Martin Mach Ondřej: Kanál Dunaj-Odra-Labe není věc, která usnula a spí. Jen se o ní mlčí
Důvodem může být to, že v Česku projekt kanálu Dunaj-Odra-Labe sklízí silnou veřejnou kritiku. Ochránci přírody dlouhodobě upozorňují na škody, které by kanál způsobil na českých řekách a cenné přírodě. Proklamované socioekonomické přínosy byly zpochybněny a záměr není zmíněn ani v předběžné verzi Národního investičního plánu. Na české straně se kanál Dunaj-Odra-Labe i kvůli ceně odhadované nad pět set miliard korun může jevit jako procesně pohřbená záležitost. Jako věc, která usnula a spí, pokud už rovnou neumřela.
Přečtěte si také |
Vláda dala zelenou kanálu Koźle-Ostrava, který může být součástí kanálu Dunaj-Odra-LabeMinisterstvo dopravy popisuje, že se v Polsku projednávalo splavnění Odry, které má místním pomoci od znečištěného ovzduší a sloužilo by i jako ochrana před povoděními. Šedesátikilometrový kanál, propojující Česko a Polsko, je podle ministerstva dopravy momentálně realisticky zcela proveditelný. A přestože o kanálu Dunaj-Odra-Labe není nikde ani slovo, při rozhovoru se zástupci ministerstva po chvíli vyplyne, že kanál na Odře je tou ekonomicky nejvýhodnější součástí kanálu Dunaj-Odra-Labe. Zjevně je tu strategie nedráždit kobru bosou nohou a pokud má něco souvislost s kanálem Dunaj-Odra-Labe, pak se o tom raději vůbec nemluví.
A vcelku je to pochopitelné, protože kanál Dunaj-Odra-Labe není zrovna věc, která by - abych tak řekl - měla podporu široké veřejnosti. A tak, když se činí nějaké kroky směrem k přípravě projektu, pak se o nich prostě nemluví. Kanál na Odře je lokální záležitost, byť naši sousedé Poláci ho vidí v mnohem širší perspektivě.
A byť by se mohlo zdát, že kanál Dunaj-Odra-Labe spí, podle informací Ekolistu by se v dohledné době měla vláda kanálu věnovat a projednat nejen oderskou větev, ale i pokračování projektu jako celku. O tom, že je záměr stále živý, měla být informována i Evropská komise. Ve hře je zřejmě možnost získat na kanál Dunaj-Odra-Labe či jeho části finance z Evropské unie s tím, že kanál Dunaj-Odra-Labe pomáhá plnit závazek Green Deal a měl by být součástí Transevropské dopravní sítě.
Ale ať už je to jak chce, debatě o kanálu Dunaj-Odra-Labe by prospělo, kdybychom o jeho přípravách slyšeli. Je to lepší, než když se o nich nemluví.
Přečtěte si také |
Petr Stýblo: Vláda se v pondělí chystá schválit kanál Dunaj – Odra – Labe!reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (78)
Jan Šimůnek
30.9.2020 08:42Jistěže zde hraje roli "německá karta", protože napojením českých vodních cest na polské a na Dunaj by Německo ztratilo možnost nátlakových akcí s hrozbou zablokování plavebních cest po Labi (což už nějakou dobu dělá a, pochopitelně, ohání se při tom "ekologií").
Viktor Šedivý
30.9.2020 09:43 Reaguje na Jan ŠimůnekKdyž už jsou tyhle cesty někde postavené, je rozumné maximálně je využívat, nová stavba je ale daleko za hranicí jakkoli optimistických ekonomických úvah.
Martin Vlk
30.9.2020 10:25 Reaguje na Viktor ŠedivýKarel Zvářal
30.9.2020 10:52 Reaguje na Martin VlkRadim Polášek
4.10.2020 05:12 Reaguje na Karel ZvářalViktor Šedivý
30.9.2020 11:08 Reaguje na Martin VlkVarováním před přílišným budovatelským nadšením by mohl být osud kanálu Rýn–Mohan–Dunaj.
Jan Šimůnek
30.9.2020 12:34 Reaguje na Viktor ŠedivýPetr Eliáš
30.9.2020 15:36 Reaguje na Jan ŠimůnekKarel Zvářal
30.9.2020 15:49 Reaguje na Petr EliášSvatá Prostoto
1.10.2020 10:33 Reaguje na Petr EliášMilan G
1.10.2020 22:20 Reaguje na Svatá ProstotoJan Šimůnek
2.10.2020 09:12 Reaguje na Milan GRadim Polášek
4.10.2020 05:10 Reaguje na Milan GPavel Hanzl
1.10.2020 08:42 Reaguje na Jan ŠimůnekA není to jen fantasmagorie ekologů, případně zcela iluzorní představa v hlavách manipulátorů,kteří chtějí poroučet větru dešti.
Vy fakt nemáte chybu, cokoliv napíšete, je vždy úplná blbost.
Pavel Hanzl
30.9.2020 11:42 Reaguje na Viktor ŠedivýJe skutečně čurinovní představa, že bude někdo tlačit nějaký šíf z Černého moři proti prouhu Dunaje až na naši Vasočinu (stokrát více paliva než vlakem) a pak to bude zase spouštět po Labi do Hamburku!!
Když vyjede na jaře, na Vánoce (další rok) bude tuty doma. Ideální na dopravu banánů.
Jan Šimůnek
30.9.2020 16:21 Reaguje na Pavel HanzlKarel Zvářal
30.9.2020 16:25 Reaguje na Jan ŠimůnekPavel Hanzl
30.9.2020 22:28 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
1.10.2020 19:34 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
30.9.2020 11:31 Reaguje na Jan ŠimůnekTunokilometry můžete počítat na moři, ale na tna takovém čůrku.
Říční doprava je v Evropě už dávno mrtvá, brutální zásah do krajiny za ggantické peníze je zase jen chorobná fantasmagori zcela chorobného parapresidenta.
Za zlomek těchto investic by bylo potřeba postavit naše propojení rychlostních vlaků s evropským systémem a dostavět dálniční připojení.
Ta "německá karta", je úplná pitomost, protzože Labe teče do Německa, pokud to nevíte.
Pavel Karel
30.9.2020 13:05 Reaguje na Jan ŠimůnekViktor Šedivý
30.9.2020 13:28 Reaguje na Pavel KarelPřestože zásah do vodního hospodářství v okolí byl brutální, stejně často není dost vody na zajištění splavnosti.
Petr Eliáš
30.9.2020 09:16Miroslav Vinkler
30.9.2020 10:04Z pohledu ŽP absolutní blábol.
Pavel Hanzl
30.9.2020 11:25 Reaguje na Miroslav VinklerPavel Hanzl
30.9.2020 11:34To bude asi jen přilepšení k důchodu bolševickým papalášům, jiný důvod to mít nemůže.
Lukáš Kašpárek
30.9.2020 12:26 Reaguje na Pavel HanzlSvatá Prostoto
30.9.2020 11:46To už je taková lidská přirozenost.
Jinak tedy 15 giga ... https://zdopravy.cz/havlicek-chce-mit-do-roka-scenar-splavneni-odry-do-ostravy-ma-vyjit-na-15-miliard-51150/ ... za tohle. By mě zajímalo jak to počítali, aby jim ta efektivita aspoň nějak vyšla. Pokud teda vůbec.
Ale zase budou mít v Ostravě krom úžasného letiště i přístav. Slovy ostravského barda ... mně snad jebne.
Lukáš Kašpárek
30.9.2020 12:29Karel Zvářal
30.9.2020 12:43 Reaguje na Lukáš KašpárekPavel Hanzl
30.9.2020 16:10 Reaguje na Karel ZvářalMožná vodáci na pálavách, ale to můžou už dnes.
Karel Zvářal
30.9.2020 16:14 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.10.2020 08:30 Reaguje na Karel ZvářalVelmi hezký nápad je vytvořit tunel pod Beskydami a čerpat vodu z Váhu, něco podobného z Dunaje.
Mám někdy pocit, že žiju na Paroubkově Marsu.
Karel Zvářal
1.10.2020 08:38 Reaguje na Pavel HanzlPavel Hanzl
1.10.2020 08:46 Reaguje na Karel ZvářalJak dlouho to může vydržet?
Karel Zvářal
1.10.2020 08:53 Reaguje na Pavel HanzlJaroslav Štemberk
30.9.2020 14:43Pavel Hanzl
30.9.2020 16:11 Reaguje na Jaroslav ŠtemberkJan Šimůnek
2.10.2020 09:14 Reaguje na Pavel HanzlBřetislav Machaček
30.9.2020 19:40s Odrou a měli pole kousek od soutoku a místa kde Odra opouští republiku.
Už za císaře pána tam chodili zeměměřiči a vyměřovali kudy ten kanál
půjde a po sto letech stavební uzávěry se nekoplo do země. Nekopne
se už ani za mého života a valné většiny z vás. Kanál je reálný pouze v úseku Kožle v Polsku -Ostrava. Níže po proudu od Kožle až k moři je Odra
s výhradami splavná.Ten krátký úsek u nás má míjet chráněné Hraniční meandry Odry u Bohumína a tak se nebojím vlivu na přírodu v daném úseku
Dopusud stále platí územní uzávěry a tak je třeba s konečnou platností
po 100 letech rozhodnout, ale bude to rozhodnutí doufám konečné a neměnné, aby náhodou naši potomci neoprášili stoleté plány. Doprava po vodě má své odpůrce a i své zastánce a z minula (sedumdesátá léta) pamatuji i pokusy s dopravou oceli po Odře z provizorního přístaviště v Kopytově. Tehdá jsme
to už pomalu brali jako hotovou věc a zase od té doby nic. Nyní už tak tomu nevěřím vůbec, neboť jsme u "snědeného krámu" a podobnou investici nemá kdo investovat. Takže bych se tím už nevzrušoval, ale kdo ví co bude třeba za dalších 1OO let, až lidé pochopí, že ani ty železnice a dálnice nejsou nafukovací a nelze po nich převážet třeba velké a těžké celky, jako na lodích. Někteří si jako zboží a výrobky představují pouze nějaké drobnosti přepravitelné kamióny a vagóny, ale možnost lodní dopravy může rozšířit i možnosti pro výrobu těch velkých celků. Takže bych minimálně ten kanál do Ostravy až tak do budoucna neodepisoval, ač mu sám nefandím.
Pavel Hanzl
1.10.2020 08:34 Reaguje na Břetislav MachačekTo byste musel vybudovat kanál až do fabriky, která to vyrábí a taky na místo stavby. Prostě úplná ptákovina.
Řeší se to běžně tak, že se to dopravuje po menších částech.
Břetislav Machaček
1.10.2020 11:11 Reaguje na Pavel Hanzljakéhokoliv těžkého průmyslu s jeho přesunutím "jinam".
V únoru se tu uzavřou další černouhelné doly a zbude pouze
další nezaměstnanost a nedostatek koksu pro hutě. Zelení
si otevřou šampáňo a konkurence jim ho s radostí zaplatí.
Podívejte se kam ženete průmysl, energetiku a hlavně ty
zaměstnance. Všechny kanceláře neuživí, protože ty museli doposud živit ti manuálně pracující. Perpetumobile ničeho
z ničeho nefunguje, protože někdo musí vždy něco vytvořit,
aby to mohl druhý užívat. Bez daní z výroby nebude na platy
v kancelářích a ani na ty důchody. Možná si zase půjčíme
a nebo natiskneme další papírky. Není lépe přepravovat
takové zalomené hřídele lodních motorů po vodě, než třeba
po silnici či po přetížené železnici? Vy jste ekolog na
baterky a je vám jedno, že po silnici pojede přetížená souprava hlemýždím tempem a bude zpomalovat provoz a tak zvyšovat všem za ní spotřebu paliva? Ano, pokud zkrachuje
díky zelené politice ostravský průmysl, tak je kanál na
prd, ale to vám evidentně nevadí.
Svatá Prostoto
1.10.2020 11:43 Reaguje na Břetislav Machačektakové zalomené hřídele lodních motorů po vodě, než třeba po silnici či po přetížené železnici?"
Třeba to lépe je, ale sotva za 15 mld ze státního. To zase sorry jako. Navíc i pokud by došlo na to, co tvrdí Havlíček, tak zahájení prací by mělo být za cca 10 let. Plus výstavba. Takže pokud drží ostravský průmysl nad vodou jen naděje na zprovoznění kanálu, tak mu rovnou napište parte.
To není nic proti Ostravsku, naopak. Protože jeho budoucnost fakt nemůže záviset na nějakém možná splavněném potoku za 15 let.
Břetislav Machaček
1.10.2020 19:13 Reaguje na Svatá Prostotozlikvidují dumpingové dovozy oceli a uzavírání
šachet s koksovatelným uhlím díky přechodnému
snížení světových cen uhlí a emisním povolenkám.
Souhlasím, budiž, ale pak sem přesuňte z Prahy
nějaké ty státní instituce do kterých pracně
hledáte zaměstnance. Ti nezaměstnaní tu nejsou
pouze sami nevzdělanci a volných budov tu je
taky dost a ještě bude, až se vše pozavírá a
zruší. Pak se nedivte, že Pražáky nemáme rádi
za ty moudrosti, které nám tu vnucují. Vy už
máte Vltavu splavnou, ale pár miliard na
oderský kanál vám vadí. Za co byla asi splavněna
Vltava, postaveno metro a ostatní stavby? Že by
jste si na to našetřili z daní úředníků placených
zase z daní? Tak to jste vynalezli ekonomické
perpetumobile. Nebýt tam sídla firem z celé
republiky, tak těch daní budete mít poskrovnu,
protože i místo ČKD máte pouze hokejovou halu.
Ten kanál dá pracovní příležitost jak při stavbě,
tak i potom a zatraktivní Ostravu pro další
investory, kteří budou moci kontejnery přepravit
po moři a kanále až k továrnám. Vám je to ale
putna, že tu bude brzo plno lidí bez práce a
mladých bez budoucnosti. My jsme rádi za cokoliv,
co pomůže v kraji zachovat pracovní místa a nová
vytvořit. Do Prahy se stejně celá republika
nevejde, když nebudou mít lidé práci doma.
Jan Šimůnek
1.10.2020 19:40 Reaguje na Břetislav MachačekSvatá Prostoto
1.10.2020 21:57 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
2.10.2020 09:15 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
2.10.2020 20:36 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
3.10.2020 16:37 Reaguje na Svatá ProstotoSvatá Prostoto
1.10.2020 21:55 Reaguje na Břetislav MachačekZnám tu odtamtaď celkem dost lidí, a řada z nich je fakt fajn a jsou schopní a šikovní a chytří. A když se jich zeptám proč zrovna do Prahy a proč nezůstat doma, tak se na mě nejdřív dívají jak na vola a pak mi vysvětlí, že tam je to na nic a tady je líp. Tak to je pak těžký, nevím o tom, že bychom je sem nějak lákali a dělali nábor.
A že vám Světlík málem poslal celé Vítkovice ke dnu, za to taky může Praha, že jo?
Jinak Vltava splavná fakt je ... zkuste si zjistit ale kam a nepiště tu blbosti. Ne že by to někoho trápilo.
Břetislav Machaček
2.10.2020 10:32 Reaguje na Svatá Prostotoz 80 % náplav odjinud a taky jsme sem přicházeli za prací, jako oni nyní do
Prahy. V Praze poznali snadnost života
a kulturního vyžití proti životu na
Ostravsku a taky to, že jsme až "někde
na východě". Víte rozjet nějaké
podnikání na Ostravsku stále pokulhává
na dopravním spojení se zbytkem Evropy.
To vám poví lidé ze všech regiónů se
stejnými problémy, kde se investor zajímá o dopravní spojení. Pak ho nakonec stát
podvede s tím, že nevybuduje slibované
dopravní napojení jako u Fa. Hyundai
a takřka veškerá doprava se musí konat
kamióny po přetížených silnicích. Jinak
vám je ta splavnost Labe a Vltavy vzhledem k absenci průmyslu v Praze na
nic a využití pro hausbóty a výletní lodě
asi nemá opodstatnění ji dále ani splavňovat. No a pokud nemáte přesné informace o důvodech krachu Vítkovic, tak
se o tom nezmiňujte. Takhle padla Poldi,
ČKD i Škoda Plzeň a nebylo to vždy pouze jen vinou těch majitelů. Podmínky pro podnikání by měl nastavit stát tak, aby mu zároveň neházel klacky pod nohy.
V budoucnu budou takové firmy scházet,
protože na pád zdejšího průmyslu čeká
konkurence, aby zaplnila díru na trhu
a pak diktovala ceny. To ale mnozí stále
nechápou a domnívají se, že je to pouze
křišťálově čistý konkurenční boj. Taky
si uvědomte to, že po výpadku turismu
v Praze zlaté časy na čas skončí taky
a ti gastarbajtři z regiónů se budou z
Prahy vracet domů, protože bez práce
neudrží drahé bydlení a mimo obchodů,
skladů a služeb tam už nic většího
taky nemáte. Zatím se všechny problémy
lepí zadlužováním a podporou předem odepsaných hotelů, restaurací a cestovek. To zavření hutí a dolů takovou podporu
nezažilo a lidé byli vyhozeni na dlažbu.
To je ta dvojí politika, kterou chápe každý, až ji sám zažije. Jó a taky
pamatuji na pracovní tkzv."Mamulovy pracovní soboty"(tajemník KV KSČ), kdy se vypravovaly vlaky plné uhlí s nápisy na vagónech: " Uhlí pro Prahu" a Pražáci odjížděli na volný víkend na chaty. Ta pachuť tu v lidech zůstala a s podobným přístupem a přehlížením zase zůstane.
Svatá Prostoto
2.10.2020 12:04 Reaguje na Břetislav MachačekJinak nikdo nebere Ostravsku oprávněné požadavky na dopravní infrastrukturu, naopak, ale fakt to nebude splavněná Odra za 15 giga. Stačí ta ptákovina s letištěm.
Takže investovat třeba právě těch 15 giga do silniční sítě a železnice na Ostravsku, samozřejmě ano. Ale o Odře mne fakt nepřesvědčíte.
Radim Polášek
4.10.2020 05:25 Reaguje na Svatá ProstotoSvětlík je vizionář, funguje jen tehdy, když má za sebou hordu manažerů, kteří na ty jeho vize vydělávají peníze. Ze začátku to fungovalo, pak ale Světlík zpychl, manažery, protože s ním občas nesouhlasili, vyházel nebo odešli sami, protože jim házel klacky pod nohy. Ty Vítkovice, neboli VMG, kdyby nebylo Turecka, tak by stejně brzo padly na něčem jiném.
Pavel Hanzl
1.10.2020 13:23 Reaguje na Břetislav MachačekA jak si představujete, že by na tom kanálu byly vysoké mosty? A velká zdymadla? Kvůli tomu, že možná někdo něco někde vyrobí a bude to chtít posunout po tom čůrku někam do dupy?
To je úplná pitomost, náš těžký průmysl sem natlačili bolševici a proto celý řachl.
Břetislav Machaček
1.10.2020 18:38 Reaguje na Pavel HanzlRotschildů, ale na to jste v dějepisu asi chyběl.
Hutnictví a těžké strojírenství bylo a je podmíněno
koksovatelným uhlím a vašimi soláry.Bez toho našeho těžkého průmyslu by bylo mnohde prd a ne mosty, elektrárny, železnice a i ty plechy na autíčka z montoven. Pokud chcete ale vše dovážet, tak budiž, vy jste prostě ekolog, který tu nechce"špínu", ale jinde mu nevadí.
Svatá Prostoto
1.10.2020 21:59 Reaguje na Břetislav MachačekPavel Hanzl
2.10.2020 10:48 Reaguje na Břetislav MachačekNa válcování kolejnic jsme malá a příliš chytrá země, v tomhle směru je nejlepší Švýcarsko.
Jan Šimůnek
2.10.2020 11:50 Reaguje na Pavel HanzlV případě hi-tech technologií narazíme na záměrná ideologicky daná omezení v rámci EU, i na to, že bychom museli dobývat trhy, které má nyní obsazeny někdo jiný.
Jinak i za první republiky jsme stavěli výrobní komplexy (hlavně cukrovary) po celém světě.
Pokud se naučíme stavět JE, můžeme zkusit konkurovat firmám, jako je Westinghouse nebo Rosatom.
Pavel Hanzl
2.10.2020 12:59 Reaguje na Jan ŠimůnekPrůmysl, který komáři postavili, tak zbankrotoval kompletně celý, jak se rozpadlo RVHP (v roce 1991).
Za první republiky jsme patřili mezi 10 nejvyspělejších zemí světa, za komára jsme spadli na pozici asi 93 - 95.
A učit se stavět JE, muhehehehhe vy jste fakt komik - eskamotér!!!
(Westinghouse má víc kapitálu než celá ČR).
Jan Šimůnek
2.10.2020 13:43 Reaguje na Pavel HanzlJan Šimůnek
1.10.2020 19:44 Reaguje naJan Šimůnek
2.10.2020 09:18 Reaguje naBřetislav Machaček
2.10.2020 09:46 Reaguje na Jan Šimůnekkrajiny a pokud bude na úrovni hladiny v Odře,
tak bude mít přes štěrkové podloží dostatek vody.
Příkladem je spousta štěrkoven od Ostravy až k
tomu Kožle v Polsku a i dál po proudu. U nás řeka
opouští republiku v nadmořské výšce 197 metrů
a profil krajiny je takřka rovina. Kanál tak
nemusí být dotován vodou z přehrad a průplachy
takřka stojaté vody by byly možné za dešťů a tání
sněhu. Takto projektované kanály jsou všude ve
světě a jsou naopak pro lodní dopravu lepší než
po daleko vodnatějších řekách, protože se nemusí
až tak ohlížet na povodně a sucha jako řeky. U těch
štěrkoven to vidíte názorně, když je jejich hladina téměř stále ve stejné výšce a i při zvýšeném a nebo
sníženém průtoku v řece má určitou setrvačnost, což
řeka nemá. Takže ona ta proveditelnost není až tak
náročná jako třeba u kanálů jinde v Evropě, které
vyžadují mnoho zdymadel a jiných staveb pro
efektivní plavbu.Bohužel od Ostravy výše po proudu
to uý vidím úplně nerealisticky, protože tam ta
voda bude chybět a výškové rozdíly mezi Odrou
a Bečvou jsou poměrně velké. S přečerpávacími elektrárnami plně souhlasím, pouze se zase pozastavím nad tím snědeným krámem a odporem
protiřečících si ekologů, kteří chtějí akumulaci
převisů z OZE, ale už ne pomocí přečerpávacích
elektráren a upínají se k laboratorním pokusům
s vodíkem a jinými médii.
Břetislav Machaček
2.10.2020 10:40 Reaguje naefekt, ale já myslel jiné vhodnější
lokality s vysokým převýšením. Tady
by mezi Ostravou a Kožle voda doslova
stála a doplnění vody z přehrad by se
využilo pro funkci plavebních komor
a k průplachu stojaté vody v kanále.
Milan Milan
10.10.2020 21:17 Reaguje na Břetislav MachačekJan Šimůnek
2.10.2020 11:53 Reaguje naPavel Hanzl
2.10.2020 15:34 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
3.10.2020 16:39 Reaguje na Pavel HanzlPokud se podaří prosadit jádro jako páteř energetiky, tak těch přečerpávaček tolik potřeba nebude.
Pavel Hanzl
6.10.2020 15:47 Reaguje na Jan ŠimůnekStát ovládají ropáci a jaderná lobby!!
Čím budeme ale svítit za pár let netuší asi ani oni.
Viktor Šedivý
1.10.2020 19:48 Reaguje naJan Šimůnek
2.10.2020 11:58 Reaguje na Viktor ŠedivýNejlepší by bylo na tom zaměstnat jinak nepoužitelné (k ničemu rozumnému a přínosnému) absolventy "tlamocvičných" oborů. Nebo podmínit přijetí na tyto pro společnost bezcenné obory roční nebo i delší brigádou (třeba jako alternativu placení si studia v plné výši).
Krumpáč, lopatu a trakař intelektuálně zvládnou i oni.
Pavel Hanzl
2.10.2020 13:00 Reaguje na Jan ŠimůnekJan Šimůnek
2.10.2020 13:59 Reaguje na Pavel HanzlFaktem je, že v době, kdy jsme studoval, jsme měli povinný marxák a ten v podstatě pokryl většinu toho, co představují ony obory. A dělali jsme to v podstatě vedle studia normálních VŠ oborů. Což o něčem vypovídá.
Bankrot, vedoucí k měnové reformě byl komunisty vyvolán záměrně, aby lidem zlikvidovali úspory. To jsme se učili v tom marxáku.
Další bankrot byl dán nadřazením ideologie nad vědu (včetně ekonomiky), a to je to samé, co v současnosti vidíme dělat EU. Následky budou zcela jistě srovnatelné, jen toho má EU nakřečkováno z éry EHS podstatně více, než mělo Československo v roce 1948*. Na druhé straně ovšem mělo Československo roku 1948 obyvatelstvo zvyklé na válečnou nouzi, zatímco obyvatelstvo současné EU, zejména starých zemí, je zvyklé na podstatně vyšší životní úroveň, což může vyvolat nějaké masové protesty na způsob listopadu 1989 v zemích východního bloku dřív, než se dostanou do totální bídy.
* Ještě v 70. letech, když jsem studoval a zároveň dělal studentskou vědeckou sílu, byla na LF, tehdy ještě UJEP, jediná skutečně kvalitní analytická váha, a ta pocházela ještě z dodávek UNRA.
Pavel Hanzl
2.10.2020 15:33 Reaguje na Jan ŠimůnekAle ten totální bankrot se odehrál až v době, kdy se vyčerpaly rezervy z 1. republiky i války, tj. v roce 1991 kdy se rozpadlo RVHP.