https://ekolist.cz/cz/publicistika/priroda/zachrani-elektroauta-budoucnost-pro-cely-prumysl-je-to-velka-sance-nastartovat-se-jinym-smerem-tvrdi-mluvci-automobilky
reklama
reklama
zprávy o přírodě, životním prostředí a ekologii
Přihlášení

Zachrání elektroauta budoucnost? „Pro celý průmysl je to velká šance nastartovat se jiným směrem,“ tvrdí mluvčí automobilky

21.1.2024 06:20 | PRAHA (Ekolist.cz)
Ilustrační snímek.
Ilustrační snímek.
Elektromobilita je důležitým tématem už 30 let. „Vnímám tuto změnu jako jednu z několika, které tady byly za poslední desítky dekád, a je dobře, že jsme u toho,“ konstatuje Štěpán Řehák, mluvčí komunikace produktu společnosti Volkswagen. Zeptaly jsme se ho na palčivé otázky týkající se ekologického hlediska elektromobilů. S nimi se pojí několik předsudků ohledně jejich praktického využití v budoucnu.
 

Regulace automobilového průmyslu v EU

Evropská unie se už od 90. let snaží zavést legislativu, která by chránila klima. Ale až v posledních letech začal tento proces dostávat konkrétní podobu. V roce 2019 Evropská unie představila rozsáhlý plán boje proti klimatické změně známý jako Green Deal. V následujícím roce jej členské země podepsaly.

V červenci 2021 představila Evropská komise (EK) balíček legislativních návrhů pod označením Fit for 55, podle něhož by se měly do roku 2030 emise snížit o 55 %.

A v březnu 2023 vyšlo nové nařízení, které vyžaduje snížení emisí na nulu. „Bude se dále více prodávat a využívat čistší mobilita, pod kterou spadají nejen elektromobily, ale například i vozy na zkapalněný plyn nebo vodík,“ představuje budoucnost. Výjimku budou po dohodě EK s Německem tvořit například auta se spalovacími motory, která budou používat tak zvaná e- paliva. E-paliva jsou drahá syntetická paliva, k jejich výrobě je potřeba elektřina. Řehák vidí čistší mobilitu jako příležitost pro automobilky se posunout a stát se v očích zákazníků zodpovědnější vůči životnímu prostředí.

Jak je to s bateriemi?

Elektromobilita bývá nejčastěji terčem kritiky laické veřejnosti kvůli bateriím. Pod palbou bývá jejich výdrž i způsob jejich výroby. Řehák způsob výroby komentuje následovně: „Z celého koloběhu vychází elektromotor nejlépe, nehledě na to, že baterie se brzy budou vyrábět jen z recyklovaných baterií a dalších materiálů. V tuto chvíli je možné je zrecyklovat z 90–95 %. V budoucnu by to mělo být možné skoro z 95 %. Výroba by tak byla očištěna o začátek koloběhu, tedy samotné získávání drahých kovů.“

V dnešních elektroautech se používají lithiové baterie, označované Li-ion. Lithium samotné se získává buď z rudy nebo z vody, podle expertů jsou jeho rezervy dostatečné, i když poptávka po elektromobilech vzroste.

Dalším důležitým prvkem pro autobaterie je kobalt, jehož největší zásoby se nachází Kongu. Jeho těžba v této zemi však dle slov OSN vznáší několik lidskoprávních problémů: dětskou práci, nehumánní podmínky podobné otroctví a obchod s lidmi. Z ekologického hlediska také těžba v Kongu budí kontroverze, kvůli dolům se kácí stromy, kobaltové sloučeniny se dostávají do ovzduší i do vody v okolí.

Proto mnozí výrobci hledají možnost, jak vytvořit lithiové baterie bez kobaltu. Někteří již uspěli. Od roku 2022 například Tesla ve většině osobních automobilů používá lithium-železo- fosfátové akumulátory bez niklu

Kolik stojí jedno nabití?

Cenu určuje provozovatel dobíjecí stanice a způsob, kterým nabíjíme. Největšími provozovateli dobíjecích stanic jsou společnosti ČEZ, PRE a E.ON. Spotřeba elektromobilů se pohybuje kolem 20 kWh na 100 kilometrů.

Nabíjení střídavým proudem, který máme v domácích zásuvkách nebo který je v dobíjecích stanicích, vychází nejlevněji. Trvá ale delší dobu. Elektromobil si musí proud usměrnit, proto je tento způsob nabíjení méně efektivní.

Cena za jednu kWh se na dobíjecích stanicích pohybuje mezi 7 a 10 Kč, domácnosti platí okolo 6 Kč/kWh. „Soukromníci si často mohou auto dobít za poměrně levné peníze a provoz se jim tím pádem vyplatí,“ vysvětluje Řehák. Navíc v případě domácího nabíjení nabízí dodavatelé speciální tarify s nižšími sazbami v určitém čase. Za 100 kilometrů tak řidiči zaplatí mezi 140 a 200 korunami.

Rychlé nabíjecí stanice využívají stejnosměrný proud, a proto zde dobití zabere několik desítek minut, ale zákazníci si připlatí. Ceny za 1 kWh začínají na 9 Kč, ale dosahují až 14 Kč.

Poslední variantou jsou superrychlé nabíjecí stanice využívající technologii High Power Charging, kde stejnosměrný proud dosahuje výkonu až 500 kW. Tyto stanice jsou nejrychlejší, ale cena za kWh dosahuje až 18 Kč. Ty mimo již zmíněné provozovatele nabízí podle serveru Autotrip.cz také společnosti Ionity nebo Tesla).

Nejlevněji stále vychází nabíjet z domácí zásuvky, problematická je dlouhá doba nabíjení. Veřejná síť nabíjecích stanic nabízí 2462 dobíjecích bodů, z toho 57 % tvoří rychlé nabíjecí stanice. Podle Řeháka je infrastruktura dostatečná: „Hlavní tahy v České republice nádherně pokryté, navíc infrastruktura v ČR se dál rozrůstá. Výstavba dobíjecích stanic a dobíjecích bodů roste neuvěřitelným způsobem.“

Jak je to s podporou elektromobility v jiných zemích?

Podle Řeháka je názor na elektromobilitu jiný v různých částech Evropy. „Směrem na západ obliba elektromobilů roste a zahuštění nabíjecích infrastruktur je větší, zatímco směrem na východ je obliba menší,“ konstatuje Řehák.

V Evropské unii všechny státy kromě Litvy nabízí benefity pro vlastníky elektromobilů. „Na západě šli cestou dotací, ale mindset lidí v České republice je zkrátka rozdílný.“ popisuje situaci Štěpán Řehák.

V České republice nejsou dotace dostupné pro fyzické osoby, firmy a instituce však mohou získat až 300 tisíc Kč při koupi osobního elektromobilu. „Zaměstnanci firem často mají elektroauto jako benefit a dobíjí v práci zadarmo. Znamená to tedy, že přijedou do práce, připojí auto na nabíječku a odjíždí z práce s nabitým autem, díky čemuž jezdí v podstatě zadarmo.“ Všichni vlastníci elektromobilů ale mohou bezplatně parkovat na všech parkovištích v Praze a neplatí silniční daň ani dálniční známku.

„Elektromobilita si najde cestu k lidem sama. Zároveň se nabídka veškerých aut začne překlápět; za dva až tři roky bude v nabídce daleko víc elektromobilů než aut na spalovací motor. Čím dříve si lidé elektroauto koupí, tím dřív si navyknou na systém a způsob, jakým fungují,“ shrnuje Štěpán Řehák


reklama

 
Další informace |
Článek napsaly studentky žurnalistiky v rámci spolupráce mentorů z Člověka v tísni a FSV UK.
foto - a Aneta Dvořáková Zuzana Augustová
Zuzana Augustová a Aneta Dvořáková
Autorky jsou studentky žurnalistiky na FSV UK.

Online diskuse

Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (16)
Do diskuze se můžete zapojit po přihlášení

Zapomněli jste heslo? Změňte si je.
Přihlásit se mohou jen ti, kteří se již zaregistrovali.

ss

smějící se bestie

21.1.2024 07:27
Na to si společnost bude muset ještě pár let/desetiletí počkat.
V současné době zatím ne.
Odpovědět
SV

Slavomil Vinkler

21.1.2024 09:17
Je však třeba, aby lidé tyto auta taky kupovali. No a jak to vypadá? Budou na to mít?
Odpovědět
va

vaber

21.1.2024 09:26
hned první věta mě zarazila ,,Pro celý průmysl je to velká šance nastartovat se jiným směrem,,
jakým jiným směrem, vždyť náš průmysl stojí a na výrobě automobilů a u elektroaut by se změnil jen pohon,
další optimistický názor je o 100% recyklaci baterií,to by bylo skvělé, ale já slyšel i něco zcela jiného,
podobně nabíjení ,někde jsem narazil na informaci, že pro nabíjení je třeba udělat nějakou smlouvu s dodavatelem elektřiny,
doby i rychlonabíjení jsou hodně dlouhé a nedovedu si představit jak by to fungovalo kdyby bylo elektroaut mnoho,bylo by třeba cestu plánovat tak ,aby nebylo třeba cestou nabíjet
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.1.2024 10:01 Reaguje na vaber
pokud výrazně nesníží náklady na výrobu a neprodlouží životní cyklus vyrobeného auta, včetně schopnosti hasit elektromobilitu, aniž by jste si zároveň nevypálili celý barák, tak bude použitelná možná i do garáže nebo parkovací domy. Zatím to však vypadá, že je to více přání, než realita, nehledě na to, že elektromobilita a bouřlivý rozvoj " elektro spotřebičů" znesnadňuje či výrazně omezuje schopnost států transformovat energetický mix zdrojů energie. Řekl bych, že tlačení elektromobility je hřebíkem do rakve transformaci energetiky, tedy ty, které nebude hrozit Blackoutem energetické sítě kvůli dočasným zdrojům OZE.
Odpovědět
ss

smějící se bestie

21.1.2024 10:18 Reaguje na Jaroslav Řezáč
+ následná recyklace především baterií, že !
Odpovědět

Viktor Šedivý

21.1.2024 10:37
Nesmyslně jsme opustili výrobu spalovacích motorů, které jsme uměli a zákonem nařizujeme elektropohon, který v Číně vyrobí lépe a mnohem levněji.

Takže místo toho, aby se v Číně prodávaly škodovky, budeme mít v Boleslavi místo automobilky prodejní sklad třeba BYD.
Odpovědět

Jaroslav Řezáč

21.1.2024 17:17 Reaguje na Viktor Šedivý
Čína má největší kámoše v Bruselu, jak je vidět. Až na to, že přeregulovaný Euro Detroit půjde tak trochu do kopru. Bez dotací je elektromobilita černou můrou.
Odpovědět
JS

Jiří Svoboda

21.1.2024 10:41
Takhle dopadne článek studentek žurnalistiky, které tématu nerozumí, nejsou schopny oponovat a nechají si od Řeháka kde co namluvit.
Odpovědět
MU

Michal Ukropec

21.1.2024 12:28
Autorky jsou zcela zjevně studentky FSV UK. A podle toho to dopadlo. Zbytečný článek, zbytečné autorky a zbytečná fakulta.
Odpovědět
JO

Jan Omasta

21.1.2024 12:49
Při ceně baterií, jejich kapacitě a trvanlivosi (počtu nabíjecích cyklů) vychází, že proud z baterie je ještě o kapánek dražší než proud, kterým tu baterii nabíjí. Takže se platín energie 2x. Jednak nabíjecí proud a 2. opotřebení baterie.
Proto se stále nedělají elektroauta s benzínovým generátorem, protože provoz by byl 2 krát dražší než přímo na benzín. To by musel generátor mít výkon alespoň 25% celkového výkonu, aby auto většinu jízdy nemuselo brát proud z baterií na akceleraci nebo jízdu do kopce.
Odpovědět
MM

Milan Milan

21.1.2024 13:56
Sučasná konstrukce elektroaut, především baterií je zřejmě slepá ulička. Nakonec poslední info např. z USA o "pohřebišti elektroaut" stojících a mrtvých u nabíječek při výrazném poklesu teplot, tj. prověrka těchto strojů v praxi ukazuje že nee, ani dotace je nezachrání, a politické rozhodnutí a vnucování nic na tom nezmění. A o positivním vlivu na ŽP by se v širších souvislostech životního cyklu, jistě dalo taky silně pochybovat.
Odpovědět
HH

Honza Honza

21.1.2024 14:04
recyklovatelnost a ekologická výroba baterií je skvělé splnění jedné podmínky pro rozvoj elektromobility. Schází mi zmínka o možnosti výměny baterie, aby životnost auta nebyla svázaná s baterií (krátká životnost celého auta s plno součástek a materiálů je ekologicky nepříznivá). Rovněž vidím problém s nabíječkami- rychlonabíječky ničí baterii a možnost nabíjet auto doma nebo v práci nebude možná mít každý. Rovněž je to nepříznivé pro celou síť: co když v 6h ráno a po práci ve 4h odpoledne bude chtít každý nabít auto? Je to podobné jako s připojením FV- kapacita pro každého nebude! Bez moblity trpí hospodářství. Lidé nebudou moci jezdit do práce, omezení možnosti nakupování apod. Vzestup kapitalizmu byl podmíněn uvolněním lidí z nevolnictví (a úspěch feudalizmu uvolěním otroků)
Odpovědět
VM

Vladimir Mertan

21.1.2024 14:18 Reaguje na Honza Honza
Okrem toho ak je elektromobil finančne nákladnejší ako obyčajné auto, musia ľudia na jeho kúpu viac zarábať a tým sa iba naštartuje ďaľší kruh spotreby a drancovania prírodných zdrojov. Samozrejme sa tým aj zvýši produkcia CO2.
Odpovědět
RA

Robert Axamit

21.1.2024 20:25
Myslím, že nejlépe charakterisuje článek věta, že "Zaměstnanci firem často mají elektroauto jako benefit a dobíjí v práci zadarmo"
Tedy peníze (dotace + kupní cena) na koupi auta jsou zadarmo a elekktrický proud ve firmě také. Za těchto podmínek jsou elekktroauta cestou do budoucnosti.
To je zřejmě učí na FSV UK. Najít si někoho, kdo za Vás účty zaplatí.
Odpovědět
RM

Roman Mysík

22.1.2024 19:00
To, že se automobilky vydaly jiným směrem, to všichni vidíme. My, kteří máme klasické ekonomické vzdělání a nejsme zblblí ideologií, vidíme i to, kam tento směr vede. Rovnou do propasti. Šéfové automobilek už brzdí (Ford a další), ale obávám se, že Rubikon již byl překročen a celý Evropský autoprůmysl skončí v rukou Číňanů. A koupí ho levně.... a možná to byl od začátku ten pravý cíl. Čína své užitečné idioty platí dobře!
Odpovědět
Miroslav Vinkler

Miroslav Vinkler

21.2.2024 09:31
Růst celosvětového prodeje plně elektrických a plug-in hybridů (PHEV) loni zpomalil na 31 procent ze 60 procent o rok dříve. Vyplývá to z dat analytické organizace Rho Motion.
Odpovědět
 
reklama


Pražská EVVOluce

reklama
Ekolist.cz je vydáván občanským sdružením BEZK. ISSN 1802-9019. Za webhosting a publikační systém TOOLKIT děkujeme Ecn studiu. Navštivte Ecomonitor.
Copyright © BEZK. Copyright © ČTK, TASR. Všechna práva vyhrazena. Publikování nebo šíření obsahu je bez předchozího souhlasu držitele autorských práv zakázáno.
TOPlist