Platforma za kvalitní dopravní infrastrukturu: Absurdita procesu EIA – ekologická lanovka ne, škodlivá dálnice ano
Případný argument, že dálnice je mnohem významnější stavba než lanovka, neobstojí, protože podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.“
Pojďme se podívat na srovnání těchto staveb na základě klíčových kritérií.
Technické parametry
Lanová dráha je cca 2,3 km dlouhá, má 3 stanice a 5 pylonů, zatímco šestiproudá dálnice má délku cca 16 km (hlavní trasa bez přivaděčů), 7 mimoúrovňových křižovatek, 3 velké mosty, 4,6 km tunelů. Lanovka je technicky mnohem jednodušší a násobně šetrnější stavba z hlediska zásahu do krajiny a záboru zemědělské půdy a lesů.
Dopravně koncepční hledisko
Lanovka nabízí rychlé a ekologické spojení mezi Bohnicemi, Trojou, Prahou 6 a Suchdolem, které v této oblasti citelně chybí a zvýší konkurenceschopnost MHD. Šestiproudá dálnice obslouží více než 100 tisíc vozidel denně, z toho cca 2/3 má být indukovaná doprava. Dálnice způsobí nárůst dopravních výkonů o cca 931 tisíc vozokilometrů denně, povede k přesunu části cest z veřejné hromadné dopravy do aut a prohloubí problém suburbanizace. Na rozdíl od dálnice lanovka nabídne ekologické a efektivní spojení mezi Prahou 6 a Prahou 8 v souladu s cíli Plánu udržitelné mobility a klimatickými závazky Prahy.
Negativními dopady dálnice na dopravu v Praze se zabývají odborné články s odkazem na odborné zdroje a oficiální data.
Vliv na veřejné zdraví – ovzduší
Lanovka je v podstatě bezemisní a díky přesunu části cest z naftových autobusů a aut dojde ke zlepšení ovzduší. Realizace šestiproudé dálnice bude znamenat výrazné zhoršení ovzduší v dotčených lokalitách a pouze mírné zlepšení na několika málo komunikacích. Kvůli masivnímu nárůstu osobní a nákladní dopravy způsobí dálnice celkové zhoršení ovzduší v pražské aglomeraci.
Vliv na veřejné zdraví – hluk
Lanovka generuje výrazně nižší hluk a dotkne se pár desítek lidí žijících v nejbližším okolí. Díky přesunu části cest z autobusů a aut dojde ke zlepšení hlukové situace pro obyvatele podél stávajících komunikací. Zatímco desítky tisíc obyvatel budou vystaveni nepřetržitému hluku z dálnice s provozem přes 100 tisíc vozidel denně. Na několika málo městských komunikacích dojde sice k zanedbatelnému zlepšení, avšak celkově se zhorší hluková situace mimo jiné i v důsledku kumulativních vlivů hluku z dálnice a nové paralelní dráhy na Letišti Václava Havla.
Vliv na klima
Téměř bezemisní lanovka přispěje ke snížení emisí CO2 díky přesunu části cest z autobusů a aut se spalovacími motory. Díky šetrnému stavebně technickému řešení relativně malého rozsahu bude mít minimální vliv na klima v dotčené lokalitě a okolí. Výstavba a provoz šestiproudé dálnice bude generovat obrovské množství emisí CO2. Na severu Prahy vznikne cca 16 km dlouhý tepelný ostrov, který bude mít negativní vliv na klima (například rozšíření nepropustných ploch, zničení zeleně a přírodních lokalit, likvidace zahrádkářských kolonií, výrazný úbytek podzemních vod, zhoršení mikroklimatických podmínek atd.). Záměr dálnice je v zásadním rozporu s klimatickými závazky hl. města Prahy!
Vliv na nemovité kulturní památky
Lanovka vede v blízkosti dvou kulturních památek: usedlost Sklenářka a usedlost Pazderka. Vzhledem k bezemisnímu a relativně málo hlučnému provozu budou uvedené usedlosti dotčeny minimálně. Blízkost pylonů je pouze vizuálního charakteru, výrazně větší kontrast představuje panorama Bohnického sídliště. Dálnice vede skrz kulturní památku Hradiště Zámka, nejstarší osídlení v Praze již v eneolitu 3800 let př.n.l. Vzhledem k masivnímu zásahu v době výstavby a hlukové a emisní zátěži během provozu bude tato památka významně poškozena. Fosilní betonové monstrum výrazně ztíží přístup k Hradišti Zámka a v podstatě znemožní odpočinkové a rekreační aktivity v této lokalitě.Vliv na přírodu a krajinu
2,3 km dlouhá lanová dráha zasáhne do trojských svahů jen dvěma pylony ve velmi malé části přírodního parku Drahaň-Troja. Nezasahuje do žádného zvláště chráněného území (ZCHÚ) ani Evropsky významné lokality (EVL). Z hlediska hluku, emisí a záboru plochy bude mít minimální vliv na faunu a floru v dotčené lokalitě. Lanovky se řadí mezi nejšetrnější dopravní stavby a povolují se dokonce v národních parcích!
16 km dlouhá a cca 34 m široká betonová plocha se 7 MÚK, 2 přivaděči, 3 velkými mosty a cca 4,6 km tunelovými úseky zasáhne obrovské území na severu Prahy. Prochází několika ZCHÚ (PP Sedlecké skály, PP Zámky, PR Roztocký háj), ÚSES (územní systém ekologické stability) a EVL Kaňon Vltavy u Sedlce (Natura 2000). Významně poškodí velkou část přírodního parku Drahaň-Troja. Z hlediska hluku, emisí, záboru plochy a zásahu do podzemních vod bude mít negativní vliv na faunu a floru v dotčených oblastech.
reklama
Dále čtěte |
Online diskuse
Všechny komentáře (34)
Slavomil Vinkler
17.9.2024 06:53Rozumná Doprava
17.9.2024 10:36 Reaguje na Slavomil VinklerNavíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.“
Radek Čuda
18.9.2024 14:25 Reaguje na Rozumná DopravaJinak s důvody proč to neprošlo lze jednoznačně souhlasit, byť to pana bývalého náměstka jistě rozesmutnilo.
Forman
20.9.2024 12:25 Reaguje na Rozumná DopravaMichal Konečný
23.9.2024 16:18 Reaguje na FormanJaroslav Řezáč
17.9.2024 20:22 Reaguje na Slavomil VinklerJde spíš o efekt "existence" než o smysl. Tedy Česky rozmařilost.
smějící se bestie
17.9.2024 07:11Pro dopravu, už měl být most z Podbaby do Troji, přes tamní plavební komoru alespoň pro OA + MHD - dávno v provozu !
smějící se bestie
17.9.2024 07:13 Reaguje na smějící se bestieRozumná Doprava
17.9.2024 10:38 Reaguje na smějící se bestieNavíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.“
Emil Bernardy
18.9.2024 07:28 Reaguje na smějící se bestieRozumná Doprava
17.9.2024 11:06 Reaguje na Viktor ŠedivýDálnice přivede tranzitní kamionovou dopravu pouhých 6 km od centra Prahy a povede k výraznému nárůstu osobní a nákladní dopravy zejména v severozápadní části pražské aglomerace. Cca 2/3 dopravy na dálnici mají být indukované.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.
Rozumná Doprava
17.9.2024 11:06 Reaguje na Viktor ŠedivýDálnice přivede tranzitní kamionovou dopravu pouhých 6 km od centra Prahy a povede k výraznému nárůstu osobní a nákladní dopravy zejména v severozápadní části pražské aglomerace. Cca 2/3 dopravy na dálnici mají být indukované.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.
Rozumná Doprava
17.9.2024 11:06 Reaguje na Viktor ŠedivýDálnice přivede tranzitní kamionovou dopravu pouhých 6 km od centra Prahy a povede k výraznému nárůstu osobní a nákladní dopravy zejména v severozápadní části pražské aglomerace. Cca 2/3 dopravy na dálnici mají být indukované.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.
Rozumná Doprava
17.9.2024 11:06 Reaguje na Viktor ŠedivýDálnice přivede tranzitní kamionovou dopravu pouhých 6 km od centra Prahy a povede k výraznému nárůstu osobní a nákladní dopravy zejména v severozápadní části pražské aglomerace. Cca 2/3 dopravy na dálnici mají být indukované.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.
Rozumná Doprava
17.9.2024 11:06 Reaguje na Viktor ŠedivýDálnice přivede tranzitní kamionovou dopravu pouhých 6 km od centra Prahy a povede k výraznému nárůstu osobní a nákladní dopravy zejména v severozápadní části pražské aglomerace. Cca 2/3 dopravy na dálnici mají být indukované.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.
Tonda Selektoda
17.9.2024 11:18 Reaguje na Rozumná DopravaRozumná Doprava
17.9.2024 15:12 Reaguje na Tonda SelektodaTonda Selektoda
17.9.2024 09:24Dálnici prý denně využije 100.000 vozidel. Ale jakou přepravní kapacitu, tedy kolik cestujících, ani kolik tun zboží a různého materiálu denně přepraví ta propagovaná lanovka, to nějak v článku není uvedeno. Jen kritika a lobbing.
Rozumná Doprava
17.9.2024 10:55 Reaguje na Tonda Selektodahttps://rozumnadoprava.cz/prazsky-okruh-v-prosazovane-trase-doprave-v-praze-nepomuze-spis-ji-zhorsi-aneb-vyvraceni-dezinformaci-sirenych-zastanci-dalnicniho-prutahu/
Tonda Selektoda
17.9.2024 11:23 Reaguje na Rozumná Dopravasmějící se bestie
17.9.2024 11:51 Reaguje na Rozumná Dopravaa proto mají okruhy/i několik, všechna velká města nejenom na Západě, že !
Forman
20.9.2024 14:08 Reaguje na Tonda SelektodaMichal Ukropec
17.9.2024 10:13Rozumná Doprava
17.9.2024 11:02 Reaguje na Michal UkropecDálnice přivede tranzitní kamionovou dopravu pouhých 6 km od centra Prahy a povede k výraznému nárůstu osobní a nákladní dopravy zejména v severozápadní části pražské aglomerace. Cca 2/3 dopravy na dálnici mají být indukované.
Navíc podle zákona o posuzování vlivů na životní prostředí: „V rámci procesu EIA hlediska veřejného zájmu, účelnosti či funkčnosti záměru, případně další hlediska, která přímo nesouvisejí s vlivy záměrů na životní prostředí a veřejné zdraví, nemají být brána v úvahu.
Tonda Selektoda
17.9.2024 11:20 Reaguje na Rozumná DopravaAnyr
17.9.2024 11:38 Reaguje na Tonda SelektodaMichal Ukropec
20.9.2024 11:42 Reaguje na Rozumná DopravaMichal Konečný
23.9.2024 16:27 Reaguje na Rozumná DopravaTo fakt neumíte sám napsat jednu smysluplnou větu a jen papouškujete obsah článku?
Radek Čuda
18.9.2024 14:31Nehledě na to, že lanovka byla vždy plánována jako dočasné nouzové a dílčí řešení, dokud se nepodaří tramvaj.
Za mne tedy rozhodně žádná škoda, spíš naopak. V rámci Plánu udržitelné mobility je řada podstatně přínosnějších akcí.
A abychom se tu zbytečně nehádali co je lepšejší a co ne ... na lanovku stejně nejsou v rozpočtu Prahy peníze, už takto bude nutno min do 2030 investice do dopravy osekávat až běda.