https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/na-dalnici-d1-nedaleko-prahy-byl-srazen-vlk
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Na dálnici D1 nedaleko Prahy byl sražen vlk

22.10.2024 11:30 | PRAHA (Ekolist.cz)
Dálnice D1, místo srážky.
Dálnice D1, místo srážky.
Foto | Václac Hlaváč / AOPK ČR
Koncem minulého týdne bylo na dálnici D1 mezi 13-14. km nalezeno autem sražené zvíře, pravděpodobně vlk. O nálezu byla informována Agentura ochrany přírody a krajiny ČR, její zoologové potvrdili, že se o vlka skutečně jedná. Kadaver dospělého samce bude převezen na pitvu, byly odebrány vzorky pro genetickou analýzu.
 
„Dálnice v tomto úseku není dosud oplocená a vlk se ji pokusil přeběhnout v místě, kde jsou přerušená svodidla. Našli jsme tady i sraženou lišku. Právě na podobných místech dochází k pokusům o přebíhání a k srážkám živočichů s vozidly nejčastěji,“ popisuje Václav Hlaváč z Agentury ochrany přírody a krajiny ČR.

Dálnice D1 je naše nejstarší dálnice, v době její výstavby v 70.-80. letech minulého století nebyla prostupnosti krajiny pro volně žijící živočichy věnovaná žádná pozornost. Na dálnici tak existuje jen minimum míst (především mostů), kde ji zvířata mohou bezpečně překonat. Při jeji modernizaci byly v úseku, kde dálnice D1 prochází přes Českomoravskou vysočinu, vybudovány čtyři ekodukty. I když jsou intenzivně využívané, představuje D1 stále významnou bariéru.

Sražený vlk.
Sražený vlk.
Foto | Václac Hlaváč / AOPK ČR

„V krajině prošpikované silnicemi dochází kromě usmrcování velkého množství zvířat také k omezení jejich pohybu. Vznikají izolované populace, které spolu nemají žádný kontakt. Příkladem může být los evropský, jehož populace na jihu Čech se kvůli bariérám v krajině stala izolovanou a je patrně odsouzena k zániku,“ upřesňuje Václav Hlaváč.

I pro vlky představují dálnice při jejich pohybu krajinou zásadní problém. „Pokud na ni narazí, často ji sledují třeba i desítky kilometrů než najdou místo, kde se rozhodnou ji překonat. Nejen, že takové srážky bývají fatální pro zvířata, ale jsou nebezpečné i pro řidiče,“ dodává Václav Hlaváč.

Výsledky genetické analýzy sraženého vlka pomohou určit, zda se jedná o zvíře ze středoevropské nížinné, karpatské či alpské populace. Vlků na našem území postupně přibývá a snahou státní ochrany přírody je v rámci realizovaného Programu péče o vlka obecného získávat informace o jejich výskytu a disperzi.


reklama

 
foto - Šůlová Karolína
Karolína Šůlová
Autorka je tisková mluvčí Agentury ochrany přírody a krajiny.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (36)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

Ra

Radek

22.10.2024 11:49
Je jich prostě moc , je to samá srážka z autem , z tím by se mělo začít něco dělat , než dojde k veřejnému ohrožení . Pojišťovny to prostě nemužou do nekonečna táhnout , je potřeba vyzvat ochranáře k odpovědnosti .
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2024 12:43 Reaguje na Radek
1*
Odpovědět
PE

Petr Elias

22.10.2024 12:56 Reaguje na Radek
No jéje, je jich strašně moc. Hlavně by se měla vystřílet srnčí zvěř, pak divočáci, zajíci, psi, daňci a jeleni. No a samozřejmě hnát k odpovědnosti myslivce a chovatele psů (a tvrdé tresty, samozřejmě). ;)

1) https://www.generaliceska.cz/-/srna-index-mene-evidovanych-nehod-a-pritom-dalsi-narust-prumerne-skody-po-strehu-se-zveri

2) https://www.generaliceska.cz/-/srna-index-za-pul-roku-10-000-srazek-se-zveri-a-skody-za-temer-400-milionu-korun
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.10.2024 13:25 Reaguje na Petr Elias
yes
Odpovědět
Anyr

Anyr

22.10.2024 13:57 Reaguje na Petr Elias
Bro, jeste jsi zapomnel na kocky, to jsou taky slusni decimatori biodiverzity. Jen pro poradek. :))
Za me je jedna kocka na zahrade stokrat horsi nez smecka vlku v ovci ohrade.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

23.10.2024 07:43 Reaguje na Petr Elias
Co to říkáte za nesmysl. Omezit pod tvrdými tresty řidiče kteří nedodržují rychlost. ZVĚŘ OŘECHÁZÍ ZA POTRAVOU. Pestrost potravní je na nule. obrovský tlakna přírodu. Co komunisté, ale naši předci dělali dobře, bylaochrana zemědělské půdy. Dnes. Asfaltky do polí, nové dálnice, zastavěná nejlepší půda Německou Škodovkou, překladiště a další. To je všechno tlak na přírodu. Nárust chemie, likvidace keřového patra a nakonec likvidace lesů, svádí se to na kůrovce, ale ten je až druhotný, první LČR. A co šikana obyvatel, palivo auta, topení v bytech, toto je ukázková šikana. Zapomnělo se na letadla, každý chce mít satelit a zde je největší průšvih, něco musí satelit vynést nahoru a to něco v místě průletu přez ochrannou atmosféru místo narušené se hojí jak dlouho? Rok, dva nebo deset a kolik jich ročné proletí, včetně vojenských? Tisíce. Jinak vlk, toho vypustila ochrana přírody, vy měštťáci jste to podporovali, protože čtete nesmysli o škodách. Uvedu příklad. Jezdili jsme na výpomoc do lesů v Krkoboších, na LZ Harrachov, jsem se sešel s jedním polesným a ten mi ukázal místo, kde jelení zvěř loupe kůru. Říkal, že tohle nepamatuje, ale po výstavbě sjezdovky začal tlak lidí a řev. Zvěř najednou žila v obrovském stresu a začal tlak na les. Po tzv. revoluci, bylo to jen převzetí nejvyšších straníkú moc a majetky státu, změnili strukturu obhospodařování lesa a důsledek navýšení stavu zvěře a proč? No přeci lovci již né myslivci, potřebovali hodně lovit a to je hlavně prase. Ostatní a to jelen se razantně začli snižovat stavy, někde likvidačně a ten stres u zvěře narůstá, nemá klid, je to přežvíkavec. Ovšem do zalidněné krajiny jako jsou Čechy vypustit vlka a rysa, to může jen měšťák, který si našel dobrý kšeft a to je ochrana přírody. Jk je jinak možné, že slyšíme pouze o dravcích ane o jejich obživě. LIKVIDACE KOROPTVÍ, KŘEPELJU JSEM NESLIŠEL MOŽNÁ PĚT LET, ZAJÍC A SPĚVNÉ PTACTVO. Tak co. Ano u nás zvěř přechází hodně přez silnici jedna druhá třída a ta další třetí. Nedávno jsem jel po té trojce, vyděl jsem na řepce čtyry kusy a dva ještě nepřešly, ale byly u škarpy, přibrzdil jsem nevěděl jsem co udělá, vtom přilítnul hlupák a předjel mne, naštěstí mne ta zvěř již zaregistrovala a zastavila, ten hlupák proletěl mun. stovku. Nic nenahnal, dojel jsem ho u závor. Nesvádějte nicna zvěř, ta dělá co jí příroda naučila, to že hodně přechází je našim zemědělstvim, jedna plodina, zbytek mezí postříkané, takže absence bylin a nebo to je bordel tak se to poseká. Pane proberte se a podívejte se na náš stát, vydává zákony, které sám nedodržuje, nebo jejich organizace.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 17:06 Reaguje na Radek
to je nesmysl, nejde o vlka ale o zvířata jako taková. Liniové stavby je prasárna v krajině a svoboda podle představ Homo sapiens.
Fragmentace krajiny je obrovská a pomatenost vylejvat krajinu betonem a asfaltem chorobná.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2024 17:14 Reaguje na Jaroslav Řezáč
Už nyní je ČR pomalu skanzenem, natož bez potřebných dálnic a
ty měly být v provozu všechny u před vstupem do EU !
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

23.10.2024 08:12 Reaguje na smějící se bestie
Myslim, že ty dálnice , které jsme měli tak stačily. Jenže západ si přez nás udělal nejen skládky odpadu, překladiště, to by si v Německu nedovolili, ale jede přez nás doprava co nesmí do Rakouska. Máme vlaky proč to jezdí na kamionech a na nádražích nakládkový prostory zrušili, prodali. Další věc doprava do práce, dřív jezdilo přez nás mnoho autobusů a ty navazovali na vlak, nebo obráceně, přišla tato doba a každý si hrabe na svém písečku. Pak začala likvidace obchůdků na vsích, tito nakupili za velkoobchodní ceny a nemohli konkurovat, dnes hlevně Němcům a jejich špatnému zboží u nás v odpadišti Evropy.....
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

22.10.2024 23:11 Reaguje na Radek
Snížit rychlost na dálnici na 60 km/hod, možná i míň.
Řidič bude mít čas zabrzdit i před Lojzíkovi s opicí na krku, když zabloudí při cestě domu.
Když se jezdilo kočáry, tak nikdo o sražených vlcích na císařských silnicích se nepsalo.
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

22.10.2024 12:03
Chce to vybudovat dostatecne hustou soustavu ekoduktu, mostu pres ktere budou moci vlci (a casem i medvedi atd.) dalnici D1 i ostatni dalnice bezpecne prechazet. Az se pak vlci rozsiri i do Prahy budou podobne mosty zapotrebi napr. i pres Vltavu. Aby se nahodou nejaky vlk nezatoulal na Karluv most apod. nebo do Vrsovic ci nas Malou Stranu - kde by ho mohla prejet tramvaj nebo sluzebni automobil nejakeho urednika MZP
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2024 12:44 Reaguje na Miloš Zahradník
1**
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

23.10.2024 08:18 Reaguje na Miloš Zahradník
Vy jste opravdu mimo. Vlci a ti medvědi se brzy naučí, kde najdou potravu bez námahy a pak se budete bát pouštět děti do škol a na vesnici sotva před barák. Lidi hloupnete. Přestaňte koukat do mobilú a poslouchat eko nesmysli, to nejsou odborníci, ale lidi zalezlí v kanceláři, placený z dotací státu a dělají co si přeje ten kdo je platí a tam jsou jiné tlaky. Vspomeňta na Šumavu, ubožáci ochránci, ničitelé, pak přišlo Opavsko likvidace lesů , vysočina a dnes jdou do Jeseníků, Krkonoš, co ještě těmto pdne za oběť. Ať jdou na západ jim ukázat jak se to dělá. Oni nemají tilik kůrovce jako mi a to se jim tam dovezlo miliardy brouka a ubránili les.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

23.10.2024 14:55 Reaguje na Miloš Zahradník
Promiňte nepřečetl jsem celý příspěvek a máte pravdu a omlouvám se za to co jsem napsal.
Odpovědět
Pe

Petr

22.10.2024 12:23
Někdy si říkám co bychom asi tak dělali, kdyby u nás žili třeba sloni. Nebo krokodýli.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.10.2024 13:25
Kardinál ?
Odpovědět
MM

Milan Milan

22.10.2024 14:06
Borci tvrdili, že vlky do přírody patří, že se budou zdržovat v lesích, v podstatě jsou prý docela plaší...no ale 13-14 km D1 je snad v lesích. Přemnožená dravá zvěř, často dezorientovaná je nebezpečná a vlk u nás nikdy neměl být vypuštěn. Jednou se lidi začnou přemnožené zvěři bát, následně bránit a to pak bude teprve ochranářských nářků, ale počátek je v nerozumu, spíše "ekopopulismu" a následném neregulovaném namnožení zvířat v hustě obydlené a hospodářské krajině.
Odpovědět
Anyr

Anyr

22.10.2024 15:16 Reaguje na Milan Milan
1) Vlci migrují zcela přirozeně.
2) V ČR není jediný souvislý biokoridor přes celé území, natož aby jich bylo víc a zvířata nemusela přes silnice/dálnice.
3) Žádní vlci se tu nevypouštěli.
4) Šíření absolutně nepodloženého strachu a nesmyslů.

Kéž by tvé lživé, manipulativní, dezinformátorské jednání bylo postihnutelné.
Odpovědět
MU

Michal Uhrovič

22.10.2024 15:24 Reaguje na Anyr
ámen
Odpovědět
ss

smějící se bestie

22.10.2024 16:00 Reaguje na Anyr
Jsou přemnožení, když se vydávají téměř do Prahy !
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

22.10.2024 17:15 Reaguje na smějící se bestie
kvůli vám si koupí mapu, aby jste byl o tohle spokojenější...
Odpovědět
TP

Tomáš Pilík

23.10.2024 15:43 Reaguje na Anyr
ad 3) - jak to můžete tak sebevědomě tvrdit? Jak se tedy vemou protilátky na vzteklinu u ,,divokého" vlka na území, které je prohlášeno za vztekliny prosté a nejbližší ohnisko nákazy je vzdálené 600 km?
Odpovědět
MK

Majka Kletečková

23.10.2024 23:52 Reaguje na Anyr
S tím naprosto souhlasím!
Odpovědět
MZ

Miloš Zahradník

22.10.2024 20:26 Reaguje na Milan Milan
Ekologie ma sve prirozene zakony. Dostatek snadno dosazitelne potravy prilaka predatory. No a dostatek atraktivne vypadajicich predatoru prilaka myslivce a pytlaky. Myslivce v pripade, ze se spolecnost a "ekologove" staraji o krajinu - zde ve stredni Evrope jiz mnoho staleti ne li tisicileti vicemene plne ovladanou clovekem - rozumnym zpusobem. Pytlaky v pripade, kdy vztah novodobe vrchnosti k dosahovani udrzitelneho vztahu cloveka s temito predatory bude usporadan nerozumne. Verim, ze soucasny premnozeny stav napr. medvedu na Slovensku krome svych skodlivych dusledku (zraneni i smrt lidi v lese, odliv turistu a celkove zhorseni kvality zivota v oblastech s premnozenymi medvedy atd. ) povede
(mozna uz vedl) aspon k tomu, ze lecktery "polovnik" ziska do sveho domu zajimavou trofej... Byt se s ni asi muze pochlubit jen dobrym znamym
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.10.2024 09:14 Reaguje na Miloš Zahradník
No slyšel jsem, že polovníci na Slovensku se činí (aby se nebáli do lesa). A medvěda prásknou a pak ho ihned zakopou.
Škoda peněz co mohly být za povolený odstřel.
Odpovědět
PJ

Pavel Jeřábek

22.10.2024 23:13 Reaguje na Milan Milan
Nebojte - jak se ještě trochu víc oteplí, přijdou sem i lvi.
A možná i pakoně a zebry s antilopami.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

23.10.2024 08:28 Reaguje na Milan Milan
Máte čistou pravdu. U nás odváželi dřevo snad Rumun a druhý Ukrajinec, večer již se stmívalo, vyšli z lesa děti, oba začli bědovat a přivolávat pána boha, ptal jsem se jich co se děje a oni nezávazně na sobě říkali, jakto, že se nebojí lidé u vás pouštět děti do lesa, rostrhá je vlk nebo medvět ty jsou snadná kořist, ani dospělí se jim neubrání. Co se bude dít při prvních obětech, v našem osídlení, kde jdete z vesnice do vesnice jeden až dva kilometry vzdušnou čarou, prostě tito dravci nepatří, vždyť i liška si dojde do kurníku pro slepici a ta má respekt před člověkem. Probudí se někdo. Pan Anyr níže mluví o šíření strachu a nesmyslů. Jak je možné, že u nás zahlídli vlka s obojkem a vysílačkou, když je tu jeden vidět, tak jich je víc, vlk loví ve smečce. Vlci migrují, ale jakto, že až dnes a ne před třiceti lety, ano jsou vypouštěni.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.10.2024 14:03 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
Všichni vlci by měli mít vysílačku, aby se dali sledovat a určit toho škůdce stád.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

24.10.2024 06:35 Reaguje na Slavomil Vinkler
Škůdce je vždy smečka.
Odpovědět

Zbyněk Šeděnka

22.10.2024 20:18
Evidentně exemplář, který nebyl členem žádné smečky a živil se požíráním mršin nacházejících se v okolí cest. A taky důkaz toho, že i ta silniční predace má svá rizika.
Odpovědět
DA

DAG

22.10.2024 22:20
Tak aspoň jedna dobrá zpráva pro ochranáře. Los na jihu Čech je izolovaný a vyhyne😆
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

23.10.2024 14:01 Reaguje na DAG
Hlavně ho vystřílí Rakušáci, neb je !!NEPŮVODNÍ!!, což je opět aktivistické heslo.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

23.10.2024 18:29
Čím dříve dorazí vlci do vnitrozemí a hlavně do okolí velkoměst odkud se
rekrutuje většina vlkomilů, tím lépe. Musí zažít to, co zažívají chovatelé v pohraničí. Oni takoví splašení dostihoví koně za miliony nejsou ovce za
pár korun a pak bude i vládě jasno, že pár stovek vlků nejenže regulaci zvěře nevyřeší a bude to stát více, než kdyby za regulaci zvěře platili myslivcům a nechtěli po nich ještě za nájmy honiteb. Naši předci nebyli
hloupí, když je zlikvidovali, protože byli realisty a nikoliv snílky.
Odpovědět
FP

FRANTIŠEK PTÁČNÍK

24.10.2024 06:42 Reaguje na Břetislav Machaček
Ona regulace je vlastně ůplná likvidace. Vše začalo po revoluci u vytvořených LČR. Ano stavy se zde začaly ůmyslně navyšovat a pak tvrdá likvidace. Po tim co LČR způsobila obrovskou kůrovcovou kalamitu a dále pokračuje, musí vynaložit na ochranu lesa. Zalesňuje se na ploše mnohem méně, je to opět Německá škola, poprvé jsem se s ní sešel v osmdesátých letech , kde jí němci propagovali. Jenže jedna sazenička, dokažte, že uhynula sama a nebo jí zvěř zničila, znamená obrovskou díru. No a likvidacce zvěře to je jejich krédo a toho se chytají další vlastníci. Jenže pokud se nehospodaří podrostně, pak si les stejně na svojí ochranu vydělal, o co jim jde?
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

28.10.2024 09:46 Reaguje na FRANTIŠEK PTÁČNÍK
Na světě je ještě hodně velkých územních celků, kde mají vlci své místo k životu. Ono i v NP, mimo malých, by
nějaké smečky mohly být. Mohli by být i jinde, ale tam
by neměli mít totální ochranu a měla by být umožněna "výchova" vlků stejná, jako v minulosti a tam, kde je
povolen regulační lov. Ve Skandinávii, Rusku a jinde je
regulují bez přerušení a vlci se podle toho chovají.
Mají před lidmi respekt a lidem se obloukem vyhýbají.
Tu se z nich totální ochranou staly drzé šelmy , které
se klidně procházejí po vesnici a od dávení ovcí je už
neodradí ani výbušky a střelba do vzduchu. Oni jsou velmi inteligentní a smrt, či zranění jednoho vlka střelnou zbraní si spojí s výbuškami a upustí od napadání ovcí. Oni záhy
pochopí, že příčinou smrti a zranění je člověk a puška
a obloukem se možnosti zranění a smrti vyhnou. Vždyť ten
respekt před střelbou mají daleko méně inteligentní zvířata
a po prvém výstřelu unikají z dosahu střelců, ale musí mít
zkušenost, že výstřelem končí jejich život. Příkladem budiž
neznalost střelných zbraní bizóny v Americe, kdy prvé
lovy připomínaly střelnici, kde zvířata nechápala, proč
kolem nich umírají ta ostatní a oddaně čekaly na smrt.
Čím více jich ubývalo a získávaly zkušenosti, tak před
lidmi utíkaly do poslední divočiny v horách a lesích,
ač byly typickými obyvateli prérií. Prostě se poučili
a začali se lidem vyhýbat, což současní vlci nemusí.
Odpovědět
JS

Jarek Schindler

25.10.2024 17:33
Tak ta populace losa v jižních Čechách je tam již někdy od roku 1975+-. No a dřív byla barierou "železná opona" díky které nedocházelo k migraci a odstřelům losů v Rakousku. Vždy to byla izolovaná populace. No a nejednou , přes svoji padesátiletou historii je podle " odborníků ochranářů" odsouzena k zániku?
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist