Jak napravit krajinu roztříštěnou vlastnickými vztahy? Rozhovor s projektantkou pozemkových úprav Zuzanou Skřivanovou
3.6.2021 07:14 | PRAHA
(Ekolist.cz)
V Sendražicích v okrese Hradec Králové vzniklo při pozemkových úpravách biocentrum s malou vodní nádrží s litorálním pásmem a se dvěma samostatnými tůněmi. Zároveň byly postaveny asfaltové polní cesty v délce 1,194 km.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Zuzana Skřivanová pracuje jako projektantka pozemkových úprav. V nich se snaží sladit požadavky, aby krajina lépe zadržovala vodu, aby na polích nebyla příliš velká eroze a zároveň aby se vlastníci dostali na svůj pozemek. Krajinné inženýrství vystudovala na České zemědělské univerzitě v Praze, a zájem o pozemkové úpravy v ní vzbudil profesor Petr Sklenička, který se jejich projektování dříve sám věnoval. V přemýšlení o krajině ji do velké míry ovlivnila spolupráce s krajinářskou architektkou Klárou Salzmann. Do vlastního zpracování pozemkových úprav ji zasvětili kolegové z firmy Agroplan. Je členkou Českomoravské komory pro pozemkové úpravy. O pozemkových úpravách říká, že je to jediný nástroj úprav krajiny, který se umí vypořádat s největší překážkou realizací krajinných opatření – vlastnickými vztahy.
Licence | Některá práva vyhrazena
Zdroj | archiv Zuzany Skřivanové
Rekonstrukce cesty v obci Kotopeky.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Polní cesta v Želčanech a Olešné u Nezvěstic.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Zatrubněný vodní tok v Nemanicích projektanti otevřeli a udělali na něm kaskádu několika tůní.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Větrolam v obci Vrbovec v okrese Znojmo, před a po výsadbě.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Nové polní cesty nemusí mít jen asfaltový povrch. V Krásnu nad Teplou vybudovali v rámci pozemkovek netradiční, takzvanou štětovou cestu.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Vodní nádrž u Křižan.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Vodní nádrž Tlustý a přilehlé biocentrum u obce Mohelno a Kladruby nad Oslavou.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Přečtěte si také |
Nepěstuju kukuřici pro bioplynky. Mou plodinou je zdravá a zelená krajina, říká Petr MaradaHráz poldru na Šumickém potoce.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Čtverec je žádaný tvar pozemku. Na obrázku lokální biocentrum v katastrálním území Dřevčice.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Krajinná opatření se často dělaní kvůli potřebě vyřešit zaplavování obce. Na obrázku zasakovací pás mezi poli v Červených Pečkách.
Licence | Některá práva vyhrazena
Foto | Zdeňka Kováříková / Ekolist.cz
Polní cesta v Chotěbudicích postavená při pozemkových úpravách. Zpřístupnily se jí pozemky a zároveň slouží jako obchvat obce pro těžkou zemědělskou techniku, aby nejezdila centrem obce.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Soutěž Žít krajinou
Protipovodňové opatření vybudované v rámci pozemkových úprav v Jaronicích, stav před (vlevo) a po.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Suchý poldr s mokřadem v Dubenci.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / Žít krajinou
Kolejová cesta v Sovenicích.
Licence | Všechna práva vyhrazena. Další šíření je možné jen se souhlasem autora
Foto | SPÚ / SPÚ
reklama
Další informace |
Článek vznikl díky podpoře organizace Transitions v rámci programu na podporu solutions journalismu.
Dále čtěte |
Výbor podpořil snazší povolování vysílačů v odlehlých a chráněných oblastech
MŽP vyčlenilo 100 milionů korun na údržbu remízků, mokřadů a mezí
Silničáři provedli první etapu obnovy starobylé aleje z Bohdanče do Neratova
Další články autora |
Online diskuse
Redakce Ekolistu vítá čtenářské názory, komentáře a postřehy. Tím, že zde publikujete svůj příspěvek, se ale zároveň zavazujete dodržovat pravidla diskuse. V případě porušení si redakce vyhrazuje právo smazat diskusní příspěvěk
Všechny komentáře (22)
Karel Zvářal
3.6.2021 08:03Potřebný a zajímavý článek. Většina akcí povedených s pozitivním efektem. Jen jsem nějak nepochopil ty Jaronice - to je snad pokus o Ropáka roku... tolikého kameňa!-( Asi je lepší podpořit místní zpřízněnou firmu, než vybudovat poldr, který bude využitý jednou za x let.
Odpovědět
ss
smějící se bestie
3.6.2021 08:50 Reaguje na Karel ZvářalJo, v tom " krásném " korytu chybí mini jezy, aby voda volně " neutíkala " pryč. Ale alespoň 30cm hloubky nad jezem byla prospěšná okolí.
Odpovědět
Karel Zvářal
3.6.2021 08:05Potřebný a zajímavý článek. Většina akcí povedených s pozitivním efektem. Jen jsem nějak nepochopil ty Jaronice - to je snad pokus o Ropáka roku... tolikého kameňa!-( Asi je lepší podpořit místní zpřízněnou firmu, než vybudovat poldr, který bude využitý jednou za x let.
Odpovědět
MJ
Marcela Jezberová
3.6.2021 09:37Ty asfaltky jsou hrůza, zemědělci chtějí zpevněné polní cesty, aby po nich mohli jezdit a spravili je fůrou kamene, když bude potřeba. Asfaltky ze starších pozemkových úprav se už rozpadají a obce na ně peníze na opravu nedají - vždyť po nich jezdí zemědělci, kteří mohou za to, že se asfaltka rozpadá (kvalitu nikdo nehlídá, hlavně, když je to levně a rychle a koho zajímá, že je to obslužná cesta právě pro tu zemědělskou techniku). Také na zpevněné polňačce nepotkáte puberťáky na in-linech, kteří se vám nadšeně vrhají pod kola traktoru, protože to je přeci asfaltka, tak co se tam cpe někdo s traktorem.
Potřebnost pozemkových úprav je nezpochybnitelná, ale bylo by fajn, kdyby projektanti na polích nevymýšleli ostré úhly, pole plánovali tak, aby na ně byly vjezdy průchodné pro zemědělskou techniku - a není to vždycky jen traktor a kdyby respektovali, že orná půda a travní porost mají různé využití, různou cenu a tím pádem by měli nejdříve jednat s majitelem, než mu z orné půdy udělají louku - bez náhrady.
Odpovědět
Potřebnost pozemkových úprav je nezpochybnitelná, ale bylo by fajn, kdyby projektanti na polích nevymýšleli ostré úhly, pole plánovali tak, aby na ně byly vjezdy průchodné pro zemědělskou techniku - a není to vždycky jen traktor a kdyby respektovali, že orná půda a travní porost mají různé využití, různou cenu a tím pádem by měli nejdříve jednat s majitelem, než mu z orné půdy udělají louku - bez náhrady.
MK
Martin Králík
3.6.2021 22:04 Reaguje na Marcela JezberováJe věcí vlastníka půdy co si při KOPú "vyhádá". Taktéž toho, kdo obhospodařuje půdní blok, nikdo nenutí co a jak bude pěstovat - mluvím o hospodaření z důvodu "nevhodného" tvaru pozemku. Účastnil jsem se KOPú jako člen sboru zástupců. Firma provádějící KOPú vycházela požadavkům vlastníkům maximálně vstříc. Ale ne vždy, se podařilo všem vyjít vstříc - některé požadavky byly nereálné. V rámci projednaných společných zařízení v naší obci jsou polní cesty, trvalé travní porosty, biokoridory a biocentra z 90% ve vlastnictví obce. Což je jedině dobře - při realizaci prvků není obec závislá na něčí "dobré" vůli. A co se týká parametrů cest (únosnost), tak není z toho úniku. Loňský deštivý podzim leckerá pole a cesty proměnil při sklizni kukuřice nebo cukrovky v tankodrom. Navazující silniční infrastruktura byla plná nánosů. Jak to lze řešit ? Myslím že zpevněním určité části navržených cest. Bohužel, z důvodu hmotnosti dnešní zemědělské techniky asi nemůžete postavit cestu, a dát před ni zákazovou značku do 3,5t. Takže hlavní polní cesta se pěkně prodraží, a věřím že pro vedení obce je polní cesta důležitější jako cokoliv jiného.
Odpovědět
Karel Zvářal
4.6.2021 09:08 Reaguje na Martin KrálíkMyslím, že nejen pro vedení obce, ale zejména pro občany. Většina někdejších polních cest byla rozorána, takže ta nově vyasfaltovaná bývá často j e d i n á, kudy se dá vyrazit mimo zástavbu. A měla by být schůdná a sjízdná i za mokra, což je právě výhoda asfaltu. Z ekologického hlediska "nic moc" řešení, ale z pohledu využití lidmi není lepšího řešení.
Odpovědět
pp
pavel peregrin
3.6.2021 11:13Jakožto účastník pěti pozemkových úprav mohu v podstatě slova autorky potvrdit. Co se týká asfaltových cest, nevím přesně, ale od jednoho projektanta jsem slyšel, že na asfaltové cesty jsou průchodnější peníze. Což může a nemusí být pravda. Jinak cesty opravdu zhusta prosazují obce, pro nás zemědělce by stačily zpevněné, dostatečně široké cesty.
Odpovědět
KD
Karel Dohnal
3.6.2021 16:05V článku je nepřesnost, nájemní smlouva zcela jistě nezaniká, zaniká předmět nájmu (tzn. původní pozemky před pozemkovými úpravami), ale pokud je ve smlouvě ujednáno, že se předmětem nájmu stávají nové pozemky pronajímatele vzešlé z pozemkových úprav, jede smlouva dál s novými pozemky.
Odpovědět
DŠ
David Šanc
3.6.2021 19:50Dobrý den všem,
za mě osobně, asfaltování polních cest v krajině = naprosto negativní devastace české krajiny dalším zbytečným asfaltem, štěrkem a mnohdy i betonem. Jsem tohoto naprostým odpůrcem.
a): zemědělci s těžkými výkonnými stroji nemají problém se ke svým pozemkům dostat i v rozbláceném terénu a tyto komunikace stejně do 10 - 15 let provozem rozdrtí (takže pro koho ty cesty vlastně jsou? Je to jen "eurodotační" komedie, kdy jde o prachy na realizaci a úředníci na obcích mají pocit, že "by to mohlo být dobré")
b): další zbytečné asfaltování krajiny a přírody ( v součtu to jsou to opět plochy!!)
c): plýtvání asfaltem jakožto surovinou, taktéž plýtvání štěrkovým podsypem jakožto surovinou (..versus co stálo vynaloženého úsilí zachránit některé kopce Českého Středohoří před rozemletím - např. boj o Tlustec)
d): estetické znehodnocení krajiny. Jakožto letitý patriot Kokořínska a i amatérský malíř, těžce nesu brutální a ku přírodě násilně a bezcitně realizovaných štěrko-asfaltových projektů do předtím malebných a přírodních míst
e) využití zbudovaných cest občany z přilehlých obcí k vyvážení komunálního a zahradního odpadu do lesa.
c) za myslivce, kterýmž i aktivně v Kokořínsku jsem, znemožnění regulace a odlovu zvěře. Myslivcům je dnes z mnohých stran vyčítáno, že "nechtějí" snížit stavy spárkaté zvěře. Ale k nikde není konstatováno, že k lovu zvěře je potřeba nějaký čas a prostor. Těmito asfaltovanými polními cestami, jsou lidé přivedeni do nejodlehlejších klidových částí honitby, v pro lov nejvíce klíčových hodinách. Zejména lidé přistěhovalí z měst, jsou schopni v ranních i večerních hodinách, kroužit kolem obcí po těchto cestách se psy a na byciklech, nemajíce nic jiného na práci a odpovědnost vůbec za nic. To, že myslivcům hrozí sankce od úřadu za nesplnění plánu lovu, pokuty za škody na zemědělských porostech, či lesních kulturách, není nikde zmiňováno, jen že "nechtějí lovit" - zkrátka nad těmi cestami, mnohdy volenými nad rozmezím pole - les, sedí s překvapením někdo, kdo brání večerní "in - line" projížďce.
Dle pojetí dnešních projektantů, krajina je jenom jako zábavní bike - park a sportoviště.
P.S.:
O víkendu jsem byl na čundru v mých oblíbených Bílých Karpatech, po turistických cestách kol. krásných orchidejových luk. K mému úděsu, v úrovni větrného mlýna "Tři Kameny", ze slovenské strany přes květnaté louky asfaltová "euro - cyklostezka na hřeben". Z moravské strany taktéž asfalt ku Slovensku na hřeben - avšak rafinovaně propagandistickými "eurotabulemi" označená jako" přístupová cesta k pozemkům. Včetně příznačného dotačního euro - přístřešku odpočívadla, zakompovaném ve křoví, odkud není nikam vidět. Na zpřístupněný hřeben tudíž proudí masy a davy zástupů na kolech i elektrokolech, kterým přes vyjímečnou rezervaci Čertoryje bylo snadno zpřístupněno atraktivní a z přírodního hlediska degradováno sportoviště...byl jsem znechucen, po pár letech předchozí návštěvy vše zkaženo. Trend tvorby Lunaparků je fakt brutální. Dle mého názoru, každý skutečný zájemce o přírodu, nechť si svoji cestu najde sám - ostatní vede jen k úpadku a komercionalizaci míst, ( a to včetně módních "klapacích" naučných stezek), kde si stejně niko nic nezapamatuje a pak zůstávají jen hliníkové plechovky od energy drinků.
Odpovědět
za mě osobně, asfaltování polních cest v krajině = naprosto negativní devastace české krajiny dalším zbytečným asfaltem, štěrkem a mnohdy i betonem. Jsem tohoto naprostým odpůrcem.
a): zemědělci s těžkými výkonnými stroji nemají problém se ke svým pozemkům dostat i v rozbláceném terénu a tyto komunikace stejně do 10 - 15 let provozem rozdrtí (takže pro koho ty cesty vlastně jsou? Je to jen "eurodotační" komedie, kdy jde o prachy na realizaci a úředníci na obcích mají pocit, že "by to mohlo být dobré")
b): další zbytečné asfaltování krajiny a přírody ( v součtu to jsou to opět plochy!!)
c): plýtvání asfaltem jakožto surovinou, taktéž plýtvání štěrkovým podsypem jakožto surovinou (..versus co stálo vynaloženého úsilí zachránit některé kopce Českého Středohoří před rozemletím - např. boj o Tlustec)
d): estetické znehodnocení krajiny. Jakožto letitý patriot Kokořínska a i amatérský malíř, těžce nesu brutální a ku přírodě násilně a bezcitně realizovaných štěrko-asfaltových projektů do předtím malebných a přírodních míst
e) využití zbudovaných cest občany z přilehlých obcí k vyvážení komunálního a zahradního odpadu do lesa.
c) za myslivce, kterýmž i aktivně v Kokořínsku jsem, znemožnění regulace a odlovu zvěře. Myslivcům je dnes z mnohých stran vyčítáno, že "nechtějí" snížit stavy spárkaté zvěře. Ale k nikde není konstatováno, že k lovu zvěře je potřeba nějaký čas a prostor. Těmito asfaltovanými polními cestami, jsou lidé přivedeni do nejodlehlejších klidových částí honitby, v pro lov nejvíce klíčových hodinách. Zejména lidé přistěhovalí z měst, jsou schopni v ranních i večerních hodinách, kroužit kolem obcí po těchto cestách se psy a na byciklech, nemajíce nic jiného na práci a odpovědnost vůbec za nic. To, že myslivcům hrozí sankce od úřadu za nesplnění plánu lovu, pokuty za škody na zemědělských porostech, či lesních kulturách, není nikde zmiňováno, jen že "nechtějí lovit" - zkrátka nad těmi cestami, mnohdy volenými nad rozmezím pole - les, sedí s překvapením někdo, kdo brání večerní "in - line" projížďce.
Dle pojetí dnešních projektantů, krajina je jenom jako zábavní bike - park a sportoviště.
P.S.:
O víkendu jsem byl na čundru v mých oblíbených Bílých Karpatech, po turistických cestách kol. krásných orchidejových luk. K mému úděsu, v úrovni větrného mlýna "Tři Kameny", ze slovenské strany přes květnaté louky asfaltová "euro - cyklostezka na hřeben". Z moravské strany taktéž asfalt ku Slovensku na hřeben - avšak rafinovaně propagandistickými "eurotabulemi" označená jako" přístupová cesta k pozemkům. Včetně příznačného dotačního euro - přístřešku odpočívadla, zakompovaném ve křoví, odkud není nikam vidět. Na zpřístupněný hřeben tudíž proudí masy a davy zástupů na kolech i elektrokolech, kterým přes vyjímečnou rezervaci Čertoryje bylo snadno zpřístupněno atraktivní a z přírodního hlediska degradováno sportoviště...byl jsem znechucen, po pár letech předchozí návštěvy vše zkaženo. Trend tvorby Lunaparků je fakt brutální. Dle mého názoru, každý skutečný zájemce o přírodu, nechť si svoji cestu najde sám - ostatní vede jen k úpadku a komercionalizaci míst, ( a to včetně módních "klapacích" naučných stezek), kde si stejně niko nic nezapamatuje a pak zůstávají jen hliníkové plechovky od energy drinků.
pp
JČ
Jirka Černý
4.6.2021 13:40 Reaguje na David ŠancJste se docela rozjel, ale chápu že to z vás muselo ven, když jste z Kokořínska máte to kousek na mé oblíbené místo které dopadlo stejně mizerně stačí si zajet pod Bezděz.
Odpovědět
LK
rl
rýpal lesní
7.6.2021 17:39 Reaguje na David ŠancJistě to odsouhlasili paní a pánové z dotčených ochran přírody.
Celý stát je jeden Disneyland, jen to někteří ještě nezjistili.
A řídí jej hlupáci co se vozí na největším kolotoči (napříč politickým a náboženským spektrem).
<rl>
Odpovědět
Celý stát je jeden Disneyland, jen to někteří ještě nezjistili.
A řídí jej hlupáci co se vozí na největším kolotoči (napříč politickým a náboženským spektrem).
<rl>
JV
Jaroslav Vozáb
4.6.2021 20:49 Za mě pozemkové úpravy jsou nevyhnutelné.., něco se podaří dobře něco hůř. Bez těchto úprav těžko vysadíte stromořadí, které tady může růst 100let. Ne vybagrujete rybníček na cizím....
Do cest by se dala spotřebovat stavební suť. Škoda, že těch drtiček a třídění je málo.( suť a dřevní odpad větve atd.) A po šotolině se dá taky jezdit. (asi ne inline brusle, ale kolo ano).
Každá vesnička středisková by si toto zasloužila.
Odpovědět
Do cest by se dala spotřebovat stavební suť. Škoda, že těch drtiček a třídění je málo.( suť a dřevní odpad větve atd.) A po šotolině se dá taky jezdit. (asi ne inline brusle, ale kolo ano).
Každá vesnička středisková by si toto zasloužila.
rl
rýpal lesní
7.6.2021 17:36Jak si kdo ustele, tak si i lehne.
V čase, kdy každé zadání veřejné zakázky je poplatné známosti lidovců, není až tak překvapením, že někteří odborníci vyklízí pole působnosti. Ke škodě věci i oboru, proti smyslu přežití lidstva.
A úroveň systému KPÚ je toho součástí.
Je to problém zahrnující veřejnou zakázku, hosodaření na pozemcích, ekologii, vodní hospodářství, ochranu přírody i vodních zdrojů, pedologii i hydrologii půdy, hydrologii obecnou, geologii, zčásti i hygienu, úpravy toků a lesní stavby, územní plánování, koncepční myšlení. Kdo očekává, že to bude prosto vstupů politických a místních tlaků a vnitřních záměrů a křivení, je bloud.
Tu a tam se na to někdo po čtyřiceti letech bojování s větrnými mlýny vykašle. Když totiž vymalujete vlastní sklep, máte pocit, že jste alespoň něco zlepšili.
Ti, kteří četli příspěvky ode mne dříve jen ubezpečuji, že jsem názor na potřebnost rozumného přístupu nezměnil. Jen mám názor, že pěkné povídání na tom málo co změní.
<rýpal lesní>
Odpovědět
V čase, kdy každé zadání veřejné zakázky je poplatné známosti lidovců, není až tak překvapením, že někteří odborníci vyklízí pole působnosti. Ke škodě věci i oboru, proti smyslu přežití lidstva.
A úroveň systému KPÚ je toho součástí.
Je to problém zahrnující veřejnou zakázku, hosodaření na pozemcích, ekologii, vodní hospodářství, ochranu přírody i vodních zdrojů, pedologii i hydrologii půdy, hydrologii obecnou, geologii, zčásti i hygienu, úpravy toků a lesní stavby, územní plánování, koncepční myšlení. Kdo očekává, že to bude prosto vstupů politických a místních tlaků a vnitřních záměrů a křivení, je bloud.
Tu a tam se na to někdo po čtyřiceti letech bojování s větrnými mlýny vykašle. Když totiž vymalujete vlastní sklep, máte pocit, že jste alespoň něco zlepšili.
Ti, kteří četli příspěvky ode mne dříve jen ubezpečuji, že jsem názor na potřebnost rozumného přístupu nezměnil. Jen mám názor, že pěkné povídání na tom málo co změní.
<rýpal lesní>
rl
rýpal lesní
7.6.2021 18:11Červené Pečky - zasakovací pás by měl být položen po vrstevnici, ne kolmo ma ni ( Ohrádka - Pešout ). Zřejmě cesta, po které se tok povrchové vody usměrňoval a zatravnění mírně pomůže, pokud nevzroste intenzita nebo množství. Drn je samozřejmě lepší než zemina.
To vydlážděné koryto je děs. Asi důvody prostorové.
Jinak docela pěkné realizace.
Ale nevidím tam řešení agrotechnické, vodohospodářské a změny kultury. Na takových plochách bych je očekával.
<rl>
Odpovědět
To vydlážděné koryto je děs. Asi důvody prostorové.
Jinak docela pěkné realizace.
Ale nevidím tam řešení agrotechnické, vodohospodářské a změny kultury. Na takových plochách bych je očekával.
<rl>
DŠ
David Šanc
9.6.2021 23:36...foto polní cesty v Želčanech: v tom vydlážděném korytu po přívalovém dešti by mohla být docela pěkná kajaková voda - pasovaly by tam nějaké slalomové tyčky:-).
K té realizaci polních cest, musím ještě podotknout, že o dotčených lokalitách zpravidla rozhodují lidé, kteří k daným místům nemají žádný vztah, ani tam netráví svůj čas, nemají cit ani vkus pro krajinu, ani nejsou znalí historie daných míst, tudíž krom kšeftu je jim to úplně fuk. Obec zažádá o realizaci, protože "by se to mělo" a jsou na to finance a úředníkům se to šikne jakožto vykázaná činnost pro "rozvoj obce"(což je moderní a účinné zaklínadlo, pod nějž lze napasovat cokoliv - například plán obchvatu malé vesnice, kde není žádný provoz - viz. Chodeč na Kokořínsku).
Zpět k polním cestám - projektant tam dorazí předpokládám jednou a naposled a kdoví jestli (domnívám se), projekt vytvoří na počítači "dálkově" v nějakém programu .
Strabag zrealizuje a je odbyto. Zbývá ještě instalovat oslavné tabule s hvězdičkami v kruhu a záživnými údaji o číslech a kódech projektů, čím větší, tím lepší, aby to nikdo nepřehlédnul. Skvělý dominantní prvek například u pěkného lesa - návštěvníkovi nad těmi zkratkami spadne čelist v němém úžasu nad tou nádherou a ještě po návratu domů si promítá v hlavě technokratické údaje o projektu E - 254.:-)
Ve výsledku, tato plíživě nevratná, podivná krajino - tvorba (na Kokořínsku zcela bez ohledu a respektu k estetickým hodnotám CHKO), doživotně štve jen malou část pomístního obyvatelstva. Neboť většinová společnost je dnes orientovaná převážně jen na nákupní materialismus a zájezdy do Chorvatska - neboť tam je to pěkné, tady ne.
Odpovědět
K té realizaci polních cest, musím ještě podotknout, že o dotčených lokalitách zpravidla rozhodují lidé, kteří k daným místům nemají žádný vztah, ani tam netráví svůj čas, nemají cit ani vkus pro krajinu, ani nejsou znalí historie daných míst, tudíž krom kšeftu je jim to úplně fuk. Obec zažádá o realizaci, protože "by se to mělo" a jsou na to finance a úředníkům se to šikne jakožto vykázaná činnost pro "rozvoj obce"(což je moderní a účinné zaklínadlo, pod nějž lze napasovat cokoliv - například plán obchvatu malé vesnice, kde není žádný provoz - viz. Chodeč na Kokořínsku).
Zpět k polním cestám - projektant tam dorazí předpokládám jednou a naposled a kdoví jestli (domnívám se), projekt vytvoří na počítači "dálkově" v nějakém programu .
Strabag zrealizuje a je odbyto. Zbývá ještě instalovat oslavné tabule s hvězdičkami v kruhu a záživnými údaji o číslech a kódech projektů, čím větší, tím lepší, aby to nikdo nepřehlédnul. Skvělý dominantní prvek například u pěkného lesa - návštěvníkovi nad těmi zkratkami spadne čelist v němém úžasu nad tou nádherou a ještě po návratu domů si promítá v hlavě technokratické údaje o projektu E - 254.:-)
Ve výsledku, tato plíživě nevratná, podivná krajino - tvorba (na Kokořínsku zcela bez ohledu a respektu k estetickým hodnotám CHKO), doživotně štve jen malou část pomístního obyvatelstva. Neboť většinová společnost je dnes orientovaná převážně jen na nákupní materialismus a zájezdy do Chorvatska - neboť tam je to pěkné, tady ne.
DŠ
David Šanc
9.6.2021 23:48Dodatek:
v souvislosti s tématem, jsem si vzpomněl na trefnou výstižnou definici bývalého kolegy z výzkumu - geologa, která na realizaci projektů pasuje:
"Kurviči české krajiny".
Odpovědět
v souvislosti s tématem, jsem si vzpomněl na trefnou výstižnou definici bývalého kolegy z výzkumu - geologa, která na realizaci projektů pasuje:
"Kurviči české krajiny".
Kamil Krabice
13.6.2021 10:26Naštěstí zednáři chystají Velký Reset,
takže ta roztříštěnost vlastnických vztahů už brzi skončí.
První vlaštovky už létají.
Jednak je to vyjádření MMF, a druhak naši mediální oblíbenci Piráti.
V pripade nastupu piratskych anarchistu se toho velmi brzo dockate. Nedavno jsem cetla diskusi mezi piratskymi anarchisty a to jsem myslela ze jsem se prenesla do 50 let. Napr. tam neustale zminovali ze dan z nemovitosti je neskutecne mala a je treba ji zvysit na nekolikanasobek, a co me doslova vylekalo ze tam padaly hesla jako at si vlastnici nemysli ze ty nemovitosti jsou nadosmrti jejich a ze by meli jeste platit nejakou specialni dan z vlastnictvi nemovitosti.V Praze uz zvadli dan z nemovitosti o 100% a kdyby vladli bez topky, tak by to klidne zvadli trikrat.
Odpovědět
takže ta roztříštěnost vlastnických vztahů už brzi skončí.
První vlaštovky už létají.
Jednak je to vyjádření MMF, a druhak naši mediální oblíbenci Piráti.
V pripade nastupu piratskych anarchistu se toho velmi brzo dockate. Nedavno jsem cetla diskusi mezi piratskymi anarchisty a to jsem myslela ze jsem se prenesla do 50 let. Napr. tam neustale zminovali ze dan z nemovitosti je neskutecne mala a je treba ji zvysit na nekolikanasobek, a co me doslova vylekalo ze tam padaly hesla jako at si vlastnici nemysli ze ty nemovitosti jsou nadosmrti jejich a ze by meli jeste platit nejakou specialni dan z vlastnictvi nemovitosti.V Praze uz zvadli dan z nemovitosti o 100% a kdyby vladli bez topky, tak by to klidne zvadli trikrat.
PE
Petr Eliáš
21.6.2021 09:46 Reaguje na Kamil KrabicePříspěvek byl kvůli porušení pravidel diskuze smazán.
Hu
Pe
Petr
18.8.2021 19:52Ty cesty, obří příkopy a kamennobetonová koryta, to jsou strašné věci do krajiny.
Naši předci po staletí nepředstavitelnou úmornou dřinou zbavovali pole kamení, aby půdu zúrodnili. A my dnes celou krajinu zase zpátky zavážíme kamením jako blázni, jako by nám na ničem nezáleželo. A ne po troškách, ale rovnou v pořádné vrstvě a pro jistotu ještě asfalt a beton. Tisíce novostaveb na polích, stovky kilometrů silnic a takovýchto "zrevitalizovaných" cest...
Vždy když tohle vidím, tak si říkám, že kdyby ti předci viděli co dnes vyvádíme, tak by se na to nejspíš vykašlali, zbytečná práce.
Odpovědět
Naši předci po staletí nepředstavitelnou úmornou dřinou zbavovali pole kamení, aby půdu zúrodnili. A my dnes celou krajinu zase zpátky zavážíme kamením jako blázni, jako by nám na ničem nezáleželo. A ne po troškách, ale rovnou v pořádné vrstvě a pro jistotu ještě asfalt a beton. Tisíce novostaveb na polích, stovky kilometrů silnic a takovýchto "zrevitalizovaných" cest...
Vždy když tohle vidím, tak si říkám, že kdyby ti předci viděli co dnes vyvádíme, tak by se na to nejspíš vykašlali, zbytečná práce.