https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/miroslav-hruska-kde-jsou-priciny-kolabujici-dopravni-site
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Miroslav Hruška: Kde jsou příčiny kolabující dopravní sítě?

31.1.2019
Na ilustračním snímku oprava dálnice D1.
Na ilustračním snímku oprava dálnice D1.
Tak jako téměř vždy jsem i ve čtvrtek 24. ledna sledoval na ČT1 pořad „Máte slovo“ paní Jílkové. Líbilo se mi, že kromě občanů bylo obsazení diskutujících od ředitele ŘSD pana ing. Kroupy přes zástupce Česmadu až po řidiče posypových vozů po všech stránkách vyrovnané.
 

Tématem pořadu byl kolaps dálnice D1 v prosinci v úseku kolem Humpolce a Větrného Jeníkova. Diskuse byla poměrně bohatá a týkala se hlavně toho, kdo situaci zavinil. Takže zástupci Česmadu a řidičů kamionu napadali ředitelství ŘSD a údržby silnic a naopak. Bylo to zbytečné napadání, protože vina je na obou stranách. Faktem je, že ŘSD ani Údržba silnic i když ta se velmi zlepšila což nelze říci o ŘSD, není na té úrovni, kde by měla být. To je jedna strana a na druhé straně to co někdy dokáží zejména řidiči kamionů, je hazard nejen se svými života, ale zejména s životy jiných.

Byla to hodina řečí, kde se řešily jen následky, ale nikdo se nezabýval příčinami, proč k situacím na D1 i ostatních dochází. Kde jsou tedy tyto příčiny a počátky těchto problémů?

Počátky těchto problémů začínají již v devadesátých letech, kdy bylo zavrženo ono socialistické plánování a začala vláda neviditelné ruky trhu, která měla být všemocná. A tak se neplánovaně do republiky valily cizí a i naše nové firmy, podniky a další. Vznikaly nové a nové průmyslové zóny, stavěly se nové skladové prostory, nové podniky a další. Denně i dnes ještě přicházíme o 15-17 hektarů zemědělské půdy. Ale to je jiná věc.

Živelným růstem těchto objektů se už tehdy měla zabývat vlád a ministři, protože bylo jasné, že tento stav si vyžádá také obrovský nárůst nákladní dopravy. Bohužel, nestalo se tak. Až později se začaly stavět některé nové dálnice, ale bylo to pomalu a některé, sotva se otevřely, zase se pro nekvalitní práci a sesuv půdy a další závady znovu zavíraly.

Zatímco díky tomu, že podniky, které měly být výrobní, jsou pouze montovny a potřebují denně přísun materiálu, neúměrně vzrůstala silniční doprava. Rovněž tak neúměrně klesala železniční přeprava. A tak i dálnice D1 byla zahlcena tisíci nových kamionů a automobilů. Je jasné, že to dlouho vydržet nemohla a také nevydržela.

Takže za současnou situaci v silniční dopravě mohou jak kamiony, tak ŘSD a Údržba silnic, ale hlavní vinu nese vláda (nebo chcete-li neviditelná ruka trhu), která v honbě za zisky dopustila, aby k této situaci došlo. V současné době čteme v tisku, že je stále velká poptávka po skladech a dalších prostorech, zejména z Německa. Pokud to vláda dovolí, dojde k dalšímu nárůstu dopravy a silnic a dálnic bude stále málo.

Naše země má rozlohu 78 866 km2. To je oproti například Německu s jeho rozlohou 357 021 km2 kaňka na mapě. Už nyní je naše země přesycena silniční i železniční sítí, která je jedna z nejhustších v Evropě. Česko má rovněž nejvíce skladových ploch v Evropě. Kam až chceme pokračovat? Pokud se naše vláda nevzpamatuje, pak hrozí nejen to, že doprava zcela zkolabuje, ale zkolabuje i život v této zemi, která přijde o zemědělskou půdu, dýchatelné ovzduší a to nejhorší, o vodu.

Je třeba konečně zastavit onu honbu za penězi, které od nás odcházejí stejně do ciziny, a chránit si svoji zemi. Největší hrozba, jaká nám hrozí není od Ruska ani od Číny, ale hrozí od nás samých.


reklama

 
Miroslav Hruška
Autor je čtenářem Ekolistu.cz
Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (8)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

MM

Milan Milan

31.1.2019 16:01
Je to přesně tak. Sklady montoven na kolech, tranzit přes ČR na východ, jih a částečně i sever je neskutečně silný,....nechci dál opakovat co autor přesně popsal,ale děsí mně úřednická buzerace vlastních občanů jejichž běžný podíl na zhoršující se kvalitě života a ŽP je minimální, ale tvrdě to odnášejí nejrůznějšími restrikcemi, regulacemi, omezeními apod. Vláda se v principu nestará o skutečné příčiny znečištění ŽP, úbytek zdrojů,nebo vysávání energetických zdrojů, ale prodává naši budoucnost za evropské dotace a nesmyslné pobídky a investice do cizích montoven a zón,které nakonec ani ty zisky nenechají u nás.
Odpovědět

Martin Švancar

1.2.2019 15:00
Velmi, velmi výstižné. Zcela selhávají státní orgány, které vydávají povolení na stavbu takových hrůz. Navzdory všem EIÁm a jiným procedurám. Úředníci , co to povolují nechť skončí v pekle !
Odpovědět

Martin Švancar

1.2.2019 15:03
A ekologické spolky typu Děti Země apod. to nezajímá, na blokování dálnic asi vydělají více peněz a publicity...
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

1.2.2019 15:29
Myslím, že problém je ještě hlubší, než jak to autor nastínil. Je to prostě obrovská poptávka lidí českých i evropských po novém zboží, které se vyrábí velmi efektivně v centralizovaných továrnách. To prostě vyžaduje adekvátní logistiku a řekl bych, že ta je tak zoptimalizovaná, jak málo co.

To, co je tedy v článku kritizováno, je vysoce efektivní způsob uspokojování eskalujících lidských potřeb.

Zajímavá je část věty z článku: "podniky, které měly být výrobní, jsou pouze montovny a potřebují denně přísun materiálu". Jak by měl podle autora fungovat "výrobní podnik"? Tisknout si všechny součástky na 3D tiskárně? Jak ale vytisknu třeba pneumatiku nebo autosklo?
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.2.2019 13:43 Reaguje na Jiří Svoboda
I kdyby jste to tiskl na 3D tiskárnách, potřeboval byste dovoz příslušných "tiskařských" materiálů a odvoz hotových výrobků.
Odpovědět
ig

2.2.2019 12:55
Jak se liší montovna a výrobní podnik?
Odpovědět

Jan Šimůnek

2.2.2019 13:40
Problém je, že pokud tyhle věci nebudeme dělat, půjde ekonomika do kopru a stát zkolabuje (jak by to dopadlo - viz současná Venezuela).
Odpovědět

Jaroslav Štemberk

14.2.2019 12:45
Jenom poznámka k železniční síti v ČR: Máme jí sice hustou, ale silně zanedbanou. Hlavní problém vidím v nedostatečné kapacitě hlavních železničních uzlů, která brání v tom, aby bylo možné tranzitní dopravu převádět z dálnic na železnici. Většina vedlejších tratí je ve stavu, ve kterém nemá smysl je udržovat, je potřeba rozhodnout, které zmodernizovat a které zrušit.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist