Miroslav Hruška: Kde jsou příčiny kolabující dopravní sítě?
Tématem pořadu byl kolaps dálnice D1 v prosinci v úseku kolem Humpolce a Větrného Jeníkova. Diskuse byla poměrně bohatá a týkala se hlavně toho, kdo situaci zavinil. Takže zástupci Česmadu a řidičů kamionu napadali ředitelství ŘSD a údržby silnic a naopak. Bylo to zbytečné napadání, protože vina je na obou stranách. Faktem je, že ŘSD ani Údržba silnic i když ta se velmi zlepšila což nelze říci o ŘSD, není na té úrovni, kde by měla být. To je jedna strana a na druhé straně to co někdy dokáží zejména řidiči kamionů, je hazard nejen se svými života, ale zejména s životy jiných.
Byla to hodina řečí, kde se řešily jen následky, ale nikdo se nezabýval příčinami, proč k situacím na D1 i ostatních dochází. Kde jsou tedy tyto příčiny a počátky těchto problémů?
Počátky těchto problémů začínají již v devadesátých letech, kdy bylo zavrženo ono socialistické plánování a začala vláda neviditelné ruky trhu, která měla být všemocná. A tak se neplánovaně do republiky valily cizí a i naše nové firmy, podniky a další. Vznikaly nové a nové průmyslové zóny, stavěly se nové skladové prostory, nové podniky a další. Denně i dnes ještě přicházíme o 15-17 hektarů zemědělské půdy. Ale to je jiná věc.
Živelným růstem těchto objektů se už tehdy měla zabývat vlád a ministři, protože bylo jasné, že tento stav si vyžádá také obrovský nárůst nákladní dopravy. Bohužel, nestalo se tak. Až později se začaly stavět některé nové dálnice, ale bylo to pomalu a některé, sotva se otevřely, zase se pro nekvalitní práci a sesuv půdy a další závady znovu zavíraly.
Zatímco díky tomu, že podniky, které měly být výrobní, jsou pouze montovny a potřebují denně přísun materiálu, neúměrně vzrůstala silniční doprava. Rovněž tak neúměrně klesala železniční přeprava. A tak i dálnice D1 byla zahlcena tisíci nových kamionů a automobilů. Je jasné, že to dlouho vydržet nemohla a také nevydržela.
Takže za současnou situaci v silniční dopravě mohou jak kamiony, tak ŘSD a Údržba silnic, ale hlavní vinu nese vláda (nebo chcete-li neviditelná ruka trhu), která v honbě za zisky dopustila, aby k této situaci došlo. V současné době čteme v tisku, že je stále velká poptávka po skladech a dalších prostorech, zejména z Německa. Pokud to vláda dovolí, dojde k dalšímu nárůstu dopravy a silnic a dálnic bude stále málo.
Naše země má rozlohu 78 866 km2. To je oproti například Německu s jeho rozlohou 357 021 km2 kaňka na mapě. Už nyní je naše země přesycena silniční i železniční sítí, která je jedna z nejhustších v Evropě. Česko má rovněž nejvíce skladových ploch v Evropě. Kam až chceme pokračovat? Pokud se naše vláda nevzpamatuje, pak hrozí nejen to, že doprava zcela zkolabuje, ale zkolabuje i život v této zemi, která přijde o zemědělskou půdu, dýchatelné ovzduší a to nejhorší, o vodu.
Je třeba konečně zastavit onu honbu za penězi, které od nás odcházejí stejně do ciziny, a chránit si svoji zemi. Největší hrozba, jaká nám hrozí není od Ruska ani od Číny, ale hrozí od nás samých.
reklama
Online diskuse
Všechny komentáře (8)
Milan Milan
31.1.2019 16:01Martin Švancar
1.2.2019 15:00Martin Švancar
1.2.2019 15:03Jiří Svoboda
1.2.2019 15:29To, co je tedy v článku kritizováno, je vysoce efektivní způsob uspokojování eskalujících lidských potřeb.
Zajímavá je část věty z článku: "podniky, které měly být výrobní, jsou pouze montovny a potřebují denně přísun materiálu". Jak by měl podle autora fungovat "výrobní podnik"? Tisknout si všechny součástky na 3D tiskárně? Jak ale vytisknu třeba pneumatiku nebo autosklo?