Zadrží vodu v krajině i les ponechaný přirozené obnově?
11.4.2019 02:00 | PRAHA
(Ekolist.cz)
Hraniční slať na Šumavě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | Dana Zývalová / NP Šumava
Šumavské lesy po orkánu Kyrill, který zasáhl ČR v roce 2007
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Vítková / Ekolist.cz
Přirozené zmlazení smrku v Národním parku Šumava.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Zuzana a Josef Havlínovi
Přečtěte si také |
Jiří Kopáček: Pohádky Jana Pokorného o Šumavě
Zalesněná plocha polomu na Nových Hradech po orkánu Kyrill. Snímek z roku 2014.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Zdroj | Lesy ČR
Přečtěte si také |
Jiří Kopáček: Zbytečná dramatizace klimatické situace Šumavyreklama
Další informace |
Líbil se vám článek? Přispějte si na napsání dalšího.
Dále čtěte |
Šumavské lesy jsou pestřejší. Přibývá velkých stromů a rozšiřují se plochy smíšených lesů
Německé národní parky Bavorský les a Berchtesgaden jsou ze tří čtvrtin bezzásahové. Dostaly se do nejvyšší ligy světových parků
Turistická trasa bývalé Zlaté stezky se u Strážného vyhne frekventované silnici
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (15)
VK
Václav Kain
11.4.2019 08:16Nepotřebuji stovky studií které odborníci s titulem vypracovávají.Stejně to nejsou žádní odborníci což dokazuje stav našich lesů na více místech.Ti kteří prosazují bezásahovost bych s chutí přetáhl holí až by se prohli a už se nenarovnali.
Odpovědět
Miroslav Vinkler
11.4.2019 09:12Koho přetáhnout holí je věru těžká otázka. Už jen proto, že sám pojem "bezzásahovost" je pouhou fikcí. Lesy v ČR a nejen zde, jsou neustále ovlivňovány činností člověka. (ovzduší,voda,půda,dřevinná skladba,nepůvodní druhy, apod. včetně změny klimatu)
Neexistuje žádné bezzásahové území.
Otázka by měla znít jinak - jaký soubor opatření je nutno provést, aby se lesní porosty zejména v CHKO a národních parcích mohly nadále vyvíjet v souladu s principem trvalé udržitelnosti?
Obecněji spíše ekosystémy navázané na tyto oblasti ve svém komplexním pojetí.
Nevím, jak by takový soubor opatření měl vypadat, ale určitě to nebude nulová varianta-nedělejme tam nic. To je skutečně blud.
Odpovědět
Neexistuje žádné bezzásahové území.
Otázka by měla znít jinak - jaký soubor opatření je nutno provést, aby se lesní porosty zejména v CHKO a národních parcích mohly nadále vyvíjet v souladu s principem trvalé udržitelnosti?
Obecněji spíše ekosystémy navázané na tyto oblasti ve svém komplexním pojetí.
Nevím, jak by takový soubor opatření měl vypadat, ale určitě to nebude nulová varianta-nedělejme tam nic. To je skutečně blud.
JS
Jiří Svoboda
11.4.2019 16:59 Reaguje na Miroslav VinklerPlně souhlasím pane Vinklere. Myslím, že nejbezpečnější cesta je odtěžit zbytky kvalitního dřeva, vysadit co nejbohatší směs dřevin a ty nejvhodnější přežijí/zvítězí. Všichni odborníci jsou nanic, protože beztak nevíme, jaké klima bude za 20-60 let. Možná by stálo za to přimíchat mezi sazenice i nějaký olivovník.
Odpovědět
jj
jrrs jrrs
12.4.2019 09:02 Reaguje na Jiří Svobodanormalne bych s Vami souhlasi,ale zkuste si zajet na jizni moravu a jak to dnes vypada. Jelikoz se posledni dobou hodne pohybuju v lese kolem blanenska, je mi z toho smutno a premyslim,zda to ma cenu. Holosece, zemina je na "sracku" rozjedena, vsude pouze jil a zadna zemina
Odpovědět
MJ
Michal J
12.4.2019 10:00 Reaguje na jrrs jrrssouhlasím s Vámi, o tomto problému se moc nemluví
Odpovědět
JL
Jaromír Lukavský
12.4.2019 09:21 Reaguje na Miroslav VinklerNo ve článku se nějak přeskočil zásadní fakt a to, že Šumava jistě zmlazuje a pod suchými smrky se to zelená (jak hrdě se prsí Zelení), ale jak si může každý všimnot jsou to opět jen a jen smrky. Co jiného také může vyrůst pod smrky. Transmutace smrkových semen na jedli, buk, javor.... se jaksiž nekoná. Čili z jedné smrkové monokultury jsme bezzásahovostí a zeleně vyrobili další smrkovou monokulturu. Ta za 100 let doroste a opět jí sežere kůrovec...... Jediný rozdíl tedy je, že se zralé smrky nevytěžily a neprodaly ale nechaly uschnout. Opravdu eko- jak vyšité. No zdroje jsou...
Odpovědět
Vladimír Mana
11.4.2019 10:25Problematika vodního režimu krajiny ve vazbě na lesní hospodaření je dlouhodobě zkoumána a v ČR máme poměrně hodně dat a informací, ze kterých můžeme dělat správné závěry. A ředitel VÚLHM Šrámek by to mohl vědět, protože právě jeho ústav se touto problematikou zabýval více jak 50 let a měl by tedy mít data z modelových povodí v Beskydech.
Odpovědět
JS
Jiří Svoboda
11.4.2019 17:23 Reaguje na Vladimír ManaZkušenosti za 50 let mohou být docela k ničemu, protože podmínky v příštích 50 letech budou výrazně jiné a navích nevíme v čem jiné.
Odpovědět
JŠ
Jan Šimůnek
11.4.2019 16:50Pochopitelně, že zadržovací kapacita pro vodu zdravého lesa a planiny s opadanými souškami bez menších větví a s půdou silně narušenou erozí (jak je to vidět v bezzásahových zónách na Šumavě, je naprosto nesrovnatelná a ten ekology zplundrovaný les se už mnoho neliší od betonové plochy.
Odpovědět
LČ
Lenka Č.
17.4.2019 13:47 Reaguje na Jan ŠimůnekJak vypadá takový les zplundrovaný ekologem?
To, co jsem viděla v lesích zplundrovaným lesní technikou nemá s ekologií společného zhola nic. Tady nehrají roli ekologové, ale chybné lesní hospodaření. On se brouček několik sezón vesele množil a množil a v lese se nic nedělo. Pak odletěl ze zničeného lesa - a tu se ejhle lesní hospodáři probrali a les zlikvidovali svou technikou. Ta uježděná zem je to nejhorší... tam nic neporoste. To je pak jak beton.
Mně osobně se líbí myšlenky Petera Wohllebena, který do svého lesa techniku nepouští. A má zdravý a vyvážený les.
Odpovědět
To, co jsem viděla v lesích zplundrovaným lesní technikou nemá s ekologií společného zhola nic. Tady nehrají roli ekologové, ale chybné lesní hospodaření. On se brouček několik sezón vesele množil a množil a v lese se nic nedělo. Pak odletěl ze zničeného lesa - a tu se ejhle lesní hospodáři probrali a les zlikvidovali svou technikou. Ta uježděná zem je to nejhorší... tam nic neporoste. To je pak jak beton.
Mně osobně se líbí myšlenky Petera Wohllebena, který do svého lesa techniku nepouští. A má zdravý a vyvážený les.
MJ
Michal J
12.4.2019 09:59Zajímalo by mě, jak by dopadla studie posouzení vlivu způsobu těžby dřeva na půdu - v naprosté většině případů, co jsem viděl, to je naprostá katastrofa. Žádnou těžbu šetrnou k půdě jsem neviděl. Voda, co naprší, odteče vyježděnými koryty dolů a trvá roky, než se to trochu spraví (samo, bez pomoci lesníků).
Odpovědět
JŠ
Jaroslav Štemberk
12.4.2019 11:35 Reaguje na Michal JTo je také problém, že k těžbě se používá těžká technika, která narušuje lesní ekosystém. Bylo by dobré na hůře přístupných a svažitých plochách se vrátit ke koním. Jestli má stát v lesním hospodářství něco dotovat, tak dle mého by to měli být zejména koně pro práci v lesích.
Odpovědět
JH
Jarouch H.
12.4.2019 11:49K tomuhle musím přidat svůj názor.
Vzhledem k tomu, že člověk se začal o přírodu pořádně starat teprve před cca dvěma stovkami let a díky tomu už tisíce rostlin i živočichů nikdy nikdo neuvidí, tak je odpověď jasná.
Pokud necháte les svému přirozenému vývoji, zvládne jak vychřice, tak invazi škůdců, samozřejmě musí zůstat i přirození obyvatelé a návštěvníci lesa.
Pokud chceme v lese těžit, tak šetrně a jak se zpívá v jedné písničce: Za každý strom dáme sto malých do školky.
Samozřejmě se mnou nebude spousty lidí souhlasit, ale to je v naprostém pořádku.
Jen si uvědomte, že o koloběhu v přírodě zatím víme prd na třetí a všechno jsou to jen kusé domněnky, které se každý rok mění, upravujou, doplňujou, nebo zůstanou v zapomnění.
Myslím, že je také jasné, že pokud máte spadlou hromadu stromů, tak pod ní je stín, diky hnilobě i spousta potravy pro různé tvory, rostliny a díky tomu se v těchto místech i v období sucha vysráží nějaká vlhkost a ta se tam i udrží. Kdežto na holém kopci s rygolama, že by tam zapadnul slon se udrží akorát sucho, neb voda se nemá kde vsáknou a tak odteče a jakákoliv jiná vlhkost se velice rychle vypaří.
Pro představu, z otevřené vodní plochy se v létě může za den vypařit 1cm výšky hladiny. A jsme u toho, kde se nám ta vypařená voda vrátí? Nad suchým kopcem, kde stoupá ohřátý vzduch vzhůru a rozhání mraky, nebo nad zeleným kopcem, který vzduch ochlazuje?
Takhle se dá pokračovat né jen k tomuto článku.
Odpovědět
Vzhledem k tomu, že člověk se začal o přírodu pořádně starat teprve před cca dvěma stovkami let a díky tomu už tisíce rostlin i živočichů nikdy nikdo neuvidí, tak je odpověď jasná.
Pokud necháte les svému přirozenému vývoji, zvládne jak vychřice, tak invazi škůdců, samozřejmě musí zůstat i přirození obyvatelé a návštěvníci lesa.
Pokud chceme v lese těžit, tak šetrně a jak se zpívá v jedné písničce: Za každý strom dáme sto malých do školky.
Samozřejmě se mnou nebude spousty lidí souhlasit, ale to je v naprostém pořádku.
Jen si uvědomte, že o koloběhu v přírodě zatím víme prd na třetí a všechno jsou to jen kusé domněnky, které se každý rok mění, upravujou, doplňujou, nebo zůstanou v zapomnění.
Myslím, že je také jasné, že pokud máte spadlou hromadu stromů, tak pod ní je stín, diky hnilobě i spousta potravy pro různé tvory, rostliny a díky tomu se v těchto místech i v období sucha vysráží nějaká vlhkost a ta se tam i udrží. Kdežto na holém kopci s rygolama, že by tam zapadnul slon se udrží akorát sucho, neb voda se nemá kde vsáknou a tak odteče a jakákoliv jiná vlhkost se velice rychle vypaří.
Pro představu, z otevřené vodní plochy se v létě může za den vypařit 1cm výšky hladiny. A jsme u toho, kde se nám ta vypařená voda vrátí? Nad suchým kopcem, kde stoupá ohřátý vzduch vzhůru a rozhání mraky, nebo nad zeleným kopcem, který vzduch ochlazuje?
Takhle se dá pokračovat né jen k tomuto článku.
DF
Daniel Fiala
12.4.2019 19:01Dovolil bych si poznamenat, že je to Jan Pokorný, kdo diametrálně rozširuje (!) kontext celé debaty (nejméně 25 let). Nikdo z uvedených proponentů "ponehcat" nedrží takovou šíři souvislostí jako on.
A protože jsem četl už několik prací Beuderta a kol. (nikoli ten čerstvý anonymní překlad na webu Duhy), dovolil bych si ještě uvést, že o odtoku, evapotranspiraci a podzemní vodě tvrdí skoro pravý opak, než jeho čeští interpreti. Stačí si to přečíst. Poctivě a do čísel. Škoda, že nemáme tak precizní hydrologické studie na české straně. A to se nebaví (Beudert) o teplotě povrchů či vzduchu.
Odpovědět
A protože jsem četl už několik prací Beuderta a kol. (nikoli ten čerstvý anonymní překlad na webu Duhy), dovolil bych si ještě uvést, že o odtoku, evapotranspiraci a podzemní vodě tvrdí skoro pravý opak, než jeho čeští interpreti. Stačí si to přečíst. Poctivě a do čísel. Škoda, že nemáme tak precizní hydrologické studie na české straně. A to se nebaví (Beudert) o teplotě povrchů či vzduchu.
Miroslav Vinkler
12.4.2019 19:50 Reaguje na Daniel FialaChce to trochu času. Zima byla relativně dobrá na srážky,ale od poloviny března je to katastrofa. Za duben v mé lokalitě 0 mm a ČR na portálu Intersucho vypadá jak grilované kuře. Cca území 61% extrémní agronomické sucho.
Zatím se jenom kecá a téměř nic se nedělá.
Taky dobře, společenská objednávka vznikne až začne docházet k výpadkům výroby
v průmyslu a energetice, možná to chytneme ještě letos.
Bohužel musím konstatovat, že naše krajina je horší než za bolševika.
Kde soudruzi z NDR udělali chybu ?
Odpovědět
Zatím se jenom kecá a téměř nic se nedělá.
Taky dobře, společenská objednávka vznikne až začne docházet k výpadkům výroby
v průmyslu a energetice, možná to chytneme ještě letos.
Bohužel musím konstatovat, že naše krajina je horší než za bolševika.
Kde soudruzi z NDR udělali chybu ?