https://ekolist.cz/cz/publicistika/nazory-a-komentare/pavla-rihova-operace-lovec-maly-pohled-do-zakulisi
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Pavla Říhová: Operace Lovec – malý pohled do zákulisí

12.10.2021
Upytlačený rys na pitevním stole.
Upytlačený rys na pitevním stole.
Foto | Archiv Pavly Říhové
Nad Krušnými horami svítá, je časné dubnové ráno, většina vesnice ještě spí. Na trávě leží jinovatka a je vážně zima. Sedíme s kolegyní v autě před jedním z domů, pouštíme si topení a čekáme. Kolem parkuje spousta dalších aut. Celníci už jsou vevnitř a oznamují domovní prohlídku. Začíná realizace Operace Lovec. Ve stejnou chvíli se spouští domovní prohlídky i na dalších místech České republiky, celkem jich je devět, a ještě dvě na Slovensku. Jde o mezinárodní organizovanou skupinu lovců, pytláků a překupníků, na rozkrytí jejich činnosti se pracovalo dva roky, takže je to opravdu velká akce a účastní se jí spousta lidí. Dokonce byl i ustaven mezinárodní vyšetřovací tým.
 
Další naši kolegové inspektoři na ostatních domovních prohlídkách také čekají. Na co? To vlastně nevíme. Nevíme, co celníci najdou, kolik toho bude, jaké druhy zvířat, jestli akce proběhne v klidu, nebo podezřelí budou agresivní.

Tyhle věci dopředu nikdo neví, je to vždycky velká neznámá, ale také nervy, adrenalin a na samotné akci i zima, únava a dlouhé hodiny čekání a poté ještě delší hodiny samotné práce.

Biologové, kteří pomáhají při vyšetřování případů tzv. wildlife crime, mají obvykle roli odborných konzultantů. Naším hlavním úkolem na místě je určit druhy zvířat, ať už jsou živá či mrtvá, nebo jsou to jen jejich zbytky. Dále potom stanovit, zda jde o chráněné druhy a jestli dokumenty, které k nim jsou předloženy, stačí k prokázání legálního původu. Pokud orgány činné v trestním řízení nějaká zvířata zajišťují jako důkazy, pak se řeší i jejich odvoz a umístění, což zvláště u živých zvířat nebývá úplně hračka. Po samotné akci potom obvykle zpracováváme odborné vyjádření.

Masakr motorovou pilou...
Masakr motorovou pilou...
Foto | Archiv Pavly Říhové

Tady v Krušných horách je dům preparátora a také pytláka. Jsme tu dvě a zatím v autě diskutujeme, co vevnitř v tom tmavém tichém domě asi bude a píšeme si s kolegy přes Whatsapp, jak to vypadá u nich. Za dvě hodiny přichází vedoucí realizace a zve nás dovnitř. Už jsme jako inspektorky zažily hodně, ale tohle místo je rozhodně výživné. Dům má dvě patra a půdu a prakticky všude jsou zbytky zvířat.

Kromě několika obytných místností je v domě špína a dost smrad. V chodbách leží na zemi vrstvy plesnivých kůží, v místnostech hromady paroží, kostí a všeho možného. Porůznu kýble s divnými tekutinami a polorozmáčeným „cosi“ uvnitř. Na zdech visí na drátě lebky se zaschlým masem. Také je tu 13 pultových mrazáků… Kruci, takže tohle nebude rychlé a bude to určitě dřina.

Celník chce vědět, co tu je za chráněné druhy zvířat. Jdeme nejdřív na půdu, je celá zaplněná horami paroží, převážně jelením, ale také losím, mufloním, srnčím… Postupně procházíme ty hromady, musí tady být stovky zvířat. „Na tohle musí mít papíry,“ ukazujeme na pět losích paroží se zbytky lebek. Zbytek chráněný není, jde se dál.

V obytném patře jsou stěny plné parůžků a loveckých trofejí, ale až na pár vycpanin tetřívků to také celkem jde. Teprve v přízemí začíná ta pravá chuťovka. Jdeme místnost po místnosti, celníci pečlivě prochází všechny prostory. Otvírají každou skříňku, prohlíží každý kýbl, nahlíží do každého koutu. Navlékáme si s kolegyní rukavice a jdeme se hrabat v mršinách.

Zubr nebo bizon. Končetiny vlka. Různé tekutiny.
Zubr nebo bizon. Končetiny vlka. Různé tekutiny.
Foto | Archiv Pavly Říhové

Něco je na určení jednoduché – sedící nedokončená vycpanina medvěda, spousta vycpaných tetřevů, tetřívků, sovy, draví ptáci. Kůže naházené na zemi jsou horší, dost z nich je zapařených a zplesnivělých. Vtírá se myšlenka k čemu tedy ta zvířata zabíjeli, když je pak ani nezpracují? Válí se tu i kůže medvědí a rysí...

V zadní místnosti jsou krvavé stažené hlavy velkých kopytníků, vedle nich leží motorová pila. “Masakr s motorovou pilou, znáš ten film?“ ptám se kolegyně. Je potřeba i trocha černého humoru, jinak by na člověka na takových místech opravdu padla depka. Prohlížíme hlavy, hlavně rohy - kráva to není, jde o bizona nebo zubra. Ani jedno není chráněné, takže z pohledu ochrany ohrožených druhů OK. Jde se dál.

V další místnosti je kýbl a z něho trčí jakési pazoury bez kůže a drápů. Na první pohled připomínají opičí pracky, ale stavba kostí je při bližším zkoumání jiná... ale co by tu dělala opice? Nevíme, co to je, takže zajistit a bude třeba provést podrobnější expertízu (později se ukáže, že jde o vlčí tlapy).

Pazoury bez kůže a drápů.
Pazoury bez kůže a drápů.
Foto | Archiv Pavly Říhové

Na zdi visí na drátě navlečených šest lebek se zaschlým masem. Zkoumáme jim zuby, jsou to menší šelmy, ale druh tady na místě neurčíme, takže také zajistit. Každou zajišťovanou věc technik pečlivě fotí i s číslem stopy – na místě, kde byla nalezena, a potom i podrobněji venku. Na zahradě je zřízeno dokumentační místo. Stop a práce stále přibývá…

Pak začíná jít do tuhého. Otevíráme mrazáky. Jsou narvané k prasknutí. Všude jsou kadávery zvířat, něco jsou nechráněné druhy - celý zastřelený mýval, lišky, bažanti, divoká prasata, srnci. Ale jsou tu i káňata, jestřábi, tetřevi, tetřívci… Chráněné druhy, které se zabíjet nesmí. K ničemu nejsou doklady, pán nemá prostě nic. Nacházíme prvního rysa, druhého rysa, vlka, dalšího vlka, losí nohy, medvědí maso s nápisem brum brum, vydru, bobry, další vydru, znovu tetřevy, tetřívky, výra… Jdeme mrazák po mrazáku a stále to nekončí.

Mrazáky nacpané k prasknutí.
Mrazáky nacpané k prasknutí.
Foto | Archiv Pavly Říhové

Dva pultové mrazáky stojí dokonce na sobě, takže musíme vykydat ten horní, abychom se dostali do toho spodního. Jsme unavení, je nám zima, protože v domě se netopí. Od zmražených kusů kadáverů mrznou prsty, až jsou skoro necitlivé. Taháme těžké zmrzlé hroudy masa, záda bolí. Už jste někdy zkoušeli vyrvat půlku zmrzlé losí kůže z mrazáku? Tetřívek označený tetřívek na náhradní díly, vlk na náhradní díly, zabité veverky, ledňáčci, orel mořský, dokonce bílý čáp. Člověku se nechce věřit - fakt pozabíjí na co přijdou?

„V tomhle mrazáku nic není, tady mám jídlo pro děti,“ říká pánova manželka. Hm, díváme se na sebe s celníkem a mrazák otvíráme. Na vrchu skutečně leží mražený hrášek a mrkev. Odhrnu rukou v rukavici pytlíky se zeleninou, pod nimi je balík s nápisem Lynx… Zvedám balíček se zabitým rysem a paní klopí oči.

Přes Whatsapp píší kolegové z dalších domovních prohlídek – jejich prohlídky jsou trochu jiné než tento dům hrůzy. Procházejí plné sklady loveckých trofejí a vycpanin ve velké preparátorské firmě, jiní jsou v domech lovců, kde trofeje visí na zdi či jsou vycpaná zvířata rádoby dekorativně vystavena. Rysi, vlci, draví ptáci, ale i lvi, pumy, tygři, gepard či sněžný levhart. Člověk tuhle zálibu opravdu moc nechápe. „Pán mi tvrdí, že sbírá kočkovité šelmy,“ volá mi kolegyně z místnosti, kde podél zdí stojí desítky vycpaných kočkovitých šelem. Nad každou visí fotka dotyčného lovce se zbraní nad zastřeleným zvířetem…

Akce končí až nad ránem dalšího dne. Všichni jsou po mnoha hodinách práce naprosto vyšťavení. Celníci zajistili 246 exemplářů chráněných druhů, částečně šlo o zmražená těla, jejich části, maso či drápy; něco bylo už zpracované ve formě dermoplastických preparátů, vyčiněných kůží či vybělených lebek. Na odvoz zajištěných stop bylo potřeba použít náklaďák. Část exemplářů se posléze po ověření vracela, takže finální počet zajištěných se nakonec ustálil na 204 exemplářích.

Trofeje.
Trofeje.
Foto | Archiv Pavly Říhové

Střih. O rok dříve…

Porada vyšetřovacího týmu, diskutujeme pokrok ve vyšetřování kauzy Lovec. Vyšetřovatel seznamuje tým s novinkami a probíráme, co dál. Postupně je rozkrývána činnost skupiny, která zahrnuje celý řetěz pytláků, překupníků, preparátorů i finálních bohatých lovců. Mají to opravdu pěkně zorganizováno, žádní ojedinělí pytláčci. Loví u nás, na Slovensku, jinde v Evropě i v exotických zemích. Někdy legálně, jindy ne.

Pytlačí naše chráněná zvířata, hlavně jim jde o trofeje šelem, ale loví i jiné druhy. Dováží exotické trofeje - levharty, lvy, slony, žirafy a další. Část dovozů je legální s patřičnými povoleními, jiné trofeje pašují. Ze spisu vyplývá, jak a kam je při dovozu schovávají, jak fixlují s papíry, mají to docela zmáklé.

Ale to pořád ještě není všechno, největší pecka teprve přijde. „Chtějí u nás lovit tygry. Ne v kleci, plánují je pustit ven. To území není ani oplocené, je to veřejně přístupný les. Jde o autentický zážitek z lovu,“ říká kolega celník. To je nějaký vtip, ne? Koukáme na sebe a je ticho. Co je to za magory?

Trofej rysa.
Trofej rysa.
Foto | Archiv Pavly Říhové

Bohužel to vtip není. Jeden z nich už dovezl tři živé tygry ze západní Evropy, starší zvířata z cirkusu, která rádoby zachránil (aspoň tak to bohulibě prezentoval veřejnosti i úřadům). Ve skutečnosti už ale mají zájemce - několik bohatých slovenských lovců, kteří si chtějí střelit velkou kočku. Pro některé lovce znamená ulovení velké kočkovité šelmy významný zážitek, za který jsou ochotní zaplatit hodně peněz. Vzácné druhy jsou pro tyto lidi extra výzvou a čím více peněz mají, tím častěji si myslí, že pro ně zákony neplatí.

Dovezení tygři byli zavřeni do maringotky v chovatelském zařízení pána, který vystupuje jako milovník zvířat a lidé k němu chodí zvířata obdivovat (svého času dotyčný vlastnil i licenci zoologické zahrady). V domluveném termínu mají být tygři tajně vypuštěni do pronajaté honitby. Asi není třeba zdůrazňovat, že tygři jsou vysoce nebezpečná zvířata a jejich vypuštění do neoploceného a nezabezpečeného lesa znamená extrémní riziko.

Z informací vyplývá, že kočky nejspíš nebudou nijak přispané medikamenty, aby to neovlivnilo dobrý lovecký zážitek klientů. Organizátor celé akce za bezproblémový průběh lovu inkasoval od Slováků zálohu 30 000 eur (skoro 800 tisíc Kč), majitel tygrů dostal zálohu 100 000 Kč za dodání zvířat. Podle všeho se nejedná o první kšeft tohoto typu a už to párkrát zrealizovali. Lov exotických zvířat vypuštěných na volno do českého lesa je asi fakt trhák. Vyšetřovací tým dlouze diskutuje, co s tím. Není moc jasné, co s touto informací máme dělat.

Naštěstí se situace posléze vyřešila sama a k plánovanému lovu tygrů nakonec nedošlo. Dodavatel zvířat od obchodu na poslední chvíli cuknul kvůli lepší nabídce. Na tygry si vyřídil CITES povolení a vyvezl je do Turecka, kde jsou nyní v jakémsi zařízení na střeše obchodního domu v Istanbulu. Pro zvířata asi žádná velká sláva, ale pořád lepší než maringotka zakrytá vlnitým plechem a potom kulka od slovenského lovce.

Co je to za trofej, ledňáček?
Co je to za trofej, ledňáček?
Foto | Archiv Pavly Říhové

Proč ledňáček?

Provedením domovních prohlídek případ Lovec rozhodně nekončí, spousta další práce teprve nastává pro nás jako odborníky i pro samotné vyšetřovatele. Co se týče odborných důkazů, je potřeba provést detailní prohlídku zajištěných exemplářů, udělat fotodokumentaci, zpřesnit determinaci na místě neurčených druhů, zjistit, jak byla zvířata zabita, odebrat vzorky atd. Na pitevně Veterinární a farmaceutické univerzity v Brně v Ústavu patologické morfologie a parazitologie tak trávíme dva dny spolu s veterinární patoložkou a několika veterinárními anatomy. Postupně rozmrazujeme všechny kadávery, prohlížíme je a fotíme. Pracuje nás tu osm biologů u dvou velkých pitevních stolů, patoložka přebíhá od jednoho k druhému, upřesňuje a radí. Přítomni jsou i celní vyšetřovatelé, kteří vše dokumentují.

Každá manipulace se zajištěnou stopou musí být nezpochybnitelně zaznamenána, aby obhájci nemohli tvrdit, že exempláře byly třeba vyměněny. Takže popadnout zapečetěný pytel, šup s ním na stůl, vyfotit pytel, vyfotit neporušenou plombu, přestřihnout plombu, vyfotit, vysypat mrtvé zvíře na pitevní stůl, vyfotit, roztáhnout tělo, vyfotit, změřit, vyfotit…

Něco jde rychle, u jiných zvířat strávíme dlouhé desítky minut. Hledáme otvory po střelách, poškozené tkáně, prohlížíme zbytky těla i lupou. Zaznamenáváme sebemenší detail, píšeme záznamy, měříme. Pak znovu zapečetit, umýt stůl, vyměnit rukavice a jde se na další pytel.

Někdy se člověk neubrání vzteku, hlavně když vidí, že některá zvířata mají neporušené tělo, ale prostřelené či ustřelené nohy. Jaké utrpení to muselo být, protože dotyčný „lovec“ se prostě neuměl ani pořádně strefit? Jiná zvířata jsou zase děravá jak řešeto či rozstřílená na hadry, tetřívek na náhradní díly, vlk na náhradní díly… Nechápeme ani desítky zastřelených veverek nebo zabité ledňáčky. Jaká trofej je veverka? A proč ledňáček?


Video: Celní správa.

Michelle

Další dva dny trávíme podobnou prohlídkou suchých hotových exemplářů. Klíčová je vycpanina rysa ostrovida zajištěná na domovní prohlídce u lovce, co „sbírá velké kočky“. Z operativy vyplývá, že tento rys byl nelegálně zastřelený v listopadu 2018 na Šumavě. Vyšetřovatelé mají zadokumentovanou činnost po jeho zastřelení, převoz mrtvého těla k preparátorovi, zpracování na vycpaninu i vyzvednutí hotového exponátu lovcem.

Na záznamu fotopasti rysice Michelle, rok 2018. Pár týdnů před tím, než byla upytlačena. Vlevo vykukuje její kotě.
Na záznamu fotopasti rysice Michelle, rok 2018. Pár týdnů před tím, než byla upytlačena. Vlevo vykukuje její kotě.

Pán ovšem tvrdí, že tohoto rysa koupil v zahraničí už jako mrtvého od jiného lovce. Samozřejmě to mělo být v zemi, kde je lov rysa legální. Nejdřív to byla Litva, pak si vzpomněl, že to vlastně bylo Chorvatsko.

Proč má nad vycpaninou ve sbírce svou fotku „úspěšného lovu“ vysvětlil tím, že nechtěl před manželkou vypadat hloupě, proto mrtvého rysa rozmrazil, vyfénoval a odvezl na Šumavu, kde se s ním vyfotil…

Lovecká fotka s rysicí Michelle.
Lovecká fotka s rysicí Michelle.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Archiv Pavly Říhové

Tomuto rysovi věnujeme obzvláštní pozornost, pečlivě ho fotíme a odebíráme genetické vzorky. S důkazy může pomoci věda i práce ochranářů v terénu. V České republice totiž probíhá dlouholetý monitoring rysů pomocí fotopastí a provádí se i sběr genetických vzorků divoké populace. Vědci tak dokážou zjistit, jestli konkrétní rys pochází od nás, nebo je z jiné populace. Celníci proto vzorky posílají na Ústav biologie obratlovců Akademie věd ČR, který je analyzuje. Jejich zjištění potvrzuje, že rys pocházel ze šumavské populace. Takže houby Chorvatsko.

Spolupráce s Národním parkem Šumava a neziskovou organizací ALKA Wildlife také přináší výsledky. Pomocí záznamů z fotopastí je upytlačený rys na základě kresby na srsti přesně identifikován včetně pohlaví, jména, evidenčního čísla i oblasti výskytu. Je to samice Michelle, která žila v oblasti Prachatic a v listopadu 2018 vodila šestiměsíční mládě. V inkriminovanou dobu ze záznamů fotopastí zmizela. Lovec zabil matku a mládě nemělo po její smrti žádnou šanci přežít. Zemřelo hlady, což trvalo nejspíše několik dalších dnů, možná i týdnů.

Michelle jako trofej.
Michelle jako trofej.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Archiv Pavly Říhové

Další měsíce trávíme nad psaním odborných vyjádření a ověřováním předložených dokumentů. Výjimky dle zákona č. 114/1992 Sb. o ochraně přírody a krajiny nemá z podezřelých prakticky nikdo. Část z nich předkládá různé papíry, že jde o zvířata ulovená v cizině. U nás jsou sice tyto druhy chráněné, ale jinde se lovit mohou. Trvá měsíce, než se nám podaří ověřit tyto dokumenty na různých státních institucích v cizích zemích. Píšeme do Litvy, Lotyšska, Chorvatska, Ruska, Dánska, ale i do Argentiny, Kanady, JAR, Namibie atd. Výsledek je poměrně tristní – spousta těch předkládaných dokumentů je falešných. Práce na případu se táhne, je to neuvěřitelně rozsáhlá kauza a ověřování nebere konce.

Změna legislativy obratem - ale k horšímu

Mezitím ovšem pachatelé nelení a aktivují své příznivce. Většina z nich jsou myslivci, takže v myslivecké komunitě kauza, byť nezveřejněná, působí malý poprask. Když přišli k nim, můžou přece i k nám! Informace se lavinovitě šíří. Na krajské úřady začínají chodit myslivci a žádají o výjimky pro své lovecké trofeje. Někteří k nim ale nemají žádné doklady a nejsou schopní prokázat, kde trofej chráněného zvířete vzali.

Výjimku tedy nedostanou. Volají různí výše postavení pánové a snaží se intervenovat. Začíná diskuze nad nebohými chudáčky, kteří kvůli hloupé legislativě a aktivistickým úřadům trpí. A to zvedá další vlnu nevole mezi myslivci: „Vidíte? Oni se snažili a úředník jim tu výjimku nedal!“ Jak jim vysvětlit, že výjimka je od slova výjimečný, že na ní není žádný právní nárok, zvláště když lovec nemůže prokázat, že zvíře ulovil legálně? A jak vysvětlit, že lov zvířat opravdu není veřejný zájem, který by převažoval nad zájmem ochrany přírody (což je formulace podmínky ze zákona).

Bohužel co se týče myslivosti, je u nás stále hodně silný lobbing, a tak byla v letošním roce v tichosti pomocí poslanecké iniciativy (Balaštíková a Kott, oba za ANO) vpašována do tzv. invazní novely i změna zákona o ochraně přírody krajiny. Změna spočívá ve „vyloučení zákazů držení a dopravy dle § 50 odst. 2 zákona č. 114/1992 Sb. ve vztahu k mrtvým jedincům chráněných živočichů získaných legálně ze zahraničí a jedinců získaných před rokem 2004, kdy se zákazy na mrtvé jedince nevztahovaly“. V překladu do lidského jazyka řečeno – na naše chráněné druhy zvířat ulovené v cizině se nebude vztahovat zákaz držení a povinnost mít vydanou výjimku.

Změna prošla všemi čteními v Parlamentu i v Senátu a nikdo se nad ní nepozastavil, nikomu nepřišla problematická. Asi proto, že ve chvíli projednávání se o Operaci Lovec ještě veřejně nic nevědělo. Jak se ovšem pozná, že zvíře bylo uloveno například ve Švédsku a ne v Beskydech, toť otázka. Ministerstvo životního prostředí se k návrhu této změny postavilo neutrálně s tím, že naroste role kontrolních orgánů a prokazování skutečného původu trofejí bude samozřejmě odborně náročné a bude potřeba používat i moderní metody jako jsou analýzy DNA.

Když si vzpomenu, jaké úsilí a kolik měsíců práce nás stálo ověřit dokumenty v Lovci, tak si myslím, že se na takové kontroly kontrolní orgány spíš vykašlou. Už vidím inspektory ČIŽP (bohužel jich na oblast wildlife už na ČIŽP moc nezbývá), jak se hrnou na kontroly loveckých trofejí, když budou vědět, že někteří lovci výjimku mít musí (ti, co lovili v ČR) a někteří ne (ti, co lovili v cizině). Budou odebírat vzorky na analýzy DNA a pak zjistí, že populační genetické studie nejsou u mnoha druhů provedené a tedy není podle čeho určit, z jaké populace zvíře pochází. A až kontrolním orgánům naplno dojde, kolik analýzy DNA či radiouhlíkové analýzy stáří stojí a že máme v republice tisíce lovců s trofejemi, jistě budou celé žhavé do placení těchto analýz. Dříve bylo na lovci, aby v rámci řízení o udělení výjimky prokázal, že má trofej legálně. Nyní to bude stát, kdo bude za státní peníze ověřovat, jestli je to v pořádku či ne. Vskutku roztomilé, jak nám pachatelé dokážou ovlivnit legislativu ve svůj prospěch...

Orel.
Orel.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Archiv Pavly Říhové

Amnestie

Ale myslivcům ani tohle nestačilo. Konec léta 2021 a předseda Českomoravské myslivecké jednoty Ing. Jiří Janota aktivně oslovuje různá ministerstva včetně MŽP, poslance, univerzity a nevládní organizace a požaduje generální zpětný pardon na lovecké trofeje v České republice. 17. září byl na Ekolistu zveřejněn článek: Jiří Janota: Myslivci odsuzují nelegální lov a vyzývají k amnestii na trofeje. Českomoravská myslivecká jednota se v článku distancuje od nelegálního lovu a ke zveřejněným případům Lovec a Kameňák (případ z Klatovska, kdy byl upytlačený rys nalezený v mrazáku u šéfa místních myslivců) uvádí, že šlo pouze o tragické selhání jednotlivce. Exces, o kterém věří, že se nebude opakovat. O těch jednotlivcích dost pochybuji (v kauze Lovec šlo o propracovanou činnost organizované skupiny) a rozhodně nevěřím ani tomu, že se to nebude opakovat. Jak potvrzují informace z monitoringu rysů v terénu i informace z anonymních průzkumů mezi samotnými myslivci – rysi mizí ze svých areálů stále a není to z přirozených příčin.

Důvodem je pytlačení. Není to selhání jednotlivců. Je to dlouhodobý problém spočívající v nerespektování zákona u celé velké skupiny lidí, problém vyhrocených názorů na ochranu přírody a v neposlední řadě i laxní přístup myslivecké komunity k prohřeškům mnoha svých členů (ať mi nikdo netvrdí, že myslivci o sobě navzájem neví, kdo z nich chráněné druhy střílí).

Ing. Janota argumentuje sbírkami a tvrdí, že trofeje jsou často desítky či stovky let staré. Problém držení nepovolených trofejí je dle jeho názoru hlubšího rázu a stát by měl přijít se systémovým řešením. Myslivci proto navrhují trofejní amnestii, podobně jako se to dělá u zbraní.

Vlčí tlapy.
Vlčí tlapy.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Archiv Pavly Říhové

Že by se problém měl řešit, na tom se určitě shodneme. Ale ne generálním pardonem bez jakýchkoli podmínek. Staré historické sbírky by se tím sice vyřešily, ale hlavně by se přikryly recentní upytlačené trofeje a o to možná jde.

Paralela s amnestií na zbraně ale vůbec není špatná, naopak si myslím, že je to skvělý nápad. Jen je třeba se blíže podívat na podmínky takových amnestií. V lednu 2021 vyhlásilo Ministerstvo vnitra půlroční amnestii na nelegálně držené zbraně. Držitelé, kteří vlastnili nelegální zbraň, měli možnost ji beztrestně odevzdat nebo její držení zlegalizovat. Pro legalizaci stačilo, aby si udělali zbrojní průkaz a expertíza prokázala, že zbraň není kradená ani s ní nebyl spáchán trestný čin. Ostatní zbraně propadly státu (většinou bývají zničeny).

Souhlasím a plně podporuji trofejní amnestii za podobných podmínek. Ať držitelé trofejí odevzdají své nelegálně držené trofeje beztrestně státu. Ty, u kterých bude ověřeno, že nepochází z pytlačení či jsou staré, se zlegalizují a držitel si je může ponechat (doporučovala bych, aby radiouhlíkové ověření stáří zaplatil vlastník trofeje, který k ní nemá doklady, pokud o ni tedy stojí). Zbylé trofeje propadnou státu a budou zničeny. Kdo nic neodevzdá, už dál nemůže žehrat na to, že neměl možnost situaci vyřešit.

Operace Lovec

předchozí    další
Kůže vlka.
Kůže vlka.
Foto | Archiv Pavly Říhové
Kůže vlka.
Orel.
Vlčí tlapy.
Tetřívek.
Lví kůže.
Čáp.
Medvěd.
Orel.
Brum brum.
Kůže rysa.
Rys.

reklama

 
foto - Říhová Pavla
Pavla Říhová
Autorka mnoho let pracovala jako vedoucí oddělení mezinárodní ochrany biodiverzity a CITES České inspekce životního prostředí. V současné době působí v Centru environmentálních forenzních věd na Přírodovědecké fakultě Univerzity Karlovy.

Ekolist.cz nabízí v rubrice Názory a komentáře prostor pro otevřenou diskuzi. V žádném případě ale nejsou zde publikované texty názorem Ekolistu nebo jeho vydavatele, nýbrž jen a pouze názorem autora daného textu. Svůj názor nám můžete poslat na ekolist@ekolist.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (86)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

JM

Joska Malý

12.10.2021 17:45
Autorce děkuji za velmi poutavý, poučný a svým způsobem strhující článek. Již dlouho jsem něco tak zajímavého nečetl. Operace Lovec by měla být zdramatizována a zasloužila by knihu i film.
Její nedávný odchod z funkce se nyní dostává do nových souvislostí.
Nejsem cimprlich, zvíře bych kvůli obživě života zbavit dokázal, i jsem to v životě několikrát udělal(naprosto legálně), ale radost jsem z toho neměl. Chápu, že může být zábava střílet ze zbraně na terč, či hrát akční hry. Ale trofejní lov, obzvláště vzácných zvířat, vskutku nechápu. Chápu, že má někdo doma vycpaninu po dědovi, že si někdo uloví divočáka, užije si lov, maso zpracuje pro sebe, či pro jiné, udělají se zvěřinové hody atp., případně si vystaví kožku, ale vraždit něco, jen abych to měl do sbírky jak vodník dušičku... Nechutné...
Příběh pana taxidermisty je vskutku hororově zvrácený. Představa, že někdo žije mezi hromadou zvířecích ostatků v různých stádiích rozkladu a zpracování, má mezitím uložené jídlo, přitom se jedná o divokou zvěř, která může být plná parazitů a nemocí... Fuj...
Pokud je tento případ podobně zástupný jako jiné profitabilní nelegální činnosti (drogy, obchod s lidmy) děsí mě, kolik se toho děje neodhaleno.
Pamatuji si před lety publikovaný průzkum prováděný na studentech ČZU týkající se myslivosti, většina znala někoho, nebo slyšela o někom, kdo zastřelil rysa, či by ho odstřelil jako "škodnou". Ještě pochopím, že má někdo nevraživost k vlkům - hosp. zvířata, děti, ale rys?
Děsivé je, že vyjímku prolobovali členové Anofertu. A děsivé je, že se ukazuje, co velká část lidí tušila, že myslivci jsou trochu stát ve státě a jedou si tu svou "etiku a etiketu" devatenáctého století stále dál, lžou a navzájem se podporují.
Kdysi jsem slyšel o diverzní skupině přírodovědců, kteří kácely posedy s argumentem, že myslivci jsou, řeknu to slušně, velmi často špatní lidé, kteří často dělají špatné a nelegální věci, říkal jsem si, že je to extérmní, ale zpětně to chápu.
Takže se dozvídáme, že současná myslivost je postavena na dvou pilířích - umyslném udrožování nadměrného stavu zveře, která páchá škody v lesích a na polích (kupříkladu v Brdech se na naučných cedulích píše, že kvůli zvěři, tam listnáče spont. nezmlazují) a druhá je nelegální trofejní lov chráněných druhů zvířat.
Pevně doufám, že bude celá kauza hojně medializována a nová garnitura si pod vlivem veřejného mínění na myslivce došlápne, řečeno slovy garnitury minulé, pořádně je zaklekne, aby plnili svou obecně prospěšnou funkci, nikoliv naopak.
A autorce přeji, pokud se podaří vymést Anofertí chlév, aby se vrátila/či dostala nové do funkce, kdy bude moci vykonávat svou profesi co nejlépe a nejefektivněji.
Odpovědět
DA

DAG

12.10.2021 18:48 Reaguje na Joska Malý
Tak to pr. Vaše dedukce o myslivcich je zcela tendenčně zaměřený na pomluvu myslivců. Zjevně jste zfanatizovan ekopisalky.
Buďte rád za stredoevropskou formu myslivosti, která jde právě proti principu toho co je v článku.
Ten Váš výzkum, že nekdo zná nekoho, který slyšel o nekom, že viděl někoho, se už dvacet let traduje a pořád se v hlavách ekospolků drží, jak lejno podrážky.
Všiml jste si, že se v článku nevyskytuje ani jednou slovo myslivec? Víte, že největší myslivecká organizace Cmmj tento případ okamžitě odsoudila? Navíc se jedná o nelegální aktivity z několika zemi.
Ja slJá jsem taky volil změnu a pevně doufám, že nová garnitura nepodlehne ekoteroristum, které vy chápete a fandite jim a konečně se dočkáme změny zákona, kdy myslivci nebudou mít konečně svázané ruce nesmyslnym planovaním.
Odpovědět
DA

DAG

12.10.2021 18:55 Reaguje na DAG
S myslivci jsem myslel úvod článku, kdy nikdo nenaznacil, že obvinění jsou myslivci. Druhá půlka článku je samozrejmne téma které jsme zde již několikrát probírali. To že myslivci, entomologove a další milovníci přírody jsou zločinci, protože mají doma kdoví jak staré preparáty.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

12.10.2021 22:56 Reaguje na DAG
Smutné na tom všem je, že autorka moc dobře ví kterým směrem se její označení "lovec" nakonec bude ubírat. No a lidé co o tom nic nevědí potom trousí podobné nesmysly jako pan Malý.
Mě celkem zaujal ten požadavek na radiouhlíkové ověření stáří které má zaplatit majitel, vlastník trofeje. U nás již nefunguje presumpce neviny? To vypadá jako by byl vlastník povinen platit si "očištění".
Jinak je to celkem dávno co mě podobné věci zajímaly ale pořád si pamatuji, že ta radiouhlíková metoda má nějaké datové mantinely a pro trochu přesné určení stáří musí být vzorek stár minimálně sto let. Nevím jak někdo chce odlišovat vzorky staré 25 let od vzorku starého 30 let, který by na rozdíl od toho prvního měl být v mnoha případech již v pořádku. No třeba se mýlím a jde to.
Jen mi ještě nedá nezmínit se o asi chorobné touze paní Říhové něco ničit, pálit. V historii máme několik takových palíčů. Třeba bratr Koniáš a jezuité. No a najdou se i novodobější paliči v barvě hnědé. Že by to byla odpovídající společnost pro dnešní zelené paliče?
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 08:02 Reaguje na Jarek Schindler
S tím pálením mě to taky zaujalo. Paní je podle mě dost frustrovaná. Takto ještě některé preparáty můžou dělat radost. Pokud člověk najde mrtvé zvíře a věřte mi milí ekoochránci i zvířata umírají z jiných příčin než upytlačení, tak co může být lepšího než ho vypreparovat. Vždyť je to ve své podstatě velké umění.
Samozřejmě ta první část článku je zajímavá a velikost rozsahu ohromující, ale druhá část článku s dehonestací myslivosti je pomalu na žalobu.
Nařknutí 80 tis lidí opravdu vypovídá o malinké labilitě pisatelky. Nemyslím to zle. Rozčiluje se pro dobrou věc, ale takto ničeho nedosáhne. Pokud tedy není cíl jen očernit myslivce.
Dle mého napadnout skupinu českých myslivců, na základě této kauzy, která je přeshraniční a drtivá většina upytlačené zvěře může(ale nemusí) být ze zahraničí.
Já říkám pořád, zajistěme vhodné životní prostředí všem druhům od ledňáčka po jelena a nebudeme muset chránit žádná zvířata.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 11:44 Reaguje na DAG
Pokud někdo najde mrtvé zvíře, tak si je může ponechat? Vždy a ve všech případech? Opravdu?
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 12:05 Reaguje na Svatá Prostoto
Samozřejmě, že nemůže, pokud se jedná o chráněného živočicha. O tom je ten zákon.
Navíc nesmí mít doma ani to zvíře vycpané a ani staré. Entomologové by mohli vyprávět.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:36 Reaguje na DAG
A u lovné zvěře by měl informovat myslivce, nebo: Fakt se ptám.

Já reagoval na toto ... "Pokud člověk najde mrtvé zvíře a věřte mi milí ekoochránci i zvířata umírají z jiných příčin než upytlačení, tak co může být lepšího než ho vypreparovat." ... protože jsem právě toho názoru, že to de iure není až tak jednoduché. U chráněných živočichů je to nelegální vždy, u ostatních nevím ... ale fakt si nejsem jist, že když někde najdu pošlou srnku, že si ji mohu odtáhnout dom a tam si s ní hrát.

Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 12:50 Reaguje na Svatá Prostoto
Aha. No to bylo myšleno, že by to bylo nejlepší. Legální to ovšem není. U lovné zvěře uhynulý kus přechází do vlastnictví myslivců. Evidence, předkládání trofejí atd..
U chráněných živočichů, kteří jsou zvěř, tak myslivecký hospodář zavolá policii a myslím, že ČIŽP. Po provedení analýzy předají trofej zpět mysliveckému sdružení.
U chráněných živočichů co není zvěř, viz. ten ledňáček, to netuším.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 13:53 Reaguje na DAG
Fajn. Já samozřejmě nic nemám proti tomu, aby někdo od uvedených subjektů mrtvé zvíře získal, ať již darem či koupí, a pak si jej nechal vypreparovat. Ale v takovém případě samozřejmě bude mít doklad o nabytí.

Pokud jej nicméně nemá, tak smolík a nemůže se pak divit a lkát, že to bude přinejmenším drahé.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:02 Reaguje na Jarek Schindler
Na jednu stranu souhlas s tím, že uhlík nic moc. Ostatně, známe to ... pokud jsou to tedy Cimrmanovy boty:-))).

Nicméně co se toho pálení týče, tak pokud budeme vycházet z faktu, že ty trofeje byly získány v rozporu se zákonem, tak je to zcela ok. Pokud někdo vystřihne barák na černo, měl by jít bez milosti dolů (u nás utopie a podle toho to taky vypadá). Pokud PČR/celní správa zabaví padělané značkové zboží ... a nebo něco ještě fajnovějšího:-) ... skončí to taky v peci.

Co taky s tím jiného.
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 12:11 Reaguje na Svatá Prostoto
No jo, ale nejedná se jen o trofeje. Co brouci, jak tam něco dokážete? Navíc pálení čehokoliv je nezměrné plýtvání.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:33 Reaguje na DAG
Toho koksu v plamenech je taky svým způsobem hrozná škoda a kdyby se z těch hadrů odpáraly ty značky, tak by se daly poslat třeba do děcáků a v těch černých stavbách by si mohli vegetit bezďáci (i když tady bych byl pro, bo tato perspektiva by byla pro černého stavebníka velmi motivující:-))) ... i když pro sousedy už asi méně:-).

A proč plýtvání? Já si myslím, že výhřevnost těch trofejí by nebyla tak marná a v zásadě se jedná o spalování biomasy, takže pohoda jazz:-).

Uznávám, že to dokazování není v některých případech sranda. A možná bych byl i pro ten velkorysejší přístup, tedy té jednorázové amnestie. S tím ale, že kdo se na to vybodne, tak se pak bude kua divit ... a že samozřejmě veškeré nové trofeje musí být z pohledu práva jak lilie, jina skončí opět v té peci a bude to ale kua drahé (a ideálně i dlouhé, tomu hovadu v článku by pětka natvrdo vyloženě slušela).
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 13:01 Reaguje na Svatá Prostoto
No aby nezaměnili ty hadry s tím koksem :))
Tak jasně. Čistý stůl a od teď vše čisté. I když u zbraní to tak není, ale to je daleko nebezpečnější záležitost.
Víte ať je to trofej nebo maso. To zvíře bilo zabito( byl vzat život tvorovi) a dle mého by nic nemělo umírat jen tak aby shnilo nebo mělo být spáleno. Je to pro mě spíše otázka etiky. Samozřejmě mezi to počítám i zkrácení utrpení.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 13:59 Reaguje na DAG
No jo, ale čistě teoreticky, ty hadry se dají pro charitu fakt využít, ten koks ... ááá, tak ... raději nic:-))).
Ale co s tímhle? Jako že by se to rozdávalo někam na ozdobu nebo do škol??? Já nevím, leda i s fotografií předchozího "majitele", rozsudkem a patřičným výkladem o protiprávnosti takového jednání:-)
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 14:09 Reaguje na Svatá Prostoto
Tak mohlo by se to nabídnout volně. Mě vycpaniny provází celé školní vzdělávání.
Ta fotka by bylo poděkování sponzorovi nebo výchovná stránka věci :)))
Jednou jsem byl v Holandsku v hotelu udělaném z bývalého vězení. V každém pokoji/cele byla velká fotka trestance, který tam seděl.
Ale na to jak je Nizozemí pokrokové, tak to nebylo příliš vyvážené. Byl to samý černoch :)))
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 16:47 Reaguje na DAG
No nazdar. Snad jen kdyby to bylo ženské vězení a oddíl pro padlé dívky:-))).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.10.2021 15:54 Reaguje na Svatá Prostoto
Už jsme se o tom snad bavili. Jeden den je to legální. Za pár dní s novým zákonem nelegální. Zabije se vám pěvec o okno baráku. a. dám ho vycpat pro poznání.
b. budu se modlit aby ho rychle našla kočka
c. vezmu ho na lopatu a hodím do popelnice.( samozřejmě mě nesmí nikdo vidět protože jsou týpci co by mě ihned obvinili , že jsem toho ptáčka sám tou lopatou ubil.
Jak to uděláte? Je tu taky možnost, že zavoláte na Odbor ŽP KÚ a budete se snažit nález legalizovat. Jak dlouho se asi načekáte a dočkáte se vůbec?
Jinak já jsem proti plýtvání čímkoliv. Pálení navíc zase zbytečně uvolńuje již jednou uložený uhlík. Takoví ekologové a když se jim to hodí tak jim zbytečné znečišťování životního prostředí absolutně nevadí. Jo pálit.......to je věda.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 16:45 Reaguje na Jarek Schindler
Ty nelegálně získané trofeje jsou obecného hlediska odpad a spalování odpadu je zcela ok.

Ehm ... ale no tak, případů, kdy náletem na okno spáchá chráněný pipík sebevraždu zase tak moc nebude:-).
A když tedy už. Pokud ji jej dám vycpat, tak asi už s vědomím o jaký druh se jedná a zda je či není chráněný. Takže vím. Stejně tak předpokládám, že když se někdo tím vycpáváním:-) živí, tak ví jaká jsou pravidla a pokud jsem já trubka a nevím, tak on ano a upozorní mne.
Takže ano ... budu se snažit nález legalizovat. Je to jediná akceptovatelná možnost. Když chci sundat na zahradě větší strop, taky žádám a čekám, když chci stavět, taky žádám nebo ohlašuji a čekám.
Někdy je to oser, ale tak to prostě je. A jistě, mohu na to hodit bobek a nečekat a konat ... ale pak se nesmím divit.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.10.2021 22:28 Reaguje na Svatá Prostoto
Zdechlina není strom. Tak žádejte a čekejte, ono se to určitě nezapaří a tím i neznehodnotí. Tedy do doby než dostanete nějaké rozhodnutí bez něhož byste na tu zdechlinu neměl ani sáhnout. No a těch ptáků co páchají ty sebevraždy na skleněných plochách je bohužel hodně.
Jinak já volím tu sousedovic kočku. Alespoň ten chráněný živočich nepříjde úplně nazmar a poslouží ječtě v potravním řetězci.
Tak spalování odpadu je zcela OK?????? Trochu zvláštní. Ono vlastně záleží na tom kdo ten odpad spaluje, že. "Odpad" pálený ekotrotlem je OK. "Odpad" pálený stařenkou je na pokutu.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

15.10.2021 11:59 Reaguje na Jarek Schindler
Nezáleží na tom KDO odpad pálí, ale JAK. Pokud má stařenky firmu která má spalovnu, která plné veškeré požadované parametry, ať si babka užije ... a přivydělá:-).

Možná se zapaří, možná se znehodnotí, ale to je už prostě život. Vy, když budte mít domluvené řemeslníky, tak taky nemůžete v tu chvíli začít stavět, protože se úřad prostě fláká.

Pokud pipíka, živého či tuhého, sežere kočka, tak je vše v cajku, bo ta se protiprávního jednání dopustit nemůže:-))).
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.10.2021 18:32 Reaguje na Svatá Prostoto
Když se podíváte ma videa jak se palí například ty sloní kly, tak mě to jako ekologické moc nepřijde. No a pějí se na to oslavné ody. Ta stačenka s pár petflaškama a nějakým tím "igelitem" z potravin takovou škodu nenadělá. Samozřejmě můžete začít počítat kolik takových stařenek je ale je to k ničemu. Jde o princip. Ano všelikvidujíci kočka je lék.
Příměr s řemeslníky je na nic. Na to, že něco náhodou najdete a najdete to včas se nemůžete dopředu připravit.
Odpovědět
JM

Joska Malý

13.10.2021 00:11 Reaguje na DAG
Ale prosím Vás, ekofanatiky nesnáším, ale ještě víc nesnáším lidi, co je baví zabíjet pro zábavu, nikoli obživu a obživu trofejnictvím považuji za zvrácenou zábavu. Filipiky na myslivce slyším ze všech stran a nemám důvod jim nevěřit. A hlavně nevím, proč bych neměl věřit autorce a měl věřit myslivcům, kteří jsou z podstaty své záliby ve střetu zájmů. Pokud Vojenské lesy na své naučné cedule uvedou, že zvěře je moc a kousek vedle chráněného a oploceného území právě kvůli spont. vývoji list. lesa. Tak to jsou ekofanatici? Když jsem opakovaně viděl v době nouze návnady v podobě hromad hnijích kaprů, jablek atp. kousek od posedu, tak to je povolený způsob lovu? Nebo jen ti hodní myslivci chtěli přepočítávat divočáky? To nebylo selhání jednotlivce, nýbrž organizovaná akce. Ohledně výzkumu více zde: https://vesmir.cz/cz/casopis/archiv-casopisu/2006/cislo-2/velke-selmy-ceske-republice.html#pozn2
přiznávám, spletl jsem si procenta, 37% myslivců vědělo, 10% myslivců provedlo, ale 80% rysů zemřelo rukou pytláka. Množina pytlák a myslivec se nám tu jaksi překrývá.
10% myslivců, kteří se přiznali ke střelbě na rysa a 37% kteří to věděli, ale nikoho podle všeho policii nenahlásili, nám dává rozpyl, kdy 27-47% myslivců buď samo provádí nebo toleruje pytlačení přísně chráněného živočicha, takže v nejhorším případě se politováníhodné selhání jedince týká každého druhého myslivce. A to se počítají jen ti, co se anonymně přiznali. Samozřejmě jenom na Šumavě, ve zbytku republiky jsou myslivci naprosto jiní.
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 07:44 Reaguje na Joska Malý
Víte nechci jít do konfrontace, protože vidím, že myslivosti nerozumíte.
Díváte se na to zvenčí a přijímáte informace selektivně.
Jenom tedy pár poznámek.
Vojenské lesy mají lov ve vlastní režii, takže pokud mají mnoho zvěře, tak je to jejich chyba.
Vnazení je běžný způsob lovu divočáků naprosto legální. Navíc v době zrání obilovin dokážeme tímto způsobem udržet část divočáků mimo pole, aby nedělali škody.
Článku časopisu Vesmír vůbec nevěřím. Autor je zjevně zaujatý proti myslivcům. Takže jeho šetření není věrohodné. A popravdě ničím podložené. Děkuji za odkaz. Konečně jsem se o tom proslulém výzkumu dozvěděl víc. Pokud se tři řádky v článku dá považovat za něco víc.
Jinak, aby jsme si rozuměli. Já pytláctví odsuzuji, ale systémem, který je v ČR zaveden, že kdo chce pytlačit, tak v podstatě musí být myslivec.
Je to daň, i když pro myslivce velká, za velice propracovaný a kvalitní systém mysliveckého vzdělávání.
Proto je celkem jednoduché myslivce napadat za selhání jednotlivců.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.10.2021 15:05 Reaguje na DAG
Předběhl jste mě. Ty vojenské lesy, to je opravdu góóól. No jak je vidět militantním ekotrotlům to stačí k napadání myslivců. No a tímto stylem se vlastně můžeme bavit o většině z toho co pan Malý tak bytostně nesnáší. On třeba ten lov pro obživu v té alespoň v této věci uvědomělejší části světa je veden stylem kvót s dobou lovu. V té méně uvědomělé, kde by to navíc asi fakt mnohde potřebovali, je to o samopalu na ochranu zvěře. U nás je to o chovu a lovu. Obživa trofejnictvím? Co to proboha je? Pokud je někdo tak zabedněný, že si neumí dovodit , že se u nás v podstatně větší míře musí lovit zvěř holá a tedy "netrofejová" a za myslivostí vidí pouze lov trofejové zvěře tak mu asi těžko něco vysvětlíte.
K té anketě pánů "vědců" (Č+K ) snad jen tolik, že jejich anonymní anketu musí brát normální člověk s velkou rezervou. Šlo o anonymní anketu a vyjadřoval se kdo šel zrovna kolem. No pro stihomamem postižené jedince je to již x let zásadní ochranářský materiál . Že to byli právě tito páni vědci co na Šumavě
odchytávali rysy (samozřejmě pro výzkumné účely) do u nás snad dávno zakázaných pastí a jeden rys jim při tom na následky zranění z toho "oka" nakonec zdechl, je asi také zbytečné připomínat. Proč pan Malý nepoukáže také na nezákonný ilegální pokus o vypouštění krotkých rysů. Asi by utrpělě ekodušička.
Jinak nesouhlasím pane Dag. Majitel loveckého lístku a zbrojního průkazu nemusí být myslivec. Tedy hlavně nemusí být vůbec členem Čmmj. Ale máte pravdu. Zajímá to někoho?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.10.2021 17:57 Reaguje na Jarek Schindler
Majitel loveckého lístku a zbrojního průkazu, který není členem ČMMJ, není myslivec? Všichni myslivci u nás musejí být členy ČMMJ?
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.10.2021 02:39 Reaguje na Majka Kletečková
Zase paní Kletečková.
Ne, všichni myslivci u nás opravdu nemusí být členy Čmmj. Na druhou stranu člověk co nevykonává myslivost v honitbě a pod pojem myslivost řadím všechny aktivity spojené s tou honitbou, a pouze loví, je potom spíš lovcem. Je to stejné jako v ,moha zemích kde neznají pojem honitba a jde tam jenom o samotný lov. Tam je to potom lovec.
Odpovědět
DA

DAG

15.10.2021 08:27 Reaguje na Majka Kletečková
Myslivec nemusí být člen ČMMJ. Ale když chcete lovit, tak se musíte stát myslivcem. Udělat roční kurz s ročním adeptovstvím v honitbě a složit zkoužky. To zaštiťuje především ČMMJ. Nejde si koupit pušku a zaplatit si odstřel a už vůbec ne vstoupit do sdružení a myslivost vykonávat.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.10.2021 18:38 Reaguje na DAG
Budu oponovat. Opravdu si nemyslím, že lovecký lístek dělá myslivce. Je to lovecký lístek na listek myslivecký. No a nakonec lovecký lístek si v rámci studia mohou udělat studenti mnoha škol. Nemyslím si, že by i toto zastřešovala Čmmj.
Odpovědět
DA

DAG

16.10.2021 17:50 Reaguje na Jarek Schindler
Ano na školách sš a vš. Ale k získání loveckého lístku a fungování ve sdruženích ty zkoušky složit musíte. Získáním mysliveckého lístku se stáváte myslivcem. Že by si někdo nelegálně koupil flintu a šel pytlačit není úplně časté.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

17.10.2021 06:27 Reaguje na DAG
Ano. Fungování ve sdruženích. To je to zásadní. Né každý majitel LL ( třeba ten absolvent školy která to má v osnovách)v tom sdružení funguje.
Odpovědět
JM

Joska Malý

13.10.2021 15:08 Reaguje na DAG
Vy nejdete do konfrontace, vy mlžíte. Jak je to s lovem na návnadu v době nouze? Zákon o myslivosti. Paragraf 45 ods. 1 písmeno n. Nemám důvod článku nevěřit. Za to existuje spousta důvodů, proč nevěřit Vám, ci myslivcům. Co by z toho ti autoři článku měli? Co by z toho meli myslivci je jasné.
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 15:20 Reaguje na Joska Malý
Víte. Za krmelec se považuje k tomu přímo postavený objekt. Který je nahlášený na referátu životního prostředí odbor myslivosti i s objemem krmiva na dobu nouze nachystané. Je především pro zvěř spárkatou přežvýkavou.
Vnadění je věc úplně jiná a využívá se k lovu divočáků.
Co by měli myslivci z toho se v nějaké pochybné anketě k něčemu přiznávat ;)
Vidím, že jste zatvrzelý a nemá cenu Vás o něčem přesvědčovat.
Odpovědět
Hu

Hunter

15.10.2021 09:51 Reaguje na Joska Malý
Já tomu teda na rozdíl od Vás pane Malý moc nerozumím, ale rád bych se Vás zeptal, v kterém legislativním předpisu je doba nouze definována?
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.10.2021 16:17 Reaguje na Hunter
Týden před výplatou má p. Malý dobu nouze. Takže každý měsíc
Odpovědět
Hu

Hunter

15.10.2021 16:48 Reaguje na Petr Pekařík
To je ale jeho doba nouze 😊. Já se ptal na dobu nouze pro zvěř a jak je legislativne definovana😊. Zboznuju amatérské nadšence co se ohání paragrafy😊.
Odpovědět
Sl

Slovan

12.10.2021 21:20 Reaguje na DAG
I přesto, že si rozhodně nemyslím, že jsou všichni myslivci pytláci, tak ale taky nevěřím tomu, že by mezi vámi žádní nebyli. Jsou a nebude jich nejspíš málo a ČMMJ (potažmo i vy další slušní myslivci) by s tím měla aktivně něco dělat. Jinak budete jak komunisti - pomalu vymřete. I komunisté se totiž oficiálně omluvili - změnilo to však myšlení spousty jejich členů a podporovatelů? Nikoli.

"Mezitím ovšem pachatelé nelení a aktivují své příznivce. Většina z nich jsou myslivci" - co k tomu prostě dodat... fakt to není smutné?
Odpovědět
JJ

Jiří Janota

12.10.2021 21:50 Reaguje na Slovan
ČMMJ jednoznačně pytláctví odsuzuje. V každé společnosti se vyskytují jedinci, kteří se vymykají stanoveným normám chování, myslivce nevyjímaje. Je snadné házet všechny do jednoho pytle. Proč nehodíme rovněž do jednoho pytle všechny řidiče, protože i mezi nimi jsou tací, kteří sedají za volant pod vlivem alkoholu a způsobí řadu smrtelných nehod. Budu proto odsuzovat a mnohdy i cíleně pranýřovat všechny poctivé a slušné řidiče?
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:08 Reaguje na Jiří Janota
Osobně věřím tomu, že pytláků je myslivci menšina a taky souhlasím s tím, že v každé skupině lidí se vždy par ychtylů najde je zcela nefér si hrát na nějakou kolektivní vinu.

A odsouzení je jedna věc, a je fajn, ale druhá je snaha o nějaký proaktivní přístup v této oblasti a ideálně spolupráce s orgány ochrany přírody, a to včetně prezentace této. Myslím, že by vám to v očích laické veřejnosti pomohlo, byť třeba by ne úplně všichni vaši členové z toho byli happy.
Ale čistě názor v diskuzi, nechci vám radit, na to nemám právo.
Odpovědět
Sl

Slovan

13.10.2021 13:52 Reaguje na Jiří Janota
Ale já přeci neházím všechny do jednoho pytle. Na začátku příspěvku sem to napsal zcela jasně. Ale jak napsal Svatá Prostoto - žádný proaktivní přístup z Vaší strany prostě nevidím. A to je průšvih. Pak totiž slyšíte od jednoho vašeho člena, že by zastřelil vše co má 4 nohy... když sem se zeptal, zda i vlka nebo rysa, tak odpověď byla: “však je to škodná”. V ten moment sem diskuzi raději ukončil a šel pryč. Otázka je, kolik takových “myslivců” vlastně je. A obávám se, že zanedbatelné množství to opravdu nebude.
Odpovědět
DA

DAG

12.10.2021 22:12 Reaguje na Slovan
Tak myslete. Kolik procent území zabírají okrsky kde se nachází chráněné šelmy? Procento nebo dvě? Navic se tyto selmy vyskytují na území NP Šumava.
Takže z cca. 80 tis. myslivců se dostane do kontaktu s těmito šelmami cca. 1000-2000-3000 myslivců?
Já v životě viděl velkou šelmu jen v zoo a se mnou dalších skoro 80 tis. myslivců.
Podsouvaná představa, že velké procento myslivců jsou pytlaci je kolorit eko organizací, kterým myslivci vadí, protože jsou jejich konkurenti v přírodním prostřední.
Aktivace kolegů myslivců? A co mocné a bohatě sponzorované české eko organizace lobující za svoji vlastní zájmy. Ty podle Vás neexistují?


Odpovědět
Sl

Slovan

13.10.2021 14:03 Reaguje na DAG
Nezlobte se, ale dneska není problém dojet ze severu republiky na jih. Ani z východu na jih apod. A ani NP bohužel nezaručuje 100% ochranu pro ta zvířata.
Argument typu: “ale vy zase mlátíte černochy” neberu. Je to jen odvrácení od tématu. Jste myslivec a nepytlačíte. Já tleskám a považuji Vás za pravého myslivce. Čím víc Vás bude, tím lépe. Ale sorry... nevěřím, že mezi myslivci je minimum pytláků. Bohužel.
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 15:28 Reaguje na Slovan
Já jen ukazuji, kdo dělá obraz myslivosti negativním. V devadesátkách to bylo o tom, že myslivci střílí na honech pod vlivem. To vyvrátila policie kontrolami. Po roce 2000, že myslivci pytlačí, což se taky nepotvrdilo. Nyní je argumentace, že myslivci nestřílí.
Víte národní park si spravuje lov sám. Osobně si nedokážu představit vzít pušku a jít někam číhat na rysa na Šumavu, kde bych ho asi ulovil na Kvildě nebo Modravě. Lov nefunguje tak, že vystoupíte z auta a rys Vám přijde před hlaveň.
Samozřejmě, že pytláci musí být myslivci, protože to v ČR ani jinak nejde, ale to prostě u chráněných druhů musí být jednotky z 80 tis. lidí.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 16:37 Reaguje na DAG
"V devadesátkách to bylo o tom, že myslivci střílí na honech pod vlivem. To vyvrátila policie kontrolami."

No, otázkou je, co byla příčina a co následek. Ono se přeci jen nezřídka při těch honech fakt chlastalo ... přesněji řečeno někteří chlastali ... a bylo z toho samozřejmě i pár průserů. Tak se to medializovalo, začalo víc kontrolovat a situace se (snad) zlepšila.

Fakt to nebylo tak, že všichni byli čistí jak slovo boží a byly ošklivě osočováni a kontroly byly zcela bezdůvodné a ničemu nepomohly, bo vše bylo úplně skvělé.

Souhlas ale s tím, že pokud jde chráněné druhy a zejména o pytláctví na území NP, tak to budou jednotlivci a pravděpodobně relativně místní. Což ale s ohledem na počty jedinců u těch chráněných druhů je víc než dost.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 16:38 Reaguje na Svatá Prostoto
... byly osočováni ... no nazdar:-)
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

14.10.2021 18:59 Reaguje na DAG
V NP jsou možná rysové relativně v bezpečí. Populace rysů v NP Šumava je poměrně stabilizovaná, početně už v podstatě neroste, ale kam mizí mladí rysové? Většinou si hledají své teritorium za hranicemi NP. Někteří skončí pod koly aut, ti jsou většinou po nějaké době objeveni. Mnohem víc jich ale zmizí beze stopy. Jeden byl před ne moc dlouhou dobou objeven v mrazáku šéfa mysliveckého sdružení z Klatovska. Možná, že nejenom rysice Michelle, ale i pár dalších rysů našlo místo svého odpočinku v hororovém domě, o kterém píše paní Pavla Říhová. Ani tím se ale nedá vysvětlit ono systematické mizení rysů narozených v NP Šumava, kteří se rozhodli hledat své štěstí mimo hranice parku.
Odpovědět
DA

DAG

14.10.2021 22:42 Reaguje na Majka Kletečková
To je otázka, ale mortalita těchto šelem bývá vysoká. Hlavně v prvních letech života. Nevim přesně kde na Šumavě rys žije, ale myslím, že by nejprve zaplnil prostor Šumavy. To se ovšem neděje. Myslím, že první zima na Šumavě pro ne bývá osudná. Obzvlášť, když v NP odprasknou všechno co může kousnout do stromku.
Odpovědět
JO

Jarka O.

12.10.2021 19:35
Příběh v článku je opravdu nechutný. Preparáty jsou navíc popsané německy a jede v tom celá rodina. Takže zájem bohatých zákazníků o trofeje vzácných zvířat neutichne, oni dobře ví, co je nelegální, ale musí ty vypelichané lapače prachu mít. Nebylo by lepší, aby preparátorství bylo řemeslo a lov zvířat na komerční trofeje částečně povolen zákonem, aby z toho měl peníze stát? Ať cizinci za rysa, vlka a tetřeva pořádně zaplatí. Ledňáčky jim neodpustím. Slibuju si od toho, že by tyto škaredé případy vymizely. Navíc lov snad nemůže uškodit, jestli, jak se tu často píše, jsou stavy zvířat vysoké.
Odpovědět
JJ

Jiří Janota

12.10.2021 21:15
Dobrý den, jelikož jsem v článku zmiňován, pokusím se krátce zareagovat. Proč ČMMJ požaduje amnestii pro držitele trofejí? Je potřeba dnes říci, že řada chráněných druhů živočichů a části jejich těl se nachází ve školách, učilištích, univerzitách, muzeích, vědeckých institucích, restauracích, příbytcích lidí atd., atd., atd.... A na nezanedbatelnou část těchto preparátů nemají jejich držitelé opravdu doklad o nabytí. Tím porušují zákon. A nejde jenom o myslivce, ale i o podstatnou část nemyslivecké komunity, kdy někteří mají exponáty doma, na chatách či chalupách např. po předcích. Sám jsem byl kontaktován pracovníkem Akademie věd, abychom na tento problém upozornili. Opravdu dochází k porušování zákona. Chybou se stalo, že při schválení tohoto zákona na tyto věci nemyslelo ( otázkou je, zda záměrně) nebo došlo k opomenutí ze strany předkladatelů návrhu zákona. Mohu se ptát, zda v případě nálezu peří z chráněného dravce neporušuji zákon tím, že si jej přivlastním a dám za klobouk. Zcela zásadní problém vnímám v tom, že preparátorství je dnes živnost volná a ne vázaná. Zde je zakopáno tzv. jádro pudla. Dokonce vím, že řada slušných preparátorů na tuto skutečnost upozorňovala ( dle jejich vyjádření i autorku tohoto článku), aby se celá věc napravila. Podle mne, nelegální preparace není věcí renomovaných preparátorů, kterým jde o jejich živobytí. Dnes může preparovat opravdu každý a je otázkou, jaké druhy zvěře u těchto preparátorů opravdu končí. Přes několikerá upozornění nebyla dodnes snaha odpovědných orgánů tento problém řešit a přechází se, jako by nebyl. To je důvod, proč chceme tuto otázku otevřít a dosáhnout nápravy legislativy. Tisíce našich spoluobčanů a odpovědných institucí opravdu dnes porušuje zákon, aniž by si to uvědomovalo. Chápu, že jde o složitou věc, ale je potřeba, abychom před tímto problémem neschovávali tzv. hlavu do písku. Možná si někdo myslí, že cílem může být legalizace nelegálně ulovených trofejí, ale to opravdu není důvod, proč jsme tuto otázku otevírali. Opravdu to bylo z podnětu některých akademiků, myslivců a také preparátorů. Na druhé straně je opravdu přiznat, že z neznalosti zákona ( zde bych vyčetl MŽP nedostatečnou osvětu) bylo v posledních desítkách let přivezeno do republiky značné množství trofejí, kdy lovci nežádali o souhlas úředníky na jednotlivých krajských úřadech. Legálně ulovili např. přes loveckou kancelář druh zvěře, který je u nás chráněn a v lovecké destinaci je jeho lov povolen. Např. Rusko, Rakousko - tetřev, tetřívek, atd. Z nevědomosti a neznalosti zákona nepožádali v dřívějších letech o dovoz trofejí těchto druhů zvěře. Tím opravdu porušili zákon, i když lov proběhl zcela legálně, v souladu se všemi povoleními v dané zemi. Jsem přesvědčen, že zde máme možná tisíce loveckých trofejí, na které opravdu nebyl vydán souhlas krajského úřadu s dovozem. Už vůbec si nedovedu představit situaci, že by všichni vlastníci těchto trofejí a majitelé preparátů chráněných živočichů ( a myslím tím úplně všechny lovce, muzea, školy atd.) zahrnuli krajské úřady žádostmi o dodatečné vydání souhlasu pro držení. Je potřebu tuto věc opravdu napravit. Pokud přijde MŽP a ČIŽP s jiným návrhem, který bude vstřícnější a jednoznačně povede k nápravě vzniklé situace, jsme připraveni k odpovědnému jednání. Příjemný den.
Odpovědět
Sl

Slovan

12.10.2021 21:23 Reaguje na Jiří Janota
Nevědomost a neznalost zákona neomlouvá. Ani u myslivců...
Odpovědět
JJ

Jiří Janota

12.10.2021 21:34 Reaguje na Slovan
S tím samozřejmě souhlasím, ale ta nevědomost se netýká pouze myslivců, ale xy řady organizací a i značného množství spoluobčanů nemyslivců ( vlastníků těchto preparátů). V kolika restauracích dnes např. můžete tyto preparáty spatřit. A co např. muzejní sbírky, preparáty k kabinetech přírodopisu atd., atd., ...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:12 Reaguje na Jiří Janota
Tak v těch vámi vyjmenovaných případech by jistě nebyl problém důvěryhodným svědectvím třetích osob prokázat, že tam ta trofej už x let visí/stojí/leží.

Někde by to mohlo být složitější, ale v drtivé většině případů bych v tom opravdu zase takový problém neviděl.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.10.2021 16:24 Reaguje na Svatá Prostoto
Ty preparáty bývají tak staré že třetí osoby už dávno prdí do hlíny :-(
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

18.10.2021 11:19 Reaguje na Petr Pekařík
Určitě ne všechny.
Když budu x let chodit do hospy U rysa, kterj tam bude vycpanej někde u výčepu, tak spolu s ostatními štamgasty nebudeme mít problém dosvědčit, že tam ta mršina pelichá už od prvního naražení sudu, že:-).

Jak píšu, mohou být výjimky, ale obecně bych to jako jooo problém neviděl.
Odpovědět
JO

Jarka O.

13.10.2021 17:07 Reaguje na Jiří Janota
Dobrý den p. Janoto. Popíši Vám, co jsem zažila v SRN. Známému se o okno zabila žluva. Schoval ji, našel preparátora po internetu a má doma vycpanou žluvu. Neměl strach z ilegálnosti. Jak by se dal takový případ legálně řešit u nás? Tzn. zabitou kunu z vlastního pozemku nebo nalezené zvíře, i chráněné, si chci nechat vycpat a zlegalizovat nález? Představuji si, že legalizace nálezu by měla nejjednodušeji jít přes preparátora. Držím palce při nápravě zákona a doufám na jasnou a jednoduchou legislativu. Generální pardon znám také z Německa jako nebyrokratické opatření. Proč neříct, že všechny do určitého data nabyté trofeje jsou legální a lidem, ale hlavně institucím jako školám a muzeím je samozřejmě ponechat? Nesouhlasím s návrhem v článku, že by se staré trofeje měly pálit. Proč to? Navrhuji toto jen proto, že únavné byrokracie máme dost, soudy jsou zahlcené prací a složité dokazování stáří nebo historie trofejí by všechno dál prodlužovaly. Nechat lidi v nejistotě, šedé zóně nebo dokonce jako kriminálníky kvůli parůžkům nebo vycpanému čápovi si myslím dál zvýší naštvanost na stát a obcházení nařízení, takže jsem pro milou právní úpravu a ne podle hesla, že na chudý lid musí být přísnost. Držet se jí budou stejně jen normální lidi. Lump obejde jakýkoliv zákon. Ale jde o to, aby mu legalizace a zavedení preparátorství jako vázané živnosti jeho pole působnosti zmenšily. Tolik můj laický názor. Nashledanou.
Odpovědět

Jirka Černý

13.10.2021 20:39 Reaguje na Jarka O.
Trochu odbočím od tématu. Njak jsem chytil schýzu co mám vlastně dělat jako hobby, terénní auta jsou dnes průšvih, kroska zrovna tak, na zbraně povolení, střelnice ubývají, exotické ptactvo také povolení, sbírat brouky problém, prostě na vše povolení, papírování a se vším problémy. Vyřešil jsem to a začal sbírat modely vláčků, co může být neškodnějšího a bezproblémovějšího než modely mašinek. Mám rád elektrické lokomotivy (velmi ekologické myšlení) a tak jsem na bazaru objevil model co se mi líbil, njak jsem neřešil odbobí a zemi z které je a to byla chyba protože to byl model německé lokomotivy DRB a prodejce se ujišťoval že jeho nákupem nechci propagovat něco co potlačuje něčí práva a propaguje nějakou ideologii (na boku modelu je říšská orlice), sbíral bych kameny ale dočetl jsem se že se tím dá dostat dost do problémů tak už vážně nevím.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.10.2021 11:03 Reaguje na Jirka Černý
Staňte se blogerem, je to bez povolení a velký brácha se zaraduje, další duše.:-)
Jinak ano, zákazy, nařízení, příkazy, zákony, bumážky na všechno...kdyby aspoň byrokracii dala pravicová vláda do cajku, myslíte, že je to zajímá? Asi máte šikovnou manželku, když máte s dětmi čas na tolik hobby :-) Němci mají značku Märklin, je dost drahá, tchán taky něco takového sbíral. Jestli máte vláčky Märklin, tak to je dobrá investice.
Odpovědět

Jirka Černý

14.10.2021 17:25 Reaguje na Jarka O.
Všechny jmenované hobby jsem provozoval jak bych tak řekl před érou manželka a děti. Dnes jsem samozřejmě mnohem více limitován jak časově tak finančně. Tak pro pobavení: manželka navrhla že bych už mohl mít nějakou normální zálibu, že jako zbraně, střelivo a střelnice stojí moc peněz a jsem věčně pryč atd. Protože pracovala ve firmě prodávající modely zdálo se jí fajn mít vláčky a děti si to taky užijí. Tak říkám fajn sežeň mi Sergeje v HO a budu se tomu věnovat, druhý den byl doma. Jsem si docela jistý že toho nápadu mockrát litovala.
Odpovědět
JO

Jarka O.

14.10.2021 17:40 Reaguje na Jirka Černý
:-).No vždyť to říkám, je dobrá. Akorát netuším, co je Sergej v HO. Mně by nevadilo, že byste byl věčně pryč, jako na té střelnici. Sdědila jsem po tátovi pistolku a taky jsem uvažovala o průkazu, ale jak jste psal, byrokracie...tak se radši prodala. Škoda. A kroska, to je taky dobré, to by se muselo dětem líbit!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.10.2021 08:55 Reaguje na Jirka Černý
U vláčků bych si dával pozor na ty nevhodné "špinavé" poháněné uhlím nebo možná i naftou. Třeba i jejich sbírání bude brzo zakázáno, protože bude podporovat to ošklivé pálení fosilních surovin.
A kdoví jak to bude za nějakou dobu u modelů autíčeknebo u autoservisů. Jestli se vývoj v našem veřejném prostoru tady u nás v Evropě bude dál ubírat stejným směrem, jak to nejnovější vývoj naznačuje, brzo mohou podobní fanatičtí aktivisté jako je autorka tohoto článku, hlavně jeho druhé poloviny, podobnými lobbystickými články dehonestovávat třeba to sbírání autíček nebo opravování a udržování automobilů se spalovacími motory.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.10.2021 16:26 Reaguje na Radim Polášek
Hlavně v kabince strojvůdce musí sedět nebinární organismus raději neurčité barvy
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.10.2021 08:48 Reaguje na Jarka O.
Zabitou žluvu jsem dost možná viděl před asi dvěma roky na jaře u firmy, kde jsem tehdy pracoval. Tipl bych si, že zemřela pravděpodobně na jarní nedostatek potravy. Nechal jsem ji tam na trávníku, možná se do doby prvního sekání trávníka rozložila, možná ji někdo sebral a taky nechal u někoho vycpat...
Odpovědět
Sl

Slovan

12.10.2021 21:26
Udělat z toho exemplární příklad (roky natvrdo a velká pokuta) a natočit alespoň dokument. Díky všem za vynikající práci, pánové a dámy!
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:13 Reaguje na Slovan
Ale fuj, buď máme právní stát, nebo exemplární příklady. Obojí najednou nelze.
Odpovědět
Sl

Slovan

13.10.2021 13:41 Reaguje na Svatá Prostoto
Bylo to myšleno tak, aby dostali ten nejvyšší možný trest a ten případ byl zároveň medializován. Na tyhle typy lidí totiž nic jiného neplatí...
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 14:02 Reaguje na Slovan
S tou medializací ... kua, to je slovo:-))) ... ok, co se výše trestu týče, TS je vcelku jasný a soudy mají konat dle tohoto a šlus.

Ale možná jsem na to slovo exemplární prostě jen přecitlivělý.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

13.10.2021 15:29 Reaguje na Svatá Prostoto
Ale lze Svatá prostoto. Tedy takový "ohněm kovaný" ekotrotl co požaduje koldokola ty "exemplární tresty" bude první co se naopak bude sám a to při jakékoliv příležitosti. tím právním státem zaštiťovat.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 16:31 Reaguje na Jarek Schindler
Ekotrotl mne nezajímá, pitomců je všude spousta, na to není potřeba být eko ... ostatně, i mně se občas zadaří:-).

Ale prostě trestní řízení má svá jasná pravidla a exemplární příklad se jim jaksi vymyká. Což neznamená, že přes všechny pojistky se občas "nezadaří". Ale mezi mizerným rozsudkem a exemplárním příkladem je furt docela rozdíl.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

15.10.2021 02:50 Reaguje na Svatá Prostoto
Já souhlasím. Je nějaký trestní zákoník nebo jak se to jmenuje a tam jsou jasně dané výše flastru. Za trestný čin od do. Na druhou stranu sem tam si pro pobavení přečtu některé komentáře ekofanatiků a jsem rád, že jsem se s nimi, tedy těmi aktivisty, nepotkal někde ve středověku. No a hlavně, že se v dnešní době již nepoužívají tělesné tresty a právo útrpné. Jen za to, že jsem myslivec bych byl již bez končetin a děti by se smažili atd........... I taková je tvář toho co nazývám ekotrotlismem.
Odpovědět
JO

Jarka O.

15.10.2021 08:39 Reaguje na Jarek Schindler
Přečtite si moc aktuální román Temno o rodinách myslivců a všem, co píšete.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.10.2021 16:28 Reaguje na Jarek Schindler
Ublížení na zdraví ve stádiu přípravy a jako člen organizované skupiny ?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

12.10.2021 22:18
Doufám, že se tenhle případ podaří dotáhnout do konce a lovci a další pachatelé budou po zásluze potrestáni. Jak pan Joska Malý ve svém komentáři zmínil, bylo by dobré, kdyby o tomto nechutném obchodu se smrtí u nás byl natočen film.

Zajímá mne, co to je za lidi - ti lovci, co zabíjí pro potěšení a trofeje. U nás chráněné a vzácné rysy, losy, tetřevy, tetřívky, ledňáčky ... Jejich příznivci se rekrutují podle článku z řad myslivců. Ti pytlačící lovci nejsou myslivci?

Možná se v rámci tohoto případu podaří odhalit, co se stalo s některými rysy na Šumavě, kteří náhle beze stop zmizeli.
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 06:32 Reaguje na Majka Kletečková
Tak u nás, aby jste se dostala k lovu, tak musíte být myslivec. Váš argument je stejný jako by jste řekla, že nějaké hovado řídí auto a vy se divíte, že má ridičák.
Odpovědět
PP

Petr Pekařík

15.10.2021 16:30 Reaguje na DAG
Hodně lidí držitelů zbraní si jde s vybavením do přírody zastřílet. Stačí se na střelnici zaposlouchat do jejich zážitků.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:17 Reaguje na Majka Kletečková
Mohou to být myslivci, ale také nemusí.

Pokud bych použil DAGovu analogii, blb, co vás naboří, taky nemusí mít papíry. Na těch se nejezdí.
Odpovědět
radim buffalo tobias

radim buffalo tobias

13.10.2021 06:19
lidoví myslivci - pytláci...a ještě se se střeleným chráněným rysem vyfotí !!! už aby ta všemocná myslivecká lobby dostala přes pazoury !!! doufám, že je nebude soudit opět nějaký soudce - trofejový střelec !!!
Odpovědět
VP

Vít Pátek

13.10.2021 08:00
Vážená paní Říhová!
Paušalizací, hluboce urážející desítky tisíc myslivců, kteří naprosto samozřejmě dodržují zákon, který jim nejen zapovídá lovit chráněné živočichy, ale u těch lovných navíc vymezuje dobu i způsoby lovu, kteří chráněnou "trofejovou zvěř" nemají ani možnost uvidět a kteří dobrovolně a zadarmo pracují nejen ve Vašem, ale i ve svém zájmu na ochraně přírody, tomuto zájmu ani trochu nepomůžete.
Rád bych věřil, že i v tomto případě jde o výjimku z pravidla, ale ve veřejném prostoru se nějak příliš často setkávám nejen s ochranářskými aktivisty, ale i s biology, kteří dávají najevo svoji výlučnost ve vztahu k ochraně přírody. A ve vztahu k velkým skupinám druhých používají vyjádření, hraničící s paragrafy 355, 356 Trestního zákoníku.
To je úplně špatně. Všichni, kdo mají na ochraně přírody zájem, by se k sobě měli chovat slušně a SPOLUPRACOVAT. Už proto, že značná části veřejnosti se s přírodou už takřka "nepotkává", skoro nic o ní neví a její ochrana je jí lhostejná. Pokud navíc zjišťuje, že lidé se zájmem na ochraně přírody se dělí na navzájem "bojující" a pomlouvající se skupiny, její vztah k přírodě a její ochraně se leda zhorší...
Odpovědět

Jirka Černý

13.10.2021 10:41
No asi se shodneme že to má do normálního bydlení dost daleko. Neumím si představit že v takovém kentusu se mnou žije žena a děti. Myslím že dobrá lokace pro další díl hororu Saw.
Odpovědět
DA

DAG

13.10.2021 10:49 Reaguje na Jirka Černý
Nebo výměnu manželek ;)
Odpovědět

Jirka Černý

13.10.2021 12:19 Reaguje na DAG
Paní tady má docela nepořádek, tak se koukneme co nám nechala v mrazáku :-))
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:24 Reaguje na Jirka Černý
Rysa na hrášku ... pro děti:-)))
Odpovědět

Jirka Černý

13.10.2021 13:15 Reaguje na Svatá Prostoto
Tím se dostáváme k filmu Jedna ruka netleská.
Odpovědět
SP

Svatá Prostoto

13.10.2021 12:23
Autorce bych chtěl podkovat za reportáž.
A vynaložené úsilí.
Rozhodně to bylo zajímavé čtení ...
Na tom konci jsou věci, které by asi byl k diskuzi, ale co není.
V každém případě je dobře, že jsou lidé jako ona a věnují svůj čas, energii a bezpochyby i nervy této činnosti.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

15.10.2021 10:07
Hm, první polovina článku v pořádku, dokumentovat takové extrémní případy je potřebné.
Ovšem v druhé polovině článku se autorka projevuje jako fanatická aktivistka stavící se proti jedné masové zájmové činnosti a jedné skupině lidí, kteří svou zájmovou činností mimo jiné plní jednu společenskou poptávku - na území České republiky v extravilánech chránit a udržovat zvěř a její biotopy.
Není tajemstvím, že tuto činnost by tito aktivisté chtěli dělat sami, že by chtěli myslivce z ochrany zvěře vyšoupnout a tuto činnost dělat sami.
Jak by to potom vypadalo, je vidět například na případu vlka, jehož bezpodmínečnou ochranu se aktivistům podařilo prolobovat až v Bruseli. Vlk se tak preferuje na úkor všeho ostatního, na úkor jiné zvěře, na úkor třeba jejich vzácných a po staletí šlechtěných chovů, jako byl třeba, dnes už vlky pravděpodobně nenávratně zničený, chov muflonů na Broumovskku. Taky i na úkor lidí, kteří v dané venkovské krajině žijí a snaží se ji zušlechtit pasteveckým chovem třeba ovcí a koz.
Pokud bychom tyto takzvané "ochránce přírody" připustili k plošné ochraně zvěře místo myslivců, došlo by nejspíš k jednostrannému nevědeckému amatérskému preferování jedné skupiny zvířat nad jinými, podle toho, které skupině "ochranářů" by se v politickém hnutí ochranářů zrovna podařilo vyhrát a k potlačování ostatních skupin zvířat. Ve výsledku k jednostrannému zamněření a tím i k ničení příslušných přírodních biotopů. Je tedy v zájmu společnosti, aby tito "ochranáři" bylo potlačováni a zůstali jen úzkou extrémní skupinou bez reálného vlivu.
Odpovědět
MM

Milan Míka

26.10.2021 15:19
Jsem rád za tento docela podrobný článek, jelikož mi připadá, že se tato výjimečná akce nedostala moc do povědomí. Každý takovýto pokus je za mě částečný úspěch. Děkuji.
Odpovědět
JV

Josef Valenta

18.11.2022 22:55
Ach jo .Plně stojím za autorkou i panem Malým.U nás je na 1200 ha honitby napočítáno 93 danků původem vypuštěného z farmového chovu před 4 lety Stavy této zvěře neustale rostou.Když jsem varoval ,že z nedalekých Novohradských hor seběhne smečka vlků a začne páchat škody akorát mne měli za blba.Vlci již první škody páchají a naši krajinní hospodáři neřeší přemnoženou vysokou ale jak na vlka.Jak mám říci jedíné slovo obhajoby na tuto skupini lidí včele s referátem živ. prostředí v T. Svinech Hlavně že tyto hospodáři nechali zdevastovat okolní krajinu vysokou.Stal jsem se nepřítelem lovců,když jsem chtěl regulaci vysoké a ted potuhé když jsem prohlásil : Běda tomu kdo zastřelí vlka.Toto píše farmář,který má pro vka doma cílová zvířata, Josef Valenta Něchov
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist