https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/strechu-ma-kazdy-ale-kazdy-by-na-ni-solarni-elektrarnu-mit-nemel.sit-to-neustoji-rikaji-irove
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Střechu má každý, ale každý by na ní solární elektrárnu mít neměl. Síť to neustojí, říkají Irové

16.1.2024 05:05 | PRAHA (Ekolist.cz)
Elektrické sítě nejsou stavěné na to, že si skutečně každý majitel domu se střechou fotovoltaiku pořídí.
Elektrické sítě nejsou stavěné na to, že si skutečně každý majitel domu se střechou fotovoltaiku pořídí.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Solární panely na střeše každého domu, to je na první pohled sympatická představa. Čistá energie i úspory si v ní podávají ruce. Jak ale upozorňují irští výzkumníci, tenhle sen není pro každého.
 
Bez patřičného šlechtického titulu, doloženého rodokmenu, se členem exkluzivního aristokratického klubu zkrátka nestanete. Může také nastat situace, že sice máte rodokmen plný erbů a přesto vás do aristokratického klubu nepřijmou. Protože nemáte na zápisné, členské poplatky. Anebo také proto, že maximální počet členů je omezený, a zrovna mají plno. Musíte si počkat.

S členstvím v hypotetickém klubu hrdých majitelů střešní fotovoltaiky je to podobné. Tím nejlepším předpokladem, který nahrazuje šlechtický rodokmen, je sklon a orientace vaší střechy. Potažmo to, v jaké nadmořské výšce či v jakém regionu stojí dům, který ona střecha kryje. Střecha totiž rozhoduje o vašem potenciálu k výrobě jakostní čisté elektřiny. Někdo má podmínky ideální, někdo ne.

Samozřejmě i tady je překážkou v cestě k tomu, stát se solárním aristokratem, nedostatek financí. Bez peněz na pořízení fotovoltaiky se „jedním z nich“ nestanete. Dost možná o takové členství – nebo o elektřinu z obnovitelného zdroje – ani nestojíte. Jak ale upozorňují výzkumníci z univerzity College Cork, do blízké budoucnosti bude mnohem pravděpodobnější ten poslední scénář. Že se členem nestanete, protože budou mít zrovna plno.

Místní elektrické sítě se postupně stávají solárními instalacemi přetížené. Sítě nejsou stavěné na to, že si skutečně každý majitel domu se střechou fotovoltaiku pořídí. A výhodu v podobě onoho exkluzivního členství si budou moci dopřát jen ti, co se do klubu přihlásili jako první.

Prvních pět procent

Juan José Cuenca Silva, výzkumný pracovník v oboru elektrotechniky na College Cork a hlavní autor studie o Sdílení sítě, začíná dobrými zprávami: „Trend je nastavený tak, že stále více lidí instaluje na své nemovitosti střešní solární panely. Vidí, že tím snižují vlastní náklady na energii. Šetří investicí s vysokou návratností.“

Vypadá to jako výhra pro všechny, protože s každou další střešní instalací se snižuje (s)potřeba fosilních paliv a alespoň teoreticky tak klesají emise oxidu uhličitého, které oteplují planetu. Jenže tahle pozitivní teorie má svůj nepříjemně pesimistický strop v praxi.

Přestavba a zkapacitnění elektrické infrastruktury je podle Silvy v Irsku noční můrou.
Přestavba a zkapacitnění elektrické infrastruktury je podle Silvy v Irsku noční můrou.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

„V Irsku máme potenciálně 1,6 milionu ‚lidí se střechami‛,“ vysvětluje Silva. „A kdyby skutečně každý z nich chtěl střešní solární elektrárnu, stačila by kapacita naší sítě stěží jen pro pět procent z nich.“

Energetická infrastruktura Irska víc než 80 000 malých střešních instalací neustojí. Zatím.

Výpočet, s nímž přišel Silva a jeho kolegové, není žádnou velkou matematikou, ale spíše ilustrativním výpočtem. Je to jen hrubé zprůměrování faktu, že každá solární domácnost obvykle instaluje něco kolem 6 kW obnovitelných zdrojů, protože do 6 kW dosáhnou na státní dotaci k mikrogeneraci energie.

Nemusí přitom jít jen o typické střešní panely, ale i o malou větrnou turbínu. Nicméně pořád platí, že pokud by si každý v Irsku nainstaloval nějaké OZE, stejně by je 95 % domácností nemohlo připojit ke státní síti.

A jak dodává Hannah Daly, profesorka Udržitelné energetiky a spoluautorka studie, podobná situace panuje v Kalifornii, Španělsku a Německu: „Ti, kteří přišli na trh dříve, pak fyzicky blokují přístup těm, kteří přišli později. Úseky elektrické sítě jsou v těchto zemích nyní pro nové instalace nedostupné.“

Situaci přirovnává k orchestru, kde je více muzikantů než židlí.

„Elektrická síť nebyla navržena tak, aby každý dům vyráběl velké množství energie z obnovitelných zdrojů,“ vysvětluje Daly. „Jakmile zasvítí slunce, každý zákazník se solárním panelem musí elektřinu okamžitě spotřebovat, nebo ji přelít do sítě. V pořádku to je, pokud do sítě přelévá jen několik zákazníků. Ale v celostátním měřítku může veškerá tato přelitá energie překročit kapacitu kabelů a způsobit přepětí poškozující zařízení, anebo si vynutit přerušení provozu. Aby tomu provozovatel sítě zabránil, musí omezit množství připojené energie z obnovitelných zdrojů.“

Navýšit kapacitu? To si dovolit nemůžeme

Technicky se to řešit dá – v orchestru přidáním židlí.

V případě elektrické sítě investicí do nových kabelů, do instalace domácích bateriových systémů a časovaných nabíječek pro elektromobily. Aby bylo možné lépe koordinovat spotřebu energie. Ale úplně dobře to „nezní“, protože tyto nápady jsou spojeny s velkými finančními náklady.

Přestavba a zkapacitnění elektrické infrastruktury je podle Silvy v Irsku noční můrou. „A to jsme bohatou zemí, která elektrickou síť buduje posledních sto let, a teoreticky si takové náklady můžeme dovolit. V zemích, které takové ekonomické zázemí nemají, to ale není realistické.“

Výzkumníci upozorňují na další dílek problému - ekonomickou nespravedlnost. Solární fotovoltaiku si jako první instalují spíš ty movitější domácnosti. Nůžky se tím dál rozevírají. Protože až bohatí obsadí volnou kapacitu sítí, nezbude v nich místo pro ty chudší.
Výzkumníci upozorňují na další dílek problému - ekonomickou nespravedlnost. Solární fotovoltaiku si jako první instalují spíš ty movitější domácnosti. Nůžky se tím dál rozevírají. Protože až bohatí obsadí volnou kapacitu sítí, nezbude v nich místo pro ty chudší.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora

Představa, že by si například v Albánii, Rumunsku, Bulharsku nebo Makedonii – to jsou nejchudší země Evropy – každý kvůli ochraně klimatu pořídil solární panely na střechu, je momentálně technicky neproveditelná.

Na příkladu Irska výzkumníci upozorňují ještě na jeden podstatný dílek problému. Nerovnoměrnou distribuci OZE, plynoucí z jakési ekonomické nespravedlnosti. Solární fotovoltaiku si totiž často jako první instalují ty movitější domácnosti, které využívají dotací.

Tedy, abychom si připomněli příklad ze začátku – ne nutně ti s tou „nejlepší střechou“ – ale ti, kteří mají peníze na členství v solárním klubu. A je jistý paradox, že tito movití majitelé střešních instalací jimi šetří energii a stávají se tak bohatšími. Ne nutně na úkor těch chudších, ale v jejich neprospěch. Nůžky se tím rozevírají. Protože až bohatí obsadí volnou kapacitu sítí, nezbude v nich místo pro ty chudší.

„Omezuje to celou užitečnost mikrokogenerace pro celkovou dekarbonizaci společnosti,“ zmiňuje Daly.

Spravedlivá řešení spravedlivá nejsou

Tato vtělená nespravedlivost systému, který postihuje chudé a zvýhodňuje bohaté, ostatně není vlastní jen obnovitelným zdrojům energie. Nápad na vyšší zdanění emise produkujících vozů se spalovacími motory primárně poškozuje ty, kteří nemají na pořízení elektromobilu.

Silva a Daly se shodují na tom, že obnovitelná energie by neměla prohlubovat stávající nerovnosti. Pravidla pro domácí větrné a solární instalace by to měly zohledňovat. Tak, aby z čisté energie měli finanční prospěch všichni odběratelé elektřiny. A nejen z toho, že budou mít čistší vzduch k dýchání.

Teoretické řešení může nabídnout princip sdílené sítě. Místo plošných limitů – jako je v Irsku nyní oněch dotovaných 6 kilowattů – by bylo třeba najít spravedlivý podíl. Hodnotu výkonu, kterým může disponovat každá domácnost, aniž by to ovlivnilo ostatní.

Druhým způsobem, jak lépe sdílet síť, je uznat, že některé domácnosti mají peníze na instalaci většího než spravedlivého podílu. A ty by pak mohly pomoci s financováním těch méně zainteresovaných domácností, výměnou za levnější elektřinu pocházející právě z těchto instalací.

To už ale hraničí s komunismem v síti, který mnoho podporovatelů nenajde. Představa, že v orchestru mezi muzikanty zasedne každý, včetně těch, kteří na nic nehrají, je možná spravedlivá, ale nikoliv funkční.

Jisté je, že elektrická síť většiny vyspělých zemí není stavěná na to, aby si skutečně každá domácnost osadila střechu solárními panely. Volných míst není neomezené množství, a přesto se dnes intenzivněji řeší to, jak je zaplnit, než jak rozšířit kapacitu.


reklama

 
foto - Dohnal Radomír
Radomír Dohnal
Autor je spolupracovníkem Ekolistu.cz.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (73)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

EN

Emil Novák

16.1.2024 07:09
Tedy ne že by fotovoltaickou elektrárnu nemohl mít na střeše každý, ale nemůže ji mít (logicky) každý dimenzovanou tak, aby v době kdy všechny současně nejvíc vyrábí, všichni posílali své přebytky do sítě. Se zakázanými přetoky v síti nikomu nevadí, druhá věc je její ekonomická návratnost, když elektřina v době kdy vyrábí nebude mít téměř žádnou, často dokonce zápornou hodnotu. V tomto stavu už se některé státy (např. Kalifornie, Jižní Austrálie) nachází.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:22 Reaguje na Emil Novák
Rozumný komentář, je to možný? Ale důležité je si ujasnit, proč si člověk instaluje na střeše domku fve. Není to proto, že bude proud prodávat, ale proto, že ho nemusí kupovat, prostě si ho spotřebuje.
Doufám, že sem nahážete různá zbytková zatížení panelu, na který si sedl holub atd. atd.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 15:30 Reaguje na Pavel Hanzl
U vás to bohužel možné není, viz druhý odstavec.
Kupovat proud může být levnější, někdy i výrazně, než si ho doma vyrábět. Záleží na situaci. Obecně se nedá říci co je výhodnější.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:41 Reaguje na Emil Novák
Obecně se to dá říci, ne přesně, ale záleží na struktuře spotřeby, vhodnost střechy atd. atd. Normální odhad je kolem osmi let návratnosti s životností normálně přes 20 let.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Obecně se to nedá říci, někomu se to vrátí za pár let a někomu nikdy. Zvlášť když to porovnáme s tím že buď ty peníze nemáte a musíte si je půjčit, nebo je máte ale umíte je zhodnotit jinak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:25 Reaguje na Emil Novák
To je přece čistě technická záležitost, výpočet dimenzování, ekonomická rozvaha, nic složitého. Nejtěžší je sjednat firmu, která to dodělá a nezbankrotuje.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 18:39 Reaguje na Pavel Hanzl
1) Ta "čistě technická záležitost" má řadu různorodých vstupů, právě proto nelze obecně řici, jaká návratnost bude a jestli vůbec bude.
2) Vybrat firmu, která to dodělá a nezbankrotuje, vůbec složité není. To je naopak úplně jednoduché.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:55 Reaguje na Emil Novák
1) těch vstupů fakt moc není, ale hnidopich s tím problém mít může. Pokud vám to vyjde s přesností plus mínus rok (což nepochopíte), tak jste na tom vždycky dobře.
2) právě tohle se mi úplně nepodařilo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 19:04 Reaguje na Pavel Hanzl
Ad 1) Je jich dost na to, aby to vycházelo každému úplně jinak. Nevyjde vám to samozřejmě plus mínus rok ale klidně plus mínus 15-20 let, což nepochopíte, ale přesto je to tak.
Ad 2) Že se to nepodařilo vám vůbec neznamená, že je to složité, spíš naopak. Zkuste se zamyslet, jaké velké energetické firmy v ČR znáte, jestli by vás nenapadla nějaká, která má třeba zisky v desítkách miliard ročně a žádný krach jí nehrozí. Nechci vás přeceňovat, ale na tohle byste mohl přijít.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 09:11 Reaguje na Emil Novák
Pokud si dáte fv panel do sklepa, tak vám to fakt nevyjde ani za 20 let. Celé je to ale dělané pro lidi, kteří nemají v hlavě koblihu a těm to prostě vyjde vždycky.
Mě to přes technické problémy i nejhorší období roku (podzim a zima) vydělalo asi 20 tisíc, výpočet ale udělám až po roce provozu.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2024 09:24 Reaguje na Pavel Hanzl
Jste schopen tou svou "koblihou" pochopit, že jestli něco vychází vám, vůbec to automaticky neznamená, že to stejně vychází všem ostatním? Pohádky typu "přes technické problémy i nejhorší období roku (podzim a zima) vydělalo asi 20 tisíc" vyprávějte někomu jinému, ty vaše "výpočty" si dovedu představit. Ukažte konkrétní ověřitelná čísla!
Žádám doložit návratnost pro typickou domácnost - spotřeba 1,5 MWh ročně, přes den spotřeba minimální, protože jsou všichni v práci nebo ve škole, doma běží jen lednička. Dejte odkaz na fotovoltaický systém, který se za takových podmínek vrátí za 8 let, vsadím se o co chcete že žádný takový nemáte a opět jen chrlíte svá zbožná přání bez sebemenší opory v realitě.
Odpovědět
RV

Richard Vacek

16.1.2024 08:07
Stačí zrušit dotace. A šťastný majitel fotovoltaické elektrárny za svoje se následně dohodne s distributorem jestli může dodávat nepotřebnou elektřinu ven, nebo jestli o ni distributor nemá zájem.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

16.1.2024 09:18 Reaguje na Richard Vacek
No ba. Tak.
Odpovědět
JT

Juraj Tabiczký

18.1.2024 00:32 Reaguje na Richard Vacek
Odborník se diví, laik žasne. Tu sa potvrdzuje , že tkzv. "Obnoviteľné zdroje energie"presadzujú ľudia , ktorí absolútne nerozumejú energetike a fyzike . Ich predstava je v rozpore s Prvým termodynamickým zákonom . Energiu nie je možné vyrobiť ani obnoviť. Teraz do toho sa miešajú sociálne problémy bohatí a chudobní . Problém energetiky je udržať vyrovnaný stav ponuky a dopytu a rozhodne to nemá nič spoločné s ekológiou ,len to že súčasne sa získáva premenou z fosílnych zdrojov. Tieto sú stabilné , oproti fotovoltaike a veterným farmám .Prechod na alternatívne zdroje nie je CO2 alebo globálne oteplenie ,ale vyčerpanie fosílnych zdrojov . Celú problematiku vyriešia úložištia , kde sa bude energia ukladať , keď ju nepotrebujeme a z nich čerpať podľa potreby. Sieť nie je akumulátorom energie , len toleruje určité kolísanie napätia , u koncového odberateľa napr 230 V +,- 10% .Toto je možné dosiahnuť , že zdroje sa nebudú odpájať , ale ukladať do batériového úložišťa ,či bohatí alebo chudobní. Medzičasom cena solárnych FV panelov podstatne zľavnila ale cena batérii je vyššia a s kratšou životnosťou . Očakávať , že nás spasia chytré siete je úsmevná (finta virtuálnej batérie ) a neznalosť problému , bez batérii (reálnych) to nepôjde a samozrejme odborníkov , ktorí skutočne tomu rozumejú
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:29 Reaguje na Juraj Tabiczký
cena batérii je vyššia a s kratšou životnosťou - baterie Solax Li-Fe vydrží minimálně 20 let, starší ale nejsou, tak se neví, kolik vydrží skutečně. Jsou robustní a těžké, do auta se nehodí, nemůžou hořet.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 18:40 Reaguje na Pavel Hanzl
Takže nevydrží minimálně 20 let, když "se neví, kolik vydrží skutečně".
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:51 Reaguje na Emil Novák
baterie Solax Li-Fe vydrží minimálně 20 let, starší ale nejsou, tak se neví, kolik vydrží skutečně
to čtení, to je problém, že?
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 19:08 Reaguje na Pavel Hanzl
Jak vidno, u vás je právě problém kromě čtení i psaní. Když se neví kolik vydrží skutečně, nemůžete tvrdit že to je minimálně 20 let - když se to neví.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 08:28 Reaguje na Emil Novák
vydrží minimálně 20 let,
co je na tom preboga nepochopitelného? Víme, že vydrží 20 let.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2024 09:04 Reaguje na Pavel Hanzl
"Starší ale nejsou, tak se neví, kolik vydrží skutečně" - vaše slova. Popíráte sám sebe. "co je na tom preboga nepochopitelného?" Je to jen další vaše zbožné přání.
Odpovědět
PK

Pavel Karel

16.1.2024 10:05
A vy se divíte? O tom přece neoliberální kapitalismus snad je,ne!? Chudí dále chudnou, střední třída mizí a chudne také, no a bohaté horní percentily dynamicky bohatnou. Nejvíce samozřejmě oligarchové, kteří vlastní výrobu a distribuci energie, dále výrobci a montážníci OZE (u kterých dotace, na kterou se skládáme všichni z daní reprezentuje jejich marži=zisk). Takže je všechno v pořádku...
Odpovědět

Radek Čuda

16.1.2024 12:26 Reaguje na Pavel Karel
Škoda, že příčinou uvedeného není žádný neoliberální kapitalismus, ale jeho pravý opak, tedy brutál levicová regulace, která zcela deformuje trh s elektrickou energií.
Odpovědět
PB

Petr Brok

16.1.2024 11:09
Je tam jaksi pozapomenuto na velikost domácnosti - rodiny. Např. já mám 20 kW elektrárnu a přebytky do sítě minimální, neb je nás doma hodně ( čtyřgenerační rodina) a jsme většina doma a když svítí, tak více spotřebováváme - pracujeme, neb je to výhodnější. Jo a máme to bez dotací.
Odpovědět
LB

Lukas B.

16.1.2024 11:50 Reaguje na Petr Brok
jak spotřebováváte nainstalovaných 20 kW v červnu a neposíláte nic ven když svítí a nepravidelně létají mráčky by mě upřímně zajímalo:)

mimochodem, ostrovní systém v létě vyhřívající bazén a nabíjející bojler (a ženoucí klimatizaci) a cirkulující vodu v čističce a v zimě nabíjející teplem podlahy smysl samozřejmě dává, otázkou je ekonomická návratnost ve světě bez dotací.

Odpovědět
PB

Petr Brok

18.1.2024 08:39 Reaguje na Lukas B.
Nepíšu, že jsem na nule. Když přijde mráček, tak beru ze sítě. Píšu, že minimalizuji přebytky, protože je to výhodnější. Bez dotací mě to stálo méně, než co bych musel přidat k dotacím. Uvedl jsem to hlavně proto, že žijeme různými způsoby života. Neobhajuji fotovoltaiku. Jen tápu nad tím, proč je elektřina tržní a podléhá panice, když budu bez ní , tak mi sociálka odebere vnuka, jehož mám v trvalé péči.
Odpovědět
Pe

Petr

16.1.2024 13:41 Reaguje na Petr Brok
A nejen to. Když si vyrobíte elektřinu pro svoji potřebu, je to elektřina, kterou byste jinak sosal ze sítě. Ale nesosáte, takže v síti není tolik energie potřeba a uvolní se její kapacita. A čím víc lidí to takto udělá, tím menší zátěž pro síť bude. Teoreticky - kdyby si všichni vyrobili tolik elektřiny, kolik zrovna spotřebují, byla by síť "prázdná".
Odpovědět
EN

Emil Novák

16.1.2024 14:07 Reaguje na Petr
Teorie hezká, ale v době největší zátěže, typicky v lednu nebo v únoru večer, si doma moc elektřiny nevyrobíte. Tím že zátěž snížíte např. v červnu v poledne nic neřešíte, protože zátěž je i bez toho mnohem nižší než maximální a soustavu je potřeba stejně dimenzovat na tu maximální zátěž. Dráty se zatížením neošoupou, naprostá většina nákladů na síť je fixní, takže nezáleží na tom jak často a kolik odlehčíte, když to není (spolehlivě) v době maxima zátěže. Jen docílíte toho, že se převážně fixní náklady na soustavu rozpočítají mezi menší množství odebrané elektřiny, takže regulované poplatky zdraží. I proto, že výrazně vzrostou náklady na regulaci.
Prakticky nemůže být síť nikdy "prázdná", provozovatel v ní musí udržovat parametry jako např. frekvenci, takže nějaká zátěž v ní vždycky být musí, jinak by se sesypala jako domeček z karet.
Odpovědět
Pe

Petr

16.1.2024 14:57 Reaguje na Emil Novák
Samozejmě máte pravdu a souhlasím. A jen jste doplnil to, že s tím přetěžováním sítě množstvím slunečních elektráren to tak jednoznačné být nemusí.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:28 Reaguje na Emil Novák
Pro dominantní fve je jasné, že výkon je v zimě nedostatečný a v létě přebytečný. Takže se dá podle toho řídit i výkon stabilních zdrojů. Ale stále více se budou používat klimatizace, které právě v létě sežerou nejvíc.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 15:32 Reaguje na Pavel Hanzl
Vliv klimatizací na spotřebu elektřiny je patrný od Francie na jih. V ČR to vůbec nehraje roli.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:36 Reaguje na Emil Novák
Ale bude. A dost brzo.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 15:50 Reaguje na Pavel Hanzl
Nic tomu zatím nenasvědčuje.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:38 Reaguje na Emil Novák
Když jsem byl kluk, v létě bylo +23, max +27°C, v zimě bývalo běžně -15. Dnes je v létě 30 - 35°C, v zimě -5. A to se pohlo klima jen o +1°C. A další stupeň bude možná za dalších 30 let, tj. v létě běžně 40 - 45°C. A tohle krajina už nedá. A dál se to bude jen zrychlovat.
+1°C v globálu znamená +8 - +10°C v extrému.
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 18:44 Reaguje na Pavel Hanzl
Vaše dojmy na tom, že tomu zatím nic nenasvědčuje, vůbec nic nemění.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:49 Reaguje na Emil Novák
A fakt nenasvědčuje? Kolik klimatizací se už dnes běžně montuje, kolik smrkových lesů už uschlo a nikdy tam smrk už nevyroste? Kolik oblastí má trvalé problémy se suchem?
Odpovědět
EN

Emil Novák

18.1.2024 19:12 Reaguje na Pavel Hanzl
Ne, nic nenasvědčuje. Vy to nevíte, "kolik klimatizací se už dnes běžně montuje"? Jak tedy můžete tvrdit, že to bude mít vliv, když to nevíte?
Jak se spotřebou elektřiny při vysokých teplotách souvisí nějaké uschlé smrky?
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 08:32 Reaguje na Emil Novák
Vygůglite si preboga křivku nárůstu globální teploty, počty tropických a mrzových dní za posledních 60 let a neplácejte pořád nesmysly že cha cha"nic nenasvědčuje". Byl jste za posledních 10 let třeba v lese?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2024 09:13 Reaguje na Pavel Hanzl
Nesmysly tu plácáte akorát vy, Hanzle. Nárůst globální teploty ani pobyt v lese apod. vůbec nic neříká o vlivu klimatizací na spotřebu v ČR. Data jasně ukazují, že ten vliv vidět není. Při vysokých teplotách se spotřeba nijak měřitelně nezvyšuje, na rozdíl od jižních států. "Vygůglite si" to sám.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:34 Reaguje na Petr Brok
Vy spotřebujete elektřinu z 20 kWP fve? To není možný, já mám 14 kWP pro pětibytový dům a dá to fakt dobrý výkon a to jsem ji mám od září. Dnes to dává čtvrtinu spotřeby, za celou dobu 2.44 MWh a počítám s tím, že v létě budu ještě prodávat přetoků něurékom.
Odpovědět
PB

Petr Brok

18.1.2024 18:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Nejsem běžná domácnost. Moje roční spotřeba je 20 - 25 MW. Moje početná rodina funguje dlouhodobě samozásobitelsky. ( např. mám 8 mrazáků, 6 lednic, čerpadla ve 3 studních a 7 nádržích na dešťovku na zalévání zeleniny, bazén, 3 boilery, 2 cirkulárky a katr, pařičku a škubačku na drůbež. 2 šroťáky, el. ohradníky, aku přístroje, v zimě vařím na kamnech na dřevo a v létě na elektrice, v zimě topím dřevem a na jaře a na podzim elektřinou, v létě provzdušňuji nebesáky...)
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:41 Reaguje na Petr Brok
To máte usedlost jak nějaký vladyka za Přemysla....
Odpovědět
PB

Petr Brok

19.1.2024 08:47 Reaguje na Pavel Hanzl
ano, žijeme různými způsoby života a EU se chlubí "jednotou v rozdílnosti", ale v praxi uznává jen nějakou rozdílnost.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 08:37 Reaguje na Petr Brok
EU uznává veškeré rozdílnosti a národní tradice a vlasní lokální řešení přímo podporuje. V létě jsme byli v rakouských Alpách (Lungau) a ty národní a lokální tradice tam pěstují velmi silně (průvod Samsonů) a prosperita je vidět na každém kroku.
Odpovědět
PB

Petr Brok

22.1.2024 11:05 Reaguje na Pavel Hanzl
Přesto už v r. 2009 jednala o zákazu domácích zabijaček prasat a neprošlo proto, že jsme přesedali my a i já jsem obvolával naše europoslance, aby to nedopustili. Zase se k tomu vrátí. Přísluší vůbec , aby se EU něčím takovým zabývala? Chceme to?
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

16.1.2024 21:05
Pánové diskutéři, já ten problém vidím jinde.
Poslední 4 roky jsem od vás na fórech slyšel, že fotovoltaika je slepá ulička a teď, když vidíte, že se to nám účastníkům zájezdu rentuje, vrací a vyplácí, tak začínáte s novou taktikou "Ekonomická nespravedlnost". Nic na tom nezměníte, pokud nezačnete tuhle situaci řešit u sebe a ne u druhých. Pro mne je podstatné a nejdůležitější, že já nikomu v okolí nesmrdím kouřem z komína. A tahle daň (dotace) za to asi stojí, nemyslíte.

Odpovědět
RV

Richard Vacek

17.1.2024 06:00 Reaguje na Zdenek Wenzel
Rentovat se vám může jakákoliv hloupost, když to ostatní zaplatí ze svých daní.
Řešením ale není takové hlouposti dělat, protože to ve svém důsledku poškozuje všechny. Proto je v EU nejdražší elektřina na světě, proto máme rekordní inflaci, mizí průmysl a klesají reálné příjmy.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.1.2024 10:06 Reaguje na Richard Vacek
Vládnoucí vrstva, která zde nedovede nebo nechce pomoci, je mi cizí; ale stejně cizí je mi komunismus, který místo pomoci přináší prapor revoluce. Poslední slovo komunismu je vládnout a nikoli zachraňovat; jeho velikým heslem je moc a nikoli pomoc. Chudoba, hlad, nezaměstnanost nejsou mu nesnesitelnou bolestí a hanbou, nýbrž rezervou temných sil, kvasící hromadou zuřivosti a odporu...

Chudí lidé nejsou třída, nýbrž právě vytřídění, vyřazení a neorganizovaní; ti nebudou nikdy na stupních trůnu, ať na něm sedí kdokoliv. Hladoví nechtějí vládnout, nýbrž jíst; vzhledem k bídě je lhostejno, kdo vládne... Nemohu býti komunistou, protože jeho morálka není morálka pomoci. Protože káže odstranění společenského řádu a nikoli odstranění společenského zlořádu, jímž je bída. Protože, chce-li vůbec pomoci chudým, činí to podmínečně: nejprve musíme vládnout, a pak (snad) na vás dojde.
Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus. Karel Čapek
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

17.1.2024 10:44 Reaguje na Zdenek Wenzel
Pokud by jste si to pořídil pouze za své, tak vám zatleskám, ale za
dotace i od těch, kteří tu možnost nemají, tak to je zlodějna šitá na míru movitým lidem, kteří dotace ani nepotřebují. Myslíte si, že
může být takový panelák soběstačný byť se střechou plnou panelů?
K čemu bude fotovoltaika v rodinném domku ve stínu a nebo když mu
konstrukce střechy neumožňuje její montáž? Já bych musel k těm
panelům přičíst novou krytinu s bedněním za milion, protože plně
funkční 110 let staré betonové bobrovky staré ležící pouze na latích
neunesou montážníky při montáži. Z ekologického hlediska je naopak ta likvidace funkční krytiny zátěží jako odpad a pořízení nové je
zátěží energetickou a materiálovou na její výrobu a montáž. Takže
máte pravdu, vám ty dotace z našich daní za to stály, ale nás stát navíc trestá poplatkem za OZE, který plyne na jejich podporu. No
a taky zvýšeným poplatkem za distribuci, který je nutný k posílení přetoků mezi OZE a zbytkem sítí. Jste jen příživník a mít svědomí, tak dotace vrátíte, protože vás dotují ti, kteří nikdy nebudou mít ani na spoluúčast při všelijakých podporách OZE. Styďte se a já
takovým jako vy přeji mrazy, jaké mají nyní v USA s topení tepelným
čerpadlem napájeným ze zasněžených panelů a několik dnů nefunkčních
sítí elektřiny. Ti tam dnes neřeší čoud z komína a čadí jim tam i
elektrocentrály, aby se ohřáli alespoň v jednom pokoji. Po takových
zkušenostech tam už asi nikdo nepřejde na čistě ekologické topení
a minimálně bude mít v záloze krb. Ano vy nesmrdíte kouřem svému
okolí, protože při výrobě izolací, OZE , kabeláže atd. to smrdělo
lidem kolem těch továren a bude zase smrdět kolem skládek a nebo
spaloven při jejich likvidaci. Já,já,já! Já na to mám, abych byl
EKO a tak můžu kritizovat ty, co na to nemají peníze a možnost!
Takového chytráka mám ve svém sousedství, který kritizuje jednu
chudou důchodkyni za topení uhlím ve dvou pokojích, aby nezmrzla
a on bere ze sítě elektřinu z uhelné elektrárny do EKO TČ, kterým
si i v zimě vytápí zimní zahradu a bazén. On na to má, aby byl "EKO", ale ta důchodkyně nikoliv.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

17.1.2024 18:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Nenávist, neznalost, zásadní nedůvěra, to je psychický svět komunismu; lékařská diagnóza by řekla, že je to patologický negativismus.
Karel Čapek
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

18.1.2024 10:26 Reaguje na Zdenek Wenzel
Co tu pletete komunismus? Není to naopak komunismus
naruby, kdy se peníze přerozdělují od chudých k těm
bohatým, jako v případě "gryndýlu"? No a u vás je to
patologický pozitivismus, když jde o váš osobní
prospěch urvat dotace na další navýšení svého jmění.
Máte za dotace zatepleno, tepelné čerpadlo, panely
a dům tím nabyl na hodnotě. No a ten, kdo tu možnost nemá, tak mu z něho zbyl neprodejný objekt třídy G.
Je to typická reakce asociála, který se nestydí za
to, že mu chudí dotují jeho bohatství!
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

20.1.2024 15:14 Reaguje na Břetislav Machaček
Bohužel Břetiku, jak trefně to K.Čapek vystihl.
Nenávist a neznalost!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.1.2024 17:15 Reaguje na Břetislav Machaček
Zrovna ten krb je v USA v rozsáhlých hustěji obydlených oblastech východu USA zakázaný. Oni, jak vím od jednoho našeho emigranta, co tam žije, už před desetiletími a už před zeleným řáděním na mnoha místech plošně zakázali topit všemi tuhými palivy.
Takže tam nebudou mít krb, ale, když ne rovnou zavedený zemní plyn, nějaké topidlo nejspíš na propan nebo topný olej. I když propan, pokud nádrž nějak nepředehřejou, pod -30 topí špatně a při mrazech větších než cca -40 vůbec.
Odpovědět

Radek Čuda

18.1.2024 13:48 Reaguje na Zdenek Wenzel
Motáte páté přes deváté.
V prvé řadě jde o článek převzatý z Irska, a silně pochybuji, že by jej psali ti, od kterých jste něco četl na fórech.
Pokud jde o ty daně a dotace ... bude asi jiný pohled na věc u těch, kteří ty daně platí, a u těch, kteří naopak pobírají ty dotace.
A je rovněž otázkou, zda zrovna tato forma nízko/bezemisní energetiky je tím nej řešením, resp. za jakých okolností ano a za jakých ne.
Odpovědět
ZW

Zdenek Wenzel

20.1.2024 15:20 Reaguje na Radek Čuda
Moje rada je jednoduchá.
Pořiď si fotovoltaiku, nejméně na dvě sezóny ji užívej a potom mi tady k tomu něco dopiš.


Odpovědět
HH

Honza Honza

18.1.2024 06:50
amortizace FV je možná až 15 000Kč/ rok (s náklady na zakoupení, montáž, s údržbou, výměnou řadiče – na 15-20 let max. životnosti). Za 15 tis vytopíte průměrně zateplený dům dřevem. Prodej paliv. dřeva je podora zalesnění, přírody, zalesnění stabilizuje klima, vodní režim apod. Vyrábět 10MW v létě je výhodné jen pro bohaté- vyhřívání bazénu, klimatizace, elektroauto (s větším nájezdem). Bez účinné baterie, úložiště energie (mechanické, baterie vždy budou drahé s krátkou životností) je FV nesmysl. Problém vývoje takovéhoto úložiště může být podobný jako u termojaderné fúze – každých 20 let se říká, že už bude fungovat. Masivní podpora FV je proto zatím nesmysl.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 17:44 Reaguje na Honza Honza
Vy jste domatlal do sebe dost nesouvisejících věcí, chtěl jste něco sdělit? Nějak se to ztratilo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 15:16
"Jisté je, že elektrická síť většiny vyspělých zemí není stavěná na to, aby si skutečně každá domácnost osadila střechu solárními panely."
To je dobrá demagogie celý. Panely na střeše prostě nemají nic společného s kapacitou sítě.
To nastane až tehdy, kdy by dodávaly do sítě proud. A to prostě nemusí, každý si může udělat větší baterie, horkou vodu, nabíjení elkáry, nebo méně panelů a vůbec do sítě nebude dodávat a i kdyby moc svítilo, dá se to celé vypnout. Něma problema, nevím, co tady řeší.
Odpovědět
HH

Honza Honza

18.1.2024 17:57 Reaguje na Pavel Hanzl
No, řeší se tady ty miliardy na FV, které by se mohly použít třeba na JE nebo do přírody. Jinak skutečně vám na spotřebu elektřiny v létě stačí třeba 2 panely na balkon ale na to žádné miliardy dotací nejsou třeba.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:46 Reaguje na Honza Honza
Jenže ty fve platí normální lidi, kteří by statisíce na jaderku nikdy nedali.
Ale minulá ministryně zvaná Dlužena propálila na dluh za 3 roky asi BILIÓN, což je klidně 5 temelínských bloků.
Takže můžeme stavět kulový.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2024 16:35 Reaguje na Pavel Hanzl
Rači by jste viděl za kovidu tisíce krachujících firem a živnostníků? Zkuste sáhnout do archívů, jak volali pánové Fiala, Rakušan a paní Pekarová po větších dotacích pro zmíněné podnikatele. Ta vaše selektivní paměť vidí pouze to, co chce a že totéž
dělaly i ostatní státy EU přehlížíte taky. Naopak
zachovali na rozdíl od dnešní vlády do dnešní doby
nízké stropy na energie a tím i konkurenční výhodu
o kterou podnikatele současná vláda připravila.
Pročpak odcházejí zahraniční firmy od nás jinam?
Že by kvůli tomu, že je za kovidu stát dotoval?
Nikoli, odcházejí proto, že máme vysoké ceny energií
a ještě jim vláda více zdanila pozemky a ostatní
náklady na podnikání. Bilion a více zvládne tato vláda i bez kovidu a výmluvy na minulost zabírají
pouze u ekonomických analfabetů!
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.1.2024 17:08 Reaguje na Břetislav Machaček
1+++
Přesně tak.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 08:50 Reaguje na Břetislav Machaček
Píšu vám to pořád dokola: na řešení kovidu šlo max. 180 mld. a těch 820 bylo rozfrcáno a rozkradeno zcela příšerným způsobem, NIC se za to nepostavilo.
""Z 1,6 bilionu korun státního dluhu na konci roku 2019 na 2,5 bilionu korun na konci roku 2021. Česká republika se v letech 2020 a 2021 zadlužovala rekordním tempem, které nemá v jejích samostatných dějinách po roce 1993 obdoby. "
„Horší zacházení s veřejnými penězi tato země ve své historii nikdy nezažila a pevně věřím, že už nezažije. Tento nezodpovědný hazard tandemu Alena Schillerová – Andrej Babiš nástupem naší vlády skončil,“
https://www.businessinfo.cz/clanky/cr-ma-nejvetsi-schodek-v-historii-statni-rozpocet-skoncil-s-deficitem-420-miliard/
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 09:02 Reaguje na Honza Honza
Všechny FV panely vyrábí elektřinu a ta se spotřebuje na místě výroby, takže nezatěžuje přenosovou síť a stabilním zdrojům šetří palivo. V další fázi ty zdroje z velké části dokáže i nahradit, kvůli tomu se to celé dělá.
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2024 09:28 Reaguje na Pavel Hanzl
Další pohádky, Hanzle. Panelů, u kterých se elektřina spotřebuje jen na místě výroby, je minimum, většina generuje přebytky, které elektrizační soustavu samozřejmě zatěžují. Nahradit nedokážou prakticky žádné zdroje, natož "z velké části", protože v zimě vyrobí zlomek toho co v létě, ale spotřeba v zimě je výrazně vyšší než v létě.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

18.1.2024 18:15
Když jsem byl kluk, v létě bylo +23, max +27°C, v zimě bývalo běžně -15. Dnes je v létě 30 - 35°C, v zimě -5. A to se pohlo klima jen o +1°C. A další stupeň bude možná za dalších 30 let, tj. v létě běžně 40 - 45°C. A tohle krajina už nedá. A dál se to bude jen zrychlovat.
+1°C v globálu znamená +8 - +10°C v extrému.
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2024 16:58 Reaguje na Pavel Hanzl
Když byl klukem Kopčem s Veverčákem( postavy románu E. Štorcha z
pravěku) tak tu bylo v létě maximálně + 20 a v zimě i -40 ! A
včil rozumujte! Když tu žádní kluci nebyli, ale pouze dinosauři,
tak rostly tropické plavuně i na Špicberkách tak mohutně, že tam
dnes těží černé uhlí. Tak holt se připravte na ty plavuně a na
to, až tu bude třeba i tropické korálové moře jako před miliony
let. Ano PŘIPRAVME se na to, protože kosmetické snižování CO2
v EU to nezachrání. Vypadáme jako hlupáci ženoucí ekonomiku do
záhuby kvůli setinám procent z celkového objemu CO2 v atmosféře,
kde jako skleníkové plyny hrají daleko větší roli vodní páry,
které nemají na čem kondenzovat a kondenzují dnes třeba až na
zrncích prachu nad pouští, na které zažívají povodně. Zbavení se prachu v ovzduší je zbavení se jádra vodních kapek z vodních par,
které pak to jádro nalézají tam, kde bývalo kdysi obvyklé.
Sterilita je na závadu i v tomto případě a hrubě se nám mstí!
Jinak já jako kluk pamatuji o žních na poli taková vedra, že lidé
omdlévali při práci a půda byla rozpraskaná jako bahno v kaluži.
A pamatuji i zimy, kdy se selo koncem února a rozkvetly i stromy.
Všechno tu už bylo a že bude není tragédie pro Zemi, ale pro lidi,
co se nepřizpůsobí změnám a prostředky vyplýtvají na "kosmetiku"!
Odpovědět
BM

Břetislav Machaček

19.1.2024 17:03 Reaguje na Břetislav Machaček
Opr.: ... to jádro NEnalézají tam, kde bývalo kdysi obvyklé.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 08:57 Reaguje na Břetislav Machaček
Proč se preboga nepodíváte na nějaký skutečný graf skutečného vývoje skutečných teplot?
Veverčákův pradědek, děda, otec i syn, vnuk a pravnuci do desátého kolena žili ve stejném klimatu, jako on. A já píšu o změně za 60 let, tohle fakt nechápete?
Tropy na Špicberkách byly před 100 milióny let, to číslo vám taky vůbec nic neříká?
Odpovědět
RP

Radim Polášek

20.1.2024 17:06
Na to nemusí být článek z Irska. Lidi s trochou technického nebo elektrotechnického vzdělání ty věci, co jsou v článku, věděli a uváděli v diskuzích už dávno. Na rozdíl od pomatených zelených technických neználků.
Již nějak loni nebo dokonce předloni si naši distributoři elektřiny půjčili v součtu asi 400 miliard Kč právě na posilování elektrických distribučních sítí kvůli drobným střešním fotovoltaikám.. Nevím na kolik let, ale řekl bych, že na víc než 5 let to nebylo. Celou tuto částku zaplatí nakonec v cenách spotřebitelé elektřiny, však letos už to dost velkým zdražením regulovaných složek elektřiny začalo.
Odpovědět
PH

Pavel Hanzl

22.1.2024 09:05 Reaguje na Radim Polášek
Cha cha 400 mld. kvůli posílení sítí, které ty fve ovšem šetří a snižují jejich zatížení. To bude nějaký omyl, ne?
Odpovědět
EN

Emil Novák

22.1.2024 09:34 Reaguje na Pavel Hanzl
To bude omyl ale váš, kachňále. FVE žádné sítě nešetří ale naopak zatěžují ještě víc, protože v období nejvyššího zatížení téměř nic nevyrábí, naopak jsou sítě stavěné na toky z vyšších napěťových hladin na nižší a FVE způsobují toky opačným směrem, na což sítě logicky stavěné nejsou a musí se draho upravovat.
Snížení zatížení v době, kdy je tak jako tak nízké, sítě nijak nešetří, protože dráty se neošopou. Převážnou většinu nákladů na sítě tvoří jejich dimenzování na mezní stavy, které FVE nejen že nezlepšují ale ještě naopak zhoršují.
Odpovědět
RP

Radim Polášek

22.1.2024 10:48 Reaguje na Emil Novák
Přesně tak.
Odpovědět
JL

Jaromír Lukavský

22.1.2024 08:57
"tak rostly tropické plavuně i na Špicberkách tak mohutně, že tam
dnes těží černé uhlí." No tenkrát ty Špicberky ale byly jinde, dokonce i Antarktida byla na rovníku a proto je v ní dneska uhlí. Moře bylo u Prahy a zase jindy ledovec byl u Alp.... Wegener to vybádal. J.L. end
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist