůnek

16.5.2020 20:55 Reaguje na Petr Difko
Cena takové farmy odpovídá +- finanční částce, která by, uložena v bance, přinášela stejný výnos (jaký přinášejí např. bankovní účty). To věděli ekonomové už někdy v 18. století a z nich (respektive jejich následníků) to vykradli i Marx a Engels.
Protože úroková míra je v současné době velice nízká, je ta částka prostě vysoká. Mimochodem, tu úrokovou míru tlačí dolů EU (a my jsme na tom s korunou ještě dobře, podstatně lépe než kdybychom měli euro).
Takže si, soudruzi, můžete jít stěžovat leda na nádraží do lampárny, nejlépe v Bruselu na hlavním nádraží, jestli tam něco takového mají.
Odpovědět
mr

22.5.2020 23:02 Reaguje na Petr Difko
Asi jste spadl s jahody přímo na znak - stát má akorát srazit kramfleky a cálovat, když prosadil takový nesmyslný totalitní zákon. Cenu určuje leda trh. Trh tvoří prodejce a kupec. Stát do toho nemá co kecat. O jakých koncentrácích tu hloupě žvaníte??? Viděl jste někdy, jak se žilo v koncetráku? Srovnáváte zaujatě dvě věci o nichž naprosto nic nevíte - ani o jedné z nich. Zrušením těch farem u nás se leda připravila řada našich lidí o práci a zvýšil se odbyt kůží farem v cizině. Ničeho jiného tito jakoochránci nedocílili. Ano, liška odchovaná na farmě má svoje místo na farmě. Její význam pro přírodu je nulový.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.5.2020 11:39
Nějak takzvaným ochráncům zvířat nevěřím ani slovo.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

20.5.2020 12:13 Reaguje na Radim Polášek
No, oni vám asi také nevěří.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

16.5.2020 11:44
Podle mně by bylo hodně zajímavé slyšet taky argumenty druhé strany , ne jenom fanatické odpůrce chovů zvířat.
Odpovědět
Hu

Hunter

16.5.2020 12:01 Reaguje na Radim Polášek
Ty budou redakcí vymazány, protoze se nehodi☺.
Odpovědět
AD

Andrea D

19.5.2020 00:05 Reaguje na Radim Polášek
Jaké argumenty druhé strany byste chtěl slyšet? Zavřít do klece X tisíc zvířat, nechat je tam po celý jejich mizerný “život” a bohatnout na jejich smrti se Vám zdá v pořádku? Kdyby to bylo na mně, nevrátila bych těmto “chovatelům” ani tu domnělou vstupní investici. Business založený na něčem takhle zvráceném by měl být naopak potrestán. Ale “karma je zdarma”, takže jsem klidná..
Odpovědět

Jan Šimůnek

19.5.2020 08:32 Reaguje na Andrea D
Hezky se čílíte, ale uvědomte si, že to, že můžete (pokud váš nick nelže o pohlaví) jako žena diskutovat na internetu, což např. ortodoxní muslimové (a zdaleka ne jen oni) považují (a prohlašují) za zvrácenost s minimálně stejnou mírou rozhořčení, jakou projevujete vy.
Etika je prostě různá a je nutno buď fungovat na principu jakési tolerance, nebo na základě kritéria "správná etika je toho, kdo má v ruce větší klacek". To první je demokracie jako taková, to druhé je demokratura nebo jiný, nemaskovaný, druh totality.

O tom, zda zvířata v komfortních klecích vedou "mizerný život" se dá s úspěchem pochybovat. Rozhodně řada parametrů tohoto života je příznivější než u zvířat volně žijících. A musí být, jinak by jejich kožešina nebyla kvalitní.
A když jsme u toho, tak zelené vize života lidí se podmínkám těch klecových chovů (nebo ještě horším) docela blíží.

Mimochodem, s těmi klecemi to tak trochu souvisí:
Předminulý týden jsem byl nucen, protože jiná nebyla na skladě a nechtěl jsem koronavirové fronty stát v dalších prodejnách, koupil plato vajec z neklecového chovu. Ze 30 jich zatím bylo 5 zkažených (ještě 6, jedna řada na tom platu, jich zbývá). A bylo to poprvé po cca 20 letech, co mi do ruky přišlo zkažené vejce. Protože na našem trhu převládly klecové chovy, z nichž vejce zkažená nejsou.
Odpovědět
PE

Petr Eliáš

20.5.2020 12:13 Reaguje na Jan Šimůnek
To je zase blábol...
Odpovědět
AD

Andrea D

20.5.2020 12:36 Reaguje na Jan Šimůnek

Nevidím důvod se odkazovat na muslimské ženy, to jsme v jiné diskusi. Říct, že je něco v pořádku jen proto, že v ostatních zemích se dějí daleko horší věci se mi zdá trošku zpátečnické.
Žijeme v Evropě a ač může být etika velmi různorodá i zde, věřím, že v budoucnu se budou příští generace pozastavovat nad myšlenkovými pochody lidí, kteří se podíleli na týrání zvířat, a mnohem víc budou žasnout nad tím, že miliony dalších tomu přikyvujíce přihlížely. Žádná větší změna se nestane přes noc, to víme z historie, ale nelze nadále podporovat nehumánní praktiky, které v dnešním světě nejsou nezbytné.
Jak říkáte: je nutné fungovat na principu tolerance; proto toleruji Váš postoj, na který máte právo. Já nemohu/nechci předstírat, že nevidím, co se kolem mě děje. Především, když se jedná o slabošské jednání tyranů jako v případě kožešinových farem. Kdybychom v historii vše takto “tolerovali”, asi bychom dnes na sebe mluvili německy. Pro mě je jednoznačné, že zavřít (kohokoli) do klece pro své potěšení (tzn. byznys nevyjímaje), není v pořádku.
Ta zkažená vejce jsou samozřejmě nepříjemná náhoda. Příroda Vám asi naznačuje, že máte příliš vysoký cholesterol a měl byste je omezit (to je samozřejmě vtip..).
Oxymóron “Komfortní klec” nechám stranou.
Odpovědět
mr

22.5.2020 22:46 Reaguje na Andrea D
Píšete naprosté nesmysly. Kdyby nebyla zvířata v klecích, co byste třeba tak jedla??? Můžete mi vysvětlit, co je kvalitnější na zimu - čepice z lišky nebo její imitace z plastu? A co je neškodnější pro životní prostředi?
Odpovědět
AD

Andrea D

23.5.2020 23:44 Reaguje na
Jedla bych to, co jím už 7 let 😁Rostlinnou stravu.
Polemizovat s Vámi o tom, co je kvalitnější, udržitelnější či méně škodlivé, nemá smysl, evidentně Vás to nezajímá a jste mentálně nastaven a vymezen jasně. Pro mne je ztrátou času jakkoli argumentovat. Jezte a noste si co chcete, je to Vaše volba. V příštím životě se narodíte jako klecový norek Vy 👍

(Mimo jiné - čepici už v zimě nebudete stejně potřebovat.. vlivem chovu milionů kusů dobytka budeme mít za chvíli celoročně léto)
Odpovědět
mr

25.5.2020 16:33 Reaguje na Andrea D
Aha, tak děkuji pěkně za vysvětlení.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist