https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/michal-dyttert-prezident-svazu-vyrobcu-nealkoholickych-napoju-zalohovani-petek-odpovedna-vlada-to-nemuze-delat-jinak
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Michal Dyttert: Zálohování PETek? Odpovědná vláda to nemůže dělat jinak

15.12.2024
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Paní Kubesa publikovala v říjnu v Ekolistu svůj odmítavý postoj k zálohování (Lucie Kubesa: Čí zájmy hájí ministr životního prostředí Petr Hladík? – Ekolist.cz). Ve svém textu se opírá zejména o postoje několika politiků, kteří zálohování PET lahví a plechovek odmítají. Obviňuje také „svou“ vládu, že přijímá opatření namířená proti lidem. Jsou to silná slova, a pokusím se vysvětlit, že je to ve skutečnosti úplně naopak. Tento systém pomůže úplně všem.
 
Pojďme postupně.

Česká společnost nebo stát – získá zálohováním spoustu benefitů. 1. ulice, města, louky a lesy budou mnohem čistější – zmizí z nich kolem 80-90% dosuď pohozených plastových láhví a plechovek. 2. státní rozpočet ušetří 500 milionů ročně za poplatky za nerecyklovaný plast do EU rozpočtu. 3. republika splní cíle pro sběr a třídění PETek a plechovek – což bez zálohování není možné. 4. ušetří se hodně energie, kterou nebude potřeba vynaložit na výrobu virgin materiálu a tím nebude potřeba nakupovat tolik nerostných surovin z geopoliticky citlivých zemí.

Obce – 1. budou čistější – zmizí jim velká a značně viditelná část volně pohozeného odpadu. 2. Budou mít v prvním roce kolem 400 milionů příjmů navíc ze zálohového systému a později kolem 150 milionů ročně. 3. uvolní se jim místo ve žlutých popelnicích, co umožní lepší sběr a třídění jiných plastů – což přispěje k lepším výsledkům těchto materiálů i plastu jako kategorie celkově. 4. Za miliony navíc od zálohového systému si budou moci nainstalovat inteligentní systémy pro sběr odpadů – které jim sníží počet nevytížených odpadářských jízd a umožní jim líp kalibrovat počty a objemy nádob na odpad (všechen, ne jenom plastový).

Občané – 1. získají velice viditelný způsob, jak můžou přímo svojí vlastní aktivitou podpořit zlepšení životního prostředí přes omezení odpadů v ulicích, pomůžou o 80-90% sníží emise CO2 nápojového průmyslu a ušetřit 80% energií nutných pro produkci obalů na nápoje.

Průmysl – 1. bude mít mnohem víc kvalitního a čistějšího potravinářského PETu k dispozici. 2. středně velké a malé nápojářské české společnosti budou mít jistotu, že budou schopny naplnit cíle na 25% a později 30 a 65% podíl recyklovaného PETu ve svých produktech. 3. recyklační firmy získají jistotu dostupnosti materiálu a budou moct budovat nové kapacity v Česku.

Odpadářské společnosti – 1. přijdou o příjmy z prodeje PETu, který dnes téměř zadarmo berou ze žlutých popelnic (tohle je jediná operace v celém systému, kde dojde k nějaké ekonomické ztrátě a odsuď vychází všechny útoky na zálohování). 2. získají výnosy z lepšího třídění a prodeje měkkých plastů a dalších obalů, kterými se dnes nezaobírají. 3. zlepší vytřídění jiných než nápojářských plastů.

To všechno jsou fakta. Fakta o kterých mluví množství zpráv ze zemí, které už zálohování zavedly. Tam taky všechny ty vlády různého zabarvení, které je podporovali, šli proti svým voličům? To asi nebude pravda, že tam všude jsou samí hlupáci, že jo?

O zálohování se intenzivně mluví od roku 2021, kdy iniciativa pěti nápojových společností zformulovala výzvu politickému prostředí – aby konečně začalo řešit problém slabého sběru a recyklace nápojového PETu a plechovek. Udělala to proto, že stávající systém dosáhl svých limitů a už nedokáže situaci zlepšit. Snižování emisí CO2 a úspora energií jsou přitom společným cílem vlád a průmyslu. Bez legislativně závazného systému by nebylo možné splnit vysoko nastavené cíle EU, které však neexistují jenom pro sebe – cirkulární ekonomika evidentně snižuje náklady a šetří vzácné zdroje – to doufám nezpochybňuje ani paní Kubesa a odpadářské firmy.

Dnes se v České republice recykluje kolem 35 % PETek. To je v roce 2025 absurdně malé číslo. Navíc – samotná recyklace z velké části probíhá v zahraničí, takže naše ekonomika tento cenný materiál dodává jiným zemím a ekonomicky se tak ochuzuje. Když bude zavedený systém zálohování, vznikne prostor pro rozvoj recyklačních kapacit v ČR a systém zajistí zrecyklování 80 % PETek (zbývající množství je to, co se nevysbírá a odpad u třídění). To je rozdíl přibližně 25.000 tun nápojářského PETu ročně, který dnes z českého trhu mizí. Paní Kubeso – každý rok prostě stávající český systém nevyužije nebo zničí materiál, který by po jeho slisování do velkých balení vyplnil plně naložených 2300 kamionů!!!. Je šílené, že části politiků nepřekáží, jaké obrovské množství kvalitního plastu prostě jede do spaloven a na skládky a některé političky dokonce píšou články, že tohle plýtvání chtějí udržovat dál. Nebo tomu dokonce sofistikovaně říkají: „moje vláda jde proti lidem“. V realitě to ale znamená, že drahým plastem určeným pro potravinářské účely (food grade) chce paní Kubesa dále krmit spalovny anebo ho posílat na skládky. To je politika pro lidi, kterou by měla ODS dělat dál? To je správný přístup k ochraně životního prostředí a cenných ekonomických zdrojů? Jsem moc rád, že premiér Fiala i všichni další ministři za ODS vidí situaci jinak, než paní Kubesa.

Slovensko zavedlo zálohy v lednu 2022 a po 18 měsících, bez jediného eura veřejných dotací mělo sběr přes 92%, který kontinuálně udržuje. Český systém po 30 letech stagnuje na sběru kolem 70-75% PETek. Před 10 leti to byl supr výsledek. Ale v roce 2024 je to už málo. A to i v situaci, že žlutá popelnice kouká za každým rohem a v průměru to má občan k ní 90 metrů. Paní Kubeso v této situaci obviňuje ministerstvo životního prostředí z podlehnutí lobbyingu, protože chce zavést zálohování, které všechny problémy řeší. Já říkám, že konečně ministerstvo dostálo svému názvu a chrání ŽIVOTNÍ PROSTŘEDÍ a ne zájmy odpadářské loby. A ochrana životního prostředí má patřit komu? Zdravotnictví nebo kultuře? Kdo jiný než ministr Hladík a jeho rezort to má řešit? Po náročných analýzách a dvou letech diskuzí ministerstvo jasně řeklo, že tento systém bude přínosem pro všechny. Do detailů to odůvodňuje v RIA – doporučuju k přečtení. Je to 150 stran validních informací. Mnohem lepší časová investice, než 5 měsíců sebevzdělávání pod taktovkou odpadářské loby.

Komplexní systém, po kterém volá paní Kubesa tu máme. Budoval se 25 let. Akorát, že nové evropské regulace jdou dnes jiným směrem a proto je potřeba stávající systém měnit. Je to mimochodem taky společná práce, protože když se z existujícího systému vyndají PETky a plechovky, které v novém systému bez problémů splní své cíle, pomůžou tak České republice bez jakýchkoliv veřejných zdrojů splnit část cílů. Odpadáři, obce a EKOKOM se tak můžou soustředit na ty cíle ostatní. Win-win situace pro všechny. Když to umí v Estonsku, Maďarsku, Rakousku, Dánsku na Slovensku, Irsku, Norsku nebo Rumunsku – určitě to zvládneme i v České republice.

Ochrana životního prostředí je důležitá společenská hodnota. Slušná a odpovědná vláda ji přirozeně prosazuje. A že pod tím bude podepsaný premiér Fiala a šéf senátu Vystrčil jim bude sloužit ke cti. Za to si kritiku a ještě od členky své strany skutečně nezaslouží.


reklama

 
foto - Dyttert Michal
Michal Dyttert
Autor je prezident Svazu výrobců nealkoholických nápojů.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (45)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

15.12.2024 06:23
Recyklace, likvidace nejenom PET lahví, měla být řešena souběžně s uváděním plastů do obalové techniky, což se nestalo a to mají " na krku " zelený, nyní to zatím nedohoní !
A s likvidací mnohých nových výrobků/vlhčené kapesníčky, jednorázové pleny, atd., je to stejné.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 08:17 Reaguje na smějící se bestie
popravdě je to dost obludné, že za 3000 koupíte akorát zimní bundu z petláhví...kontextu tvorby mikroplastu nemusím připomínat, že praním oblečení z nasekaných petek se hojně uvolňuje, který pak hyzdí nejen přírodu ale i náš krevní oběh v těle.

Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.12.2024 09:07 Reaguje na smějící se bestie
Problém s nedostatkem recyklačních kapacit u plastů spočívá v tom, že nový kvalitní materiál PET, vyrobený z ropy je levnější, než ten samý materiál, vyrobený recyklací z PET lahví. Žádný výrobce PET polotovarů pro vyfukování PET-ek, si nebude dobrovolně zvyšovat náklady na svůj produkt. Proto musela přídavek 25% recyklátu k novému polotovaru lahví direktivně nařídit EU. To je však jen politické rozhodnutí, poplatné současnosti, na základě kterého je hazardem budovat provozovnu na výrobu recyklátu PET v potravinářské kvalitě.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

15.12.2024 19:20 Reaguje na Tonda Selektoda
Tady jde asi i o to, že více recyklovaného PET výrazně snižuje kvalitu r-PET láhve. A když budeme přidávat r-RET, vzniklá rr-PET na tom bude ještě hůře. A tak dále s rrr-PET, rrrr-PET.... Tady se do budoucna zadělává na pěkný průšvih.
Odpovědět
MM

M M

15.12.2024 17:07 Reaguje na smějící se bestie
Ten pan D. tak šíří pravdu a lásku, až se za ním práší. Koho chleba jíš, toho píseň zpívej!
Odpovědět
PB

Petr Blažek

15.12.2024 08:13
Takže již nyní vytřídíme dvakrát více petek než dokážeme zrecyklovat. Celé to divadlo se nezavádí proto aby se zrecyklovalo více, ale proto aby se splnilo další unijní nařízení.
Můžete mi nějak osvětlit proč to nešlo udělat jednodušeji, než nosit neporušené prázdné petky zpět do obchodu.
Firmy mají ze zákona povinnost za vysokých teplot zajistit pracovníkům dostatek tekutin. A tak mi poraďte jak máme zajistit aby nedošlo k nepoškození petek v terénu nebo ve vozidlech když v letních dnech vypijete i více lahví.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 08:31 Reaguje na Petr Blažek
ono je to docela zajímavé, když si vzpomenu, tak v minulosti byly plastové lahve skutečné plastové ze silného plastu, lahve byly skutečně vytvořené na oběhovou ekonomiku, protože byly silnostěnné ale musely se vymývat no a to je jádro pudla, aby výroba ušetřila dělají se lahve jednorázové, tedy opakovaně neplnitelné a tak se vytvořila poptávka, která roste exponenciálně.
Tedy abych to zjednodušil, platové lahve nejsou opakovaně plnitelné, protože je snazší vytvořit další odpad.
Tedy pokud se nesníží výroba plastu v podobě lahví z plastu na jedno použití, tak se nic na množství " odpadu" nezmění a je jedno, jestli projde kontejnerem nebo zálohovým systémem.

Tedy bych řekl, že zlaté stáčené nápoje z velkoobjemových balení jako jsou např sudy do přinesených lahví či porcelánových džbánů.
Z toho je vidět, že pokrok není vždy vedený smyslem ale leností.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

15.12.2024 08:34 Reaguje na Jaroslav Řezáč
1*
Odpovědět

Viktor Šedivý

15.12.2024 12:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
To není lenost ale účelnost, šetření.
Kvalitně vymýt plastový obal je (v průmyslovém rozsahu) takřka nemožné, kvalitní vymytí skleněného obalu je (po přičtení manipulace) materiálově a energeticky srovnatelné s výropou PETky.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.12.2024 08:39 Reaguje na Petr Blažek
To se pak ty pomačkané lahve před odevzdáním do automatu budou nafukovat. Sundáte víčko, z plných plic ji nafouknete a šup s ní do automatu hygiena, nehygiena.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

15.12.2024 08:21
Je zajímavé, že za recyklaci bojují právě výrobci nápojů. Čímpak to asi je? Nejsou v tom náhodou peníze (pro ně)?
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

15.12.2024 08:37 Reaguje na Richard Vacek
je to asi tím, že od Ekokom vykupoval odpad od obcí a teď jej budou vykupovat od těhle výlupků.
Na základě čehož obyvatelé zaplatí 100% recyklace obcí a měst ve svých poplatcích, které hradí a je nutné říci, že obce a města v nynějších poplatcích obyvatelům účtuje cca polovinu částky, druhou hradí z veřejných rozpočtů. Jenž už dne mé zkušenosti platí 1200 Kč na hlavu a to včetně dětí, takže čtyřčlenná rodiny platí 4 x 1200 ročně.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2024 14:02 Reaguje na Richard Vacek
jistěže ano. jde o peníze, kterými nebudou obce dotovat likvidaci odpadů pro své občany, ale které zůstanou nápojářům.

já toho pána (a jeho soukmenovce) chápu, tady se hraje o pořádný bank a to už se vyplatí nějak cintat pentli a mlžit.
Odpovědět
TS

Tonda Selektoda

15.12.2024 08:54
Ten ilustrační snímek popírá zásady zálohování. Tohoto nepořádku se zálohování netýká. O ten nápojáři zájem nemají, ten ať si klidně leží v přírodě dál, než ho někdo uklidí. Právě proto, aby lidé nezačali sbírat a předávat do výkupu takový odpad, budou ty lahve a plechovky přejímány automatem, který bude kontrolovat tvar, barvu, zálohovací značku, nebo čárový kód. Snad by někdo nechtěl zbohatnout vracením špinavých lahví a plechovek, za které dokonce ani nebyla zaplacena záloha?
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.12.2024 09:38
Ale vždyť ČR má svůj systém nakládání s odpady a vlastně kdo v době nejrůznějších termolahví chodí na výlety s PETkami. Firmy se v 2021 rozhodly pro vyrobu jednorázových obalů a zvyšování množství plastů v prostredí nebo proč je tu každý den masáž od nápojářských nátlakovek. V této se autor slovem nezmínil o centrálních třídičkách odpadů a nějak se už nezmiňují dotace na zavedení a průběžné dotace od státu na provoz. Proč pomlouvá spalovny, když spalovny hygienizují odpad, snižují jeho množství, vyrábějí dálkové teplo, a na toto potřebují palivo. Palivem je drahý plyn nebo domácí uhlí, které někdo zakázal těžit. Palivem může být nasekaný směsný plast, důležité druhotné palivo bez DPH. Autor hází procenty, ale z jakého základu, měl napsat množství PET, které se vytřídí. Třídění není recyklace.
Minulý článek od nátlakovek se jmenoval srovnání systémů, ale žádné srovnání v něm nebylo, jen napsáno, že v SRN a na Slovensku recyklace výborně funguje. V SRN jsou i nadále kontejnery na obaly, úklidové služby a běhá se s vrátnými lahvemi od jednoho supermarketu k druhému. Na Slovensku pokud vím, chtějí zákon o obalech novelizovat, protože mj. ochuzuje stát. Kdy autoři konečně popíšou jednotný dánský systém, kterému se firmy přizpůsobily? Ten je totiž jiný a spravedlivější.
Pro zdraví dětí by bylo lepší, aby množství plastových výrobků klesalo, a např. pití se prodávalo ve skle a ze soudků. Zvláštní je, že lepší článek o odpadech najdete na parlamentkách.
https://www.parlamentnilisty.cz/arena/monitor/Pravda-o-eko-plastech-Televizni-legenda-nepotesi-fanatiky-766345
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.12.2024 09:54 Reaguje na Jarka O.
:-))) mimo diskuzi.Před mnoha roky,cca 1975-80 jsme slyšeli,že na západě jsou nápoje v plastových lahvích,jednorázových,úžasných,které se dají opakovaně používat v turistice,no a horolezci.PETky.No a já dodnes v létě jenom!!!slazená minerálka v PETce,praktické,nerozbitné a 1,5 l je něco jiného než než bidon 0,7l či caMEL bag s nějakým izostarem.Kovové termosky na zimu dobré,ale flaška siggovka Petce nemůže konkurovat.Turista,pamětník.Také pamětník nesvobody.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.12.2024 14:57 Reaguje na Emil Bernardy
Také nosím PET:) Pokud se budou lahve vracet, budete muset nakupovat nové plasty na domácí mošty, šťávy, turistiku, byznys se rozjede a čert vem ekologii, výroba PET atp. vzroste. O to jde. Zaplatíte za to, že si smíte koupit nápoj v úžasném PET, možná se vám povede láhev vrátit, pokud není pošpiněný čárový kód, a zaplatíte za další obal. Přitom by tyto Petky měly být odečítané z plastových ožebračenek pro brusel, protože tento objem nebo procenta PET je znovupoužívání a recyklace, dokonce potravinové používání. Lobisti by laskavě měli přestat hanět PET jako odpad a znovuvyužití PET v domácnostech hlásit bruseli jako upcykling atp. Koukali by, o kolik by jim % recyklace vzrostla. Proč mám nejasný dojem, že to zrovna nechtějí.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.12.2024 07:30 Reaguje na Jarka O.
Kde plasty nejsou ?
Jeden fajn diskutující tu psal o sběru papíru,kovů atd.dříve,placeném.Ale dnešní předměty jsou materiálově tak pestré,že toto se nevrátí.Párkrát jsem dal staré auto na EKOlikvidaci.Za pár korun necelá tuna kovů,plastů,kapalin.Ti co to rozebírají a třídí si odměnu zaslouží.Dlouho víme,že blahobyt ovcím nesvědčí.A těch jsou 2/3.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.12.2024 07:31 Reaguje na Emil Bernardy
Byl to pan Macháček,níže. :-)
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.12.2024 22:55 Reaguje na Emil Bernardy
V tom jsme s p. Machačkem zajedno. Ale ani 1 den bez plastů už nedáme. Něco třídit je správné, já fandím spalování komunálu a nefandím odvozu horšiho odpadu do kolonií. V Asii jsou postavené gigafabriky, které na 3 směny chrlí nadprodukci plastů, i nekvalitních. Někde lidé neví, jak jinak s plasty nakládat než je spálit na domácím ohništi nebo odhodit, český, (západoevropský) nepořádek je slabý odvar, umíme se postarat ve srovnání s tím, co byste nebo možná že jste viděl vAsii. Kdo tam byl, si asi všiml plastů, myslím si, že výchova a darované jednoduché spalovny do těch chudých zemí by byla investice do planety:)
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.12.2024 07:09 Reaguje na Jarka O.
Asie je OK.V Evropě je poptávka,tak děti v Bangladéši nestrádají... ( před lety J.Baez Bangladesh,snad 60ti roky). Naučili se,a mají se lépe...
A na obzoru jsou bonbony proti metanu v prdu,Bovaer.. My opravdu blbneme.
Odpovědět
ig

15.12.2024 09:54
5. but not least - výrobci nápojů budou mít zisk z "náhodně" nevrácených lahví. A proto nejspíš vznikl i tento článek, plný účelových lží.
Odpovědět
va

vaber

15.12.2024 09:56
Ano, odpovědný člověk musí se zálohováním souhlasit. Proč se zde řeší co bude s vrácenými PET, to se spotřebitele netýká a i kdyby byly někde na hromadě ,je to lepší než poházené v přírodě. O finančí stránce se nemá cenu bavit, nyní vláda vyhazuje peníze všude a platí to všichni, inflace likviduje peníze jako měnová reforma. Je lepší, nakupovat za každou cenu, vše utratit a vršit hromady nepotřebných věcí?
Nikde jsem neviděl napsáno ,jaké lahve se budou vykupovat a v jakém stavu musí být.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.12.2024 10:27
Pokud z přírody díky zálohování zmizí alespoň polovina současných PET a
plechovek od nápojů, tak se zálohováním nemám problém. Já totiž nápoje v
PET a plechu nekupuji a světe div se, žiju! Jediné čemu se nevyhnu je
ocet a olej v PET, ale i to bývalo ve skle a octové byly kdysi totožné s
vinnými o obsahu 1 litr. Olejové vratné nebyly, ale mohly by být střepem pro další recyklaci. Osobně se mi nelíbí ani stovky druhů nevratných
láhví od vína a alkoholických nápojů. U piva bych se přimlouval k méně typům láhví, než je jich dosud. Ono hledat obchod, kde vám vykoupí
vratnou láhev od regionální značky mimo ten region končí jejím vhozením
do barevných skleněných střepů. Nevadil by mi ani návrat k mléku a nebo
jiných mléčných výrobkům do skla, protože těch jednorázových obalů je
opravdu stále více a více. Prý to údajně vyžaduje zákazník, ale pravda je jinde. Žádá to obchod, kterému odpadá výkup a skladování vratných obalů. Přitom i to může být součástí ceny stejně, jako je nyní recyklační
poplatek za použití nevratných obalů. Nostalgicky vzpomínám na nákupy
před 40 léty, kdy jako obaly převažovalo sklo a papír, nebo voskovaný
papír, který končil jako podpal v kamnech. Popelnice bývala opravdu
pouze na popel a ten leckde končil na poli, či zahradě jako vylehčení
těžkých půd. Při stejném počtu obyvatel a jejich žaludků(nejíme více,
ale pouze více plýtváme) stačily malinké skládky a slovo recyklace
každý chápal pouze jako recyklovat sklo, papír a kovy, přičemž vždy
za vratnou částku. Sběrem papíru a kovů si vydělávaly děti i spolky
a nikdo nemusel řešit sběrné nádoby, svozy, třídění atd. Do sběrny
se vozil už papír vytříděný na různé druhy a neznečištěný, protože
by vám ho obsluha nevykoupila. Zavrhli jsme osvědčenou praxi a nyní
se potácíme od jednoho špatného systému k druhému rovněž nedokonalého.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.12.2024 11:49 Reaguje na Břetislav Machaček
V plastu kupujete vše.Úplně vše.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

15.12.2024 12:04 Reaguje na Břetislav Machaček
U toho mléka Tetrapack má trvanlivost,mléko ve skle bylo pro rychlou spotřebu,přeci.Už kdysi sklo vystřídaly UH sáčky.Dnes nechodíme nakupovat denně mléko a pečivo.Možná i Vy pamatujete dobu kdy začínaly chladničky a mrazáky.Doba se mění,a kontejnery na papírplastsklo a kovové obaly alespoň tam co já znám fungují opravdu perfektně.Funguje do dobře,ne příliš dlouho a už je to předmětem zájmu destruktorů....

Nostalgicky,před 40ti roky.Skládky,"popeliště",nebyly tak perfektní jako dnes.Vzpomeňte si.Dodnes máme problémy s tím,co v té době končilo v lese,úvozech,řekách.Papír vzal čas,sporáky,ledničky a sklo jsou pod hlínou či listím,uklizeno není,stojí to peníze.
Považujme si dnešního odvozu odpadů,sběrných dvorů atd.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.12.2024 12:59 Reaguje na Emil Bernardy
Já přece zcela nevylučuji ani ty Tetrapaky, pokud chce mít
někdo v zásobě mléčnou "mrtvolu", ale je možné nahradit
plastové obaly čerstvých výrobků vratným sklem. Nikdo ani
netušíme kolik mikroplastů konzumujeme s mlékem, jogurty
atd. prodávanými UŽ POUZE V PLASTECH (i ten Tetrapak je zevnitř potažen plastovou fólií). Plastem je potažen i
balící papír tvářící se navenek ekologicky. Poblázněnost
hygienou danou samoobslužným prodejem jde ad absurdum
i k balení ovoce a zeleniny, kterou stejně doma každý
znovu omyje a nebo dokonce oloupe. Mnoho plastových
obalů je doslova zbytečných, ale slouží jako reklama.
Před revolucí přijela nadšeně sousedka od dcery z USA
a rozplývala se nad nádherně baleným vším, co se u nás
v té době prodávalo v obyčejném papírovém pytlíku a
nebo v obyčejném balícím papíře. Netrvalo dlouho a
došlo to i sem, i s tím zbytečným balením kdejakého
zboží. Vezměte si dnes jakýkoliv nákup po internetu,
který zatěžuje svými obaly likvidaci odpadů. K mé
bohaté sousedce zaváží jedná firma i potraviny a to
denně čerstvé. Denně mimo obalů přibylo 2 a více
papírových tašek s emblémem pečiva na jedno použití.
Téměř denně dvě tašky a to je když slevím 500 tašek
ročně a já chodím se dvěma plátěnými taškami nakupovat
už 5 let! O to tu jde, že jakákoliv recyklace pouze
omlouvá ten konzum a plýtvání. Máte pravdu, že vždy
se našli lidé, kteří nepotřebovali padesát korun za
šrot ze starého sporáku a hodili ho do lesa, ale dnes
je tomu stejně u zahazování vratných láhví a vždy tak
tomu bude. Prostě někteří si mohou dovolit vyhodit
nějaké hodnoty a ty by měly být směnitelné za peníze
i pro ty, kteří je zvednou a odnesou odevzdat. Pokud
ale od nich nikdo nevykoupí zbohatlíkem schválně
pomačkanou a nebo neúplnou láhev(bez víčka), tak i to
je j ničemu. Pro takové případy má být i ruční výkup,
kdy výkupce posoudí, zda si vracející zaslouží vrátit
zálohu. Dnes chodím přírodou a sbírám zdarma odpadky,
ale dostat za ně alespoň pivo, by potěšilo nejen mne.
Dnes ty PETky zahazují i žebráci a bezdomovci a možná
by je v nouzi o alkohol i sbírali. A to nehovořím o
sportující mládeži, která okolí sportoviště vyzdobuje
PET a plechovkami od energo nápojů. Možná by je vraceli
a nebo někdo jiný za ně.
Odpovědět
Pe

Petr

15.12.2024 13:38 Reaguje na Břetislav Machaček
Bohužel plasty v obalech nahradit nejde.
Kvůli množství. Dříve bylo všeho jen nezbytně nutné množství, pár kusů jednoho druhu. To jde dát do papíru a skla. Dnes jsou zboží stovky a tisíce druhů ve stovkách variant. To už do papíru a síťovky nedáte. A zrušit to taky nejde, společnost je na tom ekonomicky závislá. Řešení to bohužel nemá.
V podstatě se dá říct, že plastové obaly a odpady jsou motorem naší civilizace. Bez toho by nastal kolaps.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.12.2024 07:43 Reaguje na Petr
Teď s Vámi pane Petře souhlasím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.12.2024 15:09 Reaguje na Břetislav Machaček
Současná spotřeba obalů je síla. Za mě je mikrotenový sáček ten správný obal a potom palivo.
Např.v SRN jsou na všech parkovištích i v NP odpadkové koše. Obce pořádají jarní atp. úklidy, čistota tam není proto, že by lidi neodhazovali kolem sebe odpadky.
Když jste zmínil energy drinky, pokud chce někdo něco zakazovat, tak na 1.místě klidně je, to by neškodilo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

15.12.2024 17:16 Reaguje na Jarka O.
Odpadkové koše v přírodě jsou pouze úlitbou uklízet za jiné. Ona dnes schází výchova, kterou jsem zažil v mládí a ta hlásala zásadu, že co jsi přinesl, si taky odnes a to tehdy byla skleněná láhev 100 x těžší, než ta platová. Tudy vede ta
cesta k odstranění odpadků z přírody a nikoliv ta,
kdy jedni smetí odhazují a druzí ho uklízejí. Ono
to totiž svádí k tomu, že to někdo uklidí a že
to tam nebude věčná památka na mé čuněčí chování.
Být ty odpadky s podpisem, tak jich asi tolik ani
nebude. Takže vychovávat, vychovávat a nenechat
výchovu pouze těm, co to za jiné uklízejí. Je zde
prostor pro vzory mládeže ke kterým vzhlížejí, ale to je spíš opačné, když koncerty provází haldy
smetí. Nezapomenu na Porty v Plzni před revolucí,
když na závěr zazněla z pódia výzva k úklidu areálu a úklidová firma odvezla pouze odpadkové
koše, protože jsme vysbírali i nedopalky z akcí
předchozích. Byli jsme hrdi na to, že po nás
nezůstal nepořádek a nikdo nenamítal, že už
vstupným zaplatil i úklid. Jsem zvědav, zda
by dnes takovou výzvu učinila nějaká celebrita
a zda by k tomu přesvědčila konzumní diváky.
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.12.2024 22:58 Reaguje na Břetislav Machaček
My jsme po jednom koncertě irské skupiny v Praze přeskakovali Petky nahrnuté před východem z arény, neuklízeli jsme, nikdo to po nás nechtěl, symboliku jsem před 30 lety nepochopila, možná to chtěla skupina sama a plasty byly už problém na západě. Nikdo ho dnes není ušetřený.
Jak píšete, aditiva jako parfémy v mýdlech nebo bromovaná zhášedla v plastech nejsou nevinná, nebo monomery - stavební prvky plastů.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.12.2024 07:44 Reaguje na Jarka O.
Ale u nás to tak snad je také...
ale občas jedu na sever do Ústí n.L. a tam snad nemají odpadové koše.....,
Odpovědět
JO

Jarka O.

16.12.2024 23:00 Reaguje na Emil Bernardy
..jak pomoct čuníkům,zálohami, nebo prací, výchovou..?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.12.2024 07:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Ponechme stranou peníze.
Vy a já si nedovedeme představit,že bychom pohodili v přírodě,nebo na ulici odpad.
Ale jsou i jiní.Věřím tomu,že je jich hodně málo,ale ... ten svinčík po nich je hodně nápadný.
A na mikroptasty nevěřte.No,tak jsou a nikomu nevadí.Plísně,roztoči...
PETky.Já do použitých chodím pro mléko do kravína.Potom jsou jistě nevratné.

Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.12.2024 11:48 Reaguje na Emil Bernardy
S roztoči a plísněmi žije lidstvo odjakživa, ale
mikroplasty tu jsou pouze 50 let a to je sakra málo, aby se na ně lidský organismus adaptoval. Ono tu ani moc nejde o samotný plast, ale o příměsi jako zhášedla a jiné sajrajty. Soused
koupil levný fóliovník se zelenou kašírovanou
plachtou a i když ji na zimu dal domů do tepla,
tak další rok ji slunce spálilo tak, že zbyla
ta pevná vlákna a vypadly ty čtverečky folie.
Má celou zahradu zaprasenou plasty a to se je
snažil vysavačem odstranit. Vlhkostí se ale
přilepily na hlínu a ani vysavač si s nimi už
neporadil. Kilometr ode mne recyklují PETky na
granulát a okolí je plné podivného bílého
prachu, který určitě není přírodní, ale je to
prach z drcených plastů. Obávám se, že PRAVDA
o vlivu plastů na zdraví se tají, protože už
nikdo ani neví, čím je nahradit a byl by to
neřešitelný problém i ty stávající zlikvidovat.
Sousedovi vnuci na jeho zahradě po sobě stříleli
z pistolek plastovými kuličkami, které následně
sezobávaly jeho slepice. Pomocí kamínků je pak
rozemlely ve svém zažívacím ústrojí a kde ten
plast skončil? Pouze v trusu a nebo taky ve vejcích? Totéž se děje s polystyrénem, který
slepice s oblibou zobají. Není nakonec to vejce
z drůbežárny lepší, než od slepic ze zahrady?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

16.12.2024 12:24 Reaguje na Břetislav Machaček
Toletance látek.A zdá se,že tolerujeme.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2024 13:59 Reaguje na Břetislav Machaček
ono se stalo zvykem se rozplývat nad děsnými mikroplasty. ale stačí si vzpomenout na ty kameníky, vápeníky, skláře, textiláky a struhaře (soustružníky dřeva), co se dožívali ztěží čtyřicítky a umírali na novotvary na plicích vyvolané vdechováním drobných částeček látek zcela přírodních.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2024 14:40 Reaguje na Lukas B.
jo málem bych zapomněl na mlynáře. ti také nikdy nevynikali dlouhověkostí (tedy bohatý mlynář snad ano, ale prostá čeládka lapájící po dechu v moučném prachu moc ne)
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

16.12.2024 17:05 Reaguje na Lukas B.
A co Beduíni na poušti? Ti dýchali
jemný písek od dětství. Je to o
míře vědomosti o rizicích, která podstupuji.
Každý je strůjcem ochrany svého zdraví, pokud o riziku ví a něco jiného je, když to někdo ví a
ohroženým to zatají. Je to vědomé ničení zdraví nic netušících lidí, což je ten nejhorší zločin. Mám
obavu, že se to ví a tají stejně,
jako už tomu bylo mnohokrát v
minulosti. Ono koupit se dá i to
zatajení.
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.12.2024 06:57 Reaguje na Lukas B.
Alespoň někde přečíst,co je tím myšleno,lidová tvořivost.....
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.12.2024 09:03
každá liška chválí svůj ocas.
Odpovědět
PS

Pavel Smotlacha

16.12.2024 14:00
Pane Dytterte, podlě mě má Coca Cola velký problém. Podle níže uvedeného odkazu Coca Cola ustupuje od svých závazků k využívání většího podílu opakovaně použitelných obalů a naopak chrlíte stále větší množství jednorázových plastů. K tomu vám nyní v řadě států dopomáhá i zálohování jednorázových petek. Je to ostuda. To je velmi negativní vývoj pro životní prostředí. https://www.euwid-recycling.com/news/business/coca-cola-waters-down-sustainability-commitments-101224/ Vypadá to, že se potvrzují varování řady evropských ekologických organizací, které psaly, že zálohování jednorázových petek je falešné řešení, které je vlastně proti životnímu prostředí a ne jeho ochranou. Cílem měla být redukce jednorázových plastů, tohle je úplný opak. Zálohovat se mají opakovaně plnitelné obaly. To ale nechcete. To co, nám tady píšete je jen pokračování vašeho lobbingu. Vy chcete zachování stávajícího stavu, kdy chrlíte miliony a miliardy jednorázových obalů a spotřebováváte na to extrémní množství energie a uhlíkové stopy. Je mi z toho velice smutno. Nemyslete si, lidé nejsou hloupí. Je úplný nesmysl nosit vám jednorázové petky do obchodů. Dávejte nápoje do skla, tam to má smysl. A už konečně přestaňte lidem lhát. Je to ostuda, co děláte. Nikdy vám to neprojde.
Odpovědět
pa

petr angi

16.12.2024 14:32
Pan manažer nám zbytný produkt - vodu v PET lahvích- PET odpadech - nutí i s tím odpadem a navrhuje zákonem a velmi draho, za naše peníze, že tím si svůj problém s odpadem vyřeší. Proto to chtějí zákonem. Kdyby to měli platit ze svého, dávno by to udělali. Jen se vymlouvá na EU. Velmi mě bavila část, kdy všem radí jak to mají dělat. Že bych mu taky radil jak neprodávat jeho zbytný produkt?
Odpovědět
EB

Emil Bernardy

17.12.2024 07:12 Reaguje na petr angi
Nemusíte kupovat ......
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist