Ondřej Dočkal: Jak ve Finsku hlavačkovec štěstí nenašel
Vliv hlavačkovce na původní biotu je poměrně dobře znám, ostatně díky tomu figuruje na tzv. „invazním seznamu“ nebezpečných druhů v rámci EU (viz zde). Kombinace jeho dravosti, reprodukční úspěšnosti a nenáročnosti na obsah kyslíku rozpuštěného ve vodě je pro druhy stojatých vod přímo smrtící. O konkrétním vlivu hlavačkovce referuje např. Reshetnikov A. N. (2003), který uvádí, že většina druhů obojživelníků na zkoumaných lokalitách obývaných hlavačkovcem se nebyla schopná úspěšně rozmnožit (čolek velký, čolek obecný, skokan hnědý, skokan ostronosý, skokan krátkonohý), a totéž platilo i pro karase obecného. Autor prokázal úspěšnou reprodukci pouze u ropuchy obecné.
Přečtěte si také |
Ondřej Dočkal: Pojďme promyslet jednu opravdu šílenou metodu ochrany našich karasů a slunek před invazními druhy rybNetřeba dodávat, že fauna stojatých vod již dnes mnohde trpí pod vlivem řady dalších negativních faktorů. Jde v první řadě o ztrátu nebo poškozování biotopů, ale i o tlak ostatních nepůvodních druhů, z nichž některé dobře známe i od nás (karas stříbřitý, střevlička východní, slunečnice pestrá). Mnohé původní druhy jsou tak na tom i bez hlavačkovce hodně špatně, např. karas obecný, slunka obecná nebo více druhů obojživelníků či hmyzu.
V České republice prozatím hlavačkovec zřejmě zjištěn nebyl, ale téměř ve všech okolních zemích již ano (Polsko, Maďarsko, Slovensko, Německo – viz např. zde). Je tak prakticky jisté, že tento druh se dostane i k nám. Otázka není zda, ale kdy se tak stane. Na pouhé jeho administrativní zařazení na tzv. „invazní seznam“ Evropské unie spoléhat opravdu nemůžeme – jak ukazuje letošní zkušenost ze Skandinávie. V létě objevili hlavačkovce v jedné nádrži na jihozápadě Finska – šlo o první nález tohoto nebezpečného druhu v této zemi (blíže viz zde)
Přečtěte si také |
Ondřej Dočkal: Karas a slunka. Mohou těmto kdysi hojným druhům pomoci záchranné chovy v zajetí?Co se s tím dá dělat? Zásadní v tomto okamžiku je rychlost rozhodování, komplexní úvaha nad možnostmi řešení a efektivita zvoleného opatření. Finové čas neztráceli, protože dobře věděli, že tady mají problém, který se jim může velice rychle vymknout z rukou. Tedy již v polovině listopadu (tj. za několik měsíců po zjištění výskytu) provedli opatření proti hlavačkovci. A jak to udělali? Zvolili metodu drastickou, nicméně jedinou, která má v obdobné situaci šanci na úspěch – použili piscicid (blíže o této metodě viz zde).
Zprávu z Finska naleznete zde. Nezbývá než čekat, zda byl zásah úspěšný, či si vyžádá opakování – to uvidíme. V každém případě je důležité připomenout, že z hlediska kulturního i legislativního je Finsko, stejně jako my, součástí Evropské unie.
Co mi z tohoto případu plyne? Asi tak čtyři věci.
-
1. Je fajn, že máme invazní seznamy nepůvodních druhů a s nimi související legislativu, ale invazní druhy se šíří dál.
-
2. Piscicidy nejsou selektivní, jejich aplikace opravdu může být spojena s vážnými ztrátami na původní fauně v dané lokalitě. Je ovšem potřeba myslet i na to, že invazní druhy na ni v důsledku působí úplně stejně.
-
3. Ač bych si to i já velmi přál, zřejmě opravdu není jiné cesty než si přiznat, že o piscicidech musíme nejen uvažovat, ale v podstatě bychom měli už i připravovat metodiky aplikace. Přirozeně při pečlivém zhodnocení všech rizik (vyplývajících jak z aplikace přípravků, tak z působení invazních druhů na druhy původní – blíže viz např. zde).
-
4. Použití piscicidů je velmi kontroverzní. Mnoho lidí nenachází odpověď na otázku: „Jak si obhájíme to, že bychom chránili přírodu za pomocí jedů?“ Nepochybuji ani vteřinu, že podobnou otázku si pokládali i Finové. Tuto otázku jsem si opakovaně pokládal i já. A jsem si jist, že Finové si, tak jako já, položili i další otázku: „Jak si obhájíme to, že jsme neudělali vše, co bylo možné pro to, abychom ochránili naši mizející faunu před invazními druhy?“
Máme nějaké jiné možnosti? Máme. Můžeme doufat, že se nám hlavačkovec vyhne. Můžeme doufat, že se nám vyhnou i jiné invazní druhy. Můžeme doufat i v to, že se nám podaří zvládnout jejich invazi konvenčními metodami. Můžeme samozřejmě také doufat, že tyto nové invazní druhy budou k naší fauně milosrdnější než v jiných zemích … V to vše můžeme doufat … ale zároveň bychom měli být připraveni na to, že nám naše očekávání možná nevyjdou. A co bude pak?
Citovaná literatura:Reshetnikov A. N. (2003): The introduced fish, rotan (Perccottus glenii), depresses populations of aquatic animals (macroinvertebrates, amphibians, and a fish), Hydrobiologia volume 510, pages 83–90 (2003)
reklama
Dále čtěte |
Další články autora |
Online diskuse
Všechny komentáře (38)
Karel Zvářal
15.12.2022 09:13Michal Ukropec
15.12.2022 12:36Lukash
15.12.2022 13:06Ondřej Dočkal
15.12.2022 13:14 Reaguje na LukashBřetislav Machaček
15.12.2022 18:48 Reaguje na Ondřej Dočkalzávodů a nebo dokonce povolením rybolovu všeho a všemi
i bez povolenek k rybolovu. Vytrávit takovou lokalitu
s kompletní obsádkou považuji za zhovadilost a plýtvání
hodnotným rybím masem. Jinak o úspěšnosti lokality
izolovat na delší dobu od invazních druhů pochybuji,
protože vždy se nějaký "dobrák" najde, který tam nasadí
ty ryby třeba pouze ze msty, že je lokalita chráněna a vyjmuta z možnosti tam lovit. Nechci být škarohlíd,
ale s invazními druhy se asi ta válka vyhrát nedá,
protože přijdou zase jiné a možná ještě horší. Mám
obavu, že i ve Finsku je ta radost předčasná stejně,
jak to praktikují cyklicky třeba v USA na Velkých
jezerech. Zlikvidují, osadí původními rybami a za
pár let totéž. Invazním druhům se v globalizovaném
světě nelze asi ubránit, protože se vždy zase znovu
dovezou a ani nikdy nezlikvidujete všechny rezervoáry.
Ondřej Dočkal
15.12.2022 20:04 Reaguje na Břetislav MachačekAd. "dobráci" - viz níže má odpověď na pana Slovana, zcela souhlasím. Ale:
Ono je to opravdu o tom rozhodnutí, buď rezignovaně mávneme rukou, že to nemá cenu .. anebo to zkusíme. Já sem pro to zkusit, protože máme sakramentsky moc co ztratit.
Úplně stejně bychom totiž mohli rezignovat na ochranu vody, půdy, lesů... čehokoli. To, že nerezignujeme, ale o cosi se snažíme - sice zdaleka ne vždy úspěšně a efektivně, a zdaleka ne převážná část populace.. ale lepší něco jak nic.. tohle je dobrá zpráva, že na tom ještě nejsme jako společnost úplně špatně.
Břetislav Machaček
16.12.2022 10:14 Reaguje na Ondřej Dočkaluž prý údajně rozmnožuje ve stejném roce, kdy se
vykulí. To by znamenalo ji eliminovat co dva roky
a to vám nedospějí ještě ti karasi obecní. Totéž
ten karas stříbřitý, který se kamarádovi vytřel
už ve velikosti 5 cm délky. To znamená už asi po
dvou létech a nedovedu si představit ty lokality
neustále trávit a opět zarybňovat. Budiž udržovat
někde pod dohledem jejich genofond, ale ve volné
krajině to považuji na boj s větrnými mlýny. Je
to jako s varroázou u včel, kdy se v počátcích
likvidovala napadená včelstva a pak se začaly včely
léčit a začínají pokusy se šlechtěním na zvýšenou
čistící schopnost včelstev. Radikálním vybitím
hejn drůbeže se taky nezastavila ptačí chřipka
v Evropě, ale pouze se vybila drůbež v dané lokalitě i s chřipkou, která se vesele šířila
jinde. Asi by u invazních ryb nebylo marné zkusit
na ně nasadit jejich původní predátory s nadějí,
že jim nebudou naše původní ryby chutnat stejně,
jako těm našim dravcům nechutnají invazní ryby.
O tom ale pochybuji, protože co je úspěšné někde,
tak bývá úspěšné všude a stejné to bude i u lidí,
kdy ty původní převálcují časem úspěšní migranti.
Darvin to popsal už před mnoha léty a bohužel to
platí, že úspěšní nahradí ty méně úspěšné a nebo
se s nimi prokříží. Zakonzervování je utopická
vize, pokud neexistuje možnost TOTÁLNÍ izolace lokalit s výskytem původních druhů ryb.
Ondřej Dočkal
16.12.2022 10:28 Reaguje na Břetislav MachačekVysazování predátorů - to bych fakt nezkoušel.
Opravdu si uvědomuji, že totální izolace prakticky možná není, ale jde o to, co možné je. A opět: alternativou je nicnedělání a čekání, že o ty druhy přijdeme úplně.
JInak varoázu ani ptačí chřipku bych s rybama fakt nesrovnával, přece jenom ty cesty šíření jsou dost různé.
Břetislav Machaček
17.12.2022 15:00 Reaguje na Ondřej Dočkalkarasů stříbřitých u nás zvládají štiky
a pokud by to nebyl revír vyjmutý z
hospodaření a ponechaný "matce přírodě",
tak by se tam malé štiky vysazovaly a ty velké, které se krmí těmi menšími lovily.
Metrová nejeví zájem o pěticentimetrové karasy a loví raději menší štiky, které by je lovily. Je tam velká koncentrace malých karasů a velkých štik, ale nejsou tam karasi velcí a menší štiky. Navíc
ta voda pravidelně postrádá v zimě pod ledem kyslík a hynou štiky, ale ne ti
karasi. Zbytek tam tvoří pár velkých kaprů a malí perlíni. Jinak je to druhově vše a je to prosím dílo ochrany přírody zakazující rybolov. "Odborníkům" jaksi
nedochází, že u těch dravců je nutná
redukce velkých kusů ve prospěch těch
menších, kteří budou lovit i ty malé
karasy a které jsou potravou starších
štik.
Ondřej Dočkal
17.12.2022 19:51 Reaguje na Břetislav Machačekna ně nasadit jejich původní predátory s nadějí,
že jim nebudou naše původní ryby chutnat " - takové to vytloukání klínu klínem, to známe z Australie (králíci + lišky) - tohle bych fakt nedoporučoval.
Co se týče štiky - je to jak píšete - jde o kyslík.
Jinak ten váš konkrétní případ nejsem schopný komentovat, protože neznám detaily a historii případu. Tyhle systémy obecně jsou velmi složité a promítá se do nich spousta vlivů a vazeb, na první pohled tu viditelných, tu neviditelných .. ale základ je, pokud tam štika zdechá přes zimu, je to základní problém - možná (možná!) vyvolaný už tím, že jak je tam moc KS, tito už tu lokalitu tak vyčerpávají, že se to celé obrací do sinic a to je prostě konečná.. takže pokud můžu, pár upřesňujících dotazů: jaká průhlednost vody (cm) tam je přes léto? A jakou barvu má ta voda?
Radim Polášek
18.12.2022 09:45 Reaguje na Ondřej Dočkaltak mne tady napadlo, jestli by nešlo v těch menších tůních vedle štik omezovat množení těch invazivních ryb taky podporou - vysazováním jelců tloušťů.
Co se týká problémů štik, kdy štika nemá dostatek kyslíku, nešlo by to trochu napravit pravidelným prohlubováním těch tůní a odstraňováním bahna z nich?
Ondřej Dočkal
18.12.2022 20:54 Reaguje na Radim PolášekJInak kaprovité ryby běžně žerou vlastní jikry i potěr, nemuseli to být jelci. Ono kubík je fakt málo, aby něco z výtěru přežilo.. ale jde o obsádku, kolik tam toho bylo, jak to krmili,.. je tam víc úhlů pohledu.
Prohlubování tůní atd. - jistě by to pomohlo, ono se to dělá, ale právě jde o to jak to ty ryby využijí - kdo se rozjede první a zase tu kvalitu prostředí zhorší - tím, že se rozjedou řasy a sinice - tyhle problémy totiž nejsou vázané primárně na staré, zahumusené lokality - ale na lokality, kde jsou narušené tzv. toky živin . je málo zooplanktonu, je masivně vířeno dno .. a živiny ve vodním sloupci nemohou využít klasické vodní rostliny (bo zákal vody) - tak to jde celé do řas a sinic.. je to prostě složitější. Ty invazní druhy mají právě výhodu v tom, že mají minimální nároky jak na přežívání, tak na množení. Taková štika jako fytofilní druh - když nemá vegetaci - jedno zda vodní nebo zatopenou pobřežní - tak prostě bez šance na výtěr, a i kdyby se vytřela - ty malé štiky taky potřebují nějakou rozmanitost toho prostředí, což dělají hodně rostliny.. které když tam nejsou... ono se to celé zacykluje.. ten problém vazby invazních druhů na to prostředí je docela složitý.
Břetislav Machaček
18.12.2022 17:56 Reaguje na Ondřej Dočkalrevíru a ryb líto, ale už
jsem se poučil, že hlavou zeď neprorazím. Ano cyklicky se
tam přemnožují sinice, na dně
je velká vrstva bahna a na
podzim i obrovské množství listí z okolního lesa. Jsou tam
i hnijící popadané stromy a
naopak už schází kdysi hojné
rostliny. Prostě se jedná o
bývalou pískovnu údajně ponechanou přírodní degradaci
bez zasahování člověka do
rybí obsádky a chemizmu vody. Pro někoho je to přírodní
proces jako u slepých ramen
řek, ale pro mne bolestná
vzpomínka na revír s hořavkami a škeblemi, s líny jako poleno,
vypasenými kapry, cejny atd.
Degradace začala nájmem soukromé osobě a následném podmíněném převzetí obcí od
státu jako nerybářský revír.
Provozuje se tam pouze lov
zvaný monitoring s vracením
ryb zpět, úklidem uhynulých
ryb a úspěšný pokus aplikace
bakterií "požírajících" bahno.
Ondřej Dočkal
18.12.2022 20:57 Reaguje na Břetislav MachačekBřetislav Machaček
19.12.2022 09:22 Reaguje na Ondřej Dočkalse z ní nedostávaly ryby
do revitalizovaných tůní
s obojživelníky. Odtok
tak funguje omezeně a pouze průsakem. Obměna
vody z hladiny se tak
nekoná. Do té doby se
tam sinicím moc nelíbilo
a každopádně se jejich
výskyt neopakoval tak
často. Je omezen i průtok
tůněmi a zasakující voda vyplavuje z podloží železo a mangan, které mění potok v místě vývěru z podzemí na rezavou břečku tekoucí mojí zahradou. Kdysi byla v potoce čistá voda s hrouzky a okouny a nyní pouze rezavé řasy připomínající rosol.
Radim Polášek
16.12.2022 18:21 Reaguje na Břetislav MachačekJen bych řekl, že původní ryby se nebudou lovit udicemi. Možná sítí, ale nejspíš elektrickým agregátem. To je nejrychlejší a nejčistější.
Radim Polášek
16.12.2022 18:23 Reaguje na Radim PolášekBřetislav Machaček
17.12.2022 15:20 Reaguje na Radim Polášeksítím se ryby vyhnou a s agregátem jste omezen jeho
dosahem. V hloubce už nebude účinný. Vytrávení je
sice dokonalé, ale bohužel i pro mnoho jiných
živočichů a mám obavu, aby to nebylo vylitím
vaničky i s dítětem. Navíc jako by už i tak
nebylo těch otrav v řekách a potocích dost
a cyklické vytrávení nějaké vody kvůli udržení původních druhů mi nepřipadá zrovna nutné.
Ondřej Dočkal
17.12.2022 19:53 Reaguje na Břetislav MachačekRadim Polášek
18.12.2022 09:25 Reaguje na Břetislav MachačekSlovan
15.12.2022 14:36Ondřej Dočkal
15.12.2022 15:27 Reaguje na SlovanProstě lidi jsou jenom lidi, a osvěta bohužel neplatí na všechny - ale platí na mnohé. Jsou zde vždycky dvě možnosti. Rezignovat (to nemá cenu...), nebo to zkoušet a doufat, že to cenu má... Alternativou je totiž postupná ztráta už tak mizející biodiverzity... což mě přijde jako dobrý důvod pro to, něco se pokusit dělat.
Ještě bych to odlišil na nové invaze a ty "staré". Opravdu nemá cenu plošně řešit např. karasa stříbřitého - zde vidím smysl v tom, využívat tyhle zásahy bodově v izolovaných lokalitách s minimálním (bohužel nenulovým) rizikem reinvaze kvůli ochraně např. karase obecného (viz dřívější článek).
U těch nových invazí - kde je šance tomu aspoň nějakou dobu nějak bránit - tam jsem i pro opakování. Teda ne že by to celé záleželo na mě :)
JInak duhák je trochu něco jiného - ten se u nás v přírodě nemnoží, nebo o tom aspoň nevím. Teda ne že by nevadil - vadí, ale aspoň se, zatím, nemnoží ... a další věc: legislativa jeho vysazení na převážné části republiky de facto připouští bez dalšího - což osobně považuju za neuvěřitelné.. nicméně je to tak - viz https://ekolist.cz/cz/zpravodajstvi/zpravy/navrh-narizeni-ktere-zjednodusuje-vysazovani-nepuvodnich-ryb-schvalila-vlada
Slovan
16.12.2022 15:16 Reaguje na Ondřej DočkalJinak děkuji za zajímavé články i za to, že jako jeden z mála autorů reagujete v diskuzi a dovysvětlujete. Jste jeden z mála :)
Jarek Schindler
16.12.2022 18:26 Reaguje na Ondřej DočkalO blbcích co zakládají požáry jde snad říci, že to nedělají úmyslně a požár je věcí neopatrnosti. ( samozřejmě porušení zákazu rozdělávat ohně...... atd.) Jak ale potom nazvat lidi co ten požár považují za příležitost pro přírodu a tak požár jako "ozdravný proces" veřejně presentují ? Nedostaneme se potom náhodou do situace kdy ještě větší pitomci budou ty požáry, jménem přírody zakládat úmyslně?
K článku a Finům jde říci jedno. Vyhodnotili situaci a zasáhli. Tedy jak je vidět zasáhli velice rychle. Šlo by něco podobného udělat i u nás? Kolik posudků, odvolání "ochranářů", soudních nařízení a podobně by muselo být a jak dlouho by to trvalo než bychom toto mohli provést. Řekl bych, že by to nakonec spíš provést nešlo.
Finům jde popřát jediné. Ať se jim to podaří.
Ondřej Dočkal
16.12.2022 19:32 Reaguje na Jarek SchindlerOhně: no, nechci otevírat téma o kterém toho moc nevím, ale na více místech (USA, Australie) se ukazuje, že řízené vypalování v malém je prevencí mohutných nekontrolovaných požárů.. ke kterým dřív nebo později prostě musí dojít. Tak nějak ty drobnější požáry že prý fungovaly v minulosti.. nějaké analýzy půdy nebo hornin nebo čeho..fakt nevím detaily, ale logiku to má. Ale jak jsem uvedl, tohle není úplně moje téma, já spíš tu vodu než oheň :)
No a právě proto, aby to u nás neskončilo podobným průšvihem (posudky, odvolání atd., atd.) jsem to téma veřejně otevřel už před lety. Opravdu se děsím toho, že bychom byli v podobné situaci jako Finové v létě, a co by bylo pak...
Jarek Schindler
19.12.2022 09:51 Reaguje na Ondřej DočkalAno, jsou biotopy kde ten požár je základním prvkem pro udržení toho biotopu. Dá se říci, že naopak, pokud jsou ty požáry častější, periodické , tak zabraňují kumulaci hořlavého materiálu a nejsou potom tak ničivé. Současně bych ale také řekl, že les mezi tyto biotopy nepatří. Já jsem ale reagoval na vaše slova o blbcích zakládajících lesní požáry. Otázka tedy zůstává stejná. Nejsou nakonec pro přírodu horší ti, co tyto lesní požáry jako " příležitost pro přírodu" obhajují?
No právě, že v podobné situaci jako Finové jsme byli například v době kdy se k nám začal šířit psík mývalovitý a mýval severní. Čí to byl výmysl aby jeho lov (redukci) u nás mohl provádět pouze myslivecký hospodář a lesní stráž? Tedy převážně pouze 3 až 4 lidé na honitbu? Byly časy kdy jich u nás tolik nebylo a jejich šíření se mohlo výrazněji snížit nebo se alespoň mohl prodloužit časový horizont jejich šíření. Nyní jsou již u nás celkem běžným druhem.
Ondřej Dočkal
19.12.2022 12:08 Reaguje na Jarek Schindlerduhák: invazivita - ano, je spojena s reprodukcí a přežíváním, ale on problém pro původní druhy můžou dělat i druhy, co se v přírodě nemnoží, ale jsou periodicky dodávány. Např. tím, že rozšiřují nemoce na původní druhy (např. právě ten duhák přenáší nemoc PKD - studovali to co vím Rakušáci, v některých povodch pro Po fakt problém. Nebo amur - když se to přežene s obsádkou, vymlátí prakticky všechny vodní rostliny a to je samozřemě obrovský problém pro druhy co to potřebují (nemluvě o rizicích pro kvalitu vody). Ani amur není invazní druh, ale nepůvodní - s dopadem na druhy původní, když se to přežene.
požáry a les: no já si právě myslím, že jsou i (určité typy) lesů, resp. porostů dřevin, které dřív mohly být formovány periodickými požáry slabší intenzity, ale opravdu si to jenom myslím - z principu nechci moc kecat do něčeho, co je mimo můj přehled.
psík a mýval: absolutně souhlasím, tady někdo sakramentsky zaspal, čí to byl výmysl nevím, spíš (opět ale tohle není moje téma) bych řekl, že realita předběhla legislativu - prostě ta novela co udělali teď, měla přijít mnohem, mnohem dřív.
Radim Polášek
16.12.2022 18:29 Reaguje na Ondřej DočkalOndřej Dočkal
16.12.2022 19:36 Reaguje na Radim PolášekRadim Polášek
18.12.2022 09:37 Reaguje na Ondřej DočkalSlavomil Vinkler
16.12.2022 09:22 Reaguje na SlovanOndřej Dočkal
16.12.2022 10:21 Reaguje na Slavomil VinklerOtázka hybridogenní speciace a příp. introgresí se obávám není na pořadu dne, v porovnání s tím, jak rychle biodiverzita jako taková klesá.